Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

Att alla västerländska sägner, myter osv som filmatiseras ska bli ett PK projekt med mångfald och ”rätt” värderingar som trycks ner i halsen på tittarna. Inget fel med mångfald i sig, men när jag ser en film/serie som utspelas i forna norden så är det inte autentiskt när 1/3 av skådespelarna är afrikaner, 1/3 är asiater och 1/3 faktiskt ser ut som nordbor. Samma gäller om man ser något som utspelas i Japan, Kenya eller annat land. Autentisk återgivning av historia, sägen eller en bok är det jag vill ha, inte ett PK-projekt där de inblandade går igång på sin egna ”godhet” 🙄

(En av väldigt få Youtubers som faktiskt verkar besitta någon form av faktisk intelligens)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gäller dock enbart delade GC banor att vänster är för fotgängare och höger för cyklar, på gångvägar och trottoarer är det fortfarande fritt fram att gå som man vill.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Citat:

Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg. Det kan finnas lokala föreskrifter och de är då utmärkta med vägmärken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Gäller dock enbart delade GC banor att vänster är för fotgängare och höger för cyklar, på gångvägar och trottoarer är det fortfarande fritt fram att gå som man vill.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Ja det står ju ganska solklart i det jag länkade till.

Skrivet av :

Gående på en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt använda vänster sida i färdriktningen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja det står ju ganska solklart i det jag länkade till.

Tanken var ju att inkludera de som citerade dig angående att folk inte kan gå på vanliga gångbanor men detta missade jag på något sätt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Känner att jag behöver gnälla av mig lite igen.
I helgen va det dags för ytterligare en bilbrand i Halmstad.
ca 01:15 så vaknade jag av smällar från parkeringen utanför. Första tanken va att det va några ungar som lekte med raketer. Efter ytterligare några smällar på kort tid kändes det att något va fel. Gick upp och kollade ut på parkeringen och ser då 3-4 bilar stå i lågor.
Under följande minuter (ca 5) fram tills brandkåren kom så spred sig branden. Totalt 11 bilar blev förstörda.

INGEN rikstäckande media har sagt ett ord om detta.
En liten notis i Hallandsposten & SVT Halland va allt. Förjävligt tycker jag.

Skrev till samtliga partier i Halmstad som har något inflytande och frågade ifall de hade några kommentarer samt vilket ansvar de tyckte att de har & hur deras politik har tillåtit bilbränder bli vardar i hela Sverige. Från C fick jag svaret att "det är onödigt att bränna bilar och det kostar kommunen pengar". INGET svar på en enda av alla frågor.

Kontaktade kommunen och frågade varför de aldrig får tummen ur och sätter upp övervakningskameror på parkeringar. Svaret: Personlig integritet väger tyngre än möjligheten att skydda invånarna från brott och bilbränder.

Om man får skriva så så känner jag spontant att C & Halmstad kommun kan dra åt helvete.. 😓

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

Känner att jag behöver gnälla av mig lite igen.
I helgen va det dags för ytterligare en bilbrand i Halmstad.
ca 01:15 så vaknade jag av smällar från parkeringen utanför. Första tanken va att det va några ungar som lekte med raketer. Efter ytterligare några smällar på kort tid kändes det att något va fel. Gick upp och kollade ut på parkeringen och ser då 3-4 bilar stå i lågor.
Under följande minuter (ca 5) fram tills brandkåren kom så spred sig branden. Totalt 11 bilar blev förstörda.

INGEN rikstäckande media har sagt ett ord om detta.
En liten notis i Hallandsposten & SVT Halland va allt. Förjävligt tycker jag.

Skrev till samtliga partier i Halmstad som har något inflytande och frågade ifall de hade några kommentarer samt vilket ansvar de tyckte att de har & hur deras politik har tillåtit bilbränder bli vardar i hela Sverige. Från C fick jag svaret att "det är onödigt att bränna bilar och det kostar kommunen pengar". INGET svar på en enda av alla frågor.

Kontaktade kommunen och frågade varför de aldrig får tummen ur och sätter upp övervakningskameror på parkeringar. Svaret: Personlig integritet väger tyngre än möjligheten att skydda invånarna från brott och bilbränder.

Om man får skriva så så känner jag spontant att C & Halmstad kommun kan dra åt helvete.. 😓

Du är medveten om att de flesta bilbränder av denna typ är försäkringsbedrägerier va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Du är medveten om att de flesta bilbränder av denna typ är försäkringsbedrägerier va?

Enligt en undersökning gjord av försäkringsbranchen så tros ca 10% va bedrägerier.
10% är i min mening långt ifrån de flesta.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Du är medveten om att de flesta bilbränder av denna typ är försäkringsbedrägerier va?

Skrivet av anon236072:

Enligt en undersökning gjord av försäkringsbranchen så tros ca 10% va bedrägerier.
10% är i min mening långt ifrån de flesta.

Länk till källa för era påståenden, båda två, tack.

Also: elda upp bilar på en parkering verkar dumt. Oavsett anledning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Länk till källa för era påståenden, båda två, tack.

Also: elda upp bilar på en parkering verkar dumt. Oavsett anledning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPm99n/manga-bedragare-b...

Vet att det är aftonblaskan.. Men de länkar mer eller mindre bara till undersökningen som försäkringsbranchen gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Länk till källa för era påståenden, båda två, tack.

Also: elda upp bilar på en parkering verkar dumt. Oavsett anledning.

Bästa jag hittar är att 54% av fördjupade utredningar landar i misstanke om försäkringsbedrägeri. Vill dock lägga in brasklappen att endast 5% av alla ärenden fått en sådan utredning... Kanske bör man förutsätta att de utrett ärenden som redan från början sett misstänkta ut?

https://teknikensvarld.se/manga-bilbrander-ar-forsakringsbedr...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Jag vill gnälla på respektlösa bilister som inte kan hålla avstånd. Jag håller mig till hastighetsbegränsningarna och försöker alltid hålla ett rimligt avstånd till bilen framför. Ja jag är den tråkiga regelrätta bilisten, hit me. Jag vet att jag ska titta frammåt och hålla fokus där och så vidare, men jag blir också drabbad om någon kör in i mig bakifrån därför tycker jag det är otäckt när det man ligger i vänsterfilen på motorväg och kör om en lastbil, lite snabbaren än hastighetsbegränsningen och det enda jag ser på bilen bakom är framrutan... Jag ser verkligen inte vitsen av att öka farten för att öka avståndet då bilen bakom med största sannorlikhet skulle ligga lika nära ändå.

Igår fick jag lova sambon att sluta peka finger åt idioterna efter att jag gett ett finger ock pratat lite kort med vederbörande vid nästa rödljus (än en gång ja, jag är den personen). Vederbörande såg väldigt förvånad ut varför jag gav honom ett finger vilket får mig att undra vad de lär ut på körskolor.

Hur gör ni? Sprejar spolarvätska på deras fina tyska bilar? Gör en lite lätt bromsning?

Dagens gnäll.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappySatan:

Bästa jag hittar är att 54% av fördjupade utredningar landar i misstanke om försäkringsbedrägeri. Vill dock lägga in brasklappen att endast 5% av alla ärenden fått en sådan utredning... Kanske bör man förutsätta att de utrett ärenden som redan från början sett misstänkta ut?

https://teknikensvarld.se/manga-bilbrander-ar-forsakringsbedr...

Det är ju helt omöjligt att grundligt utreda alla fall, så de fall som utreds är precis som du säger de som ser mest misstänksamma ut.

Senaste årens brutala ökning av bilbränder på parkeringar är dock inget som har med försäkringsbedrägerier att göra.
Tror inte på slumpen eller att många fler kände för att begå försäkringsbedrägeri år 2016 och senare..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Länk till källa för era påståenden, båda två, tack.

Also: elda upp bilar på en parkering verkar dumt. Oavsett anledning.

En del är redan länkat, sen beror det väl på hur man tolkar statistiken. Enligt den senaste undersökning som gjorts, 2017, så var 60% av de undersökta bilbränderna anlagda och 54% försäkringsbedrägerier, så 6% var alltså anlagda och inte försäkringsbedrägeri.

https://teknikensvarld.se/manga-bilbrander-ar-forsakringsbedr...
https://www.motormagasinet.se/article/view/588165/manga_bilbr...
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilbrander-ska-granskas-kan...
https://www.svd.se/farre-bilar-satts-i-brand--minskad-social-...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPm99n/manga-bedragare-b...

Bilbränderna har minskat samtidigt som försäkringsbolagen har blivit mer restriktiva med ersättningar för just bilbränder och reglerna har gjort det enklare att sätta dit "bilmålvakter". Det kan förstås bero på andra saker också, som "minskad social oro", men jag vet inte om den sociala oron har minskat så värst mycket egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag vill gnälla på respektlösa bilister som inte kan hålla avstånd. Jag håller mig till hastighetsbegränsningarna och försöker alltid hålla ett rimligt avstånd till bilen framför. Ja jag är den tråkiga regelrätta bilisten, hit me. Jag vet att jag ska titta frammåt och hålla fokus där och så vidare, men jag blir också drabbad om någon kör in i mig bakifrån därför tycker jag det är otäckt när det man ligger i vänsterfilen på motorväg och kör om en lastbil, lite snabbaren än hastighetsbegränsningen och det enda jag ser på bilen bakom är framrutan... Jag ser verkligen inte vitsen av att öka farten för att öka avståndet då bilen bakom med största sannorlikhet skulle ligga lika nära ändå.

Igår fick jag lova sambon att sluta peka finger åt idioterna efter att jag gett ett finger ock pratat lite kort med vederbörande vid nästa rödljus (än en gång ja, jag är den personen). Vederbörande såg väldigt förvånad ut varför jag gav honom ett finger vilket får mig att undra vad de lär ut på körskolor.

Hur gör ni? Sprejar spolarvätska på deras fina tyska bilar? Gör en lite lätt bromsning?

Dagens gnäll.

/S

Kör med automatiskt farthållare och skiter fullständigt i de som kör bakom mig, har själv tröttnat helt på att ens manuellt försöka hålla mig i samma fart som resten så låter bilen göra det åt mig, otroligt befriande.

Längre sträckor kör jag alltid på natten då slipper man sånt skit.

Ibland sätter jag på bakre dimljuset om någon kör med helljus eller dåligt inställda lyktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag vill gnälla på respektlösa bilister som inte kan hålla avstånd. Jag håller mig till hastighetsbegränsningarna och försöker alltid hålla ett rimligt avstånd till bilen framför. Ja jag är den tråkiga regelrätta bilisten, hit me. Jag vet att jag ska titta frammåt och hålla fokus där och så vidare, men jag blir också drabbad om någon kör in i mig bakifrån därför tycker jag det är otäckt när det man ligger i vänsterfilen på motorväg och kör om en lastbil, lite snabbaren än hastighetsbegränsningen och det enda jag ser på bilen bakom är framrutan... Jag ser verkligen inte vitsen av att öka farten för att öka avståndet då bilen bakom med största sannorlikhet skulle ligga lika nära ändå.

Igår fick jag lova sambon att sluta peka finger åt idioterna efter att jag gett ett finger ock pratat lite kort med vederbörande vid nästa rödljus (än en gång ja, jag är den personen). Vederbörande såg väldigt förvånad ut varför jag gav honom ett finger vilket får mig att undra vad de lär ut på körskolor.

Hur gör ni? Sprejar spolarvätska på deras fina tyska bilar? Gör en lite lätt bromsning?

Dagens gnäll.

/S

Det är något som stör mig en del också, men lärt mig acceptera det. Skulle jag ge fingret till varje person som inte höll avstånd så skulle jag aldrig få ta ner armen. Jag brukar lösa det med att välja mina omkörningar (kommer det en tysk bil eller volvo bakifrån så kör inte om). Om någon ligger i samma fil och inte håller avstånd så brukar jag lösa det genom att sänka farten till tex 10 km/h under hastighetsgränsen eller möjligen lite uppåt för att öka avståndet.

Sen när vi ändå är inne på avstånd så är folk fantastiskt bra på att inte hålla avstånd efter omkörningar också. En del har fantastiskt bråttom tillbaka till högerfilen efter en omkörning. Min favorit är en ford som körde om mig på E4an, inte en enda bil synbar och jag hade inte sett någon annan bil på ca 10min. Enda måste forden fort in i högerfilen, ca 1-2 billängder i från min bil. I strax över 120km/h. Världen går inte under för att man ligger i vänsterfilen 5 sekunder efter omkörningen.

Permalänk
Avstängd

Blir trött på folk som lägger upp annonser som denna:

https://www.blocket.se/annons/skane/bang___olufsen__tjock_tv_...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Blir trött på folk som lägger upp annonser som denna:

https://www.blocket.se/annons/skane/bang___olufsen__tjock_tv_...

Men, det är ju mindre än halva nypriset...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Men, det är ju mindre än halva nypriset...

Frågan är om det är den ultimata tvn för NES och liknande konsoler. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Blir trött på folk som lägger upp annonser som denna:

https://www.blocket.se/annons/skane/bang___olufsen__tjock_tv_...

Helt underbar TV till retro gaming. Men har sett dessa gå för max 500:- så visst är det överpris.

Permalänk
Medlem

Pratas mycket om trafiken i denna tråd. Jag har lite att tillägga.

Jag håller på mycket med hästar, så detta är väl något många inte tänker på. Visserligen finns de de idioter som tycker att det verkar vara en bra idé att dra förbi en häst i 70km/h, men här är nog nästan alla överrens om att människan är intelligensbefriad. Något som däremot är ganska vanligt är att folk saktar ner, bara för att gasa på som fan precis brevid hästen. Det är som att när hästen försvann ur synfältet så existerar den inte längre. Gasa inte förrens du ser hästen i backspegeln, och gör det varsamt! Fan!

Sen så är mitt största irritationsmoment i trafiken tonåringar. Speciellt unga tonårspojkar. Värsta var när de "låtsades" att slänga ut en kille framför bilen när jag körde. Stannade, hissade ner fönstret och gormade på dem. Deras miner var värt att jag blev lite hes.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig enormt på alla idioter i trafiken som

1. Fipplar med mobilen medan dem kör, man ser hur folk har noll koll på fordonet som svajar till höger och vänster.

2. Tror att vänsterfilen är deras privata körbana, det är den inte! Ska man köra om så fine, annars se till att hålla sig till höger.

3. Kör alldeles för nära en och inte kan hålla avståndet, jag är INTE sugen på en whiplash skada om jag behöver göra en akut inbromsning!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det är något som stör mig en del också, men lärt mig acceptera det. Skulle jag ge fingret till varje person som inte höll avstånd så skulle jag aldrig få ta ner armen. Jag brukar lösa det med att välja mina omkörningar (kommer det en tysk bil eller volvo bakifrån så kör inte om). Om någon ligger i samma fil och inte håller avstånd så brukar jag lösa det genom att sänka farten till tex 10 km/h under hastighetsgränsen eller möjligen lite uppåt för att öka avståndet.

Håller med dig. Åker man E4an och ser en bil närma sig snabbt kanske man inte ska svänga ut.

Det snackas mycket om idioter i trafiken. Det jag personligen tycker är ännu värre än idioter är de som anser sig själv fläkfria. Min uppfatning är att de inte har någon som helst uppfatning om sin omgivning i bilen. Jag har gjort misstag och kommer göra fler.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Att blinkers eller spaken verkar vare ett MYCKET DYRT extra val på nyare bilar!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det snackas mycket om idioter i trafiken. Det jag personligen tycker är ännu värre än idioter är de som anser sig själv fläkfria. Min uppfatning är att de inte har någon som helst uppfatning om sin omgivning i bilen. Jag har gjort misstag och kommer göra fler.

Precis. Ju mer jag kör desto mer medveten blir jag om att jag gör misstag. Men sen stör jag mig även på folk som inte lämnar utrymme för att andra gör misstag. Typ som inte släpper in bilar som vill byta fil, eller ligger i fel fil, eller att filen är blockerad längre fram. Jag har ärligt talat gjort min del av fula filbyten bara för att folk inte lämnar lucka för att släppa in folk, och man måste pressa sig in. Det är en av fördelarna med en risig bil.
Sen på kurviga vägar så brukar folk älska att köra med vänsterhjulen på mittlinjen. Det är ju lugnt oftast, men förr eller senare så kommer någon bil över i fel fil och då är det plötsligt inte lika smidigt om båda bilarna saknar marginal mot mittlinjen. Vanliga familjebilar är oftare över mittlinjen än vad SLs stora dragspelsbussar är.

Edit: Det är för övrigt ganska intressant att köra på vägar där det är standard att man glider över mellan filerna, som tex på sveavägen. I princip alla som kör är fullt medvetna om att bilar i höger körfält glider in i vänster ibland och liknande, pga att stopp/parkeringsförbud inte följs vid sidan av vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Pratas mycket om trafiken i denna tråd. Jag har lite att tillägga.

Jag håller på mycket med hästar, så detta är väl något många inte tänker på. Visserligen finns de de idioter som tycker att det verkar vara en bra idé att dra förbi en häst i 70km/h, men här är nog nästan alla överrens om att människan är intelligensbefriad. Något som däremot är ganska vanligt är att folk saktar ner, bara för att gasa på som fan precis brevid hästen. Det är som att när hästen försvann ur synfältet så existerar den inte längre. Gasa inte förrens du ser hästen i backspegeln, och gör det varsamt! Fan!

Sen så är mitt största irritationsmoment i trafiken tonåringar. Speciellt unga tonårspojkar. Värsta var när de "låtsades" att slänga ut en kille framför bilen när jag körde. Stannade, hissade ner fönstret och gormade på dem. Deras miner var värt att jag blev lite hes.

Rid inte på bilvägen då?

Permalänk
Medlem

@Dimetikon: Det är ju inte som att jag går ut på motorvägen med hästarna, utan det är grusvägar kring gårdarna. Vägarna är dessutom äldre än bilen, så om något har jag mer rätt att ha häst på vägen än du skulle ha med din bil.

Grym nonchalans där, du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

@Dimetikon: Det är ju inte som att jag går ut på motorvägen med hästarna, utan det är grusvägar kring gårdarna. Vägarna är dessutom äldre än bilen, så om något har jag mer rätt att ha häst på vägen än du skulle ha med din bil.

Grym nonchalans där, du.

Tänker mer att det kanske inte enbart är belistens ansvar vart du befinner dig med din häst? Vägar associerar iallafall jag med biltrafik. Hästar kan hålla sig på stigar eller i enstaka fall korsa en bilväg

#göbbgnäll😉😘

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Pratas mycket om trafiken i denna tråd. Jag har lite att tillägga.

Jag håller på mycket med hästar, så detta är väl något många inte tänker på. Visserligen finns de de idioter som tycker att det verkar vara en bra idé att dra förbi en häst i 70km/h, men här är nog nästan alla överrens om att människan är intelligensbefriad. Något som däremot är ganska vanligt är att folk saktar ner, bara för att gasa på som fan precis brevid hästen. Det är som att när hästen försvann ur synfältet så existerar den inte längre. Gasa inte förrens du ser hästen i backspegeln, och gör det varsamt! Fan!

Sen så är mitt största irritationsmoment i trafiken tonåringar. Speciellt unga tonårspojkar. Värsta var när de "låtsades" att slänga ut en kille framför bilen när jag körde. Stannade, hissade ner fönstret och gormade på dem. Deras miner var värt att jag blev lite hes.

Rid mitt i bmw filen då. Med högerhjulet(hoven?) över mittlinjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:
  • Folk som sitter bekvämt, skyddat och torrt i sin luftkonditionerade bil men ändå tycker att de inte behöver lämna företräde åt cyklister och gående ens när det är pissväder ute.

Folk som tror att bara för man är på cykel och inte behöver följa en enda regel för de stackarna är just ute i vädret. Rödljus, stopp-plikter, övergångställen... gäller inte dem.

Bilisterna betalar skatt på bilen, skatt på att äga bilen, skatt på bränslet (två gånger dessutom), försäkring och service för att få "lyxen" att kunna sitta torrt och skyddad i luftkonditionerat rum. Sen förväntar sig alla andra runt om att de ska förstöra miljön mer och slita extra på bilen genom att stanna-starta vid varje ställe för en cyklist inte kunde klä sig för vädret.

Är en sak att vara snäll ibland... är en annan sak när du förväntar/kräver det.

Egen rant:
-Folk som inte klarar av att stå i kö... oavsett bil, affären osv. De "måste" hitta en genväg.

-Folk som fryser... alltid, och vägrar klä på sig mer, och istället ska ha det 25-30 grader varmt, för vi som är varma (som inte kan ta av oss) ska lida istället.

-Folk som inte läser enkla instruktioner... och sedan frågar den dumma frågan, som instruktionen var till för att besvara.

PS. Ja... ser man en häst, respektera att den kanske blir skrämd (saktar själv ner). Men ibland förstår jag också inte varför du måste rida på en hög-farts trafikerad väg...(?)

Permalänk
Medlem

Folk som sitter på tåg eller buss och lyssnar musik på youtube/spotify på högtalare. Är inte ens ok om man sitter flera stycken i min mening. Vissa går också runt med typ mobilen i fickan på stan med maxvolym. Kvalitén kommer ju vara urusel och alla andra utom dom vill lyssna.

Visa signatur

Citera så får du svar :)