Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WhiteOnyx:

Höj bensin till 50kr/l eller mer för de som bor inom zonen där lokaltrafik finns ...sänk bensinpriset till 10kr/l och sänk länstrafikprisetför de som bor utanför den zonen.. bra sätt att tvinga ner biltrafiken i städer å även få fler att flytta ut på glesbygden.

Helt rätt, men här i Umeå så skulle de aldrig funka eftersom komunens mål är 200.000 innevånare så fort som möjligt, dom bygger presis överallt, varenda liten skogsplätt rensas för nya hus och de har som sagt medfört att trafiken istället har ökat mer en antal innevånare, vi har i centrala stan extremt dålig luft, lika höga värden som i Stockholm där de bor mer en 10 gånger så mycket folk.

Är ute och går mycket och man känner stanken av avgaserna speciellt på vintern, inte kul.

Permalänk
Medlem

@anon301768

Umeå verkar ändå vara en kommun som faktiskt satsar lite och då även på infrastruktur i form av laddinfrastruktur och lokaltrafik (största satsningen på elbussar i Sverige).
Det är mer än vad man kan säga om många andra kommuner.
Så grattis om du är Umeåbo

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dracc:

Nej, det har du absolut rätt i. Men någonstans blir det att vi slår knut på oss själva för att få visa att vi är så jävulskt duktiga utan att det spelat någon roll i det stora loppet, för resten av stafettlaget har gått till Donken istället för att ta pinnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker också att flera beslut som fattas är helt utan konsekvensanalys/helhet och gör ingen mer nytta än att irritera befolkningen. Tycker inte vi fördjupar oss mer i det då politik ska hållas borta från forumet. Bättre o ta det över en bärs

Visa signatur
Permalänk
Medlem

funderar på en sak, finns det några studier gjorda som jämför hälsoeffekter gällande det som kommer ut från avgasröret på en modern liten dieselbil vs dom partiklar som en stor tung buss skapar genoma att öka förslitningen på vägarna. (gummi/asfalts partiklar) jag tänker att ofta hör man folk säga att bussen är så mycket bättre för den tar fler personer men finns det några större studier på det?
samma sak finns det några studier som visar på att samhället vinner på att fler åker buss vs bil just för folkhälsan, tänker då även att går det på en person med influensa och smittar resterande folk på bussen + ett gäng som kommer efter. jag tänker att detta borde skapa en rätt stor kostnad för samhället. Jag har absolut ingen aning men det skulle vara intressant att se en jämförelse.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av WhiteOnyx:

Höj bensin till 50kr/l eller mer för de som bor inom zonen där lokaltrafik finns ...sänk bensinpriset till 10kr/l och sänk länstrafikprisetför de som bor utanför den zonen.. bra sätt att tvinga ner biltrafiken i städer å även få fler att flytta ut på glesbygden.

Två saker
Det ger bara öppning till en svart marknad (som gynnar vem) lite som Sveriges alkoholmonopol.
Det finns siffror på vilka mängder alkohol som skeppas ner till Tyskland och som körs/smugglas tillbaka hit igen. Över 100 000 ton utsläpp av co2 per år pratar vi om

Vad gäller Stockholm så är man bland de bästa i världen på att åka kommunalt till jobbet.
Vid de mest belastade perioderna en vanlig vardag så åker över 70% med kommunala medel till jobbet. Har ingen koll på andra städer men Umeå tex är väl ett dåligt exempel där kollektivtrafiken inte funkar speciellt bra (egen erfarenhet). Finns säkert anledningar, för att en dieseldriven buss ska gå ihop sig rent utsläppsmässigt så pratar vi om att ersätta ca 20-30 personbilsresor. Inte helt oproblematiskt i mindre städer kan jag tänka mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

funderar på en sak, finns det några studier gjorda som jämför hälsoeffekter gällande det som kommer ut från avgasröret på en modern liten dieselbil vs dom partiklar som en stor tung buss skapar genoma att öka förslitningen på vägarna. (gummi/asfalts partiklar) jag tänker att ofta hör man folk säga att bussen är så mycket bättre för den tar fler personer men finns det några större studier på det?
samma sak finns det några studier som visar på att samhället vinner på att fler åker buss vs bil just för folkhälsan, tänker då även att går det på en person med influensa och smittar resterande folk på bussen + ett gäng som kommer efter. jag tänker att detta borde skapa en rätt stor kostnad för samhället. Jag har absolut ingen aning men det skulle vara intressant att se en jämförelse.

Intressanta tankar.

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Di...

Sen är kanske inte diesel eller bensinmotorer så rena som vi alltid vill tro.
https://www.plymovent.se/bloggar/utsugning-av-fordonsavgaser/....

När det gäller influensa så är frågan var folk smittas mest? Jag vet inte om det är en större chans att t.ex. smittas på jobbet eller om man har barn som går på dagis, men det är ju helt klart ett ställe till där man kan bli smittad.
Men tänker att det kan vara svårt att beräkna hur stor kostnad för samhället just publik transport av människor är om man tänker smittorisk och sjukbortfall.

Sen finns det nog många andra parametrar att väga in, allt ifrån produktionskostnad, servicekostnad och dess miljöpåverkan på fordon, bränsleutnyttjande (en buss vs 100 bilar) osv.
Tror dock att vi kommer se smartare lösningar framöver när bilen blir mer tjänstefierad, fungerar det med el-skoter så bör det ju fungera med elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är ändå intressant att ofta så känner sig båda lägren orättvist behandlade, i storstäderna är man arg för trängselavgift, dyra försäkringar, dyr parkering, stadstrafik som drar upp förbrukningen och anser att man betalar så mkt för allt redan (bostad, mat, transport osv) så att man minsann borde få saker billigare.

Vissa av glesbygdsbefolkningen är arga för att dom får betala några kronor mer för bränslet och att dom drabbas då dom har långt till allt.

Båda lägren anser sig förfördelade fastän man ofta varit väldigt medveten vad valet av bostadsställe faktiskt innebär innan man gjorde det.

Samtidigt så vet vi att det behövs skattepengar för att få folk att se över sitt resande ur ett miljöperspektiv, rusta upp Sverige, både vad det gäller infrastruktur och ta hand om vår allt äldre befolkning.

Är det någon som tittat på hur mkt dyrare det faktisk är att färdas i en normalstor bil (Golfstorlek) idag mot var det var på 70 talet?
Var det bara på skoj som folk samåkte mer på 70 talet eller var det faktiskt dyrare att äga och köra bil då?

"Golfstorlek", är det alltrack, sportcombi, family eller variant du syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

"Golfstorlek", är det alltrack, sportcombi, family eller variant du syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Golfklassen är ett sedan länge etablerat begrepp

https://sv.wikipedia.org/wiki/Golfklassen

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Golfklassen är ett sedan länge etablerat begrepp

https://sv.wikipedia.org/wiki/Golfklassen

Möjligt, men den har väl å andra sidan aldrig ansets vara "normalstorlek"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressanta tankar.

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Di...

Sen är kanske inte diesel eller bensinmotorer så rena som vi alltid vill tro.
https://www.plymovent.se/bloggar/utsugning-av-fordonsavgaser/....

När det gäller influensa så är frågan var folk smittas mest? Jag vet inte om det är en större chans att t.ex. smittas på jobbet eller om man har barn som går på dagis, men det är ju helt klart ett ställe till där man kan bli smittad.
Men tänker att det kan vara svårt att beräkna hur stor kostnad för samhället just publik transport av människor är om man tänker smittorisk och sjukbortfall.

Sen finns det nog många andra parametrar att väga in, allt ifrån produktionskostnad, servicekostnad och dess miljöpåverkan på fordon, bränsleutnyttjande (en buss vs 100 bilar) osv.
Tror dock att vi kommer se smartare lösningar framöver när bilen blir mer tjänstefierad, fungerar det med el-skoter så bör det ju fungera med elbilar.

Dubbdäck river loss 10 ggr mer partiklar en dubbfria så nu förstår jag regler inom Stockholms stad pga detta.

Lägre hastighet är också bidragande faktor 50 km och här i Östersund 40 km inom staden hjälper att få ner partiklar från däcken.

Men förstår inte klimat förnekare pga videos som visar tex all smog i Australien som nyligen visades upp och även dom som bromsade Klimatmötet i Madrid tillsammans med USA som funderar att lämna Paris avtalet.

Det är in kvinna i Paris som startat detta arbete tillsammans med massa forskare som sedan länder skrivit under på att dom måste uppfylla.

Men pga av dom stora intäkter från försäljningen av fossila bränslen och oljebolagen som försöker bromsa denna utveckling går det inte tillräckligt fort för att uppfylla kraven som länderna lovat att uppfylla med Paris avtalet.

Man måste få omställningen av transporter, industri och energi att gå betydligt fortare och därför inget nytt bestämdes i Madrid finns stora risker att 2020 ej kommer gå fortare mot att klara målen.

Varför är ekonomi viktigare en klimatet ?

USA släpper ut mer per invånare en Indien och även som helhet fast Indien har en 1 miljard mer invånare och tror inte jag skulle vilja åka moped i New York pga alla avgaser i staden.

Likadant i Tokyo eller andra stora städer reagerar jag på detta i Östersund med 64000 invånare vill jag ej tänka Stockholm luft.

Massa bilavgaser är inte bra för hälsan och detta tror jag dom flesta förstår

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

"Golfstorlek", är det alltrack, sportcombi, family eller variant du syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar inte så stor roll om du tar halvkombi varianten eller SC modellen och jämför med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dubbdäck river loss 10 ggr mer partiklar en dubbfria så nu förstår jag regler inom Stockholms stad pga detta.

Likadant i Tokyo eller andra stora städer reagerar jag på detta i Östersund med 64000 invånare vill jag ej tänka Stockholm luft.

Massa bilavgaser är inte bra för hälsan och detta tror jag dom flesta förstår

Jag tror det är lätt att bara fokusera på klimatet men mkt handlar ju om närmiljön. Det dör många människor varje år för att vi kör bilar med fossila och biobränslen. Visst är biobränsle bättre på många sätt men det är inte någon hälsokur om man tittar på vad som kommer ut ur avgasröret.
De partiklar som däcken river upp är ju svårare att göra något åt, men att slopa dubbdäck där det är möjligt är ju en variant.

Läser man lite om partiklar och speciellt då de riktigt små partiklarna som moderna bilar släpper ut så är det ingen trevlig läsning även om det sannolikt behövs ännu mer forskning inom området.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john00133:

vad jag menar är att ju mer skog vi tar bort ju mer koldioxid kommer att förbli koldioxid, om vi slutar att hugga ner en av världens största skogar för att odla soja och palmolja så kommer utsläppen minska rätt drastiskt, iomed att palmolja är en av världens största miljöbovar vi har just nu, och sorgligt nog så innehåller massor med vego produkter palmolja och om det ska fortsätta innehålla palmolja så kommer det tyvärr att inte funka leva med bara vego produkter för utsläppen kommer inte bli någon direkt skillnad skulle jag vilja anse... anledningen till detta är att man måste fortfarande använda massor med olja för att frakta dessa produkter....

Ja det är problematiskt, men kött kräver ju väldigt mycket större arealer än vegetarisk mat så självklart är det bättre att inte äta kött. Sen bör man väl undvika palmolja om man kan, men det är ju ändå bättre för miljön att leva endast på palmolja än att leva endast på biff liksom. Det finns också fler grödor som man bör undvika med tanke på deras klimatpåverkan, tyvärr är det flera som faktiskt är goda till skillnad från palmolja och sojabönor, som avocado eller ananas.

Skrivet av Jonas79:

Här har du en stor fördel om du kollar på begagnade Elbilar som Hyundai Kona Trend 64 Kw 2019 årsmodell som fått leverans tidigt dessa kostar 410 000 - 60 000 = 350 000 Sek , men pga av leverans tider på 6-8 månader så kan folk ta ut mer en nypris för att konsumenter som ej orkar vänta

64 Kw batteri har ca 440 km räckvidd så blev väldigt populär förra året.

Men som alltid tillgång och efterfrågan som avgör pris på en vara

Ett problem är ju att skattereglerna gör det fördelaktigt för norrmän att köpa nya bilar här och importera dem som begagnade till Norge. Då får de den svenska miljöbilspremien som inte finns i Norge, och de slipper betala de sjuka skatter som import av fossilbilar till Norge innebär. Ett sätt att lösa det vore väl att inte betala ut miljöbilspremien i en klump som idag utan sprida ut den över de första tre åren eller så. Man kan ju inte dra av det på skatten för elbilar har ju knappt någon skatt.

Skrivet av AdtranZ:

Skulle säga snarare en missuppfattning från din sida. Ingen har pratat om bonus till politiker eller annat. Varenda förslag och skattehöjning kommer av att man tänker på "klimatet", kan du redogöra hur man gynnar klimatet genom att höja bensinskatten? Bilåkandet kommer inte minska för att det kostar 17kr/l eller 20 kr/l snarare måste man ha kanske 50kr/l innan man ser en skillnad.

Den här uppfattningen av att politiker är giriga är så konstig i mina ögon, det är inte deras pengar, de gynnas inte av att skatteintäkterna ökar några promille utan de har en budget de ska balansera (bortsett eventuella överskottsmål).

Men till själva grundfrågan så tror jag absolut att även små ökningar av kostnaden för att köra bil gör att det körs mindre bil. Sen är det inte en direkt relation förstås, folk har i allmänhet inte en fast budget för transporter per månad eller så och människor är inte så rationella, men om man pendlar till jobbet så gör man förstås kalkylen. Om man åker kollektivt kostar det x kronor och tar y minuter, kör man bil så kostar det a pengar och tar b minuter. Om a går upp så blir kollektivtrafiken mer attraktiv. Men också förstås om y går ner, alltså att kollektivtrafiken blir mer effektiv tidsmässigt, så man borde ju satsa där också, men man verkar fokusera på att öka x (och y) och sen låter man a och b öka också. Där finns ett visst feltänk förstås.

Citat:

Vad jag menar är att man gör en del höjningar här och där, både på bensin, trängselskatt, tullar, parkeringar, bilskatt på utsläpp osv osv osv. På vilket sätt är detta bra för miljön? Självklart går dessa skattepengar till annat därför tycker jag de ska sluta med hycklandet att man tänker på miljön när man i själva verket behöver få in mer skatter.

Tja, skattepengar är normalt inte öronmärkta och det är ju ganska logiskt att exempelvis bilskatter går till att förbättra kollektivtrafiken, cykelbanorna eller liknande då de är ett, ur ett samhällsekonomiskt och klimatmässigt perspektiv, bättre alternativ till att åka bil.

Citat:

Absolut här har du ett bra förslag med incitament, men man kommer inte ifrån restiden, att man först ska åka bil 20-40min ställa bilen vid någon tågstation för att fortsätta ytterligare en timme. Här blir det dubbla kostnader för bilåkaren båda för bilen/parkering plus att äga ett månadskort för pendlandet. Det krävs kraftiga incitament men även ett kraftigt förbättrat kollektivtrafik, fler snabbtåg, direktbussar till olika delar av länet för att minska restider osv.

Fast tåg är ju normalt sett snabbare än bil när man väl är på tåget, det som tar tid är ju byten (och trafikstörningar, men de händer ju på vägarna också). Så ditt exempel med 20-40 minuter bil och sen en timme tåg hade sannolikt tagit ungefär lika lång tid med bilen, om inte tågstationerna ligger väldigt dåligt till eller så. Och pendelparkeringar är oftast antingen gratis eller ingår i månadskort till kollektivtrafiken.

Har man lång väg att pendla så brukar tåg vara väldigt bra tidsmässigt, dessutom är ju tåg väldigt komfortabla jämfört med de de flesta andra kollektivtrafikslag. Där det inte fungerar så bra är på en del kortare distanser kring tätorter med många byten och så, eller förstås om man måste åka åt fel håll för att byta eller liknande. Men ju längre väg desto mindre del av tiden går ju åt till det runtomkring och desto större chans att tåget åker åt rätt håll en större del av vägen.

Citat:

Självklart är det så att fattiga inte har råd med bil, så har det alltid varit och kommer alltid att vara, det är inget man kan göra åt. Vad jag menar är den stora skaran som har det helt OK ställt, medelklassen/arbetarklassen. Som använder bilen både till från arbete men också till och från förskolor/skolor, träningar för barn, storhandla mat osv osv. Att utföra allt detta på diverse olika tider på dygnet utan en väl fungerade kollektivtrafik är nog omöjligt. Att höja alla skatter för att "värna om miljön" när man i själva verket inte gör något för miljön sticker nog i ögat på många.

Fast alla dessa saker kanske inte är så nödvändiga egentligen? Jag märker ju att alla mina kollegor med lite större barn än jag ägnar en stor del av sin fritid till att köra runt barn till och från olika aktiviteter, till och från skolan och så, men när jag växte upp gjorde man inte det alls. Och fanns det inga alternativ så samordnade man, föräldrarna turades om att köra så många som fick plats i bilen, inte ett barn per jätte-SUV som idag. Och när det gäller handling så finns det ju faktiskt helt ok alternativ idag på många ställen med hemleveranser eller upphämtning av färdigplockade kassar på vägen hem från jobbet.

Citat:

Visst är det så att folk kommer skifta om till andra jobb och att bilarna inte kommer att försvinna på väldigt länge, problemet är bara att man stramar åt arbetarklassen så hårt att de inte kommer att ha kvar några större marginaler för att skatterna är så pass höga för att ens ha en bil. Är man beroende av bilen så blir det lite "skyll dig själv".

Jo, det behövs ju bättre alternativ, eller kanske snarare att man förbättrar de alternativ man har idag med bättre (och billigare) kollektivtrafik och varför inte subventionera bilpooler och liknande för de som behöver bil ibland.

Bor man på landet så är det lite värre förstås, men fortfarande har man ju gjort ett val att bo på landet där boendekostnaderna är låga och transportkostnaderna höga. Transportkostnaderna stiger nog snabbare där än i tätorter också, men samtidigt stiger boendekostnader snabbare i tätorter än på landet.

Citat:

Här är det ju perfekt tillfälle att övertyga den stora massan,
Politikerna kan gå ut med "vi höjer bensinpriset med x antal kronor, vi höjer bilskatt på utsläptt, parkeringar på kommunala vägar" i gengäld kommer vi att bygga dessa nya busslinjer, tåglinjer osv osv. Det hade övertygat väldigt många bilister när man ser att det händer något och väldigt många hade börjar åka kommunalt när de ser att det plötsligt går snabb bussar även från den kranskommun man bor i. Istället suger man ut bilisterna så mycket det bara går utan att man får något tillbaka.

Jo, och så får man bensinuppror och liknande. Det är ju ett problem med all politik eller alla större förändringar som man försöker genomföra.

Skrivet av GuuFi:

Såg inte röken av reseavdrag när jag själv bodde i glesbygd, gör reseräkningar för skattefri återbetalning varje vecka på jobbet sen jag flyttade till Stockholm.

Då bodde du nog inte så himla glest egentligen, eller så hade du bara nära till jobbet. Oavsett så kom du hyfsat billigt undan då du inte la mer pengar än grundavdraget för reseavdrag på pendling.

Citat:

Och angående glesbygdsstöd, enda jag såg var runt 10kr avdrag på bilskatten, per år, inkomstskatten var faktiskt högre i förra kommunen än nuvarande.

Glesbygdsstöd är inte till privatpersoner utan består av stöd till verksamheter som ger antingen ökad service eller arbetstillfällen i glesbygd.

Citat:

Kan inte påstå att det finns mycket i storstäderna som produceras lokalt och gynnar befolkningen, en stor del är administrativa tjänster som egentligen inte behöver vara i storstäderna.

Fast det finns väldigt mycket mer än glesbygd och storstäder, och det är där det mesta produceras. Tittar jag i mitt närområde så finns det en hel del produktion av livsmedel i Göteborg även om det till stor del består av förädling av råvaror från områdena runtomkring eller längre bort. Men det finns massvis av bönder i Göteborgs närområde, Halland, Bohuslän och Västergötland, som odlar allt möjligt. Stora producenter har ju en tendens att lägga sin produktion i närheten av råvaror, arbetskraft och bra infrastruktur och således ligger de sällan i glesbygd.

Citat:

Finns mer än mat som får det här landet att gå runt, majoriteten skulle jag påstå kommer från norra delen av landet.

Jo, det finns mycket råvaror i form av järnmalm och skog i norra halvan av landet men även där är ju jobben mestadels koncentrerade i tätorter. Och vi går ju mot att allt mer exportera tjänster snarare än råvaror och tjänster är än mer beroende av att finnas där det finns folk liksom.

Citat:

Och gällande utsläpp och bensinpriser så tror jag inte storstäderna är så effektiva med 1-3 timmars restid för 5 mil i värsta fall.

Jag vet inte vart de skulle ta så lång tid, det är väl ifall man ska igenom en storstad mitt under rusningstrafik möjligtvis. Men poängen är väl att man inte behöver åka fem mil någonstans om man bor i en storstad. Man kan göra det för att besöka folk eller åka på utflykt eller liknande, men det finns väldigt få saker fem mil bort från en storstad som inte finns i storstaden när det gäller service, handel, aktiviteter och sånt. Däremot håller jag med om att trafiken är ett problem emellanåt, men det är ju för att folk inte använder kollektivtrafiken som finns och det hoppas man väl att denna höjning av skatten ska hjälpa till med.

Skrivet av Trigger:

Två saker
Det ger bara öppning till en svart marknad (som gynnar vem) lite som Sveriges alkoholmonopol.
Det finns siffror på vilka mängder alkohol som skeppas ner till Tyskland och som körs/smugglas tillbaka hit igen. Över 100 000 ton utsläpp av co2 per år pratar vi om

Det är lätt för en smugglare att köra till Tyskland och lägga några lådor sprit i bagageluckan och tjäna ett antal tusen på det, speciellt eftersom det knappt är olagligt. Det är inte lika lätt att få hit några kubik bensin som hade krävts för att det skulle löna sig. Tankbilar kontrolleras rätt noga i tullen och de behöver kunna redogöra för varenda droppe i lasten.

Citat:

Vad gäller Stockholm så är man bland de bästa i världen på att åka kommunalt till jobbet.
Vid de mest belastade perioderna en vanlig vardag så åker över 70% med kommunala medel till jobbet. Har ingen koll på andra städer men Umeå tex är väl ett dåligt exempel där kollektivtrafiken inte funkar speciellt bra (egen erfarenhet). Finns säkert anledningar, för att en dieseldriven buss ska gå ihop sig rent utsläppsmässigt så pratar vi om att ersätta ca 20-30 personbilsresor. Inte helt oproblematiskt i mindre städer kan jag tänka mig

En modern dieselbuss drar runt 2,5 liter per mil så det räcker ju att ersätta typ 2-6 personbilar beroende på förbrukning. Många bussar går också på gas eller är någon form av hybrider, här finns till och med linjer som är helt elektriska.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snajk:

Ja det är problematiskt, men kött kräver ju väldigt mycket större arealer än vegetarisk mat så självklart är det bättre att inte äta kött. Sen bör man väl undvika palmolja om man kan, men det är ju ändå bättre för miljön att leva endast på palmolja än att leva endast på biff liksom. Det finns också fler grödor som man bör undvika med tanke på deras klimatpåverkan, tyvärr är det flera som faktiskt är goda till skillnad från palmolja och sojabönor, som avocado eller ananas.
Ett problem är ju att skattereglerna gör det fördelaktigt för norrmän att köpa nya bilar här och importera dem som begagnade till Norge. Då får de den svenska miljöbilspremien som inte finns i Norge, och de slipper betala de sjuka skatter som import av fossilbilar till Norge innebär. Ett sätt att lösa det vore väl att inte betala ut miljöbilspremien i en klump som idag utan sprida ut den över de första tre åren eller så. Man kan ju inte dra av det på skatten för elbilar har ju knappt någon skatt.
Den här uppfattningen av att politiker är giriga är så konstig i mina ögon, det är inte deras pengar, de gynnas inte av att skatteintäkterna ökar några promille utan de har en budget de ska balansera (bortsett eventuella överskottsmål).

Men till själva grundfrågan så tror jag absolut att även små ökningar av kostnaden för att köra bil gör att det körs mindre bil. Sen är det inte en direkt relation förstås, folk har i allmänhet inte en fast budget för transporter per månad eller så och människor är inte så rationella, men om man pendlar till jobbet så gör man förstås kalkylen. Om man åker kollektivt kostar det x kronor och tar y minuter, kör man bil så kostar det a pengar och tar b minuter. Om a går upp så blir kollektivtrafiken mer attraktiv. Men också förstås om y går ner, alltså att kollektivtrafiken blir mer effektiv tidsmässigt, så man borde ju satsa där också, men man verkar fokusera på att öka x (och y) och sen låter man a och b öka också. Där finns ett visst feltänk förstås.
Tja, skattepengar är normalt inte öronmärkta och det är ju ganska logiskt att exempelvis bilskatter går till att förbättra kollektivtrafiken, cykelbanorna eller liknande då de är ett, ur ett samhällsekonomiskt och klimatmässigt perspektiv, bättre alternativ till att åka bil.
Fast tåg är ju normalt sett snabbare än bil när man väl är på tåget, det som tar tid är ju byten (och trafikstörningar, men de händer ju på vägarna också). Så ditt exempel med 20-40 minuter bil och sen en timme tåg hade sannolikt tagit ungefär lika lång tid med bilen, om inte tågstationerna ligger väldigt dåligt till eller så. Och pendelparkeringar är oftast antingen gratis eller ingår i månadskort till kollektivtrafiken.

Har man lång väg att pendla så brukar tåg vara väldigt bra tidsmässigt, dessutom är ju tåg väldigt komfortabla jämfört med de de flesta andra kollektivtrafikslag. Där det inte fungerar så bra är på en del kortare distanser kring tätorter med många byten och så, eller förstås om man måste åka åt fel håll för att byta eller liknande. Men ju längre väg desto mindre del av tiden går ju åt till det runtomkring och desto större chans att tåget åker åt rätt håll en större del av vägen.
Fast alla dessa saker kanske inte är så nödvändiga egentligen? Jag märker ju att alla mina kollegor med lite större barn än jag ägnar en stor del av sin fritid till att köra runt barn till och från olika aktiviteter, till och från skolan och så, men när jag växte upp gjorde man inte det alls. Och fanns det inga alternativ så samordnade man, föräldrarna turades om att köra så många som fick plats i bilen, inte ett barn per jätte-SUV som idag. Och när det gäller handling så finns det ju faktiskt helt ok alternativ idag på många ställen med hemleveranser eller upphämtning av färdigplockade kassar på vägen hem från jobbet.
Jo, det behövs ju bättre alternativ, eller kanske snarare att man förbättrar de alternativ man har idag med bättre (och billigare) kollektivtrafik och varför inte subventionera bilpooler och liknande för de som behöver bil ibland.

Bor man på landet så är det lite värre förstås, men fortfarande har man ju gjort ett val att bo på landet där boendekostnaderna är låga och transportkostnaderna höga. Transportkostnaderna stiger nog snabbare där än i tätorter också, men samtidigt stiger boendekostnader snabbare i tätorter än på landet.
Jo, och så får man bensinuppror och liknande. Det är ju ett problem med all politik eller alla större förändringar som man försöker genomföra.
Då bodde du nog inte så himla glest egentligen, eller så hade du bara nära till jobbet. Oavsett så kom du hyfsat billigt undan då du inte la mer pengar än grundavdraget för reseavdrag på pendling.
Glesbygdsstöd är inte till privatpersoner utan består av stöd till verksamheter som ger antingen ökad service eller arbetstillfällen i glesbygd.
Fast det finns väldigt mycket mer än glesbygd och storstäder, och det är där det mesta produceras. Tittar jag i mitt närområde så finns det en hel del produktion av livsmedel i Göteborg även om det till stor del består av förädling av råvaror från områdena runtomkring eller längre bort. Men det finns massvis av bönder i Göteborgs närområde, Halland, Bohuslän och Västergötland, som odlar allt möjligt. Stora producenter har ju en tendens att lägga sin produktion i närheten av råvaror, arbetskraft och bra infrastruktur och således ligger de sällan i glesbygd.
Jo, det finns mycket råvaror i form av järnmalm och skog i norra halvan av landet men även där är ju jobben mestadels koncentrerade i tätorter. Och vi går ju mot att allt mer exportera tjänster snarare än råvaror och tjänster är än mer beroende av att finnas där det finns folk liksom.
Jag vet inte vart de skulle ta så lång tid, det är väl ifall man ska igenom en storstad mitt under rusningstrafik möjligtvis. Men poängen är väl att man inte behöver åka fem mil någonstans om man bor i en storstad. Man kan göra det för att besöka folk eller åka på utflykt eller liknande, men det finns väldigt få saker fem mil bort från en storstad som inte finns i storstaden när det gäller service, handel, aktiviteter och sånt. Däremot håller jag med om att trafiken är ett problem emellanåt, men det är ju för att folk inte använder kollektivtrafiken som finns och det hoppas man väl att denna höjning av skatten ska hjälpa till med.
Det är lätt för en smugglare att köra till Tyskland och lägga några lådor sprit i bagageluckan och tjäna ett antal tusen på det, speciellt eftersom det knappt är olagligt. Det är inte lika lätt att få hit några kubik bensin som hade krävts för att det skulle löna sig. Tankbilar kontrolleras rätt noga i tullen och de behöver kunna redogöra för varenda droppe i lasten.
En modern dieselbuss drar runt 2,5 liter per mil så det räcker ju att ersätta typ 2-6 personbilar beroende på förbrukning. Många bussar går också på gas eller är någon form av hybrider, här finns till och med linjer som är helt elektriska.

Tänker på bussarna
Det du skriver stämmer inte under den körning de faktiskt utför. Må hända långfärdsbussar på e4 eller så...
Siffran jag syftar på är inräknat slitage på vägar mm och kommer från en trafikledare jag har i min bekantskapskrets. Han kanske har fel... men borde veta tänker jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tror det är lätt att bara fokusera på klimatet men mkt handlar ju om närmiljön. Det dör många människor varje år för att vi kör bilar med fossila och biobränslen. Visst är biobränsle bättre på många sätt men det är inte någon hälsokur om man tittar på vad som kommer ut ur avgasröret.
De partiklar som däcken river upp är ju svårare att göra något åt, men att slopa dubbdäck där det är möjligt är ju en variant.

Läser man lite om partiklar och speciellt då de riktigt små partiklarna som moderna bilar släpper ut så är det ingen trevlig läsning även om det sannolikt behövs ännu mer forskning inom området.

Tänkte då mest på Elbilar och även stadstrafik i Östersund har Elbussar utanför mig själv.

Själv kör jag Elmoped mycket tyst och har bra acceleration pga elmotorn som är effektivare jämfört med förbränningsmotorer.

Bensin har verkningsgrad på 25-30%, Diesel 35-40%, El 95% .

Detta i sig tror jag många missar har man 65% mindre energi förlust på El vs Bensin så varför väljer man det senare ?

Diesel bilar släpper ut väldigt små partiklar på moderna motorer och är absolut inte bra för hälsan så klart.

Som jag sa i mitt inlägg har jag först nu reagerat starkare när jag kör Elmoped brevid alla fossil bilar blir det mer uppenbart.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressanta tankar.

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Di...

Sen är kanske inte diesel eller bensinmotorer så rena som vi alltid vill tro.
https://www.plymovent.se/bloggar/utsugning-av-fordonsavgaser/....

När det gäller influensa så är frågan var folk smittas mest? Jag vet inte om det är en större chans att t.ex. smittas på jobbet eller om man har barn som går på dagis, men det är ju helt klart ett ställe till där man kan bli smittad.
Men tänker att det kan vara svårt att beräkna hur stor kostnad för samhället just publik transport av människor är om man tänker smittorisk och sjukbortfall.

Sen finns det nog många andra parametrar att väga in, allt ifrån produktionskostnad, servicekostnad och dess miljöpåverkan på fordon, bränsleutnyttjande (en buss vs 100 bilar) osv.
Tror dock att vi kommer se smartare lösningar framöver när bilen blir mer tjänstefierad, fungerar det med el-skoter så bör det ju fungera med elbilar.

nja en killes funderinga i blogg ser jag inte som fakta rörande moderna dieselmotorers utsläpp.
sedan vet jag inte hur det är i stockholm men i jönköping är bussarna väldigt ofta glest besuttna förutom tider när skola/arbete börjar slutar. så då skulle man behöva ta fram vad medelantalet passagerare är samt vad bussens utsläpp är vs medelt på hur många som åker i bilen som det jämförs med. jag vete sjutton om det verkligen är så fantastisk därav intresset av att se en stor studie om det. Hmm man kan tycka det borde finnas en studie över sjukdomar/frånvaro för dom som använder kommunala färdmedel vs privata.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tänker på bussarna
Det du skriver stämmer inte under den körning de faktiskt utför. Må hända långfärdsbussar på e4 eller så...
Siffran jag syftar på är inräknat slitage på vägar mm och kommer från en trafikledare jag har i min bekantskapskrets. Han kanske har fel... men borde veta tänker jag

Trafikledare har ingen koll enligt mig är det chaufförerna man ska prata med.

Lastbil inom stad ligger på 2 liter/milen och tomgång körning förbjudet och att köra ekonomisk mäts varje månad och uppfyller du ej kraven får du tillsägelse.

Detta är från egen erfarenhet och har ej busskort eller kört detta.

Bara dubbfritt på tungtrafik inom Sverige men finns slirej, diff spärr och kedjor i värsta fall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja en killes funderinga i blogg ser jag inte som fakta rörande moderna dieselmotorers utsläpp.
sedan vet jag inte hur det är i stockholm men i jönköping är bussarna väldigt ofta glest besuttna förutom tider när skola/arbete börjar slutar. så då skulle man behöva ta fram vad medelantalet passagerare är samt vad bussens utsläpp är vs medelt på hur många som åker i bilen som det jämförs med. jag vete sjutton om det verkligen är så fantastisk därav intresset av att se en stor studie om det. Hmm man kan tycka det borde finnas en studie över sjukdomar/frånvaro för dom som använder kommunala färdmedel vs privata.

Blogginlägget sammanfattar det forskningen visar på rätt bra, googla lite runt partiklar och hälsa så finns det mkt att läsa om det.
Att en förbränningsmotor släpper ut saker är inget konstigt och det kommer finnas plats för förbränningsmotorer även i framtiden. Utmaningen ligger väl i som vanligt att man använder saker på rätt ställe där det inte påverkar människor negativt.
Att t.ex. idag köra 50 mil motorväg med en PHEV där en bensinmotor får jobba i 45 mil anser jag är sämre än att köra samma bil fast med en dieselspis samma sträcka. Så det handlar ju om att göra smarta val idag och i framtiden.

Som inlägget ovan beskriver så behövs det inte så många människor för att täcka bussens utsläpp, väger man sedan in andra aspekter i allt från produktion till underhåll så tror jag att bussen är en vinnare varje gång, men självklart ska folk åka med den också.
De flesta kommuner har rätt bra koll på hur många som åker och försöker självklart optimera så att rutterna är optimala för kommuninnevånarna. Sen är ju biobränslen populära i bussar, däremot är jag lite skeptisk mot elbussar fortfarande då det krävs väldigt mkt batterier i såpass stora fordon. Men gissar att det finns bra kalkyler även där, annars hade dom nog inte funnits i trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte då mest på Elbilar och även stadstrafik i Östersund har Elbussar utanför mig själv.

Själv kör jag Elmoped mycket tyst och har bra acceleration pga elmotorn som är effektivare jämfört med förbränningsmotorer.

Bensin har verkningsgrad på 25-30%, Diesel 35-40%, El 95% .

Detta i sig tror jag många missar har man 65% mindre energi förlust på El vs Bensin så varför väljer man det senare ?

Diesel bilar släpper ut väldigt små partiklar på moderna motorer och är absolut inte bra för hälsan så klart.

Som jag sa i mitt inlägg har jag först nu reagerat starkare när jag kör Elmoped brevid alla fossil bilar blir det mer uppenbart.

Nu klarar inte alla sina transporter med elmoped.
Varför folk inte köper elbilar?
Det har varit dålig tillgång senaste åren och framför allt, de är för dyra och även överprisade.
När elbilar kommer ner i dagens priser som fossildrivna kommer boomen kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Blogginlägget sammanfattar det forskningen visar på rätt bra, googla lite runt partiklar och hälsa så finns det mkt att läsa om det.
Att en förbränningsmotor släpper ut saker är inget konstigt och det kommer finnas plats för förbränningsmotorer även i framtiden. Utmaningen ligger väl i som vanligt att man använder saker på rätt ställe där det inte påverkar människor negativt.
Att t.ex. idag köra 50 mil motorväg med en PHEV där en bensinmotor får jobba i 45 mil anser jag är sämre än att köra samma bil fast med en dieselspis samma sträcka. Så det handlar ju om att göra smarta val idag och i framtiden.

Som inlägget ovan beskriver så behövs det inte så många människor för att täcka bussens utsläpp, väger man sedan in andra aspekter i allt från produktion till underhåll så tror jag att bussen är en vinnare varje gång, men självklart ska folk åka med den också.
De flesta kommuner har rätt bra koll på hur många som åker och försöker självklart optimera så att rutterna är optimala för kommuninnevånarna. Sen är ju biobränslen populära i bussar, däremot är jag lite skeptisk mot elbussar fortfarande då det krävs väldigt mkt batterier i såpass stora fordon. Men gissar att det finns bra kalkyler även där, annars hade dom nog inte funnits i trafik.

jag betvivlar inte på att bussen vinner, men vinner den med 5% eller 500% eller 5000% och vad innebär det för vinst, är vinsten värd allt strul det innebär med att åka buss?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag betvivlar inte på att bussen vinner, men vinner den med 5% eller 500% eller 5000% och vad innebär det för vinst, är vinsten värd allt strul det innebär med att åka buss?

Om det är värt strulet är ju något bara du kan svara på, alla upplever inte det som struligt.
För många är bussen det enda alternativet och beroende på var man bor och jobbar, det snabbaste alternativet.
Men det är ju alltid intressant att veta hur mkt bättre något är, speciellt om några behöver det som incitament för att välja kollektivtrafik framför bil.

Mitt tips är att du mailar din kollektivtrafiksamordnare i kommunen då det är rätt så kommunspecifikt eftersom det blir mkt detaljfrågor.
Sen får du gärna dela med dig av kunskapen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

@guggen64

Umeå verkar ändå vara en kommun som faktiskt satsar lite och då även på infrastruktur i form av laddinfrastruktur och lokaltrafik (största satsningen på elbussar i Sverige).
Det är mer än vad man kan säga om många andra kommuner.
Så grattis om du är Umeåbo

Visst men i dagens tidning stog de att Västerbotten ligger långt efter.

Västerbotten har hamnat långt efter när det gäller elbilsanvändning. Här införskaffas inte lika många laddningsbara bilar som i andra regioner. Utbudet av laddningsstationer är också sämre, det visar en ny undersökning.

Och här i Umeå har de inte hänt ett skit dom senaste åren, den enda laddstation som byggs ut är Tesslas egna, inte en enda ny laddstation har byggts på flera år, är som att allt har stannat upp, för 4-5 år sedan var de massa snack om laddstationer och allt som skulle satsas, och de byggdes några stycken med stöd från Umeå Energi men sedan dess har inget hänt, Komunen tog även bort gratis parkering för el bilar i centrala stan så att skaffa el bil i Umeå är inget folk gör, finns dock en hel del Tesslor.

Folk kommer aldrig köpa el bil som de ser ut nu i sammhället. finns ingen som helst uppmuntran till köp, dom är dyrare och de är ont om bra laddstationer som sagt eftersom vi ligger efter, ingen satsar på el här uppe.

Läste en intressant artikel angående varför Norge har mer laddstoplar en innevånare och typ 50%+ av befolkningen kör el bil.

Dom jämförde den vanligaste Volvo disel bilen som säljs i Sverige mot Tessla model 3.

I sverige kostade Volvon runt 300.000 kr och Tessla kostade mer en 500.000 Kr, vet inte om de var max utrustade eller ej.
I Norge är de tvärtom. där kostar Tessla runt 300.000 kr och volvo nästa 600.000 kr.
Så valet är enkelt i Norge, skatten var också extremt hög på volvon, tror de var över 30.000 kr per år så åker man inte el bil i Norge ja då blir man straffad ordentligt och de är nog därför så många kör el bil, Sverige måste nog göra något liknande, de måste löna sig att skaffa el bil vilket de inte gör just nu, är dyrare i inköp jämfört med motsvarande fosilbil.

Bodde man i Norge hade man nog en Tessla idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nu klarar inte alla sina transporter med elmoped.
Varför folk inte köper elbilar?
Det har varit dålig tillgång senaste åren och framför allt, de är för dyra och även överprisade.
När elbilar kommer ner i dagens priser som fossildrivna kommer boomen kanske.

Det finns andra saker som ställer till det, ta bara en sådan enkel sak som laddplatser.
Nu går det framåt även på den punkten men inte snabbt nog anser jag och det finns så många bakåtsträvare som sätter käppar i hjulet för elbilen.

Ta bara en sån sak som bostadsrättsföreningar, radhus eller andra samfälligheter, många gånger så erbjuds inte möjligheten att ladda elbil och medlemmarna är inte intresserade av att investera i infrastrukturen för det.
Det blir lite moment 22, ingen köper elbilar för att det inte går att ladda och då finns det heller inget underlag för att skaffa en vettig laddinfrastruktur.

Sen så köper folk elbilar, men alla anser sig inte ha råd och sedan passar det ju inte för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nu klarar inte alla sina transporter med elmoped.
Varför folk inte köper elbilar?
Det har varit dålig tillgång senaste åren och framför allt, de är för dyra och även överprisade.
När elbilar kommer ner i dagens priser som fossildrivna kommer boomen kanske.

Men som jag tog upp tidigare i tråden om regeringen ökade subventionen till 120 k , mer bidrag på laddboxar + infrastruktur för laddning byggdes ut samtidigt som man höjer priset på fossila drivmedel för att finansiera denna satsning tror jag att fler skulle köpa Elbilar.

För då blir Bonus/malus i större skala bara kolla Norge som har momsen avdragbar med högre priser på fossila bränslen.

För först när folk ser större fördelar så byter dom till det mest ekonomiska valet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Om det är värt strulet är ju något bara du kan svara på, alla upplever inte det som struligt.
För många är bussen det enda alternativet och beroende på var man bor och jobbar, det snabbaste alternativet.
Men det är ju alltid intressant att veta hur mkt bättre något är, speciellt om några behöver det som incitament för att välja kollektivtrafik framför bil.

Mitt tips är att du mailar din kollektivtrafiksamordnare i kommunen då det är rätt så kommunspecifikt eftersom det blir mkt detaljfrågor.
Sen får du gärna dela med dig av kunskapen.

Åka lokal buss i Umeå tar extremt lång tid och de är nog därför många undviker bussen.

Jag bor på Tomtebo och ska jag ta bussen ner till centrum som ligger ca 5km bort så är minimum tiden 15-20 min om de är lite folk som åker, annars kan de ta upp till 25 min, ska jag sedan vidare till min syster som bor på grubbe ja då tar de 1 timme från dörr till dörr.

Jag cyklar till min syster på 25 min och kör Eu-moppe på ca 15 min och på sommaren kör jag moppen ner till stan på 7-8 minuter.

Bussen är alltid de som tar längst tid, bil går fortare, enda gången buss är att föredra är i rusningstrafik på vissa ställen i stan men bussen är ett skämt här i stan, dom fortsätter att bygga för biltrafik och satsningen på el bussar är bara något dom gör för att spara pengar eftersom de tar sån tid att åka fram och åter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Circle K har släppt en elbilsrankning. Datan kommer från SCB och Power Circle och talar om hur elbilsanvändningen ser ut i de olika regionerna. I undersökningen läggs fokus på elbilsägandet och utbudet av laddningsstationer per invånare. På en 19:e plats av 21 möjliga hittar vi Västerbotten.

Varje år sker en ökning av antalet elbilar men ökningen är liten om man jämför med andra regioner. I september beräknades det finnas 1213 laddningsbara bilar och 139 laddningsstationer i Västerbotten. Ungefär hälften av dessa elbilar är företagsägda. Gotland ligger på första plats i rankningen, följt av Halland och Södermanland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte då mest på Elbilar och även stadstrafik i Östersund har Elbussar utanför mig själv.

Själv kör jag Elmoped mycket tyst och har bra acceleration pga elmotorn som är effektivare jämfört med förbränningsmotorer.

Bensin har verkningsgrad på 25-30%, Diesel 35-40%, El 95% .

Detta i sig tror jag många missar har man 65% mindre energi förlust på El vs Bensin så varför väljer man det senare ?

Diesel bilar släpper ut väldigt små partiklar på moderna motorer och är absolut inte bra för hälsan så klart.

Som jag sa i mitt inlägg har jag först nu reagerat starkare när jag kör Elmoped brevid alla fossil bilar blir det mer uppenbart.

Nu är det ju så att el produceras i huvudsak med fossila bränslen som energikälla och produktionen inkl. distribution till vägguttag når bara en verkningsgrad om strax över 30%. Motsvarande siffra för produktion av bensin och diesel, inkl. distribution till bensinmack är ca 80-85%. Skillnaden är därför i praktiken betydligt mindre än vad du vill göra gällande

Accelerationsprestanda är enbart beroende av motoreffekt, verkningsgrad har ingen påverkan.

Permalänk
Avstängd

@Cad_edis: nu tänkte du väl helt galet. Är bensin produktion 80%x verkningsgraden i fordonet vi häller det i så är vi ner på 20% verkningsgrad. Tar man hänsyn till tillverkning av drivlina, vilket de flesta missar som inte stått på verkstadsgolvet och tagit fram delar att även detta belastar mer än att lida ihop en elmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men som jag tog upp tidigare i tråden om regeringen ökade subventionen till 120 k , mer bidrag på laddboxar + infrastruktur för laddning byggdes ut samtidigt som man höjer priset på fossila drivmedel för att finansiera denna satsning tror jag att fler skulle köpa Elbilar.

Det låter som en utmärkt idé!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S