Era åsikter om Hifi kablar

Permalänk

Era åsikter om Hifi kablar

Hej

Jag skulle vilja höra era åsikter om Hifi kablar så som RCA, AC, Högtalare, USB, OFC koppar, OCC koppar och OCC silver?

Hur stor skillnad blir det på ljudet mellan silver och koppar?

Hur stor skillnad blir det på ljudet genom att byta ut någon av de ovanstående kablarna till något bättre?

Permalänk
Medlem

Köp inte kabel tunn som en sytråd och tänk inte mer på det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Se också till att alla kopplingar är bra och att inget glappar eller sitter löst.

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte riktigt frågan? Vad skulle vi ha åsikter om? Det finns tydliga fysikaliska egenskaper som begränsar strömmen i kabeln beroende på dess längd och area (pga resistansen). Följ dem och du är golden. Menar du signalkablar så betalar vissa sjuka pengar för allt vad guldpläterade heter osv, detta är givetvis subjektivt (inte ljudet, utan huruvida andra egenskaper är värda dessa pengar) om du anser att kvalitativa kontaktdon och/eller svår-oxiderade metaller är värda priset.

EDIT: man kan hävda att långa kablar börjar agera antenner och därför ska ha sköldade, till detta säger jag: lycka till att höra det!

Permalänk
Medlem

Högtalarkablar ska ha tillräcklig area och inte vara onödigt långa, signalkablar ska ha rätt motstånd och.Inte för hög kapacitans tror jag. Var ett tag sen jag gjorde kablar men allt finns på Elfa för rimliga pengar. Bra kontaktdon och gärna lödas ordentligt.

Sen tror jag inte på silverbräserade toppvirvelkablar det överlåter jag till nån annan. Jag kör fysik och det har funkat bra hittils

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Hi-Fi kablar är mycket bra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Uppdaterade frågorna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Uppdaterade frågorna lite.

Du får nog utveckla frågan lite om du ska lista en hög med ord.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

I början av mitt intresse tyckte jag kablar var intressanta men nu för tiden är Supra det längsta jag sträcker mig.

Det sagt, iom ett nyfunnet intresse i hörselsnäckor ( jupp sådana där gamla walkmanpluppar ) har jag funnit att kablar gör skillnad. I detta begränsade område iaf. Kan iof vara pga de flesta pluppar har sytrådstunna skräpkablar så även en blygsam modifiering kan innebära förbättringar. Märk väl att esoterisk platinumkabel ej är nödvändig.

Mvh

Permalänk
Medlem

Köp inte dyra kablar. Ormolja som har skapats för män i 50-års åldern.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, inga cyber xtream kablar för flera tusen kr per meter.

Se till att att arean är anpassad för vilken typ av högtalare du ska ansluta och hur lång kabeln kommer vara. Se också till att högtalarkablarna är enkardeliga.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Som sagts tidigare, inga cyber xtream kablar för flera tusen kr per meter.

Se till att att arean är anpassad för vilken typ av högtalare du ska ansluta och hur lång kabeln kommer vara. Se också till att högtalarkablarna är enkardeliga.

Enkardelig, vad är det för trams? Inte en chans att det skulle ge en hörbar förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hur stor skillnad blir det på ljudet mellan silver och koppar?

Ingen hörbar, förutsatt att du inte vet vilken kabel som används för tillfället.

Skrivet av Sir Gaben:

Hur stor skillnad blir det på ljudet genom att byta ut någon av de ovanstående kablarna till något bättre?

Ingen hörbar, förutsatt att du inte vet vilken kabel som används för tillfället.

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det enda som man ska ha i åtanke är om avstånden är stora (>10 meter) så kan det uppstå besvär med vissa kabeltyper. Vid större avstånd bör du t.ex. använda balanserade kablar (XLR) istället för obalanserade (RCA) samt att både USB och HDMI bör har repeaters i sig (har jag för mig, rätta mig om jag har fel).
Det som skiljer de allra billigaste kablarna från de lite dyrare är oftast kontakterna tycker jag, vilket egentligen är anledningen till att jag köpt en del lite dyrare kablar (tror dock att min dyraste kostade 900 kronor, och det var en balanserad kabel vilket i princip alltid är dyrt) samt att de brukar vara lite snyggare vilket alltid är trevligt om man inte lyckas gömma undan allt på ett bra sätt.
Skulle dock inte rekommendera att köpa den billigaste kabeln som rekommenderas på flera svenska hifi-communities, d.v.s. EKK-kabel. Tycker den är så styv att det är svårt att arbeta med den.

Permalänk
Inaktiv

Tycker en intressantare fråga skulle vara:
Vilka plaster är bra för flexibiliteten? Eller vad det nu kan finnas för andra varianter..

Själv lite störd på vad man ska köpa för att inte göra dem mycket styvare än ledarna de gömmer.

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är kontakten viktigare än själva kabeln. En glappande eller oxiderad kontakt kan definitivt påverka ljudet negativt. När det gäller kabeln så räcker det om den är tillräckligt tjock för ändamålet och det är även trevligt om den är någorlunda smidig (alltså inte typ EKK-kabel).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Enkardelig, vad är det för trams? Inte en chans att det skulle ge en hörbar förbättring.

Onej det har jag aldrig sagt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

@Mr_Lazy: Så vad skulle fördelen då vara? svårböjd, svårkontakterad och extremt fult ? Chans för glapp är extremt mycket högre samt dålig kontaktering vilket skulle medföra högre resistans.

Permalänk
Medlem

Var på en HiFi mässa för ett antal år sedan och blev predikad att det måste sitta en låda på kabeln!!
Dock ingen riktigt information om vad den innehåll eller vad den gjorde, men det måste vara en låda på kabeln, för annars var det skit!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Var på en HiFi mässa för ett antal år sedan och blev predikad att det måste sitta en låda på kabeln!!
Dock ingen riktigt information om vad den innehåll eller vad den gjorde, men det måste vara en låda på kabeln, för annars var det skit!!

Lådan måste givetvis också vara gjord i silver, eller helst platinum. Den ska dessutom vara sköldad, halvt radioaktiv och höjas 2.7cm från marken för att minska "interference".

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Hi-Fi kablar är mycket bra.

Jag hade dock aldrig köpt en kabel som marknadsförts som "hi-fi" kabel. Chansen är att man får motsatsen, dålig kvalitet och överpris.

Men så länge man håller sig ifrån "lakritskablar" så är det lungt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Nej, det var faktiskt inte så noga, han brann dock verkligen för sin lilla låda på kabeln.

Permalänk
Medlem

Vet inte om man får länka till personliga trådar på andra forum, men vill ni ha diger läsning i skumma audioprodukter så rekommenderar jag tråden 'Mästarmöte har en vinnare!' på Euphonia. Pluggar med kristaller som man ska sätta in i oanvända kontakter på förstärkaren (http://www.epluggs.de/), koner att sätta på väggarna o s v. Man kan ta sig för pannan för mindre!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Vet inte om man får länka till personliga trådar på andra forum, men vill ni ha diger läsning i skumma audioprodukter så rekommenderar jag tråden 'Mästarmöte har en vinnare!' på Euphonia. Pluggar med kristaller som man ska sätta in i oanvända kontakter på förstärkaren (http://www.epluggs.de/), koner att sätta på väggarna o s v. Man kan ta sig för pannan för mindre!

Gick in och skumläste lite.. omg.

Permalänk
Medlem

Har märkt en rätt stor skillnad på kablar, framförallt mellan kablar som är med eller utan mikrofoner på av någon anledning. Vissa kablar ger mer motstånd etc, men om man inte snålar utan köper hyfsat bra kvalitet så anser jag nog att kablar är det sista jag lägger en tanke eller mycket pengar på när det kommer till utrustningen. Kabel för ett par hundralappar snarare än en för femtio spänn på någon outlet om vi säger så så borde du inte ha några större problem.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Var på en HiFi mässa för ett antal år sedan och blev predikad att det måste sitta en låda på kabeln!!
Dock ingen riktigt information om vad den innehåll eller vad den gjorde, men det måste vara en låda på kabeln, för annars var det skit!!

Vi måste bara ha varit på samma mässa.... Fick också höra tjatet om lådan

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Avstängd

Lägger man tillräckligt mycket pengar på en kabel så kan man nog övertyga sig själv att man hör skillnad, men övertyga nån annan blir nog svårt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

@loefet: Frågade du om han hade blandat ihop det med låda på magen?

Permalänk
Medlem

Rådet från mig som är totalt tondöv och hör inte skillnad på en mus och en uggla:

Sålänge du inte är DJ. Musiker eller en otroligt pedant så spelar det ingen roll om du kör guld, silver eller kopparplätering. Låt kablarna vara iallafall några milimeter tjocka och ha kontakter som passar. Troligen så kommer inte ens din förstärkare kunna ge de ljudet.

Angående dehär med att plätera kablar har jag inte riktigt förstått mig på. Det leder inte bättre ström för de eftersom kablen ändå är koppar.

Guldplätering är dessutom mjukare och slits fort, däremot oxiderar det inte lätt så det är positivt i en fuktig miljö, tillexempel arenor och utomhusscener.

Silver leder bäst men oxiederar lättast.

Koppar är standard då det leder bra och oxiderar sällan om det står torrt och fint.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Silverkablar tenderar låta olika än koppar. Hittills har jag inte hört någon a-b där de vart absolut identiska. Behöver förvisso kanske inte va silvret utan något med lödningen till kontakterna eller whatever men överlag så tenderar de ha liknande signaturer när de jämförs iaf.

Sen att det sällan är värt lägga tusentals extra men det är drygt köpa "prisvärda kablar" som låter skit. Senaste exemplet är ett par D7100 kablar för mina focal Elears. Största beviset någonsin för att kablar gör skillnad och det är kablar som följer med en ej gratis hörlur

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x