Final Fantasy VII Remake

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twix112: nej materiasystemet är kvar och är mer eller mindre detsamma. Square Enix har gått ut med att man ska kunna hitta och utveckla ny materia som inte fanns i originalet, men hur det används är i princip detsamma. Koppla ihop två materia i två länkade materiaplatser. Under min korta spelsession hann jag inte få känsla för om man levlar t.ex. summon-materia som i originalet, men magimatera levlar upp för att ge tillgång till bättre nivåer (ice, ice2, ice3, etc), så systemet är till största del likt originalupplevelsen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Om den kommer till PC så blir det absolut ett köp. Annars får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag är ärligt lite för rädd för att hypa mig kring detta spelet. FF7 är ett av mina absoluta favoritspel, så jag kommer nog att fortsätta undvika alla trailers och dylikt och bara ge de mina pengar när det släpps.

Exakt så.
Vet precis hur du känner.

Permalänk
Medlem

Känns inte så intressant då det bara är midgard. 1500 spänn och minst 5 år till innan det blir klart. Nej tack.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Skrivet av perost:

Än så länge är det tyvärr bara PS4 som gäller. Det är väl inte osannolikt att de kommer porta spelet till PC senare, men det lär i så fall dröja.

Okej det kanske inte var så otippat egentligen. Jag har visserligen en PS4 men nöjer mig i nuläget med att vänta på en eventuell PC-version.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Demon känns som ett gammalt spel stöpt i en ny kostym, på gott och ont. Dåligt röstskådespeleri, snygg grafik. Snygga attacker som dock tenderar att bli hektiska och röriga med ffxv stilen på fightingsystemet. Det finns helt klart potential.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andda715:

Såg fram emot det här något enormt. Tyvärr så dödar ffxv-stilen allt för min del. Noll strategi eller planering. Tryck på knappar så fort som möjligt. Bah. Lär ju köpa och spela endå.

Hoppas BG3 åtminstone blir mer likt originalet. Där känns det mer lovande.

Exakt min tanke, synd att de inte behöll allt som i orginalet, får väl vänta många år till på en version med enbart uppdaterad grafik.

Men visst man älskar FFVII så mycket så man kommer köpa det ändå

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Exakt min tanke, synd att de inte behöll allt som i orginalet, får väl vänta många år till på en version med enbart uppdaterad grafik.

Men visst man älskar FFVII så mycket så man kommer köpa det ändå

De hade inte behövt fläska på så mycket. Det är trånga korridorer för att få det att likna originalet. Why liksom

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Inaktiv

Som gammalt fan av serien så borde jag vara mer intresserad än jag är. Detta projekt, sedan det första materialet visades upp har alltför ofta varit motsatt vad som gjorde originalet bra. Fokuset på det bedrövliga FF XVs spelstuk ihop med episodformatet. Jag har inget förtroende för att Squenix kan leverera. Har de sagt något om beräknade årtal när resterande delar släpps?

Har en PS4 Pro under ett tjockt lager med damm jag eventuellt testar demot på i veckan. Något eventuellt köp blir det troligen inte förrens PC släppet nästa år. Trist med exklusivitet på denna titel, förbättrar inte direkt intrycket.

Hade gärna vilja sett något nytt Chrono spel eller en remaster av Xenogears.

Permalänk
Livsnjutare 😎

De har ju släppt en demo på det (idag?)

FINAL FANTASY VII REMAKE - DEMO
https://store.playstation.com/sv-se/product/EP0082-CUSA07235_...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon5930:

Som gammalt fan av serien så borde jag vara mer intresserad än jag är. Detta projekt, sedan det första materialet visades upp har alltför ofta varit motsatt vad som gjorde originalet bra. Fokuset på det bedrövliga FF XVs spelstuk ihop med episodformatet. Jag har inget förtroende för att Squenix kan leverera. Har de sagt något om beräknade årtal när resterande delar släpps?

Har en PS4 Pro under ett tjockt lager med damm jag eventuellt testar demot på i veckan. Något eventuellt köp blir det troligen inte förrens PC släppet nästa år. Trist med exklusivitet på denna titel, förbättrar inte direkt intrycket.

Hade gärna vilja sett något nytt Chrono spel eller en remaster av Xenogears.

Nu har jag inte läst hela tråden eller nyheter löpande om spelet, men;

1. Skall man inte kunna välja turn-based spelmodell istället för det "nya moderna" ?
2. Vadå Episoder ?? 😱 De kan väl för bövelen inte släpps ett spel för 550kr+ och sedan ge ut det i flera delar ?!, kommer dessa vara kostnadsfria då (för att köpa sig själva mer tid då allting inte är klart) eller skall även dessa episoder vara ytterligare prisbelagda ?

Det sistnämnda har jag inte ens hört talas om, vart har de någonsin sagt något om episoder ??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

En av artiklarna som påpekar episoder.
https://www.ign.com/articles/2019/05/10/final-fantasy-7-remak...

Detta är ett aktivt spel. Du kan välja classic läge men det är ändå inte detsamma som tidigare utan karaktären hamnar i ett autoläge.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Nu har jag inte läst hela tråden eller nyheter löpande om spelet, men;

1. Skall man inte kunna välja turn-based spelmodell istället för det "nya moderna" ?
2. Vadå Episoder ?? 😱 De kan väl för bövelen inte släpps ett spel för 550kr+ och sedan ge ut det i flera delar ?!, kommer dessa vara kostnadsfria då (för att köpa sig själva mer tid då allting inte är klart) eller skall även dessa episoder vara ytterligare prisbelagda ?

Det sistnämnda har jag inte ens hört talas om, vart har de någonsin sagt något om episoder ??

Jag känner mig inte bekväm med vad som sagts om striderna, men blir att kolla närmare på någon som testat spelet i veckan, om jag inte själv tar mig tid. Jag hade kunnat köpa gameplayet och framförallt striderna om det inte vore för...

..episodformatet. Personligen är jag tveksam till hur Squenix själva får ut spel idag efter FF XV och framförallt hur lång tid det tog för spelet att tillslut bli klart. Drygt tio år, de är själva bekväma med flödet i striderna och något som lär genomsyra även kommande titlar.
Men just att spelet inte är klart, det spelet som släpps i april är Midgar-delen av spelet, vilket vana FF7-spelare inser är en väldigt liten del av hela orginalet, får mig att bli väldigt tveksam över att ta i spelet. Känns som en teaser, och inget jag tycker att de bör ta fullpris för trots att spelet av allt att dömma är välpolerat rent grafiskt iallafall.

Väldigt blandade känslor här. Gillar att spelet tillslut händer, men på sättet det gör? JRPG-genren har förvisso gått vidare från 90-talet men detta är ett spel som troligen inte är för mig. Nu hade orginalet sina brister med, jag är själv av åsikten att FF VI är bäst i serien, men FF VII är ett av 90-talets absolut bästa spel. När jag tänker på 90-talsspel så är just orginalspelet något av det första jag tänker på. Min Switch Lite spelar för stunden både Resident Evil 4 och Final Fantasy VII. Härliga spelstunder kan jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nu har jag inte läst hela tråden eller nyheter löpande om spelet, men;

1. Skall man inte kunna välja turn-based spelmodell istället för det "nya moderna" ?
2. Vadå Episoder ?? 😱 De kan väl för bövelen inte släpps ett spel för 550kr+ och sedan ge ut det i flera delar ?!, kommer dessa vara kostnadsfria då (för att köpa sig själva mer tid då allting inte är klart) eller skall även dessa episoder vara ytterligare prisbelagda ?

Det sistnämnda har jag inte ens hört talas om, vart har de någonsin sagt något om episoder ??

Om dom gör om spelet och fyller ut Midgar med så mycket innehåll att det tar 25-50h+ att köra igenom det, så är det inte helt orimligt att ta mer betalt.

Om hela episod 1 bara tar typ 10h så känns det dock jäkligt kasst, men det tror jag verkligen inte att det kommer göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Sålde min PS4 för ett par veckor sen men fan vad sugen man blir på detta. Hoppas att de släpper det till PC nästa år med alla kapitel.

Alla kapitel på PC nästa år? Jag är glad om ens bara nästa kapitel är släppt nästa år, och då bara på ps4.

Permalänk
Medlem

Jag är stort fan av originalet och det är det spelet som gjorde mig till den "nörden" jag är idag och efter att ha testat demot så är det allt jag förväntade mig och tyckte det var grymt.

Jag älskar det gamla men tycker de har gjort ett grymt jobb med att få med så mycket av det gamla trots mer action baserat gameplay.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, bara att få besöka Midgar som mitt tonårsjag målade upp det för mitt inre är värt varenda krona. Tycker inte om den nya battle-mode:n, men inte ens det kunde hindra mig från att fyra av på alla cylindrar när jag drog igenom demo:n idag. Skarp release kan inte komma snart nog!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Spelat igenom demot och kan sammanfatta mitt intryck med ett ord: kluven

Å ena sidan tycker jag att de har fångat känslan från originalet otroligt bra. För mig som spelade igenom FF VII cirka 10 år efter release så fanns det ändå en magisk känsla där som gjorde mig nostalgisk. Miljöerna kändes bekanta och karaktärerna svarar bra på min input från handkontrollen. Spelet är snyggt och har överlag ett lagom flow som kännetecknas i ett JRPG. Handlingen känns även extra relevant idag när diskussionen kring klimatfrågan är mer aktiv än någonsin. Jag köper även att spelet inte tar sig självt på för stort allvar. Originalet var otroligt tramsigt och de verkar vilja förmedla samma känsla även denna gång.

Å andra sidan så är ljudet katastrofalt. Röstskådespelarna har tagit med varenda "uh!" "ah!" "oohh!" och så vidare som japaner använder i betydligt större utsträckning än västerlänningar. Barret låter som en karikatyr av Mr. T vilket ligger väldigt illa i tiden. Jag tycker även att tekniken bakom ljudet har stora brister. Det var flera gånger då jag inte hörde vad karaktärerna jag pratade med sa över huvud taget. Den största besvikelsen är dock striderna. Mina karaktärer känns helt tandlösa då många attacker knappt gör någon skada. Bossfighten i slutet av demot kändes löjligt lång i onödan och påminde mig om striden mot Adamantoise i FF XV.

Allt som allt blir det tyvärr inget köp. Som vuxen måste man prioritera vilka spel som ska hinnas med att spela. Och även om jag kände nostalgin så är det faktum att spelet kommer delas upp i tre delar en stor dealbreaker.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Känns inte så intressant då det bara är midgard. 1500 spänn och minst 5 år till innan det blir klart. Nej tack.

Det här dödade intresset för min del.
Väck mig när/om det blir komplett.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har spelat demon till efter första bossen.
Testat både "normal" och "classic", verkar i princip helt identiska eller gör jag något fel? Som det är nu så är det ju rentav sämre än FFXV:s menlösa och epilepsi-framkallande knapp-hamrande. Slutade spela då jag mest mår dåligt av allt hoppande fram och tillbaka. Till exempel vid byte mellan karaktärer eller försöka få "target lock" på rätt fiende). Är nog för gammal.

Sjukt besviken så här långt. Hoppet lever att jag inte lyckats få in "classic-mode"? Trots att det kom menyer som sa att jag var i classic... Riktigt snyggt dock, spelmekaniken sabbar det totalt för mig tyvärr. "Real-time with pause, den sämsta varianten jag sett." Lär väl ändå kämpa mig igenom, men nu känns det mest tråkigt. Varför inte göra det enklare för de som vill ha ett aRPG ("easy mode, just run around mashing buttons") och låta oss som vill ha taktisk strid, även om original FF7 svårighetsgrad kan diskuteras..., få den normal/svåra varianten?

Som tur är så såg BG3 riktigt lovande ut. De har gått åt "rätt håll" åtminstone för min smak.

Permalänk
Medlem

@andda715: Classic så springer, skyddar och attackerar automatiskt när du inte rör handkontroll. På så vis kan du fokusera på menyerna när ATB är fylld.

Annars är det likadant som normal i övrigt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Var rädd för det, då var jag i classic. Man är alltså ändå tvungen att manuellt byta karaktär och sedan aktivera med "x"? Inte direkt "classic"/"turn-based" någonstans.

Kanske går att fixa om de gör "classic" svårare än "normal" samt ser till att automatiskt pausa-spelet och byta till "rätt/aktiv"-gubbe när ATB fyllts? Man ska manuellt kunna välja att gå vidare och spara till nästa "tur" så klart (dvs låta annan i sitt gäng slå först). Samt snabbar upp det menlösa väntandet på sin tur. Kändes längre än i orginalet, men det kanske bara var för att det händer så mycket i grafiken samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@andda715: Classic så springer, skyddar och attackerar automatiskt när du inte rör handkontroll. På så vis kan du fokusera på menyerna när ATB är fylld.

Annars är det likadant som normal i övrigt.

Jaha som FFXV, precis som jag misstänkte då. Och de bestämde sig att lägga in fler "detaljer" i Midgar. Detta kommer inte bli remake av FF7, utan snarare Final Fantasy VII 2.0.

Permalänk
Medlem

Eller jag borde säga att det är inte en remastered av FFVII. Nu kör de sitt eget race som jag inte tror på alls.

Permalänk
Medlem

Under 2018 och 2019 har SquareEnix varit tydliga med. Detta är inte en ren remake utan det kommer vara skillnader både i spelmekanik och story.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ser att folk inte verkar förstå vad en remake är. Det är en remaginering av originalet. En remake är inte ett 1 on 1 spel som är gjort exakt som originalet varken spelmässigt eller storymässigt. Då är det remaster ni ska spela/önska . Remake är en NY take på originalet. Det har square påtalat otaliga gånger. Men för vissa går det inte in.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

@andda715: Classic så springer, skyddar och attackerar automatiskt när du inte rör handkontroll. På så vis kan du fokusera på menyerna när ATB är fylld.

Annars är det likadant som normal i övrigt.

Man kan ju också fundera på vad som är Classic med det Squenix kallar "Classic". Har de som arbetar på spelet ens spelat Final Fantasy VII eller numrerade titlar i serien före XII i serien? Kanske är en "remake" av vad idebilden är av ursprungliga VII med iofs.

Att göra om spelet att ha något mer likt orginalet skulle förmodligen vara omöjligt förstås, stridsmekaniken likt XV är mer kopplad till Kingdom Hearts spelen (vilket innebär att även Disney är skyldiga) och helt olikt vad vi ser i de tidigare spelen.

Viktigare att något släpps, men är nog många som kommer bli missnöjda när de inser hur långt från orginalet spelet kommit, samt att det bara är en liten del av spelet som släpps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av person:

Ser att folk inte verkar förstå vad en remake är. Det är en remaginering av originalet. En remake är inte ett 1 on 1 spel som är gjort exakt som originalet varken spelmässigt eller storymässigt. Då är det remaster ni ska spela/önska . Remake är en NY take på originalet. Det har square påtalat otaliga gånger. Men för vissa går det inte in.

Förmodligen för att Squenix och spelmedia inte är bra nog på att förklara vad detta spel verkligen innebär men också att det folk vill ha inte är vad detta spel bidrar med. Final Fantasy VII Episode 1: Midgar hade varit en tydligare titel.

Permalänk
Medlem

Tydligast hade varit att skippa snacket om "classic" och bara konstaterat att det inte kommer finnas någon "turbaserad taktisk" spelmekanik kvar från FF7. Finns uppenbarligen många som gillar frenetiskt knapp-hamrande så säkert ingen dålig idé ur ett ekonomiskt hänseende. Extremt långt ifrån vad som gjorde ff1 till ff9 så bra och kul från mitt perspektiv tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd iaf.

Fungerar fint när man spelat Crisis Core.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller