Hjälp en el-analfabet med enkelt problem: strömbrytare

Permalänk
Medlem

Hjälp en el-analfabet med enkelt problem: strömbrytare

Hej,

Monterar upp en bänkbelysning bestående av lysrörsarmatur, lysrör, glimtändare, strömbrytare och stickkontakt. När jag är klar så går inte lysröret igång. Jag öppnar den och ser att en av kopparkablarna från strömbrytaren har lossnat.

Var ska jag koppla in den igen?

http://postimg.org/image/cyfz15l71/

De två kablarna som försvinner i periferit till vänster i bilden går till glimtändaren.

Jag är rätt händig, men har aldrig kunnat läsa el :(.

MVH

gg

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@ggwp: Ledsen att vara en "partypooper" men att göra en fast installation utan behörighet är både dumt och faktiskt olagligt, dessutom är att ge sig på 240V utan kunskap förenat med direkt livsfara. Ring en elektriker.

stavar konstigt
Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Om du inte vet hur du ska göra ska du inte göra syssla med 230V själv. Nu så gick det så pass bra att det helt enkelt inte fungerande, men om det hade gått mindre bra så hade lampan antingen kunnat börja brinna vid ett senare tillfälle eller ge livsfarliga elchocker.

Permalänk
Medlem

Jag får det till fasen (L) som den skall in på. Den andra vita slutar väl i nollan (N)?.

Permalänk
Medlem

Sluta svammla att sätta upp en lysrörsarmatur som detta, (diskbänksarmatur?) är precis som att byta en lamparmatur som helst.
Vart du ska koppla den lösa kabeln kan jag dock inte svara på med säkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cypher:

@ggwp: Ledsen att vara en "partypooper" men att göra en fast installation utan behörighet är både dumt och faktiskt olagligt, dessutom är att ge sig på 240V utan kunskap förenat med direkt livsfara. Ring en elektriker.

Skrivet av fufuheo:

Om du inte vet hur du ska göra ska du inte göra syssla med 230V själv. Nu så gick det så pass bra att det helt enkelt inte fungerande, men om det hade gått mindre bra så hade lampan antingen kunnat börja brinna vid ett senare tillfälle eller ge livsfarliga elchocker.

Ska man ringa en elektriker för att montera en 150kr lampa från Clas Ohlsson? Då lever jag hellre i mörker.

Skrivet av Mieriola:

Jag får det till fasen (L) som den skall in på. Den andra vita slutar väl i nollan (N)?.

Tack, jag ska prova.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ska man ringa en elektriker för att montera en 150kr lampa från Clas Ohlsson? Då lever jag hellre i mörker.

Det är just mörker du riskerar för att spara ett par hundringar, närmare bestämt evigt mörker.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@ggwp
Lägg upp en bild på kopplingen där du ritat ringen.
Så vi ser alla kablar som går in i kopplingen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Eh, om den svarta grova kabeln är inkommande så är den felaktig, ingen jord med där så varken uttaget eller lampan blir inte jordad. Den MÅSTE ha jord in, annars kan den bli livsfarlig som den sitter på fel ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ska man ringa en elektriker för att montera en 150kr lampa från Clas Ohlsson? Då lever jag hellre i mörker.

Ganska konstig inställning... Att lampan kostar 150kr gör den inte mindre farlig om du kopplar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag får det till fasen (L) som den skall in på. Den andra vita slutar väl i nollan (N)?.

Det funkade utmärkt, nu lyser lampan som den ska igen. En guldklimp till Mieriola idag!

Skrivet av fufuheo:

Ganska konstig inställning... Att lampan kostar 150kr gör den inte mindre farlig om du kopplar fel.

Det borde ju göra den mer farlig, om något. Se bara hur strömbrytarkabeln slant av, dålig konstruktion.

Nej, men ringer jag in en elektriker varje gång jag ska göra nåt hemma i huset så har jag snart inget hus att göra nåt i.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nej, men ringer jag in en elektriker varje gång jag ska göra nåt hemma i huset så har jag snart inget hus att göra nåt i.

Snarare tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ska man ringa en elektriker för att montera en 150kr lampa från Clas Ohlsson? Då lever jag hellre i mörker.

Tack, jag ska prova.

Skrivet av ggwp:

Det borde ju göra den mer farlig, om något. Se bara hur strömbrytarkabeln slant av, dålig konstruktion.

Nej, men ringer jag in en elektriker varje gång jag ska göra nåt hemma i huset så har jag snart inget hus att göra nåt i.

Det spelar ingen roll var du köpt den, Malmbergs är skräp oavsett vad du betalat. Att en ledare lossar är bara ett exempel.

Skrivet av Mieriola:

Eh, om den svarta grova kabeln är inkommande så är den felaktig, ingen jord med där så varken uttaget eller lampan blir inte jordad. Den MÅSTE ha jord in, annars kan den bli livsfarlig som den sitter på fel ställe.

Den svarta kabeln är en tre-ledare med en svart, en blå och en gul part. Jag misstänker starkt att den gula parten egentligen är gul/grön även om det knappt syns.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack, jag ska prova.

Nej du ska fasen inte "prova"!
Antingen så vet du vad du gör eller inte.

Jag har personligen inget emot att man fixar el och belysning själv OM MAN VET VAD MAN GÖR!

Vilken skräplampa för övrigt, om en ledare "lossnar". (Oj. Too late)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej du ska fasen inte "prova"!
Antingen så vet du vad du gör eller inte.

Jag har personligen inget emot att man fixar el och belysning själv OM MAN VET VAD MAN GÖR!

Vilken skräplampa för övrigt, om en ledare "lossnar". (Oj. Too late)

Hur ska man lära sig om man inte får testa eller fråga(vilket han gjorde i den här tråden)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Hur ska man lära sig om man inte får testa eller fråga(vilket han gjorde i den här tråden)?

Skickades från m.sweclockers.com

Man får gå en utbildning! Det är ju faktiskt inte lagligt att prova själv.

https://lagen.nu/1990:806

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Hur ska man lära sig om man inte får testa eller fråga(vilket han gjorde i den här tråden)?

Skickades från m.sweclockers.com

Man får visst fråga men som icke-elektriker får man bara byta enklare apparater om man har "nödig kännedom". Behöver man fråga har man inte nödig kännedom.

Det är därför det krävs två års praktik under handledning av en behörig montör för att bli elektriker.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Hur ska man lära sig om man inte får testa eller fråga(vilket han gjorde i den här tråden)?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska inte lära dig koppla ledare som du inte vet vart de går och varifrån de kommer och vad de har för syfte.

I detta fallet hade det varit passande att invänta säkra svar.
Sedan själv sätta sig in i varför.
Och gärna invänta utförligare beskrivning vad som kan ha inträffat och vilka övriga aspekter som är viktiga att tänka på. Kanske se över så att skyddjorden är intakt hela vägen.

Hur testar man för övrigt en sån där fast installation? Den kan (ska) inte vara ansluten med stickpropp. Man kan ju bara hoppas att TS drog ur säkringen åtminstone. Och testade med spänningsprovare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Precis (Blivande elektriker) räcker med en simpel felkoppling för att chassi på armaturen skall bli strömförande, detta räknas in som fast installation och därmed krävs behörighet.

Sen lika så såg jag att jorden har samma längd som fas och nolla inte bra alls heller.

Så lämna detta till en elektriker eller så kanske prästen får jorda?!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jösses vilken kalabalik. Endast 1 medlem som hjälpte mig. Tur är ju det, annars hade jag provat varenda hål

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jösses vilken kalabalik. Endast 1 medlem som hjälpte mig. Tur är ju det, annars hade jag provat varenda hål

Som sagt. Jag är inte den som hänger upp mig på regler och lagar. Men däremot inser jag faran.
Jag hade gärna bidragit om jag hade sett tråden tidigare. Inte nödvändigtvis med en kopplingsanvisning dock.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Som sagt svårt att säga då bilden gör en rätt förvirrad. Men Den vita ser ut som den skall kopplas in på fasen "L" eftersom den endast skall bryta lysröret.

Dock hade det varit bättre med en tydligare bild.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jösses vilken kalabalik. Endast 1 medlem som hjälpte mig. Tur är ju det, annars hade jag provat varenda hål

Det var många medlemmar som ville hjälpa dig men uppenbarligen förstod du inte det. De försökte tala om att du var inne på ett område där du kan vålla olyckor. Kom ihåg att du är ansvarig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jösses vilken kalabalik. Endast 1 medlem som hjälpte mig. Tur är ju det, annars hade jag provat varenda hål

Forumet har utvecklats till något som närmast kan jämföras med familjeliv. Fattar inte att folk alltid ska lägga sig i hur folk gör. Bästa är i min mening att hjälpa ts med sitt problem och samtidigt upplysa om att det är olämpligt att göra då det är olagligt (om så är fallet)

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Forumet har utvecklats till något som närmast kan jämföras med familjeliv. Fattar inte att folk alltid ska lägga sig i hur folk gör. Bästa är i min mening att hjälpa ts med sitt problem och samtidigt upplysa om att det är olämpligt att göra då det är olagligt (om så är fallet)

Ditt inlägg är obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Forumet har utvecklats till något som närmast kan jämföras med familjeliv. Fattar inte att folk alltid ska lägga sig i hur folk gör. Bästa är i min mening att hjälpa ts med sitt problem och samtidigt upplysa om att det är olämpligt att göra då det är olagligt (om så är fallet)

Jag håller med om att det bästa är att hålla sig till frågan. Det gäller alla trådar. Och så funkar det inte på detta forumet eller familjeliv eller de flesta andra forum.

Men om man nu tänker svara i tråden utan denna extrema saklighet och bombsäkerhet på sin sak
- så är det oändligt mycket bättre att droppa en kommentar om att det är olagligt, olämpligt, livsfarligt, med mera med mera
- än att komma med en chansning till förslag på "lösning".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

kunskapen ang. vad man får och inte får göra varierar tydligen rätt kraftigt i tråden...
är själv elektriker sedan 6/7 år tillbaka och får denna fråga någon gång i veckan

men svaret ''behöver du fråga ska du inte göra'' det brukar jag använda då det blir logisk för den som frågar, för detta tyder på att man saknar kunskap och då ska man låta någon utbildad sköta det.

men tur (eller otur..) så får man lagligt göra mer i sitt eget hem än många tror (eller mer oroväckande nog...)

själv så ser jag inga problem att svara på frågor ang. hur mycket belastning klarar detta/ vad rekommenderas/ hur skulle ni gjort frågor men så fort det kommer frågor hur ska jag koppla? håller iaf jag mig borta för jag vill inte vara den som skrev ''koppla så'' för jag har kunskapen och detta missförstås och slutar med dödsfall....
sedan att köra på ''det är bara 3 trådar'' fungerar inte för det är så mycket som kan gå fel...
allt från dålig kontakt, varmgång och i värsta fall brand & dödsfall

men utan att ge tips på hur du ska koppla kan jag säga följande
1. jorden är för kort då denna ska vara någon cm längre än övriga ledare för att jorden är den sista tråden som ska lossna
2. hur är omgivningen? förekommer vatten/fukt? tänker på ip-klassningen då det ser ut som du montera denna på en hylla (kanske belysning ovanför en arbetsbänk?)
3. hur är genomförningen i armaturen? skarpa/vassa kanter som nöter på kabeln då den är ansluten med skarvsladd

är mycket text som någon kan anse som nyttigt men kände att jag var tvungen att informera att farorna är många även fast det anses som en enkel sak att fixa själv

men TS kan göra klokt att gå in och läsa lite på elsäkerhetsverket om detta för fler tips med tanke på att det låter som han kommer att fortsätta koppla själv hemma

sedan finns mycket nyttig information på elsäkerhetsverket för alla intresserade http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner

detta är saxxat direkt från hemsidan

''Ta inga risker när du gör eljobbet själv
Är du det minsta osäker ska du lämna över jobbet till en elinstallatör. En felaktig hantering av el kan leda till brand och skador. Chansa aldrig, ett enda misstag kan få ödesdigra konsekvenser.''

''Elarbeten du får göra själv (och några goda råd på vägen ...)
Byta trasig propp (säkring) och återställa utlöst automatsäkring
Om proppen går på nytt finns det ett fel som måste åtgärdas. Kontakta en elinstallatör om du inte själv kan hitta felet. Trasiga proppar ska slängas – försök aldrig att reparera dem.

Byta glödlampor
Se till att den nya lampan inte har högre effekt än den som anges på armaturen, till exempel: ”Max 60 W”. Var även noga med att följa övriga anvisningar som finns på armaturen. Det är speciellt viktigt när det gäller användningen av toppförspeglade lampor och halogenlampor.

Montering av skarvsladdar
jordtecknetOm du sätter ihop en skarvsladd som ska användas i ett jordat uttag, måste alla delar till skarvsladden vara i jordat utförande. Glöm inte att kontrollera den grön-gula skyddsledaren så att den verkligen sitter fast ordentligt på rätt ställe. Den får aldrig anslutas till någon annan anslutningsskruv än den som är försedd med en jordsymbol.

Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med samma slags materiel som tidigare. (Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)

Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)
Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet.

Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder
Det du får göra själv i dessa utrymmen i bostäder, under förutsättning att du har kunskap om det, är att byta ut en fast ansluten ljusarmatur. I övrigt ska du höra av dig till en behörig elinstallatör.

Dessa exempel på arbeten får endast utföras av en elinstallatör:
Utförande av fasta installationer.
Installering av golvvärme och värmekabel.
Byte av ojordat vägguttag mot jordat.
Förläggning av kabel i mark.
Läs mer om vilka elarbeten du får och inte får göra själv i Elsäkerhetspocketen och i ELSÄK-FS 2013:1.''

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Igelkott:

Jag håller med om att det bästa är att hålla sig till frågan. Det gäller alla trådar. Och så funkar det inte på detta forumet eller familjeliv eller de flesta andra forum.

Men om man nu tänker svara i tråden utan denna extrema saklighet och bombsäkerhet på sin sak
- så är det oändligt mycket bättre att droppa en kommentar om att det är olagligt, olämpligt, livsfarligt, med mera med mera
- än att komma med en chansning till förslag på "lösning".

Det räcker också bra att hålla sig till forumreglerna, §8 täcker det då det krävs elbehörighet (minst BB1) för att inte bryta mot lagen om man vill utöka en befintlig installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@ggwp: Tur för dig att jag hade rätt, jag kunde mycket väl ha haft fel vilket kunde ha resulterat i en livsfarlig stöt.
En grundregel för all elinstallation, oavsett om den kräver elektriker eller inte, är att man endast får göra det om man vet hur man skall göra det på ett säkert sätt. I det inkluderas oftast att man mäter så installationen inte leder ström på fel ställe, för även en erfaren elektriker kan koppla fel pga av misstag/slarv/stress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det var många medlemmar som ville hjälpa dig men uppenbarligen förstod du inte det. De försökte tala om att du var inne på ett område där du kan vålla olyckor. Kom ihåg att du är ansvarig.

Varför beter du dig som att det vore du som var ansvarig då? Jag skev att jag är händig i mitt första inlägg. Jag har dock svårt för el, kanske för att jag kuggade elektroteknik grundkurs 4 gånger innan jag tog de poängen.

Jag är försiktig när det gäller el, ville bara veta 100% vart jag skulle koppla brytaren. Det ligger liksom som en block hos mig att jag tror jag aldrig kan förstå det.

Den här såpoperan om vem som säger vad ger jag mig inte in på. Mitt problem är löst, tråd slut?

Tack än en gång för hjälpen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell