Ska strax beställa, vad tycker ni om detta bygge?

Permalänk

Ska strax beställa, vad tycker ni om detta bygge?

Tjenare, trevlig fredag på er!

Ska snart (gärna idag), beställa denna hopplockade burk.

Nu kanske ni undrar varför jag valt en i5:a istället för den mer prisvärda R5 3600, detta är pga Asus Cash-back-kampanj som pågår just nu. Gällande valet av GPU, så får man med CoD MW, vilket är ett spel jag garanterat kommer köpa ändå, Asus kampanj gäller även där.
Det totala värdet av kampanjerna blir cirka: 1875kr (990kr för mobo+cpu, 385 för GPUn samt 500kr för CodMW).
Istället för 17 397 blir den slutgiltiga summan 15 522, en rätt bra deal enligt mig. Webbhallen har även fri montering för tillfället, vilket är fördelaktigt då jag inte vill bygga ihop den själv.

Nu är ju frågan vad ni tycker! Datorn kommer användas för spel främst. 1080p på en 144hz skärm kan dock tänka mig att i framtiden uppgradera till 1440p. Kommentera gärna nedan med förslag till antingen mer prisvärda eller rimliga byggen.

mvh James

Permalänk
Permalänk
Medlem

9600K har åtminstone just nu problem med Red Dead Redemption 2 med vissa inställningar verkar det som, även om den presterar bra i de flesta spel.

https://www.youtube.com/watch?v=z_ty-gajwoA&t=401s

QLC-baserade SSD:er har vissa lägen då de kan bli väldigt långsamma (långsammare än en traditionell hårddisk). Personligen skulle jag inte använda en sådan som en OS-disk om jag kan hitta en MLC-baserad SSD för ett rimligt pris. Recensioner verkar säga att den tenderar att prestera bra i praktiken så det är kanske ok. Jag skulle ändå rekommendera att du kollar på lite recensioner för att säkerställa att det inte kommer att bli något problem.

Kan också vara värt att veta att de flesta AIO-kylarna ofta är sämre än de bättre luftkylarna, samtidigt som de låter mer. De är dock ofta enklare att installera och gör det enklare att nå saker runt processor-socketen.

https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

17000:- eller 15000:- för en burk innehållandes en cpu med endast 6 trådar är bara helt sjukt. Tillbaka till ritbordet med dig!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

17000:- eller 15000:- för en burk innehållandes en cpu med endast 6 trådar är bara helt sjukt. Tillbaka till ritbordet med dig!

@Chris_Kadaver

6 kärnor fungerar mer än väl så tillbaka under din sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Chris_Kadaver

6 kärnor fungerar mer än väl så tillbaka under din sten.

Nu sa han ju visserligen 6 trådar, inte 6 kärnor. Det är trots allt en viss skillnad

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Något sånt hade jag rekommenderat om du ska köpa från webbhallen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/review/call-of-duty-modern-warfar...

Hade aldrig köpt en i5a, antingen 9700k eller 9900k.

Hade köpt ett 5700xt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:
Skrivet av Jonathanknet:

https://www.techpowerup.com/review/call-of-duty-modern-warfar...

Hade aldrig köpt en i5a, antingen 9700k eller 9900k.

Hade köpt ett 5700xt istället.

Håller helt med föregående talare. Du kan få samma, försumbart bättre, prestanda till ett märkbart lägre pris. Jag rekommenderar att du kollar mot en Ryzen 3600 alternativt 3700x, samt en Radeon 5700 xt. Om du dessutom kan tänka dig bygga ihop det själv istället för att köpa allt på Webhallen så kan du nog fynda och komma ner en bra bit under 15000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@eldfan:
Du är rätt ute, det blir ett rätt fint bygge:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 090 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (5 190 kr hos Webhallen)
Chassi: be quiet! PURE BASE 500 (799 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 379 kr hos CDON)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (850 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD (1 349 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus 650W 80+ Gold PSU (962 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (398 kr hos NetOnNet)
Summa: 13 017 kr

En R5 3600 tillsammans med ett B450-moderkort, RX 5700XT och 16GB 3200MHz CL16-RAM kommer att fungera bra ihop.

Lånade det här inlägget från en annan tråd som @eldfan skrivit. Jag vågar påstå att den tangerar den dator du har satt ihop prestandamässigt utan någon märkbar skillnad. I vissa speltitlar är den även bättre än din dator. Sen kan det vara så att du prioterar annorlunda med chassi och ram, ett visuellt och personligt val.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Chris_Kadaver

6 kärnor fungerar mer än väl så tillbaka under din sten.

@anon298854: Haha du skulle bara veta vilka ovärderliga kunskaper som ligger gömda under min sten, så vik hädan gröngöling där!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Tack för all feedback! Ska klura lite till! Har förövrigt lagt till ett MSI RTX 2070 Super Gaming trio istället för asus-kortet, så ser det ut än så länge iaf!

Tackar återigen för all feedback. Har insett nu att jag är rätt larvig, men jag vill verkligen att estetiken ska vara på topp. CPU:n kommer göra allt det jag behöver, dvs spela. Moderkortet, chassit och ram-minnen är personliga favoriter, inget jag vill ändra.Tycker verkligen inte om utseendet på någon av b450-korten, så de var aldrig riktigt med i leken så att säga. Gällande GPU:n kommer även den att hålla måttet i många år framöver, plus att den är otroligt snygg. Ni kanske tycker jag är larvig, men har läst genom allt ni skrivit samt kollat priser, jag är villig att betala några 100 extra för att få den precis som jag vill. Det är förövrigt inget fel på delarna jag valt, iaf inte enligt alla 100-tals googelsökningar jag gjort. Uppskattar allt ni skrivit dock!

Trevlig helg

Betänketid.
Permalänk
Medlem
Skrivet av thejawaah:

Tack för all feedback! Ska klura lite till! Har förövrigt lagt till ett MSI RTX 2070 Super Gaming trio istället för asus-kortet, så ser det ut än så länge iaf!

Tackar återigen för all feedback. Har insett nu att jag är rätt larvig, men jag vill verkligen att estetiken ska vara på topp. CPU:n kommer göra allt det jag behöver, dvs spela. Moderkortet, chassit och ram-minnen är personliga favoriter, inget jag vill ändra.Tycker verkligen inte om utseendet på någon av b450-korten, så de var aldrig riktigt med i leken så att säga. Gällande GPU:n kommer även den att hålla måttet i många år framöver, plus att den är otroligt snygg. Ni kanske tycker jag är larvig, men har läst genom allt ni skrivit samt kollat priser, jag är villig att betala några 100 extra för att få den precis som jag vill. Det är förövrigt inget fel på delarna jag valt, iaf inte enligt alla 100-tals googelsökningar jag gjort. Uppskattar allt ni skrivit dock!

Trevlig helg

Självklart inget larvigt eller fel på de delar som du har valt. Lägger du runt 15 tusenlappar på en dator så får du schyssta komponenter. Nu får du prestanda för cirka 13-14 och datorn blir skräddaraydd precis som du vill ha den för några kronor till.

Du ska använda datorn, det är dina pengar och det viktigaste är att du blir nöjd sen är det egentligen skitsamma vad andra har att säga. Även om vi tycker om att nörda in oss på hårdvara och skriva i forumet.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp en i7 processor istället för en i5 processor