AOC G2460PF – AMD Freesync med 144 Hz i instegsklassen

Permalänk
Melding Plague

AOC G2460PF – AMD Freesync med 144 Hz i instegsklassen

AOC visar att det går att kombinera 24 tum, 1 920 × 1 080 pixlar och adaptiv synkronisering med vettiga priser i olika varianter. Modellen G2460PF överlever en hård vecka i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Grym skärm helt enkelt!
Ty4test!

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer ut skärmar i budgetsegmentet med adaptiv synk. Ju fler billiga skärmar företagen kan prångla ut och sälja, desto mer inpräntad blir tillverkning av synkmodulerna, och desto billigare blir toppmodellerna.

Kan man ju hoppas...

Permalänk
Medlem

Dom planerade 30 - 144hz inte 35 som det står..
Drivrutinerna finns redan: http://aoc-europe.com/en/products/g2460pf#support-download

EDIT SC kalibrering:
"När vi ändå är där och nosar kan vi inte låta blir att kalibrera det som kan kalibreras. Det vill säga vitbalansen med Color Temp-reglaget på User med RGB-reglagen på 67, 50 och 43. Sedan Gamma3 och Contrast sänkt till 38 för att undvika att ljusa nyanser skiftar allt för mycket i ton. Då ligger faktiskt bilden väldigt bra med enda skavanken att skärmen klipper de allra mörkaste nyanserna och kontrastförhållandet sjunker till 750:1."

Ger faktiskt behagligare bild än PC-monitors jag använde tidigare, Tummen upp !

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mkt trevligt att se vettiga skärmar till vettiga priser. Blivit mörkrädd av 10.000kr skärmarna som paraderat senaste året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Detta är varför Freesync kommer bli störst i framtiden!
samma skärm med G-sync hade ju kostat någonstans vid 3,5-4k!

edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651537 nämen titta!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Detta är varför Freesync kommer bli störst i framtiden!
samma skärm med G-sync hade ju kostat någonstans vid 3,5-4k!

edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651537 nämen titta!

Nej, det tror jag knappast. Freesync kommer bara att slå väl om AMD har kort för det, anledningen för att Gsync är snordyrt är antagligen för att Nvidia fortfarande dominerar marknaden och kan ta ut lite efter vad de behagar. Vi får väl rituellt ungsbaka lite kort till den stora röda jultomten hos AMD och hoppas på att Arctic Islands och ZEN kommer och på allvar ger konkurrens!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nej, det tror jag knappast. Freesync kommer bara att slå väl om AMD har kort för det, anledningen för att Gsync är snordyrt är antagligen för att Nvidia fortfarande dominerar marknaden och kan ta ut lite efter vad de behagar. Vi får väl rituellt ungsbaka lite kort till den stora röda jultomten hos AMD och hoppas på att Arctic Islands och ZEN kommer och på allvar ger konkurrens!

Fel tyvärr, anledningen till att G-Sync är dyrt är att det krävs extra hårdvara i skärmarna, AMD använder Displayports egna Variabla frekvenser och kräver bara ett "kvalitets godkännande" mellan tillverkare och AMD för att kunna köras.

AMD drog det långa strået i denna fajten

EDIT:

Skrivet av trickeh2k:

Freesync kommer bara att slå väl om AMD har kort för det

I en kort presentation tillkännager AMD:s teknikchef Raja Koduri att stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser funnits i företagets grafikdelar ända sedan Radeon HD 5000-serien.

Så det är nog flera som har kort för det än inte om dom bara har ett AMD kort

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

"Installationen är inte helt självklar och kräver att man startar om Windows där det inte längre krävs signerade drivrutiner och själv leta fram filen via "diskett finns"-funktionen."

"Nu är dippar ned 30 fps i sig självt inte mjukt, men Freesync får ändå helheten att hålla ihop."

"Latensen är optimalt låg, kring och skärmen ligger i kapp med CRT-skärmen, alltså på 0–1 millisekunders latens jämfört med redaktionens gamla bildrör."

"Sedan tar ungefär 3–4 ms för kristallerna att vrida sig för tydligt ljusgenomsläpp och först kring 6 millisekunder är det fullt ljusgenomsläpp"

"I värsta fall är den total fördröjningen omkring 10 millisekunder."

"Dels ger denna typiskt rekommenderad placering att reflexfiltret inte längre hanterar ljuset lika väl."

Ni måste verkligen korrekturläsa artiklar innan ni publicerar dem. Ibland satt jag och funderade på om den här texten hade körts genom Google Translate så förvirrande var vissa meningar.

Permalänk
Medlem

"120 Hz möjligt via HDMI". Har jag missat någonting? Trodde inte det var möjligt innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Acer XF270HU tack

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

"120 Hz möjligt via HDMI". Har jag missat någonting? Trodde inte det var möjligt innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Bandbredden har väl funnits där sen HDMI 1.4? Om den var tillräcklig för 3D borde den väl vara tillräcklig för 120hz 2D?

Permalänk
Skrivet av milo_:

"120 Hz möjligt via HDMI". Har jag missat någonting? Trodde inte det var möjligt innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att det är en finess i HDMI 1.4, men jag är väldigt osäker. Försökte läsa in mig om detta för ett tag sedan, men jag tyckte det var rörigt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

EDIT:
I en kort presentation tillkännager AMD:s teknikchef Raja Koduri att stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser funnits i företagets grafikdelar ända sedan Radeon HD 5000-serien.

Så det är nog flera som har kort för det än inte om dom bara har ett AMD kort

Fast de har gått ut med att de tidigare fram till GCN 1.0 (7970 till exempel) bara har stöd för dynamisk uppdatering i form av långsammare skiftningar, typ att för en film ställer den in 48 Hz men inte att den kan adaptivt variera efter varje ruta vilket FreeSync (och Gsync) handlar om egentligen.

Så Nvidias problem är skärmkostnaden, AMDs problem är att de har färre kort kapabla till adaptiv sync ute bland gamers. Jag hoppas på att AMD vinner detta och att många nya gamers hellre köper en sån här skärm och ett AMD-kort än att lägga någon tusenlapp extra för samma skärm (typ) men med Gsync-modul. Sen när de köper ny GPU tar de nog den som passar deras skärm
Och med vinner menar jag att Gsync inte länge behövs utan att Nvidia kör på Freesync också så vi slipper olika skärmstandarder.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan:

Nvidia verkar dock satsa på att vara unika, Egen standard och stängd källkod (Gameworks)
AMD verkar satsa på Öppen standard och öppen källkod (GPUopen)

Det återstår ju bara att se vilket som fungerar bäst

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Efter en jävla massa flippande med bildskärmsinställningarna så blev kvaliten hyfsat okej på den här skärmen, tycker dock att Power lampan på framsidan och den röda linjen på botten är onödigt störande.

Annars så är det ganska bra värde på denna, många yttre funktioner och portar gör den flexibel för många användar situationer, att man får en bild kabel av varje sort i lådan är riktigt schysst

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk

Grymt prisvärd monitor! rekommenderar

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Har kikat på denna ett tag, kan bli affär under mellandagsrean. Stort tack för testet!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ludric:

Ni måste verkligen korrekturläsa artiklar innan ni publicerar dem. Ibland satt jag och funderade på om den här texten hade körts genom Google Translate så förvirrande var vissa meningar.

Textmängden i ett sådant här test motsvarar någonstans 8 - 10 sidor i traditionell datortidning. 20 traditionella A4-sidor ifall man räknar 2000 tecken per sida. Komplett korrekturläsning tar flera timmar. Att få loss någon som ska hinna korrekturläsa likt för traditionellt tryck skulle innebär att vi kanske måste vänta ytterligare en, två eller flera dagar med publicering. Därmed också ta tid från andra tester, nyheter och artiklar.

Därför kommer det alltid bli en del fel och knöliga meningar som upptäcks i efterhand av antingen oss själva eller av er läsare. Använd istället meddelanden eller "skicka in en rättelse"-funktionen. Jag är tacksam att du uppmärksammar bristerna men att lista felen här gagnar ingen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av milo_:

"120 Hz möjligt via HDMI". Har jag missat någonting? Trodde inte det var möjligt innan.

HDMI-specen sätter 120 och 240 Hz för 720p redan i version 1.3. som kom 2006. Fast det är inte så viktigt. Jag går igenom hur det hänger ihop i den här artikeln.

Permalänk
Medlem

Är detta en trevlig skärm om man skaffat sig ett R9 390? Hur svårt kommer det vara att ta sig upp till 120FPS och sedan hålla sig där? Behöver ju inte lira på ulktra, men medium kanske.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Är detta en trevlig skärm om man skaffat sig ett R9 390? Hur svårt kommer det vara att ta sig upp till 120FPS och sedan hålla sig där? Behöver ju inte lira på ulktra, men medium kanske.

Ja, inga problem i de flesta spel.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Nice. Freesync levererar om skärmtillverkarna kan sin sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fel tyvärr, anledningen till att G-Sync är dyrt är att det krävs extra hårdvara i skärmarna, AMD använder Displayports egna Variabla frekvenser och kräver bara ett "kvalitets godkännande" mellan tillverkare och AMD för att kunna köras.

AMD drog det långa strået i denna fajten

EDIT:
I en kort presentation tillkännager AMD:s teknikchef Raja Koduri att stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser funnits i företagets grafikdelar ända sedan Radeon HD 5000-serien.

Så det är nog flera som har kort för det än inte om dom bara har ett AMD kort

Jo, visst krävs det extra hårdvara men det prispåslaget känns orimligt. Kan ha fel givetvis, men känns mer som det är ett prispåslag mer än vad som "behövs".

Nu missförstod du mig, jag menade kort som har kapaciteten att vara herre på teppan. Gamingskärmar idag är minst 1080p och inte ovanligt med 1440p och 144Hz nu. Du driver knappast runt ett spel i den upplösningen och 120+ fps med ett gammalt HD 5000.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Är detta en trevlig skärm om man skaffat sig ett R9 390? Hur svårt kommer det vara att ta sig upp till 120FPS och sedan hålla sig där? Behöver ju inte lira på ulktra, men medium kanske.

Räkna med med en blandning av Medium och High för stabila 144hz.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Det är synd att ingen tillverkar IPS till den här typen av bildskärmsklass. Vi må ha 1440p, 144Hz med IPS. Dom som inte klarar av att gå upp i högre upplösning och vill stanna kvar i 1080p och få uppleva skiten som finns med TN paneler. Det skulle varit fantastiskt med 1080p, IPS och 144Hz runt 3 000 kr.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Köpte denna till min bror i julklapp för 1990:- som spelar CSGO, antar att det var ett bra köp? Har inte testat skärmen än

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

Jo, visst krävs det extra hårdvara men det prispåslaget känns orimligt. Kan ha fel givetvis, men känns mer som det är ett prispåslag mer än vad som "behövs".

Nu missförstod du mig, jag menade kort som har kapaciteten att vara herre på teppan. Gamingskärmar idag är minst 1080p och inte ovanligt med 1440p och 144Hz nu. Du driver knappast runt ett spel i den upplösningen och 120+ fps med ett gammalt HD 5000.

Nej prispåslaget verkar ligga helt i linje med andra skärmar och uttalanden från Nvidia. Runt lanseringen sa de att de siktade på att få ner priset på modulen till $100 på sikt. Det är trots allt ett löst kort med en rätt kraftfull FPGA och 750 MB DDR3. Så ett prispåslag på 1500 kr är antagligen till största delen på grund av Nvidias dyra lösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

3440x1440 med bra freesync range kan inte komma snart nog :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inställningen

"Kruxet, för att inte säga ironin? Du kan endast få rätt färger ifall du har huvudet i en exakt position rakt framför skärmen. Och ju närmare du sitter, desto mer fel blir det utanför ett område mitt på skärmen mitt framför ögonen. Sådant är livet med en TN-panel."

TN paneler=Text oNly

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb