Plats för lite gubbgnäll

Skrivet av Xinpei:

Yes. Måste vara fel på försäkringsbranschen och inte dina antaganden. Got it.

Sedan fint personangrepp där. Jag förstår absolut fakta men till skillnad från dig så ser jag skillnad mellan fakta och åsikter. Något du verkar ha större problem med med tanke på dina kommentarer.

Just arbetet kring BRÅ har blivit kritiserad från både höger och vänster pga. deras bristfälliga metodik och slutsatser. Sedan skall det tydligen även finnas bias pga. nekad anställning hos BRÅ hos minst en av de involverade.

Ledarsidorna tillåter vem som helst att skriva och framförallt märks det i artikeln ifråga. Lite substans men många påståenden utan grund.

Antaganden? Jag säger ju för fan att försäkringsbranschen, som gjorde undersökningen, har rätt! Det är du som helt felaktigt säger att 50% av alla bilbränder är bedrägerier.

Skrivet av oceanic:

...Kan man lita på någon av dessa statligt kontrollerade myndigheter?...

Alla våra myndigheter är statligt kontrollerade, det är lite av definitionen/poängen med myndigheter!

Skrivet av Felion1337:

Alla våra myndigheter är statligt kontrollerade, det är lite av definitionen/poängen med myndigheter!

Menade egentligen politiskt kontrollerade myndigheter men det är ju samma sak i Sverige.

Senast redigerat 2020-05-16 06:00

Cyklister som tror att trafikljus inte gäller dem.
Är själv aktiv cyklist. Tror f..nimej att jag är den enda på hela planeten som följer trafikreglerna även när jag sitter på cykeln.

Det var en gång en vacker dag när jag var ute och cycklade. Plötsligt så kommer jag fram till en korsning. Det är rött ljus. Även för cykelfältet som ligger mitt emellan två körfält.
Bakifrån dyker det upp en "proffscyklist" (De där med specialkläder och extremt supertunna cykelhjul och en superextremlätt kolfiberram. Kalaset kostar säker över 50 000, om inte det dubbla)
proffscyklisten blir tämligen superirriterad över att jag står i vägen och demonstrativt pressar sig förbi mig. Fnyser åt mig, kastar iväg några förolämpningar om min amatörutstyrsel. Fortsätter sedan i hög hastighet rakt ut i korsningen trots att det är rött ljus.
Tro f...n att karma triggade direkt. Snubben blir påkörd av en SL-buss. Föraren av SL-bussen tvärnitar så hård det går som i sin tur får flera buss-passagerare att ramla omkull och rasa ur sina säten.
Proffscycklisten klarade sig relativt okej trots omständigheterna. Några skrapsår, blåmärken och en totalt söndertrashad cyckel som ligger manglad under bussen.

Kontentan av storyn är att ju "proffsigare" man är som cyklist, desto mindre verkar man behöva bry sig om trafikreglerna.

Folk som röstar på tomtepartier och sen sitter och klagar på att det är hemskt med alla skjutningar och mord.

Lastbilar som kör om lastbilar i snigelfart, borde vara olagligt att göra en omkörning som tar flera minuter på en motorväg. Inte alls frustrerande när man har bråttom eller vill rasta av bilen lite.

Skrivet av hakd:

Folk som röstar på tomtepartier och sen sitter och klagar på att det är hemskt med alla skjutningar och mord.

Lastbilar som kör om lastbilar i snigelfart, borde vara olagligt att göra en omkörning som tar flera minuter på en motorväg. Inte alls frustrerande när man har bråttom eller vill rasta av bilen lite.

Man behöver inte ha bråttom för att tycka att det är tråkigt att ligga bakom en lastbil som kör om en annan lastbil. Gärna då också i lite uppförsbacke så båda två verkligen stånkar sig fram.

@xinpei: @91Henke91: Håll diskussionen på en vuxen nivå, dryga kommentarer och pajkastning gör inget bättre.

Skrivet av SysGhost:

Cyklister som tror att trafikljus inte gäller dem.
Är själv aktiv cyklist. Tror f..nimej att jag är den enda på hela planeten som följer trafikreglerna även när jag sitter på cykeln.

Det var en gång en vacker dag när jag var ute och cycklade. Plötsligt så kommer jag fram till en korsning. Det är rött ljus. Även för cykelfältet som ligger mitt emellan två körfält.
Bakifrån dyker det upp en "proffscyklist" (De där med specialkläder och extremt supertunna cykelhjul och en superextremlätt kolfiberram. Kalaset kostar säker över 50 000, om inte det dubbla)
proffscyklisten blir tämligen superirriterad över att jag står i vägen och demonstrativt pressar sig förbi mig. Fnyser åt mig, kastar iväg några förolämpningar om min amatörutstyrsel. Fortsätter sedan i hög hastighet rakt ut i korsningen trots att det är rött ljus.
Tro f...n att karma triggade direkt. Snubben blir påkörd av en SL-buss. Föraren av SL-bussen tvärnitar så hård det går som i sin tur får flera buss-passagerare att ramla omkull och rasa ur sina säten.
Proffscycklisten klarade sig relativt okej trots omständigheterna. Några skrapsår, blåmärken och en totalt söndertrashad cyckel som ligger manglad under bussen.

Kontentan av storyn är att ju "proffsigare" man är som cyklist, desto mindre verkar man behöva bry sig om trafikreglerna.

Idioter finns i många former. Cyklar själv (Endast i skogen och bikeparken) och det sjukt mest irriterande med cyklister är när de vägrar använda cykelbanan utan istället ligger och blockerar biltrafiken på vägen.
Näst mest irriterande fenomenet vid cykling är de som attackerar mig med diverse otrevligheter för att jag cyklar. Kan vara allt ifrån att jag idkar "terrängkörning" till att "man cyklar för fort" etc. Oftast kryddat med epitet som"idiot" eller populära "jag ska komma ihåg dig".

Ja vi behöver stockholmarnas semester pengar, men vafan... Stockholmare kan åka hem å ge fan i å driva upp huspriser osv genom att köpa sommarstuga, å sen komma på att de var najs å bo i Dalarna för att sen flytta upp å ta ett jobb på Trafikverket i Borlänge, senaste 5 åren har hus prisernera ökat från ett snittpris på 1.5mille för en fräsh villa till över 3.5 mille.

de har även köpt upp alla tomter runt sjön Runn, å alla andra fina vatten-områden... de har invaderat mitt län.... gubbgrinig? javisst!

Då trafiken är populär så tar vi lite till Gubbgnäll på det:

Bilister som bortkomna hasar sej fram och tillbaka långt under hastighetsgränsen istället för svänga av och kontrollera destinationen.

Bilister som saktar ner till typ 20Km under den tillåtna framför fartkameror när hastighetsskylten princip står vid kameran.

Bilister som tror att högerregeln inte gäller på parkeringsområden.

Bilister som tror att andvändningen av körriktningsvisare är ett godtyckligt val när man kör ut från rondeller.

Bilister som tror att andvändningen av körriktningsvisare är ett godtyckligt val när man byter fil i tät trafik.

Bilister som tror att parkeringsljus räcker och är fullt godkänt att framföra familjens stolthet dag som natt.

Bilister som anser 29.9km över hastighetsgränsen på 50 väg och däröver är normalt och som alla ska hålla för att inte bli "rövnosade".

Bilister som hastigt kör om första framförvarande fordonet i tät trafik för att sedan följa efter nästa framförvarande i en halvtimma som håller samma snittfart.

Bilister som kör 80 på en längre 70 väg för att sedan fortsätta i 80 när vägen blir 90.

Bilister som gör regelvidriga omkörningar i skymda kurvor och över heldragna linjer för att strax därefter svänga av vid typ mataffären och därmed sparar ~3sek.

Senast redigerat 2020-05-16 10:11

@oceanic:

Jag brukar testa bromsarna lite fint för att skrämma livet ur agrofolk som "rövnosar"

Sista killen satte kaffe (något i mugg iaf) i hela framrutan på sin Tesla, när jag tröttnade på att han konstant hetsade på 30 vägen utanför skolan.

Skrivet av hakd:

@oceanic:

Jag brukar testa bromsarna lite fint för att skrämma livet ur agrofolk som "rövnosar"

Prova att testa handbromsen nästa gång. Har för mig att bromsljusen inte tänds då.

Skrivet av Dunde:

Idioter finns i många former. Cyklar själv (Endast i skogen och bikeparken) och det sjukt mest irriterande med cyklister är när de vägrar använda cykelbanan utan istället ligger och blockerar biltrafiken på vägen.
Näst mest irriterande fenomenet vid cykling är de som attackerar mig med diverse otrevligheter för att jag cyklar. Kan vara allt ifrån att jag idkar "terrängkörning" till att "man cyklar för fort" etc. Oftast kryddat med epitet som"idiot" eller populära "jag ska komma ihåg dig".

En sak som jag irriterar mig på när det gäller cyklande är egentligen inte cyklisternas fel utan trafikplanerarnas och det är den här typen av cykelvägar där cykelbanan liksom ligger i mitten av bilvägen. Jag förstår tanken, att cyklisterna ska sätta farten för all trafik och så, och det kan ju funka på korta bitar mitt i de centrala delarna eller så, men det verkar sprida sig mycket mer än så. Sen funkar det ju om man ligger bakom någon som cyklar på, men hamnar man bakom någon extremt långsam tant som vinglar runt med mer fokus på mobilen än vägen så är det inte kul.

Skrivet av Paddanx:

Bilisterna betalar skatt på bilen, skatt på att äga bilen, skatt på bränslet (två gånger dessutom), försäkring och service för att få "lyxen" att kunna sitta torrt och skyddad i luftkonditionerat rum. Sen förväntar sig alla andra runt om att de ska förstöra miljön mer och slita extra på bilen genom att stanna-starta vid varje ställe för en cyklist inte kunde klä sig för vädret.

Du missade poängen, pengarna ger dig inte rätt att bete dig som ett svin. Bara för att du betalar mer betyder det inte att du har mer rättigheter. Du kanske inte hört talas om något som heter likhet inför lagen.

Skrivet av Kilrah:

Entréer verkar vara ett jävligt populärt ställe att ställa sig mitt i, gärna med barnvagn så inte en jävel kommer förbi. Dessutom har de noll insikt över att folk inte kommer förbi, "vadå?"

Folk som håller 60 på 80-väg för det är ju minsann -5 ute och inte en jävla snöflinga.

Folk som inte vet hur blinkers fungerar

Finns hur mycket som helst

Folk är idioter...

Beror nog på vilken sorts snöflingor vi pratar om kanske?

Skämt åsido!

Jag tror många är omedvetna om sin omgivning, kanske lite för självmedvetna och självupptagna, ingen vill väl vara i vägen, glömma blinkers osv.
Själv stressar jag mycket i jobbet, inte avsiktligt, men vi är ju bara människor, så det finns ju en baksida med att övertrassera sig själv, man blir avtrubbad och ouppmärksam.

Skrivet av Vzano:

@xinpei: @91Henke91: Håll diskussionen på en vuxen nivå, dryga kommentarer och pajkastning gör inget bättre.

Håller med. Tack för trådrensning 👍

Skrivet av SysGhost:

Cyklister som tror att trafikljus inte gäller dem.
Är själv aktiv cyklist. Tror f..nimej att jag är den enda på hela planeten som följer trafikreglerna även när jag sitter på cykeln.

Det var en gång en vacker dag när jag var ute och cycklade. Plötsligt så kommer jag fram till en korsning. Det är rött ljus. Även för cykelfältet som ligger mitt emellan två körfält.
Bakifrån dyker det upp en "proffscyklist" (De där med specialkläder och extremt supertunna cykelhjul och en superextremlätt kolfiberram. Kalaset kostar säker över 50 000, om inte det dubbla)
proffscyklisten blir tämligen superirriterad över att jag står i vägen och demonstrativt pressar sig förbi mig. Fnyser åt mig, kastar iväg några förolämpningar om min amatörutstyrsel. Fortsätter sedan i hög hastighet rakt ut i korsningen trots att det är rött ljus.
Tro f...n att karma triggade direkt. Snubben blir påkörd av en SL-buss. Föraren av SL-bussen tvärnitar så hård det går som i sin tur får flera buss-passagerare att ramla omkull och rasa ur sina säten.
Proffscycklisten klarade sig relativt okej trots omständigheterna. Några skrapsår, blåmärken och en totalt söndertrashad cyckel som ligger manglad under bussen.

Kontentan av storyn är att ju "proffsigare" man är som cyklist, desto mindre verkar man behöva bry sig om trafikreglerna.

Efter ett par års cykelpendlande i Stockholm på en normal cykel värmer den här historien mitt hjärta lite. Memils är helt vidriga i trafiken!

Skrivet av Napoleongl:

Efter ett par års cykelpendlande i Stockholm på en normal cykel värmer den här historien mitt hjärta lite. Memils är helt vidriga i trafiken!

Jag har även stött på en oroväckande andel mekits.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&art...

De är kanske inte fartdårar, men de vinglar rakt ut i korsningar totalt ovetandes vilket elände de ställer till med. De ser inte ens bussarna och lastbilarna som bokstavligen tvärnitar centimeter från deras sidor.

Skrivet av SysGhost:

Jag har även stött på en oroväckande andel mekits.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&art...

De är kanske inte fartdårar, men de vinglar rakt ut i korsningar totalt ovetandes vilket elände de ställer till med. De ser inte ens bussarna och lastbilarna som bokstavligen tvärnitar centimeter från deras sidor.

Jo, båda är stora problem i mina ögon, men på helt olika sätt förstås. Ligger man bakom dem, vare sig man cyklar eller åker bil, så är Memils att föredra då de (oftast) håller en hög hastighet medan Mekits vinglar långsamt över hela cykel- eller vägbanan ofta med en telefon i handen och ögonen på den. Men i korsningar eller liknande är Memils katastrof.

Jag brukade cykla till jobbet med en färja på vägen och där fanns det ju ett självklart kösystem för cyklister där alla ställde sig till höger på "landgången" och väntade på att färjan skulle komma. En del sket i detta och cyklade helt enkelt förbi hela kön (trots förbud mot att cykla på bryggan) och ställde sig längst fram. Merparten Memils, men också en del Mekits. När man sen skulle av blev man mycket mer irriterad på Mekitsen dock, de trängde sig längst fram på färjan men var inte alls snabba när det var dags att lämna. Ofta parkerade de cykeln längst fram på färjan och gick och satte sig för att sen knappt behaga masa sig iväg till cykeln när färjan var framme, ofta skulle de också passa på att packa om sina sadelväskor och liknande, och förstås ta på hjälmen igen som de var tvungna att ta av sig för att åka färja i max fem minuter. Att Memilsen trängde sig före var ju också irriterande men kanske lika bra, då slapp man bli påcyklad på vägen av färjan liksom. De kunde ägna sig åt sitt "Marty McFly"-beteende tillsammans längst fram och vi andra kunde leda av våra cyklar som vanligt.

Bilister som ligger en i röven när man kör 80 på en 80 väg. De trycker och trycker för att till sist köra om. Och sedan kör de 75.....

Eller bilister som håller 75 på en 80 väg, så jag kör om och håller mina 80. Lik förbannat ligger de sedan i röven och följer efter!

Skrivet av tBiorrith:

Bilister som ligger en i röven när man kör 80 på en 80 väg. De trycker och trycker för att till sist köra om. Och sedan kör de 75.....

Eller bilister som håller 75 på en 80 väg, så jag kör om och håller mina 80. Lik förbannat ligger de sedan i röven och följer efter!

I båda de fallen släpper jag upp gaspedalen och när hastigheten kommer ned till runt 40 - 50 brukar de köra om och gasa på lite extra när deras adrenalinpåslag gjort sitt.

Nånting jag är lite förvånad över är folk som håller kanske 70 på en 80-väg när det är lite dåliga förhållanden; rejält regn, eller det kanske snöar. Helt förståeligt att man begränsar hastigheten till något man känner att man har kontroll över givet förutsättningarna.
Men när sen vägen går från 80 till 70, så envisas man med att dra ner till 60? Vägförhållandena har inte ändrats, och för tjugofem meter sen klarade du att köra i 70, men nu är det plötsligt för snabbt?

I don't get it. Hade man hållit 80 om det istället växlade till 90-väg, för att regeln är "10 under om det regnar"?

@Shudnawz: Varför sänks hastigheten på vägskylten från 80 till 70 överhuvudtaget? Det tyder väl snarare på att vägen är olämplig för fortsatta 80km/h?

Skrivet av SysGhost:

Cyklister som tror att trafikljus inte gäller dem.
Är själv aktiv cyklist. Tror f..nimej att jag är den enda på hela planeten som följer trafikreglerna även när jag sitter på cykeln.

Instämmer till hundra procent
Ofta kör de även på bilväg trots att det finns cykelbana precis intill, men stannar ändå inte för övergångsställ o dyl.
Riktigt trött blir man

Skrivet av Pyoko:

Ogillar också folk som smiter efter en genom spärrarna, så jag har börjat jävlas med dem om det finns möjlighet. Upptäcker jag att någon går misstänkt nära så kan jag snabbt gå igenom spärren men stanna hastigt precis efter och låtsas fippla med mitt kort så att personen bakom blir lite bestört. Eller så går jag fram till en spärr men stannar innan, vrider och vänder mig, backar lite, låtsas fippla med plånboken några sekunder, för att sen plötsligt snabbt gå igenom så smitaren får panik när de väl reagerar.

Jag har testat båda nu, personerna kom visserligen fortfarande igenom men blev klämda i spärren båda gångerna, och jag fick lite välförtjänt skadeglädje.

Har råkat ut för handgemäng ett par ggr vid sådana tillfällen. Gjorde polisanmälan ena gången och trots att det var i en väl upplyst spärrhall men många kameror så la polisen ned ärendet trots exakt tid och plats i polisanmälan. Just nu med tanke på att inga kontrollanter är ute så är tailgateing extremt vanligt. Det suger så förbannat när man hör kändisar och politiker att vi män skall säga ifrån när andra män gör fel. Inte fan gör jag det med mitt liv som insats iaf.

Skrivet av hasenfrasen:

I båda de fallen släpper jag upp gaspedalen och när hastigheten kommer ned till runt 40 - 50 brukar de köra om och gasa på lite extra när deras adrenalinpåslag gjort sitt.

Det är faktiskt olagligt att köra för långsamt också, så jag vet inte om det är en bra idé. Jag har sett folk bli stoppade av denna orsaken några gånger och det är lika komiskt varje gång. Hobbypoliser som vill uppfostra folk genom att hålla nere deras hastighet och så är de dem polisen stoppar.

Jag har inga problem med att folk kör långsamt om det är dåliga väderförhållanden eller de har en husvagn eller så, men håll dig till höger i så fall. Jag irriterar mig väldigt på folk som ligger och campar i vänsterfilen utan anledning.

Där jag pendlade tidigare fanns det ett ställe där två vägar gick ihop till en, båda hade två filer åt varje håll så vägen blev alltså fyrfilig åt ett håll efter ihopslagningen. Den "högraste" filen blir ganska snabbt markerad som avfart men själva avfarten är några km bort och efter det blev vägen en vanlig trefilig motorväg. Vilken fil tror ni folk använde mest? Den tredje filen från höger räknat oavsett om det var en lastbil, någon annat "LGF" eller en vanlig bil.

Vad är det för fel med påfarter och avfarter i Göteborg? Kommer man från söder och kör norrut på motorvägen till göteborg så går det från 2 filer när man kommer in till 3 filer varav den tredje blir avfart vid astrazero. Nemas
Men sen 3 filer till 2 till 3 till 2 till 3 där filerna särar sig till tingstadstunneln. Jag har tröttnat och kör mitten/höger för (3/2 filigt) för jag vill inte fastna innanför en lastbil igen. Alla de är påfarter från mindre vägar och då kan de väl vara just det...påfarter, inte en ny fil som kommer existera den närmaste minuten.
Sen kommer man till röda orm och 2 filer delar sig och högerfilen blir avfart till....munkebäck. Kan inte det vara en vanlig jäkla avfart som östra och partille. Så då behöver man ligga i vänsterfilen när man kommer till röda orm (körandes österut) och ändå så kommer det alltid vara någon i högerfilen som får panik och svänger in i vänsterfilen när högerfilen helt plötsligt går till munkebäck.
Den personen som designade Göteborgs på och avfarter borde skutas....Jag har en misstanke om att den jäveln designar västlänkens ombygnationer så hela stan kommer se ut så och man måste byta fil stup i kvarten för att åka rakt.

Skrivet av infigo:

Vad är det för fel med påfarter och avfarter i Göteborg? Kommer man från söder och kör norrut på motorvägen till göteborg så går det från 2 filer när man kommer in till 3 filer varav den tredje blir avfart vid astrazero. Nemas
Men sen 3 filer till 2 till 3 till 2 till 3 där filerna särar sig till tingstadstunneln. Jag har tröttnat och kör mitten/höger för (3/2 filigt) för jag vill inte fastna innanför en lastbil igen. Alla de är påfarter från mindre vägar och då kan de väl vara just det...påfarter, inte en ny fil som kommer existera den närmaste minuten.
Sen kommer man till röda orm och 2 filer delar sig och högerfilen blir avfart till....munkebäck. Kan inte det vara en vanlig jäkla avfart som östra och partille. Så då behöver man ligga i vänsterfilen när man kommer till röda orm (körandes österut) och ändå så kommer det alltid vara någon i högerfilen som får panik och svänger in i vänsterfilen när högerfilen helt plötsligt går till munkebäck.
Den personen som designade Göteborgs på och avfarter borde skutas....Jag har en misstanke om att den jäveln designar västlänkens ombygnationer så hela stan kommer se ut så och man måste byta fil stup i kvarten för att åka rakt.

Håller med. Röde orm är en riktig katastrof, hur dyr som helst och inte mycket nytta, bortsett förstås bristen på logik i filerna. Problemet är väl att de håller på och ändrar och anpassar hela tiden, lägger till filer här, tar bort dem där, stoppar in ett "tillfälligt" rödljus på en genomfartsled som står kvar i åratal osv. Det finns ingen helhetssyn utan varenda liten korsning verkar designas i isolering.

@snajk: Göteborg är ökänt för att vara Vägverkets lekstuga och de har i princip byggt om vägarna konstant de senaste 30-40 åren. För en annan som inte åker där mer än någon gång om året är det väldigt förvirrande när en avfart är borta eller gjorts om till påfart. Då får man lugnt och sansat stanna någonstans och plocka fram GPS:en.

Skrivet av Opatagio:

@Shudnawz: Varför sänks hastigheten på vägskylten från 80 till 70 överhuvudtaget? Det tyder väl snarare på att vägen är olämplig för fortsatta 80km/h?

De ställen där jag noterat beteendet har det varit där vägen till synes godtyckligt ändrats från 80 till 70 pga nån obskyr kriterielista från Trafikverket. Ingen synbar skillnad i vägdragning, antal utfarter eller vägbredd.