Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Skrivet av Thor:

Varje gång ni ser att någon annonserar om att ni "sparat" pengar på att köpa något, tänk då om och tänk rätt, nämligen: Ni SPENDERAR lite mindre, men sparar? Knappast.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart sparar man genom att köpa smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@D.: Rekommenderar att skaffa en säkerhetshyvel och dubblerakblad ifall du idag använder gillet eller linkande. Det finns billiga Rijk 100 pack dock gillar jag inte dem bladen. Istället använder jag 200 pack Feather. Själv tycker jag det är otroligt sorgligt att använda ett slött rakblad.

Jag har använt Gillette Fusion i evigheter och nyss börjat med en gångshyvlar på grund av att det blev tre påsar (90 st) över från en mindre tillställning i höstas. Fyfan vad ont det gör.

Hur skiljer sådana säkerhetshyvlar med seperata rakblad mot Gillette med fem blad (det kanske är fyra blad)?

Jag har inga problem med att raka kinderna oavsett maskin eller hyvel, men på halsen upplever jag att engångshyvlar är bättre på vänstra sidan, Gillette bättre på högra medans rakapparaten klarar inte av halsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Varje gång ni ser att någon annonserar om att ni "sparat" pengar på att köpa något, tänk då om och tänk rätt, nämligen: Ni SPENDERAR lite mindre, men sparar? Knappast.

Skickades från m.sweclockers.com

Du blandar ihop med de där som springer och tycker de TJÄNAT pengar på att handla på rea.
Är det saker man skulle köpt ändå har man givetvis sparat pengar.

Skrivet av fecko:

Jag har använt Gillette Fusion i evigheter och nyss börjat med en gångshyvlar på grund av att det blev tre påsar (90 st) över från en mindre tillställning i höstas. Fyfan vad ont det gör.

Hur skiljer sådana säkerhetshyvlar med seperata rakblad mot Gillette med fem blad (det kanske är fyra blad)?

Jag har inga problem med att raka kinderna oavsett maskin eller hyvel, men på halsen upplever jag att engångshyvlar är bättre på vänstra sidan, Gillette bättre på högra medans rakapparaten klarar inte av halsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker de rakar bättre och bladen är ju allt från jättemycket billigare till löjligt mycket billigare än gilette.
Det skiljer rätt mycket mellan olika blad så man får prova sig fram lite, feather som många pratar varmt om är inte jag så förtjust i t ex.
Tyckte Merkur som inte är lika tunnt och vasst var bättre för min del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att fundera över de bakomliggande psykologiska mekanismerna:

https://thepsychologist.bps.org.uk/volume-26/edition-8/psycho...
https://money.com/overspending-overconsumption-stuff/

Det går att vänja sig av med köpmönster, lättare senare i livet än 15-25 (se artikeln ovan). Man tröttnar på att jaga och uppgradera, kanske behöver man göra det ett tag innan man lär sig att det inte ger så mycket. När det gäller elektronik undviker jag overkill. Har en Macbook air 11" från 2012 som funkar bra. Bytte stationär efter 7 år i höstas, blev Ryzen 3600 med RX580. Lade extra på kylare och fläktar eftersom jag verkligen värdesätter en tyst dator. Och eftersom jag har behovet i min verksamhet en ultrawideskärm.

Permalänk
Medlem

Håller koll på alla fasta inkomster och utgifter med hjälp av Excel. Då kan man enkelt se vad man kan spara in på. Annars är det smart konsumtion som gäller. "Behöver jag verkligen det här?" är något som man bör ställa sig själv inför varenda köp, stort som litet.

Ibland kan det löna sig att betala extra för kvalité, ibland tvärt om. Behöver du ha en cirkelsåg för endast ett projekt? Måste du då köpa en ny? Kan du inte låna? Om du måste köpa, så köp billigt i så fall. Ingen mening att köpa en dyr cirkelsåg från Makita för 3-4000 kr om du bara ska ha den till ett litet byggprojekt en sommar. Och köp absolut inte dyra kvalitetsgrejer bara för att "det kan vara bra att ha i framtiden". Ska du ha den i framtiden så vet du det redan nu. Man ska investera i kvalité om man vill att något ska hålla länge, annars är det "billigt skärp" från Jula eller Clas Ohlson (vilket oftast är helt okej grejer) eller att låna (av en släkting, alt hyra från en verkstad) som gäller.

Och undvik avbetalning! Visst, det kanske låter lockande att bara behöva betala några ynkliga hundralappar per månad. Ibland kanske det till och med är nödvändigt, tvättmaskinen kanske har gått sönder och du behöver en ny. Men du skjuter oftast dig själv i foten om du väljer att dela upp det. Det smartaste hade varit att spara pengar redan från början, och ha en buffert om nu tvättmaskinen skulle gå sönder. Även om det är "räntefritt" så betalar du alltid dyra öppnings- och administrationsavgifter när du väljer att avbetala. Pengar som hade kunnat gå till något bättre än giriga företag som Klarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Jag har använt Gillette Fusion i evigheter och nyss börjat med en gångshyvlar på grund av att det blev tre påsar (90 st) över från en mindre tillställning i höstas. Fyfan vad ont det gör.

Hur skiljer sådana säkerhetshyvlar med seperata rakblad mot Gillette med fem blad (det kanske är fyra blad)?

Jag har inga problem med att raka kinderna oavsett maskin eller hyvel, men på halsen upplever jag att engångshyvlar är bättre på vänstra sidan, Gillette bättre på högra medans rakapparaten klarar inte av halsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så mycket bättre att raka med säkerhetshyvlar än med hyvlar som Gilette Fusion och skillnaden mellan engångshyvlar och säkerhetshyvlar är astronomisk.

Jag har rakat mig med säkerhetshyvlar i fem år eller så och det finns inte en chans att jag går tillbaka till flerbladssystem, det finns helt enkelt ingen anledning. Det är billigare, enklare, lättare att ta med på resor, säkrare (när man väl lärt sig) och framförallt väldigt mycket skönare.

Det finns en myt att man måste ha rakborste, raktvål och massa andra saker för att raka sig med säkerhetshyvel och därför verkar det bli dyrare men det stämmer överhuvudtaget inte. Det går alldeles utmärkt att raka sig med säkerhetshyvel och rakgel på burk (men personligen tycker jag inte att det är särskilt roligt eller trevligt). Rakborste och en ordentlig raktvål är riktigt trevligt det med.

Det går att få tag i rakhyvel och tio blad för under 200 kronor. Ännu billigare om man köper begagnad hyvel och rengör.

Som svar på TS:
Jag har inga barn och då "sparar" man väldigt mycket pengar. Ingen bil heller. Utöver det så sparar jag pengar på att köpa konserver och förbrukningsprodukter när det är billigt. Dock kompenseras det nog av att jag småhandlar en del. Men ser jag artiklar på rea som jag ändå behöver/vill ha så köper jag dessa.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Finns såklart hur många knep som helst men några jag använder/använt:

* Minimera fasta kostnader
* Handla i billiga butiker
* Matlåda på jobblunchen
* Planera för att undvika att småhandla i dyra butiker (typ vatten på pressbyrån, choklad i kiosken på jobbet mm...)
* Undvik att betala för mycket för något, d.v.s. använd prisjakt mm.
* Se över abonnemang/försäkringar årligen, säg upp allt som inte behövs
* Kör inte onödigt dyr bil, många klagar på bensinpris men värdeminskning är en mycket större kostnad
* Utvärdera löpande sparandet varje månad, gärna i en Excelfil så utvecklingen kan följas
* Inga arbetslösa pengar, allt ska direkt in i aktier/fonder eller möjligen ränta

Finns rätt många roliga tips på olika sidor. Bl.a. mycket här:
utdelningsseglaren.blogspot.com/

Permalänk

När jag hade dåligt med pengar köpte jag först mycket konserverade bönor. Nu skulle jag nog rekommendera frysta bönor istället, det är nyttigare och kostar typ samma.
Annars är exempelvis röda linser ett riktigt bra alternativ. Jag gör oftast sås med det genom att ta cirka 50% mer vatten än receptet och koka sönder dem på låg/medel-värme. Krydda med vitlök, grillkrydda och sambal oelek (jag använder även blandpeppar), om nom nom!

Annars va det vanligaste sättet att spara pengar att helt enkelt inte köpa saker eller skjuta upp till en bättre rea, så sparar man pengar dels på rean när den kommer och på att man klarade sig längre utan sin pryl.

En till grej man kan göra när man tjänar för lite pengar är att göra mycket research och hitta det bästa värdet för pengarna. T.ex. en DIY-luftrenare från Kina, istället för en dyr från Philips på Elgiganten. Nuförtiden tjänar jag rätt bra, så då har man råd att vara lat och bara köpa det som är mest bekvämt. En timme av min fritid är mer värd nu än när jag tjänade dåligt, jag kan räkna ut vad jag tjänar i timmen efter skatt och säga att jag måste spara lika mycket på en timme research för att det ska vara värt det. Nu är jag ändå lätt besatt av att göra research ändå... det har nog satt sina spår att växa upp och leva en del år som relativt fattig.

Permalänk
Medlem

Oh, var ska man börja. För min del handlade det i stort om en livsförändring där jag började ifrågasätta vad jag VERKLIGEN värderade i livet. Bara genom att göra en lista på det märker man ganska snabbt vad som hamnar i botten, och vad som kanske egentligen är helt onödiga utgifter, eller kortsiktiga begär. För min del hamnade familj, nära och kära, vänner på absoluta första plats, i övrigt, leva ett hälsosamt liv utan stress. känna mig närvarande och umgås med de jag bryr mig om och samtidigt ha tid med kreativa hobbys. Längst ner på listan hamnade saker som sportbil, stort exklusivt boende, takeaway-kaffe, äta ute etc.

Jag började också analysera vad ett hem behöver vara för mig (inte vad samhället eller idealen säger). och där kom jag fram att jag egentligen enbart behöver en bekväm sovplats, och en bekväm arbetsyta att sitta vid datorn eller för kreativa sysslor. Så det slutade med att jag köpte en liten lägenhet på 21kvm med avgift på 1100kr (jag hade kapital att köpa den kontant). Många tycker att jag är knäpp eftersom jag är 38år gammal och bosätter mig så. "Jag borde ha kommit längre i livet"... Men jag förstår inte statusjakten längre. jakten på konstant uppgradering (och skaffa sig lån upp över öronen). Jag har allt jag behöver. Samtidigt, det här enkla lilla hemmet ger mig inga som helst huvudbry. Det tar absolut ingen tid att städa, är i god standard och viktigast av allt, jag saknar absolut ingenting ifrån det "extravaganta liv" jag levde (i en 140kvm våning) för ett par år sedan. Möbler har numera flera funktioner. Sängen är min sovplats, men samtidigt avslappningsplats för tv-tittande, tv-spel och musiklyssning, mitt arbetsbord/datorbord kan dras ut mitt i rummet och användas som ett stort matbord eller arbetsbänk (då datorn är fristående och skärmen vägghängd). Det handlar inte om att vara dumsnål, utan snarare att ifrågasätta och värdera vad som är viktigt, skala bort allt onödigt och behåll enbart det man verkligen behöver och värderar. När man lever själv (som jag gör), varför ha många rum när man ändå bara kan infinna sig i ett rum åt gången? Tänk istället hur en yta kan anpassas för att ackommodera din livsstil på bästa möjliga sätt. och på så sätt bygga upp ett "hem på dina villkor", snarare än utefter en mall byggd på samhällsideal. (man måste inte ha dedikerad matplats-, vardagsrum, sovrum, kontor etc. såvida det inte är väldigt viktigt för dig)

Vad det här livet har erbjudit mig är att jag kan arbeta som konsult i ett år, därefter ha kapital nog att vara ledig i 2år, eftersom mina utgifter är så otroligt låga. Jag kan följa drömmar (som för tillfället är att skapa ett ambitiöst tv-spel samt att resa), umgås med människor jag älskar. Den enda utgiften jag har är mitt boende och att köpa mat till mig själv. Matkassan ligger på 1000-1500kr i månaden (äter veganskt, så det blir olika typer av bönor och säsongsbetonade grönsaker). Och grejen är, för första gången i mitt vuxna liv känner jag ingen stress, jag är fullkomligt lycklig och kan ägna min tid åt det jag tycker är kul och människor jag tycker om.

Så... Mitt tips är, koncentrera dig- och ta en sak i taget, det viktigaste först, minimera dina regelbundna utgifter, plocka bort all onödig skit från ditt liv, börja spara. Köp/betal av ditt boende (och alla lån), eller varför inte bo tillsammans med någon under en kortare period? Lägg enbart pengar på saker du värderar att lägga pengar på, och jämställ alltid pengar med "tid". Att upprätthålla ett dyrt begär kan kosta dig otroligt mycket arbetstimmar. Vilket (när du tänker på detta sätt) kan resultera i att du faktiskt inte värderar begäret längre.... Vissa gånger kan det t.o.m vara mer värt att köpa saker/tjänster än att göra saker själv, men ofta tvärtom.

Livet är lite för kort och värdefullt för att spenderas på onödigt arbete för att köpa onödiga prylar eller tillfredsställa onödiga begär. När man tar sig an ett nedskalat liv inser man faktiskt hur väldigt lite man behöver för att vara lycklig (och personligen blev jag till och med MYCKET lyckligare på köpet).

Jag tror det är där kärnan finns... bygg ditt liv med "lycka" som målsättning istället för pengar. (även om pengar är ett medel för att nå dit).

Nu blev det lite livsbejakande, hoppas att det inte gör något.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Något jag inte sett någon prata om i tråden än är "Det är dyrt att vara fattig / billigt att vara rik"

Kolla över din konsumtion och funderar över vilka bulkvaror du spenderar väldigt mycket av dina pengar på. Min svägerska använder en speciell hårspray hon tycker fungerar bra, av det dyrare slaget och hon kommer aldrig byta märke. Så brorsan bestämde sig för att beställa hem 12 flaskor från Tyskland till priset av 6 i butik och halverade på så sätt kostnaden. Det kan ofta vara billigare att köpa en nyare bil än att satsa på något begagnat som kommer kosta i reparationer. Det är ofta fördelaktigt att äga sin bostad över att hyra. Alla dessa saker kräver ju att man spenderar sina pengar, fast på ett vettigt sätt där de kommer att kosta mindre i längden.

Permalänk

Har alltid 0kr på kontot innan lön men för att kunna spendera lite extra på onödiga saker så har jag slutat köra bil och cyklar överallt. Mitt andra tips är att sluta köpa påsar i butiken och skippa mobil abonnemang

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Lite som @irre skrev tidigare.
Spara är bra men att spara överdrivet är inte alltid rätt väg att gå. Det går inte att planera att man ska bli gammal med hälsan i behåll. Har själv en far som gick bort vid 57 och en mor som gick bort vid 62 års ålder.
Jag är väldigt glad att de levde upp nästan alla sina pengar på resor, upplevelser och god mat. Minnet att de levde och var glada är 1000 gånger mer värt än ett eventuellt arv om de suttit hemma i huset och ätit nudlar var dag.

Permalänk
Medlem

@HenrikM: Det knyter an till mitt inlägg om en "enklare livsstil" ovan. Välj att leva livet med lycka som mål snarare än pengar... Problemet med pengar och konsumtion är att det i många fall kan överskugga lycka. För min del är "tid" så otroligt mycket viktigare än pengar, begär, prylar och-/eller dekadens. Det är viktigaste för alla människor är att kritiskt granska vad som är viktigt i livet för en själv och leva utefter det. Livet är kort och värdefullt. Jakten på pengar, materiell lycka eller säkerhet kan ofta hindra en från att hitta sann lycka. Däremot är pengar och sparande ett oundvikligt medel för att nå dit.

beklagar dina föräldrars tidiga bortgång.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Rädslan för att ta saker på kredit tycker jag är överdriven. T ex är det ibland ett bra sätt att köpa saker man behöver när priset tillfälligt är mycket lägre. Säg en vara för 10 000 kr som är sänkt till 7000 kr. Om du då tar det på kredit och får betala några hundra i ränta, så är det ändå en bra affär, jämfört med att behöva köpa till fullpris när man har sparat ihop pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: problemet med kredit är att människor inte har det ekonomiska sinnet att hantera det, speciellt när man börjar lägga flera inköp på kredit. Månadskostnad får många att känna att saker kostar mindre än de gör och till sist sitter man med väldigt höga månadsutgifter utan utrymme att kunna ekonomiskt manövrera sig. Kreditbolag vet om att konsumenter är mer benägna att lägga pengar på saker de inte egentligen har råd med. Eftersom kostnaden utslagen över tid inte känns lika jobbig som en större klumpsumma. Problemet i mina ögon är att svenskar egentligen har ekonomi stark nog för att kunna köpa saker kontant. Har man inte det, då bör man se över sin ekonomi. När jag var student hade jag en buffert på 20 000kr. Nu när jag har arbetat i 10år ligger min buffert på 100 000kr. Jag kan praktiskt taget köpa en ny, mindre bil ifall min nuvarande går sönder. Om jag blir långtidsarbetslös finns det en säkerhet som skänker lugn och trygghet. Att leva under sina tillgångar är verkligen en bättre situation snarare än att leva utöver sina tillgångar. Försöker man få månaden att gå ihop i slutet av månaden, eller inte ha råd med saker man behöver, då är man ganska illa ute och hade mått bra av en enklare levnadsstil.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Finns bra tips i början med rea och kopunger, finns en blogg som heter gratisprinsessan med kopunger och tips och matsmart finns massor med billig mat och champo allt möjligt annat.
Fuelcell är en bra aktie ren kassako.
Kan ladda upp några bilder från aktier jag håller koll på och tjänat 1500% senaste 3 åren så förvandla pengar är inte svårt.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Rädslan för att ta saker på kredit tycker jag är överdriven. T ex är det ibland ett bra sätt att köpa saker man behöver när priset tillfälligt är mycket lägre. Säg en vara för 10 000 kr som är sänkt till 7000 kr. Om du då tar det på kredit och får betala några hundra i ränta, så är det ändå en bra affär, jämfört med att behöva köpa till fullpris när man har sparat ihop pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så sparar man så att man har minst 10 000 kr på kontot så kan du köpa den för 7000 kr utan avgifter.

Permalänk
Medlem

Fasta kostnader: 3000 kr
Lagad mat: 3000 kr
Alla övriga kostnader: 2000 kr
Allt över 8k (högt räknat ink. alla inköp) blir att spara.

Tips:

  • Bo inte ensam.

  • Jag undviker lunch ute, brukar vara rätt skabbigt och inte lika gott som att göra själv. Köp kvalitetsmat istället.

  • Spara är kul, kolla investeringar och fundera på världen om 10 år. OBS! Det är bara pengar få inte panik när du "förlorar" 30%.

  • Innan köp kolla och jämför noggrant med liknande produkter, chansen är att du har tröttnar när du väl ska beställa.

  • Köp inte saker för att det är billigt om du inte behöver det

  • Dyra köp ska helst vara saker som kan brukas länge eller inte falla i värde: högtalare, skärm, träningsutrustning istället för datorer och mobil

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Rädslan för att ta saker på kredit tycker jag är överdriven. T ex är det ibland ett bra sätt att köpa saker man behöver när priset tillfälligt är mycket lägre. Säg en vara för 10 000 kr som är sänkt till 7000 kr. Om du då tar det på kredit och får betala några hundra i ränta, så är det ändå en bra affär, jämfört med att behöva köpa till fullpris när man har sparat ihop pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här tog mig alldeles för lång tid att förstå, använd förbövelen alltid kreditkort, det är gratis pengar.

Jag maxar också alla lån som ger låg eller ingen ränta, inflationen är på 1.7% betalar du under det så har du tjänat på att låna.

Lägger också till, prata med din bank om att sänka din låneränta, jag gör det var tredje månad när mina lån förnyas och har alltid lyckats förhandla ner dem.

Permalänk
Medlem

Eller så skiter man i kredit och använder sparade pengar istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Eller så skiter man i kredit och använder sparade pengar istället..

Eller så använder man kreditkort som ger ett mervärde, t ex cashback, flygmil eller liknande. Givetvis betalar man sina räkningar från kreditbolaget varje månad så att man inte behöver betala ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Rädslan för att ta saker på kredit tycker jag är överdriven. T ex är det ibland ett bra sätt att köpa saker man behöver när priset tillfälligt är mycket lägre. Säg en vara för 10 000 kr som är sänkt till 7000 kr. Om du då tar det på kredit och får betala några hundra i ränta, så är det ändå en bra affär, jämfört med att behöva köpa till fullpris när man har sparat ihop pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Har man inte 7000kr ens att skaka fram så är det trista svaret att man inte behöver saken utan behöver arbeta ihop en liten buffer istället.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Mitt bästa spartips är att gifta sig - då betalar andra hälften 50%.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Har man inte 7000kr ens att skaka fram så är det trista svaret att man inte behöver saken utan behöver arbeta ihop en liten buffer istället.

Klart man har 7000, bara extremt dumt att betala det själv

Permalänk
Hedersmedlem

Vid en del tillfällen kan kreditköp och lån mycket väl vara lönsamt. Men det viktigaste är att man vet vad man gör när man tar beslutet kring kreditköp eller att betala direkt.

Vi kör större delen av alla köp på ett Visa-kort, det ger runt 50-100kr i månaden tillbaka som går att använda bland annat att tanka för. Bara dumt att inte utnyttja det när det dessutom är gratis. Krediten betalas självklart av varje månad så nån ränta att betala blir det aldrig.

Kom att tänka på att ha nära till jobbet minskar utgifterna ganska rejält. Man kan inte alltid välja jobb efter vart det ligger eller hitta boende nära jobbet, men räkna på det vad som är vettigast. Tusenlapparna rullar ganska snabbt iväg ju längre avståndet blir.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vid en del tillfällen kan kreditköp och lån mycket väl vara lönsamt. Men det viktigaste är att man vet vad man gör när man tar beslutet kring kreditköp eller att betala direkt.

Vi kör större delen av alla köp på ett Visa-kort, det ger runt 50-100kr i månaden tillbaka som går att använda bland annat att tanka för. Bara dumt att inte utnyttja det när det dessutom är gratis. Krediten betalas självklart av varje månad så nån ränta att betala blir det aldrig.

Skulle inte kalla det kreditköp, du använder ju kredikortet som ett betalkort (dvs betalar hela räkningen när den kommer utan ränta). Så gör vi också, men gör alla inköp på det sättet, snyggt sammanställt, med bonus och alla de köpskydd och försäkringar som ingår i valt kort och det till enbart årsavgiftskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kan säga såhär från min egen sida, är väldigt sparsam och lever inte över min inkomst, dem flesta som hamnar hos inkasso etc lever ju långt över sin inkomst eller gör idiotiska beslut som att tex handla den där spritt nya TVn när man har en väldigt bra TV hemma redan bara för att kunna skryta lite mer.

Men back to topic, sparar runt 5 - 10000 kronor från min lön i månaden, beroende på utgifter given månad, ibland kan jag ligga ännu högre på summan, beror bara på hur vad man har för inköp/utgifter då.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har man inte 7000kr ens att skaka fram så är det trista svaret att man inte behöver saken utan behöver arbeta ihop en liten buffer istället.

Det låter som en bra idé, tills det går över styr och man gjort två - tre sådana "bra köp" på en vecka och sedan sitter man i skuldträsket och begär att få skuldsanering som vi andra ska betala för att man är en idiot som inte kan jobba och spara som dem flesta andra.

Kan man inte ta rationella beslut med sin ekonomi och faktiskt tänka vuxet borde man bli omyndigförklarad.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Varje gång ni ser att någon annonserar om att ni "sparat" pengar på att köpa något, tänk då om och tänk rätt, nämligen: Ni SPENDERAR lite mindre, men sparar? Knappast.

Skickades från m.sweclockers.com

Väljer man det billigare alternativet så är det klart man "sparat". Vissa använder sig av den felaktiga termen "tjänat".

Att inte spendera några pengar alls är såklart det ultimata. Men inte riktigt realistiskt om man inte snyltar på någon eller lever utav vad naturen ger, om det ens är möjligt i dagens värld.

Jag sparar pengar genom att minimera utgifterna.

Permalänk
Medlem

Största problemet är väl mest att folk ej tänker på "små" utgifter och allt sånt kan bli dyrt. Bor inte längre i Sverige men minns typ mackor på cafe som kostar typ 49 kr, taxi som kostar 500 kr+ och massa andra utgifter som man lätt kan välja bort.

Men lättast är ju som nån sa att börja spara i aktier/fonder och det blir snart ganska beroendeframkallande. Så istället för att spara ihop 15 000 sek för att köpa en dator så håll ut, spara undan pengar och snart kan du finansiera alla dessa onödiga saker med avkastningen istället. Jag har resekonto, teknik-konto, vinkonto, lyxkonto (massage etc) där jag varje år tar ut minst 75% pengar för onödig konsumption. Det finansierar sig själv.

Efter ett tag på att hålla i utgifterna och spara är det dock lätt att man blir lite överdriven. T ex la jag nyligen en timma på att hitta en billig och bra tupperware, en timma av min tid för att spara typ 4€?! Är min tid inte värd mer än så?

Visa signatur