GymClockers/TräningClockers

Skrivet av BergHa:

En orsak till att man känner mer träningsvärk när man bytt övning är att kroppen är ovan. Det är en sak som går över på två veckor eller så

Jo de förstår jag med, sen är träningsvärk något positivt enligt mig, vet man de tagit bra.

Skrivet av C4B12:

Jo de förstår jag med, sen är träningsvärk något positivt enligt mig, vet man de tagit bra.

Ah okay, det är lite av en myt dock så man ska inte lägga för mycket på det

Skrivet av BergHa:

En orsak till att man känner mer träningsvärk när man bytt övning är att kroppen är ovan. Det är en sak som går över på två veckor eller så

Sant! Jag har tränat rygg riktigt hårt senaste veckorna. Mycket och tunga marklyft, massvis med latsdrag och diverse rodd. Brukar vanligtvis bara få träningsverk i erectorerna, inte i latsen eller övriga ryggmuskler. Körde dock lite chins förrförra ryggpasset och trots att jag bara gjorde tre stycken tolvor på kroppsvikt (91kg) så hade jag riktigt brutal träningsvärk dagarna efter. Det blev en "ny" grej för kroppen som jag inte kört på länge och då får man den där träningsvärken

Skrivet av C4B12:

Jo de förstår jag med, sen är träningsvärk något positivt enligt mig, vet man de tagit bra.

Skrivet av BergHa:

Ah okay, det är lite av en myt dock så man ska inte lägga för mycket på det

Ja, det är verkligen en myt. Kommer ihåg nu när jag provade att köra knäböj igen efter ljumskskadan. Gjorde tre åttor på 50kg och that's it. Hade sån träningsvärk att jag var typ handikappad flera dagar efteråt. Jobbar mig sakta uppåt och förra böjpasset gjorde jag åtta stycken tior på 110kg och efter det så kände jag mig bara lite trött i musklerna, inget som begränsade rörligheten eller gjorde ont. Går man efter att träningsvärk = resultat så kan man lätt bli vilseledd.

Jag brukar t.ex aldrig få träningsvärk i axlarna. I vintras körde jag militärpress 3-4ggr/vecka, aldrig träningsvärk, och gjorde sjukt bra gains.

Skrivet av Kalium:

Sant! Jag har tränat rygg riktigt hårt senaste veckorna. Mycket och tunga marklyft, massvis med latsdrag och diverse rodd. Brukar vanligtvis bara få träningsverk i erectorerna, inte i latsen eller övriga ryggmuskler. Körde dock lite chins förrförra ryggpasset och trots att jag bara gjorde tre stycken tolvor på kroppsvikt (91kg) så hade jag riktigt brutal träningsvärk dagarna efter. Det blev en "ny" grej för kroppen som jag inte kört på länge och då får man den där träningsvärken

Ja, det är verkligen en myt. Kommer ihåg nu när jag provade att köra knäböj igen efter ljumskskadan. Gjorde tre åttor på 50kg och that's it. Hade sån träningsvärk att jag var typ handikappad flera dagar efteråt. Jobbar mig sakta uppåt och förra böjpasset gjorde jag åtta stycken tior på 110kg och efter det så kände jag mig bara lite trött i musklerna, inget som begränsade rörligheten eller gjorde ont. Går man efter att träningsvärk = resultat så kan man lätt bli vilseledd.

Jag brukar t.ex aldrig få träningsvärk i axlarna. I vintras körde jag militärpress 3-4ggr/vecka, aldrig träningsvärk, och gjorde sjukt bra gains.

Ja kroppen lär sig hantera det och hur den ska reparera musklerna snabbare. Därför ingen träningsvärk när man är van vid en övning.

Jag får själv aldrig träningsverk i benen. Även om jag haft paus i månader. När jag håller igång med mina 6-7 pass i veckan plus kondition har jag aldrig träningsvärk i stort sett. Lite seg ibland, men en kort uppvärming på någon minut och det är borta.

Tufft var det! Kom till fjärde bubblan sen var tiden ute.

Vad är folks tankar angående vanliga bänkpress, lutande bänkpress och hantelbänkpress?

Jag kör just nu bara hantelbänkpress då jag märkte att jag är väldigt ostabil och tänker de är bra att träna upp stabiliteten.

Skrivet av C4B12:

Vad är folks tankar angående vanliga bänkpress, lutande bänkpress och hantelbänkpress?

Jag kör just nu bara hantelbänkpress då jag märkte att jag är väldigt ostabil och tänker de är bra att träna upp stabiliteten.

Hej du Ångebo!

Jag kör aldrig vanlig bänkpress för min axel tål det inte. Inte heller lutande bänkpress med skivstång för axeln tål inte det heller. Kan inte köra platt hantelpress heller för axeln. Men lutande hantelpress funkar och det tycker jag funkar bra. Pressar dock ganska smalt och håller in armbågarna väldigt mycket. Får inga problem med axeln av det så kör det ganska ofta och mycket eftersom det är en av få pressövningar som funkar för min axel.

Vanlig bänkpress är bra för att fläska på rejält med vikt och överlasta kroppen. Ingen magisk övning men gör man den rätt så kan den ha en plats i träningsschemat ändå. Ganska bra övning att börja passet med (efter rejäl uppvärmning dock). Lutande bänk kan man köra som komplementövning med lättare vikter. Inget man ska gå snortungt i tycker jag. Hantelpressar kan man köra tungt om man vill fast det är ganska otympligt med stora och tunga hantlar. Jag brukar köra 8-12 reps i hantelpressen vanligtvis.

//Föredetta Ångebo

Skrivet av C4B12:

Vad är folks tankar angående vanliga bänkpress, lutande bänkpress och hantelbänkpress?

Jag kör just nu bara hantelbänkpress då jag märkte att jag är väldigt ostabil och tänker de är bra att träna upp stabiliteten.

Med rätt teknik (anspänning i hela kroppen, brygga, kort och säkert avlyft osv), uppvärmning, en bra bänk och ett vettigt träningsupplägg tycker jag att bänkpress är en riktig trevlig övning. Tyvärr är det dock många som failar med tekniken vilket gör det till en slitsam och tuff övning för axlarna. Just bryggan är väldig viktig för att komma i en skonsam position för axlarna.

Lutande bänkpress kör jag nästan aldrig, tycker att vanlig bänk plus stående press räcker gott och väl och den senare ger även bättre tricepsträning än vad bänkpress gör.

Nackdelen med hantelpress är att man, som @Kalium är inne på, får stå ut med antingen väldigt otympliga hantlar eller köra lättare än tänkt. Detta då många gym saknar 50+ hantlar.

Här förklarar Josef Eriksson hur du ska göra om du vill skada dig/bli sämst på bänkpress (och även lite om hur du lyfter korrekt).

Pga att jag började plugga i förra veckan har träningen blivit lidande då jag inte riktigt tyckt att det varit bra tider att få in ett pass på gymmet. Men idag blev det en timme där med fokus på bröst och rygg.

Kommer förmodligen försöka gå upp runt 5 på morgonen för att hinna träna mellan 5.30-6.30 så jag hinner med bussen mot skolan vid 7.15.
Får se om det blir så eller inte men det är tanken som räknas... eller?

Skrivet av Bussović:

Pga att jag började plugga i förra veckan har träningen blivit lidande då jag inte riktigt tyckt att det varit bra tider att få in ett pass på gymmet. Men idag blev det en timme där med fokus på bröst och rygg.

Kommer förmodligen försöka gå upp runt 5 på morgonen för att hinna träna mellan 5.30-6.30 så jag hinner med bussen mot skolan vid 7.15.
Får se om det blir så eller inte men det är tanken som räknas... eller?

Bara du inte helt sumpar din sömn, fast du kanske har sån disiplin att du somnar kring 21:00?

Gymmet jag går till kryllar det av unga tjejer som tränar på morgonen före gymnasiet. Fattar inte hur de är vakna så tidigt att de är i gymmet kring 06

@BergHa:
haha har ju kört buss i några år så att lägga mig runt 20-22 är inte mitt problem
Problemet blir väl mer om jag orkar hela skoldagen om jag går upp såpass tidigt när jag nu går upp runt 6 för det

Skrivet av Bussović:

@BergHa:
haha har ju kört buss i några år så att lägga mig runt 20-22 är inte mitt problem
Problemet blir väl mer om jag orkar hela skoldagen om jag går upp såpass tidigt när jag nu går upp runt 6 för det

Ah jo, men eftersom du bara skjuter dagen en timme borde det väl bli ganska snarlikt?
Om du nu får dina 8h stadig sömn.

Skrivet av C4B12:

Vad är folks tankar angående vanliga bänkpress, lutande bänkpress och hantelbänkpress?

Jag kör just nu bara hantelbänkpress då jag märkte att jag är väldigt ostabil och tänker de är bra att träna upp stabiliteten.

Mycket bättre övning än bänkpress enligt mig. Bättre ROM, mindre problem med axlar. Och som du nämner, man får bättre stabilitet.

Skrivet av Kalium:

Hej du Ångebo!

Jag kör aldrig vanlig bänkpress för min axel tål det inte. Inte heller lutande bänkpress med skivstång för axeln tål inte det heller. Kan inte köra platt hantelpress heller för axeln. Men lutande hantelpress funkar och det tycker jag funkar bra. Pressar dock ganska smalt och håller in armbågarna väldigt mycket. Får inga problem med axeln av det så kör det ganska ofta och mycket eftersom det är en av få pressövningar som funkar för min axel.

Vanlig bänkpress är bra för att fläska på rejält med vikt och överlasta kroppen. Ingen magisk övning men gör man den rätt så kan den ha en plats i träningsschemat ändå. Ganska bra övning att börja passet med (efter rejäl uppvärmning dock). Lutande bänk kan man köra som komplementövning med lättare vikter. Inget man ska gå snortungt i tycker jag. Hantelpressar kan man köra tungt om man vill fast det är ganska otympligt med stora och tunga hantlar. Jag brukar köra 8-12 reps i hantelpressen vanligtvis.

//Föredetta Ångebo

Har du problem med axlar i bänkpress skulle jag gissa dina axlar / skuldror är instabila. Hade försökt jobba på att bygga upp de muskler som stabiliserar där i stället för att undvika övningar.

Har du någon gammal skada ?

Skrivet av Kent:

Nackdelen med hantelpress är att man, som @Kalium är inne på, får stå ut med antingen väldigt otympliga hantlar eller köra lättare än tänkt. Detta då många gym saknar 50+ hantlar.

Mitt gym har hantlar upp till 80 kg tror jag. Har endast sett 1-2 personer lyfta över 50 kg i hantelpress dock, så tror knappast det är något större problem.

Skrivet av BergHa:

Bara du inte helt sumpar din sömn, fast du kanske har sån disiplin att du somnar kring 21:00?

Gymmet jag går till kryllar det av unga tjejer som tränar på morgonen före gymnasiet. Fattar inte hur de är vakna så tidigt att de är i gymmet kring 06

Låter som ett trevligt gym, inte lust att dela med dig ?

Skrivet av SuperDuperKillen:

Låter som ett trevligt gym, inte lust att dela med dig ?

Gymmet som ligger 30m från gymnasiet

@BergHa:
7h räcker för mig oftast
Men ja, borde inte bli så tokigt men kommer väl försöka gå upp runt 4.30 så jag är på plats lagom tills att gymmet öppnar kl 5.00 så jag slipper stressa. Men jag får se vad som händer! I värsta fall får jag ta och gymma på fredag-söndag.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Har du problem med axlar i bänkpress skulle jag gissa dina axlar / skuldror är instabila. Hade försökt jobba på att bygga upp de muskler som stabiliserar där i stället för att undvika övningar.

Har du någon gammal skada ?

Inget gammalt trauma som ligger bakom, men har haft problem i minst 6 år vad jag kan minnas och har försökt jobba på axelstabiliteten i ca tre år nu men kan fortfarande inte bänka. Kan köra allt annat förutom pressar rakt framåt. Uppåtlutande press går bra, press över huvudet går bra. Förut kunde jag inte köra rodd rakt framifrån men det har jag kunnat köra utan problem senaste två åren nu.

@Kalium: Kan det vara så att du bänkar "för högt"? Har du provat ha en lägre bana med stången? I.e. att den träffar bröstkorgen längre ner? Bänkar man med stången högre upp nöter det mycket mer på axlar och man kan lätt skada sig.

Lite sen till partyt, men kul tråd! Började gymma aktivt i April och fortsatte göra det aktivt varannan dag i cirka två månader efter det. Innan jag började vägde jag 93-94kg på 193cm, vägde efteråt 82kg. Så känns som att jag gjorde ett bra jobb under dessa två månader, och mina armar blev lite större också

Sen dess har jag gjort det lite då och då. Avser egentligen att börja igen lika aktivt som förr för att bygga lite muskler också, men har lite motivationsbrist just nu. Har ni några bra tips så hit me

Skrivet av willesakken:

@Kalium: Kan det vara så att du bänkar "för högt"? Har du provat ha en lägre bana med stången? I.e. att den träffar bröstkorgen längre ner? Bänkar man med stången högre upp nöter det mycket mer på axlar och man kan lätt skada sig.

Har provat bänka på alla möjliga olika sätt. Har tränat på en av sveriges (och kanske världens) bästa bänkpressklubbar senaste fyra åren och har fått massvis med tips, hjälp, och råd, men inget som funkar.

Jag kan som sagt träna presstyrka på andra sätt (militärpress, uppåtlutande hantelpress) och jag har redan oproportionerligt stora pecs pga genetik så jag känner att jag kan skippa klassiska bänkpressen med gott samvete.

@Kalium: Du kan utan tvekan skippa vanlig bänkpress med gott samvete om du inte tänkt tävla. Det finns, som du säger, flera bra övningar som tränar samma muskelgrupper precis lika bra. Om inte bättre. Synd bara att det inte funkar för dig, bänka är ju kul.

Efter att inte gymmat på 2.5 år har jag nu kört i två veckor... När jag slutade låg mina lyft på: bänkpress 190, knäböj 240, marklyft 280.

Ska bli kul att se hur utvecklingen går efter att inte ha lyft någonting under 2.5 år när man var hyfsat stark innan.

Skrivet av frong:

Efter att inte gymmat på 2.5 år har jag nu kört i två veckor... När jag slutade låg mina lyft på: bänkpress 190, knäböj 240, marklyft 280.

Ska bli kul att se hur utvecklingen går efter att inte ha lyft någonting under 2.5 år när man var hyfsat stark innan.

Oproportionerligt bra bänkpress i förhållande till knäböj och marklyft! Tävlade du något?

Skrivet av Kalium:

Oproportionerligt bra bänkpress i förhållande till knäböj och marklyft! Tävlade du något?

Yes, körde styrkelyft och RGA "raw gym athletics", en tävling med fler reps.