Windows 10 Redstone, 2 Augusti ??

Permalänk
Avstängd

De här med tillägg i Edge är välkommet. Om de nu hade funkat...

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Jaha, jag har ju haft den i någon vecka redan, för det var då den släpptes till "fast ring". Fungerar bra i alla fall, inte haft några som helst problem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

De här med tillägg i Edge är välkommet. Om de nu hade funkat...

Precis, det fungerade i insider preview:n som jag hade på surfplattan i några veckor. Synd att det inte fungerar just nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortelsson:

Var hittar du bash? Söker på bash men hittar bara de versionerna som följt med när jag tankat git :/

Efter lite googlande så hittade jag detta på Reddit
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/4vu5uf/how_to_...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte hittar vart man kan hantera sparade nätverk efter denna uppdatering? För jag kan inte hitta någonstans att ta bort ett visst Wi-Fi nätverk

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Settings -> Personalization -> Colors -> "Choose your app mode"

Gäller den i hela systemet? Verkar inte fungera i utforskaren bl.a.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Precis, det fungerade i insider preview:n som jag hade på surfplattan i några veckor. Synd att det inte fungerar just nu

Fungerar inte för mig heller :'[ hade hoppats på att slippa firefox/chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Fungerar inte för mig heller :'[ hade hoppats på att slippa firefox/chrome

Mjo, jag med, iallafall på surfplattan där Edge fungerar mycket bättre än Firefox/Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kommer inte hända, det har med licenser och funktionalitet i Enterprise att göra, de flyttar mycket av kontrollen som fanns i Pro till Enterprise , försvinner mer och mer det har jag sett sedan en tid tillbaka.

Bara för folk flydde till pro versionen eller?

Pro är ju egentligen för företag, så är lite förivrad av MS utspel (företag bör och ska ju kunna ändra os:et). Så ska alla köra Enterprise istället? låter ju riktigt smart av MS.

Skrivet av Paddanx:

Efter att ha själv kört insider programmet, själv ha använt Win 10 sedan 2014 kan jag bara säga... Bull-Shit, rakt ut.

Insider programmet borde vara beta versionen, ja. Men så mycket dumma fel, tekniska problem och rent helvete samtliga "nya" versioner av Windows 10 har gett första tiden, till slutanvändare, så gör jag detta av erfarenhet. MS representanter har tom sagt till mig att detta görs för företagen ska få en ännu mer testad version (som de får flera månader efter konsumenterna).

Att behöva bråka i flera timmar med Windows 10 för att den envisades med att installera drivrutiner (trots detta var avstängt i flera nivåer ska meddelas) som totalt brickade laptopen är inte vad jag kallar "testat". Att inte enkelt kunna säga till Windows 10: "denna drivrutin fungerar ej, installera den inte", är bara löjligt dåligt. När de nu valt att göra så många saker "automagiskt" så har deras brist på kvalitetskontroll också visats, och än värre, hur lite kontroll man faktiskt har för att stänga av automatiken när det går fel, och detta på en version som idag ska vara "stabil" enligt MS.

Om du bara anar hur många sätt jag redan lärt mig hur man kan totalt förstöra en Windows 10 maskin, utan ens admin rättigheter så hade du blivit rädd. Jag väljer dock att inte sprida det, då det skulle ge problem. Det roliga är, många gånger kan du som användare inte ens laga dem, pga MS nekar dig access för att ens laga dem (trots att du är admin).

Så jag väljer hellre att låta andra uppleva problemen och felen, så kan jag lära mig av dessa misstag, då detta OS är minst sagt bråkigt när man får problem med det.

Det går att få detta OS att göra "nästan" vad man vill, men man måste ha tålamod och gå omvägar för att hitta lösningar på en hel del problem.

Vore åtminstone för mig om du skapa en tråd med lösningar i alla fall Så man slipper googla på problem man ändå inte hittar lösningar på, rätt jobbigt att installera om win 10 för småsaker (fungerar än så länge bra, men varit en del strul)

Så det vore skönt att veta vad man gör vid krissituationer (den datorn vill jag bara att den ska fungera). kunna starta en film utan 100 uppdateringar tvingar av datorn stup i kvarten (kör med win 10 där för Netflix fungerar smidigast i tian).

Skrivet av Oneone:

Det är en ny funktion, eller den kom med Windows 8.1 men skillnaden här är att du inte längre behöver en ISO eller media alls för att göra en restore.

Finns två alternativ, spara filer eller gör en helt ren ominstallation. Då kommer hela C: att rensas. Kan ju vara värt att testa iaf, det är en bra funktion men inte många som vet att den finns där. Funktionaliteten ligger i Windows RE som ligger på en egen partition som i sin tur använder SRX mappen i Windows där alla filer är komprimerade som behövs för ominstallationen.

Provat denna berömda reset och den gör inte rent hus helt och hållet tyvärr (om dom inte fixat det nu då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Har uppdaterat min HTPC och det gick smärtfritt. Speldatorn körde jag en ren ominstallation på och stötte inte på några problem under den heller.

Men när jag väl börjat använda Windows har jag stött på lite problem:

1. Extensions i Edge verkar inte fungera. Adblock/Adblock Plus misslyckas att installeras. Detta var en av de grejer jag såg mest fram emot i denna version så det var ju minst sagt snopet

2. Windows går ej att aktivera, inte ännu i alla fall. Min HTPC som jag bara uppdaterade funkar fint men den rena installationen har ännu ej aktiverats. Kan ju dock bero på överbelastning av deras servrar som vid W10 releasen

EDIT: Windows aktiverade sig efter ytterligare någon omstart

3. Jag är inte ett fan av att "alla appar" alltid är synliga på startmenyn. Har letat efter en inställning för att stänga av det men har inte hittat någonting ännu.

Någon sak har förbättrats också:

1. Jag behöver inte längre installera drivrutiner manuellt för mitt Intel NIC

2. Den seglivade krashbuggen som introducerades med 1511 som gjorde att foto/musik-apparna frös och gav ett felmeddelande när man öppnade och stängde många bilder/ljudklipp efter varandra verkar äntligen vara fixad. Har i alla fall inte lyckats provocera fram något fel där ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Har uppdaterat min HTPC och det gick smärtfritt. Speldatorn körde jag en ren ominstallation på och stötte inte på några problem under den heller.

Men när jag väl börjat använda Windows har jag stött på lite problem:

1. Extensions i Edge verkar inte fungera. Adblock/Adblock Plus misslyckas att installeras. Detta var en av de grejer jag såg mest fram emot i denna version så det var ju minst sagt snopet

Inte bara du, väldigt många har det problemet just nu, bland annat jag. Finns mer o läsa på Reddit, men ingen lösning än :/

Skrivet av Kunzite:

2. Windows går ej att aktivera, inte ännu i alla fall. Min HTPC som jag bara uppdaterade funkar fint men den rena installationen har ännu ej aktiverats. Kan ju dock bero på överbelastning av deras servrar som vid W10 releasen

Min bärbara, som jag redan har gjort uppgraderingen på så är Windows aktiverat, så kanske något hos dig?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ang. Edge extensions:
"I was able to fix pocket using Powershell:
Open Powershell as admin.
Get-AppxPackage *pocket* | Remove-AppxPackage this will unsintall pocket
Get-AppxPackage -AllUsers| Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}
this will reinstall all stock apps including the Windows Store
Now you should be able to install Pocket through the Windows Store.

I this should work with any other extension just replace *pocket* int step 2 with *extensionname*. You can list all installed packages with Get-AppxPackage if you can't figure out the name of the broken extension."

Ovanstående löste problemet här. Nu åker Chrome ut genom fönstret

Detta verkar även fungera:
"For those with the edge extension problem, i did this, and for me it worked. Go to settings, System, Apps and there find your extension, delete it, and try to download it again."

Källa: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Random problem med Anniversary Update & lösningar på dessa:
http://www.windowscentral.com/windows10-anniversary-update-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Provat denna berömda reset och den gör inte rent hus helt och hållet tyvärr (om dom inte fixat det nu då).

Nej det är endast "Windows" som rensas bort.

För att kunna "formatera" systemdisken så kan man inte starta Windows-installationen inifrån Windows, utan då får man starta ifrån USB eller skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Ang. Edge extensions:
"I was able to fix pocket using Powershell:
Open Powershell as admin.
Get-AppxPackage *pocket* | Remove-AppxPackage this will unsintall pocket
Get-AppxPackage -AllUsers| Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}
this will reinstall all stock apps including the Windows Store
Now you should be able to install Pocket through the Windows Store.

I this should work with any other extension just replace *pocket* int step 2 with *extensionname*. You can list all installed packages with Get-AppxPackage if you can't figure out the name of the broken extension."

Ovanstående löste problemet här. Nu åker Chrome ut genom fönstret

Detta verkar även fungera:
"For those with the edge extension problem, i did this, and for me it worked. Go to settings, System, Apps and there find your extension, delete it, and try to download it again."

Källa: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Random problem med Anniversary Update & lösningar på dessa:
http://www.windowscentral.com/windows10-anniversary-update-co...

Har försökt med avinstallera och ominstallera fortfarande samma fel hos mig.
Edit gick nu. Fick dock en uppdatering precis innan, vet inte om det har något med det o göra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Den här uppdateringen har gjort så att csgo fryser samt gta v. Får avsluta med aktivitetshanteraren, hoppas detta löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Den här uppdateringen har gjort så att csgo fryser samt gta v. Får avsluta med aktivitetshanteraren, hoppas detta löser sig.

Båda de spelen funkar för mig utan problem, nog något annat hos dig som strular.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Den här uppdateringen har gjort så att csgo fryser samt gta v. Får avsluta med aktivitetshanteraren, hoppas detta löser sig.

Kan inte kommentera angående CS:GO men GTA V fungerar för mig.

Iom att det är en uppgradering till en ny version av Windows (inte bara en vanlig uppdatering) så brukar det bli lite kaos med drivrutiner, skulle rekommendera att installera (om) senaste grafikdrivrutinerna t.ex. (om Nvidia, välj även "clean install"-valet under installationen, var komplett kaos i Nvidia-kontrollpanelen för mig).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av RobinK:

Den här uppdateringen har gjort så att csgo fryser

Inga problem med CSGO för mig, känns tvärt om som om det flyter på ännu bättre. (Troligtvis placebo dock)

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv

Just gällande Edge har jag uppmärksammat ett par olika saker (förutom extensions problemet), vet inte om någon annan tänkt på detta.

1. När man bläddrar snabbt mellan flikar är det lätt hänt att man råkar dra loss dem till ett eget fönster, väldigt irriterande. De behöver sänka känsligheten för detta då jag aldrig upplever detta problem i Chrome eller Firefox.

2. Ibland när man vill stänga alla flikar svarar så svarar inte Edge på det utan förblir igång. Man måste då stänga varje flik för sig eller stänga via aktivitetshanteraren

3. Drag & drop fungerar nu med Anniversary Update. Det har det aldrig gjort tidigare för mig.

4. Det verkar inte finnas något enkelt sätt att exportera favoriter. Inte heller importera från t.ex. en html backup. Tycker att det är en rätt självklar funktion.

EDIT:
5. Det verkar inte finnas någon funktion för att redigera bokmärken. Man kan döpa om dem men inte ändra URL'en. Normalt inget problem förutom t.ex. när man vill inkludera ett login på en sajt som saknar kakor.

6. Man kan inte kopiera bildlänkar direkt genom att högerklicka på en bild, utan man kopierar själva bilden också. Irriterande när man ska klistra in i t.ex. Discord där detta genererar 2 bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Ang. Edge extensions:
"I was able to fix pocket using Powershell:
Open Powershell as admin.
Get-AppxPackage *pocket* | Remove-AppxPackage this will unsintall pocket
Get-AppxPackage -AllUsers| Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}
this will reinstall all stock apps including the Windows Store
Now you should be able to install Pocket through the Windows Store.

I this should work with any other extension just replace *pocket* int step 2 with *extensionname*. You can list all installed packages with Get-AppxPackage if you can't figure out the name of the broken extension."

Ovanstående löste problemet här. Nu åker Chrome ut genom fönstret

Detta verkar även fungera:
"For those with the edge extension problem, i did this, and for me it worked. Go to settings, System, Apps and there find your extension, delete it, and try to download it again."

Källa: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Random problem med Anniversary Update & lösningar på dessa:
http://www.windowscentral.com/windows10-anniversary-update-co...

Tack! Det hjälpte att avinstallera tilläggen och installera igen så fungerade det för mig.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Just gällande Edge har jag uppmärksammat ett par olika saker (förutom extensions problemet), vet inte om någon annan tänkt på detta.

1. När man bläddrar snabbt mellan flikar är det lätt hänt att man råkar dra loss dem till ett eget fönster, väldigt irriterande. De behöver sänka känsligheten för detta då jag aldrig upplever detta problem i Chrome eller Firefox.

2. Ibland när man vill stänga alla flikar svarar så svarar inte Edge på det utan förblir igång. Man måste då stänga varje flik för sig eller stänga via aktivitetshanteraren

3. Drag & drop fungerar nu med Anniversary Update. Det har det aldrig gjort tidigare för mig.

4. Det verkar inte finnas något enkelt sätt att exportera favoriter. Inte heller importera från t.ex. en html backup. Tycker att det är en rätt självklar funktion.

Jag har inte fått Anniversary Update än, men problem 1, 2 och 4 har jag med "gamla" Edge. Lite dåligt kan tyckas att de inte lyckats fixa mer än din punkt 3 vilket iof är väldigt välkommet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Inga problem med CSGO för mig, känns tvärt om som om det flyter på ännu bättre. (Troligtvis placebo dock)

Om vi pratar snabbheten förutom det spelet (spelar inte det) så tycker jag att min stationära samt min lilla bärbara fått sig en enorm boost. Datorerna känns otroligt pigga av den här versionen av OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

Försökte just installera Anniversary Update men jag fick bsod mitt i uppdateringen. "system thread exception not handled" Stod det, sen återgick den till tidigare versionen.

Någon mer som råkat ut för detta?

Skrivet av agenx0:

Samma här.....

Jag har försökt tre gånger med att få det att funka. Har även försökt med uppgraderingsassistenten men uppdateringen misslyckas ändå!

Skrivet av Oneone:

Alltså, det är därför MS kör insider programmet, de har kört och testat så att förhoppningsvis allt ska funka iaf

@Oneone
Behöver jag säga mer?
2 pers på så kort tid, av de få som ens kunnat uppdatera bådar inte bra.
Nu kanske du förstår varför jag väntar.

Deras "testning" är inte perfekt, men iaf så fick inte dessa personer skadat original OS, men de kommer troligen behöva hitta vad felet är, eller installera om Win 10 (alt reset). Genom att vänta så kan jag se hur dessa löses och slippa få panik som dessa nu har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vore åtminstone för mig om du skapa en tråd med lösningar i alla fall Så man slipper googla på problem man ändå inte hittar lösningar på, rätt jobbigt att installera om win 10 för småsaker (fungerar än så länge bra, men varit en del strul)

Så det vore skönt att veta vad man gör vid krissituationer (den datorn vill jag bara att den ska fungera). kunna starta en film utan 100 uppdateringar tvingar av datorn stup i kvarten (kör med win 10 där för Netflix fungerar smidigast i tian).

Ska tänka på det, men problemet är att så länge man måste argumentera mot folk att "allt fungerar" så tappar man viljan lite. Jag precis som du vill bara att det ska fungera. Win 7/8 är inte perfekta heller, tro mig, men de är enkla att laga jämfört. Detta är väl det största problemet med Windows 10, samt att alla dessa ominstallationer verkar riskera nollställa alla "optimeringar"/lagningar man gör.

Så vi har gått från Windows XP (och tidigare) som man fick installera om var 6-12 mån för att de skulle fungera bra, till Win 7 som kunde fungera på i 2-4 år utan problem, till Windows 10 där det känns som att man måste installera om och fixa allt, var 6-12 mån

Du måste väl själv ha en hel del lösningar? Kanske är en vettig ide att som du säger, "samla dem", men inte bara från mig, utan från antal av oss som tvingats leta fram dem. Dock skulle vi nästan behöva en hel underkategori för det, för vem orkar leta genom en 10+ sidors tråd? Vi behöver en tråd för varje kategori av problem.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Har uppdaterat min HTPC och det gick smärtfritt. Speldatorn körde jag en ren ominstallation på och stötte inte på några problem under den heller.

Men när jag väl börjat använda Windows har jag stött på lite problem:

1. Extensions i Edge verkar inte fungera. Adblock/Adblock Plus misslyckas att installeras. Detta var en av de grejer jag såg mest fram emot i denna version så det var ju minst sagt snopet

2. Windows går ej att aktivera, inte ännu i alla fall. Min HTPC som jag bara uppdaterade funkar fint men den rena installationen har ännu ej aktiverats. Kan ju dock bero på överbelastning av deras servrar som vid W10 releasen

EDIT: Windows aktiverade sig efter ytterligare någon omstart

3. Jag är inte ett fan av att "alla appar" alltid är synliga på startmenyn. Har letat efter en inställning för att stänga av det men har inte hittat någonting ännu.

Någon sak har förbättrats också:

1. Jag behöver inte längre installera drivrutiner manuellt för mitt Intel NIC

2. Den seglivade krashbuggen som introducerades med 1511 som gjorde att foto/musik-apparna frös och gav ett felmeddelande när man öppnade och stängde många bilder/ljudklipp efter varandra verkar äntligen vara fixad. Har i alla fall inte lyckats provocera fram något fel där ännu

Plex-appen i Store har slutat fungera för mig. Blir att fortsätta med KODI. Får nu samma meddelande som när jag försöker köra Plex i Edge: Problem med att spela upp klippet. Plex Home Theatre fungerar.

Permalänk

Får samma problem med extensions I edge som alla andra. På tal om det så tycker jag att det var ett riktigt dåligt sätt de implementerat det i store, man går vilse lätt, finns inte direkt någon knapp i edge (sås vitt jag kan se) där man enkelt kan hitta denna del i store. Och för övrigt bara "dåligt". Kommer hålla mig till FF tills det blir mer stabilt och saker som Stylish börjar finnas för Edge.

Cortana har slutat fungerat mig, har slagit på allt för USA Engelska men hon vägrar svara. Något som gör det svårt för mig då jag använde henne rätt mycket i dagliga livet. Hoppas få henne tebax snart.

Nya dark mode är välkomnande men denna funktion kunde man få fram med en enkel regg edit.

Stores nya visuella del är välkomnande men "downloading" rutan som dyker upp när man laddar ner en ny app är ful som stryk. De nya emojisarna ser mer ut att passa Windows, facebook chat appen har fått ett ansiktslyft men har fortfarande starka problem på flera ställen.

Jag är en av de få som fortfarande använder "hel täckande start meny ala win 8.1 (Jag vet, jag borde endast få pissa i motvind och inte få någon tårta på min födelsedag).

Onedrive verkar synca bättre nu den var rätt buggad förut där den vägrade synca om man inte startade om, detta fel verkar vara löst nu.

Tappade ingen info eller data så vitt jag kan se (något som andra klagat på).

Men min viktigaste app "Meme generator" fungerar fortfarande felfrit så uppdateringen får 10/10!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Oneone
Behöver jag säga mer?
2 pers på så kort tid, av de få som ens kunnat uppdatera bådar inte bra.
Nu kanske du förstår varför jag väntar.

Deras "testning" är inte perfekt, men iaf så fick inte dessa personer skadat original OS, men de kommer troligen behöva hitta vad felet är, eller installera om Win 10 (alt reset). Genom att vänta så kan jag se hur dessa löses och slippa få panik som dessa nu har

Ja det är skumt, jag har uppdaterat 5 burkar nu hemma alla har gått klockrent, men som sagt svårt att testa för alla scenarion såklart.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara för folk flydde till pro versionen eller?

Pro är ju egentligen för företag, så är lite förivrad av MS utspel (företag bör och ska ju kunna ändra os:et). Så ska alla köra Enterprise istället? låter ju riktigt smart av MS.

Vore åtminstone för mig om du skapa en tråd med lösningar i alla fall Så man slipper googla på problem man ändå inte hittar lösningar på, rätt jobbigt att installera om win 10 för småsaker (fungerar än så länge bra, men varit en del strul)

Så det vore skönt att veta vad man gör vid krissituationer (den datorn vill jag bara att den ska fungera). kunna starta en film utan 100 uppdateringar tvingar av datorn stup i kvarten (kör med win 10 där för Netflix fungerar smidigast i tian).

Provat denna berömda reset och den gör inte rent hus helt och hållet tyvärr (om dom inte fixat det nu då).

alltså nja , men de har ändrat på licenser och avtal, de måste lägga till mer funktonalitet för Enterprise helt enkelt för att företagen skall köra detta, genom MDOP avatal och en massa annat lull-lull

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Börjar redan tappa tålamodet med Windows 10 Anniversary Update. Som tur är bootar jag bara ifrån USB.

Avinstallerade alla oönskade appar igår, men idag är istället Asphalt 8: Airbone samt FarmVille 2: Country Escape installerade automatiskt på min dator. Jag kör Windows 10 Pro, så antar att det är ändringen i Group Policy som nu spökar.

I övrigt tycker jag startmenyn är ännu sämre än tidigare, vilket iofs inte är något problem då jag hellre kör Classic Start.

Problemet är dock att det inte finns något alls jag vill ha i Windows 10 jfm 8.1. Visst är det trevligt med DirectX 12, Xbox Anywhere etc. men jag har ingen speldator. Sedan är även Bash trevligt, men knappast något för vanliga hemanvändare. Inget större fel på Cygwin heller om man nu har det behovet.

I övrigt innehåller Anniversary Update massor med buggar i dagsläget. Settings låser sig emellanåt och just nu fungerar inte ens högerklick på datorn. Kanske inte riktigt vad man vill råka ut för på helt nyinstallerat system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Visst är det imorgon den nästa stora Service pack uppdateringen kommer.

Vad innehåller denna update ??

Kommer ni uppdatera på en gång eller vänta ut och se om denna uppdatering innehåller massa buggar ?

Jag fick min igår.
Efter uppdateringen så försvann mitt Classic shell. Stöds tydligen inte efter nya uppdateringen. Synd.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II