Google Stadia får spelpriser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Google + var ingen betaltjänst och eftersom att det inte var en betaltjänst så blev det inte heller problematiskt att lägga ner på samma sätt som om personer skulle ha köpt produkter som de inte längre kommer åt. Spelar kanske mindre roll hur man själv önskar kategorisera eller kalla grejerna. Det reella problemområdet som folk verkar oroade för här om att bli av med licenser de betalt för och då blir det väl mindre relevant huruvida google har reklam på tjänsten eller ej. Tänker jag.

I övrigt håller jag inte med om att de måste ändra upplägg med att erbjuda ett helt spelbibliotek för att det här ska kunna lyckas. Jag tror det finns potential ändå. Vet inte hur mycket de har att fixa framöver egentligen.
Eller ja, det verkar ju som en kass start att folk som betällt founders inte fått sina grejer på release. Inte ens kontoinloggningen. Där behöver de nog sätta en del plåster på situationen.
Ja spelutbudet behöver givetvis breddas också, men det är såklart på gång redan.

Men visst håller jag med om att det är lite tidigt att döma ut tjänsten. Så tänker jag med alla nylanseringar ;).

Google+ var inte problematiskt att lägga ned eftersom den var skit och knappt användes ändå.
Förutom av PR-människor som gillar att köpa information om andras konsumentvanor online då
Men även om jag personligen är orolig för tjänstens varande tror jag likt dig det kan finnas en publik för den ändå.
Tänk småbarnsföräldrar som står och velar mellan en Switch för flera tusen (plus spel och handkontroller) eller en Chrome-spelare för nån hundring som dessutom ger åtkomst till massivs annan mediekonsumtion. Där kan jag lätt se att valet slutar i Googles favör, speciellt om du kommer rätt långt med basversionen som är gratis. Köp ett spel då och då till ungen så den håller sig glad och du kommer undan rätt ekonomiskt försvarbart ändå. Speciellt som spelen även är fullt spelbara på så kallad "potatisdator" också.
Dock!!! Hur stor är egentligen den köparskalan? 1/10-del av alla gamers? För de som spenderat åratal av att bygga upp Steam-katalogen både i affären (och allehanda reor genom åren) och externt (t.ex. Humble Indie Bundle) är nog inte så sugna att börja om från noll utan möjlighet att migrera spelbiblioteket. De med PS4 och/eller Xbone känner nog likadant. Varför börja om? Även om PC/konsolspelarna betalar för sig så kommer de inte mycket längre. Där gör Google sig en otjänst, att lansera en "tredje konsol" i slutet av en generation, där de hoppas alla ska hoppa på deras tåg med tomma löften om dubbel prestanda gentemot konkurrenterna sammanslagna. Och dessutom köpa om alla spel de redan spelat igenom i väldigt stor utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Google+ var inte problematiskt att lägga ned eftersom den var skit och knappt användes ändå.
Förutom av PR-människor som gillar att köpa information om andras konsumentvanor online då
Men även om jag personligen är orolig för tjänstens varande tror jag likt dig det kan finnas en publik för den ändå.
Tänk småbarnsföräldrar som står och velar mellan en Switch för flera tusen (plus spel och handkontroller) eller en Chrome-spelare för nån hundring som dessutom ger åtkomst till massivs annan mediekonsumtion. Där kan jag lätt se att valet slutar i Googles favör, speciellt om du kommer rätt långt med basversionen som är gratis. Köp ett spel då och då till ungen så den håller sig glad och du kommer undan rätt ekonomiskt försvarbart ändå. Speciellt som spelen även är fullt spelbara på så kallad "potatisdator" också.
Dock!!! Hur stor är egentligen den köparskalan? 1/10-del av alla gamers? För de som spenderat åratal av att bygga upp Steam-katalogen både i affären (och allehanda reor genom åren) och externt (t.ex. Humble Indie Bundle) är nog inte så sugna att börja om från noll utan möjlighet att migrera spelbiblioteket. De med PS4 och/eller Xbone känner nog likadant. Varför börja om? Även om PC/konsolspelarna betalar för sig så kommer de inte mycket längre. Där gör Google sig en otjänst, att lansera en "tredje konsol" i slutet av en generation, där de hoppas alla ska hoppa på deras tåg med tomma löften om dubbel prestanda gentemot konkurrenterna sammanslagna. Och dessutom köpa om alla spel de redan spelat igenom i väldigt stor utsträckning.

Hur många sitter med jättelika bibliotek på Steam? Och hur många av dem bryr sig om de flesta av dessa spel, hur många kommer verkligen spelas igenom?

Kommer PS4/Xbox One ägare inte byta upp till PS5/XBox Whatever?

Hur många köper en dator speciellt för att spela på? Vilken procent köper ett 2070 eller bättre? Hur många sitter på en i7 eller i9?

Aktiva på sweclockers är en väldigt liten del av de som spelar i Sverige och är inte särskilt represantiva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GamerGertzy:

Dock!!! Hur stor är egentligen den köparskalan? 1/10-del av alla gamers? För de som spenderat åratal av att bygga upp Steam-katalogen både i affären (och allehanda reor genom åren) och externt (t.ex. Humble Indie Bundle) är nog inte så sugna att börja om från noll utan möjlighet att migrera spelbiblioteket. De med PS4 och/eller Xbone känner nog likadant. Varför börja om? Även om PC/konsolspelarna betalar för sig så kommer de inte mycket längre. Där gör Google sig en otjänst, att lansera en "tredje konsol" i slutet av en generation, där de hoppas alla ska hoppa på deras tåg med tomma löften om dubbel prestanda gentemot konkurrenterna sammanslagna. Och dessutom köpa om alla spel de redan spelat igenom i väldigt stor utsträckning.

Jag ser väl rätt så stor potential även där. De som sitter med konsol kommer behöva börja om med spelkatalogen när nästa generation konsoler kommer om något år. Man kan såklarthha kvar sina spel ozh konsoler också, men det innebär ett tunt spelbibliotek när ny konsol införskaffas i vanliga fsll ändå ju. Och så behöver man köpa själva konsolen också. . Har Google då lyckats etablera Stadia så finns det ju som ett färdigt - och billigare alternativ.
Jag tror det är svårare för stadia att ta plats om de väntar tills släppet av de redan etablerade konsolerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Hur många sitter med jättelika bibliotek på Steam? Och hur många av dem bryr sig om de flesta av dessa spel, hur många kommer verkligen spelas igenom?

Kommer PS4/Xbox One ägare inte byta upp till PS5/XBox Whatever?

Hur många köper en dator speciellt för att spela på? Vilken procent köper ett 2070 eller bättre? Hur många sitter på en i7 eller i9?

Aktiva på sweclockers är en väldigt liten del av de som spelar i Sverige och är inte särskilt represantiva.

Tror många sitter på alldeles för stort bibliotek och frågan är inte om de bryr sig om de spelen, för visst har många spelare köpt titlar bara för att de varit billiga - för att sen aldrig röra dem igen - utan varför de skulle betala för dessa spel igen, för att återigen inte röra dem.

Det tror jag majoriteten av dem som äger en PS4:a/Xbone göra. Men där kommer nog såväl fysiskt som digitalt spelbibliotek kunna medtagas och därmed göra den äldre konsolen mer eller mindre överflödig. Få kanske sparar för att vara säkra på att kunna spela ALLT till de (då) äldre konsolen/erna men de flesta kommer nog byta in för att få billigare ny konsol. Eller sälja på typ Tradera för att finansiera det nya.

Kanske är det inte speciellt vanligt att köpa en dator BARA för att spela på, den används ofta till att lyssna på musik och titta på film/serier också. Oavsett om det är vanlig mainstream-farsa som köper den eller mer reguljär tonårsgamer. Så den frågeställningen finner jag totalt irrelevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser väl rätt så stor potential även där. De som sitter med konsol kommer behöva börja om med spelkatalogen när nästa generation konsoler kommer om något år. Man kan såklarthha kvar sina spel ozh konsoler också, men det innebär ett tunt spelbibliotek när ny konsol införskaffas i vanliga fsll ändå ju. Och så behöver man köpa själva konsolen också. . Har Google då lyckats etablera Stadia så finns det ju som ett färdigt - och billigare alternativ.
Jag tror det är svårare för stadia att ta plats om de väntar tills släppet av de redan etablerade konsolerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Åtminstone Sony har bekräftat att PS5 kommer vara bakåtkompatibel med PS4-spel på såväl skiva som digitalt. Så att en behöver börja om spelkatalogen från scratch på andra format stämmer i största möjliga utsträckning helt enkelt inte. & även om spelen sparas så behöver du ju inte spara den äldre konsolen så den kan bytas in/säljas på Tradera för att finansiera den nya konsolen. Med både nya och gamla spel! Vilket jag tror majoriteten av seriösa spelare kommer välja framför Stadia. Men jag kan ju såklart ha fel!

Tror de har uppförsbacke när de än må välja att lansera tjänsten. Helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Tror många sitter på alldeles för stort bibliotek och frågan är inte om de bryr sig om de spelen, för visst har många spelare köpt titlar bara för att de varit billiga - för att sen aldrig röra dem igen - utan varför de skulle betala för dessa spel igen, för att återigen inte röra dem.

Det tror jag majoriteten av dem som äger en PS4:a/Xbone göra. Men där kommer nog såväl fysiskt som digitalt spelbibliotek kunna medtagas och därmed göra den äldre konsolen mer eller mindre överflödig. Få kanske sparar för att vara säkra på att kunna spela ALLT till de (då) äldre konsolen/erna men de flesta kommer nog byta in för att få billigare ny konsol. Eller sälja på typ Tradera för att finansiera det nya.

Kanske är det inte speciellt vanligt att köpa en dator BARA för att spela på, den används ofta till att lyssna på musik och titta på film/serier också. Oavsett om det är vanlig mainstream-farsa som köper den eller mer reguljär tonårsgamer. Så den frågeställningen finner jag totalt irrelevant.

Varför skulle de betala för dem? Vill man spela dem så kan man ju fortfarande ha kvar datorn. Sen kan man ju köpa nya spel som man inte spelat tidigare till Stadia.

Återigen, inget som hindrar att man har kvar den gamla konsolen och sedan köper nytt till Stadia.

Frågeställningen är intressant gällande gruppen som kan vara intresserad av Stadia, de som köper en mellanklassdator för att spela på, som upptäcker att de inte kan spela det nya spelen med sin hårdvara, och som inte vill köpa nytt grafikkort eller ny cpu.
Eller gruppen som inte vill ägna sig åt att fixa med windows för att få spelen att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men alltså... Steam har funnits i 16 år. Du måste väl ändå hålla med om att det är skillnad på att köpa ett spel i Steam, på en "erkänd" platform som funnits i 16 år, kontra Googles helt nya tjänst som inte ens har börjat bevisa vad den går för?
Steam gör en sak, säljer spel, deras huvudbusiness. Stadia är bara nån form av experiment för Google att försöka tjäna stålar på ännu en marknad.
Google är ju förövrigt (ö)kända för att lägga ner saker och ting.

Sen jämförelsen med att "ps4 spel inte går att spela på PC", ja men det är ju större skillnad på PS4 och PC. Två helt olika ekosystem.
Visst att det kanske behövts göra lite modifieringar för Stadia, men koden som körs på Stadia lär ju vara 99.999999% identisk med PC, det är ju ett PC-spel man spelar i molnet, därav skillnaden att Stadia är BETYDLIGT närmre Steam/Epic än vad en PS4 är.

Och jo, för XBOX/PC så finns det:
https://www.xbox.com/en-GB/games/xbox-play-anywhere

"Now when you own an Xbox Play Anywhere digital title, it’s yours to play on both Xbox One and Windows 10 PC."

Så det är ju inte en helt galen idé vi har. Betalar man för ett visst spel är det ju spelet i grund man betalar för, sen om man råkar vilja spela det på PC, PS4 eller Switch borde ju vara sak samma.

Gällande kostnader så är det också som sagt helt horribelt. Ska man bara snacka $$$$ så får man ignorera "digitalt". Många av lanseringstitlarna här är gammal skåpmat på konsol, och går att få från 227:- och uppåt. Så jobbigt är det inte att beställa hem en skiva och stoppa i PS4:an.
Jag köpte min PS4 för 6 år sedan för typ 3800:-, det har gett en månadskostnad på 52:-. Så förstår inte argumentet om att Stadia är så bra för konsolhårdvara är så dyrt. (Jaja Stadia basic. Vi får se hur länge den är gratis/reklamfri. Och med tanke på hur kvalitén är på deras "4k" så lär ju deras basic 1080 vara uppskalad 240p med alla settings på low).
Och som sagt, det verkar ju fort bli tusenlappar i skillnad på spelkostnad kontra att köpa på skiva för konsol.

Stadia startkit verkar kosta 1400:-. 3 månader gratis.
Så 900:- till för att spela Pro i ett år. (För att i närheten då kunna jämföra det med graffen från en konsol, samt att Basic öht inte finns att tillgå ännu?).
Jag avrundar Stadiapriserna 1 dollars = 10 sek (förmodligen för bra, skulle inte förvåna mig om RDR2 landar på 699).
AC Odyssey 329 (600), RDR2 399 (600) , Shadow Tomb Raider 227 (600).
Då är vi uppe i 1400 + 900 + 600 + 600 + 600 = 4100:- för ett år stadia med 3 (någorlunda nya) spel...

PS4 verkar gå på 3,2/4,2k för vanlig/pro + 950:- för ovan nämna spel. Så lowballar man med en vanlig PS4 går man break even på ett år, kör man en PRO hamnar man på en tusing extra.

Men! Den stora skillnaden är att man -enkelt- kränger iväg ps4:an med spelen för halva nypriset. Eller köper för halva nypriset på blocket.
Eller fortsätter spela efter år 1 på sin avbetalda och klara konsol.

Så. Är man priskänslig så går det inte att driva argumentet att Stadia är konstadseffektivt, för det verkar det inte vara.

Stämmer, Steam har funnit i 16 år och det är ett starkt argument. Även om risken att Stadia läggs ner är större än att Steam, så är möjligheterna att vi får kompensation för våra spel större med Stadia än med Steam. En nedläggning av Steam skulle troligtvis orsakas av att Valve går i konkurs.

Sen ska vi komma ihåg att även Steam har vart lika hårt kritiserad som Stadia är idag, och visst blev det en succé fastän många valde att bojkotta det i flera år. Inte heller fungerade tjänsten perfekt i början men potentialen fanns där, likaså med Stadia

Vill även påstå att skillnaden i ekosystemet mellan Stadia och PC är större än mellan PS4 och PC. När det gäller Xbox Play Anywhere så är det egentligen fortfarande inte möjligt att spela ett Xbox spel på PC. Utan grejen är att du får en extra kopia som även fungerar på PC och vice versa. Hade såklart varit trevligt om även Stadia eller Steam erbjöd detta till respektive tjänst, men eftersom det rör sig om två helt olika företag lär det förmodligen aldrig hända.

När det gäller priserna tycker jag de är fullt acceptabla. Notera att priserna som listas ej är rabatterade och rea tror jag absolut att Stadia kommer ha. Men hur ofta är det det rea på ett spel till en ny plattform? Inte kan du hitta Red Dead Redemption 2 till PC till rabatterat pris.

Kom även ihåg även ihåg att Stadias startkit enbart är frivilligt såvida man inte vill vara först ute. Beroende på hur man ser på det är priserna kanske den samma som med PS4 om man väljer Stadia Pro. Men hur smidigt är det inte att kunna spela vart du än befinner dig, på vilken enhet du vill? Du slipper ta med dig en tjock PS4 på flyget till Norge för att besöka slaktningarna eller när du åker till sommarstugan.

När det gäller kvalitén så är upplevelsen extremt blandad. Vilket såklart är olyckligt men vi har sett att exempelvis @loevet har rapporterat fina latenser och bildkvalité. Sen tror jag också att Stadia har blivit extremt känsligt där många som recenserar redan i förväg bestämt att Stadia är en flopp. Perfekt är det såklart inte, men kom igen är det verkligen så dåligt att det måste skrotas?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om du inte äger spelet, dvs har spelet i din ägo och kan sälja spelet till någon annan, samt betalar, så hyr du.

På Steam så äger du ett konto, med tillgång till spel, tillgången kan dock strypas när som helst, men har du spelen installerade så finns det sätt att kunna spela dem även om Steam går ner.

Vad gäller priser på exempelvis RDR2 så är det ju speltillverkarna som väljer vilka plattformar de vill släppa spelet på och till vilket pris, sen väljer ju kunderna om de vill betala det priset eller ej.
Personligen skulle jag inte köpa RDR2, jag kanske inte ens skulle vilja spela det om det vore gratis.
Jag gillar inte "grand theft auto" så troligen är inte "grand theft horse" nåt för mig heller.

Stämmer att du fortfarande kan spela Steams spel om det skulle läggas ner. Men enbart på den dator där spelen är installerade och du kan heller inte flytta spelen till en annan dator. Skulle hårddisken krascha, du köper en ny dator eller vill ominstallera Windows får du problem.
För mig som ominstallerar Windows ungefär en gång i halvåret skulle det bli väldigt problematisk. Anser inte att man "äger" spelet längre om man är så låst

Har heller inte alla mina spel på Steam installerade på datorn, vad händer då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte all negativitet kring Stadia, ni ser ju detta på helt fel sätt. Stadia är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd.

Vad behövs för att kunna lira FM20 på jobbet? En dator, Chrome och en Internetuppkoppling. Magi!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Övertygad om att inom kort sker något av följande:

* Månadspriset försvinner helt
* Månadspriset inkluderar access till alla spel a la Netflix

Men egentligen tror jag ingenting kommer hända och om ett år kommer man ens ha glömt att Stadia finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Murvel:

Jag förstår inte all negativitet kring Stadia, ni ser ju detta på helt fel sätt. Stadia är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd.

Vad behövs för att kunna lira FM20 på jobbet? En dator, Chrome och en Internetuppkoppling. Magi!

Tror få talar illa om Stadia från en tekniksynvinkel. Men prissättningen är helt skev och likaså utbudet när man jämför med kommande lösningar. Om 5 år tror jag streamat spelande är jättevanligt i länder med vettigt Internet (dvs inte USA)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag förstår inte all negativitet kring Stadia, ni ser ju detta på helt fel sätt. Stadia är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd.

Vad behövs för att kunna lira FM20 på jobbet? En dator, Chrome och en Internetuppkoppling. Magi!

och ett gmail account , och en google pixel mobil (senaste) och vafan de nu var Steve snackade om i sin video på gamersnexus.
Nu har jag förvisso bara sett vad han gått igenom för att försöka få igång det,, alls. och inte något av hur det funkar än. https://www.youtube.com/watch?v=i6dyrtnLU_w
Men fyfaan,, om man ska jämnföra en skivat bröd så är det bröd tillverkat i kina, vanlig jäkla fralla, som bara går att rosta i en google brödrost som kräver en google telefon för att aktivera.

lixom,,, vad håller dom på med på google? varför vill dom ta död på projektet på detta vis för?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Varför skulle de betala för dem? Vill man spela dem så kan man ju fortfarande ha kvar datorn. Sen kan man ju köpa nya spel som man inte spelat tidigare till Stadia.

Återigen, inget som hindrar att man har kvar den gamla konsolen och sedan köper nytt till Stadia.

Frågeställningen är intressant gällande gruppen som kan vara intresserad av Stadia, de som köper en mellanklassdator för att spela på, som upptäcker att de inte kan spela det nya spelen med sin hårdvara, och som inte vill köpa nytt grafikkort eller ny cpu.
Eller gruppen som inte vill ägna sig åt att fixa med windows för att få spelen att fungera.

Det är ju sant. För den som anser att behovet av nytt grafikkort är = köpa ny dator så är väl Stadia en bra idé.
Kanske inte nu till en början, nu vill Google mest ta ut så mycket de kan från early adoptors, men om ett halvår kanske.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att testa denna. Men jag väntar något halvår till.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt klagomålen på priserna? Det är billigaste alternativet till att spela alla dessa spelen, speciellt i den kvalitén som du får.

Jag ogillar exakt allt annat med spelstreamingtjänster men just priset här är ju inget man kan klaga på...

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Stämmer, Steam har funnit i 16 år och det är ett starkt argument. Även om risken att Stadia läggs ner är större än att Steam, så är möjligheterna att vi får kompensation för våra spel större med Stadia än med Steam. En nedläggning av Steam skulle troligtvis orsakas av att Valve går i konkurs.

Sen ska vi komma ihåg att även Steam har vart lika hårt kritiserad som Stadia är idag, och visst blev det en succé fastän många valde att bojkotta det i flera år. Inte heller fungerade tjänsten perfekt i början men potentialen fanns där, likaså med Stadia

Vill även påstå att skillnaden i ekosystemet mellan Stadia och PC är större än mellan PS4 och PC. När det gäller Xbox Play Anywhere så är det egentligen fortfarande inte möjligt att spela ett Xbox spel på PC. Utan grejen är att du får en extra kopia som även fungerar på PC och vice versa. Hade såklart varit trevligt om även Stadia eller Steam erbjöd detta till respektive tjänst, men eftersom det rör sig om två helt olika företag lär det förmodligen aldrig hända.

När det gäller priserna tycker jag de är fullt acceptabla. Notera att priserna som listas ej är rabatterade och rea tror jag absolut att Stadia kommer ha. Men hur ofta är det det rea på ett spel till en ny plattform? Inte kan du hitta Red Dead Redemption 2 till PC till rabatterat pris.

Kom även ihåg även ihåg att Stadias startkit enbart är frivilligt såvida man inte vill vara först ute. Beroende på hur man ser på det är priserna kanske den samma som med PS4 om man väljer Stadia Pro. Men hur smidigt är det inte att kunna spela vart du än befinner dig, på vilken enhet du vill? Du slipper ta med dig en tjock PS4 på flyget till Norge för att besöka slaktningarna eller när du åker till sommarstugan.

När det gäller kvalitén så är upplevelsen extremt blandad. Vilket såklart är olyckligt men vi har sett att exempelvis @loevet har rapporterat fina latenser och bildkvalité. Sen tror jag också att Stadia har blivit extremt känsligt där många som recenserar redan i förväg bestämt att Stadia är en flopp. Perfekt är det såklart inte, men kom igen är det verkligen så dåligt att det måste skrotas?

Fast "ny plattform". Vi får väl tycka olika där. PS4 finns och existerar. Vill jag köpa spel dit så går det. Min alternativkostnad är alltså precis det som jag skrev.
Det går inte att försvara prissättningen på Stadia med att "det är en ny tjänst och det kanske kommer reor". Gör man det så får man helt enkelt ha inställningen att Stadia är någonting "extra premium" och man betalar för att få just Stadia. Ska man göra en direkt jämförelse mellan Stadia och PS4/XBOX så får man ju då alltså acceptera att Stadia är ett dyrare alternativ.

Vill man spela spelen _IDAG_ så är det priserna som är nu som gäller. Man behöver ett startkit. Man behöver PRO.
Absolut, om 6 månader kanske det är annorlunda. Men ska man resonera som dig så har vi ju nästa generation konsoler om 12 månader, då förändras spelplanen igen. Det man får jämföra med är idag och inget annat. Reor kommer på PC, XBOX och PS4 också.

Du konstaterar att XBOX och PC inte kör samma kod. Jag tvivlar på att det är samma sak mellan Stadia och PC, men du menar alltså att det är lika mkt jobb att bygga om ett spel från PC<-> Stadia som det är från PC<->XBOX/PS4/SWITCH? Så skulle det kunna vara, men skulle behövas en källa här för att reda ut det.

Och jag kan säga tvärtom kring sommarstugan, min PS4 funkar fint där, Stadia på en 3G uppkoppling med 2 staplar, not so much? Vad en viss tjänst är värd spelar alltså roll baserat på en viss persons förutsättningar, för alla utan fast bredband i sommarstugan så funkar ju inte det argumentet.

Här har vi även en fin video om lantens, det är horribelt:
https://youtu.be/o6pf988yFSc?t=26

Jag säger inte att den måste skrotas. Eller inte kan bli bra. Men man har bara 1 chans till en första bra lansering. Videon som jag pejstade ovan har säkert fått 100x mer spridning än en video kring hur bra det funkar. (250k views på mindre än 48h).
Hade dom bara skruvat ner förväntningarna lite till v1.0 så hade det hela varit mycket bättre.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BasseBaba: den där videon har jag sett postas både här och där. Det där är ett extremfall, jag har inte alls upplevt det när jag testat det här på jobbet över Ethernet eller för den delen hemma över Wifi. Gjorde en kort video om det.

Visst, Stadia är krävande, men extremfallen ska inte användas för att måla upp Stadia som en teknisk katastrof som inte fungerar. Men visst ställer det höga krav på uppkopplingen. Jag spelade en session RDR2 på Stadia igår och det fungerar förbluffande bra. För mig det vill säga, Stadia är väldigt svårt att rekommendera när man inte vet hur det kommer fungera för den man rekommenderar till.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

För mig blir Stadia intressant nästa år när gratisversionen släpps. Då är det ju bara att regga sig och testa nåt demo (det måste de ju ha vid det laget). Funkar det bra så kan jag tänka mig att köpa nån spel där ibland till kidsen så de kan spela på skol-chromebooks.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Visst, Stadia är krävande, men extremfallen ska inte användas för att måla upp Stadia som en teknisk katastrof som inte fungerar. Men visst ställer det höga krav på uppkopplingen. Jag spelade en session RDR2 på Stadia igår och det fungerar förbluffande bra....

Hur ställer du dig till bildkvalité/ögongodis? Haft någon möjlighet att jämföra vs PC eller konsol?

Såg videon nedan och där ser det ju tyvärr ut som två steg tillbaka på den fronten.

Destiny 2 | Stadia - PC - PS4 Pro - ONE X | 4K Graphics Comparison

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@TuHack: den frågan är dessvärre väldigt subjektiv. När jag spelade RDR2 på PS4 Pro var det helt klart skarpare än på Stadia, och när jag spelade här på kontoret på en datorskärm blev de visuella komprimeringsartefakterna ganska tydliga. När jag spelade hemma på 4K-tv:n som jag sitter några meter ifrån upplevde jag inte det alls som visuellt nedgraderat. Visst, något suddigare än på PS4 Pro eller PC, men det såg fortfarande väldigt bra ut.

Men jag är å andra sidan inte särskilt känslig för det där. Jag kan ta en något suddigare bild så länge som det fortfarande ser bra ut och flyter bra. Den som vill ha en likvärdig presentation som hos övriga plattformar fast i molnet kommer inte få det med Stadia, men för mig ser det bra nog ut för att jag inte ska tänka på det när jag spelar. Med den där sortens videoklipp ska man också betänka att det är en komprimerad video på webben, innehållandes Stadia-gameplay som i sig är komprimerad video. Det blir komprimering på komprimering, så resultatet i praktiken ser något bättre ut än det gör i dessa videos.

Att det varierar så mycket från person till person gällande bildkvalitet, stabilitet och latens är ett problem, men det hade kunnat vara görbart om Google hade kommunicerat att höstens Stadia-lansering var startskottet för en skarp lansering nästa år. Vi som köpt Founder's/Premiere är egentligen betatestare av en tjänst som saknar många av de funktioner den skulle haft. Om en 3-4 år när våra generella nätverksuppsättningar blivit bättre, och 5G anlänt på riktigt, kommer nog Stadia vara riktigt bra. Med den här lanseringsfadäsen är jag rädd att Stadia inte håller så länge

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Uhm nej?

Du har rätt i att det behövs ett mailkonto, men utöver det så är det bara en dator med Chrome och en bra Internetuppkoppling allt som behövs. Du kan aktivera både via Andriod och IOS.

Du får så klart tycka precis som du vill, men för mig är detta det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd. Dessutom så kostar det 0 kronor utöver spelet ifall man nöjer sig med 1080p vilket helt klart funkar för FM20.

<3

Källa: Here be förklaring

Skrivet av Lordsqueak:

och ett gmail account , och en google pixel mobil (senaste) och vafan de nu var Steve snackade om i sin video på gamersnexus.
Nu har jag förvisso bara sett vad han gått igenom för att försöka få igång det,, alls. och inte något av hur det funkar än.
Men fyfaan,, om man ska jämnföra en skivat bröd så är det bröd tillverkat i kina, vanlig jäkla fralla, som bara går att rosta i en google brödrost som kräver en google telefon för att aktivera.

lixom,,, vad håller dom på med på google? varför vill dom ta död på projektet på detta vis för?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Sorry om det tagits upp redan men vi pratade ju i början av tråden om rabatterade priserna som pro kund och huruvida man kunde skaffa pro för att sedan spela med base konto.

Enligt Stadias twitter så ska det INTE gå. Köper man ett spel med pro rabatt så går det endast att spela om man fortsätter betala för pro.

Det påverkar inte mig för jag ska inte använda tjänsten men man får ju hoppas att detta inte stämmer och att den som skrev det fått fel information...

https://twitter.com/GoogleStadia/status/1197485246087745537?s...

Google översättning:
Hi! We saw your post and we want to help you! Games obtained free or with discounts thanks to the Stadia Pro subscription will no longer be available once the subscription has expired. You can continue playing with the games you have purchased at full price. A greeting!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Sorry om det tagits upp redan men vi pratade ju i början av tråden om rabatterade priserna som pro kund och huruvida man kunde skaffa pro för att sedan spela med base konto.

Enligt Stadias twitter så ska det INTE gå. Köper man ett spel med pro rabatt så går det endast att spela om man fortsätter betala för pro.

Det påverkar inte mig för jag ska inte använda tjänsten men man får ju hoppas att detta inte stämmer och att den som skrev det fått fel information...

https://twitter.com/GoogleStadia/status/1197485246087745537?s...

Google översättning:
Hi! We saw your post and we want to help you! Games obtained free or with discounts thanks to the Stadia Pro subscription will no longer be available once the subscription has expired. You can continue playing with the games you have purchased at full price. A greeting!

Att de spel som en får gratis inte blir tillgängliga längre om en slutar betala/prenumerera kan jag förstå.
Är ju samma sak med PS+ och Games With Gold (eller vad nu Xbone-motsvarigheten kallas). Men att spel som köpts rabatterat inte kommer vara tillgängligt i efterhand är ju bara gnidet. Nej Google tycks ju inte ens vilja lyckas med detta de bara skjuter sig i foten.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Squallie: det där är ju så dumt att jag baxnar. Det här blir det nyhet på, tack för tipset!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Squallie: det där är ju så dumt att jag baxnar. Det här blir det nyhet på, tack för tipset!

Frågan är om det verkligen stämmer, vore mycket märkligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twk: ja det kan ju vara miss i kommunikationen från Googles italienska avdelning, men det verkar ju inte bättre än att det faktiskt är så här. Som om Google inte fattat tillräckligt med tveksamma beslut runt Stadia redan

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Tack för ett utförligt svar!

Skulle vara riktigt intressant att se några enkla jämförelsebilder tagna under optimala förhållanden. Potatisen är ju het så att säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@twk: ja det kan ju vara miss i kommunikationen från Googles italienska avdelning, men det verkar ju inte bättre än att det faktiskt är så här. Som om Google inte fattat tillräckligt med tveksamma beslut runt Stadia redan

Miss i kommunikationen, fick precis en ping från Googles Discord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av twk:

Miss i kommunikationen, fick precis en ping från Googles Discord

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, postade precis om det i tråden för tillhörande nyhet på framsidan. Ordning på torpet hos Google vad det verkar 🤨

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Snacka om att alla är på helspänn och bara inväntar spiken i kistan som kanske aldrig kommer? XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...