Sony Reciever STR-DE545 Startar om sig konstant

Permalänk
Medlem

Sony Reciever STR-DE545 Startar om sig konstant

Hej,
nu har recievern hakat upp sig totalt och livet är i kaos därefter.

Jag har haft denna skönhet i flera år utan några jätteproblem tills idag.

När jag lyssnar på musik via recievern kopplat till högtalarna som alltid så stänger recievern av sig helt plötsligt, men startar upp igen, och direkt när musiken kommer igång eller efter några sekunder, eller innan musiken kommit igång så stänger recievern av sig självt igen, för att efter 1 sekund klicka till och komma igång igen. Detta repeteras tills jag drar ut sladden ur väggen.

Jag har testat att använda mig utav olika kanaler. Och för att klargöra: recievern startar alltså om sig konstant även utan att jag har högtalare ikopplat. Men kan ibland starta recievern utan att den startar om på väldigt länge, men ibland så sätter den igång direkt med omstartandet. Det är alltså automat säkringen som klickar av konstant. Varför vill jag ta reda på.

Jag har kollat alla sladdar, även inspekterat om jag kan SE något felaktigt innuti recivern men icke. Gissar på att det är kopplat till värme? eller till ampere på något sätt, i och med att det blir överspänning iom att automatsäkringen går? (rätta mig om jag har fel).

Detta är alltså inte det klassiska Protection mode. Utan något annat. Recivern fungerar, ljud kommer fram om så villes, men den startar om sig konstant (ibland varje sekund, ibland var 10e etc).

Så, alla tips välkomnas! Om jag skall mäta någon komponent så får ni gärna förklara på bebisspråk då jag är helt amatör när det kommer till detta, men äger en multimeter iallafall så saken är möjlig.

Tack på förhand, let the flame och hjälp begin!

Permalänk
Medlem

Är inte den modellen relativt gammal? (ca 19 år). Förmodligen är det någon kondning som gått, runt strömförsökningen.

De är hummar rätt friskt om jag inte minns fel och... nja. Gör dig själv en tjänst köp en ny. Så bra är inte de där.

Yamaha Aventage är fina grejor.

Permalänk
Medlem

Som Jimi sa troligen nån/några kondingar som är på väg att dö/är döda.

Jag kommer ihåg ett problem som dom flesta Yamaha recivers/förstärkare tillverkade ungefäs samma tid som din sony.
Det var att silpadsen (agerar som kylpasta men även isolerar ström) mellan mosfets och kylflänsar torkade ut och började släppa igenom mer o mer ström o tillslut så sa förstärkaren ifrån.
Kommer dock inte ihåg om det var av o på som du har det heller om dom gick i protection mode men jag har ett litet minne av att det var av o på som du har det men kan minnas fel.
Byte av silpadsen fixade felet o dom är väldigt billiga MEN det krävde ju en demontering av i stort sett allt dock ingen lödning.
Silpads är dom rosa på denna bild

Men mest troligt är konding/ar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:
Jag förstår! har kikat noga på alla kondensatorer och ser ingen bullnad över huvud taget. Däremot så blev jag nyfiken på det du sade ang silpadsen. Är de dessa som sitter där det är vitt klet överallt på bilden på kylflänsarna? För det känns mer förklarligt än att en kondensator "håller på" att dö. har väl svårt att se hur en kondensator kan "glappa". Upplys mig gärna om så är fallet!

Och om allt är utom räddning, finns det någon BRA förstärkare som inte kostar skjortan? Tycker alla ligger på 5.000:- +. Ser helst ett pris under 2.000..

Permalänk
Medlem

Ser ut som dom använt kylpasta på båda sidor om silpadsen.
Kylpastan kan torka ut och möjligen börja leda ström den med men är vad jag läst/hört mer ovanligt.
Du kan snabbt (men kanske inte helt 100% tillförlitligt) kolla hur kylpasta/silpadsen mår genom att känna på dom.

Kylpastan ska ha typ tandkräms konsistens heller lättare silpadsen ska vara väldigt mjuk och medgörlig men ändå fast.
Om du tänker dig ett mjukt suddgummi som är lika tunt så hamnar du rätt nära i mjukheten men silpadsen bör vara lite mer medgörlig/formbar dvs den sitter ju där för att flytta värme (o ibland isolera ström) vilket gör att den måste kunna fylla ut alla ojämnheter o små repro/hål/osv.

Vad jag minns så var dom som hade torkat ut på yamaha hårdare än tex suddgummi.

Ang kondingar så åldras ALLA elektrolyt kondingar dvs dom svarta/gula/gröna på bilden.
Dom åldras genom att elektrolyten torkas ut och ju mer utorkat den är desto mer har dom tappat kraft.
Det är relativt vanligt att kondingar sväller/börjar läcka eller till o med (mindre vanligt dock) exploderar MEN det är långt ifrån alla som gör detta, det kan hända att en konding dött helt o hållet samtidigt som den ser helt ny ut på utsidan.
Och när dom börjat läcka/svälla så har större delen av livstiden/kraften redan försvunnit och beroende på hur pass vikitg just den kondingen är i kretsen så kan just den kresten sluta fungera INNAN kondingen svällt/läckt.
O samma sak åt andra hållet kondingen kan ha dött helt men kretsen fungar felfritt tex ett nätagg som med en död konding skickar ut en volt med högre rippel (dvs volt går upp o ner snabbt) men kan fungera i övrigt.

Du kan ju alltid handla begagnat men visst det finns en risk att nåt kan vara på gränsen att ha åpldras för mycket och givetvis att man blir blåst dvs du betalar men får i bästa fall en tegelsten.
https://hifitorget.se/ är annonser från privatpersoner och troligen ett par företag med så ungefär som blocket men jag skulle säga att risken för att bli blåst är troligen mindre då betydligt mindre personer vet om sidan och den är inriktad på enbart hifi mer helt riskfritt blir det troligen aldrig.

http://www.billigteknik.se/ (företag) säljer en hel del begagnat och just nu fanns inget vettigt i förstärkarväg men jag har sett att dom haft det nån/några gånger.
https://www.rehifi.se (företag) säljer beg inom hifi, även reparerar och har ej läst nåt dåligt om dom.

Och vad letar du efter Reciver/förstärkare (reciver=förstärkare med radio inbyggt), Stereo/surround?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:
Du borde få en medalj för ditt utförliga svar, mycket bra skrivet!!!

Kylpastan är fortfarande kladdig och det kändes rätt helt enkelt.
Däremot så tänkte jag gällande kondensatorerna, mina två "större" kondar är vita undertill, dvs, antingen är det kylpasta/lim eller så har något läckt ut där under? För visst ska det inte vara vitt klegg under dem? kan detta isåfall vara vår lösning???

ja jag kikade lite på förstärkare, och i min prisklass får jag ju något i stil med vad jag redan har, så det håller väl i ett år för att sedan säcka ihop igen.. Men otroligt tacksam för dina länkar, ska kamma igenom dem.

Egentligen letar jag bara efter något som kan driva mina 2st högtalare som är kopplade på högtalarkabel med trådändar.. Fråga mig inte gällande watt och ohm på dem heller, köpte dem för 10 år sedan men levererar som kungar! Men så ja, något som kan ta högtalarkabel, och har en 3.5mm uttag så man kan koppla till pad.. kan säga att högtalarna har 2st 12" element i sig + diskant horn, så krävs väl en del watt för å driva dem, DE545 har väl 100x5 om jag inte är ute o cyklar? så en 2x100w borde VÄL isåfall duga?

Permalänk
Medlem

Större kondingar är oftas limmade med lim/silikon/etc och kan ha färg från vit/beige/gul/svart o troligen en hel del andra färger med (vit är dock vanligast).
Om flera större kondingar sitter nära varandra så bör man limma ihop dom även i toppen med, dvs kan finnas lim/etc på toppen ibland.

Detta lim/etc kan ha olika konsistens från hårt till ganska mjukt men kletigt bör det inte vara då "limmar" det ju väldigt dåligt.
Ytan bör vara relativt jämn/len om det handlar om lim/etc på en konding har den läckt så är det definitivt ingen jämn/len yta det handlar om utan mer en skitigt sörja som inte luktar gott.
Kolla på https://www.google.com/search?q=leaking+capacitors&newwindow=... så ser du en hel del läckande kondingar.

Du skulle kunna titta på klass D förstärkare som är billigare och väldigt små i förhållande till hur mycket Watt dom orkar pumpa ut.
Klass D=Digital och du hittar mer info om olika klasser och Klass D på dessa länkar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkare
https://www.minhembio.com/artiklar/215
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_amplifier_classes
https://blog.teufelaudio.com/learn-about-classes-of-amplifier...
Klass T=samma som D men Tripath har patent på T https://en.wikipedia.org/wiki/Class-T_amplifier

Kortfattat Klass D ger sämre ljud än andra kalsser
Klass A=drar mycket ström/går varmt och behöver värmas upp för att låta 100%
Klass AB Hamnar mittimellan i ljud/ström/värme klass a o klass b (absolut vanligaste klassen och det din sony troligen har).
Klass B Mer effektiv än klass a o ab dvs mindre värme o ström men även sämre ljud.

Frågan är kommer DU höra nån skillnad mellan Klass A/AB/B/D?
Det beror på så mycket att det är omöjligt att svara på.

Men har du högtalare avsedda för ös mer än ljudkvalitet och lyssnar på under 256kbps mp filer/spotify/etc så skulle jag säga troligen inte kanske skulle märka nåt mellan klass a o klass d i blind test men skillnaden skulle troligen vara väldigt liten och troligen även krävas en person som kan höra små skillnader.
Jag tex kan höra skillnad mellan 320kbps mp3 filer o okomprimerade flac filer i ett test (runt 90%) när jag lyssnar genom min Odac/O2 hörlursförstärkare och mina Hifiman HE400 (fantastik kombo som är extremt prisvärd) men med mina 15+år äldre philips och odac/o2 (låter fortfarande som dom gjorde) då runt 1000:- lurar så fick jag ca 50% i testet så dvs mer gissning än säkerhet.

Testet om du/nån vill prova finns här http://abx.digitalfeed.net/list.html Lame mp3 test o sen kan du välja olika mp3 komprimerings grader vs lossless, eller prova andra tester.
Här en reddit tråd om liknande tester https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/620bxq/blind_ab_...
Finns även en ABX plugin till foobar2000 http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx så kan man prova själv mellan olika filer man själv valt.

Klass D på prisjakt https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s400851512 finns även ett par klass T om du går till allmänt och förstärkar klasser.

Du kan även titta på rena förstärkare som tex https://www.thomann.de/se/the_tamp_e400.htm som är förbannat prisvärda (har själv en av T.amps runt 8 år gammla modeller som matar ett tappat horn)
Eller varför inte https://www.thomann.de/se/crown_i_tech_9000hd.htm
Nackdelen med rena förstärkare är att man ej har nån volym kontroll heller kan välja olika ingångar, lyssnar du enbart på en platta så är ju enbart en ingång inget problem o funkar det att ändra volym på plattan bra så funkar ju det med.
Frågan är hur pass bra volym ändring funkar på plattor/mobiler.
I övrigt så bör det funka exakt som om du koppla in den på din sony.

Visst det finns rattar på många rena försstärkare MEN dessa är inte volym kontroll och oftas (om inte alltid) är en per kanal.
Dessa är Gain kontroller dvs dom ska ställas in beroende på vilken volt som kommer in på ingångs signalen och finns det ej rattar på framsidan så finns det troligen en/två ratt/pinne med mejsel spår i på baksidan dvs dom sak ställas in och ej användas till volym.
Visst det går att använda dom till volym om man vill men man behöver ju då se till att man får samma volym på båda kanaler MEN även se till att man ej vrider upp dom för högt så inkommande volt blir för högt för ingången (kan leda till att "the magic smoke" smiter ut) men detta är troligen ingen fara från en platta/mobil.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!