Google Stadia får spelpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag ser det mer som att det är lite trist om man köper ett spel på Stadia och sedan lägger Google ned tjänsten eller att man själv vill spela på annat vis(köper en ny high-end PC eller liknande) så har man ingen åtkomst till det spelet.

Samma sak som att du köper ett spel till XBOX och sen köper dig ett nytt PS4, det är en helt annan plattform och då behöver du köpa spelet på nytt. Sen är det samma sak som att Steam läggs ner, allting du har köpt där är samma sak som om Stadia läggs ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Samma sak som att du köper ett spel till XBOX och sen köper dig ett nytt PS4, det är en helt annan plattform och då behöver du köpa spelet på nytt. Sen är det samma sak som att Steam läggs ner, allting du har köpt där är samma sak som om Stadia läggs ner.

Med undantaget att det går att köra steam-speal offline med Steam-emulatorer om jag minns rätt, du har ju alla spelfiler lokalt. Möjligtvis behövs det cracks till vissa spel. Men iom att du köpt dom redan så ska det inte spelar det ingen roll.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Med undantaget att det går att köra steam-speal offline med Steam-emulatorer om jag minns rätt, du har ju alla spelfiler lokalt. Möjligtvis behövs det cracks till vissa spel. Men iom att du köpt dom redan så ska det inte spelar det ingen roll.

Fast att behöva fula till spelen med diverse cracks etc så är det inte samma sak, med den logiken så kan jag ladda ner en piratad version av ett spel jag köpt på Stadia med ursäkten att jag köpt det redan, likt ditt exempel med Steam. Att det går att emulera etc är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det är givetvis fritt att tycka vad man vill om strömmande spel kontra lokalt renderade spel, men priserna går allt från jämnt ut till billigare på Stadia.

Fast de exempel jag såg gick istället från prisparitet till att Stadia var 50-150 procent dyrare än fysiska kopior. Precis som med Xbox Live och PS Now väljer Google att utnyttja sin (inom sin plattform) monopolsituation i prissättningen.

En annan fråga är ju hur en försäljning av en spellicens kommer kunna gå till. Detta är nämligen fullt lagligt inom EU. Och det företag som inte erbjuder ett praktiskt alternativ till en sådan försäljning kanske kan hamna i juridiskt blåsväder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan sak jag ser få påpeka när det kommer till kostnaderna det är ju också en vettig fiber uppkoppling som inte är helt gratis.

Det var några reviewers som låg på 200 lina med stutter och artefakter.

Vi i sverige har ju ändå rätt tur inom detta område dock, då vi har hyffsade priser. Men helt gratis är det ju inte.

Hittills kan jag ju inte säga att jag är imponerad alls. Möjligt i framtiden, typ next gen när även stadia förhoppningsvis har mognat till sig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

En annan sak jag ser få påpeka när det kommer till kostnaderna det är ju också en vettig fiber uppkoppling som inte är helt gratis.

Det var några reviewers som låg på 200 lina med stutter och artefakter.

Vi i sverige har ju ändå rätt tur inom detta område dock, då vi har hyffsade priser. Men helt gratis är det ju inte.

Hittills kan jag ju inte säga att jag är imponerad alls. Möjligt i framtiden, typ next gen när även stadia förhoppningsvis har mognat till sig lite.

Tror inte att höga överföringshastigheter spelar någon större roll så länge du åtminstone har över 50mbit/s tillgängligt. Därefter är det främst saker som avstånd till server, ISP (internetleverantör), kommunikationsoperatör, fiberomvandlare, längd på ethernetkabel, eventuella switchar och hemmarouter som spelar roll.

Fiber finns ju överallt numera, även i sommarstugor och ute på landet och kostnaden för denna är oberoende av om man har Stadia eller inte.

Skrivet av Ugga:

Jag ser det mer som att det är lite trist om man köper ett spel på Stadia och sedan lägger Google ned tjänsten eller att man själv vill spela på annat vis(köper en ny high-end PC eller liknande) så har man ingen åtkomst till det spelet.

Att du inte kan spela det på en High-End PC gäller även om du exempelvis köper ett Xbox eller PS4 spel. Vi får även samma problematik om exempelvis Valve väljer att lägga ner Steam, men ändå fortsätter vi att köpa spel där utan några större protester eller krav på garantier.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror inte att höga överföringshastigheter spelar någon större roll så länge du åtminstone har över 50mbit/s tillgängligt. Därefter är det främst saker som avstånd till server, ISP (internetleverantör), kommunikationsoperatör, fiberomvandlare, längd på ethernetkabel, eventuella switchar och hemmarouter som spelar roll.

Fiber finns ju överallt numera, även i sommarstugor och ute på landet och kostnaden för denna är oberoende av om man har Stadia eller inte.

Att du inte kan spela det på en High-End PC gäller även om du exempelvis köper ett Xbox eller PS4 spel. Vi får även samma problematik om exempelvis Valve väljer att lägga ner Steam, men ändå fortsätter vi att köpa spel där utan några större protester eller krav på garantier.

Men alltså... Steam har funnits i 16 år. Du måste väl ändå hålla med om att det är skillnad på att köpa ett spel i Steam, på en "erkänd" platform som funnits i 16 år, kontra Googles helt nya tjänst som inte ens har börjat bevisa vad den går för?
Steam gör en sak, säljer spel, deras huvudbusiness. Stadia är bara nån form av experiment för Google att försöka tjäna stålar på ännu en marknad.
Google är ju förövrigt (ö)kända för att lägga ner saker och ting.

Sen jämförelsen med att "ps4 spel inte går att spela på PC", ja men det är ju större skillnad på PS4 och PC. Två helt olika ekosystem.
Visst att det kanske behövts göra lite modifieringar för Stadia, men koden som körs på Stadia lär ju vara 99.999999% identisk med PC, det är ju ett PC-spel man spelar i molnet, därav skillnaden att Stadia är BETYDLIGT närmre Steam/Epic än vad en PS4 är.

Och jo, för XBOX/PC så finns det:
https://www.xbox.com/en-GB/games/xbox-play-anywhere

"Now when you own an Xbox Play Anywhere digital title, it’s yours to play on both Xbox One and Windows 10 PC."

Så det är ju inte en helt galen idé vi har. Betalar man för ett visst spel är det ju spelet i grund man betalar för, sen om man råkar vilja spela det på PC, PS4 eller Switch borde ju vara sak samma.

Gällande kostnader så är det också som sagt helt horribelt. Ska man bara snacka $$$$ så får man ignorera "digitalt". Många av lanseringstitlarna här är gammal skåpmat på konsol, och går att få från 227:- och uppåt. Så jobbigt är det inte att beställa hem en skiva och stoppa i PS4:an.
Jag köpte min PS4 för 6 år sedan för typ 3800:-, det har gett en månadskostnad på 52:-. Så förstår inte argumentet om att Stadia är så bra för konsolhårdvara är så dyrt. (Jaja Stadia basic. Vi får se hur länge den är gratis/reklamfri. Och med tanke på hur kvalitén är på deras "4k" så lär ju deras basic 1080 vara uppskalad 240p med alla settings på low).
Och som sagt, det verkar ju fort bli tusenlappar i skillnad på spelkostnad kontra att köpa på skiva för konsol.

Stadia startkit verkar kosta 1400:-. 3 månader gratis.
Så 900:- till för att spela Pro i ett år. (För att i närheten då kunna jämföra det med graffen från en konsol, samt att Basic öht inte finns att tillgå ännu?).
Jag avrundar Stadiapriserna 1 dollars = 10 sek (förmodligen för bra, skulle inte förvåna mig om RDR2 landar på 699).
AC Odyssey 329 (600), RDR2 399 (600) , Shadow Tomb Raider 227 (600).
Då är vi uppe i 1400 + 900 + 600 + 600 + 600 = 4100:- för ett år stadia med 3 (någorlunda nya) spel...

PS4 verkar gå på 3,2/4,2k för vanlig/pro + 950:- för ovan nämna spel. Så lowballar man med en vanlig PS4 går man break even på ett år, kör man en PRO hamnar man på en tusing extra.

Men! Den stora skillnaden är att man -enkelt- kränger iväg ps4:an med spelen för halva nypriset. Eller köper för halva nypriset på blocket.
Eller fortsätter spela efter år 1 på sin avbetalda och klara konsol.

Så. Är man priskänslig så går det inte att driva argumentet att Stadia är konstadseffektivt, för det verkar det inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast att behöva fula till spelen med diverse cracks etc så är det inte samma sak, med den logiken så kan jag ladda ner en piratad version av ett spel jag köpt på Stadia med ursäkten att jag köpt det redan, likt ditt exempel med Steam. Att det går att emulera etc är en annan sak.

Kom ihåg att vi pratade om ett katastrofscenario där Steamplattformen helt försvinner, det är ganska osannolikt till att börja med.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Google får lägga ner detta projektet och återkomma med en månadsavgift. Endast då kan jag tänka mig vara lite intresserad. Det ska vara i stil med Xbox Premium game-pass.

"Netflix style" annars får de vara. Orka betala för att vara betatestare dessutom...

Blir nog inte många Stadia's under julgranarna...
Totalt överhypad på reddit - till att bli ett stort forum av klagomål/besvikelser

Och jag ställer gärna frågan igen, vem tänkte sig Google målgruppen var? Gamers know their shit lixom...

Skandal.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag har sett många reviews nu och en del är "ja, det funkar... typ men känns segt och det märks att man tittar på en videoström".

Men.... ouch...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Cenorida: jag fick precis meddelande om att mitt paket skickats, men det dyker inte upp förrän 22-25:e november 🙄Google frågade oss idag om vi vill ha testex, och de skulle försöka lösa det den här veckan. Så tyvärr lär vi inte kunna komma igång med testande förrän slutet av veckan som allra tidigast

Stämmer det med runt 100MB/s för nya spel i 1080p så lär det ju behövas 1Gigabit internet för att det ska flyta på..

https://screenrant.com/google-stadia-data-use-1080p-100-mb/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Stämmer det med runt 100MB/s för nya spel i 1080p så lär det ju behövas 1Gigabit internet för att det ska flyta på..

https://screenrant.com/google-stadia-data-use-1080p-100-mb/

Per minut. Inte per sekund.

Edit: 100MB/min = 100/60 MB/s = 1.667 MB/s = 1.667 * 8Mbit/s = 13.3Mbit/s

Edit 2: Artikeln handlar om problemen för de som har ett tak på hur mycket de får ladda upp och ner, dvs att Stadia kommer äta upp det på ingen tid alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:
Skrivet av inquam:

Jag har sett många reviews nu och en del är "ja, det funkar... typ men känns segt och det märks att man tittar på en videoström".

Men.... ouch...

https://www.youtube.com/watch?v=i6dyrtnLU_w

Jösses är ju t.o.m värre än vad jag har läst om hittills.

Ja vad ska man säga....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Per minut. Inte per sekund.

Edit: 100MB/min = 100/60 MB/s = 1.667 MB/s = 1.667 * 8Mbit/s = 13.3Mbit/s

Edit 2: Artikeln handlar om problemen för de som har ett tak på hur mycket de får ladda upp och ner, dvs att Stadia kommer äta upp det på ingen tid alls.

Läste fel!

Permalänk
Medlem

Började kolla på deras teardown efter att ha sett klippet ovan.

Det bådar ju inte gott de första 2-3 minuterna in.
"Disassembling the device may cause injury to you"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Menar du att man hyr spel på Steam och digitala spel på Playstation/Xbox också? I så fall förstår jag vad du menar

När det gäller priserna tycker jag de är rimliga och ungefär samma som resterande plattformar. Det är värt att ha i åtanke att priserna som finns listade är utan rabatter. Berätta gärna vad man kan få tag på digitala varianter av exempelvis Red Dead Redemption 2.

Fast det gör man ju inte. I alla fall inte på Steam.
På konsoler är det ju lite vanskligare dock. Köpt är köpt är köpt på Steam, och skulle de konka har Valve lovat att göra så spelen kommer vara spelbara utan Steam i framtiden. Visserligen kan de ju skita i att infria det löftet om det skulle hända, men vi är så långt i från det scenariot så det spelar inte riktigt någon roll. Inte nu, och knappast under vår levnadstid heller. Kanske tills vi pensionerats.
Men som sagt, annat på konsol. Du köper ju visserligen licenser där också, och äger spelen, men det blir så tätt kopplat till generationscykler och upprätthållna konsol-stores att jag länge varit skeptisk till att köpa annat än billigare indie-spel där.
Fullprisspel som kanske inte går att komma åt om 5-7 år? Ingenting jag är så pepp på. Visserligen har det blivit bättre nu när
tekniken konsolerna emellan blir mer lika (jämför: PS2 till PS3 med Cell, mot PS4 till PS4 med AMD X86 i båda) så att licenserna antagligen kommer "bäras över" och inte riskeras tappas bort i skiftet. Med Stadia är det ju mycket vanskligare än så. Om detta inte slår och du köpt spel för 10000kr och Google lämnar tjänsten åt sitt öde (https://killedbygoogle.com/) kommer du ju inte kunnat strömma dem längre.
Oavsett om du är hos din farmors sommarstuga mitt ute i ingenstans eller i stadskärnan mitt i smeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Fast det gör man ju inte. I alla fall inte på Steam.
På konsoler är det ju lite vanskligare dock. Köpt är köpt är köpt på Steam, och skulle de konka har Valve lovat att göra så spelen kommer vara spelbara utan Steam i framtiden. Visserligen kan de ju skita i att infria det löftet om det skulle hända, men vi är så långt i från det scenariot så det spelar inte riktigt någon roll. Inte nu, och knappast under vår levnadstid heller. Kanske tills vi pensionerats.
Men som sagt, annat på konsol. Du köper ju visserligen licenser där också, och äger spelen, men det blir så tätt kopplat till generationscykler och upprätthållna konsol-stores att jag länge varit skeptisk till att köpa annat än billigare indie-spel där.
Fullprisspel som kanske inte går att komma åt om 5-7 år? Ingenting jag är så pepp på. Visserligen har det blivit bättre nu när
tekniken konsolerna emellan blir mer lika (jämför: PS2 till PS3 med Cell, mot PS4 till PS4 med AMD X86 i båda) så att licenserna antagligen kommer "bäras över" och inte riskeras tappas bort i skiftet. Med Stadia är det ju mycket vanskligare än så. Om detta inte slår och du köpt spel för 10000kr och Google lämnar tjänsten åt sitt öde (https://killedbygoogle.com/) kommer du ju inte kunnat strömma dem längre.
Oavsett om du är hos din farmors sommarstuga mitt ute i ingenstans eller i stadskärnan mitt i smeten.

Fanns ett tweet från Gabe där han lovade att spel fortfarande skulle gå att spela om Valve eller Steam gick under. Det togs bort. Finns det något i användaravtalet som lovar detta? Nej. I den tycker dock Valve mycket om att påpeka att det är prenumerationstjänst och köpa nämns bara någon gång. Så exakt vad bygger du på att det löftet forfarande gäller? Går Steam under så har de inga som helst pengar för infria det.

Skulle Google lägga ner Stadia så finns det hur mycket pengar kvar som helst att göra rätt för sig. Och skulle det inte ske så skulle det bli en ordentlig gruppstämning mot dem i USA.

Och om nu Google stänger ner allt, när stänger de då ner Gmail, Maps, eller Drive? Eller söktjänsten?

Permalänk
Sötast

Oj, jag var helt säker på att Stadia var som netflix. Betala per månad och go nuts, kör vad du vill hur mycket du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och om nu Google stänger ner allt, när stänger de då ner Gmail, Maps, eller Drive? Eller söktjänsten?

Han sa ju inte att de stänger ner allt, men den största tjänsten de lade ner var ju google plus, som skulle konka med facebook men misslyckades. De försökte ju länge hålla liv i tjänsten men valde att lägga ner till slut.

Många är nog rädda att stadia kommer bli nästa G+.

Och jag förstår varför. Som jag sa i ett inlägg tidigare, kanske inför next gen och att stadia fått mogna på sig så kanske det kan ta fart.
Men då även om de ändrar sin prissättning som erbjuder alla/de flesta populära titlar i prenumerationspriset.
Annars så är det ju svårt att se marknaden, jämfört mot en "fysisk" spelupplevelse som PC / PS / XBOX / Nintento kan ge.

Sedan som vi även kan se i klippen ovan, att de gör ju allt för att man ska regga sig eller använda alla googles olika tjänster för att endast aktivera skiten. Det räcker med en kod, eller login. Inte att man måste ladda ner en app till en telefon som endast fungerar till google pixel. Eller att synka telefonen mot chromecast för att i sin tur kunna ladda ner appen. Endast för att aktivera en kod. Så att du kan använda prylen du nyss har pröjsat för.
Sedan ska du pröjsa för spelen och prenumeration på det.

Nä de har en hel del till att fixa / rätta till innan detta kan bli något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Oj, jag var helt säker på att Stadia var som netflix. Betala per månad och go nuts, kör vad du vill hur mycket du vill.

Go nuts? Det är vad Netflix gör, de har långtidsskulder på runt $12.4 miljarder, som de nu planerar att öka med ytterligare $2 miljarder, skulder som de betalar av på i takten med runt $160 miljoner i kvartalet. Till det kan man också lägga till $19 miljarder som de lovat att betala för sitt material.

Det är inte en fungerade modell, speciellt inte nu när de börjar få ordentligt med konkurrens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SleeZy:

Han sa ju inte att de stänger ner allt, men den största tjänsten de lade ner var ju google plus, som skulle konka med facebook men misslyckades. De försökte ju länge hålla liv i tjänsten men valde att lägga ner till slut.

Många är nog rädda att stadia kommer bli nästa G+.

Och jag förstår varför. Som jag sa i ett inlägg tidigare, kanske inför next gen och att stadia fått mogna på sig så kanske det kan ta fart.
Men då även om de ändrar sin prissättning som erbjuder alla/de flesta populära titlar i prenumerationspriset.
Annars så är det ju svårt att se marknaden, jämfört mot en "fysisk" spelupplevelse som PC / PS / XBOX / Nintento kan ge.

Sedan som vi även kan se i klippen ovan, att de gör ju allt för att man ska regga sig eller använda alla googles olika tjänster för att endast aktivera skiten. Det räcker med en kod, eller login. Inte att man måste ladda ner en app till en telefon som endast fungerar till google pixel. Eller att synka telefonen mot chromecast för att i sin tur kunna ladda ner appen. Endast för att aktivera en kod. Så att du kan använda prylen du nyss har pröjsat för.
Sedan ska du pröjsa för spelen och prenumeration på det.

Nä de har en hel del till att fixa / rätta till innan detta kan bli något.

Jag tycker nog det är en viss skillnad på gratistjänster och betaltjänster ändå.
Google har inte nå vidare stort track record av att stänga ner betaltjänster.
Där är det väl snarare Microsoft som leder i så fall ;).

Sedan kommer väl google stadia basic vara gratis. Det är väl en rätt så OK deal att med gratiskonto så får man även låna renderingshårdvara. Det är mer än steam erbjuder ;). Ja, man får betala för spelen. Men hårdvarumässigt ser det ut att vara ganska billigt alltså.

Med det sagt. Produkten är säkert inte helt färdig och det finns säkert rimlig kritik vid lanseringen. Själv hoppar jag sällan på första tåget när ny teknik rullas ut. Så även här.
Vi får väl se vad produkten innebär här närmsta tiden. I början på nästa år har väl röken lagt sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Eeeeeeh?

Trodde mer Stadia skulle vara som Netflix. Dvs allt för en fast månadskostnad. Men icke. Kommer förmodligen va lagg och crap (latenser) dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Oj, jag var helt säker på att Stadia var som netflix. Betala per månad och go nuts, kör vad du vill hur mycket du vill.

Skrivet av Gemmy:

Trodde mer Stadia skulle vara som Netflix. Dvs allt för en fast månadskostnad. Men icke. Kommer förmodligen va lagg och crap (latenser) dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nä det har nog inte riktigt varit tanken.

Det ni är ute efter är väl kanske snarare EA access och uplay+ låter det som.
Där erbjuds ett spelbibliotek för en månadsavgift.

Stadia erbjuder snarare en konsol i molnet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker nog det är en viss skillnad på gratistjänster och betaltjänster ändå.
Google har inte nå vidare stort track record av att stänga ner betaltjänster.
Där är det väl snarare Microsoft som leder i så fall ;).

Sedan kommer väl google stadia basic vara gratis. Det är väl en rätt så OK deal att med gratiskonto så får man även låna renderingshårdvara. Det är mer än steam erbjuder ;). Ja, man får betala för spelen. Men hårdvarumässigt ser det ut att vara ganska billigt alltså.

Med det sagt. Produkten är säkert inte helt färdig och det finns säkert rimlig kritik vid lanseringen. Själv hoppar jag sällan på första tåget när ny teknik rullas ut. Så även här.
Vi får väl se vad produkten innebär här närmsta tiden. I början på nästa år har väl röken lagt sig.

Vet inte om jag ska kalla g+ för gratis med tanke på adds och all persondata.

Men i övrigt så håller du ju med mig?
Som sagt de behöver mogna på sig lite. Just nu tror inte jag på produkten, men det kan ändra sig framöver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SleeZy:

Vet inte om jag ska kalla g+ för gratis med tanke på adds och all persondata.

Google + var ingen betaltjänst och eftersom att det inte var en betaltjänst så blev det inte heller problematiskt att lägga ner på samma sätt som om personer skulle ha köpt produkter som de inte längre kommer åt. Spelar kanske mindre roll hur man själv önskar kategorisera eller kalla grejerna. Det reella problemområdet som folk verkar oroade för här om att bli av med licenser de betalt för och då blir det väl mindre relevant huruvida google har reklam på tjänsten eller ej. Tänker jag.

Skrivet av SleeZy:

Men i övrigt så håller du ju med mig?
Som sagt de behöver mogna på sig lite. Just nu tror inte jag på produkten, men det kan ändra sig framöver.

I övrigt håller jag inte med om att de måste ändra upplägg med att erbjuda ett helt spelbibliotek för att det här ska kunna lyckas. Jag tror det finns potential ändå. Vet inte hur mycket de har att fixa framöver egentligen.
Eller ja, det verkar ju som en kass start att folk som betällt founders inte fått sina grejer på release. Inte ens kontoinloggningen. Där behöver de nog sätta en del plåster på situationen.
Ja spelutbudet behöver givetvis breddas också, men det är såklart på gång redan.

Men visst håller jag med om att det är lite tidigt att döma ut tjänsten. Så tänker jag med alla nylanseringar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Google + var ingen betaltjänst och eftersom att det inte var en betaltjänst så blev det inte heller problematiskt att lägga ner på samma sätt som om personer skulle ha köpt produkter som de inte längre kommer åt

Där har du en poäng, förstås.
Men säg att de bara får 100k användare, 60k av dessa köper spel. De inser att detta fungerar inte, lägger ned p.g.a alla kostnader.
Vad händer då? Nu är ju detta ett hypotetiskt scenario och siffrorna tagna ur intet, men du förstår nog vart jag vill komma.

I övrigt så håller du med om än lite försiktigt, det är så jag tolkar ditt inlägg i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Menar du att man hyr spel på Steam och digitala spel på Playstation/Xbox också? I så fall förstår jag vad du menar

När det gäller priserna tycker jag de är rimliga och ungefär samma som resterande plattformar. Det är värt att ha i åtanke att priserna som finns listade är utan rabatter. Berätta gärna vad man kan få tag på digitala varianter av exempelvis Red Dead Redemption 2.

Om du inte äger spelet, dvs har spelet i din ägo och kan sälja spelet till någon annan, samt betalar, så hyr du.

På Steam så äger du ett konto, med tillgång till spel, tillgången kan dock strypas när som helst, men har du spelen installerade så finns det sätt att kunna spela dem även om Steam går ner.

Vad gäller priser på exempelvis RDR2 så är det ju speltillverkarna som väljer vilka plattformar de vill släppa spelet på och till vilket pris, sen väljer ju kunderna om de vill betala det priset eller ej.
Personligen skulle jag inte köpa RDR2, jag kanske inte ens skulle vilja spela det om det vore gratis.
Jag gillar inte "grand theft auto" så troligen är inte "grand theft horse" nåt för mig heller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Där har du en poäng, förstås.
Men säg att de bara får 100k användare, 60k av dessa köper spel. De inser att detta fungerar inte, lägger ned p.g.a alla kostnader.
Vad händer då? Nu är ju detta ett hypotetiskt scenario och siffrorna tagna ur intet, men du förstår nog vart jag vill komma.

I övrigt så håller du med om än lite försiktigt, det är så jag tolkar ditt inlägg i alla fall.

Att ha igång det här är inte en större kostnad för Google om det är något de tror kommer vara viktigt för framtiden.

Men, säg att de 60k köper spel för i genomsnitt 2000kr. Det är 120 miljoner, även om Google skulle behöva ersätta dem med det fulla beloppet så är det Inte särskilt mycket pengar för Google, och de kommer inte behöva betala i närheten av det fulla priset.

Permalänk
Hedersmedlem

@SleeZy:

Ja de måste få igång momentum i tjänsten. De har råd att gå back ett tag även om det går sämre än väntat i början. Jag tror en del av styrkan i tjänsten är att man inte behöver köpa nya prylar till hemmet när ens hemmagrejer väl blir gamla - och det kan säkert ta ett tag för många ;).
Men visst är det så att nuvarande spelutbud inte riktigt kommer flytta massorna direkt. Och vi vet inte hur det kommer se ut med nya titlar till denna platform framöver.

Alltså det är klart att jag förstår oron med en ny tjänst samtidigt. Att plattformen finns kvar för framtiden är väldans relevant för att folk ska vilja slänga in pengar. Och ja, de har grävt en grop för sig själva förtroendemässigt genom att stänga så många tjänster som de gjort genom åren. Min tanke här handlar väl om att fråga om rädslan i detta fallet verkligen är befogad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled