När har jag rätt till ersättning?

Permalänk
Medlem

När har jag rätt till ersättning?

För ett par veckor sedan skickade jag in en telefon till MyTrendyPhone för diagnos. Jag vet sedan tidigare att den är vattenskadad men i stort sett fungerande, bortsett från bakkameran och en glappande låsknapp. De rekommenderade att jag skickade in den på diagnos så att de skulle kolla vad de kunde göra, och sedan kontakta mig angående vad de kommit fram till och gemensamt bestämma angående lagning.

Jag fick ett mail 12e februari att de mottagit telefonen och att de skulle kontakta mig inom 2-5 arbetsdagar. Tiden gick utan att de hörde av sig, så jag ringde dem på förmidaggen den 22a och frågade hur det gick. Då fick jag svaret att deras tekniker skulle sätta igång med telefonen direkt och höra av sig inom 1-2 timmar. Över ett dygn senare, fortfarande inget svar, så jag ringde dem igen på eftermiddagen den 23e och fick då svaret att de skulle höra med teknikerna och sedan maila mig. Jag har heller inte fått något mail ännu, den 25e, och mitt förtroende för dem har sjunkit som en sten.

Så min fråga nu är, om de fortsätter såhär och gång på gång inte håller vad de lovar, och dessutom har kvar telefonen, har jag rätt att kräva någon form av ersättning? Det känns orimligt att de kan hålla på såhär hur länge de vill och att jag bara kan sitta och hålla tummarna att jag någon gång får något besked eller får tillbaka telefonen. Vad har jag som konsument för rättigheter i denna situation?

Deras regler och villkor säger såhär:
Reparationstid

Vår ambition är att det ska vara enkelt och snabbt att handla hos MyTrendyPhone. Så snart den defekta enheten har blivit mottagen, kommer vi att säkerställa att den blir reparerad och återsänt till kunden inom 2-5 arbetsdagar, räknat från den dag då enheten hämtas, förutsatt att nödvändiga reservdelar finns tillgängliga. Vid diagnostiseringen undersöker vi fel, tar kontakt med kunden och ger ett kostnadsförslag på vad en eventuell reparation kostar som måste godkännas av kunden innan arbetet påbörjas.

Tack på förhand!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Enligt mig så har du all rätt till ersättning. Du har ju skickat in den under de premisser som de angett på hemsidan och enligt deras mail, som de sedan inte har hållit. Skulle det vara så att de behöver beställa reservdelar och detta tar extra tid, så skall de kontakta dig för att fråga om du går med på det eller om du vill ha den tillbaka utan åtgärd. Hur stor ersättning du kan begära är dock en annan fråga, det måste ju ställas i förhållande till värdet på telefonen och hur pass lidande du blir utan den osv...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Du har betalat för en tjänst som ska rendera i en offert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Enligt mig så har du all rätt till ersättning. Du har ju skickat in den under de premisser som de angett på hemsidan och enligt deras mail, som de sedan inte har hållit. Skulle det vara så att de behöver beställa reservdelar och detta tar extra tid, så skall de kontakta dig för att fråga om du går med på det eller om du vill ha den tillbaka utan åtgärd. Hur stor ersättning du kan begära är dock en annan fråga, det måste ju ställas i förhållande till värdet på telefonen och hur pass lidande du blir utan den osv...

Ja exakt, det vore en annan sak om de saknade reservdelar men de verkar inte ha rört telefonen än eftersom de inte ger mig någon info om den eller reparationer som behövs, och inte kontaktat mig en enda gång.

Jag har ingen aning hur stor ersättning man kan tänkas kräva i en sån här situation, telefonen är en iPhone 5S 64GB och har väl ca ett år på nacken. Men det är klart att det är jobbigt att vara utan telefonen, och som kund räknar jag ju med att de ska hålla vad de lovar, inte ljuga för mig igen och igen.

Skrivet av SoilBleed:

Du har betalat för en tjänst som ska rendera i en offert?

I princip, man betalar för att de ska diagnosticera telefonen, sedan ska de kontakta kunden och berätta om de kan reparera den, och i så fall vad reparationen kostar. Sedan är det upp till kunden om telefonen skickas tillbaka i samma skick eller om de ska utföra reparationen.

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Efter att kolla lite på nätet verkar företaget struliga att ha att göra med tyvärr :/ små mobilbolag brukar tyvärr vara det.

@SoilBleed
Nja, han betalar för en undersökning och denna kan i det fall det skäl användas osm grund för en reparations offert.

@Zabusa
Ring dem igen, kör via mobilen och spela in samtalet, förklara i tydlig ton för dem läget och hur länge de haft den m.m. och säg att du inte tycker detta är skäligt, deras svar på detta kan vara bra att ha vid eventuell tvist.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Zabusa
Ring dem igen, kör via mobilen och spela in samtalet, förklara i tydlig ton för dem läget och hur länge de haft den m.m. och säg att du inte tycker detta är skäligt, deras svar på detta kan vara bra att ha vid eventuell tvist.

Jag pratade med konsumentrådgivning, efter ditt och deras råd mailade jag och förklarade situationen, hur länge de haft den, vad som sagts i våra samtal och att jag ej tycker att detta är skäligt, så att det ska finnas skriftligt. Det återstår att se vad svaret blir!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk

Jag vet faktiskt inte vad du kan kräva när telefonen är vätskeskadad och ärendet således inte är ett garantiärende. Lite svårt att utläsa.
Är det inte ett garantiärende så kan du nog inte kräva allt för mycket.