Hjälp en el-analfabet med enkelt problem: strömbrytare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@ggwp: Tur för dig att jag hade rätt, jag kunde mycket väl ha haft fel vilket kunde ha resulterat i en livsfarlig stöt.
En grundregel för all elinstallation, oavsett om den kräver elektriker eller inte, är att man endast får göra det om man vet hur man skall göra det på ett säkert sätt. I det inkluderas oftast att man mäter så installationen inte leder ström på fel ställe, för även en erfaren elektriker kan koppla fel pga av misstag/slarv/stress.

Det var inte tur. Det var helt logiskt för mig att den skulle gå dit, när du väl pekade ut det.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mieriola:

@ggwp: Tur för dig att jag hade rätt, jag kunde mycket väl ha haft fel vilket kunde ha resulterat i en livsfarlig stöt.
En grundregel för all elinstallation, oavsett om den kräver elektriker eller inte, är att man endast får göra det om man vet hur man skall göra det på ett säkert sätt. I det inkluderas oftast att man mäter så installationen inte leder ström på fel ställe, för även en erfaren elektriker kan koppla fel pga av misstag/slarv/stress.

2 § Innan en ny, ändrad eller utvidgad starkströmsanläggning tas i bruk,
ska den kontrolleras så att den uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis.
En anläggning anses som tagen i bruk när den är spänningssatt med
sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för
person eller egendom
http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/200...

Man MÅSTE alltid mäta för att inte bryta mot lagen eftersom kontroll före idrifttagning kräver det för att uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha! Ja jävlar vad den här tråden var full med självgoda elektriker som tror dom sitter på ovärderlig kunskap. Vem fan ringer en elektriker för att skruva ihop en lampa? Ingen minns en fegis, glöm inte det!

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det var inte tur. Det var helt logiskt för mig att den skulle gå dit, när du väl pekade ut det.

Hoppas det var lika logiskt att fundera över varför den lossnat när det sitter två ledare i en sån där kläm-mojäng i plast. Jag tror det är Malmbergs fack-term för den kopplingsgrejen.
Jag hade varit osäker på kläm-mojängen för en ledare. Ännu mer osäker för två ledare. Och ännu mer osäker när det lossnat en gång.

Skrivet av olga32:

Haha! Ja jävlar vad den här tråden var full med självgoda elektriker som tror dom sitter på ovärderlig kunskap. Vem fan ringer en elektriker för att skruva ihop en lampa? Ingen minns en fegis, glöm inte det!

Hmm. Mod känns irrelevant. Det är en sak att göra något som riskerar ditt eget liv. Men då kanske det vore lämpligt med en varnings-sticker på lampan efteråt så att oskyldiga slipper vara offer för någon annans mod.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Hoppas det var lika logiskt att fundera över varför den lossnat när det sitter två ledare i en sån där kläm-mojäng i plast. Jag tror det är Malmbergs fack-term för den kopplingsgrejen.
Jag hade varit osäker på kläm-mojängen för en ledare. Ännu mer osäker för två ledare. Och ännu mer osäker när det lossnat en gång.

Hmm. Mod känns irrelevant. Det är en sak att göra något som riskerar ditt eget liv. Men då kanske det vore lämpligt med en varnings-sticker på lampan efteråt så att oskyldiga slipper vara offer för någon annans mod.

Kläm-mojäng, den officiella facktermen

Tycker du jag ska skarva den själv ordentligt?

hacka allt ni vill på malmbergs, men lampan utför sitt jobb, alltså lysa upp där det är mörkt - för en billig peng. Den ska endast vara på när någon är där, över en hemmaverkstadsbänk.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ditt inlägg är obegripligt.

Om man vet svaret på frågan så säger man svaret med tillägg om att ts inte borde göra det själv då det är olagligt utan rätt utbildning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, överbevisa mig gärna då jag vill veta, men installationen som sådan är väl ändå inte olaglig för en icke-elektriker att göra?

Det är en armatur som skall kopplas in med stickkontakt, i ett som jag ser det torrt utrymme. Det räknas väl inte som en fast installation (och därmed behörighetskrävande)? Eller gör lysrörsarmaturens konstruktion den till en fast installation (och därmed behörighetskrävande) oavsett anslutningssätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag kan ha fel, överbevisa mig gärna då jag vill veta, men installationen som sådan är väl ändå inte olaglig för en icke-elektriker att göra?

Det är en armatur som skall kopplas in med stickkontakt, i ett som jag ser det torrt utrymme. Det räknas väl inte som en fast installation (och därmed behörighetskrävande)? Eller gör lysrörsarmaturens konstruktion den till en fast installation (och därmed behörighetskrävande) oavsett anslutningssätt?

Det jag tycker man ska understryka är att även om det kanske inte krävs behörighet som elektriker krävs att man har nödvändig kunskap. Om TS själv betecknar sig som el-analfabet är det tveksamt om kunskapen finns.

I detta fall var det inte fråga om en enkel anslutning utan snarare reparation då en ledning lossnat. Jag frågar mig hur skicket är på utrustningen i övrigt om ledningar kan lossna.

Detta är ingen fråga om lagligt eller inte. Det är en fråga om säkerhet. Jag tycker inte det finns utrymme för chansningar när det gäller säkerhet.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att detta har gått lite långt. Men jag håller samtidigt med att det bör göras av elektriker om man inte har kunskapen. Skulle något hända med en familjemedlem eller vän pga en taskig elinstallation så är det ju inte så bra precis och det är ju under ditt ansvar. Därför det är bra med elektriker också så att du har "ryggen fri".
Men värka funka denna gång och du har minst sagt blivit "upplyst" om vad som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Varför beter du dig som att det vore du som var ansvarig då? Jag skev att jag är händig i mitt första inlägg. Jag har dock svårt för el, kanske för att jag kuggade elektroteknik grundkurs 4 gånger innan jag tog de poängen.

Jag är försiktig när det gäller el, ville bara veta 100% vart jag skulle koppla brytaren. Det ligger liksom som en block hos mig att jag tror jag aldrig kan förstå det.

Den här såpoperan om vem som säger vad ger jag mig inte in på. Mitt problem är löst, tråd slut?

Tack än en gång för hjälpen.

har ett litet tips till dig....

Nu har du ju fått "RumsLjus" om du fattar vad jag menar.

Kanske i framtiden vill du ha lite mer "KoncentreratLjus"

Jag stal denna underbara idè av en kille från Svenska Eletronikforumet (scrolla ner 3 poster)

Fantasin hur man fixar det, och hur man vill ha det, väljer man själv....

Själv hade jag det mesta hemma, så kostnaden för mig var inte så stor.

Det klara vita ljuset är otroligt skönt när man vill ha bra ljus.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@ggwp:
Jag skulle nog göra armaturen spänningslös och rycka halvvåldsamt i alla kablar från kläm-mojängen. Om någon lossnar tänker jag att det är rimligt att byta ut den mot en hederlig sockerbit. Då är risken låg att saker går åt skogen i efterhand.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Nej, det är inte olagligt. Letade fram lagtexten tidigare men orkade inte posta den. Självklart finns det en gränsdragning men den är inte så snäv som många här verkar tro. Du kan säkert hitta den själv om du väljer dina söktermer men omsorg

Själv så förlitar jag mig säkring och jordfelsbrytare

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jösses vilken kalabalik. Endast 1 medlem som hjälpte mig. Tur är ju det, annars hade jag provat varenda hål

Faktum är att den medlemen också begick brott mot både svensk lagstiftning och mot forumets regler och bör varnas för detta. Därför fick du de kommentarerna som du gjorde.

Du bör dock veta att du kommer ha ingen försäkring, alls, om något blir fel och de märker att något inte är fackmannamässigt gjort. Har bekanta som åkt på den... brand i utrustning som rökskadade en hel en del och förstörde en del. När man undersökte felet så såg man detta och sen var det tack och hej från försäkringsbolaget och en anmälan om brott gjordes.

Detta syns tydligt när det är fel typ av sladd som används för inkommande, vilket syns mycket tydligt efter en brand/olycka också.

Så de som säger att du riskerar bli utan hem om du gör allt sånt själv har helt rätt, du verkar bara inte förstå detta.
Händig + El brukar vara något som rent av "dumförklarar" folk. Man är inte händig med el, man har all kunskap, eller inte tillräcklig. Det finns inget "mellanting".

Skrivet av mrqaffe:

Det räcker också bra att hålla sig till forumreglerna, §8 täcker det då det krävs elbehörighet (minst BB1) för att inte bryta mot lagen om man vill utöka en befintlig installation.

Bra poäng och något som gör att denna tråd borde anmälts långt innan den ens spårade ur.

Skrivet av katsuaki93:

@ggwp:
Jag skulle nog göra armaturen spänningslös och rycka halvvåldsamt i alla kablar från kläm-mojängen. Om någon lossnar tänker jag att det är rimligt att byta ut den mot en hederlig sockerbit. Då är risken låg att saker går åt skogen i efterhand.

Det är ju därför man använder vissa typer av kablar för inkoppling, för att det "fungerar" gör det inte mindre farligt. Det krävs rätt typ för att hållarna och avlastning ska fungera. Detta är förutsättning man gör när man designar dessa kläm-kopplingar, då sakerna inte ska röra på sig ändå.

@Mieriola
@Dr.Mabuse

All typ av fastskruvad armatur är en fast installation. Du får lov att byta befintlig, men all tillbyggnad/nybyggnad måste göras av elektriker. Att du sätter en armatur som är gjord för fast installation, utan dragavlastning, med en "stickkontakt" gör det hela ännu mer farligt och definitivt inte mindre lagligt.

Om du köper en armatur som tex en lampa som är komplett, med stickkontakt och och inte ska "kopplas in" så är det okej att montera upp den, men i detta fallet har ju TS behövt göra ett ingrepp i armaturen, och monterat dit en kontakt. Därav har brott begåtts.

Permalänk
Medlem

Vad säger ElsäkFS 1996:2 ?

Arbete som får utföras av annan än elinstallatör
4 § Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför eller ansvarar för
åtgärderna skall ha erforderlig kännedom om gällande krav för respektive åtgärd. Den
ansvarige skall lämna erforderlig instruktion och information om de risker som kan föreligga
från elektrisk säkerhetssynpunkt och om hur arbetet skall kontrolleras innan den berörda
anläggningen eller anordningen tas i bruk.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i fast installerad anläggning, dock
inte inom utrymmen med explosiv miljö.
2. Utbyte av ljuskälla , t.ex. glödlampa och lysrör, proppsäkring, knivsäkring och liknande förbrukningsmateriel.
3. Fast anslutning och utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell
spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10A eller annat
överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan, dock inte inom utrymmen med explosiv miljö.
5. Tillfällig anslutning eller losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning i laboratorium,
provrum eller på liknande plats för utbildning, försöksverksamhet, provning eller kontroll.
6. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för skyddsklenspänning med nominell
spänning högst 50 V, dock inte inom utrymmen med explosiv miljö.
Råd
För arbete som berör tillfällig anläggning gäller 3 §.
Med bostäder i punkt 7 avses inte allmänna utrymmen i flerbostadshus.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Hänvisa gärna till lagtexten som säger att det är brottsligt att installera el.

Elinstallationsreglerna är riktlinjer som finns för att se till att så långt det är möjligt garantera att de installationer som utförs är säkra så ingen person/egendom kommer till skada, men du kan knappast bli straffad i domstol eller få böter för att koppla en ett vägguttag utan att ha elbehörighet. Gör du det på rätt sätt så kommer antagligen inte ens försäkringsbolaget bry sig.
Det är först om din felaktiga installation orsakar skada på person/egendom som du riskerar att bli straffad, och det gäller även för den behöriga/ansvarig elektrikern som gjort en felaktig installation.

För övrigt så anser jag den här diskussionen som urspårad. TS har fått hjälp, ser ut att vara vid liv och har fått info om hur elreglerna ser ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

[...]men i detta fallet har ju TS behövt göra ett ingrepp i armaturen, och monterat dit en kontakt. Därav har brott begåtts.

Jag kan då inte hitta något som stödjer detta påstående ej heller erinra mig att jag varken läst eller hört dylika under min utbildning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lite_:

Vad säger ElsäkFS 1996:2 ?

Arbete som får utföras av annan än elinstallatör
4 § Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför eller ansvarar för
åtgärderna skall ha erforderlig kännedom om gällande krav för respektive åtgärd. Den
ansvarige skall lämna erforderlig instruktion och information om de risker som kan föreligga
från elektrisk säkerhetssynpunkt och om hur arbetet skall kontrolleras innan den berörda
anläggningen eller anordningen tas i bruk.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i fast installerad anläggning, dock
inte inom utrymmen med explosiv miljö.
2. Utbyte av ljuskälla , t.ex. glödlampa och lysrör, proppsäkring, knivsäkring och liknande förbrukningsmateriel.
3. Fast anslutning och utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell
spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10A eller annat
överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan, dock inte inom utrymmen med explosiv miljö.
5. Tillfällig anslutning eller losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning i laboratorium,
provrum eller på liknande plats för utbildning, försöksverksamhet, provning eller kontroll.
6. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för skyddsklenspänning med nominell
spänning högst 50 V, dock inte inom utrymmen med explosiv miljö.
Råd
För arbete som berör tillfällig anläggning gäller 3 §.
Med bostäder i punkt 7 avses inte allmänna utrymmen i flerbostadshus.

Den säger först å främst att den är gammal och reglerna har skärpts, numera står det bara utbyte i ELSÄK 2013:1 Lydelse per den 1 januari 2016.

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/els...

3 § Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) om
vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten utföras av andra än en
elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av en elinstallatör. Undantagen
gäller dock inte för elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa samt av
anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.
2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@Paddanx: Hänvisa gärna till lagtexten som säger att det är brottsligt att installera el.

Elinstallationsreglerna är riktlinjer som finns för att se till att så långt det är möjligt garantera att de installationer som utförs är säkra så ingen person/egendom kommer till skada, men du kan knappast bli straffad i domstol eller få böter för att koppla en ett vägguttag utan att ha elbehörighet. Gör du det på rätt sätt så kommer antagligen inte ens försäkringsbolaget bry sig.
Det är först om din felaktiga installation orsakar skada på person/egendom som du riskerar att bli straffad, och det gäller även för den behöriga/ansvarig elektrikern som gjort en felaktig installation.

För övrigt så anser jag den här diskussionen som urspårad. TS har fått hjälp, ser ut att vara vid liv och har fått info om hur elreglerna ser ut..

Vi kan ju börja med det som postats över ditt svar.

@lite_
Vad säger ElsäkFS 1996:2 ?

Arbete som får utföras av annan än elinstallatör
4 § Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför eller ansvarar för
åtgärderna skall ha erforderlig kännedom om gällande krav för respektive åtgärd. Den
ansvarige skall lämna erforderlig instruktion och information om de risker som kan föreligga
från elektrisk säkerhetssynpunkt och om hur arbetet skall kontrolleras innan den berörda
anläggningen eller anordningen tas i bruk.

Du fetstilar det du vill, men TS har uppenbarligen inte den kännedom som krävs, eftersom bla fel typ av kabel har används, ingen jord har kopplats in och ingen dragavlastning finns. 3 allvarliga och utan tvekan felaktiga punkter.
Det räcker mao med att den skarvsladden flyttas lite, dras lite i eller rent allmänt spänns lite så kommer du att ha en korslutningsrisk, utan jordskydd, eller glapp och en brandfara.

Sen är denna regel utdaterad och ersatt av ELSÄK-FS 2007:2

Dock är din punkt fortfarande kvar, men som punkt 2, därför gäller den fortfarande.
Men i detta fallet är den fel gjord, så det hjälper inte...

(Edit, även denna är utdaterad)

Sen @Mieriola poängen är just att den som utför installationen har slutliga ansvaret för dessa installationer, och att de är godkända. Och denna är verkligen inte godkänd, så TS kan åka dit på samtliga punkter. Du kan mycket väl både få böter och straff om det går så illa att tex någon kommer till skada vid dessa, så på så sätt har du rätt.
Men försäkringsbolag är första "steget" i att neka ersättning. Där är det deras regler som gäller, även om du kanske är i en grå-zon på vissa lagar. Du måste i så fall stämma dem och bevisa att du har gjort rätt och följt dessa råd och riktlinjer, vilket du inte kommer lyckas med i domstol. Detta har jag som sagt relativt färsk sits från, och en vän som fick lära sig detta den hårda vägen.

Men dock sagt så kan du göra mycket så länge du har kunskap och gör det rätt, ingen tvekan om det. Dock är det största problemet att folk "tror" sig ha denna kunskap, och sen gnäller på att armaturens "klämmor" är dåliga när de sätter dit en armatur med fel typ av installationsmaterial.

Edit: Tom @mrqaffe både hann före mig och har nyaste reglerna som jag lyckats missa. 2007 var den senaste jag uppdaterade mig på. Troligen har denna ändring gjorts, pga folk som tror sig veta.. och därför gör det när de inte ska.
Och de har här tagit bort nyinstallation, så nu är hela TS installation, oavsett hur fel/rätt den är, olaglig.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kan då inte hitta något som stödjer detta påstående ej heller erinra mig att jag varken läst eller hört dylika under min utbildning.

Du behöver då läsa på lite mao (läs svaret under dig)

Permalänk
Medlem

Denna attityd börjar likna som en gammal gubbe i dalarna som hade kopplat all el med 2 ledare signal kabel ut till friggebod.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du bör dock veta att du kommer ha ingen försäkring, alls, om något blir fel och de märker att något inte är fackmannamässigt gjort. Har bekanta som åkt på den... brand i utrustning som rökskadade en hel en del och förstörde en del. När man undersökte felet så såg man detta och sen var det tack och hej från försäkringsbolaget och en anmälan om brott gjordes.

Detta kan man säga är viktigare än behörighet.

För har en j-a klåpare till elektriker, trots behörighet, gjort en taskig installation så är man inte säker iallafall.

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Hej,

Monterar upp en bänkbelysning bestående av lysrörsarmatur, lysrör, glimtändare, strömbrytare och stickkontakt. När jag är klar så går inte lysröret igång. Jag öppnar den och ser att en av kopparkablarna från strömbrytaren har lossnat.

Var ska jag koppla in den igen?

http://postimg.org/image/cyfz15l71/

De två kablarna som försvinner i periferit till vänster i bilden går till glimtändaren.

Jag är rätt händig, men har aldrig kunnat läsa el :(.

MVH

gg

Kopplar du in lampan med sladd i ett uttag så räknas det väl inte som en fast installation?
Kopplar du däremot in lampan bakom ett uttag typ så är det en fast installation .
Sen så ska sladden in i antingen översta eller understa uttaget till vänster så där blir 2 kablar i ett uttag typ .
Antagligen lite tajt så de har inte fått i båda ordentligt.
I 240 volt växelström så kvittar det vilken du kopplar ihop med bara inte jorden.
Fas och nolla växlar ju så det har noll betydelse.
Annars hade du inte kunnat rotera en kontakt 180 grader när du sätter den i ett uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Detta kan man säga är viktigare än behörighet.

För har en j-a klåpare till elektriker, trots behörighet, gjort en taskig installation så är man inte säker iallafall.

Helt korrekt, men han har då ansvaret för alla skador, risker och problem som uppstår pga det.
Din försäkring ska också gälla, då du anlitat en som är behörig.

Sen är det väl lite som bilmekanikern... det finns händiga, och det finns bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den säger först å främst att den är gammal och reglerna har skärpts, numera står det bara utbyte i ELSÄK 2013:1 Lydelse per den 1 januari 2016.

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/els...

3 § Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) om
vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten utföras av andra än en
elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av en elinstallatör. Undantagen
gäller dock inte för elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa samt av
anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.
2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder

Ja där ser man Orkade inte forska så mycket i det. Kommer bara ihåg det från när jag gymnasiet Shit jag är gammal nu

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lite_:

Ja där ser man Orkade inte forska så mycket i det. Kommer bara ihåg det från när jag gymnasiet Shit jag är gammal nu

Jag är kanske ännu äldre men sitter just i denna sekund och studerar dessa ämnen, "kontroll före idrifttagning" och "skötsel av elektriska anläggningar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är kanske ännu äldre men sitter just i denna sekund och studerar dessa ämnen, "kontroll före idrifttagning" och "skötsel av elektriska anläggningar"

Då vet jag att man ska dra in dig i el-diskutioner i framtiden

Var länge sedan jag läste elsäkerheten, och eftersom det inte är mitt jobb, så uppdaterar jag mig inte aktivt heller. 1996 var den förordnad jag började på, sen uppdaterade jag mig och då var det 2007.

Bra att ha en medlem med koll dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Kopplar du in lampan med sladd i ett uttag så räknas det väl inte som en fast installation?
Kopplar du däremot in lampan bakom ett uttag typ så är det en fast installation .
Sen så ska sladden in i antingen översta eller understa uttaget till vänster så där blir 2 kablar i ett uttag typ .
Antagligen lite tajt så de har inte fått i båda ordentligt.
I 240 volt växelström så kvittar det vilken du kopplar ihop med bara inte jorden.
Fas och nolla växlar ju så det har noll betydelse.
Annars hade du inte kunnat rotera en kontakt 180 grader när du sätter den i ett uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Både ja och nej.
Det är inte fast installation att ansluta en redan CE-märkt lampa med stickkontakt. Men att tillverka en egen lampa är inte ok för det. Och såna där lysrörsarmaturer kommer vanligtvis inte med stickkontakt.

Med uttalanden som att fas och nolla växlar, rekommenderar jag att åtminstone inte säga till andra hur man kopplar el. Jag menar inte att vara dum eller negativ. Jag förespråkar att läsa på ordentligt och lära sig nya grejer osv. Men det kan ju hända grejer med el. Och det farligaste är att det verkar så lätt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du behöver då läsa på lite mao (läs svaret under dig)

Det var ett bekvämt svar men du pekar inte ut vad (i antar jag ELSÄK 2013:1?) som i sak styrker ditt påstående om att det är brottsligt för lekman att själv utföra viss form av elarbete, i synnerhet den som TS ursprungliga inlägg handlar om.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jösses vilken kalabalik. Endast 1 medlem som hjälpte mig. Tur är ju det, annars hade jag provat varenda hål

Ja det är värdelöst att fråga här. Även jag som jobbar med el drar mig för att ställa frågor. Man får bara skit och lektioner om vad som är lagligt och att man ska ringa elektriker, bättre att bara testa sig fram! En hand bakom ryggen bara så strömmen inte går igenom hjärtat
Friskt kopplat, hälften brunnet! GGWP säger vi!

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk

Kan inte låta bli att kommentera denna tråd.
Jag har elutbildning från 1992, då den ingick som ett moment i hela utbildningen. Enligt vad jag fick lära mig då är den inkoppling som TS har gjort fullt laglig, eftersom det är ett färdigt lysrör och kopplas in via en kabel med stickkontakt. Att sedan en av de förmonterade kablarna har lossnat har inte så mycket med saken att göra, utan anser att det var bra att TS frågade för att vara på säkra sidan. Enda felet jag kan se är att jorden inte är längre, så att den släpper sist om det dras för mycket i kabeln.

Sen har jag en samvetsfråga till er som skriker om lagbrott etc. Jobbar ni som eller känner ni någon elektriker. Gör du eller den du känner några eljobb efter arbetstid. Antingen åt sig själv eller åt bekanta. Om ja, då begås det ett lika stort lagbrott. Varför, det är företaget som har elbehörigheten och efter arbetstid är alla elektriker som vilken svensson som helst.
Det vill säga, har en elektriker kopplat fel på icke arbetstid, så står man där som att man har gjort jobbet själv. Enda sättet att få några pengar är att stämma den som har gjort jobbet.

Har även en historia som en elektriker har gjort vid renovering av ett badrum.
Det finns en ventilationsfläkt, en taklampa och en vägglampa samt en dubbel strömbrytare. Taklampan sitter mellan strömbrytare och fläkt. Många år senare funderas det på att separera lyset till varsin kontakt. Jag kollar hur det är kopplat och får en mindre chock. Det visar sig att det finns två separata tändtrådar till belysningen, men någonstans i taket är dessa ihoppkopplade. Det räcker dock inte med det, inser med förskräckelse att den treledade kabeln som går till fläkten förmodligen är skarvad från samma punkt som belysningen. Det går i alla fall ingen treledad kabel till en skarvdosa, utan endast enkelledare. Det finns ingen lucka eller något annat som visar var denna kopplingspunkt finns. Så om något behöver göras, måste innertaket ner.
Detta har alltså en elektriker på arbetstid gjort, efter det att gick nämnda utbildning. Så kasta inte sten i glashus, då det finns elektriker som tar stora genvägar som inte upptäcks förren långt senare utan möjlighet att få rätsida på det.

Mina fem cent
//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Helt korrekt, men han har då ansvaret för alla skador, risker och problem som uppstår pga det.
Din försäkring ska också gälla, då du anlitat en som är behörig.

Sen är det väl lite som bilmekanikern... det finns händiga, och det finns bra

Det gäller också att man ska kunna bevisa att en behörig elektriker har utfört arbetet.

Ibland kan det va lika illa, eller nästan värre när någon "mindre händig" meckat med en bil.

Att ligga på motorvägen i 120km/h med hjulbultar som är dragna till sträckgränsen är en tanke.