Permalänk
Medlem

Förra årets födelsedag till 40 var starten efter ett 25 års träningsuppehåll typ.

Satte igång på Nordic Wellness i Sept och började med 3 ggr / veckan ca 45 min / passet.
Ganska kort därefter tog jag hjälp av min första Personliga Tränare och identifierade mina problem. En försvagad axel, ojämn styrka, lite försvagat vänsterben, kass kondis och allmänt otränad.

Nu snart ett år och flera PT sessioner senare och ca 180 - 200 gymbesök kör jag 5 ggr i veckan, ca 2 till 3 timmar / pass.

Kan oerhört starkt rekommendera att man pratar med en PT och får ett gym-schema specifikt för dina egna förutsättningar och mål, samt att man inte fokuserar för mycket på vad alla andra gör. Vi är alla byggda olika och har olika kroppar, så you do you.

Har ökat ganska rejält i muskelmassa, ork, kondis, bättre funktion i både axel och ben. Men detta är inte bara träningen, utan research och fokus med mycket mycket hjälp.

Skulle jag lista upp de viktigaste för mig som bidragit till att jag är där jag är idag så är det

1: PT schema
2: Regelbunden träning ( Inget missa passet för man är trött eller seg )
3: Kost ( 70% av träningen ligger i kosten )
4: Rätt ( personligt anpassade med research ) kosttillskott.
5: Sömn. Lider dock av insomnia etc sedan 30 år bakåt, så här fallerar jag rejält.

OBS - Kosttillskott är INTE muskler i en burk i pulverform. Det är ett tillskott på din normala kost, och ska du bygga muskler eller läka skador eller gå ner i vikt, så kan man inte räkna med framgång med 8 red bull om dagen med några vinerbröd och en limpa cigg, och sen bara tro det ska gå asbra bara för du tar en proteinshake.

Återigen: Kostillskott är INTE magi, och av alla produkter på marknaden så är mycket bara skit eller sk Diabetes på burk. Läs på först, prata med de som tränar hårt sen samt din gym-personal.

Sist men inte minst, låt det ta tid.
Om det tagit dig 20 eller 30 eller 40 år att få den kroppen du har idag, tro inte du ska lösa det på tre veckor.

Kör hårt och säkert!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Härlig tråd. Jag, Anton (@klorixx) och Vendela (@gurt) brukar köra ett par dagar i veckan, oftast innan jobbet. Personligen tycker jag det är skönare för då känns det som att man är "klar" efter jobbet och kan fokusera på något roligare.

Idag blev det dock bara jag och Anton som körde armar och det kändes Funderar på att fixa någon app för att hålla koll på vilka vikter man tar och vad man bör öka till. Några förslag?

Jag skulle rekommendera oldschool och ha ett papper och en penna. Jag skriver alltid ner mitt, och med tanke på hur mycket man använder mobilen samt allt tekniskt idag så känner jag att penna och papper blir mera riktigt så att säga och jag upplever att jag aldrig missar något pga detta. Hur ofta har man inte skrivit in nåt i mobilen och totalt glömt det en halv fis senare?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Själv väger jag kring 55kg och är 175 lång. Har väldigt svårt att gå upp i vikt och måste cykla eller gå konstant då jag inte äger någon bil.

För en person som tvingas vara fysiskt aktiv - Vad bör man äta för att bygga muskler? Kött är alldeles för dyrt där jag bor och pasta/bröd gör att jag blir orkeslös.

Handla smart och effektivt och sikta på att höja ditt testosteron och minska ditt östrogen. OBS - Följande är mina egna matvanor så det är ABSOLUT inte gospel, utan bara mina egna erfarenheter.

Vad jag handlar är

1: Egyptiskt Matvete ( Eko Kamutvete från Garant. )
2: Svensk Kycklingfilé - Garant ( Nödfall så kan du ta klubbor eller lår men en filé är fettsnålast och bäst för muskelbygge. )
3: Grönsaker så som Kidneybönor - Vita stora bönor - Kikärtor - Cocktailtomater - Vitlök - Broccoli i oerhörda mängder - Salladsblad.
4: Vatten

När det kommer till att äta så ser det ut som följande för mig.

FRUKOST

Jag är kass på frukost, men du bör äta som f*n här. Jag är iaf igång med det numera så det blir

1: 2 dl Frebaco kvarns Quinoa och havregryn med 4 dl vatten och en skvätt salt.
Koka gröten och häll upp. Tillsätt en skvätt Havredryck och strö över råsocker ( Ej vitt raffinerat ) Alternativt en matsked ekologisk blåbärssylt.

2: På gymmet 40 min senare så tar jag ofta en shake bestående av

En del havregryn
En del kokosflingor
En skvätt kanel
En banan ( Bara eko bananer )
Vatten

Till det 2-3 koppar kaffe och eventuellt två bananer, eller en banan och en eko powerbar.

Sen träning i ca 2-3 timmar

EFTER TRÄNING:

Direkt efter passet och ombyte så tar jag min proteinshake.
Jag äter ett Protein Isolat, det vill säga ett mycket renare protein och som kan ätas av laktosintoleranta med. Mitt Isolat är även totalt osötat, så inget socker och inga sötningsmedel.

Med shaken så tar jag två bananer och 2-3 koppar kaffe och vatten.

HEMFÄRD OCH MATLAGNING:

Recept för en portion:
1: Koka 2 dl Kamutvete i 3 dl vatten och en buljongtärning.
2: Stek en kycklingfilé ( eller två efter extrema pass ) i kallpressad rapsolja ( håller bättre i höga temperaturer ) Krydda med örtsalt och peppar.
3: Gör en blandsallad med Småbladig salladsmix och rödvinsvinäger och en skvätt olja.
4: ( Valfritt ) Sås, fast en nyttig. När kycklingfilén är färdigstekt så häller du i ett par dl Oatly Havredryck och en buljongtärning i kycklingfettet. Rör runt det så det smälter och tjocknar lite och tillsätt över matvetet.

Sedan tar du 14 matlådor och ställer fram.
I varje låda kör du i 2 dl vete, en kycklingfilé, en skvätt sås och sallad. Du kan ta salladen i en separat låda om du vill, annars pressa ner det och spar plats.

14 matlådor är för en vecka, så du äter två matlådor om dagen.

Så..kortfattat Varje dag så äter jag då

1: Frukost
2: På gymmet
3: Efter passet
4: Middag hemma
5: Middag nr 2
6: Nattgröten

Detta exkluderat mellanmål, frukter etc.

Detta kanske kommer låta som mycket mat och dyrt, men jag har absolut inte gott om pengar trots att jag äter detta.
Jag dricker inte, röker inte, festar inte, äter inte godis, utan jag lägger det jag har på min träning och på min mat. Jag är numera sjukskriven på ca 10k i månaden, men det går att handla smart och att alltid jaga bra priser och märken du känner dig bekväm med.

Blev en jäkla wall of text men så kan det gå. Om nån undrar nåt så bara att fråga.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Någon som har tips på hur jag kan göra mina skulderblad mer flexibla?

Problemet som jag har är när jag ska göra squats så gör det fruktansvärt ont i armarna, jag har testat alla möjliga grepp och positioner, inget hjälper.

Jag kan helt enkelt inte rotera axlatna/skulderbladen tillräckligt långt bak.
Jag misstänker att detta kommer av för mycket bänkpress och dårlig hållning över tid. Jag har alltid varit rädd för att göra squats med tanke på skade risken, så därför har jag inte startat föraren nu.

Jag har sett att det finns speciella squat bars för folk som inte är rörliga nog men det är dessvärre inget jag har tillgång på idag.

Är det någon som har tips på hur jag kan lösa detta?

Övrig info,

25 år+
187 cm.
93 kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Prata med en PT om att få visat hur du ska öva på det i en smithmaskin. Det är alltid bra att öva in så du får vinkel och rätsida på bredd med fötter etc. Ang svårt med rotering av skuldror etc så kan det vara så att du gått för långt ned i bänkpressen ( Armbågarna har inte stannat upp i 90 grader utan gått vidare ner förbi bänken ) så du har skadat eller blivit påfrestande för rotatorcuff musklerna. Det går att lösa med rehab och enklare grundövningar ( jag gör sådana själv pga en skadad vänsteraxel ) men det går ganska fort att träna upp igen.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Kör själv Wendlers 5-3-1 sen något år tillbaka då jag ville ha ett styrkeprogram för 3 dagar i veckan.
Jag kör programmet med tilläggsrutinen "Boring but big" (5x10, 50% av 1RM, knäböj på mark-dag, bänk på axelpress-dag och vice versa). Sen brukar jag lägga till lite valfritt efter basövningarna.
Gillar att man kan köra programmet även om man har lite med tid ibland - Fokusera bara på basövningarna. Har man väldigt lite tid fokusera bara på den primära basövningen.
Har definitivt ökat i styrka, inga fantastiska ökningar kanske. Men jag både ser och känner resultat.
Har programmet i en excel-fil i telefonen, rekommenderar jag till alla. Har en flik för varje "period". När en period är klar är det bara att kopiera fliken, justera mina 1RM, så har jag kommande period uppdaterad med vikter och reps. Hur lätt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Ska se på videon när jag hinner med det

Om jag har low eller high bar, måste väl ändå bli high bar eftersom jag inte har en sjans att flytta stången någon annan stans på ryggen.

Testa nu med en "stång" här hemma, och det ser då ut som att jag kör med högt läge om jag jämför med bilder online.

Hur tajt eller brett jag håller spelar ingen roll, det gör ont hur jag än håller.

Just det med tummarna har jag nog inte testat, får göra det vid nästa gym pass.

Tack för tipsen

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som att du är jävligt stel. Förut när jag bänkade mycket så hade jag också problem i böjen. Nu för tiden så bänkar jag inte men brukar ändå få börja böjpasset med att stretcha bröst och framsida axel. Jag kör lowbar med stången rätt så lågt och jag vill greppa så smalt som möjligt för att bygga upp tryck i kroppen. Tränar alltid med armbågsvärmare och handledslindor i böjen. Du kan ju alltid prova att greppa med "klogrepp", ser att många av veteranlyftarna på klubben kör med det. Alltså att du greppar med tummen, pekfingret, och långfingret bara. Då kan du få en annan vinkel liksom. Eftersom du kör highbar ska du inte behöva lägga någon vikt alls på armarna.

Men som sagt, stretcha bröstet och axlarna. Om du är så pass stel att du inte kan köra en knäböj så är du ohälsosamt stel och bör göra något åt det. Ta det jävligt försiktigt i bänk och andra pressövningar när du är så stel, du har hög skaderisk pga det.

Du kan nog behöva lägga in lite mer rygg och baksida axlar i din träning också. Gissningsvis så är musklerna på framsidan av kroppen rätt så dominanta för dig vilket krummar ihop hela din överkropp. Musklerna på baksidan är gissningsvis underutvecklade och aktiveras inte heller riktigt. Kör facepulls, band pullaparts, roddövningar, osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Sämsta passet idag...
Galet varmt på gymmet så svettades floder snabbare än innan.
Kroppen orkade inte för fem öre.
För mycket folk (3 andra utöver mig )
Jag orkade inte mer än 45min innan jag gav upp.

Får hoppas att legday imorgon blir bättre.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Bara för att @andra94 saknat mina inlägg:

Då det var många timmar på jobbet både igår och i förrgår har jag inte riktigt hunnit med gymmet pga trött som sjutton.

Idag vaknade jag upp och tänkte "jag börjar om på ny kula nästa vecka!"
men jag kom på bättre tankar.

Så det blev ett blandat pass på gymmet idag.
Lite bänkpress.
Lite rygglyft.
Mycket benpress.
Lite bicepscurl.
Lite sittande dips (jag är för fet för att orka lyfta upp mig själv... ).

Så jag är nöjd med dagens pass.
Särskilt benpressen.
Jag älskar den.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Särskilt benpressen.
Jag älskar den.

Börja kör riktig knäböj istället, du kommer få bättre resultat av det

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Själv väger jag kring 55kg och är 175 lång. Har väldigt svårt att gå upp i vikt och måste cykla eller gå konstant då jag inte äger någon bil.

För en person som tvingas vara fysiskt aktiv - Vad bör man äta för att bygga muskler? Kött är alldeles för dyrt där jag bor och pasta/bröd gör att jag blir orkeslös.

Gå upp på rätt sätt är oftast svårare än att gå ner, faktiskt. De flesta slänger fram något kostschema eller säger ät rätt! Tycker inte det fungerar. Du får börja med att lära dig räkna kalorier. Det är inte så svårt som det kanske låter. Du kan använda dig av antingen MyFitnessPal eller Lifesum. Finns som både app och hemsida. Jag personligen använder mig MyFitnessPal. Köp en digital köksvåg (dom är rätt billiga och håller hur länge som helst).

Du får räkna ut hur mycket kalorier du behöver äta beroende på ditt mål och skriva in det i appen. Kalorierna är uppdelade i 'Macros'. Det vill säga protein, kolhydrater och fett. Säg att du tex lägger in 40 % protein, 40 % kolhydrater och 20 % fett så räknar appen själv ut hur många gram av varje du behöver få i dig varje dag. Är du med hur jag menar?

Lär man sig detta är kosten mycket mer flexibel. Det är mer hållbart och du behöver inte äta samma sak varje dag hela tiden. Man lär sig mer och vet vad saker innehåller m.m. Sen är det bara att börja käka och träna ordentligt.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Kalium

Jotack, jag vet, men är inte riktigt redo för det än 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@Kalium

Jotack, jag vet, men är inte riktigt redo för det än 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå "inte riktigt redo för det än"? Vad skulle problemet vara? Saknar du rörlighet så börja med boxböjar och kör så djupt du kan samtidigt som du stretchar före och efter passet och även hemma på dagarna också. Ge det en månad så ska du se att du kommer böja fint.

Är det stabilitet som saknas så kommer du aldrig bli bättre på det av att köra benpress. Det är en enligt mig värdelös övning med stor skaderisk i ländryggen.

Är det smärtan av att ha en stång på axlarna/ryggen så är det samma sak där, du kommer aldrig lära dig om du kör benpress. Det gör ont första två veckorna och sen känns det inte. Tro mig, jag har stått med över 200kg på axlarna och det gjorde inte ett dugg ont.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: Det viktiga är väl att personen i fråga faktiskt gör något som denne trivs med, oavsett om det är benpress eller benböj.

Kämpa på, @Bussović

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hanterbart på 40kg fast formen sviktar när det ska gå undan.

Som bonus så lärde träningspartnern mig vad allt var (för instruktörerna är en självklarhet så dem tänker inte på det).

Fick 29 reps själv o tillsammans 59.

Skrivet av backspace:

@Kalium: Det viktiga är väl att personen i fråga faktiskt gör något som denne trivs med, oavsett om det är benpress eller benböj.

Kämpa på, @Bussović

Att ha kul är viktigt fast benpressen är inte en bra övning. Min massagelärare sa att den övningen kan skada ryggen.
Så här hamnar man i ett val mellan att ha kul o möjligen skada ryggen lr bästa träningen o skadefri fast inte lika roligt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Att ha kul är viktigt fast benpressen är inte en bra övning. Min massagelärare sa att den övningen kan skada ryggen.
Så här hamnar man i ett val mellan att ha kul o möjligen skada ryggen lr bästa träningen o skadefri fast inte lika roligt.

Din massagelärare har helt rätt. Det är väldigt lätt att göra illa ryggen i den. Man får en jäkla belastning nere vid höften och så länge man håller ryggen/bäckenet stabilt och platt mot maskinen så är det relativt säkert men börjar man släppa upp bäckenet bara lite lite grann så hamnar all belastning där man INTE vill ha den. Vanligast är smärta i sakroiliakleden men man kan få ont på andra ställen i höften också. Har man tur så får man bara en liten inflammation som går över på några dagar eller en vecka men har man otur så kan man få värre skador, typ slita något ligament eller så. Enligt mig väldigt dumt att chansa. Vill man absolut inte köra vanlig knäböj så är det bättre i så fall att köra benspark, lårcurl, utfall, eller bara vad som helst annat förutom benpress.

Benpress är en värdelös övning med onödiga skaderisker men den är av någon anledning väldigt populär ändå bland icke-kunniga. Antagligen för att man kan lasta på en sjuhelvetes massa vikt så att man får känna sig stark. Även en otränad människa kan lasta på uppåt 200kg och köra reps på det. Men bara för att man har en massa vikt på maskinen betyder det inte att man är stark, inte att man är vältränad, inte att det är bra träning, och inte heller att det är häftigt.

/rant

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Kalium:

Det var ett antal år sedan jag körde knäböj senast och jag var inget vidare på det, därav min väntan med det.
Benpress kändes som en nice övning men nu när ni skriver om riskerna med den blir man mindre sugen kan jag erkänna.

Har börjat smått med knäböj med stång till och so far so good efter att ha kikat på lite videos med tekniken till det.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Skrivet av Bussović:

@Kalium:

Det var ett antal år sedan jag körde knäböj senast och jag var inget vidare på det, därav min väntan med det.
Benpress kändes som en nice övning men nu när ni skriver om riskerna med den blir man mindre sugen kan jag erkänna.

Har börjat smått med knäböj med stång till och so far so good efter att ha kikat på lite videos med tekniken till det.

Det tar ett tag att få in tekniken så det känns bra! Ett tips är att ha någon bredvid som kan titta eller om du filmar dig själv och ser hur rörelsen ser ut då. Det kan vara tufft att jämföra mot hur det ska se ut om man bara har sin känsla att gå på

Kör på med stången tills det både ser bra ut och känns bra.
Det är superbra att jobba mot att bli rörligare så att du kan gå ner långt.
När man väl kommer dit att man kan gå djupt så känns inte knäböj alls lika farligt (tyckte iaf jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@Kalium:

Det var ett antal år sedan jag körde knäböj senast och jag var inget vidare på det, därav min väntan med det.
Benpress kändes som en nice övning men nu när ni skriver om riskerna med den blir man mindre sugen kan jag erkänna.

Har börjat smått med knäböj med stång till och so far so good efter att ha kikat på lite videos med tekniken till det.

Det var ett antal år sedan jag spelade golf också och jag var inget vidare på det. Varför var jag dålig på golf? Jo, det är ingen lätt grej att lära sig utan det kräver att man övar på det ofta. Samma med knäböj, för oss i västvärlden så har det blivit en väldigt onaturlig rörelse så våra kroppar är inte vana vid det rörelsemönstret och oftast så saknar vi rörligheten som krävs också. Om du varit till sydostasien någon gång så har du säkert sett en massa äldre människor som sitter på huk utan problem.

Här är en rolig bild jag tog i Vietnam.

Gubben till höger var tour guide vid Cu Chi tunnlarna utanför Saigon. Han hade varit utbildare inom armén under vietnamkriget, så han bör var runt 70 i alla fall gissar jag på. Han hade inga som helst problem att sitta på huk med hela foten i backen och han kunde sitta sådär bekvämt i stort sett hur länge som helst. Den asiatiska kvinnan till vänster klarar också av det. Den västerländska tjejen fixar det dock inte utan måste gå upp på tårna. Utanför bild till höger så sitter min kompis som jag reste med. Han och jag var dom enda västerländska i gruppen om ca 30 pers som klarade av att sitta på huk med hela fotsulorna i marken i en minut. Vi är båda styrkelyftare.

Att lära sig knäböj är att lära sig en av människans naturligaste rörelser. Tycker du det är svårt med stång så kan du börja med typ goblet squats eller liknande för att få in känslan för det och "vänja" kroppen vid rörelsen. Stretcha fotleder, vader, lår, och höfter/rumpa så ska du se att det kommer att kännas mer och mer naturligt för varje vecka. Jag är verkligen ingen vig/rörlig person så kan jag fixa det så kan nog alla göra det.

Ett till tips är att fundera över vad man har för skor på sig. Det är ofta jag ser nybörjare nere på atletklubben som kör knäböj (eller marklyft) i vanliga gympadojor. Visst, gympadojor funkar fint om man tränar i maskiner eller med hantlar på bänk osv men ska man börja köra basövningar ståendes så är dom tyvärr helt värdelösa och stjälper mer än dom hjälper. I knäböj kan dom ge illusionen av att hjälpa eftersom det är lite klack på dom så att man får enklare att komma ner i bra djup. Den fördelen äts dock upp av det faktum att det blir extremt vingligt och instabilt eftersom sulan är gjord för att dämpa stötar vid löpning/promenad. Har man inte full balans så kommer kroppen att begränsa sig när det gäller hur mycket du kan ta i och allting kommer bara kännas skit. Antingen så kör man utan skor, eller så kör man med platta skor med hård sula, eller så köper man sig ett par lyftarskor om man vill åt klacken. Jag äger ett par lyftarskor men använder dom aldrig (bara för tynglyftningsövningar) utan jag tränar alltid i ett par Sabo Deadlift Shoes vilket är typ som en brottarsko ungefär. Helt platt och väldigt tunn sula utan någon som helst form av stötdämpning. Här är ett gammalt klipp på när jag kör knäböj https://www.youtube.com/watch?v=8t5IB6FDbl8

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bussovi_ by XHI

En fråga: Hur gör jag så att vänster arms muskler blir lika stora som höger?

Jag vet att det är normalt att ens dominanta arm har större muskelmassa, som knappt syns oftast, men jag märker nu att vänster inte orkar lika mycket som höger och märker då skillnaden mer än tidigare.

Ska jag köra med högre vikt för vänster arm?
Köra några reps extra?
Tips mottages gärna!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

En fråga: Hur gör jag så att vänster arms muskler blir lika stora som höger?

Jag vet att det är normalt att ens dominanta arm har större muskelmassa, som knappt syns oftast, men jag märker nu att vänster inte orkar lika mycket som höger och märker då skillnaden mer än tidigare.

Ska jag köra med högre vikt för vänster arm?
Köra några reps extra?
Tips mottages gärna!

Inget du behöver oroa dig över eller tänka på skulle jag påstå, så länge det gäller armmuskler bara. I vilka övningar är det du märker av det? Kör lika hårt på båda armarna men sätt gränsen efter den svagare (logiskt) så kommer det att jämna ut sig med tiden.

Rolig fakta. Vi brukar köra diverse tävlingar nere på atletklubben och nu på senare tid har det blivit en hel del grepptävlingar. Många högerhänta brukar klara mer med vänster än med högern på greppövningar typ pinch block, hub, rolling thunder, osv. Vi har t.ex ett par 25kg bumpers som är jäkligt luriga att greppa med en hand och jag (högerhänt) brukar oftast klara det med vänstern men inte med högern.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Någon som har tips på hur jag kan göra mina skulderblad mer flexibla?

Problemet som jag har är när jag ska göra squats så gör det fruktansvärt ont i armarna, jag har testat alla möjliga grepp och positioner, inget hjälper.

Jag kan helt enkelt inte rotera axlatna/skulderbladen tillräckligt långt bak.
Jag misstänker att detta kommer av för mycket bänkpress och dårlig hållning över tid. Jag har alltid varit rädd för att göra squats med tanke på skade risken, så därför har jag inte startat föraren nu.

Jag har sett att det finns speciella squat bars för folk som inte är rörliga nog men det är dessvärre inget jag har tillgång på idag.

Är det någon som har tips på hur jag kan lösa detta?

Övrig info,

25 år+
187 cm.
93 kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle jag stanna med armbågarna i 90'C i bänken skulle jag vända någon decimeter ovanför bröstet
Du ska till bröstet oavsett vinkel. Jag skulle prova följande om det gör ont i axeln*:

- Kolla att man drar ihop skulderbladen ordentligt.
- Inte lyfter skevt
- Går ned med stången precis framför vårtorna
- Hyffsat jämn hastighet i lyftets riktning, gärna långsammare "nedåt" än "uppåt" utan att studsa stången i bröstet. Kalrar man det kör man sannolikt inte för tungt i vart fall.
- Maxa inte
- Värm upp med rotatorcuff-övningar, ska tränas väldigt lätt!
- Träna lite mer rygg än bröst (stångrodd, hantelrodd, omvända flyes, marklyft m m med vettig teknik). Träna inte "drag till hakan".
- Om du redan gör allt ovanstående och inget annat hjälper, träna hantelpress istället, gärna lite uppåtlutande. Mycket snällare för axlarna upplever jag.

* Jag är inte någon PT med flera veckors utbildning i medicin och rörelseapparaten (ja, jag ironiserar gärna kring PT's utbildning). Jag baserar min kunskap på 12 års medlemskap på Kolozzeum och nästan lika lång erfarenhet av styrketräning med tendens till winged scapula på vänstersidan som jag tränat bort.

Det bästa du kan göra för din träning är att bli medlem på http://www.kolozzeum.com/forum/ och läsa på, sjukt duktigt folk där!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Kalium:

Är främst när jag kör en biceps i taget, såsom bicepscurl, som jag märker av det främst då vänster arm inte börjar ge upp 2-3 reps innan höger.

Sen också när jag stod framför spegeln för att se hur musklerna ser ut nu när jag spänner dem
Vänster hoppar inte upp lika mycket

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Skulle jag stanna med armbågarna i 90'C i bänken skulle jag vända någon decimeter ovanför bröstet
Du ska till bröstet oavsett vinkel. Jag skulle prova följande om det gör ont i axeln*:

- Kolla att man drar ihop skulderbladen ordentligt.
- Inte lyfter skevt
- Går ned med stången precis framför vårtorna
- Hyffsat jämn hastighet i lyftets riktning, gärna långsammare "nedåt" än "uppåt" utan att studsa stången i bröstet. Kalrar man det kör man sannolikt inte för tungt i vart fall.
- Maxa inte
- Värm upp med rotatorcuff-övningar, ska tränas väldigt lätt!
- Träna lite mer rygg än bröst (stångrodd, hantelrodd, omvända flyes, marklyft m m med vettig teknik). Träna inte "drag till hakan".
- Om du redan gör allt ovanstående och inget annat hjälper, träna hantelpress istället, gärna lite uppåtlutande. Mycket snällare för axlarna upplever jag.

* Jag är inte någon PT med flera veckors utbildning i medicin och rörelseapparaten (ja, jag ironiserar gärna kring PT's utbildning). Jag baserar min kunskap på 12 års medlemskap på Kolozzeum och nästan lika lång erfarenhet av styrketräning med tendens till winged scapula på vänstersidan som jag tränat bort.

Det bästa du kan göra för din träning är att bli medlem på http://www.kolozzeum.com/forum/ och läsa på, sjukt duktigt folk där!

Tjena Nils, "PureWhey" från Kolozzeum här

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@Kalium:

Är främst när jag kör en biceps i taget, såsom bicepscurl, som jag märker av det främst då vänster arm inte börjar ge upp 2-3 reps innan höger.

Sen också när jag stod framför spegeln för att se hur musklerna ser ut nu när jag spänner dem
Vänster hoppar inte upp lika mycket

Curla båda samtidigt då. Antingen med en hantel i varje eller med stång.
Kroppen kommer vilja hålla samma tempo osv så det balanseras efter den svagaste. Även bra för mage/rygg eftersom du får mer vikt att hålla emot.

Är själv i ganska dålig form så jag känner ordentligt i magen efter mina 6x12 hammercurls (10-20kg hantlar).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Proffsmoddare

Avskyr egentligen gym/tränings-trådar på forum för de är alltid så mycket experter som har åsikter hit och dit. Men men, jag kom igång och började träna för två månader sedan. Började få ryggvärk för ett tag sedan, antagligen på grund av att suttit still vid en dator som jobb i 5 år nu.

Aldrig tränat i hela mitt liv för jag har haft aktiva jobb, men från de till jobbet jag har nu så har de gått utför rejält. Var nästan uppe på tresiffrigt i vikt.

Började träna för två månader sen, tre dagar i veckan på gym, endast maskiner för jag har aldrig tränat förut så kännt mig väldigt osäker på fria vikter. Börjat gå mycket promenader samt besöker kiropraktor för ryggbesvären. Just nu -6kg och siktar på att få bort 6kg till så hamnar jag på 85kg.

Denna veckan gick jag dock över till fria vikter, kör endast basövningar nu i början (marklyft, skivstångsrodd, latsdrag, knäböj, militärpress, bänkpress) men planerar att lägga till lite mera övningar framöver.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Avskyr egentligen gym/tränings-trådar på forum för de är alltid så mycket experter som har åsikter hit och dit. Men men, jag kom igång och började träna för två månader sedan. Började få ryggvärk för ett tag sedan, antagligen på grund av att suttit still vid en dator som jobb i 5 år nu.

Aldrig tränat i hela mitt liv för jag har haft aktiva jobb, men från de till jobbet jag har nu så har de gått utför rejält. Var nästan uppe på tresiffrigt i vikt.

Började träna för två månader sen, tre dagar i veckan på gym, endast maskiner för jag har aldrig tränat förut så kännt mig väldigt osäker på fria vikter. Börjat gå mycket promenader samt besöker kiropraktor för ryggbesvären. Just nu -6kg och siktar på att få bort 6kg till så hamnar jag på 85kg.

Denna veckan gick jag dock över till fria vikter, kör endast basövningar nu i början (marklyft, skivstångsrodd, latsdrag, knäböj, militärpress, bänkpress) men planerar att lägga till lite mera övningar framöver.

Låter amazing! Keep up the good work and skynda långsamt

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Denna veckan gick jag dock över till fria vikter, kör endast basövningar nu i början (marklyft, skivstångsrodd, latsdrag, knäböj, militärpress, bänkpress) men planerar att lägga till lite mera övningar framöver.

Bra! Du kommer att få mycket bättre resultat med fria vikter och träningen kommer nog bli roligare också. Enligt mig så behöver du inte lägga till så mycket fler övningar till din träning. Kanske någon extra grej för baksida axlar, rotatorcuffar, samt mage. Annars så täcker dom där övningarna du nämnde in hela kroppen och kommer kunna ge dig riktigt bra resultat. Håll träningen enkel och simpel och fokusera på att bemästra få saker istället för att vara halvkass på många saker.

T.ex så kör jag bara marklyft och knäböj för underkroppen, och har kört så i typ 5-6 år nu i alla fall. Har grövre lår än dom flesta på ett vanligt gym och har böjt 217.5kg på tävling. Man behöver inte hålla på med en massa benspark, lårcurl, benpress, och såna grejer om man kan köra vanlig böj och mark.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Två timmar sömn före jobbet sen direkt på gymmet och det var dags att öka vikten.
Helvete vad tungt det var att gå från 54 till 63kg i dips men det gick! Även ett steg högre i tricepspress vad det nu betyder i kilo. Var också en 13h sen jag åt så energin var verkligen inte på topp.

Ska bli såååååååå skönt att sova nu med lite mat i magen =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kalium:

Bra! Du kommer att få mycket bättre resultat med fria vikter och träningen kommer nog bli roligare också. Enligt mig så behöver du inte lägga till så mycket fler övningar till din träning. Kanske någon extra grej för baksida axlar, rotatorcuffar, samt mage. Annars så täcker dom där övningarna du nämnde in hela kroppen och kommer kunna ge dig riktigt bra resultat. Håll träningen enkel och simpel och fokusera på att bemästra få saker istället för att vara halvkass på många saker.

T.ex så kör jag bara marklyft och knäböj för underkroppen, och har kört så i typ 5-6 år nu i alla fall. Har grövre lår än dom flesta på ett vanligt gym och har böjt 217.5kg på tävling. Man behöver inte hålla på med en massa benspark, lårcurl, benpress, och såna grejer om man kan köra vanlig böj och mark.

Jo jag känner de redan nu, mera träningsvärk och allmänt mera trött efter ett pass. Marklyft speciellt, där känner jag efter helt slut i hela kroppen. Mage kör jag hemma varje kväll med plankan och situps.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Jo jag känner de redan nu, mera träningsvärk och allmänt mera trött efter ett pass. Marklyft speciellt, där känner jag efter helt slut i hela kroppen. Mage kör jag hemma varje kväll med plankan och situps.

En orsak till att man känner mer träningsvärk när man bytt övning är att kroppen är ovan. Det är en sak som går över på två veckor eller så

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.