Test: Ryzen 9 3900X och Core i9-9900K i överklockat läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Spelar du ofta i 720p med ett 2080Ti eller? Hahaha...

5fps skillnad i BF:V i 1440p, och 1fps i Total War. Ja jäklar vilken kross

Man måste ha extremt blå glasögon på sig för att tycka i9 "krossar" R3 i spel. Särskilt när R3 faktiskt krossar i9 (på riktigt då, inte på låtsas) på precis allt annat.

När starkare kort än 2080ti kommer ska du se att de är 15-20% prestandaskildnad i 1080p och kanske i 1440p oxå så småningom. GPUn flaskar ju i testet på 1080 i princip och deffenetivt i 1440 men de kanske du inte förstod med den kommentaren?
3900x är verkligen inte lika framtidsäker när de kommer till starkare kort vi ser längre fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tycker testet tydligt visar att det finns mer att hämta i överklockning på 9900K. Spelar man bara spel och vill ha det bästa i alla spel-scenarion så är det än mer rätt val nu än om man jämför med ordinarie tester. De skillnader man ser i 720p består antagligen även i 1080p om man skruvar ner grafiken ett snäpp. Vilket då gör att man kan nyttja sin dyra spelskärm bättre med 9900K. För de beräkningar processorn gör borde vara ungefär samma oavsett upplösning.

Såklart så existerar det en mätbar skillnad, jag blev faktiskt lite förvånad att 9900k kunde få ut så mycket mer som den gjorde i BF4 med lite OC och minnen i 3600MHz även om det är 720p. Det jag inte är övertygad om är om den skillnaden är så relevant i verkligheten. Men ja, folk byter ju bil bara för att få den 0.3 sekunden snabbare 0-100. Ska de vara de bästa ska de va de bästa

Skrivet av FredrikMH:

Jag tycker inte det är pajkastning att påstå det heller. Många drar slutsatser baserat på vad dem själva tycker, inte baserat på hur resultatet faktiskt ser ut och att andra kanske inte har samma preferenser som en själv.

Jag kan byta uttryck, men inte är det hög kvalité det jag läser häromkring.

Skrivet av FredrikMH:

Det är bättre att argumentera i vilka scenarion AMD är bäst valet än att försöka argumentera med syftet att släta över Intel. Tar du 3900X är det en mycket bättre all-around processor än 9900K. Den fungerar också ypperligt i spel och för de flesta är det mer än tillräckligt samtidigt som den ger feta fördelar i andra scenarion.

Jag tycker folk blåser upp Intels lilla vad jag tycker orelevanta fördel. All-around så kommer en snarlikt prissatt Ryzen märkas snabbare i fler områden. Cinebench åt sidan, folk packar upp och komprimerar filer ganska ofta det är väl inte bara jag som sysslar med det... eller? :/ 20s mot 30s kommer märkas tydligare än 200 fps mot 180 fps är min tanke i det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det jag tog med mig från detta test var att sålänge man inte sitter med en sub 1080p skärm som går över 144hz (dvs typ ingen då) kvittar det vilken av processorerna man väljer för båda orkar maxa en 144hz skärm om GPUn ens når de frekvenserna i upplösningen man lirar i. Så upplevd prestanda kommer vara identisk mellan dem.

*edit*
Undantaget är väl de som lirar typ 1080p@low eller 1440p@low osv och då sitter med en 240hz skärm. Men för många där ute är inte detta aktuellt och siktar man på att spelen ska vara snygga finns GOTT om utrymme för GPUer att utvecklas innan man i speciellt 1440p och 4K ens kommer nära de frekvenser dessa processorer orkar med i 720p. Dvs båda är ju ordentligt framtidssäkra liksom.
*/edit *

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

@LPG: Speciellt när Dem flesta inte använder ett RTX 2080 TI.

Själv så tycker jag fler borde inse att AMD produkter är mer relevanta nu när dem taggigt Hela konsol marknaden. (förutom nintendo)
Fram marschen inom Strömmade tjänster håller nu också på att erövras av AMD, Google Stadia är bara början.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

3900x har 1xIO die och 2XChiplets den kommer ligga betydligt högre i power draw över 9900k i stock, men med tanke på att den har 4 fler kärnor än 9900k så är det inte så konstigt.

jämför med 3700x. Hade varit intressant och se hur mycket ström förbruknigen kan gå ner med ett B450 eller X470 när PCI-E 4.0 inte belastats.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17624?key=b12d30d55140a48a0cf89f05e83a338c

Nu var det dock överklockat som diskuterats

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

När starkare kort än 2080ti kommer ska du se att de är 15-20% prestandaskildnad i 1080p och kanske i 1440p oxå så småningom. GPUn flaskar ju i testet på 1080 i princip och deffenetivt i 1440 men de kanske du inte förstod med den kommentaren?
3900x är verkligen inte lika framtidsäker när de kommer till starkare kort vi ser längre fram

Tror att du har misstolkat begreppet "flaskhals".

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

3900x har 1xIO die och 2XChiplets den kommer ligga betydligt högre i power draw över 9900k i stock, men med tanke på att den har 4 fler kärnor än 9900k så är det inte så konstigt.

jämför med 3700x. Hade varit intressant och se hur mycket ström förbruknigen kan gå ner med ett B450 eller X470 när PCI-E 4.0 inte belastats.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17624?key=b12d30d55140a48a0cf89f05e83a338c

Jag håller helt med dig. Min fråga gällde de överklockade värdena. Eller missar jag någon poäng du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Roligt att AMD hyllas för att knappt prestera i nivå med Intels ett år gamla och marginellt billigare 9900k. Fast det är ju så det brukar låta bland Sweclockers användare.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Intel är snabbare helt klart! men ingen vettig männsika spelar i 720p med ett 2080TI. och båda cpuer producerar bra framrates.
OM gpuer inom en snart framtid blir extremt kraftfulla så kan det nog ändras. däremot tror jag själv att en 3900x "håller längre". inget är framtidsäkert inom dator världen men jag tror att en 3900x hänger med längre än en 9900k innan den är ute för räkning.
lite som att vissa än idag kör i7 2600k SB medan min i5 2500k helt enkelt har lite för få trådar för att hänga med ordentligt, i vissa spel titlar ser det väldigt dåligt ut till och med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intel är snabbare helt klart! men ingen vettig männsika spelar i 720p med ett 2080TI. och båda cpuer producerar bra framrates.
OM gpuer inom en snart framtid blir extremt kraftfulla så kan det nog ändras. däremot tror jag själv att en 3900x "håller längre". inget är framtidsäkert inom dator världen men jag tror att en 3900x hänger med längre än en 9900k innan den är ute för räkning.
lite som att vissa än idag kör i7 2600k SB medan min i5 2500k helt enkelt har lite för få trådar för att hänga med ordentligt, i vissa spel titlar ser det väldigt dåligt ut till och med.

Bra poäng med att fler trådar kan komma att nyttjas i framtiden, vilket potentiellt gör dagens tester dåliga på att predikera prestanda för framtidens spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Bra poäng med att fler trådar kan komma att nyttjas i framtiden, vilket potentiellt gör dagens tester dåliga på att predikera prestanda för framtidens spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får göra en uppföljning om 2-3 år : ryzen 3900x vs intel 9900k 3 år senare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intel är snabbare helt klart! men ingen vettig männsika spelar i 720p med ett 2080TI. och båda cpuer producerar bra framrates.
OM gpuer inom en snart framtid blir extremt kraftfulla så kan det nog ändras. däremot tror jag själv att en 3900x "håller längre". inget är framtidsäkert inom dator världen men jag tror att en 3900x hänger med längre än en 9900k innan den är ute för räkning.
lite som att vissa än idag kör i7 2600k SB medan min i5 2500k helt enkelt har lite för få trådar för att hänga med ordentligt, i vissa spel titlar ser det väldigt dåligt ut till och med.

@Aka_The_Barf

Såklart spelar inte många med 720p och ett 2080Ti.

Det är enbart ett test där man ser vilken CPU som är starkast när inte grafikkortet flaskar.
När det kommer tillräckligt starka grafikkort kommer man se samma värden som 720p fast i högre upplösningar

Permalänk
Inaktiv

Så många i denna tråd pratar om att den prestandafördel Intel har inte ens kommer synas med ett 2080Ti och att grafikkorten som krävs är flera år fram i tiden.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa Ryzen 3000 idag då jag inte har någon. Men utifrån alla de benchmarks jag har sett på 3000-serien så är flaskhalsen med t.ex. 3900X ett faktum redan idag. Detta i så höga upplösningar som 1440p.

Detta kan jag vara ganska säker på då 2700X blev utklassad av en så billig CPU som i-5 8400 i de spel jag kör. 9900K @5Ghz med 3600MHz minnen är en långt mycket starkare CPU.

EDIT: Vill passa på att återigen förtydliga att detta är uteslutande spelprestanda jag pratar om. Ryzen är en formidabel CPU på nästan allt annat, men det har de varit sedan 1000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Roligt att AMD hyllas för att knappt prestera i nivå med Intels ett år gamla och marginellt billigare 9900k. Fast det är ju så det brukar låta bland Sweclockers användare.

I spel skall tilläggas, i princip allt annat äger AMD. Dom som gör annat än bara spelar köper också cpuer.

Sen kan man ju se lite på bakgrunden, Intels 9-serie är från grunden konstruerad för skrivbordslaster. Intel har andra cpuer för andra workloads tex de sk HEDT processorerna, dom har samma nackdel i spel mot Intels 9-serie som AMD har. Lägre frekvens och avsaknad av ringbuss som ger väldigt låga latenser.

Det AMD har lyckats med är att få vad som i grunden är en server cpu, samma chiplets används i EPYC ROME, att även prestera bra i desktop/spel vilket den inte borde göra. Den når inte ända fram, men det borde den inte heller eftersom det är en annan grundkonstruktion. Imponerande att den kommer så nära som den gör. Vem spelar på en server typ.

AMD har inte resurser att underhålla flera parallella arkitekturer, därför det är så smart med chiplet och I/O-die så att man kan använda samma wafers till allt.

Och så är det otroligt bra för alla att det finns mer än EN tillverkare som hänger med, monopol är alltid av ondo.

Är man inbiten fps-spelare, av dom snabba fps-spel som existerar idag skall tillägas, skall man såklart fortsätta köpa Intel om man vill ha den sista lilla fördelen på banan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Aka_The_Barf

Såklart spelar inte många med 720p och ett 2080Ti.

Det är enbart ett test där man ser vilken CPU som är starkast när inte grafikkortet flaskar.
När det kommer tillräckligt starka grafikkort kommer man se samma värden som 720p fast i högre upplösningar

Men poängen i inlägget var ju att vi inte vet hur många kärnor som kommer att utnyttjas i framtida spel, varför denna data vi ser idag kanske inte är generaliserbar för de kommande åren. Visst hade vi haft starkare kort idag för dagens spel så är det såklart som du säger. Starkare kort om 3 år för nya spel då är kanske en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

När starkare kort än 2080ti kommer ska du se att de är 15-20% prestandaskildnad i 1080p och kanske i 1440p oxå så småningom. GPUn flaskar ju i testet på 1080 i princip och deffenetivt i 1440 men de kanske du inte förstod med den kommentaren?
3900x är verkligen inte lika framtidsäker när de kommer till starkare kort vi ser längre fram

Fast då förutsätter du att spelmotorer inte fortsätter optimeras för flera trådar samt att chiplet-arkitekturens specifika fall inte optimeras (lokalisera relevanta trådar på rätt chiplet istället för helt random som det är nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Aka_The_Barf

Såklart spelar inte många med 720p och ett 2080Ti.

Det är enbart ett test där man ser vilken CPU som är starkast när inte grafikkortet flaskar.
När det kommer tillräckligt starka grafikkort kommer man se samma värden som 720p fast i högre upplösningar

grafikkort kommer nog alltid flaska tror jag, går det för lätt så kastar man bara 8k på dom lite nonchalant givetvis med 16x AA som bonus.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Fast då förutsätter du att spelmotorer inte fortsätter optimeras för flera trådar samt att chiplet-arkitekturens specifika fall inte optimeras (lokalisera relevanta trådar på rätt chiplet istället för helt random som det är nu).

Att spel ska kräva fler än 16 trådar och dra vinning på det är nog långsökt just nu. Sen hur saker optimeras kan ju slå både med fördel för antingen Intel eller AMD. DE vi vet är ju de vi ser idag. När nya grafikortserier ser dagen ljus med förbättringar på uppemot 30% redan nästa år så kvarstår nog faktumet att AMD dessvärre halkar efter i högre upplösningar betydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

grafikkort kommer nog alltid flaska tror jag, går det för lätt så kastar man bara 8k på dom lite nonchalant givetvis med 16x AA som bonus.

Jo men behåller man en CPU tillräckligt länge och bara uppgraderar grafikkortet gång på gång så kommer man tillslut till en punkt där processorn helt enkelt är för svag. Men kör man med något så är aktuell hårdvara så håller jag med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Att spel ska kräva fler än 16 trådar och dra vinning på det är nog långsökt just nu. Sen hur saker optimeras kan ju slå både med fördel för antingen Intel eller AMD. DE vi vet är ju de vi ser idag. När nya grafikortserier ser dagen ljus med förbättringar på uppemot 30% redan nästa år så kvarstår nog faktumet att AMD dessvärre halkar efter i högre upplösningar betydligt

Absolut kan vi bara titta på det vi ser idag, men vi får även ta i beakta hur utvecklingen ser ut. Vid nästa års grafikkortslanseringar sä nyttja knappast 16 kärnor, men om 3 år vet vi inte hur spelplanen ser ut. Och tittar vi historiskt så nyttjas fler och fler kärnor. Men ingen kan säga något säkert än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jo men behåller man en CPU tillräckligt länge och bara uppgraderar grafikkortet gång på gång så kommer man tillslut till en punkt där processorn helt enkelt är för svag. Men kör man med något så är aktuell hårdvara så håller jag med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja cpun måste bytas lite då och då om man inte gillar att spela i riktigt låg fps. har en kompis som körde crysis 1 på sin bärbara dator. han hade ca 15 fps när inget hände. när skotten började vina så sjönk det till kanske 5 fps. men han tyckte det va OK för att ibland så kom en frame med siktet på någons huvud och då kunde det bli en headshot. ja det är en sjuk människa. han spelade igenom hela crysis med den datorn. i riktigt tunga scener trodde han ibland att den hakat upp sig, den måste ha varit under 1 fps då haha.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så många opinioner fram och tillbaka. Kan ni inte bara avnjuta den eldande konkurrensen? Alla har vi saker och ställen som känns som "hemma" och det är ok.

Vissa är framtidssäkra, några är bäst just nu, denna här är bäst på denna specifika sak jag håller på med.
När jag bestämde mig för att välja 2700X istället för 9900K var anledningen att jag inte ville spendera 3tusen extra, jag skulle inte köpa 2080Ti och jag köper en skärm med 2560x1440p.
I och med dessa omständigheter blev 2700X + 2080 kortet en "perfekt" balans på den resolutionen och det jag tänkt använda datorn till.

Istället för att som ett par 12åringar försöka tillrättavisa alla om vad som är "bäst" för dem så kanske man skall hålla sig till det som är bäst för "mig".
För att roa mig lite för framtiden: Med tanke på hur bra ipc/1tråd prestanda 3900X når idag, tror ni 4xxx serien nästa år kommer ta sig helt förbi intels 9serie? Och hur mycket bättre tror ni intels 10serie blir över 9serien?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Så många opinioner fram och tillbaka. Kan ni inte bara avnjuta den eldande konkurrensen? Alla har vi saker och ställen som känns som "hemma" och det är ok.

Vissa är framtidssäkra, några är bäst just nu, denna här är bäst på denna specifika sak jag håller på med.
När jag bestämde mig för att välja 2700X istället för 9900K var anledningen att jag inte ville spendera 3tusen extra, jag skulle inte köpa 2080Ti och jag köper en skärm med 2560x1440p.
I och med dessa omständigheter blev 2700X + 2080 kortet en "perfekt" balans på den resolutionen och det jag tänkt använda datorn till.

Istället för att som ett par 12åringar försöka tillrättavisa alla om vad som är "bäst" för dem så kanske man skall hålla sig till det som är bäst för "mig".
För att roa mig lite för framtiden: Med tanke på hur bra ipc/1tråd prestanda 3900X når idag, tror ni 4xxx serien nästa år kommer ta sig helt förbi intels 9serie? Och hur mycket bättre tror ni intels 10serie blir över 9serien?

Jag tror att 4xxx blir finlir likt 2xxx, med slipade frekvenser och ökad stabilitet och förhoppningsvis atrömsnålare moderkort för den nya I/O:n. Intels 10-serie skall ju enligt uppgift bli en till refresh så det kommer säkert att bli en sjukt imponerande 14 mm-serie, men knappast något större prestandakliv. Jag gissar att Intel och AMD kommer att ligga jämsides i spel nästa lansering med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Oj, 9900k är verkligen ett monster. Eldar upp 3900x.

Eldar upp på mer än ett sätt? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för testerna Sweclockers!

Uppskattar att ni gör tester med fokus på vilken cpu som flaskar mest och med mer verklighetstrogna uppsättningar (lär vara få personer som inte kör minnen i åtminstone 3000MHz).

Brukade läsa mycket på Anandtech innan de började med autospelande videos; det är kul att se mer nishade/fokuserade artiklar här på sweclockers med och inte bara på engelska sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Som ni ser så är x570 väldigt effekthungrig som flera andra testare påpekat. Hög belastning är en sak, men faktum är att AMD riggen till slut använder nästan dubbelt så mycket så mycket ström som 9900k när bägge är överklockade som i detta test.

Fast 9900 äter ju upp hela skillnaden och mer vid belasning och det är rimligtvis vid belasning som är den intressanta siffran.
Oroar man sig över elräkningen (vilket är lite skrattretande i sammanhanget) så skulle man stänga av datorn när den inte används.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se ett test där OBS renderar videoström i 60FPS*1080P 3000KB/s, 10 flikar i chrome och discord igång.
Vad får vi för FPS på dessa 2 CPuer då? Det är ju så en gamer sitter och spelar idag.. vem stänger av allt annat för att maxxa +350 fps i cs/BFV? INGEN!

Ge mig realistiska tester och jämförelser!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

I 720p är det en del fps i skillnad men i 1080p är det jämnare än vad jag trodde även vid överklock.
Tack för testet!
Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem om man byter system varannat år. Men planerar du att behålla det länge? Då är det just 720p resultaten du ska titta på! Då det är så, det kommer se ut i 4k om 5-6 år, i 2k om 3-4 år, och i 1080p om 1-2 år. Med fetaste gpu'n då. Det är just därför 720p test, är så viktigt.

Kolla var I7 2600k hamnar i tabellerna i 1080p, som är standard i dag? Visst oklockad. Men med dagens processorer så vinner du inte lika mycket med överclockning! Så du har inte lika mycket att hämta där nu!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med ny teknik helt klart, men jag känner numera att X86 börjar bli rätt trök helt ärligt 😴

Under min uppväxt så tappade man hakan när jag såg min far spela Battlefield 2 med världens flyt vars burk huserade en Pentium D + en 8800GTX medans jag satt med någon skrutt P4 + random AGP-kort som drev spelet som om det vore en PowerPoint-presentation. Från att ha dreglat över Core 2 Quad Extreme, sedan tappa andan till Core i7-980X och inte minst att man blev sjukt imponerad över vad Core i7-2600K lyckades åstadkomma strax därefter, men allt efter det däremot, mja, trevliga uppgraderingar men inget som har fått mig att ramla av stolen direkt. Är mest glad att AMD har vettiga alternativ idag, Bulldozer-historian var mest bara deprimerande om man jämför mot Phenom II som i sin tur låg skapligt jämt med Bloomfield när det var aktuellt bland annat.

En processor som har imponerat mig sedan 2005 ända fram tills idag är IBMs PowerPC-baserade Xenon som satt i Xbox 360, även värt att nämna Cell som t.ex fanns i PS3. Snacka om att de höll längre än vad man någonsin hade kunna förväntat sig, även om man måste tacka väldigt specifika optimeringar för PowerPC-arkitekturen som var ett rent helvete för spelutvecklarna att knåpa ihop. Detta är bara för att nämna ett exempel bland många, men jag ser allt mer framemot nya arkitekturer för att ersätta dagens uråldriga X86.

Men detta är mest bara min personliga åsikt, är absolut ingen expert i just arkitekturer och anledningarna bakom till varför det är som det är idag mer än just för smidighetens skull att man inte behöver programmera om allt som är gjort för X86 utan emulering osvosvosv.

Så med det sagt, när man läser alla pajkastningar över marginella resultat år efter år (tackar redaktionen för alla suveräna tester som vanligt så klart! ❤), så kan man inget annat än att känna att man troligen förlorar en hel del hjärnceller om man spenderar sin energi åt att läsa diskussionerna 🙃

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Varför testar man i 720p? Kolla flaskhals? Ingen som har en dator i den kalibern spelar i 720p. 5-6fps skillnad i 1080p, kan nog inte påstå att 9900k äter upp en 3900x då.

Jag är iaf riktigt imponerad av Zen2 och kommer absolut byta upp mig. Men det står mellan 3700x och 3800x för min del. Men vill se om 3800x är värd extra pengarna först.

detta är nog mest för dom som skiter i höga upplösningar och höga grafik inställningar och kör med 240hz paneler.

kolla majoriteten av cs go proffsen.
https://prosettings.net/cs-go-pro-settings-gear-list/

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ