Skrivet av john00133:
vad jag menar är att ju mer skog vi tar bort ju mer koldioxid kommer att förbli koldioxid, om vi slutar att hugga ner en av världens största skogar för att odla soja och palmolja så kommer utsläppen minska rätt drastiskt, iomed att palmolja är en av världens största miljöbovar vi har just nu, och sorgligt nog så innehåller massor med vego produkter palmolja och om det ska fortsätta innehålla palmolja så kommer det tyvärr att inte funka leva med bara vego produkter för utsläppen kommer inte bli någon direkt skillnad skulle jag vilja anse... anledningen till detta är att man måste fortfarande använda massor med olja för att frakta dessa produkter....
Ja det är problematiskt, men kött kräver ju väldigt mycket större arealer än vegetarisk mat så självklart är det bättre att inte äta kött. Sen bör man väl undvika palmolja om man kan, men det är ju ändå bättre för miljön att leva endast på palmolja än att leva endast på biff liksom. Det finns också fler grödor som man bör undvika med tanke på deras klimatpåverkan, tyvärr är det flera som faktiskt är goda till skillnad från palmolja och sojabönor, som avocado eller ananas.
Skrivet av Jonas79:
Här har du en stor fördel om du kollar på begagnade Elbilar som Hyundai Kona Trend 64 Kw 2019 årsmodell som fått leverans tidigt dessa kostar 410 000 - 60 000 = 350 000 Sek , men pga av leverans tider på 6-8 månader så kan folk ta ut mer en nypris för att konsumenter som ej orkar vänta
64 Kw batteri har ca 440 km räckvidd så blev väldigt populär förra året.
Men som alltid tillgång och efterfrågan som avgör pris på en vara
Ett problem är ju att skattereglerna gör det fördelaktigt för norrmän att köpa nya bilar här och importera dem som begagnade till Norge. Då får de den svenska miljöbilspremien som inte finns i Norge, och de slipper betala de sjuka skatter som import av fossilbilar till Norge innebär. Ett sätt att lösa det vore väl att inte betala ut miljöbilspremien i en klump som idag utan sprida ut den över de första tre åren eller så. Man kan ju inte dra av det på skatten för elbilar har ju knappt någon skatt.
Skrivet av AdtranZ:
Skulle säga snarare en missuppfattning från din sida. Ingen har pratat om bonus till politiker eller annat. Varenda förslag och skattehöjning kommer av att man tänker på "klimatet", kan du redogöra hur man gynnar klimatet genom att höja bensinskatten? Bilåkandet kommer inte minska för att det kostar 17kr/l eller 20 kr/l snarare måste man ha kanske 50kr/l innan man ser en skillnad.
Den här uppfattningen av att politiker är giriga är så konstig i mina ögon, det är inte deras pengar, de gynnas inte av att skatteintäkterna ökar några promille utan de har en budget de ska balansera (bortsett eventuella överskottsmål).
Men till själva grundfrågan så tror jag absolut att även små ökningar av kostnaden för att köra bil gör att det körs mindre bil. Sen är det inte en direkt relation förstås, folk har i allmänhet inte en fast budget för transporter per månad eller så och människor är inte så rationella, men om man pendlar till jobbet så gör man förstås kalkylen. Om man åker kollektivt kostar det x kronor och tar y minuter, kör man bil så kostar det a pengar och tar b minuter. Om a går upp så blir kollektivtrafiken mer attraktiv. Men också förstås om y går ner, alltså att kollektivtrafiken blir mer effektiv tidsmässigt, så man borde ju satsa där också, men man verkar fokusera på att öka x (och y) och sen låter man a och b öka också. Där finns ett visst feltänk förstås.
Citat:
Vad jag menar är att man gör en del höjningar här och där, både på bensin, trängselskatt, tullar, parkeringar, bilskatt på utsläpp osv osv osv. På vilket sätt är detta bra för miljön? Självklart går dessa skattepengar till annat därför tycker jag de ska sluta med hycklandet att man tänker på miljön när man i själva verket behöver få in mer skatter.
Tja, skattepengar är normalt inte öronmärkta och det är ju ganska logiskt att exempelvis bilskatter går till att förbättra kollektivtrafiken, cykelbanorna eller liknande då de är ett, ur ett samhällsekonomiskt och klimatmässigt perspektiv, bättre alternativ till att åka bil.
Citat:
Absolut här har du ett bra förslag med incitament, men man kommer inte ifrån restiden, att man först ska åka bil 20-40min ställa bilen vid någon tågstation för att fortsätta ytterligare en timme. Här blir det dubbla kostnader för bilåkaren båda för bilen/parkering plus att äga ett månadskort för pendlandet. Det krävs kraftiga incitament men även ett kraftigt förbättrat kollektivtrafik, fler snabbtåg, direktbussar till olika delar av länet för att minska restider osv.
Fast tåg är ju normalt sett snabbare än bil när man väl är på tåget, det som tar tid är ju byten (och trafikstörningar, men de händer ju på vägarna också). Så ditt exempel med 20-40 minuter bil och sen en timme tåg hade sannolikt tagit ungefär lika lång tid med bilen, om inte tågstationerna ligger väldigt dåligt till eller så. Och pendelparkeringar är oftast antingen gratis eller ingår i månadskort till kollektivtrafiken.
Har man lång väg att pendla så brukar tåg vara väldigt bra tidsmässigt, dessutom är ju tåg väldigt komfortabla jämfört med de de flesta andra kollektivtrafikslag. Där det inte fungerar så bra är på en del kortare distanser kring tätorter med många byten och så, eller förstås om man måste åka åt fel håll för att byta eller liknande. Men ju längre väg desto mindre del av tiden går ju åt till det runtomkring och desto större chans att tåget åker åt rätt håll en större del av vägen.
Citat:
Självklart är det så att fattiga inte har råd med bil, så har det alltid varit och kommer alltid att vara, det är inget man kan göra åt. Vad jag menar är den stora skaran som har det helt OK ställt, medelklassen/arbetarklassen. Som använder bilen både till från arbete men också till och från förskolor/skolor, träningar för barn, storhandla mat osv osv. Att utföra allt detta på diverse olika tider på dygnet utan en väl fungerade kollektivtrafik är nog omöjligt. Att höja alla skatter för att "värna om miljön" när man i själva verket inte gör något för miljön sticker nog i ögat på många.
Fast alla dessa saker kanske inte är så nödvändiga egentligen? Jag märker ju att alla mina kollegor med lite större barn än jag ägnar en stor del av sin fritid till att köra runt barn till och från olika aktiviteter, till och från skolan och så, men när jag växte upp gjorde man inte det alls. Och fanns det inga alternativ så samordnade man, föräldrarna turades om att köra så många som fick plats i bilen, inte ett barn per jätte-SUV som idag. Och när det gäller handling så finns det ju faktiskt helt ok alternativ idag på många ställen med hemleveranser eller upphämtning av färdigplockade kassar på vägen hem från jobbet.
Citat:
Visst är det så att folk kommer skifta om till andra jobb och att bilarna inte kommer att försvinna på väldigt länge, problemet är bara att man stramar åt arbetarklassen så hårt att de inte kommer att ha kvar några större marginaler för att skatterna är så pass höga för att ens ha en bil. Är man beroende av bilen så blir det lite "skyll dig själv".
Jo, det behövs ju bättre alternativ, eller kanske snarare att man förbättrar de alternativ man har idag med bättre (och billigare) kollektivtrafik och varför inte subventionera bilpooler och liknande för de som behöver bil ibland.
Bor man på landet så är det lite värre förstås, men fortfarande har man ju gjort ett val att bo på landet där boendekostnaderna är låga och transportkostnaderna höga. Transportkostnaderna stiger nog snabbare där än i tätorter också, men samtidigt stiger boendekostnader snabbare i tätorter än på landet.
Citat:
Här är det ju perfekt tillfälle att övertyga den stora massan,
Politikerna kan gå ut med "vi höjer bensinpriset med x antal kronor, vi höjer bilskatt på utsläptt, parkeringar på kommunala vägar" i gengäld kommer vi att bygga dessa nya busslinjer, tåglinjer osv osv. Det hade övertygat väldigt många bilister när man ser att det händer något och väldigt många hade börjar åka kommunalt när de ser att det plötsligt går snabb bussar även från den kranskommun man bor i. Istället suger man ut bilisterna så mycket det bara går utan att man får något tillbaka.
Jo, och så får man bensinuppror och liknande. Det är ju ett problem med all politik eller alla större förändringar som man försöker genomföra.
Skrivet av GuuFi:
Såg inte röken av reseavdrag när jag själv bodde i glesbygd, gör reseräkningar för skattefri återbetalning varje vecka på jobbet sen jag flyttade till Stockholm.
Då bodde du nog inte så himla glest egentligen, eller så hade du bara nära till jobbet. Oavsett så kom du hyfsat billigt undan då du inte la mer pengar än grundavdraget för reseavdrag på pendling.
Citat:
Och angående glesbygdsstöd, enda jag såg var runt 10kr avdrag på bilskatten, per år, inkomstskatten var faktiskt högre i förra kommunen än nuvarande.
Glesbygdsstöd är inte till privatpersoner utan består av stöd till verksamheter som ger antingen ökad service eller arbetstillfällen i glesbygd.
Citat:
Kan inte påstå att det finns mycket i storstäderna som produceras lokalt och gynnar befolkningen, en stor del är administrativa tjänster som egentligen inte behöver vara i storstäderna.
Fast det finns väldigt mycket mer än glesbygd och storstäder, och det är där det mesta produceras. Tittar jag i mitt närområde så finns det en hel del produktion av livsmedel i Göteborg även om det till stor del består av förädling av råvaror från områdena runtomkring eller längre bort. Men det finns massvis av bönder i Göteborgs närområde, Halland, Bohuslän och Västergötland, som odlar allt möjligt. Stora producenter har ju en tendens att lägga sin produktion i närheten av råvaror, arbetskraft och bra infrastruktur och således ligger de sällan i glesbygd.
Citat:
Finns mer än mat som får det här landet att gå runt, majoriteten skulle jag påstå kommer från norra delen av landet.
Jo, det finns mycket råvaror i form av järnmalm och skog i norra halvan av landet men även där är ju jobben mestadels koncentrerade i tätorter. Och vi går ju mot att allt mer exportera tjänster snarare än råvaror och tjänster är än mer beroende av att finnas där det finns folk liksom.
Citat:
Och gällande utsläpp och bensinpriser så tror jag inte storstäderna är så effektiva med 1-3 timmars restid för 5 mil i värsta fall.
Jag vet inte vart de skulle ta så lång tid, det är väl ifall man ska igenom en storstad mitt under rusningstrafik möjligtvis. Men poängen är väl att man inte behöver åka fem mil någonstans om man bor i en storstad. Man kan göra det för att besöka folk eller åka på utflykt eller liknande, men det finns väldigt få saker fem mil bort från en storstad som inte finns i storstaden när det gäller service, handel, aktiviteter och sånt. Däremot håller jag med om att trafiken är ett problem emellanåt, men det är ju för att folk inte använder kollektivtrafiken som finns och det hoppas man väl att denna höjning av skatten ska hjälpa till med.
Skrivet av Trigger:
Två saker
Det ger bara öppning till en svart marknad (som gynnar vem) lite som Sveriges alkoholmonopol.
Det finns siffror på vilka mängder alkohol som skeppas ner till Tyskland och som körs/smugglas tillbaka hit igen. Över 100 000 ton utsläpp av co2 per år pratar vi om
Det är lätt för en smugglare att köra till Tyskland och lägga några lådor sprit i bagageluckan och tjäna ett antal tusen på det, speciellt eftersom det knappt är olagligt. Det är inte lika lätt att få hit några kubik bensin som hade krävts för att det skulle löna sig. Tankbilar kontrolleras rätt noga i tullen och de behöver kunna redogöra för varenda droppe i lasten.
Citat:
Vad gäller Stockholm så är man bland de bästa i världen på att åka kommunalt till jobbet.
Vid de mest belastade perioderna en vanlig vardag så åker över 70% med kommunala medel till jobbet. Har ingen koll på andra städer men Umeå tex är väl ett dåligt exempel där kollektivtrafiken inte funkar speciellt bra (egen erfarenhet). Finns säkert anledningar, för att en dieseldriven buss ska gå ihop sig rent utsläppsmässigt så pratar vi om att ersätta ca 20-30 personbilsresor. Inte helt oproblematiskt i mindre städer kan jag tänka mig
En modern dieselbuss drar runt 2,5 liter per mil så det räcker ju att ersätta typ 2-6 personbilar beroende på förbrukning. Många bussar går också på gas eller är någon form av hybrider, här finns till och med linjer som är helt elektriska.