Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja, tjugo mil klarar ju de flesta av dagens elbilar utan problem även på vintern om man inte köper en renodlad stadsbil som Honda E eller liknande.
Nej men det är ett extremfall. Jag hade aldrig kört bil på det sättet i jobbet utan tagit tåg eller flyg och om det behövdes hyrt en bil på plats. Och att stanna en gång på tio timmars körning är väl inte att rekommendera på något sätt. Det längsta jag kört i jobbet är Göteborg - Odense, vilket är en resa på drygt 6 timmar, men hade det gått några flyg dit hade jag flugit inget snack om saken. Tåget hade jag också föredragit men det har varit lite krångligt med säkerhetskontrollerna in till Danmark det senaste så det hade inte funkat tidsmässigt.
Då läser du konstiga artiklar. Elbil är att föredra i princip alltid även i typ Polen där elen kommer från kol, det tar bara lite längre tid innan det lönar sig. Här i Sverige är det inget att diskutera alls med vår elmix. Förutsatt att du inte skrotar bilen de första åren förstås.

Diesel är ju fortfarande att föredra ur en miljösynvinkel jämfört med en bensinbil precis som det var tidigare, man har bara ändrat fokus lite till hälsofrågan för där är diesel inte så bra och således har beskattningen gått tillbaka till att premiera bensin.

Sen köper vi inte kolkraft i princip alls. Vi är en nettoexportör men i de fall där vi behöver importera el, vilket är väldigt sällan, så kommer den mestadels från Norge och i andra hand från Danmark.

Fördelen med att ta bilen även på långa resor är att jag då kan få med mig alla produkter jag vill visa. Ingen kund är den andra lik och många vill se olika produkter så därför är bil att föredra. Att skicka produkterna och sen hyra en bil uppe i norr och lämna hemma är ett alternativ men skulle det då hända att mina prylar kommer bort på vägen så är veckan rätt bortkastad. Litar inte helt på våra fraktbolag i landet.

Tanken är att sondera terrängen i höst för att sen hämta ny bil i februari när avtalet på nuvarande går ut. Just nu är jag inriktad mot en Volvo V60 men inget är hugget i sten. Blir absolut inte någon bil från Volkswagen iallafall då jag haft två stycken och inte varit helt nöjd med någon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo
Om ditt nuvarande avtal går ut i februari så skulle jag starkt rekommendera att börja kika runt direkt, brukar vara väldigt lång leveranstid, om man nu inte har turen att en lagerbil passar iofs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Fördelen med att ta bilen även på långa resor är att jag då kan få med mig alla produkter jag vill visa. Ingen kund är den andra lik och många vill se olika produkter så därför är bil att föredra. Att skicka produkterna och sen hyra en bil uppe i norr och lämna hemma är ett alternativ men skulle det då hända att mina prylar kommer bort på vägen så är veckan rätt bortkastad. Litar inte helt på våra fraktbolag i landet.

Ja, ok. Jag trodde knappt det fanns handelsresande av den typen här längre. Min farfar körde runt och sålde saker så innan han gick i pension typ 78. Men behöver du köra 20-100 mil per dag med en massa saker med dig, och det innefattar Norrland, så är det nog bäst att köpa en fossilbil.

Citat:

Tanken är att sondera terrängen i höst för att sen hämta ny bil i februari när avtalet på nuvarande går ut. Just nu är jag inriktad mot en Volvo V60 men inget är hugget i sten. Blir absolut inte någon bil från Volkswagen iallafall då jag haft två stycken och inte varit helt nöjd med någon.

Jo det blir säkert bra. Men kan du ladda hemma, och det krävs inga dyra laddstolpar eller så egentligen, så är det nog värt att kolla på en hybrid i alla fall. Dels för att kostnaden blir lägre men också för att du (eller ditt företag) nog skulle spara en hel del i bränslekostnader också. Det börjar ju komma hybrider med typ tio mils räckvidd nu så din vanliga vända hade du kunnat köra på el ena vägen i alla fall. Sen kan du ju ha tur och det kanske finns laddare dit du ska och då kanske du slipper köra på fossila drivmedel alls de dagarna liksom.

Men Volvo har blivit rätt dyra på senare tid. Jag säger inte att de är fel för de är väldigt bekväma om man ska åka så långt som du, men det är ju värt att kolla runt lite innan du bestämmer dig i alla fall. Personligen hade jag mycket hellre tagit typ en BMW 330e eller C-klass hybrid än en V60 och de är inte nödvändigtvis dyrare. Eller så kollar man Kia, Peugeot eller liknande och kommer billigare undan, men då blir det en kompromiss när det gäller komfort förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker Polestar 2 verkar riktigt intressant faktiskt, tror jag måste boka in en provkörning av den. Vad tycker ni som provkörde den? Kunde man provköra icke performancevarianten så man kan känna hur bekväm den är?

Har ju snart haft vår bil i 6 månader och då börjar det klia i fingrarna så måste börja researcha nästa bil för att vara redo när det blir dags ;).

Annars har jag suttit och väntat på att de skall presentera Audi e-tron GT fullständigt, få se vad från conceptet som blir verklighet osv. Verkar bli riktigt vacker och skall ju bygga på Taycanplattformen. Är enligt mig en av de mest intressanta bilarna som verkar lanseras inom närmaste året.

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology...

Jag tyckte den var oerhört trevlig att köra. Jag har inte kört någon elbil tidigare, så jag har inget att jämföra med i det avseendet, men den kändes oerhört trygg, tyst och stabil. Sedan rörde det på sig en hel del vid pådrag (även om exempelvis Tesla har betydligt mer drag i sina performance-modeller).

Gällande performance-paket så hade de i vart fall i Göteborg två Polestar 2, en performance och en "vanlig". Jag fick prova performance (även om jag bad om utan performance), men den var förvånansvärt bekväm ändå, så med 19" och utan Öhlins-dämparna blir det sannolikt bara ännu tystare och bekvämare.

Det som oroar mig är räckvidden. När jag låg på motorväg i 125 km/h så låg förbrukningen och pendlade mellan 2,0 och 2,5 kWh/10 km, vilket känns aningen högt. Dock var det endast ett par mil motorvägskörning, så man skulle behöva köra längre än så för att få fram konkreta förbrukningssiffror. Detta i kombination med Ionity nu tar drygt 11,50:-/kWh för laddning gör att långfärdskostnaden blir 25-30:- per mil, vilket känns ganska så surt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Ja, ok. Jag trodde knappt det fanns handelsresande av den typen här längre. Min farfar körde runt och sålde saker så innan han gick i pension typ 78. Men behöver du köra 20-100 mil per dag med en massa saker med dig, och det innefattar Norrland, så är det nog bäst att köpa en fossilbil.
Jo det blir säkert bra. Men kan du ladda hemma, och det krävs inga dyra laddstolpar eller så egentligen, så är det nog värt att kolla på en hybrid i alla fall. Dels för att kostnaden blir lägre men också för att du (eller ditt företag) nog skulle spara en hel del i bränslekostnader också. Det börjar ju komma hybrider med typ tio mils räckvidd nu så din vanliga vända hade du kunnat köra på el ena vägen i alla fall. Sen kan du ju ha tur och det kanske finns laddare dit du ska och då kanske du slipper köra på fossila drivmedel alls de dagarna liksom.

Men Volvo har blivit rätt dyra på senare tid. Jag säger inte att de är fel för de är väldigt bekväma om man ska åka så långt som du, men det är ju värt att kolla runt lite innan du bestämmer dig i alla fall. Personligen hade jag mycket hellre tagit typ en BMW 330e eller C-klass hybrid än en V60 och de är inte nödvändigtvis dyrare. Eller så kollar man Kia, Peugeot eller liknande och kommer billigare undan, men då blir det en kompromiss när det gäller komfort förstås.

Jag har tänkt tanken att kolla bmw och även någon c-klass också men priserna sticker iväg än mera så fort man vill ha lite utrustning. På volvon är det en hel del som ligger som standard men som sagt, kan vara något helt annat när man besöker säljarna.

Vi är rätt många som kör väskdängarvalsen fortfarande och kunderna vill gärna klämma och känna innan de köper. Nu säljer jag bara för ett bolag men är som alltid lite spridning på produkter och kunder.
Jag trivs uppåt i landet så har inget emot att åka långa sträckor och då jag säljer mot industrier, maskinbyggare och konsulter så gäller det att ha full vecka bokad när man väl åker uppåt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

@Stefflo
Om ditt nuvarande avtal går ut i februari så skulle jag starkt rekommendera att börja kika runt direkt, brukar vara väldigt lång leveranstid, om man nu inte har turen att en lagerbil passar iofs.

Kanske tar en sväng runt i bilhallarna redan nästa vecka då. Tack för rådet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tyckte den var oerhört trevlig att köra. Jag har inte kört någon elbil tidigare, så jag har inget att jämföra med i det avseendet, men den kändes oerhört trygg, tyst och stabil. Sedan rörde det på sig en hel del vid pådrag (även om exempelvis Tesla har betydligt mer drag i sina performance-modeller).

Gällande performance-paket så hade de i vart fall i Göteborg två Polestar 2, en performance och en "vanlig". Jag fick prova performance (även om jag bad om utan performance), men den var förvånansvärt bekväm ändå, så med 19" och utan Öhlins-dämparna blir det sannolikt bara ännu tystare och bekvämare.

Det som oroar mig är räckvidden. När jag låg på motorväg i 125 km/h så låg förbrukningen och pendlade mellan 2,0 och 2,5 kWh/10 km, vilket känns aningen högt. Dock var det endast ett par mil motorvägskörning, så man skulle behöva köra längre än så för att få fram konkreta förbrukningssiffror. Detta i kombination med Ionity nu tar drygt 11,50:-/kWh för laddning gör att långfärdskostnaden blir 25-30:- per mil, vilket känns ganska så surt...

Trevligt, låter lite som det jag är ute efter. Vill ha det lite tystare och lite bekvämare i nästa bil tror jag.

Angående Ionity tror jag de tar 0,79 EUR/kWh fortfarande, hörde dock att taggen som Polestar skickar med är dyrare så då använder man inte den. Jag hade iaf inte oroat mig så mycket för kostnaden på långresa iaf, större delen blir riktigt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Trevligt, låter lite som det jag är ute efter. Vill ha det lite tystare och lite bekvämare i nästa bil tror jag.

Angående Ionity tror jag de tar 0,79 EUR/kWh fortfarande, hörde dock att taggen som Polestar skickar med är dyrare så då använder man inte den. Jag hade iaf inte oroat mig så mycket för kostnaden på långresa iaf, större delen blir riktigt billigt.

Så PlugSurfing skär emellan och tar 4:-/kWh? Det låter ju helt bisarrt! Hur kan man motivera ett sådant kostnadspåslag?
Jo, jag köper att för de flesta så är långkörningar inte allt för vanligt och därmed endast står för en bråkdel av kostnaden. Men jag kör förhållandevis korta sträckor i min vardag. En månad utan inslag av någon specifik "utflykt" kan innebära att bilen går 30-40 mil kanske, medan en månad där jag rest så pratar vi om 200 mil. Så jag skulle uppskatta att av min årliga körsträcka så är kanske en fjärdedel "vardagspendling", medan resten är olika typer av långresor (alltså 40 mil och uppåt enkel väg). Så jag är rädd för att snabbladdning kommer att behöva stå för en relativt stor del av min totala laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så PlugSurfing skär emellan och tar 4:-/kWh? Det låter ju helt bisarrt! Hur kan man motivera ett sådant kostnadspåslag?
Jo, jag köper att för de flesta så är långkörningar inte allt för vanligt och därmed endast står för en bråkdel av kostnaden. Men jag kör förhållandevis korta sträckor i min vardag. En månad utan inslag av någon specifik "utflykt" kan innebära att bilen går 30-40 mil kanske, medan en månad där jag rest så pratar vi om 200 mil. Så jag skulle uppskatta att av min årliga körsträcka så är kanske en fjärdedel "vardagspendling", medan resten är olika typer av långresor (alltså 40 mil och uppåt enkel väg). Så jag är rädd för att snabbladdning kommer att behöva stå för en relativt stor del av min totala laddning.

Ja det verkar inte bättre än så faktiskt, hur de motiverar det vet jag faktiskt inte. Galet mycket att skära mellan är det iaf, då tar jag hellre fram telefonen och betalar via Ionity appen där (eller skaffar den tyska Maingau appen/taggen som verkar ta typ 0,64 eur i Sverige för Ionity).

Ja om man ska köra mycket långt så kostar det väl en del, men tänk på att om du kör 40+ mil enkel väg så blir det ju egentligen bara en mindre del som behöver laddas på Ionity som är dyrt. Du börjar ju resan med mycket laddat och kan ladda när du kommer fram för det mesta. Beroende på var man kör finns det ju även andra aktörer som tar mindre för snabbladdningen på sina 150 kW laddare (även om den verkar ligga runt 5 kr/kWh).

Permalänk
Medlem

Nu har jag provkört Polestar 2 och jag tänkte dela med mig av mina intryck i hopp om att fler blir intresserade och inspirerade av elbilar. Jag körde icke-performance varianten, men den har ju samma motor-prestanda så det spelar ingen större roll. Performance paketet kändes inte särskilt prisvärt.

Positivt:
- Allmänt trevlig och rolig att köra
- Snabb respons när man trycker på gasen och bra väghållning. De som inte kört elbil förut kommer tycka att den är galet kvick.
- Riktigt snygg, både exteriör och interiör. De som tycker Tesla är för avskalade i interiören kommer att gilla denna
- Android-systemet verkar funka bra och var lätt att förstå. Bättre röststyrning än i Teslan. Mycket klokt av Polestar att satsa på denna Android integration.
- Jag tror att sitthöjden i baksätet var bättre än på min Model S (men tyvärr har Polestar 2 en "kardantunnel" som tar plats)
- Halvkombi, en klar fördel i jämförelse mot Model 3.

Negativt:
- Mobilappen var inte klar. Jag uppfattade aldrig om appen fanns i nuläget med saknade funktioner eller om appen helt enkelt inte finns än. I slutet av året skulle det åtgärdas i alla fall. Det får anses vara ok.
- Bara en storlek på batteri och en prestandanivå på motor. Jag hoppas att de släpper fler alternativ i framtiden.
- Att bilen har något sämre räckvidd än Tesla Model 3 kan en del säkert leva med, men att det inte finns något helhetstänk kring snabbladdning är betydligt värre. Säger man åt bilen att man vill åka mellan Sveriges två största städer inser den att den inte klarar det utan laddning. Då får man som användare upp en lång lista med en massa laddare man kan välja mellan. De flesta var långsamma och låg på 11-22kW och liknande, en del upp mot 50kW. 50kW klassades dessutom som "snabb" enligt bilen.
Flera fel här:
a) Varför lista plågsamt långsamma laddstationer där det skulle ta 3 - 7 timmar att ladda bilen för en resa mellan Sth och Gbg?
b) Varför tala om för användaren att 50kW är snabbt när det inte är det. Reservera termen "snabb" för de laddare som verkligen är snabba så att de går att hitta.
c) Varför överhuvudtaget låta användaren välja och vraka i en lång lista av mestadels värdelösa laddare när bilen själv borde välja den bästa när man informerat om var man vill åka? Alternativt lämnat förslag på två riktigt snabba laddställen.

Jag vet inte om jag missuppfattade något i gränssnittet när man planerade sin långresa, men det jag såg imponerade tyvärr inte. Att släppa en elbil men glömma att ordna laddningsupplevelsen borde inte vara godkänt år 2020. Förhoppningsvis kommer de fixa till mjukvaran för detta och förbättra användarupplevelsen för långresor. Ännu bättre vore de om de kontaktade Tesla och gör en deal där de får använda Tesla Supercharges - för då vore problemet löst på riktigt.

Övriga reflektioner:
- Bilen är hyfsat tyst, men jag tror att Model S är tystare.
- För min del var bilen lite för liten (jämför med Model S nu, inte helt rättvist), främst gällande stor barnstol, barnvagn och sånt.

Slutsatser:
- En uppmaning till alla som funderar på att skaffa elbil - Provkör denna! Riktigt intressant och den kommer att tilltala många. Antingen gillar man Polestar 2 eller Tesla (eller båda två) - det faktum att det finns flera alternativ är bra.
- Om Polestar löser laddningen för långresor på ett smidigare sätt så skulle jag definitivt kunna tänka mig att äga en Polestar 2 (samt investera i en mindre barnstol). Jag skulle dock sakna räckvidden och delvis också prestandan som Tesla erbjuder.

Stavfel
Permalänk
Skrivet av alpha:

Nu har jag provkört Polestar 2 och jag tänkte dela med mig av mina intryck i hopp om att fler blir intresserade och inspirerade av elbilar. Jag körde icke-performance varianten, men den har ju samma motor-prestanda så det spelar ingen större roll. Performance paketet kändes inte särskilt prisvärt.

Positivt:
- Allmänt trevlig och rolig att köra
- Snabb respons när man trycker på gasen och bra väghållning. De som inte kört elbil förut kommer tycka att den är galet kvick.
- Riktigt snygg, både exteriör och interiör. De som tycker Tesla är för avskalade i interiören kommer att gilla denna
- Android-systemet verkar funka bra och var lätt att förstå. Bättre röststyrning än i Teslan. Mycket klokt av Polestar att satsa på denna Android integration.
- Jag tror att sitthöjden i baksätet var bättre än på min Model S (men tyvärr har Polestar 2 en "kardantunnel" som tar plats)
- Halvkombi, en klar fördel i jämförelse mot Model 3.

Negativt:
- Mobilappen var inte klar. Jag uppfattade aldrig om appen fanns i nuläget med saknade funktioner eller om appen helt enkelt inte finns än. I slutet av året skulle det åtgärdas i alla fall. Det får anses vara ok.
- Bara en storlek på batteri och en prestandanivå på motor. Jag hoppas att de släpper fler alternativ i framtiden.
- Att bilen har något sämre räckvidd än Tesla Model 3 kan en del säkert leva med, men att det inte finns något helhetstänk kring snabbladdning är betydligt värre. Säger man åt bilen att man vill åka mellan Sveriges två största städer inser den att den inte klarar det utan laddning. Då får man som användare upp en lång lista med en massa laddare man kan välja mellan. De flesta var långsamma och låg på 11-22kW och liknande, en del upp mot 50kW. 50kW klassades dessutom som "snabb" enligt bilen.
Flera fel här:
a) Varför lista plågsamt långsamma laddstationer där det skulle ta 3 - 7 timmar att ladda bilen för en resa mellan Sth och Gbg?
b) Varför tala om för användaren att 50kW är snabbt när det inte är det. Reservera termen "snabb" för de laddare som verkligen är snabba så att de går att hitta.
c) Varför överhuvudtaget låta användaren välja och vraka i en lång lista av mestadels värdelösa laddare när bilen själv borde välja den bästa när man informerat om var man vill åka? Alternativt lämnat förslag på två riktigt snabba laddställen.

Jag vet inte om jag missuppfattade något i gränssnittet när man planerade sin långresa, men det jag såg imponerade tyvärr inte. Att släppa en elbil men glömma att ordna laddningsupplevelsen borde inte vara godkänt år 2020. Förhoppningsvis kommer de fixa till mjukvaran för detta och förbättra användarupplevelsen för långresor. Ännu bättre vore de om de kontaktade Tesla och gör en deal där de får använda Tesla Supercharges - för då vore problemet löst på riktigt.

Övriga reflektioner:
- Bilen är hyfsat tyst, men jag tror att Model S är tystare.
- För min del var bilen lite för liten (jämför med Model S nu, inte helt rättivst), främst gällande stor barnstol, barnvagn och sånt.

Slutsatser:
- En uppmaning till alla som funderar på att skaffa elbil - Provkör denna! Riktigt intressant och den kommer att tilltala många. Antingen gillar man Polestar 2 eller Tesla (eller båda två) - det faktum att det finns flera alternativ är bra.
- Om Polestar löser laddningen för långresor på ett smidigare sätt så skulle jag definitivt kunna tänka mig att äga en Polestar 2 (samt investera i en mindre barnstol). Jag skulle dock sakna räckvidden och delvis också prestandan som Tesla erbjuder.

Kul! Ska provköra den i kommande vecka. Har provkört en del Teslor både Model S och Model 3 samt kollat en hel del recensioner av Polestar2 så väntar mig inga större överraskningar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Nu har jag provkört Polestar 2 och jag tänkte dela med mig av mina intryck i hopp om att fler blir intresserade och inspirerade av elbilar. Jag körde icke-performance varianten, men den har ju samma motor-prestanda så det spelar ingen större roll. Performance paketet kändes inte särskilt prisvärt.

Positivt:
- Allmänt trevlig och rolig att köra
- Snabb respons när man trycker på gasen och bra väghållning. De som inte kört elbil förut kommer tycka att den är galet kvick.
- Riktigt snygg, både exteriör och interiör. De som tycker Tesla är för avskalade i interiören kommer att gilla denna
- Android-systemet verkar funka bra och var lätt att förstå. Bättre röststyrning än i Teslan. Mycket klokt av Polestar att satsa på denna Android integration.
- Jag tror att sitthöjden i baksätet var bättre än på min Model S (men tyvärr har Polestar 2 en "kardantunnel" som tar plats)
- Halvkombi, en klar fördel i jämförelse mot Model 3.

Negativt:
- Mobilappen var inte klar. Jag uppfattade aldrig om appen fanns i nuläget med saknade funktioner eller om appen helt enkelt inte finns än. I slutet av året skulle det åtgärdas i alla fall. Det får anses vara ok.
- Bara en storlek på batteri och en prestandanivå på motor. Jag hoppas att de släpper fler alternativ i framtiden.
- Att bilen har något sämre räckvidd än Tesla Model 3 kan en del säkert leva med, men att det inte finns något helhetstänk kring snabbladdning är betydligt värre. Säger man åt bilen att man vill åka mellan Sveriges två största städer inser den att den inte klarar det utan laddning. Då får man som användare upp en lång lista med en massa laddare man kan välja mellan. De flesta var långsamma och låg på 11-22kW och liknande, en del upp mot 50kW. 50kW klassades dessutom som "snabb" enligt bilen.
Flera fel här:
a) Varför lista plågsamt långsamma laddstationer där det skulle ta 3 - 7 timmar att ladda bilen för en resa mellan Sth och Gbg?
b) Varför tala om för användaren att 50kW är snabbt när det inte är det. Reservera termen "snabb" för de laddare som verkligen är snabba så att de går att hitta.
c) Varför överhuvudtaget låta användaren välja och vraka i en lång lista av mestadels värdelösa laddare när bilen själv borde välja den bästa när man informerat om var man vill åka? Alternativt lämnat förslag på två riktigt snabba laddställen.

Jag vet inte om jag missuppfattade något i gränssnittet när man planerade sin långresa, men det jag såg imponerade tyvärr inte. Att släppa en elbil men glömma att ordna laddningsupplevelsen borde inte vara godkänt år 2020. Förhoppningsvis kommer de fixa till mjukvaran för detta och förbättra användarupplevelsen för långresor. Ännu bättre vore de om de kontaktade Tesla och gör en deal där de får använda Tesla Supercharges - för då vore problemet löst på riktigt.

Övriga reflektioner:
- Bilen är hyfsat tyst, men jag tror att Model S är tystare.
- För min del var bilen lite för liten (jämför med Model S nu, inte helt rättivst), främst gällande stor barnstol, barnvagn och sånt.

Slutsatser:
- En uppmaning till alla som funderar på att skaffa elbil - Provkör denna! Riktigt intressant och den kommer att tilltala många. Antingen gillar man Polestar 2 eller Tesla (eller båda två) - det faktum att det finns flera alternativ är bra.
- Om Polestar löser laddningen för långresor på ett smidigare sätt så skulle jag definitivt kunna tänka mig att äga en Polestar 2 (samt investera i en mindre barnstol). Jag skulle dock sakna räckvidden och delvis också prestandan som Tesla erbjuder.

Låter bra. Det enda negativa är alltså mjukvara som inte är så smart när det gäller att hitta snabbladdare? Ny Teknik sammanställde några intryck från olika biljournalister och det såg också bra ut: https://www.nyteknik.se/fordon/den-basta-elbilen-just-nu-test...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Nu har jag provkört Polestar 2 och jag tänkte dela med mig av mina intryck i hopp om att fler blir intresserade och inspirerade av elbilar. Jag körde icke-performance varianten, men den har ju samma motor-prestanda så det spelar ingen större roll. Performance paketet kändes inte särskilt prisvärt.

Positivt:
- Allmänt trevlig och rolig att köra
- Snabb respons när man trycker på gasen och bra väghållning. De som inte kört elbil förut kommer tycka att den är galet kvick.
- Riktigt snygg, både exteriör och interiör. De som tycker Tesla är för avskalade i interiören kommer att gilla denna
- Android-systemet verkar funka bra och var lätt att förstå. Bättre röststyrning än i Teslan. Mycket klokt av Polestar att satsa på denna Android integration.
- Jag tror att sitthöjden i baksätet var bättre än på min Model S (men tyvärr har Polestar 2 en "kardantunnel" som tar plats)
- Halvkombi, en klar fördel i jämförelse mot Model 3.

Negativt:
- Mobilappen var inte klar. Jag uppfattade aldrig om appen fanns i nuläget med saknade funktioner eller om appen helt enkelt inte finns än. I slutet av året skulle det åtgärdas i alla fall. Det får anses vara ok.
- Bara en storlek på batteri och en prestandanivå på motor. Jag hoppas att de släpper fler alternativ i framtiden.
- Att bilen har något sämre räckvidd än Tesla Model 3 kan en del säkert leva med, men att det inte finns något helhetstänk kring snabbladdning är betydligt värre. Säger man åt bilen att man vill åka mellan Sveriges två största städer inser den att den inte klarar det utan laddning. Då får man som användare upp en lång lista med en massa laddare man kan välja mellan. De flesta var långsamma och låg på 11-22kW och liknande, en del upp mot 50kW. 50kW klassades dessutom som "snabb" enligt bilen.
Flera fel här:
a) Varför lista plågsamt långsamma laddstationer där det skulle ta 3 - 7 timmar att ladda bilen för en resa mellan Sth och Gbg?
b) Varför tala om för användaren att 50kW är snabbt när det inte är det. Reservera termen "snabb" för de laddare som verkligen är snabba så att de går att hitta.
c) Varför överhuvudtaget låta användaren välja och vraka i en lång lista av mestadels värdelösa laddare när bilen själv borde välja den bästa när man informerat om var man vill åka? Alternativt lämnat förslag på två riktigt snabba laddställen.

Jag vet inte om jag missuppfattade något i gränssnittet när man planerade sin långresa, men det jag såg imponerade tyvärr inte. Att släppa en elbil men glömma att ordna laddningsupplevelsen borde inte vara godkänt år 2020. Förhoppningsvis kommer de fixa till mjukvaran för detta och förbättra användarupplevelsen för långresor. Ännu bättre vore de om de kontaktade Tesla och gör en deal där de får använda Tesla Supercharges - för då vore problemet löst på riktigt.

Övriga reflektioner:
- Bilen är hyfsat tyst, men jag tror att Model S är tystare.
- För min del var bilen lite för liten (jämför med Model S nu, inte helt rättivst), främst gällande stor barnstol, barnvagn och sånt.

Slutsatser:
- En uppmaning till alla som funderar på att skaffa elbil - Provkör denna! Riktigt intressant och den kommer att tilltala många. Antingen gillar man Polestar 2 eller Tesla (eller båda två) - det faktum att det finns flera alternativ är bra.
- Om Polestar löser laddningen för långresor på ett smidigare sätt så skulle jag definitivt kunna tänka mig att äga en Polestar 2 (samt investera i en mindre barnstol). Jag skulle dock sakna räckvidden och delvis också prestandan som Tesla erbjuder.

Gällande "snabba" laddare så är det varken Google (eller än mindre Polestar) som bestämt dessa benämningar. Enligt rådande EU-standard så är allt över 22 kWh att benämna som snabbladdare, så det kommer nog helt enkelt av den anledningen. Sedan är det som sagt Android och Google Maps som körs i bilen, så det är inte Polestar som driver den utvecklingen.

Det jag dock verkligen kan tyckas saknas i Maps är möjligheten att ställa in filter/preferenser. Elbilen har ju bara stöd för vissa typer av kontakter och det är således ointressant att se stationer som saknar dessa (precis som en Supercharger om du inte har en Tesla). På samma sätt vill man kanske med ett enkelt val kunna styra om man önskar en laddstation som inriktad på hög laddhastighet, alternativt en station med lägre pris (beroende på om man vill stanna länge eller kortare). Vidare så vill jag nog ändå påpeka att jag tyckte att Maps ändå föreslog en plats på lämpligt avstånd och av snabbare format som alternativ 1, sedan fanns det som du nämner en lista med allehanda andra laddstationer.

Men i det stora hela så håller jag med om att Maps behöver bli bättre på detta och framförallt kanske kunna göra en plan för hela resan. I dagsläget kommer den endast fram till att batteriet inte kommer räcka och att du ska göra ett laddstopp. Den var inte smart nog att konstatera att ett stopp inte räcker, utan du behöver göra kanske två och hur långa de båda i så fall borde vara. Det är först när man genomfört första laddstoppet som Maps kommer beräkna om man kommer nå sin destination eller inte och eventuellt föreslå ytterligare ett stopp. Dock så hoppas och tror jag att denna utveckling kommer gå hyffsat snabbt för Google i takt med att deras infotainment-system rullas ut mer och mer.

Permalänk
Medlem

Här är de svenska priserna för VW ID.3

Permalänk
Medlem

Fick också mailet och likadant som i Tyskland är det 58 Kw & 77 Kw batterierna som säljs i början så det minsta 45 Kw inte nu i början.

Men 58 Kw är enligt mig en lagom storlek som kommer funka i alla lägen innan man ändå vill ta ett stopp och sträcka på benen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Då har man kört första långresan med Teslan ner till Göteborg, väldigt smidigt, hade kunnat optimera körtiden men valde att ta fler pauser längst vägen.

Autopiloten är guld värd för långa resor, nästan så jag ångrade att jag inte smällde in med 60k till för den FSD om inte bara för att slippa pling plongandet när man var tvungen att köra om. Blir mina aktier värda något igen kommer jag seriöst överväga att köpa till det.

Bilen börjar närma sig 300 mil nu inga problem ännu till och med lacken sitter kvar!

Fortfarande 0kr i driftkostnad, vi får se hur det blir när Täby Centrum kommer ta betalt för laddning då kanske jag kommer börja betala lite av ren smidighet då jag är ofta där. Att inte ha laddning hemma har fortfarande inte varit i närheten av ett problem, som det är nu med de konstellationer som finns hade jag troligtvis tackat nej till laddning hemma om det hade varit möjligt.

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming:

Skoj att höra! Då har du kört på mycket, min har ju gått mindre än 200 mil och jag har haft den 6 månader :p.

Permalänk
Medlem

Fortum verkar vara den aktör som erbjuder "förhållandevis rimliga" priser på sina nya 150 kWs-laddare (finns dock inte så många ute i landet än så länge). Men de verkar ligga prisade på 2,50 kr/kWh samt 2 kr/minut (kombinerat pris). Så 10-80% (30 minuter) med en Polestar 2 borde därmed kosta 136:- för elen samt 60 kronor för tiden, alltså knappa 200 kronor för att tanka upp 70%. Detta kan då jämföras med Ionity som hade tagit 475:- för motsvarande laddning (eller fantastiska 627:- om man använder Plugsurfing)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fortum verkar vara den aktör som erbjuder "förhållandevis rimliga" priser på sina nya 150 kWs-laddare (finns dock inte så många ute i landet än så länge). Men de verkar ligga prisade på 2,50 kr/kWh samt 2 kr/minut (kombinerat pris). Så 10-80% (30 minuter) med en Polestar 2 borde därmed kosta 136:- för elen samt 60 kronor för tiden, alltså knappa 200 kronor för att tanka upp 70%. Detta kan då jämföras med Ionity som hade tagit 475:- för motsvarande laddning (eller fantastiska 627:- om man använder Plugsurfing)...

Fortum, Eon & Circle K har 150 Kw laddare och i Norge så är Circle K riktigt stora så bara hoppas dom sätter fart i Sverige också med fler stationer med laddning.

50 Kw är Bee billigaste alternativet om man kör mycket laddning utanför hemmet som tar 399 kr/mån med obegränsad mängd.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Bee laddningen verkar rimligt ändå, har en laddare 1 kilometer från mitt hem.Tydligen ska det också byggas laddstolpar här under hösten/våren så kalkylen förändras en del för mig då. Min laddning vid 3:-/kWh skulle kosta runt 1200-1300 kronor i månaden men kan man få ner det till 399:- fast är vi på 1:-/kWh eller under om jag laddar lite extra under helger vilket jag troligtvis skulle göra.
Ser dock inget om att det är begränsat till 50 Kw laddning, var står det?

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonas79: Bee laddningen verkar rimligt ändå, har en laddare 1 kilometer från mitt hem.Tydligen ska det också byggas laddstolpar här under hösten/våren så kalkylen förändras en del för mig då. Min laddning vid 3:-/kWh skulle kosta runt 1200-1300 kronor i månaden men kan man få ner det till 399:- fast är vi på 1:-/kWh eller under om jag laddar lite extra under helger vilket jag troligtvis skulle göra.
Ser dock inget om att det är begränsat till 50 Kw laddning, var står det?

Beeladdarna är på max 50kwh, däremot kan du ladda obegränsat mycket med abonnemang.

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Inga problem för mig egentligen då, 50 kW borde väl duga i krig med tanke på hur mycket billigare det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

...Vi behöver få folk att känna trygghet med batterbilar & att dom funkar i vardagen & då kommer detta leda till att infrastrukturen byggs ut snabbare pga hög efterfrågan att kunna ladda sin bil...

Jag är riktigt sugen på att köpa en elbil, men har samma "räckviddsskräck" som det skrivs så mycket om, familj och vänner som bor uppåt 8 mil bort (norrlands inland, så ingen supercharger eller liknande). Kan jag inte lita på att bilen tar mig 10+10 mil utan laddning en smällkall julafton (-30 är inte allt för ovanligt) så täcker den inte mitt behov.
De är ännu för dyra i inköp för att motiveras ekonomiskt, vill jag spara pengar säljer jag passaten och lägger pengarna i en fond som får gå till bensinkostnader på den äldre bilen.
Sen är jag även orolig för vad staten ska hitta på med sin omtalade kilometerskatt, rätt vad det är sitter man med skägget i brevlådan!

Men allt går inte att räkna enbart i pengar, den långsiktiga planen är att sälja passaten och släpet för att köpa en elbil (ser fram emot att testa höstens lanseringar) och en gammal pickup. Bor i hus så det blir en del större/tyngre transporter per år...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag är riktigt sugen på att köpa en elbil, men har samma "räckviddsskräck" som det skrivs så mycket om, familj och vänner som bor uppåt 8 mil bort (norrlands inland, så ingen supercharger eller liknande). Kan jag inte lita på att bilen tar mig 10+10 mil utan laddning en smällkall julafton (-30 är inte allt för ovanligt) så täcker den inte mitt behov.
De är ännu för dyra i inköp för att motiveras ekonomiskt, vill jag spara pengar säljer jag passaten och lägger pengarna i en fond som får gå till bensinkostnader på den äldre bilen.
Sen är jag även orolig för vad staten ska hitta på med sin omtalade kilometerskatt, rätt vad det är sitter man med skägget i brevlådan!

Men allt går inte att räkna enbart i pengar, den långsiktiga planen är att sälja passaten och släpet för att köpa en elbil (ser fram emot att testa höstens lanseringar) och en gammal pickup. Bor i hus så det blir en del större/tyngre transporter per år...

Jag vet att vissa är helt emot Import men kollar du Tyskland nya premier för att påskynda övergången till Elbilar med 16% Vat på Bev. 6000 Euro från staten & 3480 Euro från biltillverkaren.

9480 Euro & 16% Vat vs 25% i Sverige kan jag tänka mig att begagnat i Tyskland hamnar på riktigt bra priser jämfört med här när många köper nytt & vill bli av med sin gamla bil & dom kan inte begära nypris.
@Tangentbord

Norrland inland ovanför Östersund är riktigt dåligt om man inte äger en Tesla idag.

Men 20 mil vintertid för att känna sig trygg kommer Hyundai Kona 64 Kwh klara likadant med Kia E Niro, Aiways U5, Vw ID 3 58 Kwh.

Nya Zoe & Peugoet E-208 & Opel Corsa E, Mg ZS Ev klarar denna sträckan på sommaren lätt med 50 Kwh men frågan är om dom klarar detta riktigt kalla dagar men borde göra det. Så skulle säga minst 50 Kwh batteri så klarar man sig beroende på förbrukningen av bilen.

Edit tydligen är räckvidd bättre på Zoe50 & Nya Hyundai ionic 38 Kwh

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79 till och med om man har en tesla är det svårt, räknar till 7 st superchargers norr om Umeå (ingen lokalt för mig). Så att ladda hemma är lite av ett krav sen fungerar det säkert bra att ta en tesla på bilsemester inom landet, kräver bara lite planering!

Helt klart intressant att kolla begagnat i Tyskland när corona lugnat ner sig, id3 & enyaq ska då provköras när möjligheten kommer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ford Mustang Mach E 1400 för driftkungarna eller banracing.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

@Irregular Programming:

Skoj att höra! Då har du kört på mycket, min har ju gått mindre än 200 mil och jag har haft den 6 månader :p.

Har ju blivit lite roligare att köra bil helt klart.

Skumt mycket mer behjälplig att skjutsa flickvännens kompisar/systrar etc

Permalänk
Medlem

Var och kikade på en Polestar 2 härom dagen och den är ju ännu finare i verkligheten än på bild, skall se till att provköra den också.

Tyvärr var skidluckan skrattretande liten, går inte in en bräda med skidor där inte. Samtidigt var det rätt lite plats i baksätet faktiskt, den var rätt liten innuti givet hur stor den faktiskt är.

Problemet med bilen för mig är att pga den högre räntan så blir den lite för dyr för vad man får (alternativt får man finansiera den på andra sätt). Hamnar ca 1 tkr/mån över en Model 3 vilket gör att den hamnar ganska nära en Model S i kostnad.

Om Tesla dessutom följer tidigare mönster lär deras priser i Sverige sänkas med iaf 10% pga dollarkursen snart (om den håller sig kvar). Så en uppdaterad Model S blir verkligen intressant för mig istället för en Polestar 2 om det inträffar.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Var och kikade på en Polestar 2 härom dagen och den är ju ännu finare i verkligheten än på bild, skall se till att provköra den också.

Tyvärr var skidluckan skrattretande liten, går inte in en bräda med skidor där inte. Samtidigt var det rätt lite plats i baksätet faktiskt, den var rätt liten innuti givet hur stor den faktiskt är.

Problemet med bilen för mig är att pga den högre räntan så blir den lite för dyr för vad man får (alternativt får man finansiera den på andra sätt). Hamnar ca 1 tkr/mån över en Model 3 vilket gör att den hamnar ganska nära en Model S i kostnad.

Om Tesla dessutom följer tidigare mönster lär deras priser i Sverige sänkas med iaf 10% pga dollarkursen snart (om den håller sig kvar). Så en uppdaterad Model S blir verkligen intressant för mig istället för en Polestar 2 om det inträffar.

Ska provköra Polestar 2 imorrn! 🙂 👍
Någon som undrar något speciellt så kan jag försöka kolla på det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ska provköra Polestar 2 imorrn! 🙂 👍
Någon som undrar något speciellt så kan jag försöka kolla på det.

Förbrukningen men antar att detta nästan är omöjligt att få någon uppfattning på vid en kort test tur.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.