Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Folk som sitter på tåg eller buss och lyssnar musik på youtube/spotify på högtalare. Är inte ens ok om man sitter flera stycken i min mening. Vissa går också runt med typ mobilen i fickan på stan med maxvolym. Kvalitén kommer ju vara urusel och alla andra utom dom vill lyssna.

Såvida det inte är punk som strömmar ur högtalarna/en, punk är ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Såvida det inte är punk som strömmar ur högtalarna/en, punk är ok!

Ja utomhus kanske, men inte på ett tåg eller buss tack

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SmR]BMF:

Såvida det inte är punk som strömmar ur högtalarna/en, punk är ok!

Det finns annat som funkar också. Häromdagen såg jag ett Foodoora-bud som kom åkandes på en elektrisk enhjuling med crosshjälm och It's Raining Men på högsta volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Ja utomhus kanske, men inte på ett tåg eller buss tack

Jag skojar kan också bli gnällig över sådant, men får minnas när en själv var ung och sluta gnälla, nu får nästa generation ge oss gubbar skit tills det är deras tur xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns annat som funkar också. Häromdagen såg jag ett Foodoora-bud som kom åkandes på en elektrisk enhjuling med crosshjälm och It's Raining Men på högsta volym.

Haha, lysande!

Permalänk

Jag brukar oftast äta en tallrik lättfil med musli och en dutt lingonsylt eller lite hackad frukt och det brukar vara ganska lagom sött för mig.

När jag handlade senast såg jag Yoggi Mini Samoa 0.1% fett och inget tillsatt socker, dubbelkollade innehållsförteckningen och ungefär lika mycket socker som i vanlig lättfil, perfekt, kommer bli dögott med musli.

Slog upp en tallrik Yoggi Mini imorse och efter första skeden vaaaaad!!!!!! det är ju som att äta sötsliskigt flytande godis. Jag gillar godis och när jag är sugen på det så köper jag godis, när jag vill ha mat så äter jag mat.

Yoggi Mini'n ligger nu i soptunnan och jag ska ut och köpa en lättfil så jag får lite god normal frukostmat imorgon

Är Yoggi Mini tänkt för småbarn? eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Jag brukar oftast äta en tallrik lättfil med musli och en dutt lingonsylt eller lite hackad frukt och det brukar vara ganska lagom sött för mig.

När jag handlade senast såg jag Yoggi Mini Samoa 0.1% fett och inget tillsatt socker, dubbelkollade innehållsförteckningen och ungefär lika mycket socker som i vanlig lättfil, perfekt, kommer bli dögott med musli.

Slog upp en tallrik Yoggi Mini imorse och efter första skeden vaaaaad!!!!!! det är ju som att äta sötsliskigt flytande godis. Jag gillar godis och när jag är sugen på det så köper jag godis, när jag vill ha mat så äter jag mat.

Yoggi Mini'n ligger nu i soptunnan och jag ska ut och köpa en lättfil så jag får lite god normal frukostmat imorgon

https://i.imgur.com/SiATmT0.jpg

Är Yoggi Mini tänkt för småbarn? eller har jag missuppfattat något?

https://i.imgur.com/Sh01KRt.jpg

Allt med sötningsmedel känns ju för sött om man inte är van vid det. Gillar man inte supersöta saker så får man verkligen vara på sin vakt när det gäller lightprodukter, "utan tillsatt socker" och liknande.

Sen är ju fruktyoghurt ofta väldigt söta. Bärry kommer väl närmast naturell yoghurt, men den är ju fortfarande rätt söt om man blandar runt sylten i botten.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Allt med sötningsmedel känns ju för sött om man inte är van vid det. Gillar man inte supersöta saker så får man verkligen vara på sin vakt när det gäller lightprodukter, "utan tillsatt socker" och liknande.

Sen är ju fruktyoghurt ofta väldigt söta. Bärry kommer väl närmast naturell yoghurt, men den är ju fortfarande rätt söt om man blandar runt sylten i botten.

Tack för infon, kommer aldrig köpa en lightprodukt igen, jag går tillbaka till hederlig gammal osötad lättfil med en klick sylt eller lite hackad frukt och musli

PS

Bärry blåbär tycker jag är god

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Tack för infon, kommer aldrig köpa en lightprodukt igen, jag går tillbaka till hederlig gammal osötad lättfil med en klick sylt eller lite hackad frukt och musli

PS

Bärry blåbär tycker jag är god

Jag har hittat smaksatt yoghurt som faktiskt inte är så dum innehållsmässigt:

https://www.valio.se/produkter/yoghurt/mild-yoghurt-mango-uta...

Ofta används druvjuice eller äpplejuice för att komma runt "tillsatt socker", men i denna är det bara fruktpuré.

Fast naturell och smaksätta själv är oslagbart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Tack för infon, kommer aldrig köpa en lightprodukt igen, jag går tillbaka till hederlig gammal osötad lättfil med en klick sylt eller lite hackad frukt och musli

PS

Bärry blåbär tycker jag är god

Jo, det finns ju lightprodukter som inte har sötningsmedel men det beror mycket på typ av vara. Generellt så har man ju inte sötningsmedel i produkter som annars inte är sötade, som mjölk eller ost exempelvis medan sådana som är väldigt söta i vanliga fall nästan alltid har något konstigt sötningsmedel i sina light-varianter som läsk eller godis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

(En av väldigt få Youtubers som faktiskt verkar besitta någon form av faktisk intelligens)
https://www.youtube.com/watch?v=OZH35n7SxW8

Sedan inser man att historien är fylld av folk från Afrika som inom den östra romerskan armen gjorde ett namn för sig. Det fanns även flera större legioner som skapades i den Byzantiska delen av Afrika som i sin tur tog in en rad med folk från Afrika som soldater. Så att man skulle ha en mörkhyad legionär är inte direkt oväntat och att förneka detta är intellektuell lathet antagligen baserad på ignoranta tankestrukturer.

Det finns även beskrivet i Iliaden att Troja hade t.ex. allierade från områden som idag tillhör mellanöstern och norra Afrika SOM I SIN TUR innebär att chansen för en mörkhyad soldat ökar markant. Att kalla det för "Blackwashing" är lika skrattretande som att kalla det PK.

Skrivet av anon236072:

Enligt en undersökning gjord av försäkringsbranchen så tros ca 10% va bedrägerier.
10% är i min mening långt ifrån de flesta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/halften-av-bilbranderna...

"Hälften" är inte 10%.

Skrivet av anon236072:

Det är ju helt omöjligt att grundligt utreda alla fall, så de fall som utreds är precis som du säger de som ser mest misstänksamma ut.

Senaste årens brutala ökning av bilbränder på parkeringar är dock inget som har med försäkringsbedrägerier att göra.
Tror inte på slumpen eller att många fler kände för att begå försäkringsbedrägeri år 2016 och senare..

Det är mycket tycke i dina kommentarer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Sedan inser man att historien är fylld av folk från Afrika som inom den östra romerskan armen gjorde ett namn för sig. Det fanns även flera större legioner som skapades i den Byzantiska delen av Afrika som i sin tur tog in en rad med folk från Afrika som soldater. Så att man skulle ha en mörkhyad legionär är inte direkt oväntat och att förneka detta är intellektuell lathet antagligen baserad på ignoranta tankestrukturer.

Det finns även beskrivet i Iliaden att Troja hade t.ex. allierade från områden som idag tillhör mellanöstern och norra Afrika SOM I SIN TUR innebär att chansen för en mörkhyad soldat ökar markant. Att kalla det för "Blackwashing" är lika skrattretande som att kalla det PK.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/halften-av-bilbranderna...

"Hälften" är inte 10%. Vilket iof. kräver att man ska behärska grundläggande matematik.

Det är mycket tycke i dina kommentarer.

Ska försöka hålla mig över din nivå med personliga påhopp. 👍
Försäkringsbranschen uppskattar att 10% av alla bilbränder är bedrägeri. Ca 50% av alla fall DE GRANSKAR är bedrägerier. Eftersom varje granskning är tidskrävande så granskar de inte alla fall så grundligt utan endast de fall de misstänker kan va bedrägeri, alltså ca 5%. Det leder ju självklart till att andelen bekräftade bedrägerier i de fall de granskar är hög, men deras uppskattning är alltså att ca 10% är bedrägerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Ska försöka hålla mig över din nivå med personliga påhopp. 👍
Försäkringsbranschen uppskattar att 10% av alla bilbränder är bedrägeri. Ca 50% av alla fall DE GRANSKAR är bedrägerier. Eftersom varje granskning är tidskrävande så granskar de inte alla fall så grundligt utan endast de fall de misstänker kan va bedrägeri, alltså ca 5%. Det leder ju självklart till att andelen bekräftade bedrägerier i de fall de granskar är hög, men deras uppskattning är alltså att ca 10% är bedrägerier.

Men om vi fortsätter med ditt tankeexperiment. Om man inte ens klarar upp en liten del av alla fall så innebär det ju inte att det är icke bedrägeri. Bara att man inte kan styrka det. Så hur du än vänder och vrider på det så blandar du sluttande plan med egna åsikter illa dolda som fakta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Men om vi fortsätter med ditt tankeexperiment. Om man inte ens klarar upp en liten del av alla fall så innebär det ju inte att det är icke bedrägeri. Bara att man inte kan styrka det. Så hur du än vänder och vrider på det så blandar du sluttande plan med egna åsikter illa dolda som fakta.

Försäkringsbranschen om några vill ha så höga bedrägerisiffror som möjligt för att slippa betala ut ersättning vid t.ex. bilbränder. Så om de säger att de tror att 10% av alla bilbränder är bedrägeri så litar jag på det. Och som jag skrev tidigare så är 10% långt ifrån hälften. Men du har rätt, för att förstå det så måste man bemästra grundläggande mattematik 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Jag är en förhållandevis harmonisk människa, men 2-plus-1-vägar och mupparna som färdas på dem blir jag knäpp på ibland. Kör alltid farthållare, och likväl kommer det tjommar och blåser förbi när det är tvåfiligt, för att sedan tydligen bli livrädda när det kommer ett vajerräcke lite för nära vid enfiligt, sänker hastigheten, jag kommer ikapp, och måste stänga av farthållaren för att muppen kör UNDER hastighetsgränsen. Är man så rädd för ett räcke ska man inte köra bil, är min bestämda åsikt.

DET HÄR!
Exakt min erfarenhet av 2-plus-1-vägar.
Jag blir så sjukt frustrerad varje gång. Jaha, nu jävlar kan du köra fort när det är tvåfiligt, men nyss låg jag bakom dig i 70 och du saktade in vid varje krökning i vägen.

Permalänk
Medlem

Härlig tråd. Fint att få ventilera lite!

Jag cyklar till jobbet dagligen, har ca 1 mil från en Stockholmsförort till mitt jobb på gränsen till tullarna. Dagligen, DAGLIGEN, ser jag så mycket dumheter från andra cyklister som gör att jag skäms över att vara cyklist.

-Cyklister som ignorerar stoppskyltar och susar rakt ut i en fyrvägskorsning. Dagligen ser jag bilar bromsa/väja/sakta in för dessa nötter

-Cyklister som vid trafikljus cyklar före kön av cyklister för att ställa sig jämte den som står först. Utan undantag överskattar dessa personer den fart de kommer sätta iväg med sen och kön kör således om dem när det blir grönt. Nötterna som cyklade före i kön tvingas då in i kön på grund av mötande cyklister.

-Cyklister som envisas med att köra om mig på den sida jag ska svänga mot. Ja, jag signalerar i god tid och placerar mig så gott det går när jag ska göra en vänstersväng. Det här äger rum på en cykelbana med en korsning på den. Men nog fan ska någon jävel på elcykel cykla om mig samtidigt som jag svänger. Minst en gång i veckan är jag nära på att krocka med någon för att de inte ser/ignorerar/inte förstår handsignalerna och bestämmer sig för att köra om.

-Jag passerar Årstaberg station på min cykelrutt. Här passerar en kombinerad gång- och cykelbana genom stationsområdet och det är gott om folk som passerar över cykelbanan för att gå mellan olika former av kollektivtrafik. Här är det praxis att cyklister tar det lite lugnt då det är så mycket folk. Men även här kommer det ofta någon som envisas med att cykla om alla som tar det lugnt och ofta ställer det till det då det är relativt trångt och mycket trafik. Snälla någon, ta det lite lugnt 100 meter så kan vi alla cykla fortare sen.

Fan. De här människorna får mig att skämmas över att vara cyklist. Jag blir lack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Härlig tråd. Fint att få ventilera lite!

Jag cyklar till jobbet dagligen, har ca 1 mil från en Stockholmsförort till mitt jobb på gränsen till tullarna. Dagligen, DAGLIGEN, ser jag så mycket dumheter från andra cyklister som gör att jag skäms över att vara cyklist.

-Cyklister som ignorerar stoppskyltar och susar rakt ut i en fyrvägskorsning. Dagligen ser jag bilar bromsa/väja/sakta in för dessa nötter

-Cyklister som vid trafikljus cyklar före kön av cyklister för att ställa sig jämte den som står först. Utan undantag överskattar dessa personer den fart de kommer sätta iväg med sen och kön kör således om dem när det blir grönt. Nötterna som cyklade före i kön tvingas då in i kön på grund av mötande cyklister.

-Cyklister som envisas med att köra om mig på den sida jag ska svänga mot. Ja, jag signalerar i god tid och placerar mig så gott det går när jag ska göra en vänstersväng. Det här äger rum på en cykelbana med en korsning på den. Men nog fan ska någon jävel på elcykel cykla om mig samtidigt som jag svänger. Minst en gång i veckan är jag nära på att krocka med någon för att de inte ser/ignorerar/inte förstår handsignalerna och bestämmer sig för att köra om.

-Jag passerar Årstaberg station på min cykelrutt. Här passerar en kombinerad gång- och cykelbana genom stationsområdet och det är gott om folk som passerar över cykelbanan för att gå mellan olika former av kollektivtrafik. Här är det praxis att cyklister tar det lite lugnt då det är så mycket folk. Men även här kommer det ofta någon som envisas med att cykla om alla som tar det lugnt och ofta ställer det till det då det är relativt trångt och mycket trafik. Snälla någon, ta det lite lugnt 100 meter så kan vi alla cykla fortare sen.

Fan. De här människorna får mig att skämmas över att vara cyklist. Jag blir lack.

Har länge tänkt att skriva av mej något om cyklisterna men inte orkat gnälla , sen kom detta inlägg som var som en spegling av mina tankar fem tummar upp

Vill bara tillägga att här i Malmö har numera trottoarerna blivit cykelbanor, ser väldigt ofta poliser som möter cyklister cyklandes på trottoarerna men INTE gör ett enda skit fem tummar ner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

- Folk som ställer bilen på random idiotplats i stan med varningsblinkers på. Vad menar dom? Vill dom ha hjälp? Tänker dom att man inte kan få böter om man har varningsblinkers på? Min hjärna går i spinn över att försöka fatta. Irriterande!

Det är människor som vill ha din autograf men är för blyga för att be om det. Som gravyrartist måste man vara lite uppmärksam och se även de fans som inte ropar högst.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Vill bara tillägga att här i Malmö har numera trottoarerna blivit cykelbanor, ser väldigt ofta poliser som möter cyklister cyklandes på trottoarerna men INTE gör ett enda skit fem tummar ner

Haha, det där känner man igen. När man i lugn takt går mot busshållplatsen och någon cyklist helt plötsligt börjar plinga på en mitt på trottoaren för att man tydligen är i vägen där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Du är medveten om att de flesta bilbränder av denna typ är försäkringsbedrägerier va?

Och som tur var så stod de 11 stycken personer som kom på att de ville bränna upp sina bilar för att få ut försäkringspengar just denna dag. Hoppas verkligen att det verkligen var så men tror tyvärr inte det. Det händer ingenting på denna front och vi ser och hör det varje dag att det brinner bilar på olika platser i Sverige. Man får inte skriva det men detta hände inte lika ofta innan 2015 och vad som hände då vet nog alla vid det här laget.
Straffen är löjliga och vår integritet är så otroligt viktig hela tiden. Jag skulle hellre gå runt med en GPS sändare inopererad i armen hela mitt liv så polis och de som behöver kan hitta mig än att vi har det på detta vis som vi har nu. Kameraövervakning och vakter i varje gathörn och butik ska inte behövas men sen 2015 måste det finnas och ingen reagerar utan tycker bara det är bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fotgängare som tror att allt är ett övergångsställe bara för att vägkanten är gjord så att det ska vara lättare att korsa just då. Det ska vara gula/vita ränder i gatan och/eller skyltat annars är det inget övergångsställe!

Cyklister som tror att regler för fotgängare gäller dem. Ni är ett fordon, sluta cykla rakt ut i rondeller!

Bilister som ligger i röven, kan man inte räkna till tre ska man inte ha körkort.

Motorcyklister använder löjliga ursäkter som "jag vill uppmärksamma övriga trafikanter på att jag är här" för att motivera att låta så in i helvete mycket. Vill ni uppmärksamma medtrafikanter ska ni inte ha ett dovt ljud utan ett gällt och pipigt!

Alla som tror att mötande trafik inte existerar i svängar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Och som tur var så stod de 11 stycken personer som kom på att de ville bränna upp sina bilar för att få ut försäkringspengar just denna dag. Hoppas verkligen att det verkligen var så men tror tyvärr inte det. Det händer ingenting på denna front och vi ser och hör det varje dag att det brinner bilar på olika platser i Sverige. Man får inte skriva det men detta hände inte lika ofta innan 2015 och vad som hände då vet nog alla vid det här laget.

Men det är väl ganska genomskinligt att bara elda upp sin egen bil om man inte vill att försäkringsbolaget ska bli misstänksamt, eller?

Sen har bilbränder ökat ganska stadigt från nittiotalet och fram tills ganska nyss när de började minska igen (vilket inte visas i statistiken nedan då den bara går till 2017).

Skrivet av Hem & Hyra:

År Antal anlagda personbilsbränder
1998: 380
1999: 459
2000: 694
2001: 837
2002: 711
2003: 668
2004: 755
2005: 966
2006: 907
2007: 843
2008: 1 008
2009: 1 280
2010: 1 032
2011: 1 246
2012: 1 133
2013: 1 270
2014: 1 158
2015: 1 417
2016: 1 641
2017: 1 457

https://www.hemhyra.se/nyheter/kraftig-okning-av-anlagda-bilb...

Kraftiga ökningar har bland annat skett när ekonomin har gått ner, som 2008 och 2011. Sen är det förstås så att de som eldar upp bilar blir inspirerade av att andra gör det, eller kanske snarare uppmärksamheten i media. Vill man bli av med sin bil och få ut försäkringspengar och samtidigt läser om en massa bilbränder så är det ju ganska naturligt att man går den vägen. Bilar har också blivit mycket svårare att stjäla på senare tid vilket gör det svårare att hävda stöld i försäkringsärenden.

Citat:

Straffen är löjliga och vår integritet är så otroligt viktig hela tiden. Jag skulle hellre gå runt med en GPS sändare inopererad i armen hela mitt liv så polis och de som behöver kan hitta mig än att vi har det på detta vis som vi har nu. Kameraövervakning och vakter i varje gathörn och butik ska inte behövas men sen 2015 måste det finnas och ingen reagerar utan tycker bara det är bra.

Det får ju stå för dig. Jag värnar om min integritet och vet också att ökad övervakning inte har särskilt stor effekt på brottsligheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men det är väl ganska genomskinligt att bara elda upp sin egen bil om man inte vill att försäkringsbolaget ska bli misstänksamt, eller?

Sen har bilbränder ökat ganska stadigt från nittiotalet och fram tills ganska nyss när de började minska igen (vilket inte visas i statistiken nedan då den bara går till 2017).
Kraftiga ökningar har bland annat skett när ekonomin har gått ner, som 2008 och 2011. Sen är det förstås så att de som eldar upp bilar blir inspirerade av att andra gör det, eller kanske snarare uppmärksamheten i media. Vill man bli av med sin bil och få ut försäkringspengar och samtidigt läser om en massa bilbränder så är det ju ganska naturligt att man går den vägen. Bilar har också blivit mycket svårare att stjäla på senare tid vilket gör det svårare att hävda stöld i försäkringsärenden.
Det får ju stå för dig. Jag värnar om min integritet och vet också att ökad övervakning inte har särskilt stor effekt på brottsligheten.

Googlade och hittade dessa siffror från BRÅ som visar helt andra antal från och med 2016. Siffrorna är nästan dubbelt så höga som dina siffror från Hem & Hyra.

Anmälningar om bilbränder
Misstänkta anlagda fordonsbränder

2019: 2 792

2018: 3 268

2017: 3 952

2016: 3 792

Skadegörelse mot fordon

2019: 29 781

2018: 31 678

2017: 36 033

2016: 36 395

Källa: Statistik om anmälda brott från Brå

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Googlade och hittade dessa siffror från BRÅ som visar helt andra antal från och med 2016. Siffrorna är nästan dubbelt så höga som dina siffror från Hem & Hyra.

Anmälningar om bilbränder
Misstänkta anlagda fordonsbränder

2019: 2 792

2018: 3 268

2017: 3 952

2016: 3 792

Skadegörelse mot fordon

2019: 29 781

2018: 31 678

2017: 36 033

2016: 36 395

Källa: Statistik om anmälda brott från Brå

Jag vet inte varför BRÅs statistik skiljer sig från MSBs men det kan ju bero på att din statistik är misstänkta fall medan min är faktiska fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag vet inte varför BRÅs statistik skiljer sig från MSBs men det kan ju bero på att din statistik är misstänkta fall medan min är faktiska fall.

Så kan det kanske vara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte varför BRÅs statistik skiljer sig från MSBs men det kan ju bero på att din statistik är misstänkta fall medan min är faktiska fall.

Kan man lita på någon av dessa statligt kontrollerade myndigheter?

BRÅ:
http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?fbclid=IwAR1zBzAo...

MSB:
https://ledarsidorna.se/2018/07/genderforskning-och-intersekt...

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Ja man kan lita på BRÅ och MSB. Forskningsrapporten du länkar ger inte skäl att inte göra det om du läser den, artikeln från ledarsidorna är en partsinlaga från en bloggare långt ute på högerkanten och bör således ignoreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja man kan lita på BRÅ och MSB. Forskningsrapporten du länkar ger inte skäl att inte göra det om du läser den, artikeln från ledarsidorna är en partsinlaga från en bloggare långt ute på högerkanten och bör således ignoreras.

Väl sammanfattat!
Ledarsidorna är väl i allmänhet långt ute på högerkanten...
LiU-rapporten har också fått en hel del kritik, Bl.a. för att en av medförfattarna nekats anställning på just BRÅ. Finns ett rätt roligt avsnitt av Haveristerna om just det (som förvisso är rätt långt vänsterut, men det skadar inte att vidga sina vyer!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Försäkringsbranschen om några vill ha så höga bedrägerisiffror som möjligt för att slippa betala ut ersättning vid t.ex. bilbränder. Så om de säger att de tror att 10% av alla bilbränder är bedrägeri så litar jag på det. Och som jag skrev tidigare så är 10% långt ifrån hälften. Men du har rätt, för att förstå det så måste man bemästra grundläggande mattematik 👍

Yes. Måste vara fel på försäkringsbranschen och inte dina antaganden.

Skrivet av oceanic:

Just arbetet kring BRÅ har blivit kritiserad från både höger och vänster pga. deras bristfälliga metodik och slutsatser. Sedan skall det tydligen även finnas bias pga. nekad anställning hos BRÅ hos minst en av de involverade.

Ledarsidorna tillåter vem som helst att skriva och framförallt märks det i artikeln ifråga. Lite substans men många påståenden utan grund.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid

Gubbgnället som kom vid 50+ har nu gått över sen man fyllt 60+. Det finns annat att lägga energin på än att jaga upp sig på spåntrattar. Själv fixar jag mina endorfinkickar med MC-körning på både V-twin och bambustaket - på vägar svenne tycker det är för jobbiga att köra på. Det behöver inte ens gå så himla fort, trots det går det att slita bort "skämsränderna" på däck.