Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk

Nybliven ägare till ett Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC

Kör med Adrenalin 20.3.1 och inga problem än så länge, dock bara testat Assassin's Creed - Syndicate med Ultra-High i 2560x1440p.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC här

Kör 2100 Mhz i Wattman (Landar på stabila 2050 Mhz) samt 1830 Mhz på minnena, med 1100mv och 30% power limit. Gav en bra knuff i prestanda.

Riktigt nöjd

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Plockade upp ett Gigabyte gaming oc för runt 4000. Extremt nöjd, inte haft några problem hittils, är tyst och går kallt.

Är inte ett 2080 ti just precis, men man slipper punga ut hela datorkostnaden för ett kort och få 20% mer prestanda

Permalänk
Medlem

Någon som har provat de senaste drivrutinerna och som kan komma med feedback?

win10-radeon-software-adrenalin-2020-edition-20.4.1-apr2

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Någon som har provat de senaste drivrutinerna och som kan komma med feedback?

win10-radeon-software-adrenalin-2020-edition-20.4.1-apr2

Jepp, nu fungerar det att köra med överläggen igen utan att få blackscreens. Men radeon chill verkar buggat, fps:en lägger sig på min fps istället för mellan min och max. Så ställer jag in min fps på 40 och max 140, så lägger sig fps:en spikat på 40 av nån anledning. Kanske bara är mig detta hänt för?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk

Jag funderar på att införskaffa mig ett 5700xt men är det värt att uppgradera till det ifrån ett Vega 64?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroesHymn:

Jag funderar på att införskaffa mig ett 5700xt men är det värt att uppgradera till det ifrån ett Vega 64?

Enligt userbenchmark så får du typ 10% höjning med rx kortet och ungefär 16% i spel I nått spel runt 30%.

Sök på youtube där dom jämför korten i nyare titlar o se va som skiljer där. Då får du ett hum om de är värt det eller inte.
Vill du en högre ökning o plånbok så vänta på bignavi som komme snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Jepp, nu fungerar det att köra med överläggen igen utan att få blackscreens. Men radeon chill verkar buggat, fps:en lägger sig på min fps istället för mellan min och max. Så ställer jag in min fps på 40 och max 140, så lägger sig fps:en spikat på 40 av nån anledning. Kanske bara är mig detta hänt för?

Det problemet har jag inte haft tidigare eller nu, det jag blir förbannad på är att först nu så låser sig datorn efter att den går in i viloläge, aldrig skett innan. Annars verkar prestandan höjts lite, har inte övervakat det ännu men ska försöka ge mig på det när jag får mer tid över.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Enligt userbenchmark så får du typ 10% höjning med rx kortet och ungefär 16% i spel I nått spel runt 30%.

Sök på youtube där dom jämför korten i nyare titlar o se va som skiljer där. Då får du ett hum om de är värt det eller inte.
Vill du en högre ökning o plånbok så vänta på bignavi som komme snart

Finns en sida som heter SweClockers. Du kanske hört om den?
Finns ett bra prestanda index som man snabbt kan se överblick, gillar den då man ser över flera spel osv.

Permalänk
Medlem

Satte in ett Red Devil XT i förmiddags. Som för många andra har det varit en del tvekande om köp innan. Men det har inte varit några konstigheter. Testat metro exodus, doom eternal och cs och köttar på bra. Stor skillnad från mitt 1060 3gb. Kortet gick dock varmt med fläktarna i auto. Var uppe i 90 grader, men satte fan speed på 55% i afterburner och efter det håller det 75 grader i spel.. Så känner mig mycket nöjd med köpet hittills.

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade ett Gigabyte 5700XT Gaming OC på rea för att köra ihop med mitt HP Reverb. Kortet fungerade helt fantastiskt till allt utom just till mitt headset. Fick ingen bild alls på skärmen och efter lite googlesökningar hittade jag att fler led av samma problem. Den enda lösningen verkar vara en uppdatering som HP jobbar på, men som blivit försenad av Coronasituationen. Nu är det en ganska specifik kombo men om någon funderar just en Reverb så kan det vara värt att kolla upp ifall de lirar ihop först.

Permalänk
Medlem

Tjenixen! Jag är "relativt" nybliven ägare till ett Gigabyte OC 5700XT.
Efter lite krabb med drivrutiner är jag väldigt nöjd med mitt köp/byte, köpte ett Blower (en radialfläkt, väldigt dålig kyllösning) och en vänlig själ på marknaden här gick med på att byta mot ett AIB kort och är faktiskt väldigt nöjd med det, både att jag fick något att pula med iochmed blower kortet och med prestandan hos Gigabyte kortet.
Väldigt synd att ingen gjorde CLC kort som EVGA gör för Nv, det hade passat mitt silverstone LD03 mycket mycket bättre....

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Installerade precis senaste drivern och körde en vända 3Dmark bara för att testa. Fick lite mer poäng. Ska testa spela lite och så och se om jag får några problem. Fick ju ett skoj problem förut med att ena skärmen dog när jag kollade på t ex Netflix och spelade Solitare.

senaste: https://www.3dmark.com/3dm/45853679

tidigare: https://www.3dmark.com/spy/11068551

Edit: Kört en del spel och så och inte haft några problem. Fått black screen någon gång på random och alldeles precis nu så kraschade grafik-drivern 2 gånger på raken. allt jag gjorde var att glo på Netflix och spela Solitare samtidigt.

Edit 2: Blåskärm i BFV,, atikmpag.sys som orsak

Slog på XMP, fick lite mer prestanda
Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Skaffade mig ett Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC förr månaden och fungerar superbra tills för kanske 1 vecka tillbaka med återkommande BSOD och atikmpag.sys som orsak på olika tillfällen, spelar ingen roll om man är i spel eller bara surfar i windows börjar bli drygt men när det fungerar är kortet riktigt bra!

Har uppdaterat allt jag kan utan framsteg... :/

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem

@Haztheman: Min kompis har samma fel.. kan fungera perfekt ett tag å man tror man löst problemen sen kommer de något igen.. ångrar så grovt att jag rekommenderade de där jävla kortet xD har lagt mer tid på hans dator än min haha. Hoppas de blir en permanent lösning som funkar för alla snart.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Jag ser många likheter med 5700 krascher / Bsod / blackscreen och min miningrigg.

Att få en rigg med AMD kort (Polaris & Vega) o rulla så effektivt som möjligt är att få ner volten så lågt som möjligt och ändå lyckas hålla frekvenserna relativt högt.
Många och jag menar merparten av krascherna jag har haft på min rigg är just när ett program som belastar grafikkorten stängs av och korten ska återgå från hög belastning med begränsad/låst volt till "windows viloläge" med variabel frekvens och variabel volt.

Om jag har observerat rätt så har många problem just att grafikkortet orsakar problem när Radeon chill är aktivt och skärmen inte vill starta från energisparläge.

Har AMD helt enkelt pressat korten för långt i energisparfunktionerna?

Permalänk
Medlem

Är här för att jag varit lite sugen på ett RX 5700 XT, men man blir ju inte direkt jättesugen på att köpa ett med tanke på hur mycket problem många verkar ha :/

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Är här för att jag varit lite sugen på ett RX 5700 XT, men man blir ju inte direkt jättesugen på att köpa ett med tanke på hur mycket problem många verkar ha :/

Är väl snarare att de med problemen syns medans de utan problem har ingen anledning att tjöta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Är väl snarare att de med problemen syns medans de utan problem har ingen anledning att tjöta

Jo det är klart, men det känns ju som att det är en klar överrepresentation av personer som har problem med sina RX 5XXX-kort gentemot de som har problem med sina Nvidia-kort.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jo det är klart, men det känns ju som att det är en klar överrepresentation av personer som har problem med sina RX 5XXX-kort gentemot de som har problem med sina Nvidia-kort.

Köp powercolor eller sapphire, är det dåligt är det bara att lämna tillbaks annars bara le och vara glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jo det är klart, men det känns ju som att det är en klar överrepresentation av personer som har problem med sina RX 5XXX-kort gentemot de som har problem med sina Nvidia-kort.

Vi ska inte glömma att RTX serien hade ganska omfattande problem i början med dåliga/defekta minnesmoduler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Är här för att jag varit lite sugen på ett RX 5700 XT, men man blir ju inte direkt jättesugen på att köpa ett med tanke på hur mycket problem många verkar ha :/

Jag tänkte precis som du skriver, har haft "lite" problem med mitt kort men det beror på SBS och kraften i dessa kort för den "lilla" pengen man satsar är helt klart värt mödan.

Med de senaste drivrutinerna så har mycket av problemen försvunnit, sitter själv med ett Red Devil kort och är mer än nöjd, problemen uppstår om man börjar laborera med undervolt/överklockning och sätter fel värden.

Förstår att du är skeptisk men kan faktiskt bara tala varmt om 5700 serien förutsatt att det gäller Red Devil eller Sapphire

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Det jag kan säga om mina problem med BSOD och atikmpag.sys kunde uppkomma i olika scenarion var med Folding@home programmet igång i bakgrunden. Nu har jag haft det av och inge fel uppstått och så fort jag startar det går det allt från 1min till timmar sen blir det problem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem

Haft mitt 5700 XT Pulse i en vecka nu, stock hade jag väldigt höga gpu mem temps (96-98 grader i Far Cry New Dawn). Efter en hel del tweakande av volt och frekvens, fan control av chassifläkt efter GPU temp börjar jag få ordning på kortet.

Kör stabilt än så länge verkar det som i 1914MHz (1951 i wattman) core clock med 1.018v. Minnesfrekvensen vågar jag inte röra då temps stack iväg fort som bara den när jag testade det lite kort.

Temperaturer nu under längre benchmark i Unigine Heaven:
GPU Temp. 67c
GPU Mem Junction Temp. 84c
GPU VR VDDC Temp. 68c
GPU Hot Spot Temp. 79c

Noterar att jag får lite högre temp på minnena när jag spelar Far Cry New Dawn än under benchmarken.

Något man kan göra för att sänka mem temps ytterligare?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Haft mitt 5700 XT Pulse i en vecka nu, stock hade jag väldigt höga gpu mem temps (96-98 grader i Far Cry New Dawn). Efter en hel del tweakande av volt och frekvens, fan control av chassifläkt efter GPU temp börjar jag få ordning på kortet.

Kör stabilt än så länge verkar det som i 1914MHz (1951 i wattman) core clock med 1.018v. Minnesfrekvensen vågar jag inte röra då temps stack iväg fort som bara den när jag testade det lite kort.

Temperaturer nu under längre benchmark i Unigine Heaven:
GPU Temp. 67c
GPU Mem Junction Temp. 84c
GPU VR VDDC Temp. 68c
GPU Hot Spot Temp. 79c

Noterar att jag får lite högre temp på minnena när jag spelar Far Cry New Dawn än under benchmarken.

Något man kan göra för att sänka mem temps ytterligare?

Många får en skjuts av att byta kylpasta då den från fabrik är väldigt dålig applicerad ibland.

Permalänk
Medlem

Mina resultat efter 3 rundor med Quake Champions (1080p, Ultra) med ett 5700.
Vill gärna inbilla mig att det är hyffsat bra!
Från vänster till höger - Current/Minimum/Maximum/Average.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@GreeM: når minneskylaren om man ersätter thermalpadsen med pasta?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har kört med ett Red devil RX 5700XT i ett par månader nu utan några som helst problem. Håller tummarna att det håller sig så

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Många får en skjuts av att byta kylpasta då den från fabrik är väldigt dålig applicerad ibland.

Var försiktig med detta, då vissa kort använder kylplatta istället för kylpasta. Man kan få högre temps av att byta till kylpasta eftersom plattorna är tjockare (dvs mer mellanrum mellan kisel och kylare... så sämre termisk kontakt)

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Var försiktig med detta, då vissa kort använder kylplatta istället för kylpasta. Man kan få högre temps av att byta till kylpasta eftersom plattorna är tjockare (dvs mer mellanrum mellan kisel och kylare... så sämre termisk kontakt)

Inte hört av att någon 5700/xt använder sig av det dock. Men vanligtvis så borde man kika på en video på nån som tar isär kortet innan man själv ger sig låt, kan hjälpa mycket.