Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Har ett paket från Frankrike som anlände till Sverige förra tisdagen. Tog ca 2 dagar att sig till Västerås (destinationen är Norrköping). Det har nu stått stilla i en vecka. Paketet skickades med Chronopost som är en del av DPD som har ett samarbete med PostNord. Paketet går ej att hitta i PostNords system. Kan det vara så att PostNord tagit emot paketet fast inte har scannat in det? Det har ju gått en vecka.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Beställde en skärm från inet på BF. Skärmen befann sig i min stad måndagen, den registrerades dock aldrig på mitt utlämningsställe. Jag chansade och åkte dit och kunde hämta ut den med hjälp av kollinumret.

Förpackningen har fått sig ett par törnar under transporten, t om kassörskan suckar och säger "du felanmäler fraktskador till postnord direkt".

När jag kommer hem och plockar upp skärmen kan jag snabbt konstatera att skärmen är helt förstörd, ingen bild visas utan istället så får man se ett par färgglada linjer över skärmen.

Ringer inet som ber mig felanmäla på postnords hemsida. Det måste ske inom 24 timmar då det rör sig om en fraktskada. På postnords reklamationssida så petar jag in kollinumret, jag får då ett meddelande om att jag inte kan reklamera leveransen förrän efter 6 dagar efter att den skickats.

Anledningen till att jag får detta problemet är att postnord misslyckats med att registrera försändelsen som uthämtad i sitt system. Jag ringde deras kundtjänst och det enda dom kunde göra var att ringa mitt postombud att be dem att registrera att den lämnats ut.

Jag tror inte att jag kan vänta mig att få en fungerande skärm innan jul dessvärre

Permalänk

Beställde xox one x fastnade Karlstad-Örsholmen

TidpunktPlatsHändelse
2017-11-27 07:56Karlstad-Örsholmen, SverigeFörsändelsen är på väg
2017-11-27 04:25Örebro, SverigeFörsändelsen är på väg
2017-11-26 18:29Härryda, SverigeFörsändelsen är på väg
2017-11-26 14:13Inet.se

Det har ju inte gått så lång tid men ringde ändå för att kolla
brukar ju komma från örebro direkt till min stad. vid 13 14 tiden samma dag.

Goa frågor jag fick.

Vad är det i paketet: ja en xox one x jaha hmm sade han.
Vad kostade den: ja 4699:- Jaha mummel.
Vad är det för färg på konsolen Ja den är svart aha hmm

Jag frågade varför du ska reda på det. ja hmm om dom måste öppna paketet.
Jag sa du ska väl inte öppna mitt paket .han ja det kan behövas ibland men det ytterst sällan.

Han frågade hur kartongen ser ut..
Det vet väl inte jag jag har ju inte sett det
Hur brukar dom förpacka har du handlat där förut. Nä det var länge jag hanlade där
Kommer det från Inet ja..vilket ja redan sagt.
Vafan sa jag .

Ska du se om du kan få iväg mitt paket.

Ja ja har skrivit här nu så det ska komma iväg idag.
Och vi ringer o mailar.

Är detta verkligen normala frågor.

Dom ska väl inte öppna paket veta vad som är i. mm mm

Nu är jag orolig att det inte kommer alls.

nötter.

Permalänk
Medlem

Kommer inte på själv att jag haft problem med Postnord, med tanke på att de skickas 20 miljoner paket / brev dagligen varav 25% är brev så har jag förståelse att några paket har fraktskador m.m

Det är trots allt människor som sköter om alla dessa brev och paket och idioter finns i alla yrken, tror mardrömshistorierna som en del beskriver är relativt få med tanke på hur mycket de faktiskt hanterar
mina 2 cents

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

TidpunktPlatsHändelse
2017-11-27 07:56Karlstad-Örsholmen, SverigeFörsändelsen är på väg
2017-11-27 04:25Örebro, SverigeFörsändelsen är på väg
2017-11-26 18:29Härryda, SverigeFörsändelsen är på väg
2017-11-26 14:13Inet.se

Det har ju inte gått så lång tid men ringde ändå för att kolla
brukar ju komma från örebro direkt till min stad. vid 13 14 tiden samma dag.

Goa frågor jag fick.

Vad är det i paketet: ja en xox one x jaha hmm sade han.
Vad kostade den: ja 4699:- Jaha mummel.
Vad är det för färg på konsolen Ja den är svart aha hmm

Jag frågade varför du ska reda på det. ja hmm om dom måste öppna paketet.
Jag sa du ska väl inte öppna mitt paket .han ja det kan behövas ibland men det ytterst sällan.

Han frågade hur kartongen ser ut..
Det vet väl inte jag jag har ju inte sett det
Hur brukar dom förpacka har du handlat där förut. Nä det var länge jag hanlade där
Kommer det från Inet ja..vilket ja redan sagt.
Vafan sa jag .

Ska du se om du kan få iväg mitt paket.

Ja ja har skrivit här nu så det ska komma iväg idag.
Och vi ringer o mailar.

Är detta verkligen normala frågor.

Dom ska väl inte öppna paket veta vad som är i. mm mm

Nu är jag orolig att det inte kommer alls.

nötter.

Det händer att adresslappen har ramlat av paketet. Då är det bra att ha en hel del uppgifter om innehåll och utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kommer inte på själv att jag haft problem med Postnord, med tanke på att de skickas 20 miljoner paket / brev dagligen varav 25% är brev så har jag förståelse att några paket har fraktskador m.m

Det är trots allt människor som sköter om alla dessa brev och paket och idioter finns i alla yrken, tror mardrömshistorierna som en del beskriver är relativt få med tanke på hur mycket de faktiskt hanterar
mina 2 cents

Jag jobbade periodvis med pakututlämning under två och ett halvt år, kanske totalt 6 månaders arbete, ~250 paket om dagen. Det var kanske ett eller två paket i månaden som var synligt skadade. Jag har själv beställt massor av elektronik, och aldrig någonsin haft problem med frakten eller fraktskador.

Jag tror att det blivit lite av en sport att "gnälla" på Postnord. För de gör faktiskt ett riktigt bra jobb med 99.9% av paketen. Men allt man hör i media och i forum är den 0.01% som fick ett trasigt paket, och detta paket kommer att ersättas av Postnord.

Permalänk
Medlem

Beställde fyra däck. Fick tre av dom i fredags och brevbäraren sa att "Det sista kommer nog på måndag". Litade på det men inget däck kom på måndagen.

Gick in på Postnords trackingsida (ett kolli id per däck!) och hittade att ett däck levererats till grannstaden och låg på ett utlämningsställe (ICA).

Ringer Postnord idag om detta eftersom vinterdäcken snart måste på och jag är på DHW17 från torsdag kväll. Jodå, däcken ligger på ICA och då säger hon "Konstigt, däck får inte levereras till utlämningsställen". Då kollar hon att däcket kommer gå tillbaka till terminalen i eftermiddag och finnas på terminalen imorgon (i en annan grannstad). Jag säger att jag hellre åker till ICA i grannstaden och hämtar det och hon säger "Ja, innan klockan 15 idag i så fall annars innan klockan 18 på terminalen imorgon".

Så det blir ingen lunch för mig idag, blir att ta en biltur på 5 mil tur-och-retur istället. På sommardäck.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Skönt när ens paket blir skickat till fel ombud och det går inte på något vis att att dem nästa dag tar det med sig och lämnar till rätt ombud, NÄ då måste paketet tillbaka till avsändaren ??
Drar dessutom en rövare först att avsändaren måste skrivit fel namn/adress på paketet, mjo hur kan jag då få hem en lapp med rätt namn och adress i lådan(fast hos fel ombud). Hon den bruden jag pratade med måste vara helt pantad. Sen att paket från utlandet får nytt kolliid i sverige är ju helt skadat också. Totalt IQ befriade personer som sitter på kundtjänst.

Inte säker på hur det fungerar med utländsk avsändare men när vi skickar paket med postnord från jobbet (flera hundratals leveranser om dagen) så händer det ofta att kund flyttat eller liknande och paketet går till fel utlämningställe.

Då har vi möjlighet att göra ett "ändrat förfogande" via posten och därigenom ändra utlämningställe. Se om din avsändare kan göra detta också?

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iDEOT:

Beställde en skärm från inet på BF. Skärmen befann sig i min stad måndagen, den registrerades dock aldrig på mitt utlämningsställe. Jag chansade och åkte dit och kunde hämta ut den med hjälp av kollinumret.

Förpackningen har fått sig ett par törnar under transporten, t om kassörskan suckar och säger "du felanmäler fraktskador till postnord direkt".

När jag kommer hem och plockar upp skärmen kan jag snabbt konstatera att skärmen är helt förstörd, ingen bild visas utan istället så får man se ett par färgglada linjer över skärmen.

Ringer inet som ber mig felanmäla på postnords hemsida. Det måste ske inom 24 timmar då det rör sig om en fraktskada. På postnords reklamationssida så petar jag in kollinumret, jag får då ett meddelande om att jag inte kan reklamera leveransen förrän efter 6 dagar efter att den skickats.

Anledningen till att jag får detta problemet är att postnord misslyckats med att registrera försändelsen som uthämtad i sitt system. Jag ringde deras kundtjänst och det enda dom kunde göra var att ringa mitt postombud att be dem att registrera att den lämnats ut.

Jag tror inte att jag kan vänta mig att få en fungerande skärm innan jul dessvärre

Du ska absolut inte felanmäla en leverans som Inet beställt av PostNord. Det är Inets ansvar hela vägen, inklusive felanmälan och att se till att du får en hel vara i rimlig tid. Är skärmen krossad direkt vid leverans har alla de jag handlat av ordnat en ny leverans direkt.

Jag trodde Inet var årets datorbutik år efter år av en anledning? Själv använder jag inte dem, så därför vet jag inte hur deras rutiner ser ut mer än att det inte är kundens huvudvärk vid transportskada eftersom det är butiken som har fraktavtalet med bolaget som kör ut varorna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@multiman

Citat:

Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset.

https://www.postnord.se/kundservice/reklamera/checklista

EDIT: Ignorera min kommentar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

@iller: Jag trodde Inet var ett företag och inte en privatperson? Du hänvisar till privatpost.

Jag har aldrig reklamerat en fraktskada från ett företag utan tvärtom blivit tillsagd otaliga gånger att företaget som sänt paketet ska sköta det.

Även om det nu skulle vara ändrat är det fortfarande så att de företag jag handlar av (både privat och som företag) direkt skickar ut en ny vara om den anlänt krossad och den gamla returneras. Precis som det bör vara. Jag har betalat för en fungerande vara när kartongen öppnas och så resonerar de jag handlar av också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag jobbade periodvis med pakututlämning under två och ett halvt år, kanske totalt 6 månaders arbete, ~250 paket om dagen. Det var kanske ett eller två paket i månaden som var synligt skadade. Jag har själv beställt massor av elektronik, och aldrig någonsin haft problem med frakten eller fraktskador.

Jag tror att det blivit lite av en sport att "gnälla" på Postnord. För de gör faktiskt ett riktigt bra jobb med 99.9% av paketen. Men allt man hör i media och i forum är den 0.01% som fick ett trasigt paket, och detta paket kommer att ersättas av Postnord.

Jag tror som sagt det kan till stor del bero på var man bor.
Jag har ju problem med mer eller mindre vartannat paket, 50%, av det jag tar emot.
Förmodligen så är det <någonting> <någonstans> längs den kedja paketen går till mig som fungerar mindre bra, och därav att jag har känslan att "alltid" drabbas samtidigt som andra personer vittnat om här i tråden, aldrig upplever problem.

Det näst senaste paketet jag skulle ta emot levererades inte hem pga att chaffisen inte orkade använda vår porttelefon (finns ingen portkod), det paketet i sin tur skickades sedan till fel utlämningsställe, och den extra turen gjorde att paketet blev 7 dagar försenat.

Paketet jag nu ska ta emot skickades inom Sverige förra onsdagen, det skulle ha varit framme igår (redan då, 4 arbetsdagar /6 kalenderdagar är illa nog), nu har paketet som senast fått "Segeltorp, sorteringscentral" skannat i fredags och har inte rört sig sen dess.
Att ringa postnord nu efter BF känns meningslöst, lär väl vara hundratals samtal i kö.

Dom tre paket som jag beställde under BF har öht inte börjat röra på sig (Men är alla skickade av leverantör).

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Jag tyckte med förfarandet var märkligt, men med tanke på att jag fick denna information direkt från inet så tänkte jag att det bara var att köra på då. Trodde inte det skulle vara så här komplicerat att reklamera en försändelse hos postnord. Har haft tur hittills och inte mottagit något som skadats tidigare.

Nu har det gått ca 18 timmar sedan jag hämtade ut den. Jag har ringt och pratat med både Postnord och inet samt mailat dem båda. Men jag känner ändå att det inte riktigt händer någonting i ärendet (jag har egentligen inte ens fått verifierat att någon av dem startat något ärende gällande det hela). Förvisso lär dem väl ha ganska mycket att göra just nu (iomed black friday precis ägt rum).

Permalänk

Beställde en LG Oled under black friday från netonnet, imorse kunde jag se i PostNord Appen fanns texten "Status försenad" att den har gått från Borås i Söndags och blivit sorterad i Örebro (som det brukar vara) men här måste något gått fel, den transporteras och blir sorterad igen i Norrköping när destinationen är Eskilstuna...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Har aldrig personligen haft problem med postnord utom när det gäller hemleverans och de låtsas som om ingen är hemma utan att ens knacka på (men det verkar vara vanligt bland alla leverantörer). Företaget jag sommarjobbade på hade däremot enorma problem med transportskador och fick byta till DHL som verkar vara många gånger bättre med hanteringen.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@iller: Jag trodde Inet var ett företag och inte en privatperson? Du hänvisar till privatpost.

Du har rätt. Jag har fel!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@PsychedelicZ: Jag har aldrig någonsin haft problem med paket skickat från postnord. Jag beställer saker som skickas med dom i snitt en gång i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N3P:

Jag är en av de som drabbats. Bara under detta år har tre försändelser helt försvunnit efter de anlänt till Sverige. Det är rejält jobbigt att åtgärda detta och PostNord slår bara ifrån sig. Det blir snabbt ansträngda kontakter med avsändaren som måste göra reklamationer. Alla kontakter med PostNord är bortkastad tid, personerna som har ansvar för konsumentkontakter skickar enbart standardsvar och svarar inte ens på det man skrivit. De sköter inte sitt jobb. Någon jobbmoral existerar inte överhuvudtaget!

Som privatperson så har jag under året fått flera brev ett par veckor efter utskick. Jag har fått påminnelse och inkassokrav samma dag, påminnelsen över en månad gammal, inkassot en och en halv vecka försenad. Brev som skickats till mig innehållande känslig information har inte kommit fram över huvud taget, vilket har ställt till enormt mycket problem privat.

Så, några 99.9 procent kan du nog avskriva. Om jag drabbats såhär, hur ser det då ut i övrig?

Fan, läser folk överhuvudtaget eller? Jag tog 99.9 procent ur RÖVEN. Detta för att visa en poäng: att så lite som 0.01 procent fel blir 15k paket i det stora hela, dvs att de fortfarande kan ha ganska höga procent rätt, men att endå många drabbas. (och de som drabbas är självklart de mest högljudda).

Eftersom det satt folk i tråden och tyckte att det var konstigt att de själva inte drabbas av hemska postnord när de själva får ett brev levererat i halvåret.

Om det sedan är 99.9, 98, 95 eller 85% vet jag inte ,och jag bryr mig inte heller.

Men om man tar nordens statistik på "142Miljoner paket" om året som exempel. Så är 1% fel 1,42Miljoner paket. Ser du var jag vill komma?

Permalänk
Medlem

Man måste älska (ironi) postnord... Polaren väntade paket från USA, beställde i slutet av oktober, det hamnade tydligen på utlämningsstället den 3 november men dom skickade inte ut någon avi så det gick tillbaka till USA den 20de november och det enda postnord säger är, jaha, vad synd, ja det är inget vi kan göra åt det. Seriöst, vad är problemet med detta jävla skämtföretag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Har ett paket från Frankrike som anlände till Sverige förra tisdagen. Tog ca 2 dagar att sig till Västerås (destinationen är Norrköping). Det har nu stått stilla i en vecka. Paketet skickades med Chronopost som är en del av DPD som har ett samarbete med PostNord. Paketet går ej att hitta i PostNords system. Kan det vara så att PostNord tagit emot paketet fast inte har scannat in det? Det har ju gått en vecka.

Mythic Battles: Pantheon?
Fick mitt paket levererat förra veckan. Kunde ha fått det redan på fredagen innan, men då jag var på jobbet var jag inte hemma när Postnord sökte mig. Så leveransen åkte tillbaka till Örebro och det var först på tisdagen som jag fick en AVI om att jag kunde hämta ut paketet.
Mycket tråkig rutin från deras sida. Mitt upphämtningsställe ligger kanske 400 meter ifrån lägenheten, så man tycker ju att de bara kunde ha lagt en "vi har sökt dig" lapp i brevlådan och sedan lämnat det på upphämtningsplatsen så jag fått spelet till helgen.
Ingen större katastrof dock.

Angående Chronoposts spårningsnummer så uppdaterades den inte så ofta här i Sverige. Stod att den var i Örebro, sedan att de sökt mig och att paketet var på väg tillbaka dit. Stod inget "ute för leverans" mellan de två uppdateringarna.
Dumt samarbete när Chromoposts spårningsnummer inte förvandlas till ett kollinummer hos Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Fan, läser folk överhuvudtaget eller? Jag tog 99.9 procent ur RÖVEN. Detta för att visa en poäng: att så lite som 0.01 procent fel blir 15k paket i det stora hela, dvs att de fortfarande kan ha ganska höga procent rätt, men att endå många drabbas. (och de som drabbas är självklart de mest högljudda).

Eftersom det satt folk i tråden och tyckte att det var konstigt att de själva inte drabbas av hemska postnord när de själva får ett brev levererat i halvåret.

Om det sedan är 99.9, 98, 95 eller 85% vet jag inte ,och jag bryr mig inte heller.

Men om man tar nordens statistik på "142Miljoner paket" om året som exempel. Så är 1% fel 1,42Miljoner paket. Ser du var jag vill komma?

Edit: Okej, jag tog mig tid och läste. Missförstod din poäng.

Permalänk
Medlem

Hemleverans med postnord är ett skämt. Står alltid att de försökt kontakta en och att man inte varit hemma, trots att jag varit hemma hela dagen. Tyvärr kan man inte alltid välja bort hemleverans (snabbare att själv hämta ut paketet) när man hadlar från internationella säljare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Fan, läser folk överhuvudtaget eller? Jag tog 99.9 procent ur RÖVEN. Detta för att visa en poäng: att så lite som 0.01 procent fel blir 15k paket i det stora hela, dvs att de fortfarande kan ha ganska höga procent rätt, men att endå många drabbas. (och de som drabbas är självklart de mest högljudda).

Eftersom det satt folk i tråden och tyckte att det var konstigt att de själva inte drabbas av hemska postnord när de själva får ett brev levererat i halvåret.

Om det sedan är 99.9, 98, 95 eller 85% vet jag inte ,och jag bryr mig inte heller.

Men om man tar nordens statistik på "142Miljoner paket" om året som exempel. Så är 1% fel 1,42Miljoner paket. Ser du var jag vill komma?

Oh ja! Det gjorde jag och gör.
Men varför tar du det så personligt? Lugna ner dig lite.

När det nu har börjat uppdagats att PostNord inte sköter sina åtaganden så kan man snabbt börja ana att det rör sig om stora strukturella problem inom företaget. Det behövs en omorganisation och uppenbarligen behöver företaget fler anställda. Posten var något man kunde lite på, så är inte fallet numera.

Jag hoppas mitt tidigare inlägg får dig att förstå hur allvarligt det här är?

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Nog för att jag förstår att dom nog har fullkomligt kaos på alla terminaler efter black friday, absolut. Men...
Jag beställde en sak innan black friday från Amazon.de som ankom till Sverige förra fredagen, dvs då the crazyness startade för alla butiker kan man väl säga. I alla fall så anländer det till min stad, Örebro i fredags, varpå jag får 3 val från postnord appen:
1: Hämta själv hos en av deras utlämningsställen, dvs inget ombud utan ett rent postkontor, finns ju några kvar.
2: Boka hemleverans, inre direkt nödvändig då det handlar om 2 kryddburkar.
3: Skicka ut det till ett postombud och hämta ut det, vilket var det jag valde. Tänkte väl att det kommer väl fram på måndagen, nej då, inte idag heller. Tydligen behöver dom 3 arbetsdagar på sig att förflytta ett paket inom samma stad. Obegriplig.

En sak jag också tycker är helt idiotiskt så här i efterhand är hur pass uselt det funkar så här i juletider med att hämta ut paket i vanliga matbutiker osv. Köerna blir upp emot halva butikens längd, som mest har jag stått i kö i mer än en halvtimme pga att folk minsann ska passa på och storhandla samtidigt. Ok fine, jag handlar också samtidigt till och från, men verkligen inga storköp, utan max kanske 5 varor eller nåt sånt.
Fan ta tillbaka dom vanliga postkontoren runt om i landet som enbart sköter utlämning och sändning av paket, så folk kan sköta sina saker separat istället för att behöva som sagt stå i kö i timme efter timme. Har dom missat att e-handeln ökar för varje år? Är inte direkt som att det kommer bli bättre framöver, kaoset kommer bara fortsätta. Jag föredrar alla dagar i veckan att ha separata ställen där jag handlar och där jag hämtar eller skickar min post, i slutändan är jag övertygad om att det går snabbare.

Sen visst finns det en poäng i att det kan vara skönt att kunna hämta ut paket på samma ställe där man handlar mat, dock tycker jag verkligen för att det ska fungera smidigare så ska man i så fall ha en kassa där man endast får hämta ut paket. Så får du betala dina varor i en annan så inre köerna ska bli miltals långa.

Sen tycker jag också en sak som ska vara standard när man handlar över nätet är att man ska kunna välja vilket ombud man vill hämta ut hos. Vissa återförsäljare likt zalando (enda jag kommer på nu), som det är nu har man i dom flesta fall inget val, utan det skickas till närmsta matbutik. Får jag välja tar jag ett renodlat postkontor alla dagar i veckan, Postmord har en enormt lång väg att gå innan dom börjar bli användbara i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sen visst finns det en poäng i att det kan vara skönt att kunna hämta ut paket på samma ställe där man handlar mat, dock tycker jag verkligen för att det ska fungera smidigare så ska man i så fall ha en kassa där man endast får hämta ut paket. Så får du betala dina varor i en annan så inre köerna ska bli miltals långa.

Jo sådär har dom ju på alla ställen i Stockholm som har någon form av självaktning. Utan separat utlämning skulle det bli kaos och undantagstillstånd.
Såg till och med en ICA-handlare som gett upp totalt och byggt om så att det var en egen ingång och yta för post-delen, men det funkar väl bara hos dom som har enorm omsättning på paket.

Jag har ju samma problem, mitt paket har inte tagit sig från sorteringscentralen till ombudet på 3 dagar nu, förmodligen fastnade mitt paket i hela BF-kaoset, och att PN på något sätt skulle ha "koll" nog att leverera paket i tur och ordning, nä.
Var även förbi mataffären och handlade där jag även hämtar paket och herrejävlar, dom fick smaka rejält av BF. Stod bur efter bur mitt ute i kaoset med paket som inte fått plats på hyllan. Går ju att argumentera kring säkerheten där, inte en chans att dom har 100% koll på att ingen klåfingrig bara fiskar på sig ett paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nog för att jag förstår att dom nog har fullkomligt kaos på alla terminaler efter black friday, absolut. Men...
Jag beställde en sak innan black friday från Amazon.de som ankom till Sverige förra fredagen, dvs då the crazyness startade för alla butiker kan man väl säga. I alla fall så anländer det till min stad, Örebro i fredags, varpå jag får 3 val från postnord appen:
1: Hämta själv hos en av deras utlämningsställen, dvs inget ombud utan ett rent postkontor, finns ju några kvar.
2: Boka hemleverans, inre direkt nödvändig då det handlar om 2 kryddburkar.
3: Skicka ut det till ett postombud och hämta ut det, vilket var det jag valde. Tänkte väl att det kommer väl fram på måndagen, nej då, inte idag heller. Tydligen behöver dom 3 arbetsdagar på sig att förflytta ett paket inom samma stad. Obegriplig.

En sak jag också tycker är helt idiotiskt så här i efterhand är hur pass uselt det funkar så här i juletider med att hämta ut paket i vanliga matbutiker osv. Köerna blir upp emot halva butikens längd, som mest har jag stått i kö i mer än en halvtimme pga att folk minsann ska passa på och storhandla samtidigt. Ok fine, jag handlar också samtidigt till och från, men verkligen inga storköp, utan max kanske 5 varor eller nåt sånt.
Fan ta tillbaka dom vanliga postkontoren runt om i landet som enbart sköter utlämning och sändning av paket, så folk kan sköta sina saker separat istället för att behöva som sagt stå i kö i timme efter timme. Har dom missat att e-handeln ökar för varje år? Är inte direkt som att det kommer bli bättre framöver, kaoset kommer bara fortsätta. Jag föredrar alla dagar i veckan att ha separata ställen där jag handlar och där jag hämtar eller skickar min post, i slutändan är jag övertygad om att det går snabbare.

Sen visst finns det en poäng i att det kan vara skönt att kunna hämta ut paket på samma ställe där man handlar mat, dock tycker jag verkligen för att det ska fungera smidigare så ska man i så fall ha en kassa där man endast får hämta ut paket. Så får du betala dina varor i en annan så inre köerna ska bli miltals långa.

Sen tycker jag också en sak som ska vara standard när man handlar över nätet är att man ska kunna välja vilket ombud man vill hämta ut hos. Vissa återförsäljare likt zalando (enda jag kommer på nu), som det är nu har man i dom flesta fall inget val, utan det skickas till närmsta matbutik. Får jag välja tar jag ett renodlat postkontor alla dagar i veckan, Postmord har en enormt lång väg att gå innan dom börjar bli användbara i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför det är skönt att det flyttade, inga köer längre (bara postärenden). Dock är det rätt synd om dom just nu har extra personal för att ens ha en chansa att hinna med (9 stycken vagnar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo sådär har dom ju på alla ställen i Stockholm som har någon form av självaktning. Utan separat utlämning skulle det bli kaos och undantagstillstånd.
Såg till och med en ICA-handlare som gett upp totalt och byggt om så att det var en egen ingång och yta för post-delen, men det funkar väl bara hos dom som har enorm omsättning på paket.

Jag har ju samma problem, mitt paket har inte tagit sig från sorteringscentralen till ombudet på 3 dagar nu, förmodligen fastnade mitt paket i hela BF-kaoset, och att PN på något sätt skulle ha "koll" nog att leverera paket i tur och ordning, nä.
Var även förbi mataffären och handlade där jag även hämtar paket och herrejävlar, dom fick smaka rejält av BF. Stod bur efter bur mitt ute i kaoset med paket som inte fått plats på hyllan. Går ju att argumentera kring säkerheten där, inte en chans att dom har 100% koll på att ingen klåfingrig bara fiskar på sig ett paket.

Samma här, var hel del burar i kiosken (som tur är kan dom ställa dom ur vägen för vanliga handeln). 9 burar att gå igenom idag tydligen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@RVX:
Att hämta ut i vanliga matbutiker går att undvika. Du borde själv kunna välja utlämningsställe? Jag hämtar nära nog alla mina paktet hos en lokal tobakshandlare kallad "Direkten". Utmärkt service och det finns alltid personal till hands. Inte ovanligt att de är tre bakom disken som tar hand om kunderna.

Fick för övrigt ett brev från Kina igår. Tog bara 76 dagar för det att hitta fram. Nu väntar jag bara på en till produkt som beställdes samtidigt.

Sedan har jag även ett par prylar som beställdes i början av månaden, men de lär jag först få se nästa år.

"PostNord - Making Packages Travel in Time!"

Permalänk
Medlem

I huset jag bor i händer det ibland att grannarna får min post och att jag får grannens. Hur går det ens till när de förväxlar kunders post? Är det brevbärarens fel eller sorteringsfel på terminalen? Skulle det hjälpa att ange lägenhetsnummer när man beställer saker? Vad brukar brevbärarna gå på när de delar ut posten? Lägenhetsnummer eller namn?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Bruce Wayne:
Att hämta ut i vanliga matbutiker går att undvika. Du borde själv kunna välja utlämningsställe? Jag hämtar nära nog alla mina paktet hos en lokal tobakshandlare kallad "Direkten". Utmärkt service och det finns alltid personal till hands. Inte ovanligt att de är tre bakom disken som tar hand om kunderna.

Fick för övrigt ett brev från Kina igår. Tog bara 76 dagar för det att hitta fram. Nu väntar jag bara på en till produkt som beställdes samtidigt.

Sedan har jag även ett par prylar som beställdes i början av månaden, men de lär jag först få se nästa år.

"PostNord - Making Packages Travel in Time!"

Nej det är enbart vissa butiker som erbjuder det har jag märkt, zalando är ett av få ställen.
Direkten har enbart hand om övriga speditörer utöver posten som jag fattar det, dvs schenker, DHL osv. Postnord paket hamnar alltid hos min närmsta matbutik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X