Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet hur många mil en elbil går innan batterierna ger upp? Tänker generellt såklart
bensinbilar verkar ju ligga runt 30-50k mil

Catl nya batterier ska klara av 2 miljoner kilometer så japp bilen kommer ge upp innan batterierna iallafall.
https://insideevs.com/news/428508/catl-2-million-km-battery-n...

Men viktigaste faktorn för att batterierna ska hålla längre är faktiskt kylningen och uppvärmning för en lagom temperatur, därför Nissan Leaf passsiva batterier på dom gamla 24 kwh bilarna från 2012 har haft högre degradering med många som uppgradera dessa till 40 Kw batteripack i efterhand. Dock har dessa bilar 12 staplar och sedan tappar den staplar vid degraderingen så enkelt för konsumenten att kolla upp vid köp av begagnad bil.

Väldigt få Tesla modell S från 2012 som haft samma problem utan oftast drivlinor som dom uppgradera på dessa vid högre miltal.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Nu är jag också hård mot Tesla och prisvärdheten men hur har du räknat där? Enda sättet att få fram en sån kostnad är rak amortering på 3 år på en bil för en miljon, det tror jag inte många ägnar sig åt. Snarare 3 år med restvärde om man bara vill ha den tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Var inne o kikade på Teslas hemsida nyss för skojs skull och började läsa lite om den.

Efter lite googlande så undrar jag om det är någon som "köpt" en, eller har en via "privat billån"?

Hur jag än räknar så landar man omkring 15 000 kr - 25 000 kr i månadskostnad för en Tesla Model S.

Jag har köpt en S tidigare och har en 3a på privat billån, hur har du räknat för att få de priserna? Utan store prissänkningar från Tesla är det svårt att komma så högt för själva bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Toyota har faktiskt gått ut med att dom ska bygga Elbilar tillsammans med Kinesiska BYD.

Visst Toyota har många återförsäljare och ett bra rykte i världen men känns nästan som Toyota vinner mer på detta samarbete en BYD & dessa bilar ska byggas i Kina.

Så snart spelar det ingen roll om du köper en Toyota eller Byd bil för dom kommer ändå tillverkas i samma fabriker.

Många i Europa är märkestrogna och först 2019 som Kinesiska elbilar började säljas här och flera är på ingång och likadant med Geely/Polestar/Volvo som tillverkas i Kina.

Känns dock som moderbolaget "Geely" Geometry med helt elektrisk plattform ligger i framkant medans Polestar 2 idag fick en fossil plattform men lär kunna ändras inom kort hoppas jag.

Jag tror du överskattar både vikten av elbilserfarenhet och BYDs kompetens på området. Samtidigt har Toyota absolut missat en stor möjlighet då de var först på hybriderna och har mer erfarenhet av (delvis) elektrifierade bilar än typ alla andra biltillverkare tillsammans men ändå har de vägrat bygga en ren elbil tills typ nu, och höll också emot plugin hybrider väldigt länge.

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Tesla har gjort det bra, men jag skulle vara lite orolig om jag var Elon Musk idag. Då några få ingenjörer i lilla Sverige kan ta fram Polestar 2, en bil som flera motorjournalister hävdar är bättre än Teslas volymbil Model 3 som den brukar jämföras med.

BMW gick förresten ut i dagarna med att deras storsäljande femserie kommer med eldrift, Teslas aktie gick visst ner på den nyheten.

Hur menar du att många har europeiska bilar har "konstig ”futuristisk” design"? Om du tänker på ID.3 så visst ser den annorlunda ut än Golf.

VW ID.3 med 77kW batteri är förresten 190000:- billigare än Tesla Long Range i Tyskland, för i stort sett lika lång räckvidd. Undrar vilken av de två tyskarna kommer välja framöver...hmmm

Men sen då vilka bilar tänker du på mer? Du kan väl inte tänka på Europas mest sålda elbil första halvåret 2020 - Renault Zoe för den ser ju ut som en vanlig småbil från just Renault. Du kan väl inte heller tänka på Europas mest sålda el-SUV första halvåret 2020 Audi E-tron för den ser ut som en helt vanlig SUV från Audi, Audi E-tron som förresten blev elbilsmogna Norges mest sålda elbil första halvåret 2020.

Den konsolidering och konkurser du tänker på har redan skett och kommer att ske oberoende av elbilen.
SAAB har vi inte kvar som bilmärke, Opel köpte fransmännen från GM, Indien och Kina har köpt massa varumärken från Europa.
Fiat tänkte gå ihop med Renault men det rann ut i sanden. Osv, osv...

Om du ska vara orolig över bilindustri, titta på Japan istället. De har hamnat riktigt på efterkälken. En radda av felsatsningar och ickesatsningar. Toyota litar på sina mildhybrider och vill få oss att tro att det är något bra. Mitsubishi gjorde nyss storförlust och drar sig nu ur Europa. Honda litar på sin visserligen söta elbil men allt för kort räckvidd, men det är liksom vad de har att komma med. Nissan kommer med en el SUV nu men den får de se till att bli billig för Polestar 2 slår den också.

Fick "Tillbaka till Framtiden" vibbar av den bilen. Rätt årtionde och massa sladdar. En åttiotalsbil med framtidsteknik.
Rolig bil helt klart, kanske mest för att jag älskar de filmerna.

Ja Polestar 2 ser faktiskt inte så dum ut, hoppas den blir en succé!

Om jag ska utveckla mitt resonemang så är min uppfattning att många tillverkare har velat särskilja el/miljöbilarna, istället för att bara göra en normal design fast med eldrift istället. Tänker på Zoe men också VW, BMW i3 som exempel. Såg audis elsuv och den ser riktigt trevlig ut, finns andra så kanske är det så nu att tillverkarna förstått att de ska se normala ut...

Har inte ens reflekterat över de japanska tillverkarna men när du säger det så hör man inte så mycket om elbilsinnovation utan som du säger att de nog satsat fel...

Jag tror alla är smärtsamt medvetna om att Kina just nu i transformationen har en gyllene chans att bli en global aktör på bilmarknaden och de är alldeles för slipade att inte ta den. Staten väljer ju i Kina trots allt ut företag de tror på, backar upp dem och har långsiktiga planer för att försöka uppnå dominans i de av staten föredragna branscher.

Det är klart inga bra nyheter om fordonsklustret försvinner eller åtminstone avsevärt försvagas i Europa (eller Sverige!) men vad ska vi göra? Här finns det lagar och regler som förbjuder staten att subventionera och favorisera vissa företag och det har kanske fungerat innan men vid detta paradigmskiftne är det nog bara att acceptera att kommer en aktör som har oändligt mycket mer resurser och kan agera långsiktigt på ett helt annat sätt.

Det är mycket möjligt så att kineserna nästa lågkonjunktur köper upp fler europeiska märken (BMW? Mercedes?) så att vi i framtiden kanske ändå kör vidare med dessa märken fast att de är kinesiska som Volvo, vem vet.

Sen får man ju se det såhär, myntets andra sida är tämligen attraktivt. För konsumenterna blir det positivt eftersom vi får bättre produkter billigare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bluetrain:

Ja Polestar 2 ser faktiskt inte så dum ut, hoppas den blir en succé!

Om jag ska utveckla mitt resonemang så är min uppfattning att många tillverkare har velat särskilja el/miljöbilarna, istället för att bara göra en normal design fast med eldrift istället. Tänker på Zoe men också VW, BMW i3 som exempel. Såg audis elsuv och den ser riktigt trevlig ut, finns andra så kanske är det så nu att tillverkarna förstått att de ska se normala ut...

Har inte ens reflekterat över de japanska tillverkarna men när du säger det så hör man inte så mycket om elbilsinnovation utan som du säger att de nog satsat fel...

Jag tror alla är smärtsamt medvetna om att Kina just nu i transformationen har en gyllene chans att bli en global aktör på bilmarknaden och de är alldeles för slipade att inte ta den. Staten väljer ju i Kina trots allt ut företag de tror på, backar upp dem och har långsiktiga planer för att försöka uppnå dominans i de av staten föredragna branscher.

Det är klart inga bra nyheter om fordonsklustret försvinner eller åtminstone avsevärt försvagas i Europa (eller Sverige!) men vad ska vi göra? Här finns det lagar och regler som förbjuder staten att subventionera och favorisera vissa företag och det har kanske fungerat innan men vid detta paradigmskiftne är det nog bara att acceptera att kommer en aktör som har oändligt mycket mer resurser och kan agera långsiktigt på ett helt annat sätt.

Det är mycket möjligt så att kineserna nästa lågkonjunktur köper upp fler europeiska märken (BMW? Mercedes?) så att vi i framtiden kanske ändå kör vidare med dessa märken fast att de är kinesiska som Volvo, vem vet.

Sen får man ju se det såhär, myntets andra sida är tämligen attraktivt. För konsumenterna blir det positivt eftersom vi får bättre produkter billigare!

Jo, Kina har ju fattat att de behöver bilbyggar- och bildesignkompetens för att lyckas slå utanför den egna marknaden. Något som Tesla har missat, vilket kan skapa problem för dom nu när (en del) övriga biltillverkare verkar komma in i matchen lite mer. Att ha en närmast oändlig tillgång på pengar lär väl hjälpa de kinesiska tillverkarna också förstås.

Permalänk
Medlem

@bluetrain: Har du suttit i en kinesisk bil? Traktor? Lastbil? Det är väldigt basic saker som ser bra ut och gör det grundläggande men ofta har en hel del brister. Tror kineserna har ett tag kvar till tysk premiumbil i byggkvalite, känsla och ljuddämpning utifrån de kinesiska fordon jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du överskattar både vikten av elbilserfarenhet och BYDs kompetens på området. Samtidigt har Toyota absolut missat en stor möjlighet då de var först på hybriderna och har mer erfarenhet av (delvis) elektrifierade bilar än typ alla andra biltillverkare tillsammans men ändå har de vägrat bygga en ren elbil tills typ nu, och höll också emot plugin hybrider väldigt länge.

Vilket annat företag i världen har erfarenheten av Elfordon lika mkt som BYD ?

Störst i världen på Elbussar, El lastbilar, växer stort på Eltruckar sålt mest Elbilar sedan 2014 i Kina.

Dom kan bygga magnet tåg & har detta i Kina dom har ett stort brett spektrum.

Har tillverkning på sina egna batterier detta hoppas Tesla lyckas med inom något år men BYD har gjort detta från början.

Dom har satsat på företags sektorn mest utanför Kina pga företag kollar mer på kostnader & vad som är mest lönsamt medans konsumenter oftast har en rädsla för nya okända företag som ej är etablerad på hemmaplan.

Därför man ser nu att Kina istället köper in sig i etablerade märken & samarbeten för då kan man säga att jag köper en Volvo, Bmw, Jaguar m.m

Som alla nyttjar Kinas teknik på batterier m.m

Det är som att konsumenterna mer kan försvara sitt inköp på detta sättet till sin omgivning.

Mjukvaran i BYD är Huawei & deras 5G nätverk i BYD Han Ev, Xpeng har också Huawei i ryggen som investerare tillsammans med Alibaba.

Xpeng P7, BYD Han Ev & Nio Es6 är alla Premium bilar med ny teknik & Nio måste vara den lyxigaste inredningen i en bil jag sett & deras batteri byten stationer är inte någon annan tillverkare som erbjuder.

Sedan har dom Nio houses med aktiviteter som matlagning tillsammans m.m.

Aldrig hört om liknande koncept hos någon tillverkare med bilen kommer också gratis assistans så dom kommer ut & fixar bilen på plats eller laddar upp den via mobila fordon med laddstation.

Det är väll därför dom kan ta det höga priset i Kina folk uppskattar full support & gemenskap

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@bluetrain: Har du suttit i en kinesisk bil? Traktor? Lastbil? Det är väldigt basic saker som ser bra ut och gör det grundläggande men ofta har en hel del brister. Tror kineserna har ett tag kvar till tysk premiumbil i byggkvalite, känsla och ljuddämpning utifrån de kinesiska fordon jag sett.

Ja så är det nog men att de kan komma ifatt och också göra det är jag rätt säker på. Kanske genom att köpa upp bolag, erbjuda bra villkor för ingenjörer och designers eller industrispionage, eller kanske en kombo?

Sen har vi ju en annan utmaning med elbilar generellt och i Sverige i synnerhet. Vad jag har förstått av dem med bättre insyn är att elnätet i Sverige kapacitetsmässigt inte kommer klara om elbilar blir mainstream. Men det är ju inget direkt man hör i debatten.
Det får någon gärna någon med kunskap fylla i.

Permalänk
Medlem

@bluetrain: Klart dom kan, men det är inget kineserna eller asiaterna rent generellt har visat en vilja att göra de senaste decennierna iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Vilket annat företag i världen har erfarenheten av Elfordon lika mkt som BYD ?

Störst i världen på Elbussar, El lastbilar, växer stort på Eltruckar sålt mest Elbilar sedan 2014 i Kina.

Tja, Toyota kanske? De har byggt miljontals hybrider sedan långt innan BYD ens fanns och är bland de största (om inte störst) i världen på eltruckar. Tesla är också större än BYD på rena elbilar. BYD verkar heller inte ha någon ren elbilsplattform, som alla verkar tycka är en förutsättning för att få till en bra elbil, utan kör mycket på ungefär som Kia och liknande med samma modeller som el, hybrid och bensin. Sen är ju den kinesiska marknaden ganska speciell, framgångar där betyder inte nödvändigtvis att det kommer att gå bra på andra ställen.

Citat:

Dom kan bygga magnet tåg & har detta i Kina dom har ett stort brett spektrum.

Har tillverkning på sina egna batterier detta hoppas Tesla lyckas med inom något år men BYD har gjort detta från början.

Tja det är ju ingen konst att bygga batterier liksom, det svåra är att bygga bra batterier för elbilar som tål miljön och effekten både in och ut, gärna med minimal miljöpåverkan och hög säkerhet förstås. Jag vet inte hur de står sig där men de verkar inte skryta så mycket med sina batterier i alla fall så de är nog inte så värst speciella. Samtidigt var de ju från början en batteritillverkare så de har säkert en hel del kunskap inom området. Samtidigt har ju exempelvis LG eller för den delen Philips ganska mycket mer erfarenhet och deras batterier är också väldigt bra. Hade varit kul om Northvolt tog sig in på marknaden ordentligt också.

Citat:

Dom har satsat på företags sektorn mest utanför Kina pga företag kollar mer på kostnader & vad som är mest lönsamt medans konsumenter oftast har en rädsla för nya okända företag som ej är etablerad på hemmaplan.

Jo, det handlar säkert en hel del om att företag mer ser till siffror än det som konsumenter tittar på, komfort, kvalitetskänsla och så. Områden där kinesiska biltillverkare (och även tillverkare av andra saker) ligger efter. Men det är väl därför de försöker köpa till sig kompetens genom att köpa upp andra tillverkare.

Citat:

Därför man ser nu att Kina istället köper in sig i etablerade märken & samarbeten för då kan man säga att jag köper en Volvo, Bmw, Jaguar m.m

Jo. På Volvo var det ju rätt tydligt att det var en stor skillnad mellan amerikanarna (Ford) och kineserna med Geely. Amerikanarna visste förstås bäst och det var bara att rätta sig i ledet, använda deras undermåliga komponenter för att de skulle få ekonomi på helt andra ställen, följa deras otydliga strategier och så. Geely var mer tvärtom, de ville lära sig av Volvo och ville inte ändra på saker som fungerade. Vilket i mina ögon i alla fall är mycket bättre. Frågan är om det kommer att fortsätta så eller om de gradvis gör Volvo allt mer till ett kinesiskt företag. Polestar bygger ju redan sina bilar där även om de utvecklas här och för vår marknad mer än den kinesiska (de har ju Lynk & CO där bland annat).

Citat:

Som alla nyttjar Kinas teknik på batterier m.m

Jag tror att batterier och batteriteknik kommer att bli en vanlig handelsvara som de flesta andra komponenter. Tekniken spelar stor roll nu, men om några år så kommer det att vara några få tillverkare som dominerar och de kommer att sälja sina batterier till alla biltillverkare. Det är ju så det brukar bli med nya innovationer, inom bilbranschen men också i stort. Men vi får se. Kina ligger ju inte så högt i kurs hos stora delar av världen just nu, delvis på grund av paranoida svamlingar från en viss orange knäppskalle men också för att deras överträdelser mot mänskliga rättigheter allt mer uppmärksammas och förstås att deras protektionistiska industripolitik börjar skära in allt mer i övriga företags vinster.

Citat:

Det är som att konsumenterna mer kan försvara sitt inköp på detta sättet till sin omgivning.

Mjukvaran i BYD är Huawei & deras 5G nätverk i BYD Han Ev, Xpeng har också Huawei i ryggen som investerare tillsammans med Alibaba.

Jo, jag förstår att Huawei behöver bredda sig nu när de inte får sälja sina huvudsakliga produkter till allt fler marknader. Frågan är om bilbranschen är mer villig än mobiltelefonibranschen att ta in kinesisk mjukvara.

Citat:

Xpeng P7, BYD Han Ev & Nio Es6 är alla Premium bilar med ny teknik & Nio måste vara den lyxigaste inredningen i en bil jag sett & deras batteri byten stationer är inte någon annan tillverkare som erbjuder.

Sedan har dom Nio houses med aktiviteter som matlagning tillsammans m.m.

Ja, men Nio är ett helt annat företag än BYD som vi diskuterade.

Citat:

Aldrig hört om liknande koncept hos någon tillverkare med bilen kommer också gratis assistans så dom kommer ut & fixar bilen på plats eller laddar upp den via mobila fordon med laddstation.

Det är inte helt ovanligt faktiskt, men jag vet inte om servicen är riktigt densamma förstås. Assistansförsäkring ingår till och med rätt ofta om man köper begagnad bil från en handlare.

Citat:

Det är väll därför dom kan ta det höga priset i Kina folk uppskattar full support & gemenskap

Jo, men en kinesisk tillverkare som vill ta sig an den europeiska marknaden med ett kinesiskt märke, eller den amerikanska, behöver nog satsa på lågprissegmentet till en början i alla fall. Man kan ju se på hur det har gått för de koreanska tillverkarna som har försökt sig på samma grej. De har lyckats hyfsat men ingen hade ju köpt exempelvis en Hyundai Genesis om den kostade som en Merca, BMW eller en Lexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, Toyota kanske? De har byggt miljontals hybrider sedan långt innan BYD ens fanns och är bland de största (om inte störst) i världen på eltruckar. Tesla är också större än BYD på rena elbilar. BYD verkar heller inte ha någon ren elbilsplattform, som alla verkar tycka är en förutsättning för att få till en bra elbil, utan kör mycket på ungefär som Kia och liknande med samma modeller som el, hybrid och bensin.

BYD Han Ev är byggd från grunden som en El bil med platt golv, vätskekylning, 5G nätverk, CCS stöd för Europa m.m

Så den finns bara som Bev och så skryter dom om att dom använder en ny batteri teknik med individuella blad som ska kunnas bytas ut vid behov istället för hela block som LG använder.
https://bydeurope.com/article/323

Detta som Gm säger att dom ska använda i framtiden tillsammans med Lg Chem men här så är BYD snabbare att få in det i en produkt via deras egna batterier.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det är här jag hoppas att MG ZS Ev 44.5 Kwh för 304 100 Sek som är mittemellan Eniro & Kona i storleken med vätskekylt batteri och en bra standard utrustning skulle säljas i Sverige frågan är om man kan köpa denna för det priset i Danmark och nyttja Svenska premien och få denna för 244 100 Sek frågan är hur man ansöker om miljöpremien och vart efter man gör första registrering och får regplåten.

Någon som har koll på hur detta fungerar ?

Edit: Skickade frågan vidare till transportstyrelsen och antar att det är dom som ska hantera dessa frågor

Fick svar från Transportstyrelsen idag och så länge det är en ny bil med första registrering med beställning av Svenska regplåtar så spelar det ingen roll om bilen köps i Sverige eller utomlands för att få miljöpremien efter 6 månaders ägande tid.

Så man köpa en Mg ZS Ev i Danmark och få ut 60K miljöpremie i Sverige.

Likadant om någon är ute efter att köpa en ny bil i Tyskland så kommer det funka på samma sätt med tanke på 16% Vat vs 25% Vat i Sverige.

Så detta öppnar upp marknaden lite enligt mig

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fick upp ögonen för Mazda MX-30 häromdagen. När jag läste om den tyckte jag den verkar idiotisk med så liten batterikapacitet men med ett nypris på 350.000:- eller 290.000:- efter elbilsincitament så måste jag säga att den verkar väldigt prisvärd och perfekt för många som sällan eller aldrig åker längre än typ 20 mil på en dag. Vilket inte jag heller gör ärligt talat.

Väldigt intresserad av denna. Känns lite som att den är en liten underdog på något sätt, ser sällan någon nämna just den här modellen i elbilsdiskussioner.

Den kostar 348tkr och då ingår i stort sett allt modellen har. Den har luftvärmepump, vätskekylt batteri bra bromeregenering, adaptiv farthållare, backkamera, navigator, uppvärmd ratt, head-up display, trafikskyltavläsning, LED runtom, avbländade backspeglar, 220v uttag, 40/60 fällbart, värme på vindrutetorkaren, DAB. Det mesta man vill ha på en 2020 bil.

Jämför man t.ex mot Hyundai Ionic, kostar ifrån 389 tkr, ska man ha (typ) samma utrustningnivå som MX30 så kostar den från 409tkr. Provkörde den idag, gillade den skarpt men den känns lite dyr med tanke på vad man får, över 400 finns det mycket annat.

Enda minuset är att WLPT kanske inte är det bästa, men batteriet är ju lite större än Hyundai Ionic. Bästa av allt är att den har minimal EV-look (Vilket jag ser som ett plus). Jag som ska ha den som andrabil så tycker jag det är ganska stor skillnad på de där sista 50-60tkr som kanske en Nissan Leaf, Ionic mfl kostar. De får in en MX30 till min lokala handlare nu augusti, så nu hänger jag på dörren där. Är den bra så blir det nog en beställning på en årsmodell 2021. Om inte prisbilden på massa andra spännande elbilar blir bra.

Permalänk
Medlem

Detta året när vi sett så många märken från Kina komma till Europa vad tror ni om denna lilla 4 sitsiga microbil något vi Sverige skulle våga köra.

40 Kw Elmotor, 31 Kwh batteri.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

BYD Han Ev är byggd från grunden som en El bil med platt golv, vätskekylning, 5G nätverk, CCS stöd för Europa m.m

Ok, enligt Wikipedia finns den även som hybrid och bygger i så fall inte på en ren elbilsplattform, men hur som helst så är det väldigt svårt för en kinesisk biltillverkare att slå sig in på "väst"-marknader. Det duger inte med bilar som ser ut som ett hopplock av tio år gamla mer framgångsrika modeller exempelvis.

Citat:

Så den finns bara som Bev och så skryter dom om att dom använder en ny batteri teknik med individuella blad som ska kunnas bytas ut vid behov istället för hela block som LG använder.
https://bydeurope.com/article/323

Detta som Gm säger att dom ska använda i framtiden tillsammans med Lg Chem men här så är BYD snabbare att få in det i en produkt via deras egna batterier.

Jo det kan absolut vara en fördel förstås. Men som sagt tror jag inte det är en så stor fördel och en som kommer att minska allt mer ju mer batterierna blir en "commodity". Redan idag är batterierna ganska likvärdiga, Tesla lyckas klämma in lite mer kraft i dom än de andra för en given vikt, men det gör ju inte så stor skillnad i praktiken.

Permalänk
Medlem

Teknikens Värld körde från Stockholm till Nice i en Volvo XC60 B5 (Diesel) och en Jaguar I-pace 90kWh.

Totalkostnad:
Volvo: 2034:-
Jaguar: 5571:-

Tur/retur med Jaguar drygt 11000:-.

Med en Tesla skulle resan bli billigare än Dieseln med Teslas Superchargers.

Så att stanna vid snabbladdare längs vägen blir dyrt.

Permalänk
Medlem

vi ska köra båda våra bilar tills de blir skrot nu sen blir det elbil till 100%, räknat med att den ena bilen ska ha rullat runt 25k mil till 2030 vilket inte är omöjligt att få ur en mazda 3 och andra bilen som är kia picanto -14 ska ha rullat ungefär 18k mil vid 2030 med dagens körmönster och det borde den klara också.

det jag gillar med elbilar är vridet, tystnaden och att bränslet finns hemma.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Teknikens Värld körde från Stockholm till Nice i en Volvo XC60 B5 (Diesel) och en Jaguar I-pace 90kWh.

Totalkostnad:
Volvo: 2034:-
Jaguar: 5571:-

Tur/retur med Jaguar drygt 11000:-.

Med en Tesla skulle resan bli billigare än Dieseln med Teslas Superchargers.

Så att stanna vid snabbladdare längs vägen blir dyrt.

Kan ju säga att när jag körde Stockholm till Amsterdam t/r i min Audi så kostade det typ 8000 kr, i en Model 3 så blir det typ 1800 kr. Så det beror ju mycket på vilken bil man har, i vardagen kostar det ju typ 2-3 kr/mil också med elbilen medan Audin drog ca 1 L/mil så runt 16-17 kr/mil.

Totalt på ett år lägger jag nog 24k mindre på bränsle än förut och bilen går typ 16-1700 mil. Hade jag köpt en Audi/BMW med lite mer motor i som ersättare vilket var planen så hade bensinkostnaden ökat med ca 20-25% istället.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Fick svar från Transportstyrelsen idag och så länge det är en ny bil med första registrering med beställning av Svenska regplåtar så spelar det ingen roll om bilen köps i Sverige eller utomlands för att få miljöpremien efter 6 månaders ägande tid.

Så man köpa en Mg ZS Ev i Danmark och få ut 60K miljöpremie i Sverige.

Likadant om någon är ute efter att köpa en ny bil i Tyskland så kommer det funka på samma sätt med tanke på 16% Vat vs 25% Vat i Sverige.

Så detta öppnar upp marknaden lite enligt mig

Man lär ju få pynta svensk moms dock, den lär man väl inte komma undan oavsett?

Skrivet av Chromatic:

Någon som vet hur många mil en elbil går innan batterierna ger upp? Tänker generellt såklart
bensinbilar verkar ju ligga runt 30-50k mil

Finns rätt mycket att läsa om detta. Teslas batterier verkar tappa ca 5% efter 8000-10000 mil, därefter degraderas de i något långsammare takt (ned mot halva degraderings-takten, tvärtom vad man trodde på förhand). Enligt en europeisk studie behöll Teslas batterier 80% kapacitet efter ca 80.000 mil. I studien drabbades dock 5,6% av plötsliga batterihaverier vilket såklart inte är roligt om det händer. Tesla lämnar 8 år garanti på batterierna (eller 16.000 mil för Model 3, vilket som nu kommer först).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man lär ju få pynta svensk moms dock, den lär man väl inte komma undan oavsett?

Finns rätt mycket att läsa om detta. Teslas batterier verkar tappa ca 5% efter 8000-10000 mil, därefter degraderas de i något långsammare takt (ned mot halva degraderings-takten, tvärtom vad man trodde på förhand). Enligt en europeisk studie behöll Teslas batterier 80% kapacitet efter ca 80.000 mil. I studien drabbades dock 5,6% av plötsliga batterihaverier vilket såklart inte är roligt om det händer. Tesla lämnar 8 år garanti på batterierna (eller 16.000 mil för Model 3, vilket som nu kommer först).

Danmark har samma Vat som Sverige så ingen skillnad där hur det blir ifrån Tyskland kan jag inte svara alls vid köp av ny bil därifrån inom EU.

Tyskland har regler så om ett visst säljvärde överskrids så läggs Svensk moms på vid försäljning utomlands iallafall är det så om dom skickar varor hit tex: Amazon i Tyskland.

Detta är något man måste kolla upp själv innan köp såklart och lär kunna skilja men olika företag inom Tyskland så tror inte det finns en fast norm som gäller.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man lär ju få pynta svensk moms dock, den lär man väl inte komma undan oavsett?

Finns rätt mycket att läsa om detta. Teslas batterier verkar tappa ca 5% efter 8000-10000 mil, därefter degraderas de i något långsammare takt (ned mot halva degraderings-takten, tvärtom vad man trodde på förhand). Enligt en europeisk studie behöll Teslas batterier 80% kapacitet efter ca 80.000 mil. I studien drabbades dock 5,6% av plötsliga batterihaverier vilket såklart inte är roligt om det händer. Tesla lämnar 8 år garanti på batterierna (eller 16.000 mil för Model 3, vilket som nu kommer först).

Har man en Model 3 LR AWD eller Performance är det dessutom 19,2k mil / 8 år som de lämnar garantin för, det gäller dessutom hela drivlinan. Finns ju ingen biltillverkare som lämnar sådan bra garanti på hela drivlinan för fossilbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man lär ju få pynta svensk moms dock, den lär man väl inte komma undan oavsett?

Finns rätt mycket att läsa om detta. Teslas batterier verkar tappa ca 5% efter 8000-10000 mil, därefter degraderas de i något långsammare takt (ned mot halva degraderings-takten, tvärtom vad man trodde på förhand). Enligt en europeisk studie behöll Teslas batterier 80% kapacitet efter ca 80.000 mil. I studien drabbades dock 5,6% av plötsliga batterihaverier vilket såklart inte är roligt om det händer. Tesla lämnar 8 år garanti på batterierna (eller 16.000 mil för Model 3, vilket som nu kommer först).

För mig är ju 30 tusen mil vad jag räknar med att använda en bil och allt över bara en bonus, så när du snackar om 80.000 och uppåt så låter det ju galet bra.

Dock tvivlar jag på att någon har åkt 80.000 mil med normalt bruk på bara några år, utan det måste väl vara någon som åker enorma sträckor ofta.

Hur blir det med batterier som blir ståendes? Antar att degradering sker oavsett, fast i olika takt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

För mig är ju 30 tusen mil vad jag räknar med att använda en bil och allt över bara en bonus, så när du snackar om 80.000 och uppåt så låter det ju galet bra.

Dock tvivlar jag på att någon har åkt 80.000 mil med normalt bruk på bara några år, utan det måste väl vara någon som åker enorma sträckor ofta.

Hur blir det med batterier som blir ståendes? Antar att degradering sker oavsett, fast i olika takt?

Snällaste mot batterierna är att ladda mellan 30-80% Soc och vid lång tid stilla stående rekommenderas 55-60% i batteriet.

Ac via hemmaladdning på lägre effekt skapar lägre värme i batteriet en Snabbladdning via DC laddare efter vägen så använder man mer hemmaladdning är degraderingen lägre.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Snällaste mot batterierna är att ladda mellan 30-80% Soc och vid lång tid stilla stående rekommenderas 55-60% i batteriet.

Ac via hemmaladdning på lägre effekt skapar lägre värme i batteriet en Snabbladdning via DC laddare efter vägen så använder man mer hemmaladdning är degraderingen lägre.

Jag tänker, får man bara upp räckvidden till typ 70+ mil i framtiden så kan man ju helt eliminera problemet med degradering antar jag?
Då, beroende på hur bra kvalitet det är på resten av delarna, man bygga en bil som skulle klara 100.000 mil och därav drastiskt minska miljöpåverkan? I dunno, låter jävligt lovande iaf!

Alternativt så löser man problemet med degradering genom bättre batteriteknik, men jag har hört att det inte har hänt så mycket på den fronten, not sure

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Catl nya batterier ska klara av 2 miljoner kilometer så japp bilen kommer ge upp innan batterierna iallafall.
https://insideevs.com/news/428508/catl-2-million-km-battery-n...

Men viktigaste faktorn för att batterierna ska hålla längre är faktiskt kylningen och uppvärmning för en lagom temperatur, därför Nissan Leaf passsiva batterier på dom gamla 24 kwh bilarna från 2012 har haft högre degradering med många som uppgradera dessa till 40 Kw batteripack i efterhand. Dock har dessa bilar 12 staplar och sedan tappar den staplar vid degraderingen så enkelt för konsumenten att kolla upp vid köp av begagnad bil.

Väldigt få Tesla modell S från 2012 som haft samma problem utan oftast drivlinor som dom uppgradera på dessa vid högre miltal.

Skrivet av Chromatic:

Jag tänker, får man bara upp räckvidden till typ 70+ mil i framtiden så kan man ju helt eliminera problemet med degradering antar jag?
Då, beroende på hur bra kvalitet det är på resten av delarna, man bygga en bil som skulle klara 100.000 mil och därav drastiskt minska miljöpåverkan? I dunno, låter jävligt lovande iaf!

Alternativt så löser man problemet med degradering genom bättre batteriteknik, men jag har hört att det inte har hänt så mycket på den fronten, not sure

Du missade detta inlägg? 😃
Det är alltså 190.000 mil...

"The first of these was announced just last week when the Chinese battery-maker that supplies most of the major car makers, including Tesla, revealed it had produced the first "million mile battery".

Contemporary Amperex Technology (CATL) says its new battery is capable of powering a vehicle for more than a million miles (1.2 million, to be precise - or 1.9 million km) over a 16-year lifespan.
Most car batteries offer warranties for 60,000-150,000 miles over a three to eight-year period.
This is a huge improvement in battery life, but will cost just 10% more than existing products, says CATL chair, Zeng Yuqun."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du missade detta inlägg? 😃
Det är alltså 190.000 mil...

"The first of these was announced just last week when the Chinese battery-maker that supplies most of the major car makers, including Tesla, revealed it had produced the first "million mile battery".

Contemporary Amperex Technology (CATL) says its new battery is capable of powering a vehicle for more than a million miles (1.2 million, to be precise - or 1.9 million km) over a 16-year lifespan.
Most car batteries offer warranties for 60,000-150,000 miles over a three to eight-year period.
This is a huge improvement in battery life, but will cost just 10% more than existing products, says CATL chair, Zeng Yuqun."

Hoppsan, det missade jag!
Helt galet faktiskt...

Men än så länge så känns det som folk som har råd att köpa en ny Tesla är också människor som snabbt köper en nyare modell efter bara några år, haha xD

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Hoppsan, det missade jag!
Helt galet faktiskt...

Men än så länge så känns det som folk som har råd att köpa en ny Tesla är också människor som snabbt köper en nyare modell efter bara några år, haha xD

Men med nyare batteritekniker kommer billigare priser.

"The cost of CATL's cobalt-free lithium iron phosphate battery packs has fallen below $80 per kilowatt-hour, with the cost of the battery cells dropping below $60/kWh, the sources said. CATL’s low-cobalt NMC battery packs are close to $100/kWh.

Auto industry executives have said $100/kWh for battery packs is the level at which electric vehicles reach rough parity with internal combustion competitors."

"In comparison, the new low-cobalt batteries being jointly developed by General Motors and LG Chem are not expected to reach those cost levels until 2025, according to a source familiar with the companies’ work."

https://www.autoblog.com/2020/05/14/tesla-secret-electric-car...

Citat:

Reuters reported exclusively in February that Tesla was in advanced talks to use CATL’s lithium iron phosphate batteries, which use no cobalt, the most expensive metal in EV batteries.

CATL also has developed a simpler and less expensive way of packaging battery cells, called cell-to-pack, that eliminates the middle step of bundling cells. Tesla is expected to use the technology to help reduce battery weight and cost.

The sources said CATL also plans to supply Tesla in China next year with an improved long-life nickel-manganese-cobalt (NMC) battery whose cathode is 50% nickel and only 20% cobalt.

Tesla now jointly produces nickel-cobalt-aluminum (NCA) batteries with Panasonic at a “gigafactory” in Nevada, and buys NMC batteries from LG Chem in China. Panasonic declined to comment.

Taken together, the advances in battery technology, the strategy of expanding the ways in which EV batteries can be used and the manufacturing automation on a huge scale all aim at the same target: Reworking the financial math that until now has made buying an electric car more expensive for most consumers than sticking with carbon-emitting internal combustion vehicles.

“We've got to really make sure we get a very steep ramp in battery production and continue to improve the cost per kilowatt-hour of the batteries — this is very fundamental and extremely difficult,” Musk told investors in January. “We've got to scale battery production to crazy levels that people cannot even fathom today.”

Tesla has reported operating profits for three quarters in a row, driving a near-doubling of its share price this year. Still, Musk's ambitious expansion plans depend on increasing both profit margins and sales volume.

A number of the technical advances made by Tesla and CATL in battery chemistry and design originated at a small research lab at Dalhousie University in Halifax, Nova Scotia. The lab has been run since 1996 by Jeff Dahn, a pioneer in the development of lithium-ion batteries for electric vehicles and grid storage.

Dahn and his team began an exclusive five-year research partnership with Tesla in mid-2016, but the relationship dates back at least to 2012.

Among the critical contributions from Dahn’s lab: Chemical additives and nano-engineered materials to make lithium-ion batteries tougher and more resistant to bruising from stress such as rapid charging, thus extending their life.

The cost of CATL's cobalt-free lithium iron phosphate battery packs has fallen below $80 per kilowatt-hour, with the cost of the battery cells dropping below $60/kWh, the sources said. CATL’s low-cobalt NMC battery packs are close to $100/kWh.

Auto industry executives have said $100/kWh for battery packs is the level at which electric vehicles reach rough parity with internal combustion competitors.

Battery expert Shirley Meng, a professor at the University of California San Diego, said NMC cells could cost as little as $80/kWh once recycling and recovery of key materials such as cobalt and nickel is factored in. Iron phosphate batteries, which are safer than NMC, could find a second life in stationary grid storage systems, reducing the upfront cost of those batteries for electric vehicle buyers.

In comparison, the new low-cobalt batteries being jointly developed by General Motors and LG Chem are not expected to reach those cost levels until 2025, according to a source familiar with the companies’ work.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌