Microsoft: "Windows 7 är inte längre säkert"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Inte direkt något nytt under solen. Dock finns det ju alltid en skara som kommer hävda att sådant här är "lögner för att passa in med Microsofts agenda", så det lär inte ändra något i praktiken. Finns ju fortfarande folk som sitter på XP och tycker att det funkar fint.

Själv sitter jag och hoppas att det uppdagas en stor säkerhetsbrist i systemet som inte går att patcha, typ det som hände med 9.x, för då måste ju folk in i nutiden liksom. Fast det är klart. så som det har varit hittils så kommer väl folk hävda att det också är "lögner" och ändå hänga kvar på Windows 7.

Jag vet många som kör windows 7, windows 95, windows 3.11. Just nu sitter jag och jobbar med en burk som kör windows server 2003 som bara är enstaka år nyare än windows xp.

Angående säkerhet, så absolut ingen åtkomst till administrativa nätet, helt fysisk åtskilt, internet är bara att glömma o.s.v. Vakter som kräver leg och förbeställd tid för att komma in i datorrummet etc.

Det folk borde tänka på med operativsystem är att det finns så väldigt mycket mer användningsområde till dem än ha dem som webbläsare utåt och kolla på skumma sidor som facebook.

Permalänk
Skrivet av jawik:

Orelaterat av virusskydd så kan ett operativ vara mer eller mindre säkert i sin grunduppbyggnad/kärnan. Dvs saker som inte går att patcha bort via uppdateringar. Som ett grovt exempel kan man jämföra säkerheten i Windows 7 32 bit mot 64 bit.

Absolut, men nu är det troligen inte OS-kärnan saken gäller, eftersom rubriken lyder "Windows 7 inte längre säkert"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Förstår inte problemet?

Är väl fullt förståeligt att windows 10 är säkrare än 7

Ptja, kommer alltid finnas en skara som är framme och gnäller så fort det gäller något Microsoft gör, mest av ren princip.

Ser inte heller något konstigt i att den senaste versionen skulle vara säkrare, nu vet jag inte hur kärnan ser ut i Windows men jag kan tänka mig att det finns en del skillnader där. Dessutom är det ju självklart att man hittar mer i en produkt som aktivt utvecklas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HenKenny:

Windows 7 är ca 8 år gammalt, du kan inte räkna med att en produkt håller för evigt.

Datumet den 14:e Januari 2020 har dock varit spikat som sista datumet Windows 7 skall få säkerhetsuppdateringar sedan operativsystemet släpptes. Det Microsoft säger nu är något i stil med att dessa uppdateringar fortfarande kommer att komma, men att operativsystemet i sig är föråldrat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Windows 7 är ca 8 år gammalt, du kan inte räkna med att en produkt håller för evigt.

Ingen som räknar med att det ska hålla för evigt heller, bara till utlovat datum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra försök att manipulera folk där MS. Enligt mig rent skitsnack för att få över de sista Windows 7 användarna till Windows 10

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Vilken kass analogi, det finns inget alternativ till att andas.

jo att sluta och dö

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Man kanske skall vara lite försiktig med att lita på vad Microsoft säger:

https://www.youtube.com/watch?v=PqiimrFwtBs

Så Windows 10 löser problemen med Windows 7? Kanske.

Personligen litar jag mer på gammal väl avlusad kod än ny nerlusad med fräscha buggar. Kanske är nu man kan satsa på Windows 7 (försiktigt ...).

Kommer ihåg när Dave Cutler lockades över till Microsoft efter att ha lett VMS. Nu skulle det minsann bli järnkoll på Windows NT. Det var 1988. Har dom inte lyckats få det buggfritt ännu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Absolut, men nu är det troligen inte OS-kärnan saken gäller, eftersom rubriken lyder "Windows 7 inte längre säkert"

Inte kärnan som sådan kanske, men det är fortfarande säkerheten i själva OS'et orelaterat från eventuellt virusskydd det gäller. Det är ett gammalt OS byggt på gamla funktioner som inte lägre är i par med den nuvarande säkerhetsstandarden.

Därför rekommenderas företag att byta för att undvika extra kostnader. Något som de bör börja planera inför snart iaf med tanke på att en uppgradering av ett OS i företagsmiljö kan vara lite omständligt och att vänta till sista stund brukar resultera i halvdana paniklösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Datumet den 14:e Januari 2020 har dock varit spikat som sista datumet Windows 7 skall få säkerhetsuppdateringar sedan operativsystemet släpptes. Det Microsoft säger nu är något i stil med att dessa uppdateringar fortfarande kommer att komma, men att operativsystemet i sig är föråldrat.

Skrivet av Marsupilami:

Ingen som räknar med att det ska hålla för evigt heller, bara till utlovat datum.

Ja, de kan lappa och laga, men det är inte alltid det går att fixa problem som är grunden i själva operativet. De ska ha en eloge för att de törs säga att deras eget system inte är säkert, istället för att lägga locket på och inte kommentera det. Det som är synd är att konsumenterna inte prioriterar säkerhet, det är bara något som förväntas finnas med.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Lite statistik för 2015. Eftersom Win 10 släpptes då är det färre rapporterade. Men Win 8 och 8.1 har lika många eller fler rapporterade säkerhetshål än Win 7.
https://techtalk.gfi.com/2015s-mvps-the-most-vulnerable-playe...

Det gyllene ordet är RAPPORTERAT.

Tåls att nämnas att Windows även har haft tid att täppa igen de i Windows 7 alt. upptäcka dem.

Skrivet av Marsupilami:

Ingen som räknar med att det ska hålla för evigt heller, bara till utlovat datum.

Vilket de även inte försöker svära sig fria åt utan de hänvisar bara att kärnan i operativsystemet är så utdaterat att de inte kan garantera full säkerhet. De kommer fortfarande att försöka så gott de kan... Det är faktiskt en ganska stor skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Bra försök att manipulera folk där MS. Enligt mig rent skitsnack för att få över de sista Windows 7 användarna till Windows 10

Åh, du som har full insikt i virusattacker och liknande, i jämförelse med säkerhetsuppdateringar i Windows 7, kan du inte förmedla oss oupplysta om vad som är "skitsnack"? Snälla, jag har tid över.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Bra försök att manipulera folk där MS. Enligt mig rent skitsnack för att få över de sista Windows 7 användarna till Windows 10

Eller så är det helt enkelt så att de är seriösa?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om det nu inte är säkert "längre" så har det väl aldrig varit säkert, för dom har väl inte försämrat det?

Jag ser inget konstigt med det. Microsoft har lagt fullt krut på Windows 10, vilket i det långa loppet medför att Windows 7 halkar efter säkerhetsmässigt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Har ingenting med pengar att göra, åtminstone inte på det sättet. Varför annars skulle Microsoft erbjudit gratis uppgradering till W10 under så lång tid, och dessutom förlängt erbjudandet? Nej, information är den nya valutan, någonting Microsoft förser sig rikligt med mha Windows 10. Du har rätt i att det fortfarande är kapitalsmens verk, men det är en mer komplicerad, lurigare och ruttnare kapitalism.

Det här.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Kul knee-jerk reaktioner här inne.

Win7 kommer ha fortsatt stöd och säkerhetsuppdateringar i några år till, precis som utlovat enligt deras EOL timeline. Däremot så saknar Windows 7 ett gäng funktioner som Win10 har som standard, exempelvis DeviceGuard, Trusted Boot osv. Dessa funktioner behövs nuförtiden eftersom det upptäcks nya attackvektorer varje dag. De hade säkert i teorin kunna implementera dessa i Win7 också, men jag förstår absolut att de inte vill lägga mer resurser än nödvändigt på ett åtta år gammalt OS som de inte vill sälja längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Om det nu inte är säkert "längre" så har det väl aldrig varit säkert, för dom har väl inte försämrat det?

Jämför det lite löst med att du köper en ny bil som har blivit testad till 5 stjärnor i krockskydd. Dvs bästa säkerhetsbetyg och den säkraste bilen att köpa.

Sedan kör du runt i den i 10 år. Efter 10 år så har en annan bil 5 stjärnor i krocktestet och den bilen är byggd på ett nytt sätt med nya funktioner som din gamla bil inte har och är således säkrare. Jämfört med den nya bilen kanske din gamla bil bara skulle nå upp i 4 stjärnor om det gjordes ett nytt test med de nya måtten.

Har säkerheten i din gamla bil blivit sämre än den var när du köpte den?

Nej det har den naturligtvis inte. Det är bara så att nya funktioner har tillkommit på den nya bilen som din saknar vilket gör den nya till ett säkrare val. Din gamla bil kanske inte ens fyller vissa nya krav längre.

Sedan kan du naturligtvis komplettera med extra skydd som dubbla bilbälten och hjälm (aka virusskydd) men bilen i sitt grundutförande har ändå helt plötsligt blivit "mindre" säker i jämförelse med den nya bilen.

Permalänk

Debian och Ubuntu ligger 2:a och 3:a på listan för mest osäkra mjukvara 2016, så Linux är inte så säkert som alla tror.
Nummer ett är Android. Windows 10 är på 14:e plats och Windows 7 på plats 20

http://www.fudzilla.com/news/42517-android-most-insecure-os-o...

https://community.spiceworks.com/topic/1954025-2016-s-most-vu...

http://techviral.com/android-was-2016s-most-vulnerable-os/

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk

Haha, bra försök MS.
Jag lever hellre farligt än att utsätta mig för W10.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av LAO:

Windows har aldrig varit säker...Nu ska de tvinga på en windows 10...Kör på windows 7 tills jag uppgraderar datorn då blir det Linux....

Väl ingen som tvingar dig att köra Windows 10..Är en uppmaning till företag alltså inget tvång..

Varför ska Microsoft bli tvingad att underhålla ett 7 år gammalt system som dessutom inte stöder ny hårdvara fullt ut..

Var dessutom gratis att uppgradera till Windows 10..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

De uppdateringar som numera släpps till Windows 7 är endast de som är direkt kritiska och operativsystemet lever idag inte upp till standarden för modern teknik.

I paid for this software. https://www.youtube.com/watch?v=RRI6iSrS1kc

Som privatanvändare är problemet med nya OS att en mängd mer nischad software måste uppdateras. En del kommer från mindre företag och resultatet är att de inte uppdateras felfritt till nya operativsystem. Det blir bugger, krascher etc. Eller bara oväntade effekter mellan program. I vissa fall är de ensamma i sin nisch, och det tar år innan de är ikapp OS-förändringen. Eller så tar tillverkarna betalt "köp nya utgåvan." Pengarna springer iväg snabbt. Då det är tre år kvar så ska Microsoft förstås se till att användarna inte drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Alltid kommer det kommentarer som kritiserar kapitalismen för enstaka individers/korporationers girighet. Kapitalism =/= girighet. Det går att agera enligt kapitalismens regler och samtidigt bibehålla god moral och etik. Det är girighet som är problemet, inte kapitalism, precis som att det är inget fel med att agera egoistiskt, men gör man det på bekostnad av andras hälsa/välmående/frihet så agerar man moraliskt fel. Det är tack vare kapitalism som antalet fattiga människor i världen sjunkit, hälsostandarden ökat och teknologin går framåt.

Era sossar.

Vill ni debattera detta så vänligen hänvisar jag er till någon annan då jag inte argumenterar på internet längre.

Du argumenterade ju nyss?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@m4gnify:

w7 kanske inte har hängt med i utvecklingen ?

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Väl ingen som tvingar dig att köra Windows 10..Är en uppmaning till företag alltså inget tvång..

Varför ska Microsoft bli tvingad att underhålla ett 7 år gammalt system som dessutom inte stöder ny hårdvara fullt ut..

Var dessutom gratis att uppgradera till Windows 10..

Om de sålt ett avtal om underhåll av systemet en viss tid så är det en avtalsmässig skyldighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Om de sålt ett avtal om underhåll av systemet en viss tid så är det en avtalsmässig skyldighet.

ABSOLUT!

Om säkerhetsbrister hittas i XP Embedded så måste microsoft enligt avtal fixa detta fram till 2021 för de som köpt 20års planen som såldes (microsoft säljer vad jag vet inga sådana efter XP)

Men ett kontrakt är ett kontrakt, och om man har embedded så är de enligt lag tvungen att fullfölja kontraktet, både i USA och i EU åtminstone.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4tten:

Det är klart att Microsoft kommer att säga och göra allt vad de kan för att få folk att lägga ut pengar och uppgradera till deras senaste produkt... Det kallas kapitalism

Microsoft får inte mer än kaffepengar på slutanvändare. Företagen däremot, som betalar saftiga licenspengar för Server, SQL och användarlicenser för Windows och Office... Där snackar vi summor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Man blir så trött på det här, 10:an är i grunden riktigt bra operativsystem, några mindre justeringar på installationen som annars är snabb smidig skulle lugna datorintresserad allmänhet och ge företag initiativ att uppgradera:

- Gör installationen betydligt mer skalbar, skicka gärna med alla möjliga program i distrot med kortfattad förklaring vad dom är till för men låt kunden själv välja vilka bas funktioner och program man vill få installerad inklusive webbläsare och antivirus, man ska inte behöva ta bort en massa i efterhand (om det ens går överhuvudtaget)

- All data insamling avstängd från start och sedan engångs rekommendation när mjukvaran används första gången där kunden själv väljer om, vad och hur metadata skickas till Microsoft.

- Kritiska uppdateringar informeras (om det tjatas är det ok) men kunden bestämmer själv när och hur dessa laddas ner och installeras, övriga uppdateringar som drivrutiner kan hämtas hem om kunden så vill.

För noviser kan dom ha enklare "all inclusive" installeringar men låt oss andra helst slippa sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vet många som kör windows 7, windows 95, windows 3.11. Just nu sitter jag och jobbar med en burk som kör windows server 2003 som bara är enstaka år nyare än windows xp.

Angående säkerhet, så absolut ingen åtkomst till administrativa nätet, helt fysisk åtskilt, internet är bara att glömma o.s.v. Vakter som kräver leg och förbeställd tid för att komma in i datorrummet etc.

Det folk borde tänka på med operativsystem är att det finns så väldigt mycket mer användningsområde till dem än ha dem som webbläsare utåt och kolla på skumma sidor som facebook.

Man får väl anta att Microsoft syftar på att åtkomst till internet finns. Med de förutsättningar du beskriver så är det ingen större skillnad på säkerhet oavsett vad för operativ man kör. Särskillt inte om alla användare av datorn ifråga är identifierade och allt de gör loggas med tidsstämpel och så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@SolidReactor: Inte det jag refererade till men kul att du tog upp DUKES sitat ^^

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem

Microsoft är för härliga! Den går vi inte på

Visa signatur

r_wateralpha 0.3