Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Säger inte ett skit om framtiden, det är troligare att spelen breder ut sig på fler kärnor.

Ja troligen, då är det ju bra att ha en CPU med hög klockfrekvens och relativt många kärnor/trådar som 8700K.

Även om spel blir mer flertrådade i framtiden betyder det inte att antal kärnor är allt ändå.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Man vill ju gärna köpa AMD nu när dom äntligen har vettiga processorer på marknaden, Men till en speldator är det svårt att motivera AMD över dessa brutala processorer

Riktigt bra lansering hårdvarumässigt, fast å andra sidan kan det ju vara svårt att köpa något som i princip inte finns att köpa hos återförsäljarna. Priset ett annat, som någon påpekade, inte ens I3:orna är speciellt billiga.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det Intel hävdar är väl att den är energieffektiv, att påstå att en ~100 W krets är energisnål vore rätt magstarkt...

Är ju fullt möjligt att ha en väldigt energisnål krets som samtidigt är allt annat än energieffektiv, en mobil-CPU drar alltid lite ström men den är ändå inte energieffektiv om den får lite gjort per Joule.

Omvänt, en väldigt törstig krets kan aldrig vara energisnål, men det kan absolut vara energieffektiv om den relativt sett utför mer jobb än andra. Sett ur det perspektivet verkar i7-8700K vara det bästa Intel släppt så här långt på S-serien

Intel hävdade att man VAR tvungen att göra nya strömbanor för 8700K för att strömmen skulle räcka (ström, spänning, effekt, whatever) och därför så skulle det inte gå att köra 8700K (och de andra i den serien) i Z170/Z270, och så visar det sig att de är ungefär lika strömtörstiga som 7770K. Så du behöver inte försvara Intel här när jag anser att de lurar sina kunder genom att tvinga de köpa Z370

Permalänk
Medlem

i5-8400 (som är bättre än alla Ryzen CPUs) finns det gott om. Köpte en sådan så att jag med god samvete kan byta ut den inom två år då 10-kärnor blir mainstream

Permalänk
Medlem

Annons: "Säljer min i7:a för uppgradering av nya i3:an"

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

... i TR testet så har ni en galet hög fysikpoäng med erat 1800x system i firestrike, ni har ökat från 18796 till 19327, detta är en skillnad som inte uppstått tack vare gpu drivare och i stort det enda som kan inverka på denna poäng är just timings/frekvens på minnen eller agesa/uefi ändringar, ...

Du pratar om en ökning på ynka 2,8%! Ungefär den spridning man får när man kör testet flera gånger efter varandra med samma inställningar.

Skrivet av LPG:

Jag hoppas också att folk inte bara glömmer Ryzen nu för det. En R5 1600 och moderkort får du säkert för halva priset av motsvarande Z370 moderkort och 8700k.

Det jag uppmärksammade i SweClockers testsvit var hur otroligt bra en R5 1600 utan överklockning står sig mot en i5-8600K som inte heller överklockats.
I de fall Ryzen är sämre skiljer det inte så mycket, men där den är bättre är den ofta mycket bättre!

Min andra reflektion är att den nya Core i3 i spelprestanda verkligen låg och slickade Core i7 i hasorna. För en renodlad spelmaskin verkar alltså Core i3 vara det optimala valet!

Skrivet av Triton242:

Swecs exemplar gjorde ju ”bara” 4,8ghz stabilt till skillnad från många andra sajter som var på 5ghz och ännu högre. ...

Skiljer en del i:
* kylning,
* moderkort,
* hur mycket tid som läggs på överklockningen, och
* vilka kravs som ställs på stabilitet.

Skrivet av heatm:

Intel är så sjukt desperata och jag gillar det! ... Det är fint med konkurrens men suger med vilseledande papperslanseringar.

Lär ju vara många "partners" som blir sura när Intel "dödar" Kaby Lake och samtidigt inte kan leverera vettiga processorer till alla nya moderkort, vilka dessutom också verkar ha fått ett "bäst före"-datum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du pratar om en ökning på ynka 2,8%! Ungefär den spridning man får när man kör testet flera gånger efter varandra med samma inställningar

Men va konstigt att min fysik poäng varierar med som mest 50p åt endera håll, här är det något större variation än så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Moderkortstillverkarna lär vara skitsura, hoppas det här leder till bättre Ryzen-moderkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare

Effekt av minneshastighet har kommit upp flera gånger. Får se om SweClockers testar det framöver, men finns redan en hel del tester kring detta

Vad som kanske lyser med sin frånvaro är head-to-head tester där man undersöker om olika CPU-modeller reagerar likartat eller ej med avseende på minneshastighet. Enda jag kan komma på är SweClockers snabbtest av RAM-hastighet.

Tyvärr verkar minneshastighet sällan ge speciellt mycket effekt på applikationer utanför spel, undantag finns självklart. För spel verkar i alla fall viss positiv effekt vara regeln medan det är undantaget för övriga applikationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman

Har två frågor till dig gällande Z170/Z270 VS Z370.

1. Eftersom Intel påstår att man måste ha fler pinnar för strömmatning så det räcker i Z370 så undrar jag vilka pinnar som man lånat från Z170/Z270. Vad är det för funktioner som Z370 inte har men som de två äldre generationerna har?

2. Om man kan klocka en 7700K med 2.000V på CPU´n. Skulle den strömmatningen inte räcka till en 8700K Turbomode + lite vanlig OC menar du?

https://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-7700k-overclo...

Genuint nyfiken.

Permalänk
Medlem

Det ryktas på annat håll om folk som snackat direkt med moderkortstillverkare att tom Z170 skulle kunna köra 8700K med en biosuppdatering, begränsningen sägs enligt dessa vara helt artificiell från Intel. Det hindrar inte att Z370-korten kanske ändå har bättre strömmatning, för att kunna tillåta en högre överklock.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Suverän enkeltrådig prestanda, som man förväntar sig från Intel, de har haft god tid på sig att optimera nu.

Men fortfarande, en plattform med 8700K är mer än dubbelt så dyr som en med 1600X, och presterar i de flesta fall endast 10-15% bättre. Även 8500K är markant dyrare, och presterar till och med SÄMRE i nästan allt än ovan nämnda 1600X.

Jag gissar att prisvärdhet inte är en faktor i era Utmärkt-utdelningar överhuvudtaget.....

ta hänsyn till vad hela bygget kostar, en dator består av mycket mer än bara en processor... särskilt om man som många amd-fanatiker ska ha svindyra minnen i ett försök att kompensera den usla ipc'n.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonkenPonken:

@Yoshman

Har två frågor till dig gällande Z170/Z270 VS Z370.

1. Eftersom Intel påstår att man måste ha fler pinnar för strömmatning så det räcker i Z370 så undrar jag vilka pinnar som man lånat från Z170/Z270. Vad är det för funktioner som Z370 inte har men som de två äldre generationerna har?

2. Om man kan klocka en 7700K med 2.000V på CPU´n. Skulle den strömmatningen inte räcka till en 8700K Turbomode + lite vanlig OC menar du?

https://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-7700k-overclo...

Genuint nyfiken.

Utanför sådant som påverkar mig som programmerare är mitt intresse väldigt begränsat för hur kretstillverkarna löser sina problem, så har ingen aning

Mitt bästa tips är att kika i denna tråd som diskuterar just förändringen av sockel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Coffee Lake Launchreviews: Testresultaten ger en överblick över applikationsprestanda.

https://www.3dcenter.org/news/coffee-lake-launchreviews-die-t...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Jaxione:

Det här med att man måste byta moderkort trots att sockeln ser likadan ut. Har Intel uttalat sig om detta? Är det fiffel och båg eller är det något med Coffee lake som krävt denna minimala ändring?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492568-pinlayout-kaby...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Utanför sådant som påverkar mig som programmerare är mitt intresse väldigt begränsat för hur kretstillverkarna löser sina problem, så har ingen aning

Mitt bästa tips är att kika i denna tråd som diskuterar just förändringen av sockel.

Behöver inte kika i din länk för mina åsikter står fast. 8700K är sjuhelsikes snabb CPU, inget snack om saken, men det är inte det de handlar om. Intel säljer en spelkonsol (för de som spelar). Vågar t.o.m påstå att Intel ljuger när de påstår att 8700K inte orkar drivas av ett moderkort som pumpar 2.000V till 7700K vid extrem OC så de tvingar folk att köpa i princip likadant moderkort igen. Den som köper Z370 och 8700K bör vara medveten om att den aldrig någonsin kan uppgraderas förutom det sedvanliga minne, grafikkort, SSD etc. Man kommer inte ens kunna köra med 8700K i kommande Z370.

Sånt borde ge ett stort minus vid sammanfattningen av detta SC-test kan man ju tycka.

Off Topic

Stod faktiskt i valet och kvalet mellan 8700K (då när jag klurade visste jag inte det skulle bli en papperslansering) och AMD´s 1600X. Med vetskapen att Ryzen har lite bättre IPC än min gamla 4770K samt att AMD nån gång i 2018 Q1 om allt går enligt planerna släpper snabbare CPU, samt att jag fick två kärnor och fyra trådar mer än min gamla 4770K, så valde jag att satsa på AMD. Sen att moderkortet kommer stödja Ryzen 2, där de kommer öka frekvens än mer och IPC gjorde det inte så svårt att välja (vetskapen om "spelkonsolen" 8700K hade jag redan). Det enda jag visste innan jag ens bestämde mig för moderkort och minnen var att köpa kvalitet, vilket har lönat sig.

Har 15% högre poäng än 1800X i CPU-Z Benchmark singel core och ungefär samma poäng som 8700K i 7-zip som två exempel (OC 4Ghz samt 3200Mhz och goa timings). Spelen jag spelar i 4K?.... Strategi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Nej det stämmer inte.
Ryzen har sämre fps i spel men som tittare får du en lika bra eller bättre upplevelse när du tittar på streamen med mindre droppade frames.
i7 8700k levererar bättre fps i spel men ger lika bra eller sämre upplevelse när du tittar på streamen pga fler tappade frames.

Det verkar bero lite på spel.
Gamers Nexus testade Dirt och då ger 8700k bättre upplevelse. I Dota 2 så ger ryzen 7 1700 bättre upplevelse.
https://www.youtube.com/watch?v=oCSkyNHXIAE

Edit: Det verkar ju dock som att Intel med denna releasen dödade sin HEDT plattform. Vem sjutton kommer ens köpa en kaby lake x nu?

@Jonathanknet: De som kommer köpa kaby lake är de som vill ha samma prestanda i ultra 1440p och betala 2k mindre

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Men va konstigt att min fysik poäng varierar med som mest 50p åt endera håll, här är det något större variation än så...

Skickades från m.sweclockers.com

2,8% i skillnad är lite för mycket för att vara enbart naturliga variationer mellan körningar. Dock har vi inte tillräckligt med data för att avgöra om det är statistiskt säkerställt. Nästa körning hade kanske varit 1% under...
Dock är allt under 5 - 10% oväsentligt i praktiken.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

De skulle ha ersatt den interna gpun som nästan ingen använder med 4 extra kärnor istället.

Ja eller i alla fall gjort en mindre/enklare GPU del och fått in 2 CPU kärnor till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Behöver inte kika i din länk för mina åsikter står fast.

Du ställde två frågor och var "genuint nyfiken", men i själva verket så var du inte alls intresserad utan hade redan bestämt dig. Jagade du bara likes?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonkenPonken:

Behöver inte kika i din länk för mina åsikter står fast. 8700K är sjuhelsikes snabb CPU, inget snack om saken, men det är inte det de handlar om. Intel säljer en spelkonsol (för de som spelar). Vågar t.o.m påstå att Intel ljuger när de påstår att 8700K inte orkar drivas av ett moderkort som pumpar 2.000V till 7700K vid extrem OC så de tvingar folk att köpa i princip likadant moderkort igen. Den som köper Z370 och 8700K bör vara medveten om att den aldrig någonsin kan uppgraderas förutom det sedvanliga minne, grafikkort, SSD etc. Man kommer inte ens kunna köra med 8700K i kommande Z370.

Sånt borde ge ett stort minus vid sammanfattningen av detta SC-test kan man ju tycka.

Off Topic

Stod faktiskt i valet och kvalet mellan 8700K (då när jag klurade visste jag inte det skulle bli en papperslansering) och AMD´s 1600X. Med vetskapen att Ryzen har lite bättre IPC än min gamla 4770K samt att AMD nån gång i 2018 Q1 om allt går enligt planerna släpper snabbare CPU, samt att jag fick två kärnor och fyra trådar mer än min gamla 4770K, så valde jag att satsa på AMD. Sen att moderkortet kommer stödja Ryzen 2, där de kommer öka frekvens än mer och IPC gjorde det inte så svårt att välja (vetskapen om "spelkonsolen" 8700K hade jag redan). Det enda jag visste innan jag ens bestämde mig för moderkort och minnen var att köpa kvalitet, vilket har lönat sig.

Har 15% högre poäng än 1800X i CPU-Z Benchmark singel core och ungefär samma poäng som 8700K i 7-zip som två exempel (OC 4Ghz samt 3200Mhz och goa timings). Spelen jag spelar i 4K?.... Strategi

Skulle inte kalla i7-8700K för en "spelkonsol". I genomsnitt är det den snabbast CPU pengar kan köpa (nåja, om det funnits några att köpa...) just nu för en lång rad uppgifter på skrivbordet. T.ex. för programutveckling där dagens test-driven-development gör att prestanda vi en till någon enstaka CPU kritiskt (prestanda för rebuild-all må vara en intressant datapunkt, där förövrigt i7-8700K klarar sig väldigt väl, men det är rätt irrelevant i en programmerares vardag).

Per kärna tar den längre steg oftare än något annat. Eller det verkar faktiskt inte helt sant, sett till IPC (d.v.s. mängd utfört arbete per kärna och cykel) verkar nu Apple gått förbi med sin A11 "bionic". Tror inte det längre är frågan om MBP kommer köra ARM, det är från om när (och kommer knappast kunna låta bli att köpa en sådan, måste ha en high-end ARM PC )

I.o.f.s. bara en benchmark, men sedan version 4 är Geekbench faktiskt en helt OK benchmark då man testar ett rätt brett spektrum av saker

Detta är extra spännande då 64-bitars ARM är bättre designad, jämfört med x86_64, för att hantera hur t.ex. Java, C++ och C# definierat sina respektive s.k. minneskonsistensmodeller (d.v.s. vilka garantier man som programmerare har gällande ordning och synlighet av operationer som utförs på olika trådar).

Detta är hur de olika CPU-modellerna placerade sig över en rad "vanliga" uppgifter (t.ex. viruscanna, MS Office, databassökningar, rendering och simulering) när TechPowerUp sammanställer alla sina program man benchat.

Visst, här hamnar i7-8700K efter i7-7820X och i9-7900X men många av de program som testas skalar långt bättre med CPU-kärnor än vad program i allmänhet gör
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

2,8% i skillnad är lite för mycket för att vara enbart naturliga variationer mellan körningar. Dock har vi inte tillräckligt med data för att avgöra om det är statistiskt säkerställt. Nästa körning hade kanske varit 1% under...
Dock är allt under 5 - 10% oväsentligt i praktiken.

För spelprestanda kan jag hålla med, i firestrikes fysiktest, inte en chans. Variation är mycket mindre i detta test än något annat deltest i firestrike.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tillgängligheten är minst sagt bristfällig. Iallafall är situationen bättre i Sverige än här i Finland där t.ex. en stor ÅF har tydligen bara fått 15 exemplar, troligtvis snackar vi typ 50 st exemplar totalt i landet liksom, i Sverige tycks det ändå handla om 100+ totalt åtminstone.

Så jo man kan börja tala om papperslansering.

Vilken ÅF? Själv har jag bara sett priser på verkkokauppa och de får in dem först i slutet av oktober verkade det som. Och närmare 500 € för 8700K. Huj f*n...

Ni har det nog bättre i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

ta hänsyn till vad hela bygget kostar, en dator består av mycket mer än bara en processor... särskilt om man som många amd-fanatiker ska ha svindyra minnen i ett försök att kompensera den usla ipc'n.

Med plattform menar jag processor + moderkort. Resten är standardkomponenter. Och nej, Ryzen har inte usel IPC. Inte lika bra som Intel men ändå inte långt efter. Och långt ifrån dubbelt så bra.

Och den blir heller inte avsevärt bättre av jättedyra och jättesnabba minnen, oavsett plattform.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Riktigt fin prestanda, skulle nästan vara värt att uppgradera från min 7700k faktiskt. Spel där CPU är det som sätter begränsningen idag (t.ex. PUBG och CS:GO) skulle nog må bra av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Intel hävdade att man VAR tvungen att göra nya strömbanor för 8700K för att strömmen skulle räcka (ström, spänning, effekt, whatever) och därför så skulle det inte gå att köra 8700K (och de andra i den serien) i Z170/Z270, och så visar det sig att de är ungefär lika strömtörstiga som 7770K. Så du behöver inte försvara Intel här när jag anser att de lurar sina kunder genom att tvinga de köpa Z370

Är nog inte mängden ström som är avgörande då denna krets inte drar nämnvärt mer än tidigare kretsar utan det handlar nog om vart strömmen behövs. Eftersom kretsen är lite annorlunda så behöver man mata in ström på andra ställen och vad jag förstår så är det dyrt att behöva konstruera ledningsbanor i kisel även om det bara rör sig om 1 eller 2 millimeter så man vill sätta kontaktpunkter till kretsen där de passar bäst. Sen kan man inte bara placera ut ledningsbanor hur som helst eftersom det kan uppstå störningar mellan olika ledningsbanor.

Förmodligen är Z370 en kompromiss, man behövde nog en annan pin-layout på sockeln för de nya CPU:erna men eftersom releasen blev tidigarelagd hann man inte med att utveckla Z390 i tid så man tog befintliga Z270 och ändrade lite ledningsbanor så den passade ihop med den nya CPU-generationen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror inte det längre är frågan om MBP kommer köra ARM, det är från om när (och kommer knappast kunna låta bli att köpa en sådan, måste ha en high-end ARM PC )

Kommer det fortfarande gå att köra Windows i en VM (med rimlig prestanda) om MBP går över till ARM processorer?

Permalänk
Medlem

fifan, ryzen 1950x verkar jävligt trevlig som vmhost, glad att jag inte köpte en xeon, de där ecc minnena var bara för dyra för att det skulle kännas okej..

Permalänk

Nu har jag lite beslutsångest!
Ryzen 1600x för 2 lök eller 8700k för 4? Det är frågan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Vilken ÅF? Själv har jag bara sett priser på verkkokauppa och de får in dem först i slutet av oktober verkade det som. Och närmare 500 € för 8700K. Huj f*n...

Ni har det nog bättre i Sverige.

Eller hur? Mindfactory säljer inte utanför Tysklands gränser heller längre så den dörren är ju stängd. Tänk på det när ni i Sverige klagar på pris och tillgänglighet, här har vi det snäppet värre i nästan alla fall. Hyyvää Suåmi!

P..s. ganska häftigt med coffee lake ändå, idag får man i princip en låst i5 (i3 8100) till samma pris av vad en, låtsas-quad, i3 kostade i förrgår. Tack AMD för att ni satte svetslågan i baken på Intel!
Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg