Era åsikter om Hifi kablar

Permalänk
Medlem

Ingen människa kan höra skillnad på olika kablar. Det har visats i tester många gånger att INGEN hör skillnad på en kabel för 100 000 kr/metern och en klädhängare av metall som högtalarkabel. Leder den ström så leder dem ström. Köp alltid de allra billigaste kablarna som går att hitta på Clas Ohlson. Du kan garanterat inte höra skillnaden.

Att någon ska höra skillnad på olika elkablar (230 volt) är naturligtvis rent nonsens.

Skillnaden mellan olika högtalare däremot är enorm. Satsa din energi på det istället.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag Supra (4mm^2) till mina stora högtalare (Infinity SM 155), inte för att jag tror de gör någon skillnad utan för att jag fick med det till anläggningen.

Mina små högtalare (Expert 2-35, byggda av Olle Mirsch) har en fast monterad, tunn, halvstyv kabel.

Skulle jag göra om något så skulle jag byta kontakter bak på de stora (hög impedans) och ge dem en tunnare, mer lätthanterlig kabel. Sannolikt av denna model: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv

Mycket stolligt har jag läst/hört i mina dagar men detta tar ju priset.
Självklart betyder kablarna massor för ljudet.
Men hela resonemanget missar den viktigaste kabeln av dem alla.
Strömkabeln.
Betyder otroligt mycket för ljudets skärpa och brillians. Testa själva i blindtest får ni höra.
Här hittar ni bra strömkablar. https://www.referenceaudio.se/produkter/kategori/ljud/kablar/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Köp en lite bättre kabel. Det behöver inte kosta 10k utan det finns hyfsat bra för runt 300-500kr. Är mer mest nördar som vill att det skall se snyggt och osa kvalitet. De bättre kablar har ofta bättre kontakt.

Hela ämnet är lite som varför köper vissa människor egna lyxiga kaffebönor eller lyxiga matknivar eller annat liknande. Jo för att vi människor är sådana som är ute efter kvalitet och man behöver inte alltid analysera allt.

Anser man att det finns en skillnad och sedan berättar dess skillnader då är det som att är du dum i huvudet när det här testet säger något annat. Så håller det på

Skall du köpa dyra kablar: det är helt upp till dig själv att avgöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det som skapar diskussion är ju när folk kommer med felaktiga påståenden.
Vill du köpa en kniv för 10000:- så är du fri att göra det.
Men om du börjar snacka om hur den är magiskt bättre än andra knivar för att [ovetenskapligt mumbo jumbo], då blir det problem.

Permalänk
Medlem

@anon76929: Jag ska ringa mitt elbolag och min hyresvärd och tipsa dem om dessa kablar så kommer världen bli som en utopi och enhörningar som kissar i regnbågens färger kommer få oss alla att nå nirvana i Nangiala varje lördagkväll efter kl 18

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Ingen människa kan höra skillnad på olika kablar. Det har visats i tester många gånger att INGEN hör skillnad på en kabel för 100 000 kr/metern och en klädhängare av metall som högtalarkabel. Leder den ström så leder dem ström. Köp alltid de allra billigaste kablarna som går att hitta på Clas Ohlson. Du kan garanterat inte höra skillnaden.

Spännande! Jag delar inte alls din uppfattning. Det går garanterat att höra skillnader mellan olika kablar. Framförallt om det är klen area kombinerat med lite längre avstånd.

Min uppfattning är dock att det inte kostar många kronor att skaffa högtalarkablar som sköter jobbet perfekt.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Spännande! Jag delar inte alls din uppfattning. Det går garanterat att höra skillnader mellan olika kablar. Framförallt om det är klen area kombinerat med lite längre avstånd.

Mitt hifi-intresse ligger lite i träda för tillfället, men senast hade jag B&W CM9 och en hygglig kombo från Rotel och som du säger dög det inte med en tunn kabel även om den var av god kvalitet. En döv person hade kunnat klara blindtestet den gången för det hade vibrerat mer i bröst och golv med den grövre kabeln på samma volyminställning, så pass stor var skillnaden i dynamik när jag lånade hem en mer rejäl kabel från närmsta hifi-butik.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joakim99:

Spännande! Jag delar inte alls din uppfattning. Det går garanterat att höra skillnader mellan olika kablar. Framförallt om det är klen area kombinerat med lite längre avstånd.

Min uppfattning är dock att det inte kostar många kronor att skaffa högtalarkablar som sköter jobbet perfekt.

Jag är idag emot dyrkabel men visst går det att få verkliga skillnader om man dimensionerar helt fel, det håller jag med om fullständigt och det är inte ens kontroversiellt eftersom det blir både mätbar och hörbar påverkan om man har för klen eller helt "fel" kabel i förhållande till tillämpningen, det är ju ren ellära och hårdrar man det så kan man ju ha en så lång kabel att resistansen blir så stor att ljudet försvinner helt och det är ju inga problem att spela så starkt att kablage brinner (det har jag själv gjort) och de flesta som hållit på med PA innan Speakon blev vanligt har nog nån gång tagit fel kabel och grillat mikrofonkablar.

Redan vid längder som kan förekomma i ljudsystemet i ett hem så kan det bli tämligen hög resistans i kabeln i förhållande till högtalarens impedans och induktansen påverkar också så man bör ju dimensionera kablaget på ett sunt sätt men det går inte att motivera exotiska dyrkablar utan vanlig ellära gäller oavsett vilken typ av kabel det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant det här med personer som spenderar sjuka summor på dyra kablar är det verkligen någonting som örat hör skillnad på?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tråden fick mig direkt att tänka på detta "guldkorn":

http://www.sweclockers.com/nyhet/7510-sweclockers-lanserar-sw...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nätverkskabel för bättre strömmat ljud. Denonlink (Denon AK-DL1)

http://downloads.denon.com/documentmaster/us/ak-dl1lit.pdf
1,5 m lång och kostade $500 ny men eftersom den inte tillverkas längre så går den att köpa beg på Amazon för $7000 det blir dyrt att bygga lanet hemma med den och än värre om den ska användas ända till Spotifys servrar, jag avstår men nån kan ju passa på
https://www.amazon.com/Denon-AKDL1-Dedicated-Discontinued-Man...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det är skillnad på en billig kabel från typ Chlas Ohlsson, och en 300 kronors kabel från en bra HiFi affär. Men när man sedan går högre blir skillnaderna extremt små. Detta gäller såväl högtalarkablar som signalkablar mellan exempelvis CD eller dator till förstärkare.

Nåt som däremot är 100% nonsense är att lägga dyra pengar på digitala kablar, typ HDMI eller USB kablar. Det är tekniskt omöjligt att dom kan låta bättre eller sämre, dom låter antingen 100% bra eller inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Mycket stolligt har jag läst/hört i mina dagar men detta tar ju priset.
Självklart betyder kablarna massor för ljudet.
Men hela resonemanget missar den viktigaste kabeln av dem alla.
Strömkabeln.
Betyder otroligt mycket för ljudets skärpa och brillians. Testa själva i blindtest får ni höra.
Här hittar ni bra strömkablar. https://www.referenceaudio.se/produkter/kategori/ljud/kablar/...

Ska man slå till på en https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/kablar/stro... ?
var ju inte allt för dyr

Permalänk
Medlem

Att man kan höra skillnad på kablar och andra tillbehör har hävdats av många bedragare genom åren. Några finns med på denna sida:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Fler myter om kablar:
http://machinedesign.com/blog/5-myths-about-speaker-wire

http://www.audioholics.com/gadget-reviews/speaker-cable-and-audio-interconnects

En person som är mycket skicklig på att förklara ljudteknik är Ethan Winer, professionell ljudtekniker och musiker sedan 35 år.
http://ethanwiner.com

"Wire scams are very popular because wire is a low-tech device that’s simple to manufacture and the profit margin is extremely high. I could devote this entire article to wire scams, but instead I’ll just summarize that any audio (or video) cable costing more than a few dollars per foot is a rip-off.
Even sillier than expensive speaker wire is replacement AC power cords and most other power “conditioner” products."

Ethan Winer
http://www.skeptic.com/eskeptic/10-01-06/

TV programmet "Musikministeriet" på SVT visade 2009 att inte ens några av sveriges mest kända musiker kunde höra skillnad på en billig gitarrkopia för 1000 kr och en Gibson från 1956 för 500 000 kr. Inte heller kunde proffsen höra skillnad på en riktig koncertflygel och flygelljudet i en iPhone. Eller en billig 500-kronors fiol eller en Stradivarius för 10 miljoner kronor.

Så vem tror att en vanlig människa kan höra skillnad på vilka kablar som används i stereon?

Permalänk
Skrivet av Voltaire63:

Att man kan höra skillnad på kablar och andra tillbehör har hävdats av många bedragare genom åren. Några finns med på denna sida:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Mhm. Men att kablar marknadsförs med suspekta eller rent av bevisat felaktiga påståenden gör ju inte att alla kablar låter likadant.

Skrivet av Voltaire63:

Så vem tror att en vanlig människa kan höra skillnad på vilka kablar som används i stereon?

Jag. Det är inte särskilt svårt att bygga kablage som ger en hörbar skillnad jämfört med alldeles normal koax- eller högtalarkabel. Tillräckligt hög resistans, hög induktans eller försämrad skärmning ger effekter som ligger långt över hörbarhetströskeln.

Riktigt dyrt hifikablage är ofta konstruerad för att inte vara en så bra överföringslänk som möjligt. Det är lättare att sälja dyrkabel när kunden faktiskt kan höra skillnad mot den billigare kabeln, även om den dyrare kabeln är objektivt sämre.

Permalänk
Skrivet av MagnusHH:

Min erfarenhet är att det är skillnad på en billig kabel från typ Chlas Ohlsson, och en 300 kronors kabel från en bra HiFi affär. Men när man sedan går högre blir skillnaderna extremt små. Detta gäller såväl högtalarkablar som signalkablar mellan exempelvis CD eller dator till förstärkare.

Nåt som däremot är 100% nonsense är att lägga dyra pengar på digitala kablar, typ HDMI eller USB kablar. Det är tekniskt omöjligt att dom kan låta bättre eller sämre, dom låter antingen 100% bra eller inte alls.

Clas ohlsson kabel är kemiskt ren 99.99% koppar. On du kan höra skillnad på den och en något dyrare märkeskabel så har du minst sagt hundhörsel. Däremot så kan jag hålla med om att en riktig billig biltemakabel i någon tennblandmin inte är värt att betala för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Mycket stolligt har jag läst/hört i mina dagar men detta tar ju priset.
Självklart betyder kablarna massor för ljudet.
Men hela resonemanget missar den viktigaste kabeln av dem alla.
Strömkabeln.
Betyder otroligt mycket för ljudets skärpa och brillians. Testa själva i blindtest får ni höra.
Här hittar ni bra strömkablar. https://www.referenceaudio.se/produkter/kategori/ljud/kablar/...

Seriöst eller ironiskt?
Tror du verkligen en sista snutt finkabel kabel från väggen gör en sån "otrolig" skillnad, efter strömmen redan passerat miltals med vanliga standardkablar innan det kommer fram till kontakten? Det är bara en kabel som vidarebefordrar elektriskt ström. Den tvättar inte strömmen magiskt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Seriöst eller ironiskt?
Tror du verkligen en sista snutt finkabel kabel från väggen gör en sån "otrolig" skillnad, efter strömmen redan passerat miltals med vanliga standardkablar innan det kommer fram till kontakten? Det är bara en kabel som vidarebefordrar elektriskt ström. Den tvättar inte strömmen magiskt.

Hallå eller!!

Menar du allvar med att du misstror en så seriös site som www.referenceaudio.se ?

Jag tycker att du själv ska göra en test med en eller flera av dessa kablar kopplade innan du uttrycker dig så bestämt.
Gärna en blindtest där någon annan sköter om bytet av kablar så du inte själv vet vilken kabel som används vid varje lyssningstest.

Återkom gärna med ditt resultat här.

Ha en bra helg!

Permalänk
Avstängd

Alltså, vill man garanterat ha med allt för just ljudsignaler räcker det med ett koppar rör som är minst 1,6 mm tjockt gods, minns inte diametern, men ett vanligt vattenlednings rör har jag för mig täcker upp utan problem.

Hur den ultimate HiFi kablaget skulle se ut har ju ändrats genom tiderna, på 80 talet skulle den tex vara rakt motsatt mot hur den skulle se ut på 70 talet, osv, (dvs i det fallet, ökad respektive minskad distans mellan ledarna)... osv...

Det mänskliga örat är i realiteten ganska dåligt på att uppfatta ljudsignaler, men det går att mäta, resten är en subjektiv uppfattning, att man är medveten om vad man har, osv.

Tex vibrationer i kablaget och i princip all förekommande elektronik, med undatag för några typer av äldre elektronrör som sällan används idag så är allt sådant helt okänsligt för vibrationer.

Man kan hoppa hopprep med kablaget utan att det gör ett enda p** skillnad på ljudet man får ur den, men visst ser det ballt ut med koner av särskilt utvalt exotiskt trä med mystiska egenskaper, gummiupphängda grejer, mm

Edit, när det gäller elektronrören i fråga så beror det helt enkelt på att saker innuti dem är vekt upphängda, då det var billiga rör ursprungligen så att avståndet mellan komponenterna innuti det ändras.

Edit, rören har i grunden exakt samma basfunktioner som en m´modern transistor, men de ger mer distorsion, därför kan de upplevas som "mjukare" i ljudet.
Dvs Bas, Emitter, Collector, två, quad, etc om det innehåller flera enheter.
Heater och liknande är helt irrelevant vad gäller renhet på insignal, men bör hålla konstant spänning.
Det är bara en värmeslinga.
Elektronrör följer exakt samma fysiska lagar som allt annat för elektricitet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Man kan hoppa hopprep med kablaget utan att det gör ett enda p** skillnad på ljudet man får ur den, men visst ser det ballt ut med koner av särskilt utvalt exotiskt trä med mystiska egenskaper, gummiupphängda grejer, mm

Du lyckades plocka ut nästan det enda som faktiskt kan märkas, fundera på principen för en generator, det är en ledare som rör sig i ett magnetfält och att ta en kabel på 10 m och börja snurra runt den i en 2m båge kan räcka för att det ska gå att höra att det händer nått, det brukar även gå att mäta att det uppstår spänningsskillnader i kabeln så det är inget magiskt utan bara fysik, man har helt enkelt byggt en väldigt dålig generator men likväl är det en generator, "hopprepet" skapar alltså egen ström så länge det rör sig om det finns magnetfält i omgivningen och det gör det oftast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

EDIT: man kan hävda att långa kablar börjar agera antenner och därför ska ha sköldade, till detta säger jag: lycka till att höra det!

Om det rör sig om en signalkabel mellan skivspelare och förförstärkare är det svårt att inte höra störningarna om du är för nära annan apparatur. Sedan är risken för störningar lägre ju mindre man behöver förstärka signalen som går genom kabeln ifråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du lyckades plocka ut nästan det enda som faktiskt kan märkas, fundera på principen för en generator, det är en ledare som rör sig i ett magnetfält och att ta en kabel på 10 m och börja snurra runt den i en 2m båge kan räcka för att det ska gå att höra att det händer nått, det brukar även gå att mäta att det uppstår spänningsskillnader i kabeln så det är inget magiskt utan bara fysik, man har helt enkelt byggt en väldigt dålig generator men likväl är det en generator, "hopprepet" skapar alltså egen ström så länge det rör sig om det finns magnetfält i omgivningen och det gör det oftast.

Fast om plus- resp minusledaren sitter ihop, som de oftast gör, borde det ju alstras lika mycket spännig åt båda hållen, så att de tar ut varandra?
Fast en skärmad kabel beter sig kanske annorlunda iofs.

Om man själv snurrar den "som ett hopprep" borde ju dock både spänningen och frekvensen bli så låg att det borde vara svårt att HÖRA någon påverkan?

Permalänk
Avstängd

Jo, har man två lösa kablar och gnider mot varandra så får man ju märkbart utslag...
litet kan det kanske märkas, men på samtliga Ljudkablar jag har hemma så sitter de hårt fixerade.
Jag får i allafall inget märkbart utslag.

Edit, jo, vevade man tex upp den skitsnabbt på en rulle eller annat borde man teoretiskt sett få märkbart utslag om de tär en låg kabel.
(eller om man gör "ormen" hastigt med två kablar mot varandra)

Fast även en svag ljudsignal till högtalarna är många gånger starkare än det.
Misshandlade man kablarna ordentligt kanske man kan höra en svag knäppning på sin höjd.

Edit, säg att man i teorin hade öron som hade kunnat uppfatta alla ljud så måste signalen ändå vara såpass stark att den kan dels påverka magneten i högtalaren märkbart utan att dö ut, dels kunna påverka membranet i högtalaren (dvs att magneten också orkar påverka detta), även om det är fjäderlätt (vilket det inte är i realiteten).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Fast om plus- resp minusledaren sitter ihop, som de oftast gör, borde det ju alstras lika mycket spännig åt båda hållen, så att de tar ut varandra?
Fast en skärmad kabel beter sig kanske annorlunda iofs.

Om man själv snurrar den "som ett hopprep" borde ju dock både spänningen och frekvensen bli så låg att det borde vara svårt att HÖRA någon påverkan?

Balanserad signalöverföring minskar många problem som uppstår med störningar från kablaget eftersom det baseras på skillnaderna mellan polerna och inte skillnaden mot jord men det är ju inte alltid man använder balanserad överföring.

Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, har man två lösa kablar och gnider mot varandra så får man ju märkbart utslag...
litet kan det kanske märkas, men på samtliga Ljudkablar jag har hemma så sitter de hårt fixerade.
Jag får i allafall inget märkbart utslag.

Edit, jo, vevade man tex upp den skitsnabbt på en rulle eller annat borde man teoretiskt sett få märkbart utslag om de tär en låg kabel.
(eller om man gör "ormen" hastigt med två kablar mot varandra)

Fast även en svag ljudsignal till högtalarna är många gånger starkare än det.
Misshandlade man kablarna ordentligt kanske man kan höra en svag knäppning på sin höjd.

Edit, säg att man i teorin hade öron som hade kunnat uppfatta alla ljud så måste signalen ändå vara såpass stark att den kan dels påverka magneten i högtalaren märkbart utan att dö ut, dels kunna påverka membranet i högtalaren (dvs att magneten också orkar påverka detta), även om det är fjäderlätt (vilket det inte är i realiteten).

Det finns ju signalkablar och då har man förstärkare efter kablarna och då förstärks även störningar som tagit sig in i eller uppstått i kabeln, det är väl ingen som normalt sett hoppar hopprep med signalkablar men det finns nog flera som lekt och provat och Tommy Jenving brukade ibland kasta kabel på golvet för att visa vad som händer.
Jag är som sagt inte längre dyrkabelanvändare men den vanliga elläran påverkar och det är ju inte omöjligt att få signalpåverkan i kablage men exotiska material och liknade gör ingen skillnad.
Kabellyftare är en designsak som inte gör nån märkbar skillnad men att ha en "rörlig kabel" är nått som faktiskt påverkar och vars påverkan är möjligt att mäta.
Jag tycker man ska vara mycket skeptisk till allt som inte går att verifiera via mätningar och inte går att härleda till nån erkänd fysisk princip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo, signalkabeln kan man nog få utslag på om man rör runt den.
Jag får i allafall ganska tydliga utslag när jag kopplar in elmätinstrument på strömlöst kablage.

Fast vad gäller noterbara störningar är den nog mest känslig på input tror jag, något mindre på externa störningar. (i allafall när jag testat med ofiltrerade (förstärkar) uppkopplingar på labb bord (En teknisk förstärkare av det slaget är betydligt mer känslig än en för HiFi ljud, men för HiFi ljud vill man ofta ha saker som optimerar upplevelsen av ljudet.)

Edit, jo, jag är ärligt talat också en förstarangens designhomo ibland, men det är ju ett avvägande vad man tycker är rimligt eller vad man specifikt vill ha menar jag.

Det blir ingen hörbar skillnad om man tex går och stampar nära signalkabeln heller, den måste röra sig ganska mycket om det skall synas märkbart, än mer om det skall höras... Ligger den rakt och inte korsar sig själv eller andra kablar eller annat som kan orsaka induktion så är det väldigt svårt att få till egentliga störningar på den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Hallå eller!!

Menar du allvar med att du misstror en så seriös site som www.referenceaudio.se ?

Jag tycker att du själv ska göra en test med en eller flera av dessa kablar kopplade innan du uttrycker dig så bestämt.
Gärna en blindtest där någon annan sköter om bytet av kablar så du inte själv vet vilken kabel som används vid varje lyssningstest.

Återkom gärna med ditt resultat här.

Ha en bra helg!

Ubbe

Vet fortfarande inte om du är seriös eller inte
Reference audio säljer väl vad det finns efterfrågan på... Inget större fel i det antar jag. Jag misstror dem väl inte direkt, men jag litar inte på dem heller... Och jag misstror DEFINITIVT nyttan (för någon) av en strömkabel för över 50000 spänn!

Jag skulle väl inte ha något emot att prova ett blindtest när någon neutral part byter mellan en vanlig (välfungerande) strömkabel och tex denna:
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/kablar/stro...
Om jag konsekvent klarar lista ut vilken kabel som används över ett statistiskt meningsfullt antal försök, så ska jag köpa kabeln

Har du själv verkligen genomfört ett blindtest (som inte är genomförd av någon reference audio anställd) på enbart strömkabel och så tydligt hört skillnad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Silverkablar tenderar låta olika än koppar. Hittills har jag inte hört någon a-b där de vart absolut identiska. Behöver förvisso kanske inte va silvret utan något med lödningen till kontakterna eller whatever men överlag så tenderar de ha liknande signaturer när de jämförs iaf.

Sen att det sällan är värt lägga tusentals extra men det är drygt köpa "prisvärda kablar" som låter skit. Senaste exemplet är ett par D7100 kablar för mina focal Elears. Största beviset någonsin för att kablar gör skillnad och det är kablar som följer med en ej gratis hörlur

Så Denon D7100 orginalkabeln var inte bra med Focal Elear?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Så Denon D7100 orginalkabeln var inte bra med Focal Elear?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä för min del hade den ingen bra ljudsignatur för den. Körde mestadels med min motorola X 2014 men imponera inte på rörförstärkarn heller vs standardkabeln.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Ljudtekniska Sällskapet

Om man inte vill betala 252 000 kr för ett par kablar, vilka garanterat inte lyfter ljudet https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/kablar/hogt..., rekommenderar jag ett medlemskap i Ljudtekniska Sällskapet - LTS. Där fokuserar experterna på musiken, tekniken är endast en väg till ljudupplevelsen.
Mycket riktigt menar Ljudtekniska Sällskapets experter att om man uppfyller grundläggande elektriska och mekaniska krav på ljudanläggningens kablage, ligger skillnaderna långt under det hörbara. Skillnaden mellan olika högtalarmodeller är mångdubbelt större än ev. kablageeffekter, att flytta högtalarna en halvmeter hit eller dit eller ändra lite på möbleringen kan också påverka ljudkvalitén enormt.

Läs gärna dessa intressanta artiklar (de har även publicerat en hyperintressant artikel för 10-15 år sedan om hur man själv kan bygga en högkvalitativ lågnivåkabel för en billig peng, kabeln heter RG 62 om jag minns rätt, men jag hittar inte den artikeln just nu):

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/diy_ekk_v6.pdf
http://www.lts.a.se/lts/artiklar
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel

Själv använder jag sedan många år 4-delad EKK 4x2,5 mm (enligt översta artikeln) som högtalarkabel och funderar inte längre på saken. Kontrollerar någon gång emellanåt att anslutningarna är tajt åtdragna utan glapp, vilket annars kan påverka ljudet negativt.

Slutligen kan jag rekommendera LTS artiklar om blindtester, det enda säkra sättet att eliminera gissningar och önsketänkande.
Det vore intressant med en blindtest där 252-tusenkronorskablarna jämförs mot enklaste formen av EKK eller den litz-variant som LTS beskriver i en av artiklarna ovan.

Permalänk
Medlem

@Kjell-Anders: LTS må ha en sund syn på HiFi (d.v.s. musiken går före utrustningen, vilket många glömmer bort) men det ska vara så 'no non-sense' att det blir opraktiskt istället, vilket jag tycker EKK-kabeln är ett exempel på. Den låter bra/inget, men är så jäkla styv att det inte går att arbeta med den ordentligt. Så betalar hellre lite mer för en som är trevlig att se på och arbeta med. Det hjälper inte LTS heller att det är en del vokala typer som är rätt otrevliga, t.ex. Öhman.