Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag irriterar mig på bilister som irriterar sig på cyklister.

Cyklar själv 22km om dagen till och från jobbet och kan säga att jag gör det mesta som folk "stör" sig på.

Jag har lyset rätt i ansiktet på bilister, har tom lampan på huvudet för att kunna lysa folk rätt in i själen när de kommer från sidan och tycker att de minsann har företräde för att jag är en lägre stående cyklist som kommer på bilvägen. Eller för att de helt enkelt inte ens tittar ordentligt.

Jag cyklar på bilvägen för att det är helt hopplöst att cykla på cykelvägar då det kryllar av folk som inte vet vilken sida man ska gå på eller cyklister som cyklar hursomhelst.

Jag har blivit påkörd mitt i en rondell en gång när en bilist "kollade så det inte kom bilar från höger" när han körde in i rondellen och rätt på mig (kan sätta min njure på att han telefonsurfa medan han körde) och det är anledningen till att jag numer lyser folk i ansiktet tills jag ser att de saktar ner när jag har företräde.

Jag gör säkert massvis med saker som bilister hatar, men har en anledning till det, och det är för att bilister inte kan bete sig i trafiken, "störst först" mentaliteten är helt sjuk.

Så, ni som stör er på "tajtabrallor racercyklister" på bilvägar, ställ gärna frågor till mig om ni undrar varför de flesta gör som de gör. Det finns oftast en anledning för det mesta.

PS. Självklart finns det rötägg i båda "lagen". Men vill nog påstå att bilister är betydligt värre än cyklister då de medvetet riskerar andras liv för att de tycker de är värda mer på vägarna.

Jag ska tänka på dig nästa gång jag duschar en cyklist med spolarvätska.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av henkiii:

Jag ska tänka på dig nästa gång jag duschar en cyklist med spolarvätska.

Passa dig för ruttna ägg i luftintaget till kupén då bara. Det luktar riktigt illa efter ett tag

Skrivet av Ashzala:

Sluta hålla på din rätt så ska du se att det går bättre.

Cykla försiktigt!

Jag cyklar försiktigt, tro mig. Efter att ha sett på riktigt hur sviniga bilister är så lär man sig (lyser inte folk i ansiktet för att jävlas direkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Passa dig för ruttna ägg i luftintaget till kupén då bara. Det luktar riktigt illa efter ett tag

You have to catch me first!
*wroom*

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av henkiii:

You have to catch me first!
*wroom*

Inte så svårt när du har ett regnr jag kan slå upp och plättlätt ta reda på var bilen bor. Hämnden är ljuv.. moahahahaha

(Tanken har faktiskt slagit mig, men kunde inte bemöda mig med att komma till skott. Detta efter att en gubbe preja ner mig i diket med flit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Inte så svårt när du har ett regnr jag kan slå upp och plättlätt ta reda på var bilen bor. Hämnden är ljuv.. moahahahaha

(Tanken har faktiskt slagit mig, men kunde inte bemöda mig med att komma till skott. Detta efter att en gubbe preja ner mig i diket med flit)

Om du är beredd att göra inbrott i garaget är du värd att få ägga bilen.
(Eller kanske lura i buskarna utanför med äggen i högsta hugg?)

Permalänk
Medlem

Måste gnälla på alla bilister som ska gnälla på allt och alla. Folk kör som idioter och själv är bästa chaufför.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa.om "cyklister" och "bilister" som olika folkslag som medvetet försöker vara så jävliga som möjligt.

Jag tror de allra flesta människor försöker bete sig så vettigt och bra som det bara går, men att alla gör misstag ibland.
Det är ju lätt att uppleva det som att man alltid stöter på något pucko i trafiken, men om man tänker att man möter 100 personer när man ska någonstans så är det väl inte helt orimligt att en av dessa råkar göra ett misstag...vilket leder till att det upplevs som att man "alltid" möter någon idiot i trafiken.

Jag tror en tredje ljussignal i bilar skulle göra susen. En "förlåt jag gjorde fel"-blinkers. Då kanske man kunde komma ifrån det automatiska antagandet att personen med flit försökte köra på en/framför en etc.

Permalänk
Inaktiv

Spelar ingen roll om man går, cyklar eller kör bil man retar sig alltid på nått.

Permalänk
Inaktiv

En sak som jag inte begriper är varför de ska skottas snö halv 2 på natten i grann föreningen, alltid då de snöar så inom några timmar så kommer traktorn och kör från ca halv 2 till halv 4 på morgonen och han lever om så mycket som de bara går, smäller med skopan varenda gång han ska tömma den, undrar om han gör de med flit bara för att jävlas.

Varför skotta mitt i natten då alla bilar är på sina platser, de är trång och han kommer inte år överallt, varför inte skotta mitt på dagen då de är halvtomt med bilar.

De började snöa igår kväll och de har snöat hela tiden sen dess, snöar fortfarande ordentligt, han lär garanterat komma mitt i natten igen.

I våran förening skottar dom alltid på morgonen då folk är på väg upp och då blir ingen störd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

En sak som jag inte begriper är varför de ska skottas snö halv 2 på natten i grann föreningen, alltid då de snöar så inom några timmar så kommer traktorn och kör från ca halv 2 till halv 4 på morgonen och han lever om så mycket som de bara går, smäller med skopan varenda gång han ska tömma den, undrar om han gör de med flit bara för att jävlas.

Varför skotta mitt i natten då alla bilar är på sina platser, de är trång och han kommer inte år överallt, varför inte skotta mitt på dagen då de är halvtomt med bilar.

De började snöa igår kväll och de har snöat hela tiden sen dess, snöar fortfarande ordentligt, han lär garanterat komma mitt i natten igen.

I våran förening skottar dom alltid på morgonen då folk är på väg upp och då blir ingen störd.

Kanske mindre trafik eller något, eller att det skall stämma med andra jobb, här skottar de alltid nattetid inne i stan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Kanske mindre trafik eller något, eller att det skall stämma med andra jobb, här skottar de alltid nattetid inne i stan.

Är ju en bostadsförening han skottar på, visst jag köper att kommunen skottar allmänna vägar med de här är ju inom ett bostadsområde med hus och parkeringar, trafikmässigt är de ju mindre trafik på dan då alla är på jobbet och de är lättare att skotta då bilar är borta från alla p ytor.

Men de är en hyres förening så dom boende har inget att säga till om, vi har förbjudit skottning efter 22 på kvällen och fram till 6 på morgonen eftersom våran förening är en bostadsrätts förening och vi kan ställa krav på dom som snöröjer.

Permalänk
Medlem

Dagens gnäll: Grannar som borrar, renoverar och jävlas. Visst är det trevligt med ett nytt och fräscht badrum, men numera känns det som att folk kaklar om vart och vartannat år. Med medföljande oljud dagarna i ända. Fruktansvärt när man har kontoret hemma! Minst en månad varje år som man måste sitta med hörselkåpa på för att få något gjort.

Tycker det borde finnas BRF:er med renoveringsförbud. Där saker bara görs vart tionde år, genom uppköp då alla lägenheter fixas i ett svep. Skulle flytta direkt!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv

Har jobbat som fastighetsskötare i drygt 15 år och de är i stort sett standard numera att så fort någon säljer en lgh så ska nya köparen direkt renovera oavsett skick på lgh, har sett extremt fina moderna lgh som blivit helt förstörda efter renovering, värst är väl om dom håller på långt in på kvällarna, som tur är så bor jag i en förening med trähus och med 6 lgh i varje hus och en så länge är de ingen som gjort annat en bytt golv eller renoverat kök, grannhuset renoverande badrum och de hördes trots att de inte var i samma hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Dagens gnäll: Grannar som borrar, renoverar och jävlas. Visst är det trevligt med ett nytt och fräscht badrum, men numera känns det som att folk kaklar om vart och vartannat år. Med medföljande oljud dagarna i ända. Fruktansvärt när man har kontoret hemma! Minst en månad varje år som man måste sitta med hörselkåpa på för att få något gjort.

Tycker det borde finnas BRF:er med renoveringsförbud. Där saker bara görs vart tionde år, genom uppköp då alla lägenheter fixas i ett svep. Skulle flytta direkt!

Jag köpte nyss en bostadsrätt, inflytt 30/4 Badrummen i alla föreningens lägenheter 281 lägenheter i åtta hus gjordes i ett svep genom föreningens försorg när man stambytte för en del år sedan. Kakel, klinkers med golvvärme m.m. Föredömligt. Mäklaren kände inte till någon lägenhet där någon hade funnit skäl att göra om det igen.
Var en annan lägenhet jag tittade på där man gjort samma sak, föreningen handlade upp nya badrum i samband med stambyte så det kanske inte är så ovanligt.

Hörde av en kollega att medellivslängden på ett kök i en bostadsrätt i Stockholm tydligen bara är sex år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag köpte nyss en bostadsrätt, inflytt 30/4 Badrummen i alla föreningens lägenheter 281 lägenheter i åtta hus gjordes i ett svep genom föreningens försorg när man stambytte för en del år sedan. Kakel, klinkers med golvvärme m.m. Föredömligt. Mäklaren kände inte till någon lägenhet där någon hade funnit skäl att göra om det igen.
Var en annan lägenhet jag tittade på där man gjort samma sak, föreningen handlade upp nya badrum i samband med stambyte så det kanske inte är så ovanligt.

Hörde av en kollega att medellivslängden på ett kök i en bostadsrätt i Stockholm tydligen bara är sex år!

Låter ju som rena drömmen - då slipper du sannolikt oljud de närmaste åren! Behöver du en inneboende?
Här gjorde föreningen något liknande, men 1995. Antar att folk inte är lika förtjusta i hur de badrummen ser ut...

Och att köken byts vart sjätte år kan jag tänka mig. Fruktansvärt slöseri, men inte oväntat.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kommer denna gubbgenerationen också säga " det var bättre förr " " När jao var ung.." osv?

Permalänk
Medlem

Kan vi prata om folk som sneddar/genar över vägen/övergångsställen tittandes ner i sin telefon så att det drar ut onödigt mycket på tiden när man stannar för att låta någon gå över?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Kan vi prata om folk som sneddar/genar över vägen/övergångsställen tittandes ner i sin telefon så att det drar ut onödigt mycket på tiden när man stannar för att låta någon gå över?

Palla gå som en jävla robot dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Kommer denna gubbgenerationen också säga " det var bättre förr " " När jao var ung.." osv?

Japp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Palla gå som en jävla robot dock

Missförstå mig rätt! Jag menar såklart såna som drar ut svängen något helt orimligt mycket och i princip går mot bilens riktning på vägen

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd

SUV-ägare som inte kan parkera inom en P-ruta, gör mig extremt förbannad eftersom det händer för ofta, till på köpet kan de sabba tre p-rutor när SUVen ställs snett... grrrr!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Folk som springer längs perongen med sin Espresso House mugg i handen och vill att man ska hålla tåget en stund så de kan hinna med.
Du vet att du var sen, hade du skippat kaffet hade du hunnit med tåget.

Permalänk
Medlem

Nu slog det mig en sak till.

Fruktansvärt lågintensivt störande. ...Att det typ bara finns ICA's egna produkter på ICA. Det är ju för bövelen som att gå runt i ngn slags norsk Sovjetunions-kommunistbutik.
Förr kunde man välja själv vilken ost, salami eller whatnot man vill äta. Nu är det ICAs egna "billigastmöjliga" som gäller, eller att svälta. Lycka till att snubbla på ngn ny obskyr favoritprodukt i dagens butiker. Det ICA säger att svenska folket ska äta...det äter svenska folket, samtidigt.

(Ändå är man så lat att man går dit 9 av 10 gånger för att man inte pallar ta omvägen till ngn annan butik eller saluhall på väg hem från jobbet).
Det.var.bättre.förr!

Permalänk
Avstängd

I början av denna tråd började jag fundera på irritationsmoment förstås, tänkte att trafiken nog är det stora irritationsmomentet kvar för min del men sen började allt fler saker ploppa upp. Och ingen har nämnt mitt största irritationsmoment: Chefer eller beslutsfattare (eller säljare) på jobbet som inte är insatta i sakerna de ska besluta om och därför fattar helt fel beslut, eller lägger åratal på utredningar av saker som alla underställda redan hade koll på, införlivar arbetsmetoder som de själva inte förstår och som ingen gillar (SAFe suger exempelvis, nämns det i en platsannons går det jobbet bort direkt) eller behandlar individer som maskiner, flyttar på dem, ändrar deras arbetsuppgifter och så vidare i all evighet. Jag har jobbat inom många olika branscher på olika nivåer och detta är inte ett så stort problem inom exempelvis tillverkningsindustri, transport eller så, men inom IT är det snarare regel än undantag att ha chefer som inte förstår sig på IT eller produkten de tillverkar. Det är inte konstigt att många bolag har så svårt att rekrytera och/eller tappar folk (de bästa förstås), men de verkar inte själva ha förmågan att koppla samman det med hur de behandlar sina anställda och hur de motiverar sina beslut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Nu slog det mig en sak till.

Fruktansvärt lågintensivt störande. ...Att det typ bara finns ICA's egna produkter på ICA. Det är ju för bövelen som att gå runt i ngn slags norsk Sovjetunions-kommunistbutik.
Förr kunde man välja själv vilken ost, salami eller whatnot man vill äta. Nu är det ICAs egna "billigastmöjliga" som gäller, eller att svälta. Lycka till att snubbla på ngn ny obskyr favoritprodukt i dagens butiker. Det ICA säger att svenska folket ska äta...det äter svenska folket, samtidigt.

(Ändå är man så lat att man går dit 9 av 10 gånger för att man inte pallar ta omvägen till ngn annan butik eller saluhall på väg hem från jobbet).
Det.var.bättre.förr!

Det har nog mer att göra med den individuella butiken än med ICA i stort. Även om jag håller med om att kedjornas egna produkter ofta får lite för mycket utrymme i butikerna då de faktiskt inte har samma kvalitet som "märkesprodukter". Men i en välsorterad butik finns det mesta oavsett vilken kedja den tillhör. Jag var exempelvis på ICA Fokus här i Göteborg nyligen, det är ingen jättestor butik men välsorterad med lite lyxigare varor, och köpte fryst pytonkött, får se om det är gott.

Permalänk
Medlem

Populärkultur.

Det känns som att de senaste decenniernas populärkultur blivit mer och mer fördummat, att det gått från en tid då start på projekt oftast innebar att kreativa människor med bra (eller dåliga) originella idéer fick en säck med pengar av "industrin" för att skapa och förverkliga sina idéer - till att numera bestå av en industri full av kostymnissar, plast och remakes, där både start och ändamål är att maximera profit. Mycket av det som görs idag är förvisso snyggt men skrapar man lite på ytan så är det just endast yta, en yta som jag gissar är tänkt att tilltala Paradise hotel folk/ Idol-tonåringar, att behöva anstränga sin lilla hjärna verkar vara tabu. Jag gissar att en filmnörd och filmskapare som Quentin Tarantino skulle få svårt att pitcha sina idéer och göra karriär i dagens filmindustri. Igår såg jag filmen Super Fly från 1972, förvisso ingen jättebra film, den har dock en viss historisk kontext (Blaxploitation, de svarta i USA...), den har ett riktigt bra soundtrack av Curtis Mayfield och är en tidskapsel full av snygga kläder och frisyrer , en kultfilm med själ. Youtube:ar man på Super Fly får man upp trailer för en remake gjord 2018, jag blir uppriktigt oroad för dagens kids som måste växa upp med sån smörja. Då de riktiga Star Wars filmerna hämtade sin inspiration från äventyrsfilmer, Kurosawa, religion och western verkar dagens kostymnissar tro att kvantitet är kvalitet, att om man bara trycker in helt malplacerade galopperande rymdhästar eller annan skit blir filmerna bra, (mitt Star Wars-hjärta blöder). Naturligtvis finns det undantag till ovanstående trend...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Kommer denna gubbgenerationen också säga " det var bättre förr " " När jao var ung.." osv?

Kommer? Det gör man ju redan.

Skrivet av snajk:

Det har nog mer att göra med den individuella butiken än med ICA i stort. Även om jag håller med om att kedjornas egna produkter ofta får lite för mycket utrymme i butikerna då de faktiskt inte har samma kvalitet som "märkesprodukter". Men i en välsorterad butik finns det mesta oavsett vilken kedja den tillhör. Jag var exempelvis på ICA Fokus här i Göteborg nyligen, det är ingen jättestor butik men välsorterad med lite lyxigare varor, och köpte fryst pytonkött, får se om det är gott.

Måste vara något lokalt för jag har inte direkt stött på detta fenomen. Sure ICA basic etc. finns klart representerade även här bland hyllorna (både i mindre butiker och större centrala butiker) men det finns alltid alternativ bland de mer "lyxiga" märkerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har nog mer att göra med den individuella butiken än med ICA i stort. Även om jag håller med om att kedjornas egna produkter ofta får lite för mycket utrymme i butikerna då de faktiskt inte har samma kvalitet som "märkesprodukter". Men i en välsorterad butik finns det mesta oavsett vilken kedja den tillhör. Jag var exempelvis på ICA Fokus här i Göteborg nyligen, det är ingen jättestor butik men välsorterad med lite lyxigare varor, och köpte fryst pytonkött, får se om det är gott.

Ica focus är lite taskigt att jämföra med dock, har inte sett någon annan Ica med så bra sortiment oavsett storlek

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Att alla västerländska sägner, myter osv som filmatiseras ska bli ett PK projekt med mångfald och ”rätt” värderingar som trycks ner i halsen på tittarna. Inget fel med mångfald i sig, men när jag ser en film/serie som utspelas i forna norden så är det inte autentiskt när 1/3 av skådespelarna är afrikaner, 1/3 är asiater och 1/3 faktiskt ser ut som nordbor. Samma gäller om man ser något som utspelas i Japan, Kenya eller annat land. Autentisk återgivning av historia, sägen eller en bok är det jag vill ha, inte ett PK-projekt där de inblandade går igång på sin egna ”godhet” 🙄

Permalänk
Medlem

Folk som åker rullskidor till jobbet på cykelbanorna fungerar ute i förorten men knappast inne i stan där det redan är smalt som fan.