Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Medlem

Sitter o funderar på nytt grafikkort ifrån mitt rx580. Vill ha ett 5700xt men vet inte om ja vågar pga alla problem man Hart talas om. Är det fixat nu med drivare osv?

Eller ska ja bara ta o spara ihop till 2070 super istället? Alltid haft amd/ati kort tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Jag lyckades spela i 30 minuter med versionen du föreslog! Jag fick ändå med Radeon Software, jag kunde inte enbart installera drivrutinen.

ÄR det denna guide jag ska följa för att slippa annat skit?
https://community.amd.com/thread/246601

Jag kunde välja anpassad installation och sedan ta bort allt annat skräp än drivarna. Men nedan inlägg i guiden du länkade till är det absolut enklaste. Jag har testat det med senaste versionen av drivarna och blackscreens försvann, men crash till desktop händer ca 1 gång i timmen i BFV. 19.10.1 har aldrig kraschat för mig!

"Run the AMD Cleanup Utility and uninstall everything if you already installed the drivers. Then download the drivers as you would usually.

Open that .exe with 7zip and you will see Bin64,Config,Packages and Setup.exe. Go into Packages and extract "Drivers". Go into Device Manager and then expand "Display Adapters". It should say something like "Microsoft Basic Adapter". Click "Update Driver", "Browse my computer for driver software", then browse for that Driver folder."

Permalänk
Medlem
Skrivet av omfghi:

Jag kunde välja anpassad installation och sedan ta bort allt annat skräp än drivarna. Men nedan inlägg i guiden du länkade till är det absolut enklaste. Jag har testat det med senaste versionen av drivarna och blackscreens försvann, men crash till desktop händer ca 1 gång i timmen i BFV. 19.10.1 har aldrig kraschat för mig!

"Run the AMD Cleanup Utility and uninstall everything if you already installed the drivers. Then download the drivers as you would usually.

Open that .exe with 7zip and you will see Bin64,Config,Packages and Setup.exe. Go into Packages and extract "Drivers". Go into Device Manager and then expand "Display Adapters". It should say something like "Microsoft Basic Adapter". Click "Update Driver", "Browse my computer for driver software", then browse for that Driver folder."

Verkar vara lovande än så länge. Jag testar denna knep senare ikväll!

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Sitter o funderar på nytt grafikkort ifrån mitt rx580. Vill ha ett 5700xt men vet inte om ja vågar pga alla problem man Hart talas om. Är det fixat nu med drivare osv?

Eller ska ja bara ta o spara ihop till 2070 super istället? Alltid haft amd/ati kort tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du tänka dig att returnera kort om problem uppstår är det definitivt värt att testa 5700. Det är ett riktigt bra kort sett till pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

junction/hot spot temperature, går det att se vad det är som mäts? Vad jag har förstått så ska det va den varmaste källan på kortet... GPU-Z anger värden för GPU temperature, VRAM och VRM, men ingen av dessa är i närheten av värdet som anges som hot spot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

junction/hot spot temperature, går det att se vad det är som mäts? Vad jag har förstått så ska det va den varmaste källan på kortet... GPU-Z anger värden för GPU temperature, VRAM och VRM, men ingen av dessa är i närheten av värdet som anges som hot spot.

Junction bör vara på GPU, ladda ner senaste HWinfo så får du mätning på VRM, GPU, GPU Junction, GDDR Junction och den vanliga GPU-tempen.

GPU Hot Spot i HWinfo visar samma som Junction temp i Radeon software på mitt 5700 XT.

Permalänk
Medlem

@GuuFi:

tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Sitter o funderar på nytt grafikkort ifrån mitt rx580. Vill ha ett 5700xt men vet inte om ja vågar pga alla problem man Hart talas om. Är det fixat nu med drivare osv?

Eller ska ja bara ta o spara ihop till 2070 super istället? Alltid haft amd/ati kort tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte ett returnerat 5700 XT THICC II från Netonnet för 3700 kr. Använt i 4 dagar utan problem. Var första versionen av deras kylare som var kass. Fungerar utmärkt nu så var ett kap.

https://www.tweaktown.com/reviews/9197/xfx-radeon-rx-5700-xt-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av omfghi:

Kan du tänka dig att returnera kort om problem uppstår är det definitivt värt att testa 5700. Det är ett riktigt bra kort sett till pris/prestanda.

Skrivet av S1im:

Jag köpte ett returnerat 5700 XT THICC II från Netonnet för 3700 kr. Använt i 4 dagar utan problem. Var första versionen av deras kylare som var kass. Fungerar utmärkt nu så var ett kap.

https://www.tweaktown.com/reviews/9197/xfx-radeon-rx-5700-xt-...

På senare tid vill ja att saker ska fungera out of the box bara. Hållit på med datorer över 15 år nu o börjar tröttna lite på barnsjukdomarna vissa saker har. Så antar det är bara o spara ihop o köpa ett nvidia. Lite synd då ja alltid kört amd pga deras fina pris/prestanda.

Sen vill ja ju ha datorns ljudvolym så låg som möjligt o där antar ja att nvida är top med? Mitt nuvarande rx 580x spinner på rejält mycket vid last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

På senare tid vill ja att saker ska fungera out of the box bara. Hållit på med datorer över 15 år nu o börjar tröttna lite på barnsjukdomarna vissa saker har. Så antar det är bara o spara ihop o köpa ett nvidia. Lite synd då ja alltid kört amd pga deras fina pris/prestanda.

Sen vill ja ju ha datorns ljudvolym så låg som möjligt o där antar ja att nvida är top med? Mitt nuvarande rx 580x spinner på rejält mycket vid last.

Jag förstår dig till fullo. Gällande ljudvolym så ligger Sapphires 5700 XT Nitro+ på en riktigt behagligt nivå. Jag har pulse med en lite enklare kylare och det är relativt tyst medans storebror Nitro är avsevärt tystare och även svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 5700 XT Pulse tillsammans med Ryzen 3600 och 16 GB RAM och funderar på att köpa ny skärm. Just nu sitter jag på en gammal 20" 1680x1050 så allting blir ju en uppgradering. Står och väger mellan 1080p och 1440p. Tänker att 24" är rätt lagom, 27" känns spontant lite svårt att överblick. Samtidigt finns det få 24-tummare med 1440p och frågan är om jag skulle märka någon större skillnad från 1080p på en så pass "liten" skärm. Tankar? Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omfghi:

Jag förstår dig till fullo. Gällande ljudvolym så ligger Sapphires 5700 XT Nitro+ på en riktigt behagligt nivå. Jag har pulse med en lite enklare kylare och det är relativt tyst medans storebror Nitro är avsevärt tystare och även svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo hört att nitro o send något powercolor är hyfsat okej ljudvolymsmässigt. Är så bra sugen på något av dom, attans besviken på drivare problemen. Tänker att ja köper ny skärm först o väntar med grafikkortsköp till senare i vår i hopp om att amd har bättrat sig. Vill väldigt gärna ha ett 5700 xt nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Jo hört att nitro o send något powercolor är hyfsat okej ljudvolymsmässigt. Är så bra sugen på något av dom, attans besviken på drivare problemen. Tänker att ja köper ny skärm först o väntar med grafikkortsköp till senare i vår i hopp om att amd har bättrat sig. Vill väldigt gärna ha ett 5700 xt nämligen.

Har nitro+, funkade out of the box. Inte mixtrat nått samt använt flera senaste mjukvaruuppdateringar. Riktigt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har stora problem med Adrenalin-drivrutinerna (20.x) till mitt 5700 XT. Detta utan någon som helst överklockning, undervoltning, eller andra ändringar.

Det började med att skärmen gick ner i energisparläge och vägrade lämna energisparläge. Först hände det när jag kollade på video i fullskärm efter ett par minuter. Det har även hänt när jag spelat spel, och senast så frös bilden på skrivbordet. Enda fixen är att starta om datorn för att få igång bildsignalen igen.

Jag kollade enhetshanteraren och där såg jag tre stycken enheter varav två PCI-E som saknade drivrutiner vilket var riktigt skumt Så jag körde AMD cleanup utility och installerade AMD:s chipset driver från MSI:s hemsida version 19.10.28. Och nu verkar det funka igen. Men jag kan inte köra Freesync eller få upp skärmen över 60 Hz med dessa, då de är basic. Så nästa steg blir att leta reda på senaste version av AMD:s drivrutiner som jag kan köra som har full funktionalitet.

Jag var rätt positiv till att köra AMD igen efter massa år med NVIDIA men drivrutinerna är ett skämt.

Permalänk
Medlem

nu har jag fått nog av mitt xt sapphire pulse, började bli riktigt skit dom seanste 5 dagar, spelar bra i början till att fps börjar sjunka från 100 till ca 45, långsamt men säkert, som resulterar sen i svart skärm och jag får starta om genom att ta ut koppla ut strömsladden . vad fan e detta för skit produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

nu har jag fått nog av mitt xt sapphire pulse, började bli riktigt skit dom seanste 5 dagar, spelar bra i början till att fps börjar sjunka från 100 till ca 45, långsamt men säkert, som resulterar sen i svart skärm och jag får starta om genom att ta ut koppla ut strömsladden . vad fan e detta för skit produkt

Låter som att kortet går riktigt hett!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner: på vilket sätt skulle den gå hett? har inte överklockat det, utan kör stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

@Särimner: på vilket sätt skulle den gå hett? har inte överklockat det, utan kör stock

Kolla va den ligger i för grader när du spelar. Låter som den ”stryper” sig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Kolla va den ligger i för grader när du spelar. Låter som den ”stryper” sig själv

Skickades från m.sweclockers.com

efter att ha kört benchmark i breakpoint, så låg jag stadigt på 49 grader gpu och 58 grader memory , och efter att ha kört unigine heaven i ca 30 min så går den inte över 70 grader med fläkten på 30 procent

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt den stryper sig så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som provat att lägga på brickor på baksidan av kortet för bättre kylning?

Likt Gamers nexus.

https://www.youtube.com/watch?v=Ud8Bco0dk6Q

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Köpte ett MSI 5700XT MECH begagnat. Ett riktigt skitkort men som tur är Navi så bra så att det går att komma förbi MSI tillkortakommanden.

Kör man kortet stock så används 1156mV vilket är galet mkt. Detta innebar att kortets hot spot snabbt gick över 100c och kortet började throttla. Samtidigt så lät kortet som en hårfön.

Jag ändrade volten till 950mV och ökade power limit med 15% och satte max turbo boost till 1900Mhz. Då drar kortet i snitt 150w och jag kan hålla fläktarna under 2000rpm. GPU blir max 70c och hot spot max 90c. Kortet rullar på i 1850Mhz stabilt.

Summan blev ett snabbt och väldigt tyst kort som gör 9100 poäng i Time Spy.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

byter in mitt kort imorgon och skaffar antingen ett 2600 super eller 2700 super. räcker med amd skiten. tänk att jag gick från ett jävligt stabilt vega 56 som funkade som det ska till denna grafikkortens dacia

UPDATE: bytte in kortet idag mot ett 2060 super 8 gb av märket gigabyte, fy fan vilken skillnad. fungerar som en dröm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreeM:

Sitter o funderar på nytt grafikkort ifrån mitt rx580. Vill ha ett 5700xt men vet inte om ja vågar pga alla problem man Hart talas om. Är det fixat nu med drivare osv?

Eller ska ja bara ta o spara ihop till 2070 super istället? Alltid haft amd/ati kort tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är vettigt att vänta till sommaren när nya kort ska lanseras från bägge företagen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tycker det är vettigt att vänta till sommaren när nya kort ska lanseras från bägge företagen.

och då funkar amd's drivrutiner helt plötsligt ? ny hårdvara och allt ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

och då funkar amd's drivrutiner helt plötsligt ? ny hårdvara och allt ?

Jag har generellt inte haft några större problem och då har jag varit med från början. Microstutter problemen fanns där för något år sedan, fixades när artiklar började dyka upp, och det var något med vattnet i Mass Effect 1 under 1-2 månader, den flimrade.
Har också haft ett kort som var för högt fabriksöverklockat, men sen så brukar jag ändå byta kylarna på korten för nästan alla default kylare är rätt kassa oavsett märke så det fixade sig (alternativet var att klocka ner kortet till standardfrekvenserna, men det blir ju fortfarande inte ett tyst kort).

Nvidia valdes bort ganska tidigt för den renderade inte stjärnor i Thief spelen och hade oftare coil whine problem (och på VGA tiden sämre RAMDAC:ar)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

och då funkar amd's drivrutiner helt plötsligt ? ny hårdvara och allt ?

Har funkat för mig hela tiden, inga krascher i spel eller svarta skärmar i spel!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag gick från Asus 970 Strix till ett Asus 5700XT Strix. Helt underbart kort! Har inte haft ett enda problem med det! Otroligt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TioTum95:

Jag gick från Asus 970 Strix till ett Asus 5700XT Strix. Helt underbart kort! Har inte haft ett enda problem med det! Otroligt nöjd!

Då lär du va den första o ända

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TioTum95:

Jag gick från Asus 970 Strix till ett Asus 5700XT Strix. Helt underbart kort! Har inte haft ett enda problem med det! Otroligt nöjd!

Jag gick från ett Sapphire Nitro R9 390 till ett MSI RX 5700 Gaming X & jag är mycket nöjd.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless