AMD Radeon 300 och Fury ingen framgång hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag köper gärna AMD men då vill jag att de blir bättre på sina drivrutiner och släpper flera uppdateringar per år

Vad är felet? Jag har verkligen inga problem, tog lite lång tid för bra crossfire stöd i witcher 3 men det funkade.

Skrivet av baldViking:

@per81@yahoo.com Men alla 3 titlar är nVidia Gameworks titlar där utvecklarna inte får hjälpa AMD med optimeringar.
Vet att 200-serien var en katastrof till att börja med men just fallet Witcher 3 tog det väll ändå 2-3 veckor innan crossfire profilen kom?

Tog inte överdrivet lång tid, det fanns då innan jag var klar med spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

GTX 950 släpps om några dagar och ska halvt ersätta GTX 750 Ti vars pris kommer att sänkas med ett par hundralappar.

Jo, men tyckte den hade lite fel pecifikationer. Dels lite hög TDP, dels behöver den 8pin ström. Då är 750Ti fortfarande bättre i en HTPC. Kanske kommer ett 940 eller nått som ersätter 750?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört AMD/ATI men senaste kortet jag köpte HD6990 har haft så dåligt drivrutins support att nästa kort jag köper lär bli Nvidia.. måste använda drivrutiner från 2013 för att andra gpu'n ska funka vilket är ur usel support..

Visa signatur

2600K 4.7Ghz OC, Asus ROG Maximus IV Extreme-z, AMD HD 6990, 8Gb DDR3 1600Mhz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

46% eftersom 6700k är ny och 2600k kostade 2600 kr de två första månaderna efter släpp. Hoppas verkligen att dollarn sjunker snart och stannar där.

Ja du ser, ännu närmre dollarkursens uppgång på 44%.
Dollarn får gärna gå ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fakta =/= propaganda. Tror du borde ta fram en ordbok

Och information är inte ekvivalent med kunskap.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Fanboys hit och fanboys dit, det går faktiskt att en dag köpa en Coca-Cola utan att vara en s.k fanboy eller Pepsi-hater. Det är tragiskt att så fort någon nämner att dom har valt ett märke utöver det andra, då är dom en fanboy. Så per automatik är alla deras åsikter och allt dom har att säga rent skräp och värt ingenting.

Jag börjar känna att dom som för jämnan argumenterar att någon annan är fanboy bör kika sig själv i spegeln. Det börjar bli något löjligt.
---
Angående AMD; Det är tämligen tragiskt och man får hoppas att dom mer aktuella/faktiska siffrorna över hela brädet är något bättre.

Precis som någon sade ovan, priserna på korten idag i jämförelse med några år sedan... man blir ju nästan mörkrädd. Bättre lär det väl inte bli om nu AMD bestämde sig för att göra en timeout.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Konstigt då R9 380 enligt de flesta verkar vara det självklara valet i mellanklassen efter besvikelsen som var 960. Är det kanske så att de flesta hoppar upp ett steg och nappar på ett rabatterat 970 istället?

Tycker det, kan heller inte se varför man skulle välja 970 framför 390 om man inte är väldigt petig med strömförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem

Jag tror att ATI gjorde en lite förvirrad lancering. De slog på stora trumman för Fury serien, när det egentligen är 390 och 390X som är mer intressant för den större "gamer massan" med tanke på prissättningen. Sen är det tråkigt att de lanserar Fury X med en halvkass vattenkylning och att kretsen knappt går att klocka.

390 är idag egentligen ett bättre köp än 970. Men 390x vs 980 är dock mer tveksamt.

Edit: Var nog kanske lite dumt att sätta 8gb minne på 390, hade räckt med 6 eller tom 4 och prispressat den ännu hårdare. De som köper kort i det segmentet behöver inte 8gb, de kommer inte lira på 4k skärmar osv, då har man en helt annan budget och kraftfullare GPUer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinwaras:

Jag har alltid kört AMD/ATI men senaste kortet jag köpte HD6990 har haft så dåligt drivrutins support att nästa kort jag köper lär bli Nvidia.. måste använda drivrutiner från 2013 för att andra gpu'n ska funka vilket är ur usel support..

Fast har kortet support ännu eller var det 5000 serien de slopade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Jag är inte säker. Körde 2x6950s utan problem fram tills i januari/februari så antog att dom fortfarande var supporterade.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

de ska fortfarande support^^ men trotts alla klagomål på forums har de ej kommenterat problemet... stänger man av ena kärnan funkar de nya drivrutinerna ok..... sigh

Visa signatur

2600K 4.7Ghz OC, Asus ROG Maximus IV Extreme-z, AMD HD 6990, 8Gb DDR3 1600Mhz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

amd förlorar så mycket på att dom låter mycket och har i många fall dubbla tdp än det nvidia har.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Tyckte det var lite konstigt med så högt vram på 300-modellerna. Känns mest relevant vid crossfire, och det har jag inget intresse av. 200-serien blev riktigt prisvärd på slutet för dem som inte behövde groteska mängder ram.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av per81@yahoo.com:

Kör 290 crossfire just nu, och har aldrig varit så missnöjd. Man får ofta vänta 3-6 månader efter releasedatum innan crossfire fungerar som det är tänkt i många nya spel. (Far Cry 4, Dying Light, Witcher exempelvis)
Saknar mina första 3d-kort. (Voodoo 2 SLI) SLI var bättre på den tiden än vad crossfire är idag. (förstår att det även beror på spelutvecklarna i många fall, men det hjälper ju inte mig)

Framöver blir det bara Nvidia för min del.

Det tycker jag dock inte riktigt är AMDs fel. Skyll på speltillverkarna som inte gör implementeringen ordentligt. Se bara på t.ex Watch Dogs; Nvidia SLI har aldrig varit sämre i det spelet. Skulle du då säga att Nvidia suger och att du är riktigt missnöjd?

Sedan tycker jag det är rätt schysst med crossfire utan brygga.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Avstängd

Dags att lämna över till Samsung snart?

Att rebranda och ligga efter känns inte hållbart.

Permalänk
Medlem

@Oneone: Utan någon statistik att luta mig på så skulle jag tro att 390/390X är det som säljer bäst från AMD.

Edit: "När det kommer till AMD är det framförallt Radeon R9 390, 390X och 380 som går hem hos svenska konsumenter." såg jag nu att det stod längst ner i artikeln, alltså är det de så kallade rebrands som säljer bäst.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Så både nVidia och AMD ska bort med andra ord? Eftersom båda återanvänder kretsar.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad är felet? Jag har verkligen inga problem, tog lite lång tid för bra crossfire stöd i witcher 3 men det funkade.

Tog inte överdrivet lång tid, det fanns då innan jag var klar med spelet.

Det är just därför, jag vill inte vänta veckor på att de uppdaterar drivrutinerna när jag vill spela när spelen släpps.
Nvidia är rätt så duktiga med att släppa drivrutiner till spelsläppen och därför har jag valt Nvidia.
Speciellt då jag gillar att köra två grafikkort. Hade först 2st 6950 men det var sällan jag kunde använda båda korten när ett spel släpptes. SÅ jag köpte två 670 istället och sedan dess har båda två kort använts flitigt, förutom i spel då som vägrar fungera med två kort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Nvidia ligger så långt före när det gäller GPUS . Hade varit bra om AMD prioriterat CPU Zen kommer nog va mer framgågnsrikt än failade skylake

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Själv gick jag över till AMD då NVIDIA inte hade något som var värt i 2-2.5k-klassen.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Visst att man kan förklara lite med att en del vill ha svala kort, en nVidia-specifik funktion och att andra helt enkelt är fanboys. Men med tanke på hur bra 300-serien är prestandamässigt mot 900-serien så känns det som att det till stor del beror på oinformerade köp. Märker det hos mina vänner som spelar men inte kan hårdvara. De bara "vet" att GTX 960/970/980 är snabbare än AMDs alternativ och tycker att det är självklara köp.

Jag tror att många ser vilket grafikkort som finns i färdigbyggda datorer och helt enkelt antar att det är bäst.

Ca 101 med stationärt Radeon, men endast 41 st med R7 265-prestanda och uppåt.
Ca 231 med stationärt Geforce 550 Ti/GTX 645/GTX 745 och uppåt. 150 av dem har GTX 760/GTX 960/GTX 670 eller bättre och GTX 970 finns ensamt i över 40.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tråkigt att Nvidia ligger så långt före när det gäller GPUS . Hade varit bra om AMD prioriterat CPU Zen kommer nog va mer framgågnsrikt än failade skylake

Vad är det som säger att AMD inte prioriterar att få Zen att bli bra?

Jag förstår inte varför folk säger att Nvidia ligger så långt före AMD på GPU-sidan. Visst ligger dom marginellt före. Men det är väll långt ifrån natt och dag gällande grönt/rött.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wordian:

Fury korten finns ju knappt på lager osv så hur i katten kan man räkna in det då de är som oftast slut om man vill beställa det. Är dock AMDs fel om det inte finns tillräckligt av dem.
300 korten är en annan femma men de är prisvärda för vad de presterar.
Geforce presterar bäst och kostar därefter. Dock högre upplösningar osv är de inte så dominanta men den marknaden är inte så stor i min mening vilket AMD verkar ha siktat på med sin Fury serie.

Får väl se vad som händer och om det kan bli någon förändring med det hela tills nästa år eller inte.

Tycker det har blivit som med mobilerna. Geforce = Iphone och AMD = Android.
Blivit som en statuspryl fast med grafikkort vilket är trist.

Nåja, mitt lilla inlägg i detta och givetvis bara min lilla åsikt.
Ha nu en trevlig dag.

HAHA jämföra Android med AMD är väl lite fel..Android står för 80% av mobil marknaden idag och nya Samsung galaxy edge anses som en status pryl om något idag..Iallafall hos dom ungdomar jag träffar..

Sen har nog Google lite mer stabila finanser än AMD

Fast jag förstår vad du menar faktiskt ..Vart nästan idiot förklarad häromdagen i WOWs när en snubbe frågade vad för grafikkort vi hade och jag svarade 980ti och direkt vart jag påhoppad och typ tror jag skulle få ligga bara för att jag hade ett dyrt nvidia kort isåfall vart jag lurad typ lool

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

I dagsläget köper jag hellre ett GeForce-kort p.g.a. att de är mer intressanta just nu. Samma eller bättre prestanda ur kartong men framförallt så klockar bättre p.g.a. de är svalare och drar mindre ström.

Jag ville så gärna att AMD Fury-serien skulle bli något extra häftigt men det visades ju att de inte blev så intressanta man hade hoppats på.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Och information är inte ekvivalent med kunskap.

Och på vilket sätt är det relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Så de trode att rebrandade kort skulle sälja som smör i solsken? ok...

Fury är knappast ett rebrandat kort. Tror att R9 Nano kan bli ganska bra och populärt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Oj, ännu mer nvidia propaganda från sweclockers. Va ovanligt. Bra vinkling där. Påminner lite om uppdrag granskning...

Oj, ännu en tapper AMD-krigare med skev verklighetsförankring. Måste vara jobbigt att gå runt med foliehatten och vara så bitter och cynisk som dig!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jo, men tyckte den hade lite fel pecifikationer. Dels lite hög TDP, dels behöver den 8pin ström. Då är 750Ti fortfarande bättre i en HTPC. Kanske kommer ett 940 eller nått som ersätter 750?

Därav halvt ersätter.
Men kommer nog inte något förrän Pascal eftersom 750 Ti blir kvar och det är ju ändå Maxwell. Går inte heller att sätta något mellan 950 och 750 Ti då det är 6 enheter vs 5 enheter.

Ser framemot Pascal och Arctic Islands

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Vad är det som säger att AMD inte prioriterar att få Zen att bli bra?

Jag förstår inte varför folk säger att Nvidia ligger så långt före AMD på GPU-sidan. Visst ligger dom marginellt före. Men det är väll långt ifrån natt och dag gällande grönt/rött.

Vid en nylanserad grafikkortsserie så brukar det vanligtvis innebär stora fördelar mot konkurrenten som redan ligger ute med sina aktuella kort, så att folk verkligen får upp ögonen men så är det inte för AMD.

Krävs lite mer än att lansera liknande presterande produkter som redan finns från konkurrenten.
Man måste verkligen satsa på sticka ut för att tjäna ny kunder med antingen prestanda eller pris, annars kommer läget inte att förbättras.
Kunder som redan är nöjda med sitt kort från Nvidia kommer inte gå och köpa ett AMD kort utan vidare bara för att de är jämlika eller marginellt bättre i viss mån, måste snarare vara något signifikativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vid en nylanserad grafikkortsserie så brukar det vanligtvis innebär stora fördelar mot konkurrenten som redan ligger ute med sina aktuella kort, så att folk verkligen får upp ögonen men så är det inte för AMD.

Krävs lite mer än att lansera liknande presterande produkter som redan finns från konkurrenten.
Man måste verkligen satsa på sticka ut för att tjäna ny kunder med antingen prestanda eller pris, annars kommer läget inte att förbättras.

Absolut. Jag förstår att man måste sticka ut ur mängden oavsett om det sker tekniskt eller med hjälp av marknadsföring för att få nya kunder. Min fråga var mer ur ett tekniskt perspektiv än ett affärsmässigt perspektiv däremot. Teknologiskt sett så vill jag påstå att AMD och nVidia är snarlika i prestanda.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit