Dålig kontrast = dålig upplevelse i mörka rum?

Permalänk

Dålig kontrast = dålig upplevelse i mörka rum?

Nått som jag har hört en del från bl.a Hardware unboxed är att om en skärm har dålig kontrast så blir det en dålig upplevelse att spela i mörkret. Hur mycket stämmer detta? Tittar för tillfället på LG 38GL950G och den har tydligen inte super duper bra kontrast. Är detta ett major deal eller bara en liten skitsak för nån som gärna spelar en del i mörkret?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mr_Mattson: Generellt ja, men också nej. Kontrastmätningar är bara en enkel och endimensionell parameter i något som är en komplex samverkan mellan rummet, ögonen, hjärnan och inte minst: hur man jämför.

Det ska mycket till innan man ser en tydlig skillnad på en skärm som säg mäter 700:1 mot en som mäter 1000:1 i kontrastförhållande. Väldigt mörkt rum och väldigt mörka bilder i jämförelsen så att ögonen kan anpassa sig och då kan man märka den skillnaden. Förutsatt att det är två väldigt likadana skärmar.

Det är viktigare för ögonen (och hjärnan) med ett jämn intryck av svärta då vi är bra på att observera relativa skillnader. Så hellre 700:1 med jämn fördelning än 1000:1 i ojämn och fläckvis fördelning om man ska generalisera. Särskilt om en skärm är tydligt missfärgad i sin strävan mot svart, likt en gulaktig svärta i ett hörn eller liknande. Sådant är vi bättre på att upptäcka och notera än den absoluta skillnaden i mängden ljus.

Går igenom en del i testet av 27GL850: https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Videon från ca 7 min går också igenom det här till en del.

Permalänk

@Laxpudding: så förstår jag dig rätt så är det egentligen inget super problem bara man anpassar ljusstyrkan på skärmen och kanske ha på nån liten lampa så det inte är helt becksvart

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mr_Mattson: Ja, lite enkelt så. Har du en svag lampa i rummet hjälper du ögat och pupillen att hålla en mer konstant nivå och inte pendla så mycket med ljusinnehållet i bilden. Detta minskar också ögontrötthet.