AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Prova ändra DRAM startup voltage. Längst ner i Digi+-menyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde skriva det, det står på 1.4 så det fungerar bevisligen inte.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andda715:

@Kaspersky 0_o:
pwmconfig/fancontrol från lm sensors brukar funka fint? Kör inte själv just nu då msi:s senaste fungerat över förväntan.

Jag ska testa! Haft lite problem med att lmsensors inte hittar alla sensorer. Tycker mig inte se cpu-temp eller liknande. Jag kört sensors-detect såklart.

Msi släppte nytt bios till min bräda för nån dag sen, aå jag kanske ska se om det löser nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Glömde skriva det, det står på 1.4 så det fungerar bevisligen inte.

Det kom ett nytt beta bios igår till CH6, länk finns på Asus ROG forum, har du testat det?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Glömde skriva det, det står på 1.4 så det fungerar bevisligen inte.

Märkligt verkligen. Jag har haft fullt upp i veckan så jag har inte kunnat mecka ordentligt, men min 3600 rullar fint på min VI Hero. Har inte ändrat något i BIOS utom att sätta RAM på 1,35V och köra 3200 DOCP-profilen. Visst det är FlareX men det är konstigt att inget funkar för dig. Jag skulle hålla ut om jag var du. Crosshair VI Hero är en bra bräda.

Det är ett buggigt BIOS än såklart dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ni som har Gigabyte X570 Gaming X, är ni nöjda?

Med Asus C6H så tar det 15 min att starta datorn på morgonen.
C5 på första --> CMOS
Hänger sig i UEFI x 5 innan man angett de inställningar man vill ha, för att ev. undvika C5 nästa start.
Sedan 0d 3-5 gånger efter det.
Sen möjligen startar maskinen.
Asus har gett upp.

Yikes, efter alla problem jag hade med mitt C6H gällande boot och memory training första året så blir jag inte direkt sugen att stoppa in en ryzen 3000 och få dessa problem igen tills asus eventuellt fixar problemet.

När det var som värst 2017 så kunde det ta 40 minuter av cmos resets och ta ut ram och batteri, flasha om bios innan skiten ville starta. Gick igenom ett antal minnes kit på den tiden och det var skitsamma om dom var med på qvl eller inte.

Får hoppas asus får ut nytt bios snart som kan lösa problemen annars kanske man lika gärna ska ta ett x570 när man väl köper en ryzen 3000.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Märkligt verkligen. Jag har haft fullt upp i veckan så jag har inte kunnat mecka ordentligt, men min 3600 rullar fint på min VI Hero. Har inte ändrat något i BIOS utom att sätta RAM på 1,35V och köra 3200 DOCP-profilen. Visst det är FlareX men det är konstigt att inget funkar för dig. Jag skulle hålla ut om jag var du. Crosshair VI Hero är en bra bräda.

Det är ett buggigt BIOS än såklart dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har det varit sedan säljstart!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Alltså jag velar så mycket fram och tillbaka om jag skall gå på 3600 som jag har att hämta eller om jag skall köra på en 3700x. Bara spel i 1440p med ett 1080. Är jag dum som ens överväger 3700x? Känner mig galen av valet just nu, kör en custom loop och även där känns ju bara fel att ta en 2tkr processor att kyla med haha vinner jag mycket i typ vanligt "multitasking" på datorn med de extra kärnorna har i regel många program tabbar osv igång när jag kör datorn å frugan använder plexservern som ligger på samma dator när jag spelar emellanåt kan det ha någon effekt?

Sedan har jag en annan fundering har just nu kompisens 3600x i min asus x470-f bräda och kan inte hitta dram boot voltage någonstans i bios. någon som har samma bräda och har hittat den?

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Alltså jag velar så mycket fram och tillbaka om jag skall gå på 3600 som jag har att hämta eller om jag skall köra på en 3700x. Bara spel i 1440p med ett 1080. Är jag dum som ens överväger 3700x? Känner mig galen av valet just nu, kör en custom loop och även där känns ju bara fel att ta en 2tkr processor att kyla med haha vinner jag mycket i typ vanligt "multitasking" på datorn med de extra kärnorna har i regel många program tabbar osv igång när jag kör datorn å frugan använder plexservern som ligger på samma dator när jag spelar emellanåt kan det ha någon effekt?

Jag gissar att 3600 kommer att vara finfin i ytterligare ett par år, så frågan är väl när du kommer att uppgradera nästa gång?
Kan även bli så att när Cyberpunk 2077 kommer nästa år så går vi in i en ny era där 8 kärnor springer förbi sexkärniga. Men vad vet jag.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

en liten fundering efter att ha läst kommentarerna kring 3800x...
Min 3700zx på ett Gigabyte x570-I drar 1.43 - 1.5v enligt Ryzen Master, är det verkligen OK?
Har inte ändrat något i bios mer än att ha uppdaterat det, minnena kör fortfarande i JEDEC men ska prova sätta dem i XMP profilen snart

Permalänk
Medlem

Inte för att vara otrevlig @Zeroastic men om du nu läst kommentarerna hade du haft svaret på det. Tror det avhandlats en gång per sida senaste 10 dagarna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det har det varit sedan säljstart!

Jag måste missat dina inlägg. Vilka minnen har du? Inställningar?

Upplevde du BIOS 6401 som buggigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Alltså jag velar så mycket fram och tillbaka om jag skall gå på 3600 som jag har att hämta eller om jag skall köra på en 3700x. Bara spel i 1440p med ett 1080. Är jag dum som ens överväger 3700x? Känner mig galen av valet just nu, kör en custom loop och även där känns ju bara fel att ta en 2tkr processor att kyla med haha vinner jag mycket i typ vanligt "multitasking" på datorn med de extra kärnorna har i regel många program tabbar osv igång när jag kör datorn å frugan använder plexservern som ligger på samma dator när jag spelar emellanåt kan det ha någon effekt?

Sedan har jag en annan fundering har just nu kompisens 3600x i min asus x470-f bräda och kan inte hitta dram boot voltage någonstans i bios. någon som har samma bräda och har hittat den?

Det är osannolikt att en 3600 inte skulle räcka bara för att spela de kommande åren. Dock så är 3700X enormt prisvärd för det man får. En osäkerhetsfaktor är de nya konsolerna som kommer nästa år som kommer ha 8c/16t CPU vilket kan leda till att fler nya spel kommer nyttja fler trådar. Vi får se.

Jag valde den lätta vägen och köpte båda. 3700X på CH7 på min main, 3600 på min gamla CH6 som pensionerade min 2600K i HTPC:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

En osäkerhetsfaktor är de nya konsolerna som kommer nästa år som kommer ha 8c/16t CPU vilket kan leda till att fler nya spel kommer nyttja fler trådar. Vi får se.

Både Xbox One och PS4 har redan i dagsläget 8 kärnor, och även PS3 hade ~8 kärnor. Dessa kärnor är dock väldigt klena, så om något kommer utvecklarna komma undan med sämre utnyttjande av kärnorna på kommande konsoller eftersom dessa har betydligt starkare individuella kärnor.

Med andra ord, spel lär inte plötsligt bli mycket bättre på att utnyttja många trådar när nästa generation konsoller kommer. Utvecklingen lär snarare fortsätta precis som den gjort, med att spel långsamt blir allt bättre på att utnyttja många trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det har det varit sedan säljstart!

Jag kan inte låta bli utan att börja fundera på om problemen med Asus C6H kan ha lika mycket med dålig kvalitetskontroll att göra som med UEFI.

Jag har, efter den ökända brick-biosen, inte haft några stora problem med mitt C6H, andra verkar ha ett litet helsike med sina trots snarlik eller t.o.m. identisk hårdvara i övrigt.
Jag ser samma sak på andra forum än Sweclockers, vissa har bara haft att uppdatera UEFI, plugga i en Ryzen 3k processor och köra, andra får oavsett inställningar en massa C5/07-fel och extrema uppstartstider.

För mig börjar det kännas som om det är mer variation mellan enskilda moderkort än bara buggar i UEFI, funderar lite på om jag av ren nyfikenhet ska försöka skaffa mig ett av alla problem-mobos för att kunna testa sida vid sida med mitt fungerande så jag kan växla samma minnen, CPU och GPU med samma inställningar i UEFI för att se om jag kan komma på var problemen ligger, mobo eller UEFI?

Nå hoppas att det löser sig för dig med kommande uppdateringar av UEFI i vilket fall.

Stavfel
Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Är det någon som märker att ryzen hoppar väldigt mycket i temps plötsligt? Skjuter upp 10-20c under nån sekund för att sedan återgå.

Fläktarna blir tokiga av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg en tråd på /r/amd just angående detta. De rekommenderar en fläkt kurva som denna

https://i.imgur.com/Q4zV5B9.png

Då går inte fläktarna som turbinder varje gång man startar Chrome haha, men visserligen så går cpun något varmare under Idle. Eller leta efter "fan smoothing/ fan delay" eller liknande i bios. Sätt den till någon sekund så ger det samma resultat men då kan man hålla lägre Idle temp

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Både Xbox One och PS4 har redan i dagsläget 8 kärnor, och även PS3 hade ~8 kärnor. Dessa kärnor är dock väldigt klena, så om något kommer utvecklarna komma undan med sämre utnyttjande av kärnorna på kommande konsoller eftersom dessa har betydligt starkare individuella kärnor.

Med andra ord, spel lär inte plötsligt bli mycket bättre på att utnyttja många trådar när nästa generation konsoller kommer. Utvecklingen lär snarare fortsätta precis som den gjort, med att spel långsamt blir allt bättre på att utnyttja många trådar.

Till viss del har du rätt, men det finns saker att tänka på. Xbox One och PS4 har 8 trådar varav en är reserverad för system och de flesta AAA-spel till dessa som finns på PC tenderar till att få rätt kraftiga fps-drops om de får 4 trådar eller färre att jobba med. Det har kommit gradvis på större spel givetvis men gamla tiders i5 med 4c/4t hänger inte med längre.

Mycket talar för att det kan bli något liknande nu. Iofs tror jag att 6c/12t kommer klara sig bra, men de med Intels nyare i5 med 6c/6t kanske kan få problem med större AAA-spel hyfsat snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag måste missat dina inlägg. Vilka minnen har du? Inställningar?

Upplevde du BIOS 6401 som buggigt?

Skickades från m.sweclockers.com

FlareX 3200 cl14
Kör med DOCP 3200 cl14 också.
Volt 1.365
BootV 1.45 nu, tryckt upp från 1.4 så får vi se.
Annars inte ändrat något med RAM just nu.

6401 var väl ett av de bättre, men det fick jag lämna för 3000

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 3000 – Part IV – DDR4 Scaling – ENGLISH Version
https://lab501.ro/procesoare-chipseturi/amd-ryzen-3000-part-i...

Permalänk
Medlem

Har byggt och startat upp mitt nya Aorus Xtreme & Ryzen 7 3800X på bordet, tog ut halva minnet ur gamla datorn och testar att allt fungerar som det ska.

XMP 3466Mhz har inga problem överhuvudtaget med det BIOS som kom på moderkortet med 2x8Gb iallafall.

Är F2 men ska snart nog flasha till det nyaste de hade på sin sida. F3e.

Kör Memtest86 för att se det inte ska finnas fel.
Blev lite chockad att se 250GB/s på L1-cache.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/vpcf90/status/1151102748860882944

Citat:

In the Ryzen 3000 series, when Vcore is offset to the negative side, the performance drops, and it seems that the power consumption rises even compared to PPT (power limit) adjustment.

The second is the behavior when lowering Vcore in Intel is plotted for each value of Package Power Limit, and only the power consumption is lowered without the clock falling or not

Vill man minska ström och/eller temperatur hos Ryzen 3000-serien så ska man sänka PPT och inte VCore är slutsatsen... Då gäller det bara att testa om det verkligen är korrekt. Fungerar enbart med offset och man vill att PBO ska ta hand om det hela, alltså inte manuellt satta frekvenser.

Permalänk
Medlem

@Nighthog: Installera inget med bios lägre än AGESA 1.0.0.3AB, det kommer högst sannolikt leda till datakorruption och WHEA fel sporadiskt efter uppdatering av bios.
Har man installerat saker redan på en bios med lägre AGESA, aka F2 istället för F3e (1.0.0.3AB) så är det starkt rekommenderat att börja med installation från grunden igen.

Permalänk
Medlem

@Markusas: Är det en 3900X du har där i? Och ett PC-011 Dynamic? Om så, vänligen let me know temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeph:

@Markusas: Är det en 3900X du har där i? Och ett PC-011 Dynamic? Om så, vänligen let me know temps.

Det stämmer bra det, 3900X, H150i samt dessa G.Skill-minnen https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4613638
Hinner förhoppningsvis testa lite ikväll om jag får för tjejen

Måste dock flytta över lite diskar, grafikkort, nättag samt fixa en ny Windows-sticka så vi får se hur lång tid det tar.
Återkommer givetvis med temps när jag är redo sen.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

[GIGABYTE] AM4 BIOS Update (7/15/2019).
X470/B450/X370/B350/A320 BIOS-F41a/b/c.
1.Update AGESA ComboAM4 PI 1.0.0.3AB.
2.Improve M.2 SSD compatibility.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

@Nighthog: Installera inget med bios lägre än AGESA 1.0.0.3AB, det kommer högst sannolikt leda till datakorruption och WHEA fel sporadiskt efter uppdatering av bios.
Har man installerat saker redan på en bios med lägre AGESA, aka F2 istället för F3e (1.0.0.3AB) så är det starkt rekommenderat att börja med installation från grunden igen.

Så smartaste vägen är att flasha bios innan Windows installationen ?

Så man vet när ordern anländer för mitt skickades iväg idag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Precis och grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

@Jonas79: Precis och grattis!

Tackar för det tipset hade jag lätt missat ska erkännas.

F4h
Update AGESA 1.0.0.3AB
Add Three Profiles for PCH Fan (Silent/ Balance/ Performance mode)

https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-I-AORUS-PRO-WIFI-re...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

MSI ligger "bara" på AGESA 1.0.0.3A, är det i "B" som Destiny 2 och diverse Linux-stuff ska funka, någon som sitter på info om det?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2