Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Den här tråden var tänkt att handla om hur man frigör pengar för exempelvis sparande och investeringar... eller bara få loss pengar för att kunna köpa något kul.

Skickades från m.sweclockers.com

ok, då är jag med
Då är mitt tips att alltid kolla/jämföra kg/pris och inte se till enstaka produktpriser när man handlar matvaror exempelvis

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skäggig legend

Min farsa lärde mig en viktig sak som jag alltid tänker på: Need to have, Want to have.

Jag har alltid haft bra koll på mina pengar men just de orden sätter sig alltid på mitt sinne när jag vill köpa något. Jag drar mig ofta länge - men när det väl gäller köper jag. Med den insikten har jag kunnat köpa sen 2014: två motorcyklar och en bil för över 200.000 utan att låna en krona.

Jag köper inte bara för att det är billigt utan behöver jag faktiskt detta? Kaffe på pressbyrån, behöver jag spendera 28:- på det? Alla småköp är oftast det som får personer att inte förstå vart pengarna går... "jag har ju inte köpt någonting dyrt denna månad?!". Kanske inte, men kolla dina småköp, hur många tickande kostnader du dragit på dig med inställningen: Ähh, det är bara 99:- i månaden...

Det handlar faktiskt ofta om att någon tusenlapp ligger och tickar över småsaker, Spotify, Netflix, Viaplay, Apple, Google, Blizzard, you name it!

Har man själv lite ångest vid den 14e varje månad att pengarna börjar sina, gör ett utdrag på kontot och se vart allt går till, det finns alltid pengar att spara, men man ska inte vara dumsnål. Är det bra pris på dasspapper? Köp. Det är inte så att du kommer sluta bajsa..?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Inte köpa sånt man inte behöver eller låna eller hyra sånt man vet att man kanske bara kommer använda 1 gång.
Köpa billig mat. Inte surfa för 50 gig i månaden så man kan ha ett billigare abbonemang.
Gå eller cykla mer.
Ganska enkelt och logiskt men folk är slöa och bekväma och ska "unna" sig saker hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köper inte små saker som många gör tex på jobb på raster och sånt röker snusar inget. Är emot lån så bilen köpte jag kontant för 140k när jag var 20 och hade jobbat från maj till januari. Hade lyckats sparat 50k ungefär när jag var gick var liten å fick månads pengar å julklappar å sånt. Men givetvis köper jag det jag vill ha ibland blir det ju större utgifter än vad man får in per månad. Skönt å kunna betala direkt ifall något händer tex 3 dagar innan jul när vi blev påkörda bakifrån då var det bara åka iväg å köpa en bil ej fått några pengar än från försäkringbolaget men kommer nog snart varit några röda dagar.

Men hade kunnat sparat mer om jag vill men man måste ju unna sig lite alkhol när helgen kommer

Sen är jag gärna så att när jag köper något vill jag ha det till bra pris tex oled tvn jag köpte förra sommaren 2018 den köpte jag för 13k för en 55 vilket var väldigt bra då nu går det dock hitta dem för det till och med varit runt 12k.

Brukar kolla försäkring bolaget på bilen ibland efter bilen blivit några år kan andra bolag vara bättre.

Man får prioritera det man tycker är viktigt nu har jag inte spelintresse som förr så därför är min burk 7 år men den duger som sakt hur bra som helst för det jag gör bästa köp man gjort inom tiderna är ju ändå ssd som dag och natt på en trött gammal burk:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min farsa lärde mig en viktig sak som jag alltid tänker på: Need to have, Want to have.

Jag har alltid haft bra koll på mina pengar men just de orden sätter sig alltid på mitt sinne när jag vill köpa något. Jag drar mig ofta länge - men när det väl gäller köper jag. Med den insikten har jag kunnat köpa sen 2014: två motorcyklar och en bil för över 200.000 utan att låna en krona.

Jag köper inte bara för att det är billigt utan behöver jag faktiskt detta? Kaffe på pressbyrån, behöver jag spendera 28:- på det? Alla småköp är oftast det som får personer att inte förstå vart pengarna går... "jag har ju inte köpt någonting dyrt denna månad?!". Kanske inte, men kolla dina småköp, hur många tickande kostnader du dragit på dig med inställningen: Ähh, det är bara 99:- i månaden...

Det handlar faktiskt ofta om att någon tusenlapp ligger och tickar över småsaker, Spotify, Netflix, Viaplay, Apple, Google, Blizzard, you name it!

Har man själv lite ångest vid den 14e varje månad att pengarna börjar sina, gör ett utdrag på kontot och se vart allt går till, det finns alltid pengar att spara, men man ska inte vara dumsnål. Är det bra pris på dasspapper? Köp. Det är inte så att du kommer sluta bajsa..?

Du verkar lite som jag Dock är spotify ett måste för mig lyssnar så mycket på musik men resten kan jag klara mig utan faktiskt. Små köpena är det som kostar enligt mig. Visst nästa gång jag köper ny bil till mig själv blir det nog en bränsle snål mindre bil surt när hon dricker 1 liter per mil

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv

Arbetslös sedan drygt 2 år och före de sjukskriven i drygt 1,5 år så jag har lärt mig att leva på lite pengar och faktum är att de kostar pengar att jobba, nu när jag levt länge på ca 10 tusen i månaden så inser jag vad lite pengar man behöver för att överleva, nu har jag turen att ha lite lån och jag bor i bostadsrätt så jag har låg månads kostnad, med alla räkningar och bostadsavgift så har jag ungefär 3 till 4 tusen över varje månad och de går till mat i stort sett, behöver inte så mycket annat, den dagen jag börjar jobba igen, vilket blir nu i Januari så kommer de direkt bli mer utgifter, man ska ta sig till och från jobbet och man ska äta lunch ute, har aldrig gjort matlådor eftersom kosten blir så enformig, helt klart kommer ekonomin bli tuffare, jag kommer ha aktivitets stöd så de blir samma 10 tusen som nu, när jag väl får ett riktigt jobb med normal lön kommer jag bada i pengar, kommer ha otroligt gott om pengar jämfört med nu, blir säkert runt 10 tusen över istället för 3-4 tusen som jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Smålänning in i djupaste kärnan, det lättaste sättet att spara pengar är att aldrig spendera dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis

Jag tjänar väl inte mer än någon annan men har knappt några utgifter. Jag lever på totalt ca 7000:- i månaden och sparar runt 20.000 sedan 2011. Tar ut lite vid större inköp och semestrar. Lever gott på det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Varje månad har jag en budget där jag har en viss % avsatt till Sparande och amortering. Dessa pengar rör jag inte alls under månaden som är. Har då en post med "övrigt" som är mina spenderpengar.

Sparpengarna investerar jag i fonder och aktier.

Har precis börjat använda Refunder, är inte många procent, men det är ändå några. Förra året blev det 2000 i återbäring.
När det kommer till inköp så har jag gått från att vara väldigt impulsiv till att faktiskt tänka över vad jag och OM jag behöver det. Och sen hitta den butiken där det är billigast.
Använder kreditkort är jag får bonus på varje inköp, vilket ger mig "kick-back".

När det kommer till inköp så värderar jag vad jag skall köpa, och om det är värt att köpa en dyrare produkt som håller längre, eller om man kan tumma på kvaliten och köpa en billigare vara.

Och sen ett rätt enkelt knep, det är att kontakta företagen så fort som något är dåligt, även om det tex är att du köper ett paket potatis på ica, och 3 av dem var mögliga direkt när man öppnade påsen. Förut så orkade jag inte anmärka på något sådant.
Men de flesta företagen kompenserar snabbt med presentkort eller liknande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Att köra varmvatten till matlagning är (utöver hälsoriskerna) inte nödvändigtvis en besparing beroende på hur du bor. Bor man i villa är det du själv som värmer vattnet och då lär det vara mer effektivt att värma kallvatten på induktionshällen/i tekokaren än att spola fram halvljummet vatten från varmvattenberedaren och sedan värma detta, då du ofta måste spola ut x antal liter vatten innan det blir varmt i kranen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Ok, visste inte att det funkade så per automatik när det gällde eget sparkapital, trodde det bara gällde sådant man införskaffat tillsammans, bostad, bil, bohag osv.

Är man gift (efter fem år ska sägas, gäller lite speciella regler de första fem åren) och utan äktenskapsförord så är det 50-50 rakt av av allt! Gifta sig är att bli ett lag, görs ingen skillnad på vem som äger vad eller vem som dragit in vad, man har dessutom en massa andra rättigheter/skyldigheter såsom att försörja varandra om det behövs o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du verkar lite som jag Dock är spotify ett måste för mig lyssnar så mycket på musik men resten kan jag klara mig utan faktiskt. Små köpena är det som kostar enligt mig. Visst nästa gång jag köper ny bil till mig själv blir det nog en bränsle snål mindre bil surt när hon dricker 1 liter per mil

Bränslekostnaden är liten andel av kostnaden för en bil, titta hellre på övriga kostnader. (ja, jag vet att det är surt när man står där vid pumpen, men jämfört med skatt/försäkring/service/värdeminskning/parkering o.s.v. så är bränslekostnad oftast en piss i missisippi)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: jo skatt å försäkring får man ju givetvis med kolla på nu har dock haft min bmw på far i 7 år dem ville ha när jag köpte den och för typ 2 års sen sist jag kollade 20 k om året för helförsäkring farsan betalar 6k så där har man sparat kanske en hel del redan

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Brukar alltid ta med matlådor till jobbet. Bor också pass bra till att jag slipper både bil och kollektivtrafik till jobbet. Alkohol, snus och rökning är ingenting jag håller på med heller. Sen kan jag vara supersnål emellan åt att jag laddar mobilen och diverse prylar på jobbet istället för hemma. Varje krona som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

@Mindfighter: jo skatt å försäkring får man ju givetvis med kolla på nu har dock haft min bmw på far i 7 år dem ville ha när jag köpte den och för typ 2 års sen sist jag kollade 20 k om året för helförsäkring farsan betalar 6k så där har man sparat kanske en hel del redan

https://www.konsumenternas.se/forsakring/fordon/om-bilforsakr...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

@Mindfighter: jo skatt å försäkring får man ju givetvis med kolla på nu har dock haft min bmw på far i 7 år dem ville ha när jag köpte den och för typ 2 års sen sist jag kollade 20 k om året för helförsäkring farsan betalar 6k så där har man sparat kanske en hel del redan

Att begå bedrägeri för att spara pengar är väl inte riktigt rätt sätt att gå? Eller så kanske man skall dryga ut kassan med lite personrån också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Att begå bedrägeri för att spara pengar är väl inte riktigt rätt sätt att gå? Eller så kanske man skall dryga ut kassan med lite personrån också?

Sant men jag lånar ju bara bilen av honom

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Sant men jag lånar ju bara bilen av honom

Ta och läs min länk ett par posts ovanför, han kan komma bli tvungen att visa utdrag på att det är hans som betalat service o.s.v. om ni behöver nyttja försäkringen, så se till att han står för alla kostnader för bilen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ta och läs min länk ett par posts ovanför, han kan komma bli tvungen att visa utdrag på att det är hans som betalat service o.s.v. om ni behöver nyttja försäkringen, så se till att han står för alla kostnader för bilen.

jo tack förstår. Jag har dock betalat allt nu är dock inte bilen värd så mycket längre men har ju redan sparat hela bilen på att han står som ägare :)=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Sant men jag lånar ju bara bilen av honom

Yeah, right...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

jo tack förstår. Jag har dock betalat allt nu är dock inte bilen värd så mycket längre men har ju redan sparat hela bilen på att han står som ägare :)=

Varför försäkra alls om den inte var värd så mycket (bortsett från trafikförsäkring som man alltid måste ha), appropå att spara pengar. Självförsäkra är en kanonide om man har råd att ta eventuella smällar när de uppstår.

Trafikförsäkring ska man förstås alltid ha, blir grymt dyrt annars!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

jo tack förstår. Jag har dock betalat allt nu är dock inte bilen värd så mycket längre men har ju redan sparat hela bilen på att han står som ägare :)=

Det är ju dock inte bara din bil som är problemet, om du kör på en Ferrari kan de tycka att din trafikförsäkring inte gäller. I slutändan kan du bli ersättningsskyldig för Ferrarin du körde på, detsamma kan gälla vid personskador osv.

Visst kan man ta risken men då skall man inte klaga om man sedan får en saftig räkning om något händer. Lär ju också bli en polisanmälan för bedrägeri som man får på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju dock inte bara din bil som är problemet, om du kör på en Ferrari kan de tycka att din trafikförsäkring inte gäller. I slutändan kan du bli ersättningsskyldig för Ferrarin du körde på, detsamma kan gälla vid personskador osv.

Utöver detta tillkommer domstolskostnader. Vare sig din egen eller försäkringsbolagets advokater jobbar gratis.

För den som vill fördjupa sig i ämnet är nyckelordet man ska söka på skenförsäkring.

Ett utbrett tankefel tycks vara att det är försäkringsbolaget som måste kunna bevisa massa saker, när det i själva verket är är försäkringstagaren som ska bevisa att den är den huvudsaklige brukaren, något som kan ske exempelvis genom att visa upp kvitton på bränsle, service, reparationer och amorteringar, och att fordonet används till daglig jobbpendling.

Den som läser om skenförsäkring på nätet hittar många tragikomiska exempel, såsom att den påstått huvudsakliga brukaren inte ens har körkort. Eller att sonen hjälper sin mamma att betala bilförsäkringen eftersom hon har lite svårt för ekonomi och internetbanker och sånt där. Fast mamma verkar vara selektivt bil-dement, för när det gäller andra räkningar är hon klar i knoppen och har inga problem att betala dessa. Och så blir folk upprörda över att försäkringsbolaget har lite frågor de vill ha svar på.

Av någon märklig anledning tycks det nästan alltid vara någon annan än försäkringstagaren som skriver massa frågor i nätforum om hur de ska hantera dylika problem med försäkringsbolaget när det skitit sig med ersättningen. Det borde ju främst vara försäkringstagarens problem. Lika märkligt är det att det råkar slumpa sig så att den som varit inblandad i olyckan oftast skulle ha haft en högre försäkringspremie om det var den som stod för säkringen.

Permalänk

Man skulle kunna säga att jag gör det väldigt lätt för mig själv att ta rätt beslut många gånger.
För över pengar automatiskt till fondspar, till ICA-kortet och låter därefter det som är kvar vara pengar att resa för eller köpa prylar.

Har turen att inte få ut så mycket av spontanköp utan överväger gärna ett tag innan jag köper något.
Att ha nya prylar tillfredsställer inte mycket hos mig så där spenderas det inte många kronor heller.

Bästa spartipset: var tillfreds med det du har

(Har en budget men det är inget verktyg som fungerar för mig)

Permalänk

@pompa_kumla: fast varför ha en bil som kostar 20K om året i försäkring?

Står på min bil själv och den kostar typ 2.5K om året och detta är min andra bil jag försäkrat sen jag fick mitt körkort(för 1,5 årsen)

jag vet att det hade blivit billigare för mig om min far stått på den, men då är det som att köra oförsäkrat :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag får sån ångest av inköp av sånt som jag egentligen faktiskt behöver att jag aldrig tar ekonomiska beslut. Det gäller inte sånt som är livsnödvändigt som mat, bensin etc. men sånt som faktiskt skulle kunna hjälpa mig på vägen framåt påverkar det. Nya studiomonitorer, mickar mm. skulle jag behöva. Jag gör däremot dumsnåla inköp eftersom jag tänker att jag kan ta genvägar. Eller typ att jag kan lära mig leva med bristerna av en produkt om jag vet att jag sparde en massa pengar på att välja det billigare alternativet. Skulle jag exempelvis köpa en svindyr OLED-TV för att senare upptäcka att den har brister, så blir ångesten större än om jag skulle köpa en budget-TV för säg 5000:- Jag är perfektionist som aldrig blir helt nöjd hur bra något än är. Därför tränar jag på att nöja mig med skit som inte kostar något. Man kan säga att jag är ofrivilligt ekonomisk vilket faktiskt är ett problem. Har liksom en inbyggd känsla av att ingen ska ha ekonomisk vinning av min blåtta existens. Affären ska i bästa fall gå break even på att jag finns. Så jag handlar bara när det är super-rea på enstaka produkter. Jag är med andra ord fast i budgetträsket och kommer antagligen dö med en fet summa på banken som jag aldrig vågade röra eftersom bufferten kan komma att behövas "senare". Hade säkert kunna få den summan att växa om jag vågade investera pengarna. Men som sagt, även här är jag alldeles för obenägen att ta risker.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bryr mig ärligt talat inte direkt, lever på under 8000:- varje månad men det går bra ändå.
Handlar den maten jag vill oftast osv, gör inget speciellt med tanke att spara in på något konstigt sätt som äta skitmat osv.

Lägga undan pengar för sparande är inget som går med de pengarna så sådant finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

"I don't" är väl korta svaret. Något som jag nu ångrar när jag blivit lite äldre(27).

Efter att ha växt upp med nästintill inga pengar så har det enda sedan jag började jobba blivit så att om jag ser någon som jag känner att jag vill ha och jag har råd med det så köper jag det.

Har väl nu det senaste året/två åren börjat undvika detta lite. T.ex så skulle jag vilja ha Philips Hue men jag har liksom ingen användning för det så jag har hållit mig borta än så länge.

Har öppnat ett ISK konto på avanza men jag är alldeles för kass på att slänga över pengar dit.
Har noll koll på fonder/aktier också även om det skulle vara trevligt att kunna det så är jag för lat/bekväm för att försöka lära mig.

Tips, kör på Avanza Auto (välj vilken nivå du vill köra på) och sätt igång månadssparet, låg avgift och bra avkastning tycker jag:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Lite samma som dig, "behöver jag det här just nu?". Jag är en person som gillar prylar, men har "lärt" mig att inte impulsköpa. Efter någon dag eller två brukar den rationella delen av hjärnan kicka in, och då kan jag ta ett mer informerat beslut. Lite tråkigare, lite mer pengar över.

Jag tycker faktiskt att det här är helt rätt. Är det något jag har lärt mig så är det att man kan spara fantastiskt mycket pengar på att inte köpa saker jag faktiskt inte behöver. Det betyder inte att man inte köper någonting, men som ett exempel klarar en modern telefon lätt 3 år, och ofta mer om man inte vill ha alla nya funktioner, och då behöver man inte lägga pengar på att byta varje år. Detsamma gäller med datordelar, skärmar, TV och så vidare.

Att försöka använda det man köper lite mer innan man "slänger ut det", och då istället kanske försöker investera eller spara de pengarna. Det är ju dessutom väldigt bra ur ett miljöperspektiv.

Första året som student la jag nästan 5 500 kronor på kaffe i caféet här på universitetet. Sedan dess har jag alltid tagit med en termos istället. Känns som en liten grej, men efter 4 år där jag kokar eget kaffe sparar jag fjantigt mycket pengar på det - även om det inte känns så när man "bara" betalar 20 kronor per kaffe, (då räknar jag dock inte in kostnaden för Moccamastern, men den hade jag hemma ändå).

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att spara bra med pengar är ju:

1. Inte röka/snusa/dricka alkohol
2. Laga egen mat istället för att spendera hundralappar varje dag på takeaway osv. Matlåda till jobb.
3. Köp saker du gillar i mataffären när det är bra erbjudanden som antingen har lång hållbarhet eller är enkelt att frysa in. Typ nötfärs är superbra o frysa in och kan användas till många olika maträtter.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Att lära sig utöva tacksamhet.
Det finns mycket man har i Sverige, fattig som rik.
Uppskatta de små tingen i vardagen, den fina eftermiddagssolen eller det goda teet du håller i handen.

Det får mig att bli glad inombords och då glömmer man bort allt vad som heter materialistiskt.
Grund problemet är att vi inte har råd, utan att vi eftersträvar sådant vi vill ha men oftast inte behöver.

Det är lite min "take" på det oändliga pryljagandet som får en att känna sig otillräcklig eller olycklig.