Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har faktiskt haft noll problem med postnord (ta i trä) ... ...Och jag är 41 år gammal så det har blivit några paket genom åren.. Så ja, jag är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Va bra för dig att du har sådan tur, va nu åldern har med saken att göra?

Permalänk

Beställde en grej på Ebay från Tyskland. Leverans tid 2 dagar.
Skickades dagen efter, enligt Tyska posten så är paketet i Sverige men så fort den kom till Sverige för två dagar sen går den inte att spåra längre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har i regel aldrig haft några större problem med PostNord förutom vid en incident. Väntade på ett paket från Canada, dröjde några veckor som man kan vänta sig, sen stod det helt plötsligt via spårningen att det levererats till mottagaren, vilket jag tyckte var konstigt då jag inte hade fått det och dessutom var hemma, ingen hade ringt på dörren eller försökt kontakta mig. Ringde PostNord, de hade ingen aning och beklagade bara i princip, sen någon vecka senare fick jag en avi att hämta ut paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Va bra för dig att du har sådan tur, va nu åldern har med saken att göra?

Det jag menade är att med många år som aktiv sändare och mottagare så har jag hunnit med många paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Av alla klagomål har jag blivit nervös över få saker genom posten.

Men hittills har alla paket kommit fram i perfekt skick, senast fick jag en hdd och den har jag testat grundligt inga fel och paketet såg ut som den aldrig har skickas (riktigt bra skick)

Fått paket från över Uppsala och från skåne, även ett paket på 12KG från tyskland gick över helgen i sverige, samt även hemleverans för ca 200kr på den frakten känns ju något överprissatt svenska frakten om man säger så Alltid varit snabb frakt, inom 2 dagar efter beställning.

Så ni måste ha en riktig ovän på posten eller jag ha maximal tur

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Ett tag sedan det hände nu, men i maj skulle det komma en bok från bokklubben och ett paket från Polen till mig. Boken vet jag ännu inte vad det hände med den, den kom aldrig till mig i alla fall. Paketet från polen gick från terminalen i Malmö raka vägen tillbaka till avsändaren som "Adressaten okänd". Jag har bott på adressen i 10 år så den borde ju fortfarande stämma kan man tycka, speciellt som allt annat kommer fram. När jag kontaktade Posten om saken var det enda de kunde komma på att jag "kanske inte markerat var jag bodde tillräckligt tydligt på dörren", undrar hur stor texten ska vara för att vara tydlig nog... Varv 2 kom i alla fall mitt paket fram, då gick det via Arlanda i stället för terminalen i Malmö... Även ersättningsboken för den jag efterlyste kom fram så småningom, sådär en månad efter originalet skulle kommit.

Bättre sent än aldrig sägs det ju, idag kom till sist boken jag efterlyste i maj, paketet var helt och fint och det syntes inget någonstans om att det farit runt i 4 månader. På måndag får det bli ett samtal till bokklubben och räkna ut vad som sker härnäst...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Det jag menade är att med många år som aktiv sändare och mottagare så har jag hunnit med många paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Har oftast med fått mina paket i bra skicka men som sagt tidigare så har jag haft andra erfarenheter av deras kundsupport och ansvarstagande, det är under all kritik att de i många fall får frigöra sig från misstag de har gjort och istället är det avsändarens ansvar vad som händer med brevet när det är i postnords händer.
Betalar man för en tjänst så ska det vara budfirmans ansvar att paketet kommer fram till rätt ställe helt och orört men så resonerar inte posten istället ska man köpa på sig en försäkring i form av rekbrev bara för att de inte kan ta ansvar för sina egna tabbar, är det bara jag som tycker det är helt skevt?
Finns även de som inte har fått någon ersättning för saker som blivit skickade som rek då postnord har hittat sätt att slingra sig ur situtationen och då brister även meningen med rekbreven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Beställde en grej på Ebay från Tyskland. Leverans tid 2 dagar.
Skickades dagen efter, enligt Tyska posten så är paketet i Sverige men så fort den kom till Sverige för två dagar sen går den inte att spåra längre...

Du måste ringa Postnord och få ett svenskt kollinummer

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Du måste ringa Postnord och få ett svenskt kollinummer

haha skojar du? kan dom inte knyta det tyska mot ett svenskt som ett alias bara?
Så när man söker på det tyska kommer det svenska upp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Har oftast med fått mina paket i bra skicka men som sagt tidigare så har jag haft andra erfarenheter av deras kundsupport och ansvarstagande, det är under all kritik att de i många fall får frigöra sig från misstag de har gjort och istället är det avsändarens ansvar vad som händer med brevet när det är i postnords händer.
Betalar man för en tjänst så ska det vara budfirmans ansvar att paketet kommer fram till rätt ställe helt och orört men så resonerar inte posten istället ska man köpa på sig en försäkring i form av rekbrev bara för att de inte kan ta ansvar för sina egna tabbar, är det bara jag som tycker det är helt skevt?
Finns även de som inte har fått någon ersättning för saker som blivit skickade som rek då postnord har hittat sätt att slingra sig ur situtationen och då brister även meningen med rekbreven.

Det håller jag med om. Ville bara nyansera debatten med att visa på att det faktiskt finns individer som mig som inte har haft några problem överhuvudtaget. Tur? Ja, förmodligen. Klart postnord har en del att jobba på...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha! Kul att hitta denna tråden precis innan jag jobbar mitt sista pass på postnord. Nu kommer det att kännas ännu bättre när jag ska lämna in min t-shirt och gummitumme och köra hem ikväll!

Permalänk
Medlem

@Garderoben: mitt paket från tyskland har legat på postnords utrikesterminal i 3 dagar, ännu värre var att det var 24 timmar från att tyskland meddelat mig om att det landat hos postnord i sverige, tills postnord faktiskt meddelade mig att ett paket var på g från tyskland, kommer ta över en vecka för något som vanligtvis brukar ta 2-3 dagar

Permalänk
Medlem

@Junescar: Måste du lämna tillbaka din tshirt? oÓ

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Du måste ringa Postnord och få ett svenskt kollinummer

De paket jag fått från inom Europa har automatiskt fungerat med det gamla kollinumret, däremot utomeuropeiska försändelser har behövt ett nytt kollinummer.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Du måste ringa Postnord och få ett svenskt kollinummer

Ringde, fick prata med en trevlig tjej efter att ha varit på hold i typ 10 min. Dom kunde inget göra för det var skickat som REK utan fungerade bara när det var som paket tydligen.
Är bara att hoppas på att jag får en AVI men det kommer väl inte förrns det blir dags för en påminnelse. Varit med säkert mer än 5 gånger nu att dom inte delar ut en AVI förrns jag får en påminnelse.

Skrivet av t3ddyyy:

@Garderoben: mitt paket från tyskland har legat på postnords utrikesterminal i 3 dagar, ännu värre var att det var 24 timmar från att tyskland meddelat mig om att det landat hos postnord i sverige, tills postnord faktiskt meddelade mig att ett paket var på g från tyskland, kommer ta över en vecka för något som vanligtvis brukar ta 2-3 dagar

Jahap... undra om mitt skit sitter fast där med.

Visa signatur
Permalänk

Mycket nöjd med PostNord. De har även gjort ett bra arbete med att digitalisera tjänsteutbudet. Appen är klockren, även deras portal för ehandlare är väldigt bra. Sen får man givetvis ha förståelse för att ett antal paket inte kommer fram, går sönder m.m. Inte för att det är acceptabelt, men måste ha förståelse för volymerna och den låga felprocent (ja, den är låg).

Har aldrig haft problem under den tid jag levt och de har levererat till mig, paket som hamnar på utriksterminalen i Stockholm är hos mig i Borås på 2-3 dagar. Fattar ni hur många Kinapaket som anländer där, ofantligt många. http://www.ehandel.se/PostNord-Hundratusentals-e-handlade-pak...

Tycker absolut man skall ställa krav, men måste också vara rimlig i sina förväntningar när volymen växer exponentiellt, tror ni det är lätt att öka bemanningen exponentiellt? Sluta vara så naiva och vakna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

@pi:
Jo jag förstår dig, jaghade inte heller haft några problem fram tills för ett halvår sedan ungefär men då tappade jag all respekt för dem och den är inte lätt återvunnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

@Junescar: Måste du lämna tillbaka din tshirt? oÓ

Jobb-tröjan alltså. Den har jag ju ingen nytta av längre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpleonardo:

Mycket nöjd med PostNord. De har även gjort ett bra arbete med att digitalisera tjänsteutbudet. Appen är klockren, även deras portal för ehandlare är väldigt bra. Sen får man givetvis ha förståelse för att ett antal paket inte kommer fram, går sönder m.m. Inte för att det är acceptabelt, men måste ha förståelse för volymerna och den låga felprocent (ja, den är låg).

Har aldrig haft problem under den tid jag levt och de har levererat till mig, paket som hamnar på utriksterminalen i Stockholm är hos mig i Borås på 2-3 dagar. Fattar ni hur många Kinapaket som anländer där, ofantligt många. http://www.ehandel.se/PostNord-Hundratusentals-e-handlade-pak...

Tycker absolut man skall ställa krav, men måste också vara rimlig i sina förväntningar när volymen växer exponentiellt, tror ni det är lätt att öka bemanningen exponentiellt? Sluta vara så naiva och vakna.

Tycker ändå jag har varit ganska saklig i mina resonemang men det kanske inte va riktat mot mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha skojar du? kan dom inte knyta det tyska mot ett svenskt som ett alias bara?
Så när man söker på det tyska kommer det svenska upp...

Hade om jag inte minns fel, samma koliid från tyskland och även i Sverige.

Men fraktpriserna är betydligt bättre i Tyskland än Sverige ironiskt nog

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpleonardo:

Mycket nöjd med PostNord. De har även gjort ett bra arbete med att digitalisera tjänsteutbudet. Appen är klockren, även deras portal för ehandlare är väldigt bra. Sen får man givetvis ha förståelse för att ett antal paket inte kommer fram, går sönder m.m. Inte för att det är acceptabelt, men måste ha förståelse för volymerna och den låga felprocent (ja, den är låg).

Har aldrig haft problem under den tid jag levt och de har levererat till mig, paket som hamnar på utriksterminalen i Stockholm är hos mig i Borås på 2-3 dagar. Fattar ni hur många Kinapaket som anländer där, ofantligt många. http://www.ehandel.se/PostNord-Hundratusentals-e-handlade-pak...

Tycker absolut man skall ställa krav, men måste också vara rimlig i sina förväntningar när volymen växer exponentiellt, tror ni det är lätt att öka bemanningen exponentiellt? Sluta vara så naiva och vakna.

Det är ju fantastiskt ironiskt att du avslutar detta inlägg med "Sluta vara så naiva och vakna."
Bara för att du ALDRIG har haft problem betyder väl inte det att det fungerar i helhet?
Vem är det som är naiv egentligen?

Idiot.
Hoppas alla dina framtida leveranser hamnar på Åstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Det är ju fantastiskt ironiskt att du avslutar detta inlägg med "Sluta vara så naiva och vakna."
Bara för att du ALDRIG har haft problem betyder väl inte det att det fungerar i helhet?
Vem är det som är naiv egentligen?

Idiot.
Hoppas alla dina framtida leveranser hamnar på Åstol.

Du är inte naiv. Du är enkelspårig. Det är ett antal personer som skrivit i denna tråd att de tycker Postnord fungerar rätt bra. Det har väl du aldrig sett?

Permalänk
Medlem

En jag känner på posten bekräftade att dom har dålig kapacitet vad det gäller packet jämfört med brev.
Var tydligen redan underdimensionerat redan när dom byggde nytt senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du är inte naiv. Du är enkelspårig. Det är ett antal personer som skrivit i denna tråd att de tycker Postnord fungerar rätt bra. Det har väl du aldrig sett?

Jag tror de flesta som tycker postnord fungerar bra är vanliga svenssons som beställer paket till uthämtningsställe och hämtar paketet medans dom är och handlar. Absolut, det fungerar oftast helt okej. Men försök få en hemleverans.

Jag stör mig mest på folk som menar att "lite svinn får man räkna med". Det är så ofattbart korkat.
Tänk om alla flygbolag hade den inställningen.

Jag har enormt många fall med postnord som inte funkat. Nu nyligen t.ex. så körde postbilen bara förbi en polares hus, han såg den då han satt i soffan och väntade på dom.
Sedan fick han ett sms att det inte gick att leverera paketet för att ingen var hemma.

Jag tycker man ska kunna räkna med att ens paket kommer fram.
Men då är jag väl korkad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Jag tror de flesta som tycker postnord fungerar bra är vanliga svenssons som beställer paket till uthämtningsställe och hämtar paketet medans dom är och handlar. Absolut, det fungerar oftast helt okej. Men försök få en hemleverans.

Jag stör mig mest på folk som menar att "lite svinn får man räkna med". Det är så ofattbart korkat.
Tänk om alla flygbolag hade den inställningen.

Jag har enormt många fall med postnord som inte funkat. Nu nyligen t.ex. så körde postbilen bara förbi en polares hus, han såg den då han satt i soffan och väntade på dom.
Sedan fick han ett sms att det inte gick att leverera paketet för att ingen var hemma.

Jag tycker man ska kunna räkna med att ens paket kommer fram.
Men då är jag väl korkad

Det är inte ofattbart korkat att mena "lite svinn får man räkna med" även om det kunde sägas snyggare. Ingen kan garantera 100 % kvalité. Flygbolagen gör det dom kan men ändå händer flygolyckor.

Jag har ingen uppfattning i frågan om du är korkad eller inte. Däremot kan man konstatera att ditt problem med hemleverans verkar drabba rätt många med en koncentration till Göteborgsområdet. Där har Postnord en del att arbeta med.

Permalänk
Skrivet av Antagligen:

Det är ju fantastiskt ironiskt att du avslutar detta inlägg med "Sluta vara så naiva och vakna."
Bara för att du ALDRIG har haft problem betyder väl inte det att det fungerar i helhet?
Vem är det som är naiv egentligen?

Idiot.
Hoppas alla dina framtida leveranser hamnar på Åstol.

Tycker absolut folk är naiva. Ponera att du driver ett bolag som sorterar glasburkar av någon anledning, du får in jobb helt utan avisering om detta i förhand, och har inget annat väl än att genomföra jobben då du inte kan neka. Har du då en viss bemanning och jobben är alldeles för stora/många så kommer du inte kunna hantera det på ett bra sätt, förutsatt att du inte kan rekrytera i den takt jobben trillar in. Det finns andra problem än PostNord i sig, fatta det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Morsan beställer en del kläder online, denna gången var det ett par olika plagg, bla en jacka till mig från Boozt.com den 17 Maj 2017

Det dök upp ett par paket från Boozt runt den 22 Maj och allt var kanon.

Nu i fredags, fick morsan en avi om att det fanns paket att hämta. Det var min jacka som åkt runt i 4 månader
Det var en trevlig överraskning må säga.

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Inaktiv

Vi ska inte skicka en massa skit fram och tillbaka över jorden det skitar ner. Så vem som fraktar spelar ingen roll. Finns det nån statistik på hur mycket gaming kostar miljön egentligen?

Kanske lite viktigare tankar än hur snabbt och billigt man kan få hem sin leksak

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Vi ska inte skicka en massa skit fram och tillbaka över jorden det skitar ner. Så vem som fraktar spelar ingen roll. Finns det nån statistik på hur mycket gaming kostar miljön egentligen?

Kanske lite viktigare tankar än hur snabbt och billigt man kan få hem sin leksak

Egen del beror det på att vi inte har tillgång till vissa saker i Sverige, där t.ex Tyskland är bra mycket bättre. Sen behöva åka 10/20mil för att köpa vissa varor är det inte dåligt för miljön (speciellt om det är flera som gör det, i stället för en bil fraktar massor med varor på samma gång)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar