Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andymannen:

Intel Next Unit of Computing Kit NUC6i7KYK för 3525 på Asedo
Billigast på prisjakt känd butik 6389:- på dusinhome.

Är det för bra för att vara sant? Är gode sugen men vill inte heller stå där lång i ansiktet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Är det för bra för att vara sant? Är gode sugen men vill inte heller stå där lång i ansiktet.

Hmm inge RAM och inge disk med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Hmm inge RAM och inge disk med?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope det får man köpa till själv.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Är det för bra för att vara sant? Är gode sugen men vill inte heller stå där lång i ansiktet.

Kan ju alltid prova, om du är sugen, men Asedo brukar väl kunna vara lite väl annulleringsglada ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Hmm inge RAM och inge disk med?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är normalt med NUC.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är normalt med NUC.

Åhh okej. Jag har en NUC och när du säger det så ringer det en klocka att jag fick beställa och montera dem separat. // getting old

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk

Jag beställde med faktura

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Är det för bra för att vara sant? Är gode sugen men vill inte heller stå där lång i ansiktet.

Verkar vara det. Asedo är.kända för att annullera ordern p.g.a. "slut i lager" eller dylikt. Du kan ju alltid testa att köpa en mot faktura men skulle inte bli förvånad om 0 sådana skickas ut. Ni som beställt en - återkom gärna!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har en sån NUC och är mycket nöjd med den. Fläkten kan gå igång lite ibland men inte så farligt högt.

Permalänk

Fick min order annullerad precis. Slut hos leverantören tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Fick min order annullerad precis. Slut hos leverantören tydligen.

Precis som jag trodde, stod 48 st i lager igår på deras hemsida när jag skrev inlägget ovan. Gott folk, Asedo gör det igen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: Samma här, jävla idioter !

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Fick min order annullerad precis. Slut hos leverantören tydligen.

Skrivet av Andymannen:

@Icte: Samma här, jävla idioter !

Uttryck gärna ert missnöje på diverse recensionssidor som prisjakt och pricerunner:)

Samt övriga i tråden går det inte att anmäla för lockpriser?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

edit:
Det roliga är att den finns ju i lager direkt igen men för 6823 !
Så då finns den egentligen i lager..

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

Kollade igenom deras omdömen på Prisjakt och det är ju något som verkar ske rätt regelbundet för folk som beställer via Asedo så det är ju ingen tillfällighet..

Skrivet av Litenskit:

Uttryck gärna ert missnöje på diverse recensionssidor som prisjakt och pricerunner:)

Ni som la beställning borde göra detta för att det ska bli så korrekta omdömen som möjligt på Prisjakt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andymannen:

edit:
Det roliga är att den finns ju i lager direkt igen men för 6823 !
Så då finns den egentligen i lager..

Det betyder ju inte att den finns i lager hos den leverantören de kunde få det priset ifrån.

Men förmodligen är det som vanligt en groda i automatiska uppdateringen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Verkar vara det. Asedo är.kända för att annullera ordern p.g.a. "slut i lager" eller dylikt. Du kan ju alltid testa att köpa en mot faktura men skulle inte bli förvånad om 0 sådana skickas ut. Ni som beställt en - återkom gärna!

Asedo har inget eget lager och lagersaldot uppdaterades inte under hela dagen igår. Jag har fått min NUC skickad nu i varje fall, men jag beställde också ganska tidigt under söndagen.

Jag har också råkat ut för "slut hos leverantören" hos Asedo, men det är inget de gör med flit och absolut inget de vinner på.. Men visst är det tröttsamt och visst blir man lätt besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyktgubben:

Asedo har inget eget lager och lagersaldot uppdaterades inte under hela dagen igår. Jag har fått min NUC skickad nu i varje fall, men jag beställde också ganska tidigt under söndagen.

Jag har också råkat ut för "slut hos leverantören" hos Asedo, men det är inget de gör med flit och absolut inget de vinner på.. Men visst är det tröttsamt och visst blir man lätt besviken.

Nej det känner jag till, men mycket tråkigt att Asedo trots klagomål på bl.a. Prisjakt och via mail inte gör något åt saken -> de ansvariga tar ej detta problem seriöst -> folk slutar ta butiken seriöst.

Kul att åtminstone en NUC har skickats iväg, men jag skulle inte bli förvånad om det är fel modell. Återkom gärna när du fått din och om du fått rätt NUC!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nej det känner jag till, men mycket tråkigt att Asedo trots klagomål på bl.a. Prisjakt och via mail inte gör något åt saken -> de ansvariga tar ej detta problem seriöst -> folk slutar ta butiken seriöst.

Kul att åtminstone en NUC har skickats iväg, men jag skulle inte bli förvånad om det är fel modell. Återkom gärna när du fått din och om du fått rätt NUC!

Asedo får ju sina priser från leverantörens databas och prisuppdateringarna sköts automatiskt. Som du säkert märkte så var det fler mindre datorbutiker som också hade typ halva priset på NUCen.

Tror det är rätt modell, den är ju utgången med förra processorgenerationen och Intel sålde nog ut sitt sista lager till en grossist. Jag köpte en gång en NUC från Dustin för typ halva priset så ibland händer det.

Sen kan jag hålla med om att det upplevs oseriöst, men det är en sån sak man får räkna med när det gäller såna här små spelare på marknaden. Jag räknade faktiskt inte med att få NUCen och blev överraskad när den hade skickats iväg

Permalänk
Skrivet av Icte:

Precis som jag trodde, stod 48 st i lager igår på deras hemsida när jag skrev inlägget ovan. Gott folk, Asedo gör det igen!

Ledsen på ögat:

Citat:

Tack för din beställning!

Då vi hade ett bra pris i helgen på Intel Next Unit of Computing Kit som du beställt, drog denna till sig ett stort intresse. Den sålde slut väldigt snabbt innan vårt system hann uppdatera lagersaldot i shoppen. Detta har gjort att vi tyvärr inte kan leverera din order då produkten efter kampanjen utgått från våra distributörers sortiment, vilket vi är väldigt ledsna för. Vi vill alltid kunna leverera de bästa produkterna till de bästa priserna till våra kunder, men ibland blir det helt enkelt fel utom vår kontroll.

Eftersom vi inte har möjlighet att fullfölja din beställning så behöver vi makulera din order och givetvis tar vi bort reservationen från ditt kort.
Återigen ber vi om ursäkt för detta vi hoppas att detta inte ställt till med bekymmer för dig.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att veta för er som försökt köpa NUC att ni, om ni fått en orderbekräftelse, har rätt att få en likvärdig produkt. Alltså inte en produkt till likvärdigt pris, utan likvärdig i funktion. Asedo kan bara häva köpet om priset varit fel - vilket det uppenbarligen inte varit. Detta oavsett vad som står i deras egna köpvillkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Det kan vara värt att veta för er som försökt köpa NUC att ni, om ni fått en orderbekräftelse, har rätt att få en likvärdig produkt. Alltså inte en produkt till likvärdigt pris, utan likvärdig i funktion. Asedo kan bara häva köpet om priset varit fel - vilket det uppenbarligen inte varit. Detta oavsett vad som står i deras egna köpvillkor.

Kan vi sluta uttala oss tvärsäkert om saker när det inte är så enkelt?

http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

Citat:

FRÅGA
Hej!Gäller orderbekräftelse som bindande avtal? Eller får butiken ändra priset efter att jag betalat m kort och fått en orderbekräftelse? Priset jag betalat stämmer överens med priset som marknadsförts.
SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grunden för svensk avtalsrätt finner man i avtalslagen. Ett bindande avtal uppstår i enkelhet då en part avgivit ett anbud och en annan part accepterat anbudet. Bestämmelserna är dispositiva och i de fall då parterna bestämt något annat sätt att sluta sina avtal på gäller alltså det. Däremot finns det andra lagar som är tvingande till konsumenternas fördel, exempelvis lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Här stadgas i 2 kap. 4 § att när ett distansavtal har ingåtts ska näringsidkaren inom rimlig tid ge konsumenten en bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska ges senast när varan levereras eller tjänsten börjar utföras.

Av ordalydelsen bör en orderbekräftelse vara just en sådan bekräftelse på att avtal har ingåtts. Även utifrån avtalslagen bör en orderbekräftelse ses som en accept från säljaren på ditt anbud att köpa en vara. Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen.

Då orderbekräftelsen skickats ut har således bindande avtal ingåtts under förutsättning att du inte har invändningar om hur bekräftelsen är utformad (bekräftelsen ska stämma överens med ditt anbud - viljeförklaringarna från båda sidor ska vara lika).

Det måste dock påpekas att trots att ett bindande avtal ingåtts kan det under vissa angivna förutsättningar ogiltigförklaras. I 32 § första stycket avtalslagen stadgas: ”Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått ett annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.”

Ett ingånget avtal kan således förklaras ogiltigt om priset angivits fel och köparen förstått eller borde ha förstått att priset var felaktigt. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har i ett flertal fall bedömt när köparen borde förstått att priset var felaktigt. Om en vara normalt kostar 10.000 kr och säljaren av misstag angett priset 1.000 kr borde eventuellt en köpare förstå att priset är felaktigt. Om den angivna köpesumman inte är orimligt låg och konsumenten efter omständigheterna inte borde insett säljarens misstag bör emellertid avtalet stå fast (avtal ska hållas - pacta sunt servanda).

Huruvida ett giltigt avtal föreligger i er situation beror på omständigheterna kring köpet, hur orderbekräftelsen är utformad och hur stor skillnaden i pris är.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kan vi sluta uttala oss tvärsäkert om saker när det inte är så enkelt?

http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

Jag uttalar mig tvärsäkert eftersom de ersatte mig med ett nätagg som jag köpt (för 800 istället för ~2500), men som "tagit slut" i leverantörens lager. De köpte in det från en annan butik och skickade vidare till mig. Då hade jag visserligen fått ett kvitto tillsammans med orderbekräftelsen men det borde inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Jag uttalar mig tvärsäkert eftersom de ersatte mig med ett nätagg som jag köpt (för 800 istället för ~2500), men som "tagit slut" i leverantörens lager. De köpte in det från en annan butik och skickade vidare till mig. Då hade jag visserligen fått ett kvitto tillsammans med orderbekräftelsen men det borde inte spela någon roll.

Läs min länk och citatet, att du i ditt ärende fått det betyder inte att andra automatiskt har rätt att kräva det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Läs min länk och citatet, att du i ditt ärende fått det betyder inte att andra automatiskt har rätt att kräva det.

Ärendet jag hade var likvärdigt med detta. Alltså att de sålde ut ett fåtal enheter men sålde fler än vad som fanns i lager. Asedo gick då alltså med på att deras avtal var underordnat konsumenköplagen i och med att ge gav mig den ersättning jag frågade efter.

Men du har rätt, helt tvärsäker ska man aldrig vara. Och jag fick som sagt även kvitto, vilket är ett starkare bevis om att avtal ingåtts. Jag påpekade för dem då att de borde ändra sina rutiner och inte skicka ut kvitto eller orderbekräftelse innan de har skickat varan så de har kanske gjort det nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Skulle köpa nya chassi fläktar och hittade att Elgiganten säljer Corsair Premium ML140 Pro PWM 140mm LED för 194kr/st alla färger samma pris, Webhallen tex tar 279kr/st och inet 295kr/st

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3737837

Någon som vet om det går det att inaktivera LED på fläktarna? Samt om någon sitter inne med ett omdöme om fläkten?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@xtQ: Jag har 2st sen innan och ljuset är konstant, finns modell utan ljus i dock.
Jag e mycket nöjd med de jag har och köpte just 3st till för att få alla i chassit utbytt.

https://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/corsair_ml1...

En review ja hittade

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kul att åtminstone en NUC har skickats iväg, men jag skulle inte bli förvånad om det är fel modell. Återkom gärna när du fått din och om du fått rätt NUC!

Fick den idag och det är rätt modell!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som vet ifall det går att beställa en -> Huawei P10 med ett abonnemang för att sedan avsluta det direkt men behålla telefonen?