Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag hade det också sådär! Utöver plötslig svart skärm vid spelande kunde datorn plötsligt frysa (med bild) när jag var på skrivbordet utan något tungt igång. Än så länge har det inte hänt med drivare 20.5.1, men som du säger så kan det ibland gå lång tid emellan då man kan få för sig att allt är stabilt och sen plötsligt... Så ropar inte hej än, men det bådar gott. Sen vill jag ju gärna kunna slå på AMDs specialfunktioner i drivaren utan att saker blir instabila, men börjar med att testa utan.

Hm, och väntade du på nya drivers hela tiden för att få det att fungera? Funderade du inte på att byta ut själva kortet mot ett annat? Jag har ju fortfarande öppet köp så att utnyttja ifall jag inte får ordning på det. Men få se om det var drivers eller ej.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Skrivet av kievY:

Hm, och väntade du på nya drivers hela tiden för att få det att fungera? Funderade du inte på att byta ut själva kortet mot ett annat? Jag har ju fortfarande öppet köp så att utnyttja ifall jag inte får ordning på det. Men få se om det var drivers eller ej.

Var flera gånger nära på att byta ut det (haft kontakt med Inet där det köptes), men när jag förstod att det var (är) ett så vanligt problem plus att AMD även bekräftade att de höll på att undersöka saken tänkte jag ”det löser sig nog”. Dessutom gav kortet inte liknande problem i Mac OS, vilket jag kör mest när det inte spelas på datorn.

Visst kan det så klart handla om hårdvarufel, men tror absolut att det handlar om drivarna i de flesta fall med de symptomen. AMD har ju fortfarande med problematiken under ”Known Issues”:

  • Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

Vi har även denna, vilken jag har haft avstängd hela tiden och ändå upplevt problem fram tills drivare 20.5.1:

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Har aktiverat ”Enhanced Sync” nu för att testa om det fortfarande håller sig stabilt. Annars får man väl hoppas på att det löser sig inom inte allt för lång tid – vill så klart gärna kunna använda de specialfunktioner AMD erbjuder med sina kort.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Var flera gånger nära på att byta ut det (haft kontakt med Inet där det köptes), men när jag förstod att det var (är) ett så vanligt problem plus att AMD även bekräftade att de höll på att undersöka saken tänkte jag ”det löser sig nog”. Dessutom gav kortet inte liknande problem i Mac OS, vilket jag kör mest när det inte spelas på datorn.

Visst kan det så klart handla om hårdvarufel, men tror absolut att det handlar om drivarna i de flesta fall med de symptomen. AMD har ju fortfarande med problematiken under ”Known Issues”:

  • Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

Vi har även denna, vilken jag har haft avstängd hela tiden och ändå upplevt problem fram tills drivare 20.5.1:

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Har aktiverat ”Enhanced Sync” nu för att testa om det fortfarande håller sig stabilt. Annars får man väl hoppas på att det löser sig inom inte allt för lång tid – vill så klart gärna kunna använda de specialfunktioner AMD erbjuder med sina kort.

Precis, jag tror inte heller det är hårdvara. För hade det vart hårdvara borde det komma oftare och inte när kortet väl pressas i spel i 1h för att plötsligt stoppa. Då har det vart varmt och så, och även att det hänt när man bootat.
När jag byggde ihop datorn på slutet av maj laddade jag ner Radeon mjukvaran. Efter några dagar fick jag då en notis om update 20.4.5 och efter det började problemen. Om det var i samband med drivers eller något annat vet jag inte, det är den enda ändringen jag vet jag gjorde. Sen har jag läst mycket nu och såg att AMD haft problem länge med sina drivers så.. men jag håller tummarna och ser om det löser sig.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vad kör du för minnen samt hastighet på dom och har du ändrat i BIOS till PCIE-3 alternativt Auto, tänker om det kan vara något av det slaget som sätter käppar för dig.

Jag har inte överklockat kortet något, så det är stock - MSI Afterburner rapporterar 2100 coreclock och 1750 memory clock... Kan testa att ändra till PCIE-3 i BIOS, kan det göra skillnad även fast man inte har stöd för snabbare?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

@ficklampa:

Ingen aning, testa om det funkar, om inte så kolla trådarna på Reddit om detta problemet och börja bocka av vad som inte fungerar tills lösningen hittas.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Råkade se igår att senaste drivrutin på AMDs hemsida fortfarande är 20.5.1 men nu daterad 10 juni istället för någon gång slutet på maj. Den är fortfarande märkt Optional så verkar inte handla om WHQL certifiering heller. Undrar om det är någon skillnad alls?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE: Vet inte, men iaf efter jag drog ner 20.5.1 så har mina problem med att skärmen slocknar etc försvunnit. Har gått en vecka nu och jag har spelat i flera timmar och problemen verkar som bortblåsta.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem

Beställde nyss Asus rog strix RX 5700xt 8gb.
Byte ifrån Asus 1060 dual oc 6gb.
Då jag vill landa mot 130+fps på warzone istället för att ligga på 60fps xD
Har annars för närvarande ryzen 7 2700x cpu med 16gb ram 3200mhz. 😊

Permalänk
Medlem

hej, lånar tråden. Klarat mig fint från BS sedan jag köpte kortet i början av året, men har ett annat problem. Kör mest datorn kopplade till en 5.1 receiver vidare till en 1080p tv. Funkat kanon med mina äldre grafikkort men inte MED mitt 5700. Det blir hack i ljudet till och från vid låg belastning. Så spel funkar fint men netflix, spotify eller liknande program med låg belastning på GPU går sådär med hack till och från. Någon som vet vad man kan göra? Kör med "Adrenalin 2020 Edition 20.4.2 Recommended (WHQL)" drivrutinerna.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

hej, lånar tråden. Klarat mig fint från BS sedan jag köpte kortet i början av året, men har ett annat problem. Kör mest datorn kopplade till en 5.1 receiver vidare till en 1080p tv. Funkat kanon med mina äldre grafikkort men inte MED mitt 5700. Det blir hack i ljudet till och från vid låg belastning. Så spel funkar fint men netflix, spotify eller liknande program med låg belastning på GPU går sådär med hack till och från. Någon som vet vad man kan göra? Kör med "Adrenalin 2020 Edition 20.4.2 Recommended (WHQL)" drivrutinerna.

har du testat med och utan hårdvaru acceleration påslagen?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Cikk: borde ha köpt ett annat kort och inte 5700xt asus skit..

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Cikk: borde ha köpt ett annat kort och inte 5700xt asus skit..

Varför det för. Fått hem det nu. Och vad jag märkt så funkar allt klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cikk:

Varför det för. Fått hem det nu. Och vad jag märkt så funkar allt klockrent

Många som haft ett kort som fungerat 1-3 månader, sen börjar kylarens vikt skapa mellanrum mellan kortets komponenter och kylaren = kortet dör långsamt och throttlar och skit.

Detta även med den nya revisionen då Asus inte vågar ha så mycket tryck på kylaren, även om alla andra tillverkare har det och de fungerar perfekt.

Historien med detta kort och dess problem är lång och fylld av dåliga ursäkter från Asus.

Men visst, gillar man att gambla med sina komponenter så är det helt ok att köpa deras Strix/TUF varianter av 5700XT.

Permalänk
Medlem

@Cikk: Läs på om ditt kort och byt ut det mot annan modell om du inte har lust att fixa kylaren själv.

Jag skulle bytt kort, fort som fan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Cikk: Läs på om ditt kort och byt ut det mot annan modell om du inte har lust att fixa kylaren själv.

Jag skulle bytt kort, fort som fan.

Vilket hade du föredragit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cikk:

Vilket hade du föredragit?

sapphire radeon rx 5700 xt eller PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Devil är vad jag förstår "bäst" inom 5700.

Sen finns det de som modifierat sina kort med andra skruvar/fjädrar så det rullar på utan problem då kortet i sig är BRA.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Kom över ett billigt ASUS 5700 referensdesign som ska få testas och flashas.
Original-test. Visserligen dumt med tanke på hur värdelös kylardesignen är samt belastningstrycket mot kärnan. Å andra sidan intressant att se spacerfixen återigen som jag redan gjort på en polares 5700.

Slutligen lite vattenkylning

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Kom över ett billigt ASUS 5700 referensdesign som ska få testas och flashas.
Original-test. Visserligen dumt med tanke på hur värdelös kylardesignen är samt belastningstrycket mot kärnan. Å andra sidan intressant att se spacerfixen återigen som jag redan gjort på en polares 5700.

Slutligen lite vattenkylning

Pratar du Asus TUF varianten? Jag tog hem ett Asus TUF RX 5700 XT för att se hur bra/dåligt det faktiskt var för 3590:- och det var rent skräp, bytte till ett Saphire RX 5700 XT och fick närmare 100fps mer i csgo till exempel.

Om du inte redan hunnit flasha kortet och därmed förlorat möjligheten till öppet köp så kan du nu få ett Asus Strix RX 5700 XT för 3990:- på REA från Elgiganten:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Det är EVO-modellen av Tuf-kortet som är fixad, den andra saknar headpads osv...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Det är EVO-modellen av Tuf-kortet som är fixad, den andra saknar headpads osv...

Problemet med Strix kortet var att sruvarna på kylaren inte satt tillräckligt hårt åt, vilket ledde till att trycket blev för löst och kylningen kass.

Asus ska ha åtgärdat detta på de nyare batcharna. Ställde frågan om vilka det är Elgiganten säljer till deras kundtjänst.

De ska återkomma till mig på måndag.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Problemet med Strix kortet var att sruvarna på kylaren inte satt tillräckligt hårt åt, vilket ledde till att trycket blev för löst och kylningen kass.

Asus ska ha åtgärdat detta på de nyare batcharna. Ställde frågan om vilka det är Elgiganten säljer till deras kundtjänst.

De ska återkomma till mig på måndag.

Enligt den översta recensioner på elgiganten verkar det som den kunden fått ett fungerade kort .
Dock så går kampanjer ut på söndag om du skulle få svar på måndag .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Enligt den översta recensioner på elgiganten verkar det som den kunden fått ett fungerade kort .
Dock så går kampanjer ut på söndag om du skulle få svar på måndag .

Hmm, kanske värt att köpa och stresstesta det. Skulle temperaturerna vara dåliga är det bara att skicka tillbaka det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Hmm, kanske värt att köpa och stresstesta det. Skulle temperaturerna vara dåliga är det bara att skicka tillbaka det.

Japp grymt bra pris om det är riktigt monterad kylaren

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Hmm, kanske värt att köpa och stresstesta det. Skulle temperaturerna vara dåliga är det bara att skicka tillbaka det.

Japp. Annars kan du även få nya skruvar utskickade av Asus med rätt längd och bara byta själv

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Avstängd

Dom åtgärdade väl kylaren för snart ett halvår sedan? 🤔 eller dök det upp fler problem även efter dom justerat trycket?

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk

Hej,
Tänkte också slå till på elgigantens erbjudande men har några frågor till er ägare innan:
Om nu fläkt och temperatur problemen är lösta är ni då nöjda med kortet?
Hur är det med drivrutinerna? Låter som att det är lite strul med som med?
Hur överklockningsbart är kortet?

Jag hade egentligen tänkt köpa ett Asus 2070 super kort eller liknande, då jag har varit nöjd med Nvidia ända sen mitt Gt 8800. I dagsläget har jag en 980 samt en skärm med G-sync.
Men som student så är det ju trevligt att spara lite pengar, så tanken är väl att köpa en 5700 som man kanske kan sälja och köpa något nytt om ca 2 år när man får en större inkomst.

Tack på förhand!

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Problemet med Strix kortet var att sruvarna på kylaren inte satt tillräckligt hårt åt, vilket ledde till att trycket blev för löst och kylningen kass.

Asus ska ha åtgärdat detta på de nyare batcharna. Ställde frågan om vilka det är Elgiganten säljer till deras kundtjänst.

De ska återkomma till mig på måndag.

Alright, det har jag visst missat. My bad.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randomretard:

Hej,
Tänkte också slå till på elgigantens erbjudande men har några frågor till er ägare innan:
Om nu fläkt och temperatur problemen är lösta är ni då nöjda med kortet?
Hur är det med drivrutinerna? Låter som att det är lite strul med som med?
Hur överklockningsbart är kortet?

Jag hade egentligen tänkt köpa ett Asus 2070 super kort eller liknande, då jag har varit nöjd med Nvidia ända sen mitt Gt 8800. I dagsläget har jag en 980 samt en skärm med G-sync.
Men som student så är det ju trevligt att spara lite pengar, så tanken är väl att köpa en 5700 som man kanske kan sälja och köpa något nytt om ca 2 år när man får en större inkomst.

Tack på förhand!

Ja köpte asus strix kortet förut o de va bara skräp. Funka inte att spela längre än 40 min sen låste sig skärmen, ibland hade man tur o kunde spela 60 min annars så hände det även att det gjorde så att datorn stängde av sig lite då och då eller startade om sig.

Jag lämnade tillbaka kortet och köpte mig ett rtx 2070 super och har inte haft ett dugg problem sen dess.

Vill du pilla för att få det stabilt och hoppas att drivrutinerna funkar som dom ska så visst testa ett rx 5700 xt kort. Vill du ha det stabilt ut ur lådan med stabila drivrutiner där du inte behöver pilla, klura och experimentera för att få det att funka så skull jag säga ett rtx 2070 super.

Permalänk
Medlem

Också sugen på Strix kortet nu på Elgiganten. Verkar som vissa är hur nöjda som helst med kortet nu efter nya skruvarna medan andra fortfarande är missnöjda framförallt med drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Ja köpte asus strix kortet förut o de va bara skräp. Full inte att spela längre än 40 min sen låste sig skärmen, ibland hade man tur o kunde spela 60 min annars så hände det även att det gjorde så att datorn stängde av sig lite då och då eller startade om sig.

Jag lämnade tillbaka kortet och köpte mig ett rtx 2070 super och har inte haft ett dugg problem sen dess.

Vill du pilla för att få det stabilt och hoppas att drivrutinerna funkar som dom ska så visst testa ett rx 5700 xt kort. Vill du ha det stabilt ut ur lådan med stabila drivrutiner där du inte behöver pilla, klura och experimentera för att få det att funka så skull jag säga ett rtx 2070 super.

Fast å andra sidan så finns det samma problem på nVidias sida av vattnet med, att baktala ett otroligt bra och prisvärt kort bara för att det inte fungerade i din PC betyder inte att det fungerar klanderfritt i någon annans burk.

Har personligen inte haft ett endaste problem med kortet eller drivrutinerna personligen förutom när jag själv lekt med inställningar, då är det inte fabrikatör/tillverkares fel utan på eget bevåg.

En sak om alla har problem, då kan och ska man kritisera men så är inte fallet här

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.