Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

I de flesta kretsar betyder det förmodligen Mustasch (med weird stavning), men har inte allt för ofta (läs: inte alls) hört att man stoppar den i kylen.

Ja, precis, jag antog att det inte var det som avsågs...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Många bra saker här som tagits upp.
Matlista, handla inte bara för att det är rea, köp det du behöver.

Men man vill ju köpa saker för att det är kul också.
Jag investerade nyligen i ett nytt VR headset, inget jag behöver men det är ju kul.
Min taktik när jag ska göra ett större inköp är att spara ihop det dubbla det kostar och sen köpa

Jag anses av bekantskapskretsen att vara snål men jag håller själv inte med, det är bara för att dom "slösar"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vi har en fast summa pengar som sätts in på sparkonto varje månad, dessa nallar vi inte av förutom om det är ett inköp till huset t.ex. renovering, möbler eller dylikt. När vi väl gör inköp i form utav byggmaterial, möbler etc så satsar vi på kvalité och då får det kosta lite mer.

Vi skriver matlista som baseras på erbjudanden i matbutiken där vi handlar, denna matlista ligger sedan till grund för våran inköpslista till veckohandlingen. Så inget småhandlande är väl mitt bästa tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad betyder det där?

Mush?

Vaisto Mush är finsk färskmat för katter och hundar, kommer i ~25g bollar, frysta.

Tina frysta ting i kylen, inte ha plattan på kaffekokaren på någon tid, koka upp saker på spisen från varmt vatten där realistiskt och med lock, frosta ur frysen när det behövs.

Sen minns jag från Captain Planet att släcka lysen i rum när man lämnar dom. (Kommer köra starka lampan för chiliväxter på nån timme per dag, simulera en 'sol som tittar fram bland moln mitt på dagen', se vad för avtryck det gör i elförbrukstaplar om något.)

Kör bara långa färder med D5-bilen , den har medelkonsumption 0,6l/mil nu, kan inte göra mer där.

Tvekar inför inköp av ny el, tänkte uppgradera projen för tre år sen men..jag gillar den lite urtvättade 720pbilden, faktiskt, och det är inte som att mina ögon blir bättre med åren. (Ibland är det rätt skönt att bo själv...tja, med katter)

Utöver allt: inte fler plastpåsar från Coop, vid 3kr började jag anamma min mormors vanor, ie ~nätkasse. Soppåsar är mycket billigare än plastpåsar för 3kr.

...Och, blev jag varse nyss, har inte haft mer än ett par månader, ha inte aktier menade för värdeökning snarare än utdelning på KFen den 1 januari samt om planerar att sätta in mycket på KFen under året - gör det efter 1 juli i den mån det är möjligt (men gör en kalkyl först så det inte handlar om 50kr till eller från : https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-dekla... .

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, minskat impulhandel, får jag en impuls rådfrågar jag sambon, hon brukar fråga behöver du det/ vill du verkligen ha det? Svaret brukar vara nej.

Men det absolut största som sparar så mycket pengar är matlådor, gör månadshandling (bortsett från färskvara som grönsaker), så vi planerar vad vi ska laga för lunch/middag för veckodagarna inför handlingen, sedan gör vi matlådor måndag-torsdag (lunch-middag) samt fredag lunch. Helgen freestylar vi som vi vill med det vi har. Blir bra käk utan att snåla, ändock spenderar vi ungefär ca 2200kr för två personer och en liten hund för mat i månaden.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

När det gäller mat så är det mest ekonomiska att faktiskt äta upp maten och inte slänga den, det brukar jag försöka tänka på.
Och använda frysen mer så att mat som man ser riskerar bli gammal antingen lagas eller hamnar i frysen, det mesta går att frysa.

Sen handlar mkt om mig att spara pengar ur ett längre perspektiv, där kommer ju saker som hälsa (att äta rätt) samhälle (att köpa rätt produkter) och miljö (var, hur och av vem) var varor är tillverkade.
Sen har jag försökt ändra beteende i form av att sluta fokusera på mängden mat som köps.

När det gäller elektronik så försöker jag tänka på att välja produkter (om valet finns) som har lång livscykel.

Och som många varit inne på...stå emot impulsköpen, väldigt svårt...men man kan alltid bli bättre.

Permalänk
Medlem

Säkerhetshyvel med riktiga raklblad. Hyveln kostar kanske 300 på en viss hemsida som bör hamna överst om man googlar på den (får jag länka?), bladen köper jag på amazon, kanske 100 stk för 200 spänn, kör ett blad 3-4 rakningar. Rakningarna blir MYCKET bättre och det är billigare i längden (årskostnaden). Gilettes skitblad med 7 rakblad kostar 300 för 3 stk kanske, fuck dat shet. Bättre för miljön också, fullständigt i metall och bladen återvinner man enkelt som metallskrot (lägg dom dock i en konservburk med lock eller dyl så ingen arbetare på vårt älskade renova skadar sig).

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Slutade röka och snusar istället så nu snusar ja för 20kr på 2dagar medan innan rökte ja för 65kr/dag. Spar i fond skulle ha sparat mer då den går så jäkla bra +17% redan :/ Har alltid tänkt både 1,2 och 18ggr innan jag köper en pryl oavsett om det är ett spel på datorn för 500kr. Finns mycket jag vill ha och jag har råd med det men låter helt enkelt bli haha.

Fast sen blir det lite utgifter helt plötsligt. Denna månad t.ex blev ett switch till sonen och lite spel och nya skor till mig och trimmat bilen osv så har väl gått närmare 10k snart men jag har ändå inte nallat av varken fonden eller mitt sparkonto. Ska tilläggas att switchet har jag gått och funderat och planerat på i över 1år men nu kändes de rätt att göra köpet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Lever inte över mina tillgångar och handlar inte skit i onödan.

Kommer under året också börja arbeta aktivt för att halvera våra matkostnader genom att slopa utematen och införskaffa en frysbox och börja köpa in protein på extrapris och frysa in samt köpa mer matvaror på matsmart.se

kommer också ge mig på att köpa mer second hand än vad jag gjort förut, min nya helgsyssla kommer bli att springa på loppis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag sätter matsedel efter affärernas rabatter. Har en billig veteranvolvo knappt kostar mer än jag kör. Prisvärt boende.

I november slutade jag med alkohol/tobak/utemat vilket ger mig runt 4.000kr mer i månaden.

Sen har jag valt att jobba mindre istället för att ha ett stort sparkonto. Har möjlighet att jobba hur jag vill och jag går runt med ett litet sparande på ungefär 2 arbetsdagar i veckan vilket jag försöker hålla mig till.

Permalänk
Medlem

Det enklaste ær ju oftast det bæsta, næmligen inte køpa på sig saker man inte behøver/inte har råd med och ta hand om de grejer man har så att de håller længre.

  • Gå årligen igenom førsækringar - kolla vad behovet ær, och be konkurrenter komma med erbjudanden

  • Gå årligen igenom bank och finans - vad ær din rænta, kan man hitta billigare løsningar osv.

  • Gå ofta igenom utgiftsposter - pløtsligt ligger både Netflix, HBO, Amazon Prime etc. inne men man ser bara på SVT Play...

  • Veckohandla - jag handlar mat på nætet en gång i veckan, sparar både tid och pengar

  • Transport - jag køpte en begagnad och billig elbil kontant, och har næstan inga transportkostnader længre. Føreningen tæcker laddningskostnader

  • Matlådor/vanor på jobbet - ta med matlådor istællet før att køpa lunch (jag sparar kanske 500 spænn i månaden på det), køp inte kaffe osv.

  • Amortera lån och investera - betala på lånen till man når en ønskværd/OK belåningsgrad och investera en del av pengarna man får øver så att dessa væxer och "sparar" pengar på egen hand av sig sjælva

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Några enkla:

  • Köp inte saker bara för att det är billigt

  • Konstruera veckans matlista efter varor med extrapris i affären.

  • Sälj saker som inte används

  • Gå igenom fasta utgifter och se om det finns billigare alternativ eller ta bort de helt

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Tillägg: Funderar över vilka försäkringar som faktiskt behövs och med stigande ålder och därmed lite sparkapital så har jag börjat självförsäkra mer och mer.

Exempel: Hög självrisk på villa/hemförsäkring (det jag vill skydda mig mot är i realiteten egentligen brand eller andra större händelser). Avstår alltid tilläggsförsäkringar på elektronik, tar smällen när/om den händer själv istället o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Bra inlägg @mindfighter rörande försäkringar.
Och mitt tips är absolut inte stirra sig blind på priset, det är stor skillnad mellan försäkringsbolagen. Så kolla reviews, kolla avtal vad som ingår och inte ingår.
Det sista du vill är att stå med en försäkring som är värdelös när det väl gäller och inse att bolaget som kostat dig ett par hundringar till inte varit värdelös och faktiskt funnits där för dig.
Generellt (men självklart inte alltid) så gäller fortfarande att du allt som oftast får vad du betalar för.

Permalänk
Medlem

För mig är det några punkter som gör att vi sparar pengar, givetvis gör vi annat också men dessa grundpunkter är det som genomsyrar resten.

1) Den första och enligt mig viktigaste punkten, jobbar aktivt med att få upp lönen och fastnar inte om lönen är dålig för det jobbet. T.ex. genom att jag pushar själv för att skapa mål tillsammans med de som sätter min lön, för att se vad de faktiskt vill att jag skall bidra med. I takt med att strategier och fokusområden ändras så bör ju även min arbetsinsats fokuseras om, jag ser till att ligga steget före och komma överrens med dem vad de vill jag skall leverera nästkommande år och hur det kommer mätas. Sedan ser jag till att överträffa de målen, det ger mig något att peka på vid förhandling. Om de under året vill att jag skall göra något större och tidskrävande som inte bidrar till dessa mål så tar jag upp det och undrar om vi då skall ändra målen också.

2) Har ett övergripande mål om att spara/amortera runt 35-40% av nettolöner, så tar man på sig extra kostnader för något så är det något annat som måste försvinna alternativt inkomsterna öka. Därför jag följer upp alla kostnader och utgifter i mitt Excelark så jag kan väga saker mot varandra. Vill vi ha en bil trots att vi bor i stan så blir det helt enkelt mindre till shopping osv. Gör att vi håller oss till de kostnader som faktiskt betyder något för oss, eftersom vi måste prioritera mellan saker.

3) Fast summa till shopping varje månad. Dessa sätts av på personligt konto för mig och frun att göra vad vi vill med, vill man kunna köpa dyrare saker får man spara dem själv. Då har man full koll på vad som läggs på shopping och det kan inte dra iväg.

Permalänk
Medlem

Tillägg #2: Pensionssparar måttligt, man vet aldrig vad som händer, inte så "roligt" att stå där en dag med någon dödlig sjukdom och inse att pensionssparandet kommer jag aldrig ha någon glädje av. Sparar på andra sätt istället, så pengarna finns åtkomliga.

Delvis samma argument mot att spara på konton i barnens namn, det är då låst till barnet och man vet aldrig vad som händer under 18 år. Bättre att styra över själv och sen ge barnet en gåva när det är dags/lämpligt (tack o lov av gåvoskatten togs bort)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att spara pengar är att inte vara så förtjust i mat...

Permalänk
Medlem

TL;DR -- Gör en budget. Håll din budget!
--

Jag och min fru budgeterar inför varje månad och för bok över varje transaktion vi gör. (Hon hade nog gärna skippat detta, men jag har gjort det sedan 2014 och tänker inte sluta!)

Med en budget för månaden är det superenkelt att spendera. Sista dagen i månaden sitter jag och frun ner och kollar: "Vad är summan av alla inkomster för månaden som gått?" Därefter budgeterar vi nästkommande månad utifrån historisk data, och inkluderar eventuella inköp som vi vet att vi kommer behöva göra.

Exempel

Fasta utgifter är enkla: Hyran, mobilerna, internet, abonnemangstjänster, el, osv. De ligger på en fast kostnad +/- 150 SEK varje månad. Här har vi även vårt sparande. 15% av vår månadslön går rakt in i investeringar. Har vi av någon anledning nallat på bufferten kan den här siffran öka för en viss månad, för att återställa bufferten.

Återkommande (jämna) utgifter: Mat, resor (kollektivt), mediciner, osv har högsta prio därefter. "Hur mycket vill vi äta för?" och sen får man leva därefter. En månad med låga "ovanliga utgifter" kan "utemat-kategorin" vara dubbelt så hög som annars.

Ovanliga utgifter: Service på bilen, bränsle (vi kör så sällan, tankar inte varje månad) födelsedagspresenter, privata "kul-inköp" (jag och frun har varsin post med pengar som vi får göra precis vad vi vill med), osv.

Hela tanken med en budget är att den ska sätta ramar inom vilka man får spendera precis som man vill! Har du gett dig själv 2 000 SEK att äta ute för är det helt okay att gå på finkrog och beställa in en trerätters för 1 849 SEK. Visst, det blir kanske bara en pizza nästa gång (och sen var den månadens ute-mat-pengar slut) men du vet iaf exakt hur mycket du har att röra dig med.

En tanke

Nu kanske någon tänker: "Men ni tjänar säkert asmycket?! Klart ni kan göra såhär då, men jag måste minsann vända på slantarna.", men då missar du poängen. En budget fungerar för alla oavsett om du lever på socialbidrag eller drar in sexsiffrigt varje månad.

Prova, det är lite mekkigt i början men det är så värt det! Jag hjälper gärna till(!) skicka ett PM så snackar vi budget!

--

Edit: Inser att jag inte återkopplade till frågeställningen riktigt som jag tänkt. Min poäng med denna vägg av text var alltså att om man budgeterar så ska man budgetera så att en fast del av månadsinkomsten (varje månad) går till någon form av sparande (investerande). Om man aldrig spenderar alla sina pengar har man alltid pengar kvar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

läs på lite eller kör på nån automatisk på avanza, tror det finns olika steg på dom beroende på risk.

Skrivet av adzer:

@Zippeer: Kolla in en fondrobot tex lysa. Där sköter investeringarna sig självt.

Bör man gå in med lite större summa eller är det bara att köra på 2-3 tusen typ?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Bör man gå in med lite större summa eller är det bara att köra på 2-3 tusen typ?

Inte en hellt enkel fråga att svara på, men ju mer pengar man investerar ju mer tjänat du i längden.
Det är dock inga problem alls att använda sig av mindre summor. Det viktiga är att man månadssparar. Dvs sätt in en lika stor summa var månad och gör detta så länge du kan.

Vill du ha något väldigt enkelt så kan man göra enligt följande:
1) Skaffa en fondrobot hos lysa
2) Ställ in fördelningen aktier/räntor beroende på hur länge du kan spara. 10% aktier per år. Dvs 10år eller mer så kör 100% aktier.
3) Sätt in autogiro och investera var månad samma summa. Detta skall man aldrig gå ifrån och oavsett hög eller lågkonjunktur så fortsätter man månadsspara.

Permalänk
Musikälskare

Sätter över 10-15k till ISK-fonder / pension / sparkontot varje månad, försöker inte köpa onödiga saker och att lägga mer pengar på mat som man tycker om. Planen är att köpa en ny lägenhet om ett år, får se hur det går.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Bör man gå in med lite större summa eller är det bara att köra på 2-3 tusen typ?

Skrivet av adzer:

Vill du ha något väldigt enkelt så kan man göra enligt följande:
1) Skaffa en fondrobot hos lysa
2) Ställ in fördelningen aktier/räntor beroende på hur länge du kan spara. 10% aktier per år. Dvs 10år eller mer så kör 100% aktier.
3) Sätt in autogiro och investera var månad samma summa. Detta skall man aldrig gå ifrån och oavsett hög eller lågkonjunktur så fortsätter man månadsspara.

Toppen-tips!

När jag läser Zippeers fråga förstår jag den som: "Ska jag sätta in X SEK direkt eller ska jag sätta in x (x | X) vid flertalet gånger?"

Svaret på den frågan är: Sätt in allt på en gång, förutsatt att du under inga omständigheter får panik om pengarna börjar gå neråt (sånt händer alltid). Känner du dig själv och vet att det skulle vara jobbigt att se tusentals kronor springa iväg, är det bättre att sätta in x vid flera tillfällen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Jag funderar på om det var så han menade.
Ja svaret är att sätt in så mycket du kan direkt och månadsspara sedan efter det. Detta är dock givet att man kan klara av att pengarna kan minska i värde kortsiktigt. Över 10-20år är det mycket säkert, men i korta loppet så kan din initiala insättning minska i värde. Att investera på börsen är i stor del en psykologisk utmaning, men sitter man still och månadssparar så kan man ganska enkelt tjäna mycket pengar utan någon djupare kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Bör man gå in med lite större summa eller är det bara att köra på 2-3 tusen typ?

Sparar 3000 kr per månad, Det blir rätt mycket över tiden med lite utveckling på kapitalet. (utöver amortering på huslån)

https://buffert.se/kalkylator/

är en lämplig kalkylator för att enkelt se på förändringen på ditt kapital och hur mycket du ska spara om du har ett speciellt mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Inte en hellt enkel fråga att svara på, men ju mer pengar man investerar ju mer tjänat du i längden.
Det är dock inga problem alls att använda sig av mindre summor. Det viktiga är att man månadssparar. Dvs sätt in en lika stor summa var månad och gör detta så länge du kan.

Vill du ha något väldigt enkelt så kan man göra enligt följande:
1) Skaffa en fondrobot hos lysa
2) Ställ in fördelningen aktier/räntor beroende på hur länge du kan spara. 10% aktier per år. Dvs 10år eller mer så kör 100% aktier.
3) Sätt in autogiro och investera var månad samma summa. Detta skall man aldrig gå ifrån och oavsett hög eller lågkonjunktur så fortsätter man månadsspara.

Skrivet av GLaDER:

Toppen-tips!

När jag läser Zippeers fråga förstår jag den som: "Ska jag sätta in X SEK direkt eller ska jag sätta in x (x | X) vid flertalet gånger?"

Svaret på den frågan är: Sätt in allt på en gång, förutsatt att du under inga omständigheter får panik om pengarna börjar gå neråt (sånt händer alltid). Känner du dig själv och vet att det skulle vara jobbigt att se tusentals kronor springa iväg, är det bättre att sätta in x vid flera tillfällen.

Var väl lite både och som frågan gällde och jag fick ju svar bra svar så jag får väl ta och kolla in på det lite

Skrivet av HenrikM:

Sparar 3000 kr per månad, Det blir rätt mycket över tiden med lite utveckling på kapitalet. (utöver amortering på huslån)

https://buffert.se/kalkylator/

är en lämplig kalkylator för att enkelt se på förändringen på ditt kapital och hur mycket du ska spara om du har ett speciellt mål.

Sparandet i sig var lite skit samma det var men en fråga om att slänga in pengar i t.ex fonder

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Räkna på avskrivningstiden vid inköp, dvs förväntad livslängd, istället för att basera köp på lägsta inköpspris. En sämre produkt som behöver bytas kostar ofta mer i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Amorterar så mycket jag kan på mitt huslån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

... koka upp saker på spisen från varmt vatten där realistiskt och med lock, frosta ur frysen när det behövs.

Varmt kranvatten är primärt avsett att användas för andra hushållsändamål än dryck och matlagning.
Varmvatten ur kranen ökar risken för förhöjda metallhalter.
Metaller kan även följa med kallvattnet om vattnet har stått stilla ett tag, exempelvis under natten. Livsmedelsverket rekommenderar därför att man alltid spolar det kalla vattnet, runt 30–60 sekunder, innan det används för mat och dryck.
Källa: Livsmedelsverket/TT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Räkna på avskrivningstiden vid inköp, dvs förväntad livslängd, istället för att basera köp på lägsta inköpspris. En sämre produkt som behöver bytas kostar ofta mer i längden.
Skickades från m.sweclockers.com

Håller i princip med dig, köper hellre kvalite än billigt,
problemet är dock att hur man ska få reda på livslängd på en produkt, vore toppen om detta tydligt kunde anges i MTBF för alla typer av produkter (d.v.s. beräknad körtid i timmar mellan fel)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Slutat snusa och köper bärs på finlandsbåt i stället för bolaget är en sak jag har sparat pengar på. I övrigt är det väl sisådär med att leva snålt, jag är bättre på att löneförhandla än att låta bli köpa hemelektronik.