AMD Radeon 300 och Fury ingen framgång hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

AMD DVR, varför glömmer alla att det finns? Fungerar nästan exakt som Shadowplay både i prestanda, kvalité och stöd.

Detta förstår jag inte heller, som att shadowplay är ngt exklusivt som bara Nvidia har, varför tror folk det?

AMD har samma funktioner med inspelning av gameplay och spelinställningsoptimering etc precis som Nvidia, men folk verkar vara helt outbildade på det området.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Va köper folk 960 och 750 ti? Är ju pissedyra sett till vad man får lol. Jösses...

O 970, trodde inte en kotte köpte det idag med minnesbugg när snabbare 390 släppts?

Folk är märkliga, betala mer för mindre prestanda, helt ologiskt.

960 är lite sämre prestanda/pris än 380 men inte mycket.

Minnesbuggen har sällan någon inverkan och kortet är snålare. Om AMD hade släppt 4GB till ett lägre pris hade det haft större chans. 8GB behövs inte till 1080p/1440p och i 4k är det för slött. Dessutom är det inte många som har 4K-skärmar. T.ex. 0,07% av de som använder Steam.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Va köper folk 960 och 750 ti? Är ju pissedyra sett till vad man får lol. Jösses...

O 970, trodde inte en kotte köpte det idag med minnesbugg när snabbare 390 släppts?

Folk är märkliga, betala mer för mindre prestanda, helt ologiskt.

Jag köpte 960 för 2000kr och fick ett spel med på köpet. Dessutom 200kr cashback. Så låt säga, 1800kr. Och då spelar jag i 1080p för närvarande. 970 är inget dåligt kort, skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Mycket fanboys här inne, shame, shame, shame, shame

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Konstigt då R9 380 enligt de flesta verkar vara det självklara valet i mellanklassen efter besvikelsen som var 960. Är det kanske så att de flesta hoppar upp ett steg och nappar på ett rabatterat 970 istället?

Snarare köper 960 och tror det är snabbare än AMDs kort (vissa gör det i alla fall).

Skrivet av anon999:

AMD kan bara konkurera på selamarknaden genom att vara billigare än motsvarande gröning, sen beror det på hur lågt dom har råd att lägga sig och om det räcker.

Problmet är att AMD ligger redan jäkligt bra pris i flesta segmenten men säljer inte ändå.

Kunderna ser inte vad dom köper , utan går på det märket dom alltid köpt typ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur folk lyckas få problem med sina ATI/AMD kort. Pissar ni på dem?
Jag har bara kört ATI/AMD grafikkort och har aldrig haft några som helst problem, vare sig med mjuk- eller hårdvara.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

För mig lät det bara som reklam för nvidia. Kör med 960 nu och är hur nöjd som helst. Jag väljer inte efter märke, bara efter behov. Men det har tydligen vissa svårt att skilja på här. Sen verkar det vara ett gemensamt drag hos många att dra fram fanboy-kortet (speciellt när de själva inte har något mer att tillföra diskussionen).

Om du tyckte att det lät som reklam för Nvidia så har du ett extremt vinklat sätt att läsa nyheter på och tolkar väldigt märkligt. Jasså? Jag skulle säga att ett fåtal individer drar fram fanboy-kortet här, dessutom brukar de inte vänta med det heller utan det kommer gärna direkt. Skulle snarare påstå att de flesta här inte är så jaded att man ser förbi logik och reson. Bara för att man föredrar det ena eller andra så betyder det inte automatiskt att man är fanboy.

Du får gärna förklara för mig hur nyheten om att 300-serien säljer dåligt i Sverige är vinklad reklam för Nvidia.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Mycket fanboys här inne, shame, shame, shame, shame

Bara för att man inte höjer AMD till skyarna?

970 är ju billigare, snålare, tystare och troligtvis snabbare än 390 om man klockar. (Snälla Swec, släpp recensionen av 380 och 390 någongång). 5 st 970 som är billigare än 390. 3269 kr vs 3395 kr.

När det gäller 960 2GB och 380 2GB så finns det 8 olika 960 som är billigare än billigaste 380. De billigaste är 1899 kr vs 2049 kr.
När det gäller 4GB så ligger det billigaste 960 9 kr under billigaste 380. 2290 kr vs 2299 kr.
Visst, 380 är lite mera prisvärd men inte sån skillnad som du försöker få det till.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@TobbeH94: Absolut, klart det påverkar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Problmet är att AMD ligger redan jäkligt bra pris i flesta segmenten men säljer inte ändå.

Kunderna ser inte vad dom köper , utan går på det märket dom alltid köpt typ.

AMD har haft betydligt större marknadsandel tidigare för några år sedan. Faktum är att 300-serien i stort sätt är rebrandad och bygger på över 3 år gammal teknik och att Fury X för oväsen. Skulle AMD vara lika långt framme i utvecklingen som nVidia är med Maxwell så skulle det se helt annorlunda ut.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vill inte ha 25k GPUs igen

Du tror det räcker ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Citerar det du själv skrev:"Fakta =/= propaganda". Alltså tolkar jag det som att du påstår att det swec skrev i sitt inlägg är fakta. Helt utan att de ens har siffror på detta.

Har väldigt svårt att tro att dom skulle ljuga när dom skriver att dom ringt runt till återförsäljare.

Från artikeln: "När SweClockers ringer runt till återförsäljare framkommer det att svenska gamers och entusiaster ratar AMD:s senaste grafikkort. En av de största kedjorna uppger att hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX."

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Absolut. Jag vet inte om jag håller med om Gaming Evolved, tycker att det har ett någorlunda "modernt" gränssnitt. CCC behöver definitivt uppdateras grafiskt däremot men det är simpelt och valmöjligheterna över hårdvaran verkar, från vad jag har sett, vara bättre än hos nVidia. Har inte använt nvidia i modern tid däremot så kan givetvis ha fel.

Och slutligen så är det väll funktionen som är det viktiga och inte utseendet på verktygen? Jag är relativt van att jobba i fula verktyg däremot så kan vara därför jag tolererar det.

Tror det är såna mindre grejer som man ska kolla på om man verkligen vill bli bättre. Marknadsföringen, bra bundlar också.
Helhetsupplevelsen försämras med fattig mjukvara. Jag trodde faktiskt att jag laddat ner alldeles för gammal mjukvaran första gången körde med 290X men icke, det var up to date.
Nvidias ser någorlunda modernare ut (har haft 970 och 960 innan). Inte för att det är något att skriva hem om.
Eftersom artikeln handlar om att AMD fortsatt faller, så försöker jag bara se vad som de skulle kunna förbättra sig på.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

AMD har haft betydligt större marknadsandel tidigare för några år sedan. Faktum är att 300-serien i stort sätt är rebrandad och bygger på över 3 år gammal teknik och att Fury X för oväsen. Skulle AMD vara lika långt framme i utvecklingen som nVidia är med Maxwell så skulle det se helt annorlunda ut.

De ligger lika långt framme som Nvidia, Maxwell tvås teknik är väldigt lik GCN.

Pratas om dessa rebrands, vi som har AMD-kort ser hur de blir snabbare och snabbare, allt eftersom det kommer nya drivrutiner, 14.12 Omega var ett stort lyft, frågan är om inte 15.7 är ett lika stort.

Samtidigt överges mer eller mindre de som sitter med Kepler-kort eller äldre av Nvidia, några större optimeringar sker inte där längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väntar på fullfjädrade DX12 Tier 3 kort med 8GB HBM, lite väl onödigt att köpa något i dagsläget som kommer bli värt 100 spänn i början på nästa år...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

AMD har haft betydligt större marknadsandel tidigare för några år sedan. Faktum är att 300-serien i stort sätt är rebrandad och bygger på över 3 år gammal teknik och att Fury X för oväsen. Skulle AMD vara lika långt framme i utvecklingen som nVidia är med Maxwell så skulle det se helt annorlunda ut.

Hawaii är "bara" två år gammal om vi ska vara petiga. R9 290/X står sig fortfarande bra mot Nvidias senaste kort likaså de uppdaterade modellerna i 300-serien. Extremt liten vits att lansera en helt ny krets så nära nästa års krympning. Den största nyheten med Fury-serien är dessutom HBM som för första gången används. Om tillgången på minnen varit bättre och dessa hade haft ett bättre pris hade det nog inte varit helt omöjligt att 390/390X lanserats med HBM istället. Förhoppningsvis ser tillgången på HBM 2-minnen bättre ut nästa år samt att det inte uppstår några större tillverkningsproblem med 16/14nm hos TSMC.

Ljudnivån på Fury X ska vara åtgärdad sedan ett tag tillbaks, ny pump ska ha löst problemet vad jag förstått.

Skrivet av Ratatosk:

De ligger lika långt framme som Nvidia, Maxwell tvås teknik är väldigt lik GCN.

Pratas om dessa rebrands, vi som har AMD-kort ser hur de blir snabbare och snabbare, allt eftersom det kommer nya drivrutiner, 14.12 Omega var ett stort lyft, frågan är om inte 15.7 är ett lika stort.

Samtidigt överges mer eller mindre de som sitter med Kepler-kort eller äldre av Nvidia, några större optimeringar sker inte där längre.

Jag kan bara hålla med. När jag köpte mitt R9 290 så var Nvidias närmaste alternativ GTX 780 vilken jag tyckte var undermålig. 780 Ti var intressantare men kostade på tok för mycket. Nu idag så valde jag helt klart rätt kort vid köptillfället.

Återstår att se vad det blir för kort nästa år, lutar starkt mot byte och när båda företagen kommer kunna lansera nya trevliga kort med ny teknik så kommer det bli riktigt intressant att följa vad som händer. De år där krympningar av tillverkningstekniken sker kommer de klart intressantaste korten med i mitt tycke.

Fel namn, Hawaii var Tahiti.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tahiti är "bara" två år gammal om vi ska vara petiga. R9 290/X står sig fortfarande bra mot Nvidias senaste kort likaså de uppdaterade modellerna i 300-serien. Extremt liten vits att lansera en helt ny krets så nära nästa års krympning. Den största nyheten med Fury-serien är dessutom HBM som för första gången används. Om tillgången på minnen varit bättre och dessa hade haft ett bättre pris hade det nog inte varit helt omöjligt att 390/390X lanserats med HBM istället. Förhoppningsvis ser tillgången på HBM 2-minnen bättre ut nästa år samt att det inte uppstår några större tillverkningsproblem med 16/14nm hos TSMC.

Ljudnivån på Fury X ska vara åtgärdad sedan ett tag tillbaks, ny pump ska ha löst problemet vad jag förstått.

Om vi ska vara petiga är Tahiti 3 år medan Hawaii är 2 år

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Inte förvånande. Kollar man lite, t.ex. någon som vill ha hjälp med en ny dator, så händer det ofta att det blir "det ska va nvidia kort" i kraven. Nvidia är det folk tänker på när det kommer till grafikkort.
290x för 3000 eller 970 för 4000 "nä ja vill ha nvidia"
Även fast nvidia har varit som de varit med skit som 3.5GB och gameworks.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Om vi ska vara petiga är Tahiti 3 år medan Hawaii är 2 år

Gah, blandar alltid ihop dom.

Redigerat!

Permalänk
Medlem

När man tittar på fakta om Nvidia och AMD så är det AMD som har de överlägset bästa drivrutinerna och haft det i flera år nu. Jag talar osanning nu kommer många Nvidia älskare att påtala. Men jag kan ge lite fakta. Amd har få uppdateringar men varje ny drivrutin ger Nästan alltid mer fart i grafikkorten.
ett 7970 var långsammare än 680 när det kom se http://www.sweclockers.com/test/15196-geforce-gtx-680-kepler-...

idag så är 7970 överlägsen med över 10% mer prestandard (ett 7970 har endast 9% kvar innan de är snabbare än GTX780 som släpptes Q2 2013 !!!!!!!!!!

780TI var 8% snabbare när det släpptes mot 290Xhttp://www.sweclockers.com/test/17844-nvidia-geforce-gtx-780-ti/16#content hur är det i dag??????? vågar du som älska titta http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17...
Jo idag är dessa kort lika snabba AMDs drivrutiner har en överlägsen förmåga att öka prestandarden på befintliga kort.

Tack AMD för gratis prestandarden.

Man ska veta att AMDs grafikkort även varit billigare än Nvidias ändå så är det AMD som hela tiden går segrande ur striden när man tittar tillbaka.

hur ser det ut med skalningen flera grafikkort vem vinner??? en mycket tydlig bild http://wccftech.com/amd-radeon-r9-fury-quad-crossfire-nvidia-...

Att Nvidia släpper många uppdateringar som alla Nvidia fan måste uppgradera till har inget värde om du inte få någon skillnad mot föregående drivrutin. Jag hävdar att Nvidia släpper uppdateringar endas för att lösa buggar och problem som de har inte för att ge mer prestandard i befintliga grafikkort.

Om nu någon fortfarande tycker att Nvidias drivrutiner är bättre så får du gärna förklara för mig hur du menar?

Jag köpte 7970GHz när de kom fram tills nyligen och den prestandarden som dessa kort gav som helhet är svårslagen med tanke på priset. jag började med ett 7970 sedan 2 och efter det så skulle det bli 7990 + 2st 7970 (totalt 4st 7970) men 1000W räckte inte så jag använde endast 7990 och ett 7970. (3st7970)

Det var på grund av AMDs drivrutiner som jag valde Fury X och inte ett 980TI. Då Fury kärnan är ny så kommer amd att utveckla drivrutiner som ger mer prestandard. Väljer man Nvidia så måste man OC grafikkortet för att få mer prestandard med risk för att man får en dator som är instabil

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Jag har aldrig varit missnöjd med ett nVidia kort, därav har jag fortsatt på det spåret. Är mycket medveten om att det generellt är dyrare, men jag kör helt enkelt vidare på det som har fungerar för mig.

Tycker dock det är skitråkigt gällande konkurrensen då den verkligen behövs, både på GPU och CPU sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

För mig lät det bara som reklam för nvidia. Kör med 960 nu och är hur nöjd som helst. Jag väljer inte efter märke, bara efter behov. Men det har tydligen vissa svårt att skilja på här. Sen verkar det vara ett gemensamt drag hos många att dra fram fanboy-kortet (speciellt när de själva inte har något mer att tillföra diskussionen).

Vad spelar det för roll om någon föredrar Nvidia framför AMD och vice versa? Man köper vad man vill ha och inget mer än så.

Det Sweclockers presenterar är försäljningssiffror som tyder på att det går dåligt för AMD, eller snarare väldigt dåligt. Får de inte rapportera om sånt? Propaganda tyder ju på att de förvränger verkligheten till ett annat budskap / egenintresse. Men jag kan inte ens se det.

I minga ögon är du en AMD-fanboy eftersom du går till sådan hård attack mot redaktionen för att de visar på en negativ trend hos AMD. Jag förstår verkligen inte. Att gnälla på fanboys öht är som att kasta bensin på en eld

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Mycket fanboys här inne, shame, shame, shame, shame

Av båda slagen

Permalänk
Inaktiv

Är inte det minsta intresserad av AMD som företag eller deras produkter efter spektakel stekpannorna i HD5000/6000-serien samt värdelösa och konstant försenade drivrutiner som aldrig håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vad mer vill ni ha?

10Ghz och 300 % IPC?

Fast nu var den du länkade inte Skylake...
Och det jag ville ha är just mainstream prylar, att värsting prylarna blivit bättre spelar lite roll för vanliga konsumenter.
Jag håller fast vid att Skylake nog att failat om Intel hade haft konkurrans, 2år och bara några få procents förbättring är dåligt.
10-20% förbättring per år vore trevligt, i och med den ökningen för serveprocessorer verkar det inte helt orimligt.

Skulle vara tråkigt om Nvidia hade samma övertag som Intel, tex utan Fury hade nog inte 980ti släppts utan vi hade fått nöja oss med Titan X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raklödder:

Är inte det minsta intresserad av AMD som företag eller deras produkter efter spektakel stekpannorna i HD5000/6000-serien samt värdelösa och konstant försenade drivrutiner som aldrig håller måttet.

oj hur tänkte du nu ??

När man tittar på fakta om Nvidia och AMD så är det AMD som har de överlägset bästa drivrutinerna och haft det i flera år nu. Jag talar osanning nu kommer många Nvidia älskare att påtala. Men jag kan ge lite fakta. Amd har få uppdateringar men varje ny drivrutin ger Nästan alltid mer fart i grafikkorten.
ett 7970 var långsammare än 680 när det kom se http://www.sweclockers.com/test/15196-geforce-gtx-680-kepler-....

idag så är 7970 överlägsen med över 10% mer prestandard (ett 7970 har endast 9% kvar innan de är snabbare än GTX780 som släpptes Q2 2013 !!!!!!!!!!

780TI var 8% snabbare när det släpptes mot 290Xhttp://www.sweclockers.com/test/17844-nvidia-geforce-gtx-780-ti/16#content hur är det i dag??????? vågar du som älska titta http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17....
Jo idag är dessa kort lika snabba AMDs drivrutiner har en överlägsen förmåga att öka prestandarden på befintliga kort.

Tack AMD för gratis prestandarden.

Man ska veta att AMDs grafikkort även varit billigare än Nvidias ändå så är det AMD som hela tiden går segrande ur striden när man tittar tillbaka.

hur ser det ut med skalningen flera grafikkort vem vinner??? en mycket tydlig bild http://wccftech.com/amd-radeon-r9-fury-quad-crossfire-nvidia-....

Att Nvidia släpper många uppdateringar som alla Nvidia fan måste uppgradera till har inget värde om du inte få någon skillnad mot föregående drivrutin. Jag hävdar att Nvidia släpper uppdateringar endas för att lösa buggar och problem som de har inte för att ge mer prestandard i befintliga grafikkort.

Om nu någon fortfarande tycker att Nvidias drivrutiner är bättre så får du gärna förklara för mig hur du menar?

Jag köpte 7970GHz när de kom fram tills nyligen och den prestandarden som dessa kort gav som helhet är svårslagen med tanke på priset. jag började med ett 7970 sedan 2 och efter det så skulle det bli 7990 + 2st 7970 (totalt 4st 7970) men 1000W räckte inte så jag använde endast 7990 och ett 7970. (3st7970)

Det var på grund av AMDs drivrutiner som jag valde Fury X och inte ett 980TI. Då Fury kärnan är ny så kommer amd att utveckla drivrutiner som ger mer prestandard. Väljer man Nvidia så måste man OC grafikkortet för att få mer prestandard med risk för att man får en dator som är instabil

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig nyhet ändå! Vi får hoppas att denna negativa trend vänder illa kvickt!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Bara för att man inte höjer AMD till skyarna?

970 är ju billigare, snålare, tystare och troligtvis snabbare än 390 om man klockar. (Snälla Swec, släpp recensionen av 380 och 390 någongång). 5 st 970 som är billigare än 390. 3269 kr vs 3395 kr.

När det gäller 960 2GB och 380 2GB så finns det 8 olika 960 som är billigare än billigaste 380. De billigaste är 1899 kr vs 2049 kr.
När det gäller 4GB så ligger det billigaste 960 9 kr under billigaste 380. 2290 kr vs 2299 kr.
Visst, 380 är lite mera prisvärd men inte sån skillnad som du försöker få det till.

Hittade dessa två http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142191 , http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3166050 bara ena som säljs i svensk butik (som inte har jätte bra support alla gånger heller).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196547 Vet inte vart du tagit dina prisuppgifter

Skrivet av fantomsmurfen:

AMD har haft betydligt större marknadsandel tidigare för några år sedan. Faktum är att 300-serien i stort sätt är rebrandad och bygger på över 3 år gammal teknik och att Fury X för oväsen. Skulle AMD vara lika långt framme i utvecklingen som nVidia är med Maxwell så skulle det se helt annorlunda ut.

Jo, dock valde precis som nvidia vänta in 16nm innan göra nått nytt. Faktum är att hela 900 serien mer eller mindre är nedskalad för att pressa ner strömförbrukningen (bland annat ändrat om minnetskontrollen). Offrar som tidigare kort högre upplösningar (som i för sig inte gör så mycket för dom flesta gemers).

Nvidia är inte heller sena att hoppa på rebrands, senast var ju laptops där dom bara döpte om kretsen (AMD la ju i alla fall till mer minne och klockade korten lite).

Skrivet av Raklödder:

Är inte det minsta intresserad av AMD som företag eller deras produkter efter spektakel stekpannorna i HD5000/6000-serien samt värdelösa och konstant försenade drivrutiner som aldrig håller måttet.

Som inte 400 och 500 under samma period var stekpannor. Faktum är att Nvidia kom ikapp med 900 serien. Som om något var dom sena på tåget med mindre törstiga kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raklödder:

Är inte det minsta intresserad av AMD som företag eller deras produkter efter spektakel stekpannorna i HD5000/6000-serien samt värdelösa och konstant försenade drivrutiner som aldrig håller måttet.

Jag tror du blandade ihop serierna där. De där "spektakel stekpannorna" du nämner är ju Nvidias GTX 400 och 500-serie. Dessa kort drog mycket mer ström än AMDs strömsnåla HD 5000 och 6000-serie.

Drivrutinerna är det inget fel på idag iallafall, då var AMDs drivrutiner lite skakigare dock.

Permalänk
Medlem

R9 390 och R9 390X är egentligen inte dåliga om man sitter på något sämmre än R9 290/X, de presterar sämre än gtx980 men kostar också mindre, speciellt R9 390 som kan med överklockining prestera som ett R9 390X stock. Problemet är de som sitter på R9 290/X som betalade 3500 respektive 4500:- för 2 år sedan, vad ska de uppgradera till när det gäller AMD, finns typ inget förutom fury x som kostar dryga 7000:- eller fury som kostar 6000 men presterar marginellt bättre än r9 390X för 4500.

Jag kan dock förstå att många är villiga att betala över 5000 för ett gtx 980, som presterar bättre än r9 390X och kostar dryga 500-700 kr mer. Gtx 980 presterar också märkbart bättre än förra generationens topkort dvs. 780ti och titan, något som R9 390/X inte gör jämfört med R9 290/X.

Jag säger det igen Fury X skulle vara den naturliga efterföljaren till R9 290X och kosta dryga 4500. För 7000 varför skulle någon köpa en fury x när gtx 980Ti finns som presterar bättre överlag?