Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Google Stadia får spelpriser

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia får spelpriser

Ett av många frågetecken runt Googles speltjänst Stadia är vad spelen kostar. Nu avtäcks uppgifter om prissättningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför jämför man bara konsolpriser? och inte PC?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så konsollpriser snarare än PC priser, visar ju att det här är inte främst riktat mot PC marknanden utan snarare mot konsollmarknaden.

Permalänk
Medlem

Så om man skaffar pro en månad för att köpa spelet så får man t ex AC för 30+10 istället för 60?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stadia är en stor besvikelse för rmig

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Så man kan skaffa PRO i en månad köpa spel billigare och sedan köra base?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Varför jämför man bara konsolpriser? och inte PC?

De tänker väl att de är deras målgrupp, dvs de som inte vill köpa en dyr dator för att spela lite.

En chromecast eller surfplatta ihop med en kontroll till barnen ihop med lite lego- och minecraftspel är ju en rätt smidig och prisvärd lösning till barnen.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Oneone:

Varför jämför man bara konsolpriser? och inte PC?

Vi refererar till PC-priset för RDR2 i brödtexten som jämförelse. Att ta med olika PC-butiker i tabellerna är dessvärre för utrymmeskrävande, men den här prislistan visar att Google lägger sig på en nivå som motsvarar rådande priser på marknaden. Nya spel på Stadia ser alltså ut att släppas till motsvarande priser som konsol- och PC-marknaden följer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Baxtex:

Så man kan skaffa PRO i en månad köpa spel billigare och sedan köra base?

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu kan man bara köpa Premiere-paketet med tre månader Stadia Pro, det är inte känt om Base kommer hinna lanseras innan den här första tremånadersperioden har löpt ut. Om jag ska drista mig till att spekulera tror jag att Base lanseras innan den löpt ut

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Squallie:

Så om man skaffar pro en månad för att köpa spelet så får man t ex AC för 30+10 istället för 60?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Baxtex:

Så man kan skaffa PRO i en månad köpa spel billigare och sedan köra base?

Skickades från m.sweclockers.com

Vid första anblick verkar det ju faktiskt vara så

Sedan kanske det är en rökridå då väldigt få spel i listan faktiskt har ett "pro pris" över huvudtaget.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Varför jämför man bara konsolpriser? och inte PC?

marknadsföring troligtvis, man jämför ALLTID med det dyraste alternativet. allt annat vore korkat och PC priser ligger ofta lite lägre än konsol priser så det hade inte sett lika bra ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Detta kommer floppa stenhårt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vad händer med de "köpta" spelen om tjänsten skulle läggas ner på sikt? Det känns ju ändå som att man borde få kunna lagra spelen lokalt, typ som med GOG och ha möjlighet att spela på vanlig hårdvara som en liten säkerhet åtminstone. Annars bör det bara vara en prenumerationstjänst och priser därefter. Att "köpa" något i molnet? Nä fan, nu har framtiden gått för långt!
Annars gillar jag tanken. Men som sagt... Skulle känna mig bra mycket mer trygg om jag visste att en licens per spel skulle innebära att jag kan äga/ladda ner spelet på vilken plattform jag vill. Samtidigt är ju google inget företag som går under i första taget. Skulle de lägga ner stadia lär de ju bli återbetalningsskyldiga för köpta spel, så det borde ju vara rätt tryggt ändå? Gissar att de helt enkelt inte kan lägga ner det här när det väl dragit igång?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Stadia är en stor besvikelse för rmig

Har du testat tjänsten? Kan du dela med dig med lite mer detaljer? Vad var det som inte fungerade så bra? Fanns det något som fungerade?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad händer med de "köpta" spelen om tjänsten skulle läggas ner på sikt? ........ Skulle de lägga ner stadia lär de ju bli återbetalningsskyldiga för köpta spel, så det borde ju vara rätt tryggt ändå? Gissar att de helt enkelt inte kan lägga ner det här när det väl dragit igång?

Du blir av med spelen och inget mer än så händer förmodligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Betala för att få köpa spel? Nej tack! Hade det varit mer åt Netflix-hållet hade det varit mer attraktivt. Men så läste jag idag, tror det var P3 Spel, att de varit hos Google och testat och att de upplevde lagg i kontrollen. Så om en kör shooters eller plattformsspel där varje millisekund räknas så kan det bli märkbart drygt. Detta alltså på Googles egna kontor där det lär vara optimalt med uppkoppling och strömning. Hur det fungerar på landet med 4G-uppkoppling vet jag inte...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 7NM:

Dyr? Det är väldigt individuellt

Man kan få en begagnad PC som springer åttor kring dagens konsoler. ~3000:- PC i begagnatmarknaden kommer man rätt långt.

3000 var väl att ta i lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Dyr? Det är väldigt individuellt

Man kan få en begagnad PC som springer åttor kring dagens konsoler. ~3000:- PC i begagnatmarknaden kommer man rätt långt.

Nej det kan man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du blir av med spelen och inget mer än så händer förmodligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen ja, precis som med Steam.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Fast google lär väl aldrig gå under under vår livstid å andra sidan? Lägger de ner stadia lär de glatt få betala tillbaka alla kostnader för köpta spel, om de nu inte på något magiskt sätt kan friskriva sig från allt ansvar i villkoren?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Samma pris eller dyrare för många spel... Där dog nog hela upplägget för mig. Om de fixar att folks Steam, Origin, GoG och Epic-bibliotek är tillgängliga i Stadia så kanske det väcks en mening för många igen. Men nuvarande upplägg, spelbibliotek och spel medans man får leva med latens, problem med att uppkopplingen kan gå ner osv känns helt enkelt inte som ett erbjudande som är värt vad man ber om.

För folk som inte har någon spelkonsol alls, ingen PC, inga spel och som vill börja spela lite.... kanske... då kanske det är värt det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Undrar hur de matchar "prova på köp" som steam erbjuder? Eller om man kan få lira en halvtimme först innan man bestämmer sig för köp eller inte? Det är nog vad som gör det mest intressant om de är förmånliga på just den biten. Den största fördelen är ju att man slipper hålla på att installera å ha sig. Vad jag förstår så är det bara tuta å köra?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Samma pris eller dyrare för många spel... Där dog nog hela upplägget för mig. Om de fixar att folks Steam, Origin, GoG och Epic-bibliotek är tillgängliga i Stadia så kanske det väcks en mening för många igen. Men nuvarande upplägg, spelbibliotek och spel medans man får leva med latens, problem med att uppkopplingen kan gå ner osv känns helt enkelt inte som ett erbjudande som är värt vad man ber om.

För folk som inte har någon spelkonsol alls, ingen PC, inga spel och som vill börja spela lite.... kanske... då kanske det är värt det.

Se Stadia som en ny konsol. Köper du en ny konsol kan du ju inte använda dina PC-spel på konsol. Du kan inte heller inte spela ett spel för Xbox på en PS4.

@loevet
Är ett test på ingång?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Meh, överpris deluxe med tanke på att Stadia bara (i alla fall just nu) känns som ett "glorified remote play" med ynka 12 rätt ointressanta spel, i alla fall för mig.

Att Google inte lyckas eller vill få till rabbaterade priser på spel i Stadia är märkvärt dåligt.

Allt som är intressant med Stadia är ju "Soon after launch"...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad händer med de "köpta" spelen om tjänsten skulle läggas ner på sikt? Det känns ju ändå som att man borde få kunna lagra spelen lokalt, typ som med GOG och ha möjlighet att spela på vanlig hårdvara som en liten säkerhet åtminstone. Annars bör det bara vara en prenumerationstjänst och priser därefter. Att "köpa" något i molnet? Nä fan, nu har framtiden gått för långt!
Annars gillar jag tanken. Men som sagt... Skulle känna mig bra mycket mer trygg om jag visste att en licens per spel skulle innebära att jag kan äga/ladda ner spelet på vilken plattform jag vill. Samtidigt är ju google inget företag som går under i första taget. Skulle de lägga ner stadia lär de ju bli återbetalningsskyldiga för köpta spel, så det borde ju vara rätt tryggt ändå? Gissar att de helt enkelt inte kan lägga ner det här när det väl dragit igång?

Skrivet av Chris_Kadaver:

@Baxtex: Fast google lär väl aldrig gå under under vår livstid å andra sidan? Lägger de ner stadia lär de glatt få betala tillbaka alla kostnader för köpta spel, om de nu inte på något magiskt sätt kan friskriva sig från allt ansvar i villkoren?

Det finns ju flera alternativ som vi inte känner till. Om Google nu skulle lägga ner Stadia skulle de kunna återbetala för köpta spel, eller skulle spelutgivare kunna erbjuda licenser i andra spelbutiker för de kunder som köpt deras spel i Stadia-butiken. Det är enbart hypotetiskt just nu, och förhoppningsvis kommer vi aldrig behöva få reda på vilken lösning det skulle bli.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Cenorida: jag fick precis meddelande om att mitt paket skickats, men det dyker inte upp förrän 22-25:e november 🙄Google frågade oss idag om vi vill ha testex, och de skulle försöka lösa det den här veckan. Så tyvärr lär vi inte kunna komma igång med testande förrän slutet av veckan som allra tidigast

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det finns ju flera alternativ som vi inte känner till. Om Google nu skulle lägga ner Stadia skulle de kunna återbetala för köpta spel, eller skulle spelutgivare kunna erbjuda licenser i andra spelbutiker för de kunder som köpt deras spel i Stadia-butiken. Det är enbart hypotetiskt just nu, och förhoppningsvis kommer vi aldrig behöva få reda på vilken lösning det skulle bli.

Ur den aspekten känner jag mig ändå mer trygg än exempelvis steam som är ett betydligt mindre företag än google. Google bör ju ha allt kapital att kunna konkurrera ut både den ena och andra jätten här. Det blir intressant att granska det finstilta vad gäller villkor för köp. En del av mig är skeptisk, men samtidigt har jag svårt att se att det här inte skulle kunna bli lyckat. Tittar man på AAA-titlar rent generellt idag så har de hela tiden gått mot en trend där timing spelar allt mindre roll. Enda sedan CRT-döden har man på olika sätt utvecklat spel som inte kräver "super mario bros timing". Så potentiellt lagg i slöa spel som tomb raider och assisns creed är typ redan ett ickeproblem med tanke på hur seg spelmekaniken redan är. Tyvärr tycker jag samtidigt att spel i allmänhet också blivit tråkigare av den anledningen. Eller så har jag bara blivit för gammal för spel över lag och försöker fylla ett tomrum som jag egentligen borde fylla med vettigare saker.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Google har stängt ner saker förr. Google Plus, Orkut (var föregångare till Google Plus men var stort mest i Indien och Brasilien), google glass, nu senaste google daydream som inte kommer fungera på Android 10. Finns fler exempel.

Jag tror att om det floppar stänger de bara ner det och hänvisar till att man inte köpt några spel utan bara rätten att streama det. Du har ju inga lokala filer alls. Allt är ju bara video så kan inte jämföras med Steam och annat. Närmaste jämförelsen är väl med MMO och när de läggs ner och filerna bara är i servern inte i din lokala burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas: Sant! Men jag tror att de måste vara mer förmånliga i sina villkor annars kommer det verkligen bli en snackis på nätet och en riktig skitstorm som gör att de lika gärna kan lägga ner allt med en gång.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Se Stadia som en ny konsol. Köper du en ny konsol kan du ju inte använda dina PC-spel på konsol. Du kan inte heller inte spela ett spel för Xbox på en PS4.

@loevet
Är ett test på ingång?

Om Stadia släpptes med en lineup med egna spel likt en Nintendo-konsol hade det kunnat vara ett argument. Men då det släpps nästan helt uteslutande med spel folk med andra konsoler förmodligen redan spelat... nej...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P