Windows 10 Redstone, 2 Augusti ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

DOS/Windows 2.11/3.0/3.1/95/98/98SE/OS2/BeOS/NT/2000/XP/W7/W8 och givetvis olika distar av Linux.

Alla har gett en möjlighet att själv bestämma när/om man vill installera uppdateringar.

Med W10 är man under MS kontroll så om de vill installera/ta bort något så har de all makt att göra så och alla W10 användare har accepterat detta genom att acceptera EULA'n vid installation.

Ett prakt exempel är senaste AU uppdateringen som tog bort möjligheten att disabla ett antal saker och detta även på Pro versionen som folk betalt pengar för.

Läs även om detta skräckexempel...om det stämmer att han förlorat 8TB data efter uppdateringen kan jag bara säga - OTROLIGT - MS har skjutit sig själv i foten utan dess like!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437384-varning-for-windows-10-anniversary-update-raderade-data?p=1

Edit: OS2/BeOS/W8 körde jag endast på en test dator under mycket begränsad tid.

Jag tror att det är fritt fram för vem som helst att använda de OS man trivs bäst med
Min AU gjorde inte jag via WU utan valde själv när/om jag ville installera den
Att WU självt installerar säkerhetsuppdateringar eller SP's har Jag inga som helst problem med men det ju jag
Har använt Linux, unix, Lindows och liknande förut och jämfört med de distar jag använt så måste jag säga att WU är klart enklare och stabilare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Jag tror att det är fritt fram för vem som helst att använda de OS man trivs bäst med

Absolut!

Som jag skrev tidigare så finns det inga rätt eller fel och det är upp till var och en vad man väljer! Valfrihet är bra men det tydligen en sak som MS tydligen inte riktigt håller med om j/k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Absolut!

Som jag skrev tidigare så finns det inga rätt eller fel och det är upp till var och en vad man väljer! Valfrihet är bra men det tydligen en sak som MS tydligen inte riktigt håller med om j/k

Det handlar väl mer om att väljer man Microsofts koncept och lösningar så får man just det - Apple, Google, Linux vad-de-nu-heter gör på sitt sätt. Förr i tiden var kritiken tvärtom, då hette det att de som inte uppdaterade XP till XP SP1 var en fara för allmänheten, mycket på grund av att SP1 innehöll en brandvägg och man var mottaglig för Sasser- viruset.

För er som kör Home eller Pro av Windows 10 så kanske det bästa överlag är att utrullningen av uppdateringar sker automatiskt. För oss med en annan version av Windows 10 så kommer inte denna stora uppdatering via Windows Update (ännu) utan jag var tvungen att nypa hem den via volume license center.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det handlar väl mer om att väljer man Microsofts koncept och lösningar så får man just det - Apple, Google, Linux vad-de-nu-heter gör på sitt sätt. Förr i tiden var kritiken tvärtom, då hette det att de som inte uppdaterade XP till XP SP1 var en fara för allmänheten, mycket på grund av att SP1 innehöll en brandvägg och man var mottaglig för Sasser- viruset.

OK - försöker inte vara den som får sista ordet men jag tror inte jag stötte på en enda som hade sin XP dator direktansluten till Internet under alla dessa år, alla har varit "skyddade" av HW firewallen i sin router sen att SP1 adderade en SW firewall var ju inte en nackdel men att säga att man var en "fara för allmänheten" är väl att ta i

Säger inte att det inte förekom/förekommer datorer som var direkt anslutna helt utan firewall men vidhåller ändå att man skall valmöjlighet att välja om/när/vilka uppdateringar man vill installera eller FW på/av på sin egen dator är en viktigt sak för många. Sen att det är dålig idé att köra utan FW är en annan sak - det är dålig idé att ge sig ut och paddla kajak i 35 m/s storm men jag som vuxen individ väljer om jag vill ta den risken, inte någon annan.

Det hade varit helt OK om MS hade haft automatiska uppdateringar påslaget som default i W10 men att det fanns en möjlighet att ändra det för de som vill - IMO så är valmöjligheter bra oavsett vad det gäller.

Tänk om alla skulle vara tvingade att gå i bruna kläder. T.o.m Kineserna har övergett sin kollektiva blå utstyrsel med röd stjärna på kepsen och numera tillåter sina medborgare att välja fritt - W10 går i motsatt riktning j/k

Sen håller jag fullständigt med om vad för OS man väljer att använda är upp till var och en men det är alltid bra att känna till så mycket fakts som möjligt och vad det innebär innan man väljer OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DPG:

Jag trodde den fanns redan ute? Är det nåt som privatperson kan testa när det släpps?

Nej, vad jag vet så kan man inte ens tanka hem en "trial" som privatperson, utan man måste ha volymlicens.

Därför tror jag personligen att denna version kommer "levereras" friskt genom ökända torrentsiter :). Om den nu är så bra och stabil som man kan tro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Nej, vad jag vet så kan man inte ens tanka hem en "trial" som privatperson, utan man måste ha volymlicens.

Därför tror jag personligen att denna version kommer "levereras" friskt genom ökända torrentsiter :). Om den nu är så bra och stabil som man kan tro...

Enterprise LTSB får väl inte så ofta uppdateringar och är mest nedskalade versionen enligt wikipedia.

Sen undrar jag om någon vet hur länge man kunde skjuta upp uppdateringar med Pro och Enterprise och gärna källa på det

Permalänk
Medlem

Började köra lite Diablo 3 season 7 när det började kruppa ur grafiskt och krascha för att sen hålla på så igen senare.

Såg att jag hade fått den här i Action Center:

Kollade lite på nätet och såg att det är något som dykt upp tidigare dock. Men jag hade aldrig fått det innan uppdateringen, så därför kopplade jag till det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Enterprise LTSB får väl inte så ofta uppdateringar och är mest nedskalade versionen enligt wikipedia.

Sen undrar jag om någon vet hur länge man kunde skjuta upp uppdateringar med Pro och Enterprise och gärna källa på det

Tittade idag och av MS säger så kan man skjuta upp dessa i 1/2 månader på pro i alla fall (om man väljer just det alternativet i inställningar). Enterprise verkar ju vara lite mer friare på denna punkt.

Jag såg till att stänga av uppdateringar helt på Win 10, tills MS slutar med dessa dumheter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

OK - försöker inte vara den som får sista ordet men jag tror inte jag stötte på en enda som hade sin XP dator direktansluten till Internet under alla dessa år, alla har varit "skyddade" av HW firewallen i sin router sen att SP1 adderade en SW firewall var ju inte en nackdel men att säga att man var en "fara för allmänheten" är väl att ta i

Säger inte att det inte förekom/förekommer datorer som var direkt anslutna helt utan firewall men vidhåller ändå att man skall valmöjlighet att välja om/när/vilka uppdateringar man vill installera eller FW på/av på sin egen dator är en viktigt sak för många. Sen att det är dålig idé att köra utan FW är en annan sak - det är dålig idé att ge sig ut och paddla kajak i 35 m/s storm men jag som vuxen individ väljer om jag vill ta den risken, inte någon annan.

Vi minns nog olika då... Det var ett återkommande problem för de flesta som installerade en dator och använde Windows Update för att få tag på de nyaste uppdateringarna vill jag minnas. Även flygbolag, försäkringsbolaget If och en hel del till fick stanna upp i sin dagliga drift pga viruset och icke uppdaterade system.

I grund och botten säger jag inte emot dig, men jag tror också att det handlar om kostnader och önskemål från företagen. Om alla system, mjukvarumässigt, är så snarlika som möjligt så borde kostnaderna minska och behovet av support minska. Det finns anledningar till att Microsoft trycker på om att uppgradera från Windows 7, Windows 8 samt Windows 8.1 till Windows 10. Av samma anledning vill inte jag sitta med en gammal telefon när det finns nyare.

Man måste också komma ihåg att operativsystemet skall passa för så många som möjligt, de som är lite mer avancerade och de som klappar på skärmen och säger "snäll dator". Framför allt den senare gruppen har en tendens att negligera viktiga uppdateringar är min uppfattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vi minns nog olika då... Det var ett återkommande problem för de flesta som installerade en dator och använde Windows Update för att få tag på de nyaste uppdateringarna vill jag minnas. Även flygbolag, försäkringsbolaget If och en hel del till fick stanna upp i sin dagliga drift pga viruset och icke uppdaterade system.

Kanske vi minns olika men om den IT ansvarige på de aktuella företagen du nämner inte var kunniga nog att veta att en bra HW firewall var nödvändig även vid den tidpunkten då skulle nog personal chefen inte anställt personen i fråga.

Citat:

I grund och botten säger jag inte emot dig, men jag tror också att det handlar om kostnader och önskemål från företagen. Om alla system, mjukvarumässigt, är så snarlika som möjligt så borde kostnaderna minska och behovet av support minska. Det finns anledningar till att Microsoft trycker på om att uppgradera från Windows 7, Windows 8 samt Windows 8.1 till Windows 10. Av samma anledning vill inte jag sitta med en gammal telefon när det finns nyare.

Visst är det så. Det enda aktie innehavarna bryr sig om är mindre kostnader för det ger högre vinst - money talks! Det MS absolut inte vill är att W7 (och till viss del W8) blir det nya Windows XP som lever kvar som en obotlig tumör. Därav deras panikartade tvångs uppgraderingar av W10.

Allt givetvis för att tillgodogöra aktie innehavarna för de kräver att MS går med vinst! Detta precis som alla andra företag, det är business 101 men i detta fall tror jag att MS gör ett misstag.

Angående din telefon så låter det som att du bytar telefon bara för det finns en ny model. Själv byter jag när min gamla slutat fungera. Detta oavsett vad som är "hipt" eller inte.