Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

AMD-boys hävdar att Ryzen är vägen att gå om man streamar, gäller då inte om man använder programmet OBS.

https://i.redd.it/r0bij1bb51qz.jpg

Nej det stämmer inte.
Ryzen har sämre fps i spel men som tittare får du en lika bra eller bättre upplevelse när du tittar på streamen med mindre droppade frames.
i7 8700k levererar bättre fps i spel men ger lika bra eller sämre upplevelse när du tittar på streamen pga fler tappade frames.

Det verkar bero lite på spel.
Gamers Nexus testade Dirt och då ger 8700k bättre upplevelse. I Dota 2 så ger ryzen 7 1700 bättre upplevelse.
https://www.youtube.com/watch?v=oCSkyNHXIAE

Edit: Det verkar ju dock som att Intel med denna releasen dödade sin HEDT plattform. Vem sjutton kommer ens köpa en kaby lake x nu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jonathanknet:

Nej det stämmer inte.
Ryzen har sämre fps i spel men som tittare får du en lika bra eller bättre upplevelse när du tittar på streamen med mindre droppade frames.
i7 8700k levererar bättre fps i spel men ger lika bra eller sämre upplevelse när du tittar på streamen pga fler tappade frames.

Det verkar bero lite på spel.
Gamers Nexus testade Dirt och då ger 8700k bättre upplevelse. I Dota 2 så ger ryzen 7 1700 bättre upplevelse.
https://www.youtube.com/watch?v=oCSkyNHXIAE

Förstår inte hur dota skulle bara bättre till Ryzen när det är ett helt skit kodat spel för många kärnor min 6700k maxar dota med x264 utan frame drops

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förstår inte hur dota skulle bara bättre till Ryzen när det är ett helt skit kodat spel för många kärnor min 6700k maxar dota med x264 utan frame drops

Skickades från m.sweclockers.com

Nvm jag kollade testet igen på gamers nexus och det presterade bättre vid local capture och inte streaming.
Alltså mer tappade frames på 8700k när man spelar in sitt gameplay och inte streamar. 8700k är bättre för streaming verkar det som ja.

Permalänk

Trevligt!
Har absolut inget intresse av att köpa någon själv, men köp på ni, så kan jag fynda era gamla system på marknaden sen

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

300+ i lager

Besviken över den dåliga tillgången på processorer? Tänk dig in i handlarnas situation. Inet t.ex har 300+ moderkort (Z370) i lager vilka endast fungerar med processor de har betydligt färre av i lager.

Permalänk
Medlem

Blir riktigt sugen på X APEX och 8700K men sanningen är att jag inte skulle få ut något av det, alla spel jag vill ha hög prestanda i, t.ex. spel som Overwatch, där klarar redan en 7700K @ 5.2GHz cappen på 300 FPS, även i Call of Duty: WWII Betan så klarade jag 200 FPS average med alla inställningar på högsta, vilket jag aldrig skulle spela med på release, då cappar den garanterat 250 FPS limit spelet har.

Spelar jag något singleplayer spel så är det 5K downsampling som gäller, vilket då gör att grafikkortet begränsar FPS till omkring 50, processorn klarar dubbla det, alltså byte till 10-15% snabbare CPU gör då ingenting alls.

Men alltid kul att ligga på topp, om man någon gång vill använda prestandan (benchmarks) så är det grymt att ha den, blir nog att jag försöker skaffa en ändå. Skulle även vara roligt att se skillnaden mellan 7700K & 8700K med ett värsting system, dubbla 1080 Ti och 4266 MHz minne. (Motsatsen till de 720p tester alla reviewers kör)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur base clock och turbo boost clock förhåller sig till varandra? När är det bra att ha högre base clock? Om jag förstår det rätt så är det bara turbo boost hastigheten man ändrar när man överklockar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tellus82:

Det vore skitbra om ni kunde göra som andra ställen där man markerar resultat med uppdaterad mjukvara eller icke uppdaterad med en stjärna i graferna/tabellerna.
En fråga till dock som dyker upp då är; har ni blandat olika spelpatcher/mjukvarupatcher inom samma tabeller i tidigare tester?
Alltså säg TR testet, var TR resultatet framtaget med ny mjukvara & resten i tabellen gammal eller körde ni TR med gamla mjukvaran som matchar de övriga i tabellen? Om det är så att det är olika mjukvara i samma tabell bör ni omedelbart korrigera detta i befintliga tabeller och göra det mycket tydligt vad som gäller.
Normalt brukar man aldrig blanda olika versioner av mjukvaror i hårdvarutester och jag hoppas att ni inte gjort det alls tidigare då det skulle slå snett mot all övrig hårdvara i testet som inte får köra uppdaterad mjukvara.

Jag är dock fortfarande lite nyfiken på vilka inställningar ni egentligen kör på minnena för om ni kör 2666 15.15.15.36 och samma subtimings som i TR testet så har ni en galet hög fysikpoäng med erat 1800x system i firestrike, ni har ökat från 18796 till 19327, detta är en skillnad som inte uppstått tack vare gpu drivare och i stort det enda som kan inverka på denna poäng är just timings/frekvens på minnen eller agesa/uefi ändringar, andra ställen har fått runt 19,33-19,34K med 3000Mt minnen, att ni då får samma med 2666 låter osannolikt utan rejält tweakade subtimings eller någon annan markant förändring. Om ni bara smäller på XMP profil i 2666 och kanske sätter primärtimings manuellt så betyder det inte att ni kör samma subtimings som tidigare agesa men det har ni säker redan koll på.

Mjukvaran hålls till största möjliga mån vid samma version mellan recensionerna för att de tidigare testade referenserna ska ha relevanta siffror. Det finns fall där detta inte är möjligt, och då handlar det främst om forcerade spelpatchar som trycks ut via Steam (vissa av dessa går att kringå, men ibland är helt omöjligt). När detta sker granskas först changelogen efter prestandaspecifika ändringar och därefter körs kontrollmätningar över flertalet plattformar för att kontrollera om referenssiffrorna fortfarande är relevanta.

Upptäcks prestandamässiga förändringar rödmarkeras samtliga resultat från den aktuella speltiteln i våra interna dokument och omtest påbörjas för samtliga processorer. Inför den här recensionen forcerades två patchar med märkbara prestandaförändringar, samtidigt som en testslinga förändras helt och hållet, vilket gjorde flertalet resultat ogiltiga. Med anledning av detta valde vi att bita i det sura och bumpa upp hela spelsviten/grafikdrivrutinen till senaste möjliga version och testa om hela köret igen.

3DMark uppdaterades även innan omtesterna för detta test påbörjades, och vi märkte generellt sett av en ökning i fysikpoängen över merparten av processorerna. Störst skillnad var det dock för processorer med många tillgängliga trådar, däribland Ryzen 7 och Threadripper, men även Skylake-X. Sen är fysikpoängen inte konstant mellan körningarna, och det är möjligt att resultatet i föregående recension var en förhållandevis "låg" sådan medan denna var exceptionellt hög.

Permalänk
Medlem

Jag gillar 8700K när det gäller antalet kärnor och IPC, trist bara att IHS ej är fastlödd, det är en dealbreaker för mig.

Om man kan ha överseende med IHS, och priset, så tycker jag 8700K är ett givet köp.

Jag är grymt nöjd med min 1800X och det enda som kan få mig att byta är X299 eller X399, även om båda dessa plattformar i dagsläget känns omogna.

Threadripper 2 och uppföljaren till X299 kommer bli perfektion, hoppas jag åtminstone : P

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

AMD-boys hävdar att Ryzen är vägen att gå om man streamar, gäller då inte om man använder programmet OBS.

https://i.redd.it/r0bij1bb51qz.jpg

Oavsett om man är antingen eller boy så är det brukligt att ha en länk med i posten till var man fått bilden eller annan information i från!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av _Merc_:

om det är någon som trollar är det du, Du har inte hittat en 8700k som kan köpas det finns inte ens 8700 eller 8600k så ta ditt trollande någon annanstans.

Fel, jag (och många andra) har en på väg hem.

EDIT: Och sen skrev du Coffee Lake, så fel dubbelt upp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Kan någon förklara hur base clock och turbo boost clock förhåller sig till varandra? När är det bra att ha högre base clock? Om jag förstår det rätt så är det bara turbo boost hastigheten man ändrar när man överklockar?

Base clock är vad Intel garanterar att processorn kan klara av med en kylare som hanterar 95W TDP vilket även inkluderar att grafik-kretsen går för fullt, men eftersom många eftermarknadskylare klarar att kyla mer samt att många inte använder grafikkretsen så kan kärnorna köras i turbo-läge.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Överreagerar inte gamersen lite? Alla CPUer från 2600k och upp genererar ju tillräckligt med FPS för spel. Det är ju först vid nvidia 1080 ti som kraftigare cpuer ger större fördelar?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Fel, jag (och många andra) har en på väg hem.

EDIT: Och sen skrev du Coffee Lake, så fel dubbelt upp.

waow, vad duktig du är. Så kan du nu länka mig en 8700k som jag kan beställa ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Överreagerar inte gamersen lite? Alla CPUer från 2600k och upp genererar ju tillräckligt med FPS för spel parat med vad som helst upp till nvidia 1080.

Nej det gör dom inte.

Min 3930k i 4,2 GHz (så i stort sett en 2600k) flaskar mitt GTX 980 Ti (som är noterbart svagare än GTX 1080) i många titlar i 1080p, framför allt i titlar som inte nyttjar många CPU-kärnor, vilket faktiskt är vanligare än vad somliga tror. Långt ifrån alla spel är lika optimerade som Witcher 3 eller BF1.

Fick gå upp i 1440p för att förskjuta flaskhalsen till GPU:n istället för CPU:n.
Hade jag ägt ett GTX 1080 eller framför allt ett GTX 1080 Ti så hade antagligen flaskhalsen förskjutits tillbaka till CPU:n.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sugen på ett byte men kommer nog vänta på Ice lake faktiskt.
Min 6700k får tuffa på tills dess

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

*** raderat ***

så då bekräftar du att den inte finns i lager hos någon ÅF just nu och att detta är en papperslansering som jag har sagt helatiden. Från vad jag har sett är det 2 månader kvar tills coffe lake ens finns i lager.

Att några dussin sålts är bara för att Intel flyttade fram datumet så att folk inte ska välja ryzen. Men när de väl finns i volym så är ryzen+ någon månad borta och jag behöver inte byta mobo.

Vilket gör coffe lake meningslös.

Skickades från m.sweclockers.com

Citerat inlägg raderat
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tillgängligheten är minst sagt bristfällig. Iallafall är situationen bättre i Sverige än här i Finland där t.ex. en stor ÅF har tydligen bara fått 15 exemplar, troligtvis snackar vi typ 50 st exemplar totalt i landet liksom, i Sverige tycks det ändå handla om 100+ totalt åtminstone.

Så jo man kan börja tala om papperslansering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Är så sjuk nöjd med min Ryzen 1600x. Bästa köpet jag har gjort. Tänker inte köpa intels saker vill inte ge mina pengar till dom. Om dom prestera bättre i spel vad gör det. Spelen kommer nog optimeras till fler trådar i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ja det var väl coola resultat om man gillar att spela på medium och 720p, lol. Se så, testa 3600Mhz minnen till Ryzen nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av _Merc_:

så då bekräftar du att den inte finns i lager hos någon ÅF just nu och att detta är en papperslansering som jag har sagt helatiden. Från vad jag har sett är det 2 månader kvar tills coffe lake ens finns i lager.

Att några dussin sålts är bara för att Intel flyttade fram datumet så att folk inte ska välja ryzen. Men när de väl finns i volym så är ryzen+ någon månad borta och jag behöver inte byta mobo.

Vilket gör coffe lake meningslös.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bekräftar att jag har en på väg, och att fler finns att köpa hos Inet t.ex., som du ser i länken du fick.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Ja det var väl coola resultat om man gillar att spela på medium och 720p, lol. Se så, testa 3600Mhz minnen till Ryzen nu.

Är det inte för att grafikkortet inte ska flaskhalsa testerna gjordes på låg upplösning? Skillnaden i prestanda procentuellt är fortfarande intressant.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Återkom när du har hård fakta om det istället för egna spekulationer.

Vad menar du med hårdfakta?
Tror du att alla i7 7700k kyls lika väl? detta är samma kyllösning.

Citat:

Swecs exemplar gjorde ju ”bara” 4,8ghz stabilt till skillnad från många andra sajter som var på 5ghz och ännu högre. Så värst bra bining kan de ju inte haft.

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers satsar inte på frekvensrekord, deras överklockning är ganska moderat.

Skrivet av Sweclockers:

I vanlig ordning satsar vi inte på några frekvensrekord utan håller oss till mer rimliga nivåer som inte kräver omotiverat högt spänningspåslag. Därtill ställs det höga krav på stabilitet vid varje uppnådd frekvensnivå, där systemet ska klara av hela ordinarie testsviten samt hård belastning under längre tid.

https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@MinscS2: men de spel du flaskar i lär du ha 60+ fps i eller?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Ja det var väl coola resultat om man gillar att spela på medium och 720p, lol. Se så, testa 3600Mhz minnen till Ryzen nu.

Tur Coffee Lake klarar 720p medium i minimum 144fps i BF1 iaf. Tråkigt att Ryzen inte riiiktigt tar sig dit :/

Men det är lugnt, ingen spelar ju ändå i den upplösningen...

Kan vi sluta med att klaga på tester i låg upplösning? Det har sin plats i testerna precis som tester i hög upplösning har för många.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tur Coffee Lake klarar 720p medium i minimum 144fps i BF1 iaf. Tråkigt att Ryzen inte riiiktigt tar sig dit :/

Men det är lugnt, ingen spelar ju ändå i den upplösningen...

Kan vi sluta med att klaga på tester i låg upplösning? Det har sin plats i testerna precis som tester i hög upplösning har för många.

Det jag tycker är mest intressant med testerna i 720p är att man får en fingervisning hur det kommer se ut när man har kraftfullare GPU:er i framtiden när dessa inte längre flaskhalsar och flaskhalsen ev. flyttas till CPU. Nu kan vi enkelt se att en 8700K bör hålla längre än alla andra innan man behöver upgraddera eller i alla fall ha mer FPS när man börjar flaska CPU.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Oavsett om man är antingen eller boy så är det brukligt att ha en länk med i posten till var man fått bilden eller annan information i från!

Vad hände med Google bildsök? Ne skämt åt sido.
Här har du testet den är plockad från:
http://techreport.com/review/32642/intel-core-i7-8700k-cpu-re...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Beta: Exakt!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@LPG: Har precis köpt mig R5 1600 + ASUS PRIME X370-PRO härrom veckan.
3638kr hos webhallen.

Sen strax under 1400 för 16gb 2666 minnen hos elgiganten (av alla ställen!).

EDIT: För att vara OnT: Fint test att läsa så här på kvälls kvisten när man börjat ignorera jobbet till förmån för intressantare saker
Känner ju att mitt köp av en R5 1600 var ett fin fint köp, speciellt då den var tillgänglig på en gång.
(och en gudomlig uppgradering från min gamla trotjänare Phenom II X4 965)
Men kul att Intel börjar komma med lite mer kärnor och att dom faktiskt håller kvar hastigheterna likaså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Är det inte för att grafikkortet inte ska flaskhalsa testerna gjordes på låg upplösning? Skillnaden i prestanda procentuellt är fortfarande intressant.

Jo det stämmer bra. Är ju helt ointressant dock då målgruppen som spelar på den upplösningen samt grafikinställning inte köper så dyra produkter...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)