Google + var ingen betaltjänst och eftersom att det inte var en betaltjänst så blev det inte heller problematiskt att lägga ner på samma sätt som om personer skulle ha köpt produkter som de inte längre kommer åt. Spelar kanske mindre roll hur man själv önskar kategorisera eller kalla grejerna. Det reella problemområdet som folk verkar oroade för här om att bli av med licenser de betalt för och då blir det väl mindre relevant huruvida google har reklam på tjänsten eller ej. Tänker jag.
I övrigt håller jag inte med om att de måste ändra upplägg med att erbjuda ett helt spelbibliotek för att det här ska kunna lyckas. Jag tror det finns potential ändå. Vet inte hur mycket de har att fixa framöver egentligen.
Eller ja, det verkar ju som en kass start att folk som betällt founders inte fått sina grejer på release. Inte ens kontoinloggningen. Där behöver de nog sätta en del plåster på situationen.
Ja spelutbudet behöver givetvis breddas också, men det är såklart på gång redan.
Men visst håller jag med om att det är lite tidigt att döma ut tjänsten. Så tänker jag med alla nylanseringar ;).
Google+ var inte problematiskt att lägga ned eftersom den var skit och knappt användes ändå.
Förutom av PR-människor som gillar att köpa information om andras konsumentvanor online då
Men även om jag personligen är orolig för tjänstens varande tror jag likt dig det kan finnas en publik för den ändå.
Tänk småbarnsföräldrar som står och velar mellan en Switch för flera tusen (plus spel och handkontroller) eller en Chrome-spelare för nån hundring som dessutom ger åtkomst till massivs annan mediekonsumtion. Där kan jag lätt se att valet slutar i Googles favör, speciellt om du kommer rätt långt med basversionen som är gratis. Köp ett spel då och då till ungen så den håller sig glad och du kommer undan rätt ekonomiskt försvarbart ändå. Speciellt som spelen även är fullt spelbara på så kallad "potatisdator" också.
Dock!!! Hur stor är egentligen den köparskalan? 1/10-del av alla gamers? För de som spenderat åratal av att bygga upp Steam-katalogen både i affären (och allehanda reor genom åren) och externt (t.ex. Humble Indie Bundle) är nog inte så sugna att börja om från noll utan möjlighet att migrera spelbiblioteket. De med PS4 och/eller Xbone känner nog likadant. Varför börja om? Även om PC/konsolspelarna betalar för sig så kommer de inte mycket längre. Där gör Google sig en otjänst, att lansera en "tredje konsol" i slutet av en generation, där de hoppas alla ska hoppa på deras tåg med tomma löften om dubbel prestanda gentemot konkurrenterna sammanslagna. Och dessutom köpa om alla spel de redan spelat igenom i väldigt stor utsträckning.