Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vad gäller ID.3 så får den uppdateringar OTA, tror inte kunden behöver åka till bilfirma för uppdatering av mjukvara.

VW har en massa ID.3 byggda redan, de vill nog ha ut dem till kunderna så snabbt det är möjligt.

Sist jag läste om OTA på ID3 så är den byggd för att klara OTA men VW får det inte att funka.
Så det kan mycket väl vara så att du måste in till en handlare och uppdatera tills det att dom fixat OTA.
Sedan är ju en annan fråga vad du kommer att få OTA, traditionella biltillverkare brukar ju inte direkt strössla med extrafunktioner gratis.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Exakt, är enyaq uppskjuten ännu mer lär dom komma ut med information om det någorlunda snart tycker jag. Q1 2021 börjar om 17 veckor och det går otroligt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vad gäller ID.3 så får den uppdateringar OTA, tror inte kunden behöver åka till bilfirma för uppdatering av mjukvara.

VW har en massa ID.3 byggda redan, de vill nog ha ut dem till kunderna så snabbt det är möjligt.

Just denna första stora uppdatering måste man in till bilfirman och fixa har dom gått ut med & har med en helt omskrivning att göra i Volkswagen OS.

Dom har funktioner i Techpaket som ej kommer funka alls förrens 2021 och kunden kan välja att få bilen tidigare eller vänta till senare för alla funktioner.

Men dom har lovat att detta ska man inte behöva göra i ett senare skede

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonas79: Exakt, är enyaq uppskjuten ännu mer lär dom komma ut med information om det någorlunda snart tycker jag. Q1 2021 börjar om 17 veckor och det går otroligt fort.

Vi får väl vänta 21 veckor i varje fall?

Permalänk
Medlem

@joakim99: Som längst ja, men då ska bilarna enligt skoda stå i folks garage vilket känns långsökt då man inte ens fått en prislapp ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@joakim99: Som längst ja, men då ska bilarna enligt skoda stå i folks garage vilket känns långsökt då man inte ens fått en prislapp ännu.

20 Juli släpptes Svenska priset på Vw ID3 Leverans Oktober/November men som jag sa tidigare kan mycket hända under tiden som påverkar priset så detta väntar man oftast med så länge man kan.

Men Audi Q4 Etron är 1 år bort enligt den press konferansen som var nyligen så har svårt att tro att vi ser ID4 & Skoda Enyaq före nästa sommar med tanke på alla förseningar vi sett med ID3 & problemen med mjukvaran.

Först måste man komma till rätta med dessa och ta in synpunkter som kan förbättras till nästa modell kommer för annars kommer samma problem återkomma men nu i 3 nya bilmodeller och den risken lär dom inte ta efter dieselgate.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@joakim99: Som längst ja, men då ska bilarna enligt skoda stå i folks garage vilket känns långsökt då man inte ens fått en prislapp ännu.

Fast det påverkar väl inte det faktumet att Q1 börjar om först 21-22 veckor och inte 17 veckor?

Permalänk
Medlem

@joakim99: När jag tänker efter en sekund till så har du ju rätt, Augusti har ju också ett par veckor och jag är alldeles för snurrig nu.

Är mest frustrerad över att det är så torrt på nyheter.

Permalänk
Medlem

Enl Audis VD så ligger de 2 år efter Tesla inom mjukvaru-utveckling och självkörande fordon. Med hänsyn till VW:s mjukvaruproblem med ID3 och avsaknaden av en stor fordonsflotta som kan samla in data för att träna NN-systemet, så framstår detta som en synnerligen generös uppskattning (för Audi/VW).

“Currently, Tesla has larger batteries because their cars are built around the batteries. Tesla is two years ahead in terms of computing and software architecture, and in autonomous driving as well”

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-audi/audi-expec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Enl Audis VD så ligger de 2 år efter Tesla inom mjukvaru-utveckling och självkörande fordon. Med hänsyn till VW:s mjukvaruproblem med ID3 och avsaknaden av en stor fordonsflotta som kan samla in data för att träna NN-systemet, så framstår detta som en synnerligen generös uppskattning (för Audi/VW).

“Currently, Tesla has larger batteries because their cars are built around the batteries. Tesla is two years ahead in terms of computing and software architecture, and in autonomous driving as well”

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-audi/audi-expec...

Volvo/Polestar valde att köpa in dessa tjänster via Google & dom kommer använda Waymo som också är underbolag till Google som haft självkörande bilar längst ute på vägarna och säkert ett sätt att försöka tvätta bort skandalen med Uber krocken med en Volvo i Usa.

Volkswagen har också köpt in mjukvaran i sina bilar innan dom beslutade att skapa Vw Os med elbilarna men verkar vara lite växtverk då dom inte har erfarenhet inom detta område sedan förrut och vill bli som Tesla som gör alla delar själv utan att vara beroende av andra företag.

Vet att dom fått lite kritik på gränssnittet som i Autogefyhl videon medans såklart Google gränssnitt är väldigt logiskt och enkelt att hitta i menyerna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

VW har släppt information på profilen för de tyskar som har förbeställt en ID.3

De är tio år yngre än genomsnittlige Golfköparen.
De är teknikintresserade.
Det är första gången de köper en VW
De bor i städer
De köper den som andrabil

Källa, Electrek

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Volvo/Polestar valde att köpa in dessa tjänster via Google & dom kommer använda Waymo som också är underbolag till Google som haft självkörande bilar längst ute på vägarna och säkert ett sätt att försöka tvätta bort skandalen med Uber krocken med en Volvo i Usa.

Volkswagen har också köpt in mjukvaran i sina bilar innan dom beslutade att skapa Vw Os med elbilarna men verkar vara lite växtverk då dom inte har erfarenhet inom detta område sedan förrut och vill bli som Tesla som gör alla delar själv utan att vara beroende av andra företag.

Vet att dom fått lite kritik på gränssnittet som i Autogefyhl videon medans såklart Google gränssnitt är väldigt logiskt och enkelt att hitta i menyerna.

Well – även om jag verkligen gillar Googles AI-miljö (varje gång som jag har jobbat med GCP har jag känt mig som en cessna-pilot som får sätta sig i en F-15), så är jag inte övertygad om att deras/waymos approach till självkörande fordon (med lidar och en relativt begränsad fordonsflotta att ta data ifrån) är den bästa eller mest effektiva. Samtidigt så finns det idag ingen fordonstillverkare (vid sidan av Tesla) som har kapacitet eller kompetens att utveckla denna typ av system på egen hand, så alternativen för OEM-tillverkare som VW, Volvo, BMW etc är ganska begränsade.

Som människor förlitar vi oss till stor del på generellt omdöme när vi möter nya/okända situationer, vilket gör att vi även kan hantera dessa på ett rimligt sätt (oftast iaf – med tanke på att det dör 3700 i trafiken varje dag ww så finns det onekligen ett utrymme för förbättringar). Eftersom vi ännu inte kan implementera generellt omdöme i ett AI-system, behöver vi hitta alternativa strategier.

En strategi är att minimera antalet nya/okända situationer – och det är detta som Tesla gör genom att ta in data från alla de bilar med autopilot 2 och 3 som redan rullar på vägarna (ca 900 000 och ökande). Med tanke på hur ”stökig” den riktiga världen kan vara (illustrerat av en bild från Ryssland) så tror jag att detta sannolikt är den bästa strategin.

/M

Permalänk
Medlem

Xpeng P7

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Tesla 3 (long range) är nog det häftigaste jag kört. Så otroligt imponerande hur långt Tesla kommit med både sin batteriteknik och för all del att göra en bil som man blir ytterst sugen på att köpa. om de inte kostat norr om 650kkr. Kan tesla pressa ner så man närmar sig 350-400kkr (och motsvarande i den civiliserade världen) tror jag de också är en vinnare på sikt.

Synd att de europeiska märkena vaknat så sent till partyt. För lite, för sent kanske? Tycker elbilssatstningarna generellt från Europa kännetecknats av en sån oerhörd arrogans. Att det inte
r viktigt att gå över till en mer hållbar energikälla. Man har släppt specialbilar i låg upplaga, alldeles för dyra och med låg räckvidd. Många modeller också med ful eller konstig ”futuristisk” design.

Personligen är min spaning att en större del av fordonsindustriklustret i Europa kommer försvinna inom 10-15 år. Både genom att koncerner går under och genom konsolideringar. Om dessa dryga tio år tror jag det inom Europa/Usa kommer vara vanligt att man kör en kinesisk elbil. Kommer inte finnas en chans att europeiska kan uppnå samma skalfördelar (och otillbörliga subventioner från staten) plus den massiva satsningar inom R & D som kommer göra bilarna billigare, bättre, länge räckvidd.

Den oerhört snabba utvecklingen gör en dock lite fundersam i det korta perspektivet. Ska man hoppa på eltåget och köpa nu eller vänta 2-3 år i hopp om att kostnad/prestanda avsevärt kommer förbättras jämfört med idag? Risken är ju att man köper en väldigt dyr bil som då också får en oväntad stor värdeminskning (kostnad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Tesla 3 (long range) är nog det häftigaste jag kört. Så otroligt imponerande hur långt Tesla kommit med både sin batteriteknik och för all del att göra en bil som man blir ytterst sugen på att köpa. om de inte kostat norr om 650kkr. Kan tesla pressa ner så man närmar sig 350-400kkr (och motsvarande i den civiliserade världen) tror jag de också är en vinnare på sikt.

Synd att de europeiska märkena vaknat så sent till partyt. För lite, för sent kanske? Tycker elbilssatstningarna generellt från Europa kännetecknats av en sån oerhörd arrogans. Att det inte
r viktigt att gå över till en mer hållbar energikälla. Man har släppt specialbilar i låg upplaga, alldeles för dyra och med låg räckvidd. Många modeller också med ful eller konstig ”futuristisk” design.

Personligen är min spaning att en större del av fordonsindustriklustret i Europa kommer försvinna inom 10-15 år. Både genom att koncerner går under och genom konsolideringar. Om dessa dryga tio år tror jag det inom Europa/Usa kommer vara vanligt att man kör en kinesisk elbil. Kommer inte finnas en chans att europeiska kan uppnå samma skalfördelar (och otillbörliga subventioner från staten) plus den massiva satsningar inom R & D som kommer göra bilarna billigare, bättre, länge räckvidd.

Den oerhört snabba utvecklingen gör en dock lite fundersam i det korta perspektivet. Ska man hoppa på eltåget och köpa nu eller vänta 2-3 år i hopp om att kostnad/prestanda avsevärt kommer förbättras jämfört med idag? Risken är ju att man köper en väldigt dyr bil som då också får en oväntad stor värdeminskning (kostnad).

Kina har tillverkat Elbilar lika länge som Tesla åtminstone & BYD är dom som funnits längst och har fabrik i Europa redan idag där dom tillverkar Elbussar sedan tidigare men i år börjar dom med Lastbilar, truckar, skåpbilar & personbilar alla eldrivna.
https://bydeurope.com/

MG ZS Ev från Saic Motors har sålt enormt bra i UK då det är en billig Suv med ett bra pris och finns i Danmark också 220K DKK = 304 100 Sek.
https://mgmotors.dk/modeller/

Aiways U5 är en annan Suv i storlek med en Volvo XC60 till en bra prisklass.
https://www.ai-ways.eu/

Geely som är Volvos ägare satsar på Geometry deras helt elektriska linje och vet att Norge får dessa också.

Xpeng G3 & P7 är mina favoriter som konkurrenter direkt mot Tesla men en lägre prisklass dock.

Nio är Kinas Lyxsuv märke men ändå fått en stor uppmärksamhet men inget för mig i denna prisklass.

Sedan finns enormt mycket märken som Jac, Roewe, Chery, Baic, Hanteng.

MG 5 = Roewe Ei5 i Kina som är en traditonell kombi till lägre pris ska lanseras detta år om ryktena stämmer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Forbes recenserade Polestar 2 i förrgår och det var ganska intressant läsning. De verkade gilla den rätt kraftigt i alla fall. En liten kägla till Tesla fick den in också: "Driving a Tesla can sometimes feel like beta testing a future product. With their constantly evolving Autopilot, numerous apps and regularly updated software, they feel like an early preview of what the future of the car might be. For some drivers, and technology fans especially, that is exactly what they want. But for everyone else, the Polestar 2 offers a finished product. "

Permalänk
Medlem

Tycker denna video visar bra hur lite som hänt med Ice motorer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@joakim99: När jag tänker efter en sekund till så har du ju rätt, Augusti har ju också ett par veckor och jag är alldeles för snurrig nu.

Är mest frustrerad över att det är så torrt på nyheter.

1 September så lovar Skoda en presskonferans om Enyaq iallafall så förhoppningsvis får du ett tidsfönster på lanseringen då.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200729/n...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Som sagt, tyckte det borde komma mer info med hur fort tiden går. Var faktiskt just påväg in i tråden för att länka samma sak.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Vad tror ni om Mazda MX-30? Är ute efter en andra bil för att ersätta vår Skoda Fabia. Den går ju att få under strax 300tkr med elbilbonusen. Har redan laddstolpe hemma (Garo 22Kw), bilen kommer aldrig användas för långturer utan mest för att handla, lämna och hämta ungar, shoppa och lite allmänt.

Fick upp ögonen för Mazda MX-30 häromdagen. När jag läste om den tyckte jag den verkar idiotisk med så liten batterikapacitet men med ett nypris på 350.000:- eller 290.000:- efter elbilsincitament så måste jag säga att den verkar väldigt prisvärd och perfekt för många som sällan eller aldrig åker längre än typ 20 mil på en dag. Vilket inte jag heller gör ärligt talat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Stämmer bra det. Som jag skrev så kan jag få en väldigt överkomlig premie för t.ex. en Nissan Leaf. Dock är den bilmodellen på tok för liten för våra behov.

Vilka elbilar har utrymme som motsvarar exempelvis Audi A6, VW Passat eller Golf SC?

Jämförde med en Audi A6 av årets modell. Det är vad vi har tänkt införskaffa istället för vår A4 som vi kör idag. VW Golf SC som vi också sneglat på är än mer ekonomisk.

Är det ny bil vi pratar? Budget? Svårt att generalisera så som du gör, speciellt med elbilar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fick upp ögonen för Mazda MX-30 häromdagen. När jag läste om den tyckte jag den verkar idiotisk med så liten batterikapacitet men med ett nypris på 350.000:- eller 290.000:- efter elbilsincitament så måste jag säga att den verkar väldigt prisvärd och perfekt för många som sällan eller aldrig åker längre än typ 20 mil på en dag. Vilket inte jag heller gör ärligt talat.

Det är här jag hoppas att MG ZS Ev 44.5 Kwh för 304 100 Sek som är mittemellan Eniro & Kona i storleken med vätskekylt batteri och en bra standard utrustning skulle säljas i Sverige frågan är om man kan köpa denna för det priset i Danmark och nyttja Svenska premien och få denna för 244 100 Sek frågan är hur man ansöker om miljöpremien och vart efter man gör första registrering och får regplåten.

Någon som har koll på hur detta fungerar ?

Edit: Skickade frågan vidare till transportstyrelsen och antar att det är dom som ska hantera dessa frågor

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Såg den här av en slump idag förresten, lite rolig 😄
https://www.blocket.se/annons/uppsala/elkonvertad_porsche_944...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Tesla 3 (long range) är nog det häftigaste jag kört. Så otroligt imponerande hur långt Tesla kommit med både sin batteriteknik och för all del att göra en bil som man blir ytterst sugen på att köpa. om de inte kostat norr om 650kkr. Kan tesla pressa ner så man närmar sig 350-400kkr (och motsvarande i den civiliserade världen) tror jag de också är en vinnare på sikt.

Synd att de europeiska märkena vaknat så sent till partyt. För lite, för sent kanske? Tycker elbilssatstningarna generellt från Europa kännetecknats av en sån oerhörd arrogans. Att det inte
r viktigt att gå över till en mer hållbar energikälla. Man har släppt specialbilar i låg upplaga, alldeles för dyra och med låg räckvidd. Många modeller också med ful eller konstig ”futuristisk” design.

Personligen är min spaning att en större del av fordonsindustriklustret i Europa kommer försvinna inom 10-15 år. Både genom att koncerner går under och genom konsolideringar. Om dessa dryga tio år tror jag det inom Europa/Usa kommer vara vanligt att man kör en kinesisk elbil. Kommer inte finnas en chans att europeiska kan uppnå samma skalfördelar (och otillbörliga subventioner från staten) plus den massiva satsningar inom R & D som kommer göra bilarna billigare, bättre, länge räckvidd.

Den oerhört snabba utvecklingen gör en dock lite fundersam i det korta perspektivet. Ska man hoppa på eltåget och köpa nu eller vänta 2-3 år i hopp om att kostnad/prestanda avsevärt kommer förbättras jämfört med idag? Risken är ju att man köper en väldigt dyr bil som då också får en oväntad stor värdeminskning (kostnad).

Vi tänkte så att vi tog en Leaf på leasing i två år för att dels testa elbil under en längre tid och dels vänta på nya modeller och mer konkurrens som kan få ner priserna. Har svårt att se att vi köper en traditionell bil igen nu när vår gamla diesel (2012) ger upp förutom om vi skulle ha den som dragbil till tippen och för ev långresor till kontinenten. Alternativet blir då snarare en hybrid så som vi tänker.

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Tesla 3 (long range) är nog det häftigaste jag kört. Så otroligt imponerande hur långt Tesla kommit med både sin batteriteknik och för all del att göra en bil som man blir ytterst sugen på att köpa. om de inte kostat norr om 650kkr. Kan tesla pressa ner så man närmar sig 350-400kkr (och motsvarande i den civiliserade världen) tror jag de också är en vinnare på sikt.

Synd att de europeiska märkena vaknat så sent till partyt. För lite, för sent kanske? Tycker elbilssatstningarna generellt från Europa kännetecknats av en sån oerhörd arrogans. Att det inte
r viktigt att gå över till en mer hållbar energikälla. Man har släppt specialbilar i låg upplaga, alldeles för dyra och med låg räckvidd. Många modeller också med ful eller konstig ”futuristisk” design.

Personligen är min spaning att en större del av fordonsindustriklustret i Europa kommer försvinna inom 10-15 år. Både genom att koncerner går under och genom konsolideringar. Om dessa dryga tio år tror jag det inom Europa/Usa kommer vara vanligt att man kör en kinesisk elbil. Kommer inte finnas en chans att europeiska kan uppnå samma skalfördelar (och otillbörliga subventioner från staten) plus den massiva satsningar inom R & D som kommer göra bilarna billigare, bättre, länge räckvidd.

Den oerhört snabba utvecklingen gör en dock lite fundersam i det korta perspektivet. Ska man hoppa på eltåget och köpa nu eller vänta 2-3 år i hopp om att kostnad/prestanda avsevärt kommer förbättras jämfört med idag? Risken är ju att man köper en väldigt dyr bil som då också får en oväntad stor värdeminskning (kostnad).

Tesla har gjort det bra, men jag skulle vara lite orolig om jag var Elon Musk idag. Då några få ingenjörer i lilla Sverige kan ta fram Polestar 2, en bil som flera motorjournalister hävdar är bättre än Teslas volymbil Model 3 som den brukar jämföras med.

BMW gick förresten ut i dagarna med att deras storsäljande femserie kommer med eldrift, Teslas aktie gick visst ner på den nyheten.

Hur menar du att många har europeiska bilar har "konstig ”futuristisk” design"? Om du tänker på ID.3 så visst ser den annorlunda ut än Golf.

VW ID.3 med 77kW batteri är förresten 190000:- billigare än Tesla Long Range i Tyskland, för i stort sett lika lång räckvidd. Undrar vilken av de två tyskarna kommer välja framöver...hmmm

Men sen då vilka bilar tänker du på mer? Du kan väl inte tänka på Europas mest sålda elbil första halvåret 2020 - Renault Zoe för den ser ju ut som en vanlig småbil från just Renault. Du kan väl inte heller tänka på Europas mest sålda el-SUV första halvåret 2020 Audi E-tron för den ser ut som en helt vanlig SUV från Audi, Audi E-tron som förresten blev elbilsmogna Norges mest sålda elbil första halvåret 2020.

Den konsolidering och konkurser du tänker på har redan skett och kommer att ske oberoende av elbilen.
SAAB har vi inte kvar som bilmärke, Opel köpte fransmännen från GM, Indien och Kina har köpt massa varumärken från Europa.
Fiat tänkte gå ihop med Renault men det rann ut i sanden. Osv, osv...

Om du ska vara orolig över bilindustri, titta på Japan istället. De har hamnat riktigt på efterkälken. En radda av felsatsningar och ickesatsningar. Toyota litar på sina mildhybrider och vill få oss att tro att det är något bra. Mitsubishi gjorde nyss storförlust och drar sig nu ur Europa. Honda litar på sin visserligen söta elbil men allt för kort räckvidd, men det är liksom vad de har att komma med. Nissan kommer med en el SUV nu men den får de se till att bli billig för Polestar 2 slår den också.

Skrivet av TobiasStockholm:

Såg den här av en slump idag förresten, lite rolig 😄
https://www.blocket.se/annons/uppsala/elkonvertad_porsche_944...

Fick "Tillbaka till Framtiden" vibbar av den bilen. Rätt årtionde och massa sladdar. En åttiotalsbil med framtidsteknik.
Rolig bil helt klart, kanske mest för att jag älskar de filmerna.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är det ny bil vi pratar? Budget? Svårt att generalisera så som du gör, speciellt med elbilar.

Ny eller begagnad (ca 3 år gammal) har mindre betydelse egentligen. Sett till priset så är det förstås helt klart en fördel att välja en begagnad modell. Nackdelen är ju att det blir ett väldigt begränsat urval.

60 000 kr i miljöbilspremie är ju inget att hurra över när bilarna kostar en kvarts miljon och mer.

Permalänk
Medlem

Toyota har faktiskt gått ut med att dom ska bygga Elbilar tillsammans med Kinesiska BYD.

Visst Toyota har många återförsäljare och ett bra rykte i världen men känns nästan som Toyota vinner mer på detta samarbete en BYD & dessa bilar ska byggas i Kina.

Så snart spelar det ingen roll om du köper en Toyota eller Byd bil för dom kommer ändå tillverkas i samma fabriker.

Många i Europa är märkestrogna och först 2019 som Kinesiska elbilar började säljas här och flera är på ingång och likadant med Geely/Polestar/Volvo som tillverkas i Kina.

Känns dock som moderbolaget "Geely" Geometry med helt elektrisk plattform ligger i framkant medans Polestar 2 idag fick en fossil plattform men lär kunna ändras inom kort hoppas jag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur många mil en elbil går innan batterierna ger upp? Tänker generellt såklart
bensinbilar verkar ju ligga runt 30-50k mil

Permalänk
Medlem

Var inne o kikade på Teslas hemsida nyss för skojs skull och började läsa lite om den.

Efter lite googlande så undrar jag om det är någon som "köpt" en, eller har en via "privat billån"?

Hur jag än räknar så landar man omkring 15 000 kr - 25 000 kr i månadskostnad för en Tesla Model S.