När har jag rätt till ersättning?
För ett par veckor sedan skickade jag in en telefon till MyTrendyPhone för diagnos. Jag vet sedan tidigare att den är vattenskadad men i stort sett fungerande, bortsett från bakkameran och en glappande låsknapp. De rekommenderade att jag skickade in den på diagnos så att de skulle kolla vad de kunde göra, och sedan kontakta mig angående vad de kommit fram till och gemensamt bestämma angående lagning.
Jag fick ett mail 12e februari att de mottagit telefonen och att de skulle kontakta mig inom 2-5 arbetsdagar. Tiden gick utan att de hörde av sig, så jag ringde dem på förmidaggen den 22a och frågade hur det gick. Då fick jag svaret att deras tekniker skulle sätta igång med telefonen direkt och höra av sig inom 1-2 timmar. Över ett dygn senare, fortfarande inget svar, så jag ringde dem igen på eftermiddagen den 23e och fick då svaret att de skulle höra med teknikerna och sedan maila mig. Jag har heller inte fått något mail ännu, den 25e, och mitt förtroende för dem har sjunkit som en sten.
Så min fråga nu är, om de fortsätter såhär och gång på gång inte håller vad de lovar, och dessutom har kvar telefonen, har jag rätt att kräva någon form av ersättning? Det känns orimligt att de kan hålla på såhär hur länge de vill och att jag bara kan sitta och hålla tummarna att jag någon gång får något besked eller får tillbaka telefonen. Vad har jag som konsument för rättigheter i denna situation?
Deras regler och villkor säger såhär:
Reparationstid
Vår ambition är att det ska vara enkelt och snabbt att handla hos MyTrendyPhone. Så snart den defekta enheten har blivit mottagen, kommer vi att säkerställa att den blir reparerad och återsänt till kunden inom 2-5 arbetsdagar, räknat från den dag då enheten hämtas, förutsatt att nödvändiga reservdelar finns tillgängliga. Vid diagnostiseringen undersöker vi fel, tar kontakt med kunden och ger ett kostnadsförslag på vad en eventuell reparation kostar som måste godkännas av kunden innan arbetet påbörjas.
Tack på förhand!
It's good to be bad