Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Äntligen! Här ska det läsas.

Precis, de kyls såpass bra redan.
Mitt kort throttlar redan vid 65 grader så kan inte tänka mig hur mycket de throttlar vid 90+

Är det med höjd temp- och powerlimit? Eller kör du default när det håller på så? Låter sjukt märkligt

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Vakna nu EVGA.... Vill ha mitt FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Är det med höjd temp- och powerlimit? Eller kör du default när det håller på så? Låter sjukt märkligt

Med maxad power/temp limit men default också.
Och ja, det låter skumt...måste forska vidare i detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mocka:

Med maxad power/temp limit men default också.
Och ja, det låter skumt...måste forska vidare i detta.

Onekligen för det låter ju som en defekt? Eller att något visar fel temperatur.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@trickeh2k: Ett 980Ti Classy är ju överlägset ett 1080 med referens PCB, när du klockar kortet så blir skillnaden nästintill 0, däremot får du en PCB som inte är av denna värld, galen garanti och service, och ett kort som är designat för att hålla och fungera väl i alla aspekter.

Inet har det för 5990 kr just nu, hade jag inte suttit på ett Radeon Pro Duo hade jag med lätthet köpt två av dessa och kört i SLI.

MVH

Överlägset är väl att ta i. Överlägset när man ser till överklockningsmöjligheterna men annars är ju 1080 bättre. Jo tack, jag sitter på ett 780 Classy så jag är mycket väl medveten om vad jag får och vad EVGA har för service Satt och sneglade på Inets kort faktiskt, men två kort vettefan... SLI känns som bortkastade pengar med tanke på den dåliga tillgängligheten med spel som stödjer det eller hur bra det fungerar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Onekligen för det låter ju som en defekt? Eller att något visar fel temperatur.

Ingen aning och ingen verkar veta det heller Måste nog ta kontakt med MSI eller något sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Vakna nu EVGA.... Vill ha mitt FTW

+1

Jag mailade EVGA's sales avdelning i hopp om att de kanske hade någon ungefärlig uppskattning när korten skeppas till sverige, men fick till svar, "Unfortunately we do not have any information on when the GTX 1080 will be shipping to Sweden. I apologize for the limited information available at this time. Please let us know if you have additional questions an we will do our best to answer.

Regards,
EVGA"

Och om de inte själva kan svara på det, så får iallafall jag intrycket att de har produktionsproblem och inte hinner med att tillverka korten i samma takt som efterfrågan. Det kan ju knappast bero på logistikproblem, skulle va om de skeppas med roddbåt då

Permalänk
Medlem

FTW recension:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2016/06/15/evga-gef...

Dålig iofs, då dom jämför inte med nåt annat 1080 -.-
Så fullständigt menlös recension i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZ76:

Och om de inte själva kan svara på det, så får iallafall jag intrycket att de har produktionsproblem och inte hinner med att tillverka korten i samma takt som efterfrågan. Det kan ju knappast bero på logistikproblem, skulle va om de skeppas med roddbåt då

Just nu känns det som att dom skeppas med flaskpost. Som du säger så tolkar jag det som produktionsproblem.
Den som väntar på något gott.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paganmoon:

Strix eller FE?

Asus FE. Såg senare att det va Strix du undrade över.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

FTW recension:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2016/06/15/evga-gef...

Dålig iofs, då dom jämför inte med nåt annat 1080 -.-
Så fullständigt menlös recension i princip.

Jag har beställt FTW o blev lite besviken.. Max Clock på 1950 är inget o skryta med, när man har den strömförsörjningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Just nu känns det som att dom skeppas med flaskpost. Som du säger så tolkar jag det som produktionsproblem.
Den som väntar på något gott.....

I mitt vadderade rum så vill jag tro att flera fulla containrar är på väg på en båt och snart så drunknar vi i billiga kort !

Och det kan ju faktiskt vara så.
Korten som vi har nu är ju garanterat flygfrakt (=dyrt) för att få ut kort på marknaden snabbt.
Och säg att det tar c:a 30 dagar från kina till EU med båt.
Då ser helt plötsligt de preliminära datumen ganska så vettiga ut om man räknar bakåt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av captur605:

Jag har beställt FTW o blev lite besviken.. Max Clock på 1950 är inget o skryta med, när man har den strömförsörjningen

Det är precis som JaysTwoCent kom fram till i sin recension av MSI 1080 att allt handlar om kisellotteriet. GP104 har all den strömmen den behöver i dess originalutförande.

Detta talar ju också för att Nvidia har satt grundklockan väldigt högt. Maxwell on speed är nog en ganska korrekt bedömning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Jag har beställt FTW o blev lite besviken.. Max Clock på 1950 är inget o skryta med, när man har den strömförsörjningen

Det har nog mer med kisellotteriet att göra då många FE kort hamnar högre.
Men klart numera verkar ju vara att dyra *bling* versioner har mycket mindre prestandaförsprång jämfört med vad Maxwell visade.
Men vi är ju fortfarande i kortens linda, snart räknar entusiaster ut hur man moddar BIOS, nya drivrutiner dyker upp etc. etc.
Då kanske de moddade korten helt plötsligt ser mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem

För er som är sugna på eftermarknads GTX1080 så har Webhallen nu några i lager:

2st http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246468-palit_...

4st http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246467-palit_...

jag best'llde ett JetStream, kommer avboka mitt EVGA SC

Permalänk
Skrivet av Morx:

För er som är sugna på eftermarknads GTX1080 så har Webhallen nu några i lager:

2st http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246468-palit_...

4st http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246467-palit_...

jag best'llde ett JetStream, kommer avboka mitt EVGA SC

Har haft ett Super Jetstream bokat hos Webhallen sen när dom lades upp. Så eftersom min Strix inte lär komma, så får man hoppas att dom skickar ett av dom Super Jetstream-korten åt mitt håll. Jag menar, där verkar dom fått in fler kort än bokningar, så nu kan dom ju inte skylla på att det blivit fel i kösystemet.

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Överklockar du 980Ti Classy så hamnar dom ca 10% från GTX 1080 i högre upplösningar 1440P och 4K, däremot förstår jag om någon att det är väldigt roligt att köpa det värsta och nyaste.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@trickeh2k: Överklockar du 980Ti Classy så hamnar dom ca 10% från GTX 1080 i högre upplösningar 1440P och 4K, däremot förstår jag om någon att det är väldigt roligt att köpa det värsta och nyaste.

MVH

Dessutom är drivrutinerna för 1080 fortfarande färska så vi vet inte vilken prestandaökning som väntar med mer mogna drivers för GPU'n.

Permalänk

Zotac har äntligen släppt klockfrekvenserna till sitt nya 1080 Amp! Extreme! Vad tycks? Värt för den extra femhundralappen? Ser jävligt snyggt ut iaf.

GPU Base Clock: 1771 MHz
Boost: 1911 MHz
Memory Clock: 10.8 GHz

https://www.zotac.com/se/product/graphics_card/zotac-geforce-...

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paganmoon:

Har haft ett Super Jetstream bokat hos Webhallen sen när dom lades upp. Så eftersom min Strix inte lär komma, så får man hoppas att dom skickar ett av dom Super Jetstream-korten åt mitt håll. Jag menar, där verkar dom fått in fler kort än bokningar, så nu kan dom ju inte skylla på att det blivit fel i kösystemet.

Ja verkligen.

Asså konstigt att du inte fått ett skickat ännu om de har dem i lager på hemsidan. Det enda jag e lite osäker på är hur Super Jetstream kortet är i jämförelse med typ EVGA FTW, ASUS Strix eller hur Palit är jämfört med EVGA framförallt. Inte så bra koll på dem och skulle ju inte vilja köpa något B-märke med risk för coilwhine eller så. Inte hittat några recensioner alls på Super Jetstream kortet typ så as svårt att få en bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morx:

För er som är sugna på eftermarknads GTX1080 så har Webhallen nu några i lager:

2st http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246468-palit_...

4st http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246467-palit_...

jag best'llde ett JetStream, kommer avboka mitt EVGA SC

Alina

2st http://beta5.alina.se/produkt/N1080-1SDN-P6DN.html
Beställde mitt MSI Armor OC för samma peng, de har haft bästa priserna jag sett av alla återförsäljare hittills

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morx:

Ja verkligen.

Asså konstigt att du inte fått ett skickat ännu om de har dem i lager på hemsidan. Det enda jag e lite osäker på är hur Super Jetstream kortet är i jämförelse med typ EVGA FTW, ASUS Strix eller hur Palit är jämfört med EVGA framförallt. Inte så bra koll på dem och skulle ju inte vilja köpa något B-märke med risk för coilwhine eller så. Inte hittat några recensioner alls på Super Jetstream kortet typ så as svårt att få en bild.

Jag länkade en tysk video nån sida tidigare i tråden på Palit Game Rock och den verkar iaf väldigt bra. Jetstream var väldigt lyckad på 900-serien iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Återigen blev jag otålig med väntan på det där FTW-kortet.
Så nu blev det en beställning på 2st MSI GAMING X i SLI istället!
Hade lätt tagit Gamerock från Palit om dessa bara upptar två kortplatser istället
för 2,5 eller om jag bara skulle köra med ett kort nu när de dök upp hos Webhallen.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Kör testerna i (1920x1080 pixlar, Extreme HD) för Valley och (1920x1080 pixlar, Standard) för Fire Strike.

Mall:
Namn - Valley - CPU@GHz - GPU@MHz - Genomsnitts FPS - Poäng (Vattenkylt/luftkylt)
Namn - Fire Strike - CPU@GHz - GPU@MHz - Grafikpoäng - Totalpoäng (Vattenkylt/luftkylt)

CPU: 6700k @ 4.6, 1.295V
GPU: MSI 1080 Gaming X @ 1950, 5505

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@Morx:

Tack för tipset! Det blev ett Jetstream för mig också. Nu är det bara att hoppas att det hinner komma på fredag.

Det kommer vattenblock från EK till Jetstream om man blir sugen på en custom loop senare.

EDIT:
Riktiga källan.

Permalänk

@Morx: Dem är slut nu. =(

Permalänk

Fick hem mitt EVGA 1080 SC idag från Komplett som kompensation för försenad leverans av standardmodellen. Jäklar vilken skillnad det var, kan dock kanske förklaras av att jag bytte upp mig från en HD6950... :=)

Permalänk
Medlem

@deviantart: Grattis! Sätt nu igång och klocka lite och rapportera tillbaka. Lite bilder är heller aldrig fel.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga här. Finns det några sammanställda tester över vilka 1080-kort som är bäst? Finns ju en uppsjö att välja mellan. Vore intressant om man kunde hitta ngn bra översikt av dessa olika modeller vad gäller prestanda/features osv.

Permalänk
Medlem

allt jag sett e att de e samma skit, dvs att de klockar rätt lika oavsett vilket kort man köper.
å att partnerkorten håller högre boostklock jämfört med FE som klockar ner sig rätt mycket.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx