Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Förstår att du är skeptisk men kan faktiskt bara tala varmt om 5700 serien förutsatt att det gäller Red Devil eller Sapphire

Skulle du säga att det gäller alla Sapphires 5700xt eller är det något speciellt kort du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Inte hört av att någon 5700/xt använder sig av det dock. Men vanligtvis så borde man kika på en video på nån som tar isär kortet innan man själv ger sig låt, kan hjälpa mycket.

Har sett några videos om det, såg en senast häromdagen från Jayztwocents -> https://www.youtube.com/watch?v=U6_9gl3cYU8

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Här är en reveiw på Asus TUF Gaming X3 RX 5700 XT EVO där den får bra resultat!

https://youtu.be/LpW1gku2Kc4

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Vash:

@Haztheman: Min kompis har samma fel.. kan fungera perfekt ett tag å man tror man löst problemen sen kommer de något igen.. ångrar så grovt att jag rekommenderade de där jävla kortet xD har lagt mer tid på hans dator än min haha. Hoppas de blir en permanent lösning som funkar för alla snart.

Hehe, känner igen mig i detta. Varit stabilt ett tag nu sen drivare 20.4.2, men i går – smack! Svart skärm mitt under Apex Legends. Blir så nyfiken på om de som har problem beror på vissa exemplar av grafikkorten, eller om mitt kort – som uppenbarligen har problem hos mig – kanske skulle funka stabilt i en annan dator? Jäkligt tröttsamt är det i alla fall. Funderar på att lämna tillbaka till Inet så de får testa kortet, men är rädd att de bara återkommer och säger att allt verkar OK.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrianssons:

Skulle du säga att det gäller alla Sapphires 5700xt eller är det något speciellt kort du rekommenderar?

Rekommenderar att köpa menar du?

Innan jag köpte mitt RD så läste jag mycket innan om vilka problem användare hade med 5700 serien, min slutsats (vilket inte ska tolkas som lag eller för den delen vetenskapligt proffesionellt) blev att Sapphire och Powercolor var de kort med minst problem samt så var de tystare och svalare.

Har laborerat lite och har fått ner min temp till 55-65 grader under spel med fläktkurvan modifierad till ca: 40%, Undervoltat till 1900/1015.

Har haft en blackscreen men då pillade jag lite för mycket med inställningarna och felet var mitt eget.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag ville ha ett RX 5700 kort & kravet var att det skulle vara "tyst", så ett MSI RX 5700 Gaming X blev det naturliga valet & jag är mycket nöjd!

Även XT versionen är klassat som "tyst" skulle jag vilja påstå!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Gigabytes kort har jag inte hör något illa om.
Tragisk dumhet vad gäller Asus, deras kylare är bra deras kretskort är bra, det de missat är att ha tillräckligt många fästpunkter (skruvar) mellan kylare och kretskort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

I valet och kvalet

Håller på att uppgradera datorn och efter prollen, moderkortet och minnen blev det tur för graffekortet.
Blev ett Sapphire 5700 XT OC, efter mycket om och men. Har lyckats få det att rullar skapligt med 20.2.2 drivrutinerna.

Fortsätter att leka lite för att hitta någon sweet-spot.
Frekvensen är på 2000MHz, volt @ 1106, VRAM 1820MHz.
Fan curve är på 43% @ 73 grader och 49% @ 78 grader

Jag ligger på fina 140 FPS i Apex Legends @ 144h i 1440p, så det är inget att klaga på, kortet presterar.
Men.. det ligger på ca 64 GPU temp och 82-84 grader GPU junction. Då rullar fläkten på närmare 2000 rpm, vilket dessvärre är lite i överkant för mig.

Vad har ni för tankar om tempen, är det i överkant med ca 82-84 grader?

Visserligen kommer jag att köpa nytt chassi P400s, som ska både vara rätt tyst och ha hyffsat bra luftflöde, så då kanske jag kan ha fläktarna på 2000rpm, men just nu är det lite too much i mitt gamla Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gigabytes kort har jag inte hör något illa om.
Tragisk dumhet vad gäller Asus, deras kylare är bra deras kretskort är bra, det de missat är att ha tillräckligt många fästpunkter (skruvar) mellan kylare och kretskort.

De verkar missat pads mellan minnen och bakplatta också... Nya "EVO" modellen av TUF-kortet har större kylare och pads för minnena, så det håller sig lite kallare. Såg lite bättre ut i temps.... gamla hade typ 100+c på minnena 😩

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Hur är det med 5700 serien nu? Jag funderar nämligen på att köpa ett rx 5700. Finns det några särskilda modeller man ska akta sig för eller tvärtom söka sig till?
Såg på gamers nexus att evoke modellen hade dålog kylning på minnesmodulerna, hur vet jag på tex inet om deras kort är den nya fixade versionen av kortet? Eller vilken sida som helst. Tycker dom är väldigt dåliga på att skriva ut sån information. Dom skriver knappt ut om ett moderkort är uppdaterat för ryzen 3000 serien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovenn:

Hur är det med 5700 serien nu? Jag funderar nämligen på att köpa ett rx 5700. Finns det några särskilda modeller man ska akta sig för eller tvärtom söka sig till?
Såg på gamers nexus att evoke modellen hade dålog kylning på minnesmodulerna, hur vet jag på tex inet om deras kort är den nya fixade versionen av kortet? Eller vilken sida som helst. Tycker dom är väldigt dåliga på att skriva ut sån information. Dom skriver knappt ut om ett moderkort är uppdaterat för ryzen 3000 serien...

Köper du ett från Sapphire, Gigabyte och Powercolor så kommer du få ett bra kort. Undvik vissa modeller från XFX och MSI och alla från Asus.

Permalänk
Medlem

If you're still having 5700XT driver issues on Windows, disable Windows Game Mode

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gcladd/if_youre_still_h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Köper du ett från Sapphire, Gigabyte och Powercolor så kommer du få ett bra kort. Undvik vissa modeller från XFX och MSI och alla från Asus.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-XFX-RX-5700XT...
Är dehär ett bra kort?

Permalänk
Medlem

Se video

Bilda egen uppfattning om kortet.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

@Sovenn: kort, nej. Xfx erbjuder ägare av den modellen byte till thicc III kylaren då 2an var så undermålig

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

If you're still having 5700XT driver issues on Windows, disable Windows Game Mode

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gcladd/if_youre_still_h...

Det där är ju intressant. Inte testat stänga av det än så ska göra det. Har fått en plötslig svart skärm med nuvarande drivare 20.4.2.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det där är ju intressant. Inte testat stänga av det än så ska göra det. Har fått en plötslig svart skärm med nuvarande drivare 20.4.2.

Fick grön skärm tidigare i kväll, drog ut hdmi kontakten räknade till 10 satte i den igen så vart där bild igen! Med ver. 20.4.2.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

If you're still having 5700XT driver issues on Windows, disable Windows Game Mode

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gcladd/if_youre_still_h...

Inte spelat skitmycket sen jag stängde av detta, men än så länge har jag inte haft några problem med att spela och köra netflix/youtube samtidigt. Kör 20.4.1

Edit: Nu dog min mailskärm när jag satt och browsade mathem, så definitivt inte fixat. xD

Edit 2: Maskinen råhängde sig precis efter kanske 15 minuter med BF5, hade även en YouTube video igång på andra skärmen. Börjar bli rätt less på detta.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Någon som installerat 20.4.2? Med 20.4.1 hann jag aldrig upptäckte några problem, men nu kraschar battlefield v inom 15 min efter start. Trodde det hade med battlefields uppdatering att göra, men testade lite andra spel i går och de kraschar också efter ett tag....

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

Mitt RX480 börjar bli till åren så slog till på ett XFX Radeon RX 5700 XT Thicc III Ultra för 4600 spänn här om dagen och har nu hunnit använda kortet några dagar. Detta är mitt första XFX kort vad jag vill minnas.. smått skeptisk till en början.. men 60 dagars öppetköp övertygade mig.

Hunnit testa några få titlar, men det har blivit mest COD: Warzone sedan inköp då det är det som trendar inom kompisgänget för stunden.

Kortet har presterat bra än så länge. Minnet fastnade på 1750mhz till en början men att inaktivera min andra bildskärm "löste" problemet och funkar nu som utlovat. Inga blackscreens än så länge iallafall.

Måste ge eloge till XFX för Thicc III, vilket jädra kylare. Har haft ett gäng grafikkort genom mina dagar, men denna skapelse är ett monster.

Högsta temperaturen som jag mätt med HWInfo är 70-72c efter några timmars gameande och knappt en viskning från kylaren. Har dock inte sett högre core boost än runt 2000 mhz ännu, kanske rättar till sig i framtiden med nya drivrutiner.

Visa signatur

PC: 3700X, 5700XT Thicc III, Prime X370-Pro, 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Har haft ett Sapphire Pulse RX 5700 XT sedan dec/jan nån gång och jag var nervös när jag köpte kortet! Jag har nog inte haft några problem alls. Betydligt tystare än mitt 1070 också. Har spelat Far Cry 3, 4, 5, New Dawn, Metro Exodus, Wolfenstein Youngblood, Doom Eternal plus några till. Alla har fungerat mer eller mindre felfritt (Exodus kraschade ibland men det gjorde det med mitt 1070 också). Jag har inte heller gjort några särskilda inställningar osv. Uppdaterar drivrutinerna regelbundet också.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

If you're still having 5700XT driver issues on Windows, disable Windows Game Mode

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gcladd/if_youre_still_h...

Skrivet av star-affinity:

Det där är ju intressant. Inte testat stänga av det än så ska göra det. Har fått en plötslig svart skärm med nuvarande drivare 20.4.2.

Skrivet av ficklampa:

Inte spelat skitmycket sen jag stängde av detta, men än så länge har jag inte haft några problem med att spela och köra netflix/youtube samtidigt. Kör 20.4.1

Edit: Nu dog min mailskärm när jag satt och browsade mathem, så definitivt inte fixat. xD

Edit 2: Maskinen råhängde sig precis efter kanske 15 minuter med BF5, hade även en YouTube video igång på andra skärmen. Börjar bli rätt less på detta.

Hjälpte inte att för mig heller – samma visa som tidigare. Kan vara stabilt i flera timmar, men datorn kan också tvärhänga sig med bilden kvar, men fryst pekare ganska snart efter att den blivit uppstartad och något körs igång. Eller så blir skärmen svart mitt i ett spel (kör mest Apex Legends) och datorn startar som sig eller kräver manuell omstart.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity:

Nu har jag inte läst alla inlägg men har ni provat med att ställa in Gen 3 istället för 4 i BIOS/PCIE ?

Läste på reddit (tror jag) om detta och att det "kan" eliminera många problem.

Edit*

Hittade en av alla trådar.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

@star-affinity:

Nu har jag inte läst alla inlägg men har ni provat med att ställa in Gen 3 istället för 4 i BIOS/PCIE ?

Läste på reddit (tror jag) om detta och att det "kan" eliminera många problem.

Edit*

Hittade en av alla trådar.

Tackar för ditt tips, men jag har läst om det. Sen har vi den lilla detaljen att min dator inte har PCI-e 4.
Jag har en dator från 2010 och vissa spekulerar i att det är åldern på min burk som skulle vara en källa till problemen, men jag tvivlar på att det har med saken att göra i detta fall då ju nyare system har liknande problem. Men visst, den har bara PCI-e 2, min maskin.

I går gick datorn stabilt hela kvällen.

Gjorde en post på AMDs forum – det blir lite sidospår (p.g.a. att jag har en Mac), men viss matnyttig info är där väl kanske också.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity

Ja det är verkligen spridda skurar över varför vissa får BS och försöken till fixar är oändliga.

Jag har själv haft frysningar och BS men jag tror det beror på SBS då jag lekt med inställningar för undervoltning.

Ytterligare tips är ju det vanliga med senaste bios och att köra DDU (felsäkert läge) samt att när GPU drivrutinerna är installerade så skall även mjukvaran för Chipset installeras i efterhand igen.

RAM-Minnen kan också vara en orsak om man har något för "slöa" så de behöver överklockas eller bytas emot snabbare.

Finns tyvärr många försök till lösningar så att hitta "felet" är ett nålsöga.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Har både underklockat samt undervoltat mitt Radeon 5700, har en tendens att gå mer än sällan i ursprungsläge med klocken och volten. Har någon här någon förklaring varför det görs så?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise
Kan det vara att de inställningar som görs inte fungerar optimalt och då återgår de till fabriksinställningarna istället för att krascha datorn med omstart, frysning m.m?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Bewise
Kan det vara att de inställningar som görs inte fungerar optimalt och då återgår de till fabriksinställningarna istället för att krascha datorn med omstart, frysning m.m?

Kan nog vara så, behövs det mer kräm när datorn startas upp jämfört med att köra testrundor i 3dmark?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra fråga, har inget svar tyvärr.

Har du följt någon guide för dina inställningar?

Kan tipsa om Ancient Gameplays som har lite tips/tricks samt guider angående AMD annars.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har både underklockat samt undervoltat mitt Radeon 5700, har en tendens att gå mer än sällan i ursprungsläge med klocken och volten. Har någon här någon förklaring varför det görs så?

Samma här. Tror det ligger något i att datorn märker att det inte funkar. Undervoltade och när jag testade Red dead kraschade spelet och nästa dag kollade jag inställningarna och de var återställde. Fixade tillbaka till liknande inställningar och nu har det funkat i två dagar iallafall.