Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Dessa tester tycker jag blir mer intressanta för jag skulle aldrig köpa så långsamma minnen som Sweclockers testar med.

Precis, tycker samma. När jag fått höra för att ersätta DDR3 1600Mhz behöver man gå upp till 3200Mhz minnen och ddr3 2133 behövs DDR4 4266 (för att matcha latency). Sen är det upp till var och en om det är värt att gå upp i hastigt, jag personligen hade inte velat köpa sämre minen än det jag har, så 3200Mhz eller högre hade känns bättre (känns inte som nedgradering då ).

https://www.extremetech.com/extreme/198894-raming-speed-does-...

Personligen för privat bruk, hade ddr3 räckt långt egentligen (när man måste upp i så höga hastigheter över 1000Mhz över rekommenderade för att ens matcha vanligaste DDR3). Tidigare räckte det med 300Mhz ca överklock för viss prestandabost (senare kom ju 2133Mhz minnena var ju betydande överklock i för sig). Intel och får se med AMD, brukar vara sega med att stödja högre frekvenser på minnen (tror aldrig Intel godkännande 1600Mhz utan räknades som klock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad menar du med hårdfakta?
Tror du på fullt allvar att alla i7 7700k kyls lika väl? detta är samma kyllösning.
Sweclockers satsar inte på frekvensrekord, deras överklockning är ganska moderat.
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Jag spekulerar inte.
Jag kan bara konstatera att deras pasta lösning uppenbarligen är god för runt 5ghz på alla kärnor eller över 1,2ghz överklockning på flera håll med luftkylning, utan att chipet klockar ner eller kraschar. Resten är spekulationer.

Klart det skulle vara kul att se vad en delid gör men det känns ganska ointressant för annat en extremlverklockare när denna lösningen redan visat sig mer än duglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

så då bekräftar du att den inte finns i lager hos någon ÅF just nu och att detta är en papperslansering som jag har sagt helatiden. Från vad jag har sett är det 2 månader kvar tills coffe lake ens finns i lager.

Att några dussin sålts är bara för att Intel flyttade fram datumet så att folk inte ska välja ryzen. Men när de väl finns i volym så är ryzen+ någon månad borta och jag behöver inte byta mobo.

Vilket gör coffe lake meningslös.

Skickades från m.sweclockers.com

8100, 8350K och 8400 finns i lager hos flera återförsäljare.

8600, 8700 och 8700K är bristvara däremot.

Permalänk
Medlem

Är bclk-överklockning något som kommer funka igen på icke-K-modeller? 🤔

Tek Syndicate för här 5,2 (även med bclk-överklockning och låst multiplyer också!!!) GHz på en kärna, 5,1 GHz med två kärnor och 4,9 på alla. Wow!

Dock är det ett engineering sample... så kan vara ett superchip.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Känns som jag klarar mig ännu en gång tills nästa generation på min 2500k@4.4GHZ

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

@MinscS2: men de spel du flaskar i lär du ha 60+ fps i eller?

Nej, inte konstant, tyvärr. :/
Har även en 144 Hz-skärm, så hade varit trevligare med en högre min-fps, men inte ens 60 fps är garanterat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@heatm: Tror inte Intel kommer göra det igen då det kanibaliserar på deras dyrare modeller.

Kolla på AMD 1700-1800X. lite meningslöst att köpa 1800X när 1700 är så prisvärd och går att få upp i samma/nästan samma frekvens.

Ifall Intel nu skulle tillåta oss konsumenter att BCLK överklocka så är det ett plus får oss konsumenter.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

8700k, äntligen en CPU som har alla fördelar man kan drömma om utan att behöva vara tvungen och välja AMD, lätt spelprestanda men med extremt bra flertrådar, Intel, klassledande spelprestanda fast med god flertrådsprestanda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

8700k, äntligen en CPU som har alla fördelar man kan drömma om utan att behöva vara tvungen och välja AMD, lätt spelprestanda men med extremt bra flertrådar, Intel, klassledande spelprestanda fast med god flertrådsprestanda.

Japp. Och så går den inte att köpa... Ironin känns rätt tung.

Och jag har en känsla av att min kompis blir GANSKA irriterad eftersom han hade tänkt uppgradera till 8700K när den kom ut, dvs NU. Hans Phenom II x6 1090T har klarat sig bra väldigt länge men i en del grejer så märks åldern, särskilt sen han blev tvungen stänga av boost för att det orsakade krasher.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Avstängd

Ser ju riktigt kul ut. Speciellt i5. Synd att x700k fortfarande är varm nog att koka vatten på. Såg ut som LTT låg på 92c i deras test.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Det här med att man måste byta moderkort trots att sockeln ser likadan ut. Har Intel uttalat sig om detta? Är det fiffel och båg eller är det något med Coffee lake som krävt denna minimala ändring?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Ser ju riktigt kul ut. Speciellt i5. Synd att x700k fortfarande är varm nog att koka vatten på. Såg ut som LTT låg på 92c i deras test.

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker ja faktiskt du skall lyssna på vad LTT sa angående just temperaturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jo det stämmer bra. Är ju helt ointressant dock då målgruppen som spelar på den upplösningen samt grafikinställning inte köper så dyra produkter...

Är där skillnad i 720p så är där skillnad i 1080p (och 1440p, 2160p, etc) också, förutsatt att grafikkortet inte flaskar.
Man testar inte CPU:er i låg upplösning eftersom det är den upplösningen man tror flest personer spelar på, utan det är för att det är lättast att uppvisa om där är någon egentlig skillnad mellan procesorerna, och i så fall hur stor den skillnaden är, i lägre upplösningar.

Sweclockers skulle kunna använda ett GTX 970 och 4K upplösning i sina CPU-tester, men...hur intressant hade det varit? Det enda det testet hade visat är att GTX 970 är en lika stor flaskhals för i7-8700k som den är för en FX-6300, inte att i7-8700k och FX-6300 är lika bra processorer för spel.

Ser att många skrattar åt att Sweclockers gör CPU-tester i 720p, men det är faktiskt lite sorgligt att det finns så mycket okunskap på ett forum för hårdvaru entusiaster.

- Är mängden fps en 8700k eller 1600X får tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant?
Nej, inte egentligen då få spelar i 720p.

- Är skillnaden i fps mellan en 8700k och en 1600X tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant däremot?
Ja, då det ger en fingervisning om hur stor skillnad det är mellan de två processorerna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

En rätt bra analys av lanseringen. Undra hur moderkorttillverkaren kommer göra framöver. Kanske Intel’s beteende kommer att få de att satsa hårdare på Ryzen/kommande Ryzen generation i början av nästa år.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

5GHZ på 6 cores.
Jag tror jag smälter. Ångrar lite mitt ryzen köp nu. Jävlar va bra detta var

Varför ångrar du det då?
Du har ju ett 1080Ti och jag gissar du kör spel 1440P och då är skillnaden ett par procent. Jag ångrar inte en sekund mitt köp av min överklockade Ryzen 5 1600.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

- Är mängden fps en 8700k eller 1600X får tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant?
Nej, inte egentligen då få spelar i 720p.

- Är skillnaden i fps mellan en 8700k och en 1600X tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant däremot?
Ja, då det ger en fingervisning om hur stor skillnad det är mellan de två processorerna.

Fantastiskt att man ska behöva förklara en sådan sak på ett hårdvaruforum. Jag är mållös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

5GHZ på 6 cores.
Jag tror jag smälter. Ångrar lite mitt ryzen köp nu. Jävlar va bra detta var

Smälter gör nästan CPUn också om du ska köra i 5ghz

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Världens snabbaste spelkonsol. För det är precis vad det är. Går inte att ta med sig CPU till kommande Z390, och det går inte trycka in äldre CPU (tex 7770K) i moderkortet (trots samma fysiska sockel).

Smått komiskt att Intel skrävlar om hur pass energisnål denna 8700K är i första meningen och i andra meningen så säger man att orsaken till att kunderna måste köpa Z370 istället för att behålla sitt äldre kort med samma fysiska sockel är för att CPU var tvungen att ha nya strömbanor (omgjorda) för att CPU skall få ström nog. Sen kollar man upp vad en 7770K kan dra och då är det typ lika många Watt som 8700K. När jag var liten så sa man snoooooooook när man blev blåst.

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-kaby-lake-core-i7-7...

Men det så klart. Kostar att ligga på topp för att spela 720P, eller köpa CPU för tre kommande generationer GPU fram i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är där skillnad i 720p så är där skillnad i 1080p (och 1440p, 2160p, etc) också, förutsatt att grafikkortet inte flaskar.
Man testar inte CPU:er i låg upplösning eftersom det är den upplösningen man tror flest personer spelar på, utan det är för att det är lättast att uppvisa om där är någon egentlig skillnad mellan procesorerna, och i så fall hur stor den skillnaden är, i lägre upplösningar.

Sweclockers skulle kunna använda ett GTX 970 och 4K upplösning i sina CPU-tester, men...hur intressant hade det varit? Det enda det testet hade visat är att GTX 970 är en lika stor flaskhals för i7-8700k som den är för en FX-6300, inte att i7-8700k och FX-6300 är lika bra processorer för spel.

Ser att många skrattar åt att Sweclockers gör CPU-tester i 720p, men det är faktiskt lite sorgligt att det finns så mycket okunskap på ett forum för hårdvaru entusiaster.

- Är mängden fps en 8700k eller 1600X får tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant?
Nej, inte egentligen då få spelar i 720p.

- Är skillnaden i fps mellan en 8700k och en 1600X tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant däremot?
Ja, då det ger en fingervisning om hur stor skillnad det är mellan de två processorerna.

Bra skrivet, har tidigare försökt förklara detta men folk förstår verkligen inte. "Öööööh det är ju samma prestanda i spel i 1440p, spelar ju ingen roll" DOH! Kom tillbaka och säg samma sak när man har ett par generationer nyare grafikkort, då ser det annorlunda ut!

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Kan ju summera 8-serien på följande sett.

+Fantastisk prestanda
+6 cores på mainstream

-Skulle varit lanserad januari 2017 istället för kaby lake
-Verkar inte riktigt gå att få tag på innan Jul.
-Ingen ny styrkrets. Den kommer H2 2018.
-prestanda per krona är inte bäst (säger inte att den är dålig!)
-När man kan köpa en 8700k så är det bara två månader till Ryzen 2.
-Osäker framtid för socket (ryktas att 8c kommer kräva z390)

Allt negativt vägs upp av prestandan självklart men känns endå att det är för lite och för sent.

Får se I februari vad man ska köpa.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Bra skrivet, har tidigare försökt förklara detta men folk förstår verkligen inte. "Öööööh det är ju samma prestanda i spel i 1440p, spelar ju ingen roll" DOH! Kom tillbaka och säg samma sak när man har ett par generationer nyare grafikkort, då ser det annorlunda ut!

Problemet är ju att grafikkorten aldrig kommer ifatt spelen tillräckligt mycket. Hjälper ju inte ens att köpa ett 1080TI för att komma upp i konstanta 144fps i 1440p. Sen kommer säkert 4K slå mer och mer och då kommer grafikkorten flaska ännu hårdare. Så tvivlar starkt på att man kommer märka någon större skillnad mellan tex en Ryzen 1700x och en 8700k i spel även i framtiden om man vill spela på höga inställningar i 1440p.

Problemet är att det knappt går att diskutera på det här forumet längre pga alla fanboys. Menar absolut inte dig nu utan rent generellt.

Jag köpte min Ryzen cpu pga att den är sval och go och därför ger mig en tyst dator. Men man blir ändå alltid sugen när det kommer nya bra CPU:er som Coffee lake.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Problemet är ju att grafikkorten aldrig kommer ifatt spelen tillräckligt mycket. Hjälper ju inte ens att köpa ett 1080TI för att komma upp i konstanta 144fps i 1440p. Sen kommer säkert 4K slå mer och mer och då kommer grafikkorten flaska ännu hårdare. Så tvivlar starkt på att man kommer märka någon större skillnad mellan tex en Ryzen 1700x och en 8700k i spel även i framtiden om man vill spela på höga inställningar i 1440p.

Problemet är att det knappt går att diskutera på det här forumet längre pga alla fanboys. Menar absolut inte dig nu utan rent generellt.

Jag köpte min Ryzen cpu pga att den är sval och go och därför ger mig en tyst dator. Men man blir ändå alltid sugen när det kommer nya bra CPU:er som Coffee lake.

Man behöver inte ha alla inställningar på max. Vill man verkligen ha 144 fps så kan man sänka inställningarna tills man når dit med sitt grafikkort, om processorn är kapabel att trycka ut 144 fps dvs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är där skillnad i 720p så är där skillnad i 1080p (och 1440p, 2160p, etc) också, förutsatt att grafikkortet inte flaskar.
Man testar inte CPU:er i låg upplösning eftersom det är den upplösningen man tror flest personer spelar på, utan det är för att det är lättast att uppvisa om där är någon egentlig skillnad mellan procesorerna, och i så fall hur stor den skillnaden är, i lägre upplösningar.

Sweclockers skulle kunna använda ett GTX 970 och 4K upplösning i sina CPU-tester, men...hur intressant hade det varit? Det enda det testet hade visat är att GTX 970 är en lika stor flaskhals för i7-8700k som den är för en FX-6300, inte att i7-8700k och FX-6300 är lika bra processorer för spel.

Ser att många skrattar åt att Sweclockers gör CPU-tester i 720p, men det är faktiskt lite sorgligt att det finns så mycket okunskap på ett forum för hårdvaru entusiaster.

- Är mängden fps en 8700k eller 1600X får tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant?
Nej, inte egentligen då få spelar i 720p.

- Är skillnaden i fps mellan en 8700k och en 1600X tillsammans med ett GTX 1080 i 720p relevant däremot?
Ja, då det ger en fingervisning om hur stor skillnad det är mellan de två processorerna.

Ja det är ett mycket bra test som ger en bra vink om hur prestandan i applikationer som är få trådade och/eller med ojämn belastning mellan trådarna ser ut.
Intressant också att flera av de som anser att just 720p testerna skall tas bort ofta hänvisar till Cinebench. Ett program vars prestandatest utförs med förutsättningar som endast ett väldigt begränsat antal riktiga applikationer knappt kommer i närheten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Smälter gör nästan CPUn också om du ska köra i 5ghz

Öööö ne!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonkenPonken:

Smått komiskt att Intel skrävlar om hur pass energisnål denna 8700K är i första meningen och i andra meningen så säger man att orsaken till att kunderna måste köpa Z370 istället för att behålla sitt äldre kort med samma fysiska sockel är för att CPU var tvungen att ha nya strömbanor (omgjorda) för att CPU skall få ström nog. Sen kollar man upp vad en 7770K kan dra och då är det typ lika många Watt som 8700K. När jag var liten så sa man snoooooooook när man blev blåst.

Det Intel hävdar är väl att den är energieffektiv, att påstå att en ~100 W krets är energisnål vore rätt magstarkt...

Är ju fullt möjligt att ha en väldigt energisnål krets som samtidigt är allt annat än energieffektiv, en mobil-CPU drar alltid lite ström men den är ändå inte energieffektiv om den får lite gjort per Joule.

Omvänt, en väldigt törstig krets kan aldrig vara energisnål, men det kan absolut vara energieffektiv om den relativt sett utför mer jobb än andra. Sett ur det perspektivet verkar i7-8700K vara det bästa Intel släppt så här långt på S-serien

SweClockers effektivitetsmätning
TechReports effektivitetsmätning
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Man behöver inte ha alla inställningar på max. Vill man verkligen ha 144 fps så kan man sänka inställningarna tills man når dit med sitt grafikkort, om processorn är kapabel att trycka ut 144 fps dvs.

Behöver man heller inte i 1080, som är en realistisk upplösning inget hittepå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Beta:

Det jag tycker är mest intressant med testerna i 720p är att man får en fingervisning hur det kommer se ut när man har kraftfullare GPU:er i framtiden när dessa inte längre flaskhalsar och flaskhalsen ev. flyttas till CPU. Nu kan vi enkelt se att en 8700K bör hålla längre än alla andra innan man behöver upgraddera eller i alla fall ha mer FPS när man börjar flaska CPU.

Säger inte ett skit om framtiden, det är troligare att spelen breder ut sig på fler kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Behöver man heller inte i 1080, som är en realistisk upplösning inget hittepå.

Jag svarade på hans inlägg och inte direkt på 720p diskussionen. Vill man ha höga frames så är det ändå så att Intel gör det bättre. Man behöver inte gilla det men man får nog ändå acceptera det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Suverän enkeltrådig prestanda, som man förväntar sig från Intel, de har haft god tid på sig att optimera nu.

Men fortfarande, en plattform med 8700K är mer än dubbelt så dyr som en med 1600X, och presterar i de flesta fall endast 10-15% bättre. Även 8500K är markant dyrare, och presterar till och med SÄMRE i nästan allt än ovan nämnda 1600X.

Jag gissar att prisvärdhet inte är en faktor i era Utmärkt-utdelningar överhuvudtaget.....

Visa signatur

-- FubbHead