Fallout 4 visas upp med Ultra-inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

vi får se om du sjunger likadant när spelet släpps med bug booster pack i sann bethesda anda, för att sedan sluta med support när dem anser att spelet har lockat den större del av publiken.

Och på vilket sätt anser du att ditt påstående korrelerar till det jag skrev? Det du skriver har ju inte ett skvatt att göra med det jag skrev. Felcitering?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Skrivet av Elias79:

Glöm inte att många spel skulle kunna slippa textur minnes problemen om flera använde produciella texturer mera, sedan har ju 4k texturer funnits i över 10 år nu, men som jag sa prodecural textures är bäst eftersom dom itne kräver allts så mycket minne tänk 1/100 texture minne i många fall det enda som krävs är bättre gpu shaders och flera polygoner.

Ja det är en effektiv teknik men samtidigt begränsad och belastande på andra sätt. Det är lämpligt för vissa ytor, men det beror helt på vilka krav det ställs på design. Det finns många alternativ, men i grund och botten så är det i vilket fall hög tid att låsa upp motorn för bättre hårdvara, för spel som är så pass stora och öppna som FO och ES. 32-bit eran är slut sedan många år tillbaka, och det är löjligt hur ett så stort företag mjölkar vidare på så gammal teknik. Tänk om dom lade ESO-budgeten på att utveckla en ny lämplig motor till FO och ES istället för den flopp som ESO blev.

Skrivet av addy1995:

För att då slipper ju Bethesda göra det. Varför betala när man kan få saker gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är snarare mer jobb för Bethesda att komprimera texturerna till den låga kvalitet som dom i slutändan är i när spelet släpps. Allt skapas i hög kvalité från början, sen är det upp till optimering hur det blir i spelet. Det har vi sett prakt-exempel på flera gånger de senaste åren, när utvecklare släpper en imponerande trailer 1 år innan release där spelet inte har gått igenom optimering än, vilket inte alls motsvarar den soppa man sedan får se vid release. Det gäller även tex Beta-versioner av spel, som sedan tekniskt sett ofta blir fulare i fullversion.

Det är riktigt tråkigt att se, inte bara för oss, utan även för de utvecklare som lagt ner mycket tid på original-jobbet, som sedan har förstörts totalt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av einand:

jag tror faktiskt inte detta är på "ultra" för om du kollar på skärmskotten så är det hänvisningar till Y,X,A,B som är knapparna på Xbox kontrollen

Vilken fantastisk slutledningsförmåga och det hade väl säkert varit korrekt om det inte vore för det faktum att du kan spela PC-spel med en Xbox-kontroll och i de flesta fallen så mappas även knapparna om.

Permalänk
Inaktiv

Fallout 4 blir nog kul för er som nu köper det, själv ska jag spela igenom Fallout 2 med killap's Restoration Project* samt Fallout New Vegas igen.

* http://www.nma-fallout.com/showthread.php?202265-Fallout-2-Re...

Permalänk
Medlem

Jag tar fortfarande detta med en stor nypa salt. Det är inget som bevisar att det verkligen är på PC från första början. Osäker på om ens recensenter har fått spelet på PC, då de kräver installation via steam och där är det inte släppt ännu. Mycket mer troligt att det är ännu en PS4/Xb1-leak.

Att någon random användare på neograf är den första i världen att få tag på fulla spelet på pc har jag lite svårt å tro bara..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Testpilot
Skrivet av elajt_1:

"Smutsiga konsollbönder" Hoppas du skämtar, det låter riktigt jävla löjligt och hur tänker du där egentligen. Alla som inte har råd eller vill köpa en dator för 30K har förstört spelen för dig?

När du har råd att köpa en dator för 30 med 2st Titan X i, så finns det någon annan där ut som tycker du är en luffare som inte har 4st Titans, för det skall minsann krävas för äkta Ultra inställningar.

Sen att inte ens en sådan dator skalar bra och att man slängt halva summan pengarna rakt i sjön gör ju bara det hela ännu roligare.

Dock bottnar det i en viss sanning... konsoler "förstör" för PC sidan en hel del. Crysis 1 är ju ett tydligt exempel på vad man kan få (visuellt) om spelet är för PC endast.
Sedan ska vi inte ens prata om hur prestandan blir lidande för PC titlar som utvecklats för konsoler i första hand.

Sedan att man ska behöva ha en dator för 30k är ju lika löjligt argument i sig i mitt tycke. Du kan få en dator för 5-6k begagnat som presterar ut en konsol flera gånger om idag.

Tog jag lite bilder i Skyrim (på PC), helt default "ultra" och sedan med mina mods aktiverade. Spelet kör stabila 60FPS rakt igenom utom i vissa städer med väldigt mycket Smoke effekter och sådant. Min dator kan du se i sign (räkna då med att Skyrim inte ens utnyttjar fler än 2 kärnor eller HT).
Omoddat:

Med mods:

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Va? Näh, tycker det fungera finfint i TR. Men nu gäller det ju inte bara på huvudkaraktären i TW3, utan även på alla monster/djur man möter. Dessutom spelar det ju ingen roll om du eller jag råkar tycka det ser bättre ut utan. Faktum kvarstår, det går inte att driva det med specen jag angav med stadiga 60fps.

Faktum att det är imponerande högt fps på allt maxat utom hairworks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock bottnar det i en viss sanning... konsoler "förstör" för PC sidan en hel del. Crysis 1 är ju ett tydligt exempel på vad man kan få (visuellt) om spelet är för PC endast.
Sedan ska vi inte ens prata om hur prestandan blir lidande för PC titlar som utvecklats för konsoler i första hand.

Sedan att man ska behöva ha en dator för 30k är ju lika löjligt argument i sig i mitt tycke. Du kan få en dator för 5-6k begagnat som presterar ut en konsol flera gånger om idag.

Tog jag lite bilder i Skyrim (på PC), helt default "ultra" och sedan med mina mods aktiverade. Spelet kör stabila 60FPS rakt igenom utom i vissa städer med väldigt mycket Smoke effekter och sådant. Min dator kan du se i sign (räkna då med att Skyrim inte ens utnyttjar fler än 2 kärnor eller HT).
Omoddat:
http://i.imgur.com/aqPgjjn.jpg
Med mods:
http://i.imgur.com/wCBA5AF.jpg

Som ett helt annat spel, detaljrikt och levande. Det kommer säkert mods till Fallout 4 som förbättrar grafiken avsevärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det där såg ju inte särkillt "nextgen" ut. Ser precis ut som F3 med högre polycount och enb on top.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock bottnar det i en viss sanning... konsoler "förstör" för PC sidan en hel del. Crysis 1 är ju ett tydligt exempel på vad man kan få (visuellt) om spelet är för PC endast.
Sedan ska vi inte ens prata om hur prestandan blir lidande för PC titlar som utvecklats för konsoler i första hand.

Sedan att man ska behöva ha en dator för 30k är ju lika löjligt argument i sig i mitt tycke. Du kan få en dator för 5-6k begagnat som presterar ut en konsol flera gånger om idag.

Tog jag lite bilder i Skyrim (på PC), helt default "ultra" och sedan med mina mods aktiverade. Spelet kör stabila 60FPS rakt igenom utom i vissa städer med väldigt mycket Smoke effekter och sådant. Min dator kan du se i sign (räkna då med att Skyrim inte ens utnyttjar fler än 2 kärnor eller HT).
Omoddat:
http://i.imgur.com/aqPgjjn.jpg
Med mods:
http://i.imgur.com/wCBA5AF.jpg

Ja dem gör ju det. OCH dessutom, du behöver inte en spel rigg på 30k för o maxxa... Jag har kört med i7 2700k och gått från gtx470->gtx570->gtx670->gtx970 o kan köra alla mina spel i fullHD med max settings.. Min dator har inte kostat mig skjortan, bytt grafikkort med 1-2 års mellanrum. så om vi då snittar på 7000k för baskonfiggen, sen 3000kr (ligger mina inköp på oftast) vartannat år.. det e bärspengar som folk lägger på 1månad eller mindre t.o.m!

det är inte dyrt att ha dator. Det uppmuntrar till att vara kreativ (bygga, modda, välja de delar DU vill ha), till att lära sig reparation, byta delar, uppgradera, betala räkningar, kolla nyheter och redigera film o musik samt göra skolarbete/avhandlingar i. en konsol? plug n play endast, du får inte öppna upp dem o modda o du kan endast spela o kolla mediefilmer, och den uppmuntrar inte direkt till något annat än att sitta i soffan. ja det är dyrare med dator i början, men se de som ett premium i utbyte mot att du kan göra allt på den!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Lite sorgligt att vissa tycker att grafik är allt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

ser ok ut men kan inte vänta tills det släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är en så himla tråkig attityd som faktiskt är rent skadlig för hela spelbranschen. Det är folk som du som gör att utvecklare prioriterar grafik över allt annat och då får man spel som Ryse som är sjukt blankt och helt innehållslöst. Det viktigaste med ett spel är spelupplevelsen och inte grafiken. Vidare är en tydlig och enhetlig estetik långt mycket viktigare än högupplösta texturer och tesselerade rätblock.

Grafik är dyrt, väldigt dyrt till och med. Ett spel till SNES kostade i storleksordningen någon eller några miljoner att utveckla. På PS2 tiden kostade spel tiotals miljoner. Nu är budgetarna över 100 miljoner för ett spel. En stor del av de skenande budgeterna går åt till att göra spel som ser verkliga ut. För i urminnes tider har målet varit att allt ska se verkligt ut. Tyvärr slöseri med resurser då man ignorerar uncanny valley. Tur att det finns indieutvecklare som visar att man kan göra sjukt snygga spel som inte kostar skjortan bara man är smart.

Folk, media och utvecklarna hypar upp spelet till skyarna. Spelet hamnar på steams topplista över mest bokade spel. Bara se här: http://i.imgur.com/BOCmZXg.png
Spelet läcker i form av skärmdumpar och videor som överanalyseras och har fått game of the year award innan det ens har släppts.

Ja, det är tragiskt. Men folk verkar ju vilja ha fler trasiga releaser. Se bara på Batman arkham knight. Inte förrän nu börjar folk kunna kräva tillbaka sina pengar. Nu tror jag inte att beteshda kommer misslyckas, men om man tittar på hur buggigt skyrim var vid release skulle jag inte bli förvånad om detta råkade ut för samma sak.

Spelets grafikinställningar: http://www.dsogaming.com/news/fallout-4-pc-graphics-settings-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att det kommer vara underhållande för min del, grafik eller ej. Det är fantastiskt spännande att röra sig runt i ödemarken, utforska & träffa bisarra ting. Oavsett om det är top-down eller FPS. Spelupplevelsen kommer främst av det postapokalyptiska landskapet. Grafiken är en bonus, men inte huvudsaken.

Snubblade över nedstående video i min FB-feed. Powerarmor med jetpack, etc!

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Är så många av dagens ungdomar överstimulerade visuellt och mentalt hjärndöda att de struntar i spel med mental substans och bara vill ha ögongodis? Då kan ni väl hålla er till porr?

Handlar väl om att när konkurrensen blir bättre blir man svårare och svårare att lura, och vad som skulle kunna liknas med lågupplösta skyltdockor som stapplar runt känns helt enkelt inte lika övertygande längre. Lustigt att du nämner porr, som ofta anklagas för just samma problem, nämligen att inte lyckas ge en tillräckligt levande fantasi för att kunna övertyga, även om fejkstön måste räknas som ett försök

Att folk är besvikna över grafiken i Fallout måste väl om något visa att folk inte struntar i själva spelet och bara vill ha ögongodis? Vem i helvete skulle ens vänt blicken mot Fallout om det bara var ögongodis man var ute efter, när det finns spel från 8 år tillbaka som är mer grafiskt imponerande?

Personligen är jag besviken över grafiken, men eftersom det är Fallout hade jag inte väntat mig något bättre heller, och ser lika mycket fram emot spelet ändå.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

@Shike: du nämnde ju att det är ok att det ser ut som ett copy paste om spelet är ''bra'' så nej inget fel här inte.
att folk sitter och ursäktar sig med mods är inget bra tankesätt och det ser ut som att dem förlitar sig på just den standarden folk har satt dit.

Min definition av ''Bra'' är att inte få ett trasigt skyrim v2 och kalla det ett bra spel efter moddare jobbat gratis för att fixa någonting som borde komma med spelet.

Jag tror texturer är väldigt viktig del i att skapa en atmosfär i ett spel som förlitar sig på ett post apokalyptiskt tema.

Permalänk
Medlem

Ska det här vara nått att visa upp? Half-life två ser bättre ut...

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot detta! Grafiken ser helt okej ut tycker jag faktiskt. Tror knappast att jag kommer behöva lida så att säga, och med tiden kommer man kunna modda bort de absolut fulaste texturerna om det är något man verkligen stör sig på.

Kommer dock avvakta tills jag börjar se rapporter om att spelet inte lider av några förstörande buggar, så en dag eller två efter launch kanske, sen köper jag det nog! Sjukt taggad!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Iom att spelmotorn fortfarande är en 32-bit applikation

Var har du fått den informationen ifrån?

Skrivet av Mr. Bravo:

Men sen är såklart creation engine / Gamebryo en väldigt föråldrad motor i grunden, mycket likt tex Arma's RV-motor, som lägger väldigt mycket press på processorn snarare än grafikkort, och har begränsad minnes-hantering.

Även om både Morrowind och Oblivion använde Gamebryo så var det inte samma version, vilket avspeglades i att spelvärlden såg väsentligt bättre ut i Oblivion. Samma förhållande råder förhoppningsvis mellan Skyrim och Fallout 4, tittar man noga i vad de kallar gameplay-videos så förefaller det åtminstone som att det skett viss polish.

Bethsoft må vara inkompetenta, men något måste de fasen lyckats åstadkomma rent grafikmässigt på fyra år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

det e bärspengar som folk lägger på 1månad eller mindre t.o.m!

det är inte dyrt att ha dator.

Exakt! Om någon köper en gammal rostig engelsk sportbil för 50K där halva elsystemet lagt av sedan ett par decennier, då är det en kul kille med ett eget intresse, men om man köper en PC för samma pengar för att man är intresserad är man knäpp...

Skrivet av Elakekocken:

Lite sorgligt att vissa tycker att grafik är allt.

Kritiken mot t.ex. bristande grafisk nivå bygger inte alls på detta, vilket tydligt framgått de senaste sidorna i tråden. Frågan är hur mycket material som är ok att återvinna i något man kallar ett nytt spel, inte huruvida grafiken är det viktigaste elementet i en bra spelupplevelse, vilket det bevisligen inte är.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Exakt! Om någon köper en gammal rostig engelsk sportbil för 50K där halva elsystemet lagt av sedan ett par decennier, då är det en kul kille med ett eget intresse, men om man köper en PC för samma pengar för att man är intresserad är man knäpp...
Kritiken mot t.ex. bristande grafisk nivå bygger inte alls på detta, vilket tydligt framgått de senaste sidorna i tråden. Frågan är hur mycket material som är ok att återvinna i något man kallar ett nytt spel, inte huruvida grafiken är det viktigaste elementet i en bra spelupplevelse, vilket det bevisligen inte är.

Jag tycker grafiken är en del av upplevelsen. Men inte allt, dålig grafik kan vägas upp av andra saker, men bra grafik kan höga stämningen / ge spelet extra krydda (bra historia med snygg grafik hade varit fint). Crysis är ett typ exmpel på bra grafik, men historian är inte lika upplyftande (blivit mer känd för grafiken än ett bra spel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@Shike: du nämnde ju att det är ok att det ser ut som ett copy paste om spelet är ''bra'' så nej inget fel här inte.
att folk sitter och ursäktar sig med mods är inget bra tankesätt och det ser ut som att dem förlitar sig på just den standarden folk har satt dit.

Min definition av ''Bra'' är att inte få ett trasigt skyrim v2 och kalla det ett bra spel efter moddare jobbat gratis för att fixa någonting som borde komma med spelet.

Jag tror texturer är väldigt viktig del i att skapa en atmosfär i ett spel som förlitar sig på ett post apokalyptiskt tema.

Jag tycker att du väljer att tolka in något här på helt eget bevåg.

Vad jag säger är att jag struntar i hur spelet ser ut så länge det är ett bra spel innehållsmässigt. Grafik för mig är högst sekundärt då själva speliden samt utförandet av denna är så otroligt mycket viktigare än exakt allt annat i ett spel.

Du tycker grafiken är viktig, fine, du gillar att titta på bilder och tycker det är riktigt viktigt, fine. Jag har inga problem med det. Jag håller bara inte med dig för fem öre. Texturer gör inte ett spel bättre eller sämre alls egentligen, det är bara rent ögongodis och själva speliden är helt opåverkad av hur det egentligen ser ut om det inte är så att det handlar om en visuell uppvisning av något slag.

Jag tillhör generationen som satt och spelade wolfenstein 3D när det kom ut för första gången och det var rent otroligt fantastiskt roligt fast det såg ut som.. Ja, vackert var då rakt av inte. Det spelade dock ingen som helst roll alls. Fallout 1 & 2 var suveräna spel med en hel del nytänkande som man har frångått mer och mer, 3:an tyckte jag inte var särskilt bra men jag hoppas att 4:an blir bättre.

Vad jag tycker många spelkreatörer gör generalgalet fel är att man istället för att presentera en riktigt bra spelide och arbeta mycket med den så försöker man pressa in så mycket ögongodis man bara kan för att det ska se snyggt och polerat ut, gör det i slutändan ett bra spel? Nope, inte alls.

Det absolut bästa spelet jag någonsin spelat är nog Planescape Torment från -99, det var inte särskilt vackert egentligen men själva speliden och genomförandet gjorde spelet till ett av de allra bästa någonsin. Förr när man var mer begränsad i hårdvaran så var man tvungen att försöka jobba mer med spelide, genomförandet av den samt även originalitet. Idag har ju hela spelskapandet retarderat fullständigt och när kidsen sitter och tjafsar om hur spelen ser ut istället för vad de faktiskt handlar om så förstår man också varför, det är dock en rätt dålig utveckling på det stora hela tycker jag och jag tycker det är synd att det har blivit så här.

Jag misstänker att, om man inte har varit med sedan PC ens kom på tal för att spela spel så fattar man helt enkelt inte det här (förutom ett fåtal undantag som verkar ha något innanför pannbenet) vilket jag tycker mig se i tråden som ett genomgående tema. Rätt många kids brölar om att de inte ska spela spelet, på grund av vad de ser på några bilder. När jag var liten hade jag kallat dem efterblivna som inte begriper bättre än att avgöra saker och ting beroende på den yta man ser på bilder. Numera suckar jag bara och inser att kids av idag inte blir bättre än så här och det avspeglas ju tyvärr också ute i samhället, när yta är viktigare än innehåll så ser man en ganska snabb retardering på många olika vis. (Man ser exakt samma utveckling inom filmskapandet också med skitfilmer som transformers med medelmåttiga skådisar som man hade skrattat åt förr men som numera blir enorma framgångar bara för att det är visuellt snyggt och maffigt. Yta.. men kasst innehåll, exakt samma förhållande där, förr var man tvingad att arbeta med limiterade resurser rent grafiskt och innehållet var istället otroligt viktigt, numera är det väldigt omvänt. Visst görs det en del bra film även idag men det är mer och mer sällsynt med riktigt bra filmer som är nyskapande och ordentligt genomtänkta.)

Vad jag hoppas på är ett Fallout 4 med en sjukt bra story, bra questar och ett bra GUI. Sen om det ser ut som det gör på bilderna, who cares. Är spelet bestående av en medelmåttig story, medelmåttiga questar och ett GUI som lämnar mycket att önska samt sjukt snyggt, är det ändå ett bra spel eller är det bara ännu ett dussinspel som mycket annat skräp som släpps?

Tänk om ni kids började ställa ordentliga krav på innehåll på speltillverkarna.. istället för att bröla om hur de ser ut? Det finns ju kapacitet för enorm kreativitet och nytänkande som idag får stå åt sidan för att släppa fram det visuella i första hand..

Innehåll, sedan yta. Så bör man resonera och prioritera för att få fram bra kvalitet istället för kvantitet.

(Inget illa menat alls egentligen förresten.. Vi är som vi är.. )

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Jag tillhör generationen som satt och spelade wolfenstein 3D när det kom ut för första gången och det var rent otroligt fantastiskt roligt fast det såg ut som.. Ja, vackert var då rakt av inte. Det spelade dock ingen som helst roll alls. Fallout 1 & 2 var suveräna spel med en hel del nytänkande som man har frångått mer och mer, 3:an tyckte jag inte var särskilt bra men jag hoppas att 4:an blir bättre.

Var vänlig och nämn ett spel som var i närheten av vad Wolfenstein 3D hade 1992.

Du vet om att Fallout 1&2 gjordes av Black Isle, som inte hade någonting med Bethesdas Fallout 3 att göra, va?

Skrivet av Shike:

Det absolut bästa spelet jag någonsin spelat är nog Planescape Torment från -99, det var inte särskilt vackert egentligen men själva speliden och genomförandet gjorde spelet till ett av de allra bästa någonsin.

Vilka andra samtida spel jämför du med? ***bort/mod***

Tagit bort nedlåtande text /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Var vänlig och nämn ett spel som var i närheten av vad Wolfenstein 3D hade 1992.

Vad jag menar är det var en katastrof rent grafiskt (CGA var inte vackert!) men det spelade ingen roll alls. De flesta satt faktiskt och spelade på Amiga 500/Atari/NES på den tiden och i jämförelse med Amigan/NES så såg wolfenstein 3D på PC inte alls bra ut Vilket du borde veta om du var ungdom på den tiden och vet vad du pratar om. PC'n på den tiden var ingen spelplattform att prata om alls, Amigan t.ex. var en långt mycket bättre maskin för just det med större utbud överlag. Det var först när riva TNT/Voodo började komma ut som PC'n växte till sig som en ordentlig spelplattform och det var långt efter det att wolfenstein kom ut.

Skrivet av Sveklockarn:

Du vet om att Fallout 1&2 gjordes av Black Isle, som inte hade någonting med Bethesdas Fallout 3 att göra, va?
Vilka andra samtida spel jämför du med?

Jorå, jag vet att det var Black Isle som gjorde de första spelen. Jaha..?

§1/nedlåtande text i citat och svar
Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Vad jag menar är det var en katastrof rent grafiskt (CGA var inte vackert!)

Wolfenstein 3D var VGA, och ett av de få andra spel jag kan dra mig till minnes som också hade någon form av 3D på den tiden var Comanche Maximum Overkill från Nova Logic.

Skrivet av Shike:

i jämförelse med Amigan/NES så såg wolfenstein 3D på PC inte alls bra ut

Förutom att ingen av plattformarna du räknar upp hade någonting som motsvarande det?

Jag kan ju subjektivt tycka att dåtidens VGA-äventyr var "snyggare", men de hade ju ingenting att komma med rent tekniskt mot Wolfenstein som då inledde en ny tidsålder i dataspelsvärlden.

Skrivet av Shike:

Amigan t.ex. var en långt mycket bättre maskin för just det med större utbud överlag.

Lustigt att de failade så hårt, inte sant?

Skrivet av Shike:

Jorå, jag vet att det var Black Isle som gjorde de första spelen. Jaha..?

Likväl sitter du och pratar om Fallout som att det vore samma spel/spelserie, bara gjort av ett annat företag?

§1 i citat och svar
Permalänk
Hjälpsam

Undrar om grafiken nerfats för att ge Nvidias Gamework möjlighet att göra den acceptabel.
https://bethesda.net/#en/events/game/the-graphics-technology-...
Hoppas att det inte är så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som nytillkommen till PC-världen (tidigare PS-ägare) så ser jag fram emot Fallout4. Har inte hunnit bli grafikbitter än Ny 4K väntar på att ta emot spelet, yay!

Visa signatur

Black belt lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av moklas:

Som nytillkommen till PC-världen (tidigare PS-ägare) så ser jag fram emot Fallout4. Har inte hunnit bli grafikbitter än

Tack för ett användbart ord!

Idag släppte Bethesda ut detta , så nu är jag inte lika grafikbitter längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Wolfenstein 3D var VGA, och ett av de få andra spel jag kan dra mig till minnes som också hade någon form av 3D på den tiden var Comanche Maximum Overkill från Nova Logic.

Fasen nu blev man ju tvungen att tänka till och jag får erkänna att jag tänkte en smula galet. Det var nog VGA med 256 färger fast i 320x200 (därav att jag tänkte CGA). Det såg hursomhelst riktigt.. bedrövligt ut men lika glad var man för det. Just grafik var inte något man hängde upp sig på och det är ju typ det jag försöker säga. Comanche nötte jag många timmar på, det var riktigt bra.

Skrivet av Sveklockarn:

Förutom att ingen av plattformarna du räknar upp hade någonting som motsvarande det?

Ingen 3D-shooter just då nej. Spelen var dock rent allmänt rätt mycket snyggare på både amiga och atari vilket inte är så märkligt med tanke på hur de maskinerna var konstruerade.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag kan ju subjektivt tycka att dåtidens VGA-äventyr var "snyggare", men de hade ju ingenting att komma med rent tekniskt mot Wolfenstein som då inledde en ny tidsålder i dataspelsvärlden.

Shrug.. Jag spelade allt ifrån Kings quest på PC till Nord och Syd på amiga. Snyggare var liksom inget något varken jag eller polarna var särskilt brydda i, jag var mer fokuserad på om spelet var kul att spela eller ej.

Skrivet av Sveklockarn:

Lustigt att de failade så hårt, inte sant?

Njae, inte alls lustigt, snarare mest klantigt av Commodore. Amiga var långt mer populär som spelplattform (även för musik) än vad PC'n med sin undermåliga konstruktion var på den tiden. PC slog inte igenom på allvar förrän TNT/Voodo kom och resten är ju historia.

Skrivet av Sveklockarn:

Likväl sitter du och pratar om Fallout som att det vore samma spel/spelserie, bara gjort av ett annat företag?

Det är samma spelserie.. (duh..) Och det är ett annat företag visst men so? Jag förstår inte vad det är du vill ha sagt. Att man inte kan ställa krav på innehållet bara för att det är en annan studio/utgivare eller vad menar du?

Skrivet av Sveklockarn:

**bort/mod***

Tycker du t.ex. att jag har fel i mina påståenden angående yta vs innehåll och hur det generellt ser ut idag? Det är ju en långt mer intressant diskussion i mina ögon än att quota sig igenom en bunt oneliners. Om du anser att jag har helt fel i mitt resonemang kring hur det ser ut idag rent generellt kontra hur det såg ut förr så förklara gärna hur du ser på saken med egna ord, det vore långt mer givande att läsa den typen av inlägg från dig om du har några vettiga synpunkter i ämnet.

§1 i citat och svar
Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|