2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Avstängd

@Trigger: I min stad var det många herrans år sedan bussarna drevs med diesel, miljöbussar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men som jag tog upp tidigare i tråden om regeringen ökade subventionen till 120 k , mer bidrag på laddboxar + infrastruktur för laddning byggdes ut samtidigt som man höjer priset på fossila drivmedel för att finansiera denna satsning tror jag att fler skulle köpa Elbilar.

För då blir Bonus/malus i större skala bara kolla Norge som har momsen avdragbar med högre priser på fossila bränslen.

För först när folk ser större fördelar så byter dom till det mest ekonomiska valet.

Jag tror det kvittar faktiskt, subventioner är också en form av marknadsmanipulation. Vilka fler marknader ska vi subventionera? Varför inte subventionera samtliga marknader? Då finns det ju inga dåliga affärsidéer.

Ska priserna komma ner och bli konkurrens kraftiga måste tillverkning/materialkostnader för batterierna sjunka rejält. Men dessa är väldigt råvaru tunga, och det är dyrt att bryta relativt sällsynta mineraler och metaller. Återvinningen är inte heller speciellt lönsam. Ett Tesla batteri innehåller 63kg litium(10 000 mobiltelefoner)

Men batterikostnaden har trendat neråt i takt med utvecklingen, dock är efterfrågan väldigt stark. Vi får se när de större aktörerna ger sig in i batterimarknaden på allvar, dessa har nyss börjat. Det är alltid dyrt att ligga i framkant med ny teknologi, ibland kan det vara bättre att låta konkurrenter skotta vägen, och sen ta över stafettpinnen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nu är det ju så att el produceras i huvudsak med fossila bränslen som energikälla och produktionen inkl. distribution till vägguttag når bara en verkningsgrad om strax över 30%. Motsvarande siffra för produktion av bensin och diesel, inkl. distribution till bensinmack är ca 80-85%. Skillnaden är därför i praktiken betydligt mindre än vad du vill göra gällande

Accelerationsprestanda är enbart beroende av motoreffekt, verkningsgrad har ingen påverkan.

I Sverige så produceras inte el i huvudsak av fossila bränslen som energikälla inte heller om man tittar totalt på hela EU så är det i huvudsak inte fossila bränslen som används vid elproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Circle K har släppt en elbilsrankning. Datan kommer från SCB och Power Circle och talar om hur elbilsanvändningen ser ut i de olika regionerna. I undersökningen läggs fokus på elbilsägandet och utbudet av laddningsstationer per invånare. På en 19:e plats av 21 möjliga hittar vi Västerbotten.

Varje år sker en ökning av antalet elbilar men ökningen är liten om man jämför med andra regioner. I september beräknades det finnas 1213 laddningsbara bilar och 139 laddningsstationer i Västerbotten. Ungefär hälften av dessa elbilar är företagsägda. Gotland ligger på första plats i rankningen, följt av Halland och Södermanland.

Jo och det är nog ganska förväntat tänker jag med tanke på hur många ser på elbilar idag, många myter lever kvar och det finns ju reella problem med att köra rena elbilar som jag tog upp tidigare och som du nämnde i tidigare inlägg (t.ex. laddplatser).

Många företag har som policy att de anställda ska köpa miljövänliga bilar, så det är inte förvånande att det görs. Många gånger kan man även ladda bilen på företaget eller hotell när man är ute och åker.
Sen kommer ju även dessa bilarna nå ut på begagnatmarknaden om några år, så det är positivt att dom vågar satsa.

Jag kan ha en viss förståelse för att kommuner inte går all in och bränner pengar på laddstationer och elbussar, det kostar en massa och dessa pengar är ju skattepengar som ska räcka även till annat.
Det är trist att gassatsningen som gjordes på 90talet och en bit in på 2000 talet kom av sig, om detta väl letat sig uppåt i landet (som det sakta gjorde) så tror jag det sett annorlunda ut när det gäller alternativ till diesel och bensin idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag tror det kvittar faktiskt, subventioner är också en form av marknadsmanipulation. Vilka fler marknader ska vi subventionera? Varför inte subventionera samtliga marknader? Då finns det ju inga dåliga affärsidéer.

Ska priserna komma ner och bli konkurrens kraftiga måste tillverkning/materialkostnader för batterierna sjunka rejält. Men dessa är väldigt råvaru tunga, och det är dyrt att bryta relativt sällsynta mineraler och metaller. Återvinningen är inte heller speciellt lönsam. Ett Tesla batteri innehåller 63kg litium(10 000 mobiltelefoner)

Men batterikostnaden har trendat neråt i takt med utvecklingen, dock är efterfrågan väldigt stark. Vi får se när de större aktörerna ger sig in i batterimarknaden på allvar, dessa har nyss börjat. Det är alltid dyrt att ligga i framkant med ny teknologi, ibland kan det vara bättre att låta konkurrenter skotta vägen, och sen ta över stafettpinnen.

Vi subventionerar ju redan idag all bilism och där inkluderas fossilbilar, vi kanske ska lägga av med den först. Tror dock inget parti vågar ta i den frågan med tång för det är få frågor som är så kontroversiella som när fordonsägares plånböcker påverkas på kort sikt.

Norge och Danmark subventionerar inte fossilbilar på samma sätt och då upplevs inte steget till en elbil eller hybridkärra inte lika stort när man tittar på prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nu är det ju så att el produceras i huvudsak med fossila bränslen som energikälla och produktionen inkl. distribution till vägguttag når bara en verkningsgrad om strax över 30%. Motsvarande siffra för produktion av bensin och diesel, inkl. distribution till bensinmack är ca 80-85%. Skillnaden är därför i praktiken betydligt mindre än vad du vill göra gällande

Accelerationsprestanda är enbart beroende av motoreffekt, verkningsgrad har ingen påverkan.

@Cad_edis Jämtland har mest Vattenkraft + en hel del vindkraft.

Kollar du söderut är det mer kärnkraft + vindkraft + vattenkraft ingen av dessa påverkar Co 2 utsläppen.

Finns inga Kolkraftverk eller naturgasverk som jag känner till så vad har du fått dina uppgifter från ?

Har du solpaneler på huset kan du producera egen el till att ladda bilen också.

Blivit väldigt populärt i England och USA med detta och byggs till och med bostäder med denna inriktning och marknadsföring

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Visst men i dagens tidning stog de att Västerbotten ligger långt efter.

Västerbotten har hamnat långt efter när det gäller elbilsanvändning. Här införskaffas inte lika många laddningsbara bilar som i andra regioner. Utbudet av laddningsstationer är också sämre, det visar en ny undersökning.

Och här i Umeå har de inte hänt ett skit dom senaste åren, den enda laddstation som byggs ut är Tesslas egna, inte en enda ny laddstation har byggts på flera år, är som att allt har stannat upp, för 4-5 år sedan var de massa snack om laddstationer och allt som skulle satsas, och de byggdes några stycken med stöd från Umeå Energi men sedan dess har inget hänt, Komunen tog även bort gratis parkering för el bilar i centrala stan så att skaffa el bil i Umeå är inget folk gör, finns dock en hel del Tesslor.

Folk kommer aldrig köpa el bil som de ser ut nu i sammhället. finns ingen som helst uppmuntran till köp, dom är dyrare och de är ont om bra laddstationer som sagt eftersom vi ligger efter, ingen satsar på el här uppe.

Läste en intressant artikel angående varför Norge har mer laddstoplar en innevånare och typ 50%+ av befolkningen kör el bil.

Dom jämförde den vanligaste Volvo disel bilen som säljs i Sverige mot Tessla model 3.

I sverige kostade Volvon runt 300.000 kr och Tessla kostade mer en 500.000 Kr, vet inte om de var max utrustade eller ej.
I Norge är de tvärtom. där kostar Tessla runt 300.000 kr och volvo nästa 600.000 kr.
Så valet är enkelt i Norge, skatten var också extremt hög på volvon, tror de var över 30.000 kr per år så åker man inte el bil i Norge ja då blir man straffad ordentligt och de är nog därför så många kör el bil, Sverige måste nog göra något liknande, de måste löna sig att skaffa el bil vilket de inte gör just nu, är dyrare i inköp jämfört med motsvarande fosilbil.

Bodde man i Norge hade man nog en Tessla idag.

Norge drar bort 25% moms på alla Elbilar Tesla modell 3 standard range+ 549 900 Sek - 25% = 412 425 kr

136 475 kr avdrag nu tror jag inte merparten skulle köpa i denna prisklass i Sverige så tror en rak 120 000 Sek vs 60 000 Subvention i Sverige skulle göra mer genom slag på försäljningen samtidigt som man bygger ut infrastrukturen.

Tänk Skoda Citigo Electric 240 000 - 120 000 = 120 000 totalt för en liten stadsbil med 240 km räckvidd.

Detta måste självklart betalas och då höjer man Bensin/Diesel priset och folk ser fördelar att gå över till Elbilar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@Cad_edis Jämtland har mest Vattenkraft + en hel del vindkraft.

Kollar du söderut är det mer kärnkraft + vindkraft + vattenkraft ingen av dessa påverkar Co 2 utsläppen.

Finns inga Kolkraftverk eller naturgasverk som jag känner till så vad har du fått dina uppgifter från ?

Har du solpaneler på huset kan du producera egen el till att ladda bilen också.

Blivit väldigt populärt i England och USA med detta och byggs till och med bostäder med denna inriktning och marknadsföring

Han kanske tänker ur ett globalt perspektiv. Jag har inga exakta ”vetenskapliga” siffror men Google-krigar man lite ser man att över 50% av världens elproduktion kommer från kol och olja.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Norge drar bort 25% moms på alla Elbilar Tesla modell 3 standard range+ 549 900 Sek - 25% = 412 425 kr

136 475 kr avdrag nu tror jag inte merparten skulle köpa i denna prisklass i Sverige så tror en rak 120 000 Sek vs 60 000 Subvention i Sverige skulle göra mer genom slag på försäljningen samtidigt som man bygger ut infrastrukturen.

Tänk Skoda Citigo Electric 240 000 - 120 000 = 120 000 totalt för en liten stadsbil med 240 km räckvidd.

Detta måste självklart betalas och då höjer man Bensin/Diesel priset och folk ser fördelar att gå över till Elbilar.

Fast både Danmark och Norge har sedan många år haft rejält mkt högre pris på bilar generellt, så steget till en Elbil eller hybridbil är inte stort även utan deras subventioner på el-bilar. Norge och Danmark subventionerar inte heller fossilbilar som vi gör på samma sätt i Sverige, det är också något vi gärna glömmer bort när vi pratar om prisskillnader och att elbilen upplevs som dyr.

En vanlig VW Passat med fossilspis börjar på 280tkr SEK i Sverige, samma bil i Danmark och Norge kostar runt 500tkr SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Han kanske tänker ur ett globalt perspektiv. Jag har inga exakta ”vetenskapliga” siffror men Google-krigar man lite ser man att över 50% av världens elproduktion kommer från kol och olja.

Nu minns jag inte exakt siffra men minnet säger mig att det är över 60% som är fossila och den siffran ökar med 2% för varje år då u-länder bygger ut sin produktion eller kina som ska bygga flera tusen nya kolkraftverk. (dom får nog skynda sig om dom ska följa paris avtalet till 2030 vilket dom troligen inte kommer göra när det börjar närma sig. ( Lars Bern gick igenom det för någon månad sedan)

läste igår kväll en artikel från något år sen att av dom 0.04% koldioxid står människan för ca 4% och sverige står för 2 promille av dessa 4% så frågan är, vad är klimat vinsten för det vi gör i sverige? (om det är en vinst att minska koldioxiden) rimligen borde dessutom vår del var än mindre i dag då andra länder ökar sina utsläpp.

Något jag måste fråga er som tror på klimathysterin, har ni telefoner,datorer, köper ni kläder,tandborstar osv? hur driver ni lägenheten/huset? Är rent nyfiken för det är ju ordentliga utsläpp av produktionen av prylar. hur var det, ett batteri till en tesla släpper ut lika mycket som att köra en polo 20,000 mil, och detta är utan att rulla en enda meter med teslan. (vet inte om det stämmer det togs bara upp i förbifarten under en intervju)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Nog för att vi ska måna om vår planet, men den mänskliga faktorn för hur mycket vi påverkar klimatet globalt är i stort försumbart. Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda.
Att höja skatten "för att rädda miljön" är inget annat än ett stort fett skämt, en rökridå för de indoktrinerade som inte begriper bättre.

Vilka är "personer och sällskap med en mörk agenda"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nu minns jag inte exakt siffra men minnet säger mig att det är över 60% som är fossila och den siffran ökar med 2% för varje år då u-länder bygger ut sin produktion eller kina som ska bygga flera tusen nya kolkraftverk. (dom får nog skynda sig om dom ska följa paris avtalet till 2030 vilket dom troligen inte kommer göra när det börjar närma sig. ( Lars Bern gick igenom det för någon månad sedan)

läste igår kväll en artikel från något år sen att av dom 0.04% koldioxid står människan för ca 4% och sverige står för 2 promille av dessa 4% så frågan är, vad är klimat vinsten för det vi gör i sverige? (om det är en vinst att minska koldioxiden) rimligen borde dessutom vår del var än mindre i dag då andra länder ökar sina utsläpp.

Något jag måste fråga er som tror på klimathysterin, har ni telefoner,datorer, köper ni kläder,tandborstar osv? hur driver ni lägenheten/huset? Är rent nyfiken för det är ju ordentliga utsläpp av produktionen av prylar. hur var det, ett batteri till en tesla släpper ut lika mycket som att köra en polo 20,000 mil, och detta är utan att rulla en enda meter med teslan. (vet inte om det stämmer det togs bara upp i förbifarten under en intervju)

Nu har jag inget för Swebbtv som du tar din information från.

Dom är en YouTube kanal som profiterar på Sverige demokraterna starka fäste i Sverige.

Deras mål att öka följare och vinsterna.

Det gör dom via att ge följare vad dom vill höra och dom använder enbart klimat förnekare i deras egna video med manus för att nå ut med sitt budskap.

Räckte att börja kolla på ett sådant klipp från en likande tänkande person som dig att se igenom detta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@aragon

Du belyser verkligen en av de (enligt mig) stora problemen med hela debatten kring miljön just nu, nämligen att det alltid är klimatet som används som anledning till allt. Och då gör många det lätt för sig genom att helt enkelt säga att "jag tror inte på klimatkrisen" och så kan man leva som vanligt.

Vi har ju i många år även innan vi fokuserade stort på klimatfrågor brottats med miljöproblem och brottas fortfarande med det. Vi har som i-land en möjlighet att påverka och gå i bräschen för stora frågor samt sprida kunskapen till andra länder, det har gjorts i all år.

När det gäller telefoner, datorer, kläder, mat, plastartiklar osv så är det minst lika viktigt att tänka på vad man köper som när man köper en bil. Det finns alltid möjlighet att göra ett bättre val både sett ur ett miljö och människoperspektiv, både närmiljö och miljö för andra människor där t.ex. varan produceras.
Våra hus har genom åren blivit rejält mkt mer energieffektiva, både gamla och nya hus, inget snack om saken. Titta bara på alla luftvärmepumpar eller andra alternativ som värmer hus idag jämfört med 70 och 80talets el-element som användes då elen var snorbillig.

Produktionen av batterier och el-bilar blir allt mer energieffektiv den med, men även där är det viktigt (som med allt annat) att man läser på innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Nog för att vi ska måna om vår planet, men den mänskliga faktorn för hur mycket vi påverkar klimatet globalt är i stort försumbart. Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda.
Att höja skatten "för att rädda miljön" är inget annat än ett stort fett skämt, en rökridå för de indoktrinerade som inte begriper bättre.

Du har huvudet på skaft. (Obs, jag är inte sarkastisk)

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag tror det kvittar faktiskt, subventioner är också en form av marknadsmanipulation. Vilka fler marknader ska vi subventionera? Varför inte subventionera samtliga marknader? Då finns det ju inga dåliga affärsidéer.

Ska priserna komma ner och bli konkurrens kraftiga måste tillverkning/materialkostnader för batterierna sjunka rejält. Men dessa är väldigt råvaru tunga, och det är dyrt att bryta relativt sällsynta mineraler och metaller. Återvinningen är inte heller speciellt lönsam. Ett Tesla batteri innehåller 63kg litium(10 000 mobiltelefoner)

Men batterikostnaden har trendat neråt i takt med utvecklingen, dock är efterfrågan väldigt stark. Vi får se när de större aktörerna ger sig in i batterimarknaden på allvar, dessa har nyss börjat. Det är alltid dyrt att ligga i framkant med ny teknologi, ibland kan det vara bättre att låta konkurrenter skotta vägen, och sen ta över stafettpinnen.

Skrivet av reverend benny:

Vi subventionerar ju redan idag all bilism och där inkluderas fossilbilar, vi kanske ska lägga av med den först. Tror dock inget parti vågar ta i den frågan med tång för det är få frågor som är så kontroversiella som när fordonsägares plånböcker påverkas på kort sikt.

Norge och Danmark subventionerar inte fossilbilar på samma sätt och då upplevs inte steget till en elbil eller hybridkärra inte lika stort när man tittar på prislappen.

Tycker jag låter som ett utmärkt förslag att sluta subventionera alla fossil drivna fordon.

Vi börjar ha priser som Danmark och Norge på dessa.

Frågan är som sagt om någon vågar göra detta men skulle detta hända som en kombination med mitt förslag med att subventionera Elbilar med 120K lär man slippa höja fossila bränslen lika mycket för detta lär påkosta mycket av omställningen.

Men tror ändå att det skulle vara mer accepterat att enbart höja fossila bränslen vad tror ni ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tycker jag låter som ett utmärkt förslag att sluta subventionera alla fossil drivna fordon.

Vi börjar ha priser som Danmark och Norge på dessa.

Frågan är som sagt om någon vågar göra detta men skulle detta hända som en kombination med mitt förslag med att subventionera Elbilar med 120K lär man slippa höja fossila bränslen lika mycket för detta lär påkosta mycket av omställningen.

Men tror ändå att det skulle vara mer accepterat att enbart höja fossila bränslen vad tror ni ?

Ta bort fordonsskatt samt bränsleskatt, och sen ta bort subventionerna, då har du din fria marknad. Inga politiker som ska ge med ena handen och ta med den andra.

Men något säger mig att detta skulle vara en dålig affär för pappa stat. Låt oss se, naturskyddsföreningen säger "Den största delen av de klimatskadliga subventionerna är skatteundantag för fossila bränslen som varje år subventioneras med omkring 12 miljarder kronor."

Energiskatt bensin: 11,6milj
Koldioxidskatt bensin: 7,7milj
Fordonsskatt: 13,2milj

Läser jag fel eller blev ovanstående summa större än 12milj? Jag misstänkte då detta. Men var inte oroliga skatterna kommer även till elbilarna, inom sinom tid.

Själv bryr jag mig föga, äger inga fordon, för mycket punktskatter runt dessa.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Subventioneras fossildrivna fordon i Sverige? Jag trodde att de länder som priser jämförs mot helt sonika hade en extra straffskatt som vi i Sverige inte har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu har jag inget för Swebbtv som du tar din information från.

Dom är en YouTube kanal som profiterar på Sverige demokraterna starka fäste i Sverige.

Deras mål att öka följare och vinsterna.

Det gör dom via att ge följare vad dom vill höra och dom använder enbart klimat förnekare i deras egna video med manus för att nå ut med sitt budskap.

Räckte att börja kolla på ett sådant klipp från en likande tänkande person som dig att se igenom detta

klimat förnekare? jag tror ingen förnekar att det finns ett klimat, dock ifrågasätter man hur mycket påverkan människan har på klimatet.
personerna som intervjuas är ju riktiga klimatforskare som dessutom varit i topp gällande klimatfrågor/hav eller om det rör andra ämnen.
att dom sedan vägrade att gå på vad pk ville och blev utfrysta är ju en annan sak. Personligen lyssnar jag alltid på båda sidor oavsett om jag gillar det man säger eller inte, sedan får man välja vad som låter mest troligt. kollar man pk media så är deras expert vanligen en vädergubbe, kommunikatör eller agronom då lyssnar jag ju hellre på något som sysslat med det i flera årtionden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Vilka är "personer och sällskap med en mörk agenda"?

Nu får man inte diskutera detta mer ingående här på swec så du får ett kort svar.
De är i princip alla grupperingar med en globalistagenda, så det mesta på vänsterflanken är det som jag räknar in i "personer och sällskap".

Skrivet av helgonet:

Du har huvudet på skaft. (Obs, jag är inte sarkastisk)

Man kan aldrig veta vad som är på riktigt med dagens värdegrunds- och godtonskomplex, för att inte tala om moralpaniken och hycklandet. Trollandet når nya nivåer varje dag.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nu klarar inte alla sina transporter med elmoped.
Varför folk inte köper elbilar?
Det har varit dålig tillgång senaste åren och framför allt, de är för dyra och även överprisade.
När elbilar kommer ner i dagens priser som fossildrivna kommer boomen kanske.

Varför köper folk inte elbilar?
För att folk tror att dom är dyra för prislappen är hög.
Här är en väldig hjälpsam sida, (även om du inte ska köpa Tesla såklart) för att räkna ut den totala månadskostnaden/milkostnaden för ditt nya(eller beg) bilköp.
https://www.teslakalkylen.com/examples

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@aragon

Du belyser verkligen en av de (enligt mig) stora problemen med hela debatten kring miljön just nu, nämligen att det alltid är klimatet som används som anledning till allt. Och då gör många det lätt för sig genom att helt enkelt säga att "jag tror inte på klimatkrisen" och så kan man leva som vanligt.

Vi har ju i många år även innan vi fokuserade stort på klimatfrågor brottats med miljöproblem och brottas fortfarande med det. Vi har som i-land en möjlighet att påverka och gå i bräschen för stora frågor samt sprida kunskapen till andra länder, det har gjorts i all år.

När det gäller telefoner, datorer, kläder, mat, plastartiklar osv så är det minst lika viktigt att tänka på vad man köper som när man köper en bil. Det finns alltid möjlighet att göra ett bättre val både sett ur ett miljö och människoperspektiv, både närmiljö och miljö för andra människor där t.ex. varan produceras.
Våra hus har genom åren blivit rejält mkt mer energieffektiva, både gamla och nya hus, inget snack om saken. Titta bara på alla luftvärmepumpar eller andra alternativ som värmer hus idag jämfört med 70 och 80talets el-element som användes då elen var snorbillig.

Produktionen av batterier och el-bilar blir allt mer energieffektiv den med, men även där är det viktigt (som med allt annat) att man läser på innan köp.

När det gällde sakerna jag frågade om är det just hur mycket koldioxid som behövs för att producera sakerna jag jag syftade på, inte materialet och även att många tror på klimathysterin så använder man sakerna och köper skiten vilket är en jäkla dubbelmoral.
(som muppen Anders på aftonbladet som skäller på alla som flyger sedan gör han det själv)

blanda inte miljö och klimat det är två skilda saker när det kommer till vad människan kan påverka,
klimat ser jag minimal chans att vi påverkar eller kommer kunna påverka. miljö kan vi dock påverka i stor uträckning. så ja plast,kemikalier osv är skit viktigt, lägg resurser på detta inte på något som vi inte kommer kunna göra något åt (rättare vi kommer inte kunna påverka det så vi får en märkbar skillnad, allt påverkar dock är ju då frågan hur mycket) ta tarmcancer det har ju ökat något fruktansvärt och lungcancer ökar som sjutton hos icke rökare, Jag är helt övertygad om att det beror på plast och kemikalier. Det finns ett intressant test du kan göra hemma, dom flesta tror att man få i sig mest plast av tex fisk (föda) men enligt vissa så är det varje gång du tar på dig en tröja eller lägger dig i sängen. ta en ren mugg med destillerat vatten, ta på dig en tröja jämte, filtrera vatten med plastfilter. (mängden plast blir rätt stor, om man tänker på att du gör detta varje dag)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Varför köper folk inte elbilar?
För att folk tror att dom är dyra för prislappen är hög.
Här är en väldig hjälpsam sida, (även om du inte ska köpa Tesla såklart) för att räkna ut den totala månadskostnaden/milkostnaden för ditt nya(eller beg) bilköp.
https://www.teslakalkylen.com/examples

Vad hjälper det om du inte har klumpsumman att göra den så kallade investeringen? Du kunde lika gärna sagt "Varför hyr folk bostad? Med dessa räntor är det billigare månadskostnad att köpa".

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Nu får man inte diskutera detta mer ingående här på swec så du får ett kort svar.
De är i princip alla grupperingar med en globalistagenda, så det mesta på vänsterflanken är det som jag räknar in i "personer och sällskap".

Själv tänker jag att det just är personer som förespråkar globalisering får ett argument emot globalisering just eftersom flygbranschen, godstransporterna osv orsakar betydande koldioxidutsläpp. En i så fall kontraproduktiv konspiration skapad av denna "grupp", om man nu anser global uppvärmning vara en konspiration.

Om vi leker med tanken att det är en konspiration, vad är deras syfte med konspirationen? Finns det ens någon som tjänar på konspirationen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Varför köper folk inte elbilar?
För att folk tror att dom är dyra för prislappen är hög.
Här är en väldig hjälpsam sida, (även om du inte ska köpa Tesla såklart) för att räkna ut den totala månadskostnaden/milkostnaden för ditt nya(eller beg) bilköp.
https://www.teslakalkylen.com/examples

eller för man inser att elbil inte kommer vara framtiden? eller
för att tillverka batteriet till bilen gör skada på miljön? (för oss som inte tror på klimathotet men tror på mänsklig påverkan på miljö)
sedan hur många år tar det innan man måste byta batteri för effektförlusten och hur ska folk ha råd med nytt batteri?
Nä batteribilar tror jag aldrig kommer bli svensson bil, vi har ju inte ens elnät för att hantera det ens än gång om en stor % skulle byta till elbil. möjligen för dom som bor i stan och egentligen inte behöver bil.
Då tror jag nog mer på vätgas OM det skulle bli ett stort skifte dom närmaste 20-50 åren
det går snabbt att tanka, ger bara vatten/vattenånga (fast det är ju klart, vattenånga påverkar ju klimatet så det blir nog strafskatt på dom med efter ett par år det ska bli kul hur lång tid det tar innan man inför straffskatt för alla som har elbil, när man "inser" att batteri är dåligt eller skrotningen av batteriet är farligt osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Själv tänker jag att det just är personer som förespråkar globalisering får ett argument emot globalisering just eftersom flygbranschen, godstransporterna osv orsakar betydande koldioxidutsläpp. En i så fall kontraproduktiv konspiration skapad av denna "grupp", om man nu anser global uppvärmning vara en konspiration.

Om vi leker med tanken att det är en konspiration, vad är deras syfte med konspirationen? Finns det ens någon som tjänar på konspirationen?

japp stora företag, man vill väldigt gärna ha samma regler globalt, finns en forskare som forskar om just detta jacob nordangård
finns en inteviv med han på swebtv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

japp stora företag, man vill väldigt gärna ha samma regler globalt, finns en forskare som forskar om just detta jacob nordangård
finns en inteviv med han på swebtv.

Utan att känna till vem Jacob Nordangård, så förstår jag inte varför konspirationen om global uppvärming skulle bidra till likartade regler i världen. Tar gärna en kortare sammanfattning

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tror det är lätt att bara fokusera på klimatet men mkt handlar ju om närmiljön. Det dör många människor varje år för att vi kör bilar med fossila och biobränslen. Visst är biobränsle bättre på många sätt men det är inte någon hälsokur om man tittar på vad som kommer ut ur avgasröret.
De partiklar som däcken river upp är ju svårare att göra något åt, men att slopa dubbdäck där det är möjligt är ju en variant.

Läser man lite om partiklar och speciellt då de riktigt små partiklarna som moderna bilar släpper ut så är det ingen trevlig läsning även om det sannolikt behövs ännu mer forskning inom området.

hej var har du hittat den forskningen att det just är avgasare och inte däck och asfaltspartiklar eller något annat som dödar hur många sa du, dessutom från moderna bilar? (är på riktigt nyfiken på detta då jag funderar just på denna delen men hittar ingen modern forskning som säger detta) något jag kan säga är, tar man bort dubbdäck kommer det bli jäkligt mycket fler olyckor i norden. (går kanske med viss mått begränsa med ai/skyddssystem)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Utan att känna till vem Jacob Nordangård, så förstår jag inte varför konspirationen om global uppvärming skulle bidra till likartade regler i världen. Tar gärna en kortare sammanfattning

enkelt, för att påverka klimatet alls, då är enda chansen att göra det globalt, dvs man måste får till någon form av överstatligt organ,
tex som fn eller eu är på väg att bli. dvs man tar bort makten från stater, sedan när man fått till detta överstatliga organ, hur svårt är det att sedan styra upp regler/lagar via sin lobbygrupper som man gör idag?
om man går på vad han säger (finns dokument som stödjer) så är det oljebolagen som ligger bakom miljörörelsen (vilket är lite kul)
https://newsvoice.se/2019/05/rockefeller-klimathot-bilderberg...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@aragon

Du belyser verkligen en av de (enligt mig) stora problemen med hela debatten kring miljön just nu, nämligen att det alltid är klimatet som används som anledning till allt. Och då gör många det lätt för sig genom att helt enkelt säga att "jag tror inte på klimatkrisen" och så kan man leva som vanligt.

Vi har ju i många år även innan vi fokuserade stort på klimatfrågor brottats med miljöproblem och brottas fortfarande med det. Vi har som i-land en möjlighet att påverka och gå i bräschen för stora frågor samt sprida kunskapen till andra länder, det har gjorts i all år.

När det gäller telefoner, datorer, kläder, mat, plastartiklar osv så är det minst lika viktigt att tänka på vad man köper som när man köper en bil. Det finns alltid möjlighet att göra ett bättre val både sett ur ett miljö och människoperspektiv, både närmiljö och miljö för andra människor där t.ex. varan produceras.
Våra hus har genom åren blivit rejält mkt mer energieffektiva, både gamla och nya hus, inget snack om saken. Titta bara på alla luftvärmepumpar eller andra alternativ som värmer hus idag jämfört med 70 och 80talets el-element som användes då elen var snorbillig.

Produktionen av batterier och el-bilar blir allt mer energieffektiv den med, men även där är det viktigt (som med allt annat) att man läser på innan köp.

Det mest klimatvänliga är att använda sina prylar längre och gärna förbi bäst före datum.

Nej alla har inte möjligheten för vissa produkter och energi slag är dyrare att producera än andra möjligtvis mindre klimat vänliga ditton. Folk eldar inte kol för att vara elaka, utan för att det är energi effektivt för sin kostnad.

När de klimatvänliga alternativen blir energi effektiva för sin kostnad kommer de vara marknadsledande.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Varför köper folk inte elbilar?
För att folk tror att dom är dyra för prislappen är hög.
Här är en väldig hjälpsam sida, (även om du inte ska köpa Tesla såklart) för att räkna ut den totala månadskostnaden/milkostnaden för ditt nya(eller beg) bilköp.
https://www.teslakalkylen.com/examples

För att första bästa Volvo på blocket för 5tkr är billigare än billigaste Kian bland exempelberäkningarna på den sidan - det är åtminstone min anledning. Då räknade jag inte ens rättvist - 500 mil mer per år på bensinbilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6