Hjälp en el-analfabet med enkelt problem: strömbrytare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Kan inte låta bli att kommentera denna tråd.
Jag har elutbildning från 1992, då den ingick som ett moment i hela utbildningen. Enligt vad jag fick lära mig då är den inkoppling som TS har gjort fullt laglig, eftersom det är ett färdigt lysrör och kopplas in via en kabel med stickkontakt. Att sedan en av de förmonterade kablarna har lossnat har inte så mycket med saken att göra, utan anser att det var bra att TS frågade för att vara på säkra sidan. Enda felet jag kan se är att jorden inte är längre, så att den släpper sist om det dras för mycket i kabeln.

Sen har jag en samvetsfråga till er som skriker om lagbrott etc. Jobbar ni som eller känner ni någon elektriker. Gör du eller den du känner några eljobb efter arbetstid. Antingen åt sig själv eller åt bekanta. Om ja, då begås det ett lika stort lagbrott. Varför, det är företaget som har elbehörigheten och efter arbetstid är alla elektriker som vilken svensson som helst.
Det vill säga, har en elektriker kopplat fel på icke arbetstid, så står man där som att man har gjort jobbet själv. Enda sättet att få några pengar är att stämma den som har gjort jobbet.

Har även en historia som en elektriker har gjort vid renovering av ett badrum.
Det finns en ventilationsfläkt, en taklampa och en vägglampa samt en dubbel strömbrytare. Taklampan sitter mellan strömbrytare och fläkt. Många år senare funderas det på att separera lyset till varsin kontakt. Jag kollar hur det är kopplat och får en mindre chock. Det visar sig att det finns två separata tändtrådar till belysningen, men någonstans i taket är dessa ihoppkopplade. Det räcker dock inte med det, inser med förskräckelse att den treledade kabeln som går till fläkten förmodligen är skarvad från samma punkt som belysningen. Det går i alla fall ingen treledad kabel till en skarvdosa, utan endast enkelledare. Det finns ingen lucka eller något annat som visar var denna kopplingspunkt finns. Så om något behöver göras, måste innertaket ner.
Detta har alltså en elektriker på arbetstid gjort, efter det att gick nämnda utbildning. Så kasta inte sten i glashus, då det finns elektriker som tar stora genvägar som inte upptäcks förren långt senare utan möjlighet att få rätsida på det.

Mina fem cent
//Freezer

Vad tråden huvudsakligen handlade om var att man ska anlita en expert om man är så osäker att man själv kallar sig el-analfabet. Att det finns klantskallar till elektriker är väl inget förvånande. Det finns nog i alla yrkesgrupper. Jag undrar vad du vill säga med ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Haha! Ja jävlar vad den här tråden var full med självgoda elektriker som tror dom sitter på ovärderlig kunskap. Vem fan ringer en elektriker för att skruva ihop en lampa? Ingen minns en fegis, glöm inte det!

Så där tänker småbarn, glad att det inte är du som kopplat hos mig.

Permalänk
Medlem

Elektriker är nog den mest skitnödiga yrkesgruppen som finns.... Det gäller en lampa, inte en rymdfärja direkt. Med en multimeter, Google och lite sunt förnuft klarar man det mesta i hemmet. Enda anledningen jag har ringt elektriker är för försäkringens skull för en värmeslinga i badrummet, hade lika gärna kunnat koppla in det själv.

Dock har jag full förståelse för att reglerna ser ut som de gör för det finns sjukt många människor som är lägre begåvade inom det praktiska som riskerar att skapa dödsfällor. Så överlag tycker jag det är vettiga regler angående el men tagga ner lite och hjälp till istället, han försöker ju inte koppla om centralen direkt....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Elektriker är nog den mest skitnödiga yrkesgruppen som finns.... Det gäller en lampa, inte en rymdfärja direkt. Med en multimeter, Google och lite sunt förnuft klarar man det mesta i hemmet. Enda anledningen jag har ringt elektriker är för försäkringens skull för en värmeslinga i badrummet, hade lika gärna kunnat koppla in det själv.

Dock har jag full förståelse för att reglerna ser ut som de gör för det finns sjukt många människor som är lägre begåvade inom det praktiska som riskerar att skapa dödsfällor. Så överlag tycker jag det är vettiga regler angående el men tagga ner lite och hjälp till istället, han försöker ju inte koppla om centralen direkt....

Det är sannolikt så att du precis lika gärna hade kunnat koppla in det själv. Beroende på elektriker hade det kanske blivit bättre.
Men alla installationer är inte lika uppenbart självklara. Och nej, Google i några timmar räcker inte (som det gör i nästan alla andra sammanhang).
Och alla är inte du.

Det största problemet som jag ser är de som tror sig nästan kunna, googlar lite, och finner uttalanden som dina "det är inte rymdforskning direkt" "kunde lika gärna gjort det själv" "elektriker är bara dyra".

Jag menar att man får tänka på mottagaren. Det du skriver om elektriker får helt olika innebörd beroende på sammanhang och läsarens utgångspunkt.
Jag har inga problem med uttalandet förrän någon använder det som stöd för att ge sig på en elinstallation som den är det minsta osäker på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var ett bekvämt svar men du pekar inte ut vad (i antar jag ELSÄK 2013:1?) som i sak styrker ditt påstående om att det är brottsligt för lekman att själv utföra viss form av elarbete, i synnerhet den som TS ursprungliga inlägg handlar om.

Elsäk beskriver vad olika personer med och utan (olika) behörigheter får utföra, övriga aktiviteter än de som är tillåtna ska man tolka som att de är förbjudna att göra.

Skrivet av bardbard:

Elektriker är nog den mest skitnödiga yrkesgruppen som finns.... Det gäller en lampa, inte en rymdfärja direkt. Med en multimeter, Google och lite sunt förnuft klarar man det mesta i hemmet. Enda anledningen jag har ringt elektriker är för försäkringens skull för en värmeslinga i badrummet, hade lika gärna kunnat koppla in det själv.

Dock har jag full förståelse för att reglerna ser ut som de gör för det finns sjukt många människor som är lägre begåvade inom det praktiska som riskerar att skapa dödsfällor. Så överlag tycker jag det är vettiga regler angående el men tagga ner lite och hjälp till istället, han försöker ju inte koppla om centralen direkt....

En vanlig multimeter säger inte hela sanningen när du ska testa en elinstallation, den är ett ganska olämpligt instrument i det sammanhanget eftersom den i de flesta fall är gjord för att mäta på elektronik snarare än kabel, multimetern kan t.om mäta så pass fel att den invaggar en i tron att installationen är ok medan den i själva verket är farlig och inte klarar sig när man mäter med ett riktigt instrument som kan mäta med högre mätström och mätspänning än multimetern, dessutom behöver man kunna mäta låga resistanser/impedanser (<1 Ohm) med en upplösning på 0,01 Ohm för att kunna veta om säkringarna, kablarna och ihopkopplingen är ok och det är ju även väldigt bra att kunna mäta hur snabbt och vid vilken ström jordfelsbrytaren bryter.

Jag hade inte litat på en installation av golvvärme (speciellt inte i ett badrum) som bara är uppmätt med en normal multimeter, det är omöjligt att säga om den installationen är säker bara utifrån mätningar med en multimeter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för den lika självklara som överflödiga kommentaren. Nu var det dock inte syftet med lagar som diskuterades. Paddox hävdar urskillningslöst att det är kriminellt för icke behörig att montera fasta installationer. Det är vad jag diskuterade.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elsäk beskriver vad olika personer med och utan (olika) behörigheter får utföra, övriga aktiviteter än de som är tillåtna ska man tolka som att de är förbjudna att göra.

En vanlig multimeter säger inte hela sanningen när du ska testa en elinstallation, den är ett ganska olämpligt instrument i det sammanhanget eftersom den i de flesta fall är gjord för att mäta på elektronik snarare än kabel, multimetern kan t.om mäta så pass fel att den invaggar en i tron att installationen är ok medan den i själva verket är farlig och inte klarar sig när man mäter med ett riktigt instrument som kan mäta med högre mätström och mätspänning än multimetern, dessutom behöver man kunna mäta låga resistanser/impedanser (<1 Ohm) med en upplösning på 0,01 Ohm för att kunna veta om säkringarna, kablarna och ihopkopplingen är ok och det är ju även väldigt bra att kunna mäta hur snabbt och vid vilken ström jordfelsbrytaren bryter.

Jag hade inte litat på en installation av golvvärme (speciellt inte i ett badrum) som bara är uppmätt med en normal multimeter, det är omöjligt att säga om den installationen är säker bara utifrån mätningar med en multimeter.

Nu var min värmeslinga ett dåligt exempel då det inte är en vardaglig installation. Tänker mer på ex. armaturbyte, nytt eluttag, strömbrytare.
Sen för att alla ska bli lugna så ja, en elektriker har mätt upp min slinga innan ingjutning då det inte räcker med en multimeter som du säger

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bardbard:

Nu var min värmeslinga ett dåligt exempel då det inte är en vardaglig installation. Tänker mer på ex. armaturbyte, nytt eluttag, strömbrytare.
Sen för att alla ska bli lugna så ja, en elektriker har mätt upp min slinga innan ingjutning då det inte räcker med en multimeter som du säger

Men man får byta ut vissa trasiga delar mot motsvarande nya och hela om man har kunskapen, det man inte får göra är att ändra/utöka installationen för då krävs det alltid behörighet.
En del yrkesverksamma elektriker fuskar de också. Ett annat problem är när det kommer utländska elektriker, även de av dem som är elektriker och inte "nån från gatan" kan göra fel eftersom de ibland inte följer svensk standard utan nått annat lands normer och blandar man dem tillsammans med de svenska så kan slutresultatet bli en farlig installation utan att det egentligen handlar om uppsåtligt fusk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja bland det värsta jag sett är hur det blev när den lilla ortens mest välrenommerade och äldsta elföretag där den äldre mest erfarna elektrikern och ägaren till elfirman och i vart fall tidigare behörighetansvariga personen gjorde ett riktigt skräckjobb.

Den här äldre elektrikern kommer och drar fram och kopplar in induktionshäll och ugn hos några bekanta i deras nyrenoverade kök i villan. Detta fakturerades också ordentligt, jag har sett fakturan.

När de inte får igång sin nya och avancerade induktionshäll blev jag inkallad för att se varför den inte gick. Så när den inte startar så kollar jag först säkringen att den ej var utlöst innan vi började kolla över själva hällen närmare.

Men det visade sig att det inte var fel på hällen utan bara otydliga instruktioner till hur den fungerar så den gick igång till sist då den blivit barnlåst oavsiktligt när de försökte starta den(så klurigt barnlås att även vuxna gick bet).

Öppnar underskåpet och där inne hittar jag en löst hängande nedföst kabel med ett perilexuttag 400V avsett för utanpåliggade montage dinglande löst i änden av kabeln.
Baksidan på det spänningssatta perilexuttaget är helt öppet med fingrarna berörbara kontaktbleck och det kommer ut en kopplad kabel som går till ett Schuko uttag fastsatt på en löst friliggande bit trälist som blivit över.

Om någon får för sig att dra fram hällen och ugnen vid rengöring och helt naturligt håller emot i uttaget för att dra ut perilexkontakten för kunna dra fram hällen så är risken överhängande för en 400V kyss från den helt öppna baksidan, kommer man samtidigt åt diskbänken är garantin närmast total för att lämna denna världen.

På Fluxio ett yrkesforum för elfolk där jag läser ibland har de en avdelning med de värsta hemmapularnas vansinniga missfoster, och denna installation som definitivt skulle platsa där är alltså gjord av en inte bara elektriker utan personen står enligt vad jag hört som är eller tidigare var behörighetsanvarig för de övriga anställda på elfirmans installationer?????.

Jag bara baxnade för min första fråga till mina bekanta som bor där när jag såg eländet var, vad sjutton har ni anlitat för svartjobbande klåpare till hobbyelektriker som gör sådana livsfarliga jobb.(kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var en behörig som gjort det)

Då gick de och hämtade och visade upp den tilltagna fakturan från elfirman och berättade att det var den äldre ägaren/elektrikern som varit där och gjort jobbet.

Elektrikern påstod när jag ringde och frågade hur de kunde lämna en så livsfarlig installation efter sig, att han tänkt komma dit och göra klart sedan. Fast någon tid för det fanns inte inbokad så det lät som mest som ett svepskäl.

Vad hade hänt om familjens småbarn hade öppnat underskåpet och stuckit fingret i det hela?

Rena turen att detta inte slutade riktigt illa med dödsfall kanske. (kommer knappast anlita den elfirman i första taget)