Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

En domslut i USA är inte lika med att en internationell standard skapas & det är det som blir problemet för domstolen eftersom det finns 8st fysiska kärnor sen att dom har problem med vissa applikationer gör inte att kärnorna slutar att existera.

AMD har vad jag förstår varit rätt så tydliga med att det är 4st moduler med 8st kärnor totalt vilket gör att operativsystemet identifierar 8st logiska processorer.

Är det inte det som nämnts, bl.a. av dig: det finns ingen definition exakt vad en "CPU-kärna" är så man kan inte med säkerhet säga att det är 8 st fysiska kärnor i FX-8xxx

Att operativsystemet hanterar det som 8 st logiska kärnor är däremot helt enligt standard (standarden för hur en PC ska presentera sig mot OS), systemet har verkligen 8 st uppsättningar av de CPU-tillstånd som behövs för en CPU-tråd. Men även fyrkärniga i7:orna har 8 logiska kärnor (d.v.s. finns 8 st uppsättningar av erforderliga CPU-tillstånd) och där verkar ingen ens argumentera för att det inte är något annat än fyra kärnor som gäller.

Vad är det i Bulldozer designen som gör dess CPU-trådar till "riktiga" kärnor medan alla verkar vara överens om att HT inte är "riktiga" kärnor? Skulle det bli "riktiga" kärnor om Intel helt sonika säger att 6700K minsann har 8 kärnor?

Och åter igen, frågar bara ur ett rent tekniskt perspektiv. Tycker att det är helt upp till AMD att kalla sina CPU-trådar precis vad du vill och begriper inte hur det skulle leda till att någon ska kunna kräva ut skadestånd för det!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det tragiska i detta är att efter detta lär vi veta hur det amerikanska rättssystemet definierar termen, det enda man kan vara säker på i det fallet är att vilken definition man än väljer kommer den antagligen verka vansinnig för de som har lite koll på tekniken

Risken (som jag dock håller får minimal) för AMD här är att man får för sig att gå med en definition runt oberoende mellan "riktiga" kärnor. Nu finns det ingen formell definition, men om man gjorde en så känns det som en väldigt rimlig definition borde utgå från huruvida ett program som kör rena beräkningar påverkar prestanda för anda trådar. CPU-trådar som påverkas skulle då anses köra på samma kärna och CPU-trådar som inte påverkas kör då på en annan kärna. Det måste var beräkningar då minnesoperationer alltid använder delade resurser, som RAM och typiskt också LLC (Last Level Cache), något som betyder att det alltid blir en viss påverkan mellan kärnor. I.o.f.s. kul om alla dagens CPUer blir klassade som enkelkärniga av US rättssystem

Men definitionen kring oberoende är det uppenbart att SMT (Intel HyperThreading) inte är en extra kärna medan t.ex. desktop i5 verkligen har 4 kärnor. En sådan definition skulle dock ge nissen som stämt AMD rätt, vore ju otroligt trist om han vinner då det i praktiken är väldigt irrelevant huruvida t.ex. FX-8350 har fyra eller åtta kärnor.

Inte för att jag håller med honom (snarare tycker jag stämingen är idiotisk) men jag har sen jag såg produktbladet då bulldz kom att det var lite fult att kalla det 8 kärnor då vissa instruktioner skulle användas stängdes mer eller mindre halva modulen av. Tror det jag läste om var 256bitars AVX. Har jag missförstått att den då måste stänga av den ena delen för att sätta ihopp de två 128bitarsdelarna till en och då kan du inte använda huvudelan av den andra delen i modulen? Men det beror så mycket på hur programmen är skrivna så vitt jag vet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har ögnat igenom denna tråd och det är faktiskt rätt lustigt hur väldigt många "kämpar med näbbar och klor" för att AMD skall vinna med bla floskler som "Så han vill att AMD skall gå i konkurs, vilken idiot" och liknande.

Hade någon stämt Intel eller Nvidia för samma/liknande sak då hade det varit tvärtom, då hade högafflarna kommit fram direkt och man hade hoppats att de skulle ha förlorat.

Nu är dock både Intel och Nvidia dåliga exempel då båda två är riktigt fula fiskar som gång på gång använder fula marknadstaktiker och gör livet surt för sina konsumenter, antingen helt i onödan eller för att mjölka ut mer pengar. Intel har förvisso varit "duktiga" på senare år men de har varit i riktigt stora blåsväder förr. Detta medan AMD släpper det mesta de gör som Open Source och faktiskt underhåller stödet för sina äldre grafikkort.

Och vem gillar inte en underdog som AMD?

Permalänk
Medlem

AMD får väl dra till med 12 kärnor, varav 8 dedikerade heltals och 4 dedikerade flyttals-kärnor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LPG:

Varje modul kan köra med 2 FPUer i 128 bitar.

Jag ser inte hur detta kommer kunna gå igenom. Dickey sparkar en boll och hoppas den går i mål på andra sidan berget.

Varje kärna i Haswell och senare kan köra upp till 3 oberoende flyttalsoperationer per cykel, har då t.ex. 6700K 4 * 3 = 12 kärnor då? Kör man heltal kan den köra upp till 4 oberoende beräkningar per cykel, så är kanske 16 kärnor?

Hoppas han förlorar, men det är allt annat än självklart. Allt handlar nog om hur rätten ser på vad en kund ska kunna förvänta sig av en "CPU-kärna".

Skrivet av hACmAn:

Inte för att jag håller med honom (snarare tycker jag stämingen är idiotisk) men jag har sen jag såg produktbladet då bulldz kom att det var lite fult att kalla det 8 kärnor då vissa instruktioner skulle användas stängdes mer eller mindre halva modulen av. Tror det jag läste om var 256bitars AVX. Har jag missförstått att den då måste stänga av den ena delen för att sätta ihopp de två 128bitarsdelarna till en och då kan du inte använda huvudelan av den andra delen i modulen? Men det beror så mycket på hur programmen är skrivna så vitt jag vet.

Är sant att man har halva kapaciteten för AVX, men det är irrelevant för denna stämning. Vad han klagar på är att det inte är 8 st oberoende CPU-trådar, vilket är fallet i "normala" multicore designer.

Skrivet av Hardware guy:

AMD får väl dra till med 12 kärnor, varav 8 dedikerade heltals och 4 dedikerade flyttals-kärnor.

I ett sådant fall lär AMD nog garantera en stämning. Det är varken 8 dedikerade heltalskärnor, två och två delar "front-end". Flyttalsdelen saknar helt funktioner för minnesoperationer, det sköts av heltalsdelen.

Egentligen rent tekniskt mumbojumbo som totalt kvittar för någon som bara vill använda CPUn, men skulle man hävda något sådant lär man ha rätt lätt att få en domstol med sig för vilseledande produktinformation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har ögnat igenom denna tråd och det är faktiskt rätt lustigt hur väldigt många "kämpar med näbbar och klor" för att AMD skall vinna med bla floskler som "Så han vill att AMD skall gå i konkurs, vilken idiot" och liknande.

Hade någon stämt Intel eller Nvidia för samma/liknande sak då hade det varit tvärtom, då hade högafflarna kommit fram direkt och man hade hoppats att de skulle ha förlorat.

Precis.
Intel är väl så stora att de hade klarat sig.
Nvidia däremot har mindre omsättning än AMD, men de får tydligen gå i konkurs för AMD skulle ju aldrig höja priserna på grafikkorten till orimliga nivåer. Men Nvidia hade däremot gjort det om AMD slutat, för de är onda medan AMD är änglar. Jo, säkert...

Skrivet av dagbro:

Nu är dock både Intel och Nvidia dåliga exempel då båda två är riktigt fula fiskar som gång på gång använder fula marknadstaktiker och gör livet surt för sina konsumenter, antingen helt i onödan eller för att mjölka ut mer pengar. Intel har förvisso varit "duktiga" på senare år men de har varit i riktigt stora blåsväder förr. Detta medan AMD släpper det mesta de gör som Open Source och faktiskt underhåller stödet för sina äldre grafikkort.

Och vem gillar inte en underdog som AMD?

AMD introducerade ju det nya namnschemat på grafikkort för att man lätt skulle veta prestandaklassen.
R9 skulle vara de bästa. Varför finns det då R9 255 som är sämre än R7 250X. Enda orsaken är att lura folk.

Kanske AMD är "snällare" än Nvidia och Intel, men de är inte oskyldiga.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Varför använder du då en processor med AMD64?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det inte det som nämnts, bl.a. av dig: det finns ingen definition exakt vad en "CPU-kärna" är så man kan inte med säkerhet säga att det är 8 st fysiska kärnor i FX-8xxx

Att operativsystemet hanterar det som 8 st logiska kärnor är däremot helt enligt standard (standarden för hur en PC ska presentera sig mot OS), systemet har verkligen 8 st uppsättningar av de CPU-tillstånd som behövs för en CPU-tråd. Men även fyrkärniga i7:orna har 8 logiska kärnor (d.v.s. finns 8 st uppsättningar av erforderliga CPU-tillstånd) och där verkar ingen ens argumentera för att det inte är något annat än fyra kärnor som gäller.

Vad är det i Bulldozer designen som gör dess CPU-trådar till "riktiga" kärnor medan alla verkar vara överens om att HT inte är "riktiga" kärnor? Skulle det bli "riktiga" kärnor om Intel helt sonika säger att 6700K minsann har 8 kärnor?

Och åter igen, frågar bara ur ett rent tekniskt perspektiv. Tycker att det är helt upp till AMD att kalla sina CPU-trådar precis vad du vill och begriper inte hur det skulle leda till att någon ska kunna kräva ut skadestånd för det!

Det är precis vad avsaknaden av en standard gör att man kan kalla det för 8st fysiska kärnor.

Får hoppas grupptalan ogillas eller något sådant annars kan jakten mot andra aktörer vara igång (kanske).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Samtidigt så borde ju inte säljaren behöva stå för hennes sjukhusräkning pga att hon uppenbarligen använt deras produkt felaktigt, (hon höll koppen klämd mellan låren eller om dem var balanserad på minns ej och detta i en rullande bil).

Bilen stod still och hon skulle öppna locket varpå hon fick kaffet över sig. En olycka, inte felaktigt användande.
Man kan diskutera vem fel det är men att servera kaffe med en temperatur på nästan 100°C i en kaffemugg är ansvarslöst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

[] AMD skulle ju aldrig höja priserna på grafikkorten till orimliga nivåer. Men Nvidia hade däremot gjort det om AMD slutat, för de är onda medan AMD är änglar. Jo, säkert...

Mmja, fast Nvidia har, till skillnad från AMD, alltid varit fula och buffliga (och "onda"). Det finns jävligt goda anledningar till att man direkt tror det värsta om Nvidia och det bästa om AMD.

Generellt tycker jag att "vi" som kollektiv glömmer alldeles för snabbt. Hur många skandaler hinner inte Nvidia med mellan AMDs snedsteg? Ändå glöms allt bort inom en månad och allt går tillbaka till det normala. Skulle jag skrivit detta inlägg i samband med 970-debaklet så skulle jag kanske fått tiotalet "Bra inlägg", nu förväntar jag mig istället inga alls, och jag antar att jag snart blir "rättad" och bortförklarad av Nvidia-fans. Oh well.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Javisst! AMD får fuska eftersom dem ligger tufft till eller hur är det?
Inga undantag för falsk marknadsföring, även om det skadar AMD.

Nu fuskar de inte med marknadsföringen utan är helt transparenta om vad som gäller...

Skrivet av IceDread:

Helt rätt!

Det var lurendrejeri och de bör bestraffas.

Det tråkiga är att amd är intels enda konkurrent sen länge på de flesta fronter. Sur väre är att de senaste åren är amd inte ens en kokurrent, intel konkurrerar med sig själva på prestanda inom medel till hög. Det behövs ett par till spealre på planen men amd är inte en av de spelarna som behövs.

Öhh nej? Det är inte "Helt rätt" eftersom processorn faktiskt har åtta kärnor i sig. Att AMD inte skulle behövas på marknaden är bara okunnigt att påstå. Deras kompetens är i par med Intels.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Mmja, fast Nvidia har, till skillnad från AMD, alltid varit fula och buffliga (och "onda"). Det finns jävligt goda anledningar till att man direkt tror det värsta om Nvidia och det bästa om AMD.

Det beror väl helt på vilket företag man föredrar.
Finns många som är tvärtom också.
Sedan finns ju de som tror lika dåligt/bra om båda.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Mmja, fast Nvidia har, till skillnad från AMD, alltid varit fula och buffliga (och "onda"). Det finns jävligt goda anledningar till att man direkt tror det värsta om Nvidia och det bästa om AMD.

Så är det när man är underdog. Speciellt AMD har inte råd med att göra felsteg eller att bli bojkottade för en lögn.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Det är precis vad avsaknaden av en standard gör att man kan kalla det för 8st fysiska kärnor.

Får hoppas grupptalan ogillas eller något sådant annars kan jakten mot andra aktörer vara igång (kanske).

Är det så att du anser att om Intel säger att 6700K har 8 kärnor för det är minsann 8 CPU-rutor i Windows taskmanager så är det 8 kärnor?

Kan inte konsumentköplagarna i Sverige och har än mindre koll på hur de fungerar där borta, men gissar att det som gör att nissen kan ha ett case är att CPU-företagen använder antalet "CPU-cores" i produktspecifikationen och man då kanske kan anse att det då medför att man kan ha vissa krav på beteende.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu fuskar de inte med marknadsföringen utan är helt transparenta om vad som gäller...

Öhh nej? Det är inte "Helt rätt" eftersom processorn faktiskt har åtta kärnor i sig. Att AMD inte skulle behövas på marknaden är bara okunnigt att påstå. Deras kompetens är i par med Intels.

De har inte alls 8 kärnor. Du har inte läst deras spec. uppenbarligen, gör det före du kommenterar?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så är det när man är underdog. Speciellt AMD har inte råd med att göra felsteg eller att bli bojkottade för en lögn.

Ja, hade AMD haft ekonomin i skick hade de nog lurat också.
Under Athlon 64-tiden då AMD faktiskt var bättre fick ju Intel pikar av AMD hela tiden. Athlon 64 3500+ som gick i 2,2 GHz var menad att tävla mot Pentium 4 3,5 GHz, var väl ganska jämnt. De var bra på olika saker.

Den som är underdog brukar väl ofta ses som den goda just för att de inte har råd med misstag. Bulldozer är ju ett bevis på det, AMD ses som budget av många.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

De har inte alls 8 kärnor. Du har inte läst deras spec. uppenbarligen, gör det före du kommenterar?

Nu när definitionen inte är fast på vad en "kärna" är så har de 8 kärnor. Det finns olika sätt att benämna vad en kärna är.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har ögnat igenom denna tråd och det är faktiskt rätt lustigt hur väldigt många "kämpar med näbbar och klor" för att AMD skall vinna med bla floskler som "Så han vill att AMD skall gå i konkurs, vilken idiot" och liknande.

Hade någon stämt Intel eller Nvidia för samma/liknande sak då hade det varit tvärtom, då hade högafflarna kommit fram direkt och man hade hoppats att de skulle ha förlorat.

Båda uttalandena om 8kärnor och 4gb minne på 970 är för mig i gråzonen. Det sitter 8 kärnor i prollen men dom kan inte användas som "normala" kärnor (ett uttryck utan rättslig definition) och på 970 finns 4gb minne på kortet.

Skillnaderna för mig är glasklara dock. Nvidia våldtar kunder, ljuger om det, mörkar och då det inte längre går så är det en "feature".
AMD ber snällt folk böja sig framåt och förklarar varför man ska göra det. Dom har sagt från start hur deras 8kärnor är uppbyggda.

Att det fipplas med definitioner är inget nytt, det som retar upp mig är då företag sen ljuger om en "feature" som Nvidia gjorde.

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Man kanske ska stämma Intel för att när jag tog isär min förra 3770k så var det vara ett chipp där och jag hade ju betalt för fyra.

Ot:
Hoppas de förlorar. Men vet inte hur man på ett vettigt sätt ska säja hur man får eller inte får marknadsföra processorer. Ta bara ARM big,little som exempel. Jag anser att de ska marknadsföras som 4+4 och inte som 8, men vi minns ju hur de marknadsfördes då de kom.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

Diskussionen om GTX 970 är intressant. Framförallt eftersom alla har hängt upp sig på mängden VRAM som mycket riktigt är en gråzon då kortet har 4 GB VRAM men delar är inte lika snabbt. Är det bara jag som minns att de först påstod att kortet hade 64 ROP och 2 MB L2 fast det i själva verket "bara" har 56 ROP och 1,75 MB L2. Så den stora stämningen i det fallet har ett rätt klart fall av falsk marknadsföring. Det är inte en gråzon eller tveksamheter. Hade det bara varit minnesmängden hade det varit lurigt men nu var det mer än så och rent juridiskt är det fallet glasklart.

Sen kan man fråga sig om Nvidia medvetet försökte lura folk eller om de klantat sig. Personligen tycker jag deras förklaring om en miss i kommunikationen mellan ingenjörer och marknadsföringsavdelningen låter mest trolig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av frankof:

Det är vanligare än du tror, rätt många som köpte "8 kärnor!!!" rakt av när buldozer kom, dom ignorerade helt alla prestandatest, speciellt dom som inte var till buldozers fördel.

Ja, iof.. man kan ju inte bli förvånad, men jag hoppas för AMD's skull att detta blir billigt.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Att komma i slutet av bulldozers livstid känns lite för Cash grab aktigt,väntade de fyra år för att amd skulle sälja tillräckligt mycket qå det kan Casha in mer?

Och som sagt vad definieras som en cpu kärna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja asså vill man få AMD i konkurs go for it !
Smart person....

Var på tiden att någon stämde AMD för det
AMD har ju inte släppt något intressant på en herrans massa år.

Skrivet av Trigger:

Sista idioten är tydligen inte född än!

Är den som stämer AMD en idiot? Det är nog AMD som skulle klassas som det.

Skrivet av Stenkul:

Om nVidia kom undan med 3,5GB felet så kommer nog AMD undan med detta...

Nvidia har 4GB i GTX 970, inte 3.5GB.

Skrivet av Ozzed:

Och de som klankar ner på AMD borde tänka efter. Om AMD går i kånken kan ni se er om i stjärnorna efter en processor som inte kostar en halv månadslön.

Finns redan idag processorer som kostar en månadslön

Skrivet av Mikaelmannen:

Båda uttalandena om 8kärnor och 4gb minne på 970 är för mig i gråzonen. Det sitter 8 kärnor i prollen men dom kan inte användas som "normala" kärnor (ett uttryck utan rättslig definition) och på 970 finns 4gb minne på kortet.

Skillnaderna för mig är glasklara dock. Nvidia våldtar kunder, ljuger om det, mörkar och då det inte längre går så är det en "feature".

Nvidia har inte gjort något fel egentligen, de har sagt att GTX 970 hade 4GB VRAM, vilket stämde helt, dock kunde de varit tydligare med att den sista .05GB delen är av en lite "slöare" hastighet, vilken har väldigt lite påverkan på användningen av grafikkortet i helhet, då det är väldigt få som slår i 3.5GB "taket" och kommer in i den "slöare" delen.

Det ska ju dock tilläggas att den delen ändå var snabbare än att skeppa informationen/beräkningarna över PCI-e bussen till datorns internminne och sedan skeppas tillbaka till grafikprocessorn igen, så egentligen hade de kunnat sålt grafikkortet med 3.5GB minne i specifikationen och gett 0.5GB gratis och då gett högre prestanda än att skeppa över PCI-e bussen till internminnet utan någon kostnad för kunden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Testpilot
Skrivet av adzer:

Nu tycker jag det är synd att det inte går bättre för AMD, men han har rätt i sak. Det är inte 8 fulla kärnor i bulldozer och AMD lurar sina kunder.

Dock marknadsför ju Intel sina i7.or som 8.a kärniga med (eller har gjort), trots att det är 4c/8t. Ska se om jag kan rota fram kvittot på min gamla i7 2600k där jag vill minnas att det tydligt stod i beskrivningen att det var "Intel's nya 8.a kärniga processor!".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Skumt. Hmm amd presterade väldigt bra mot intel i7 2600k..
Finns det någon intel i5 som är bättre än Fx?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock marknadsför ju Intel sina i7.or som 8.a kärniga med (eller har gjort), trots att det är 4c/8t. Ska se om jag kan rota fram kvittot på min gamla i7 2600k där jag vill minnas att det tydligt stod i beskrivningen att det var "Intel's nya 8.a kärniga processor!".

Kvittot har ju knappast Intel skrivit ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock marknadsför ju Intel sina i7.or som 8.a kärniga med (eller har gjort), trots att det är 4c/8t. Ska se om jag kan rota fram kvittot på min gamla i7 2600k där jag vill minnas att det tydligt stod i beskrivningen att det var "Intel's nya 8.a kärniga processor!".

De marknadsförs ju som 4C/8T vilket är helt korrekt, att det är 4 kärnor men den har 2 trådar/kärna, vilket de marknadsfört dem som sedan urminnes tider bortsett ifrån ex Intel® Core™ i7-5960X Processor Extreme Edition som är en 8C/16T processor (8 kärnor, 16 trådar).

Och står det på kvittot så är det nog snarare butiken som skrivit det, inte Intel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@str8forthakill Är det fusk att skriva 8 kärnor på en 8 kärnig processor? Samtidigt så borde ju inte säljaren behöva stå för hennes sjukhusräkning pga att hon uppenbarligen använt deras produkt felaktigt, (hon höll koppen klämd mellan låren eller om dem var balanserad på minns ej och detta i en rullande bil). Hade varit en annan sak om hon druckit och blivit skållad i strupen och behövde operareras. Kaffe i rätt temperatur är ju farligt att hälla över sig. Jag har å andra sidan bara sett en dokumentär om ämnet så den kanske var förvrängd för att visa en viss åsikt.

Hon fick tredje gradens brännskador på låren och i underlivet. Det var otroligt ansvarslöst av McDonalds att sälja så varmt kaffe.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Om nVidia kom undan med 3,5GB felet så kommer nog AMD undan med detta...

970 har 4GB vram, när ska folk fatta. Problemet är att 512MB av det övre 1GB som strular är segmenterat och lider därför av kraftigt reducerad bandbredd. Största problemet för mig är att dem ljög om ROPs samt L2 Cache i specs.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64